Door , , 31 reacties

We stellen ons zo voor dat Red Dead Redemption niet al teveel prijzen bij de 'game van het jaar'-verkiezingen in de wacht gaat slepen. Nog zonder naar de kwaliteit te kijken, helpt het niet mee dat de game al in april is uitgekomen: een game zakt in een half jaar tijd ver weg. Het enthousiasme dat we toen voelden, keerde echter direct weer terug toen we het uitbreidingspakket Undead Nightmare voor het eerst aanslingerden. Voor wie trouwens niet over Red Dead Redemption beschikt: Undead Nightmare is ook als stand-alone verkrijgbaar.

Undead Nightmare

Met 800 Microsoft Points of een tientje in de PlayStation Store, is Undead Nightmare best bescheiden in prijs, zeker als je nagaat wat het dlc-pakket je biedt voor die centen. Het verhaal houdt je al snel vijf uur bezig, en nog veel langer als je alle zijpaden en optionele challenges ook wilt volbrengen. Centraal staat uiteraard opnieuw revolverheld John Marston, die van zijn leven als cowboy geniet, samen met zijn vrouw en kind. Wie Red Dead Redemption heeft uitgespeeld, begrijpt dus dat dit niet direct een vervolg is op het origineel, maar meer een losstaand ander verhaal dat toevallig dezelfde hoofdrolspelers kent.

*Niet gezelliger

Marstons leven op de boerderij wordt verstoord wanneer zijn vrouw en kind worden gebeten door zombies en daardoor raken besmet met een virus. John moet dus op zoek naar een geneesmiddel, maar hij komt er al snel achter dat behalve zijn eigen familie ook het hele Wilde Westen is getroffen door de zombieplaag. Niet zelden komt onze voormalige outlaw in hordes zombies terecht, die hij alleen effectief kan afmaken door ze in brand te steken of een kogel door het hoofd te jagen. Nee, echt veel gezelliger wordt het niet in New Austin. Dat wordt mede veroorzaakt doordat ook alle beesten zijn besmet en vervolgens in zombie-versies van zichzelf zijn gemuteerd. Daarnaast is de wereld verrijkt met vier - of eigenlijk vijf, maar dat merk je vanzelf wel - mythische paarden, de Four Horses of the Apocalypse.

Undead Nightmare

Wat betreft de inhoud van de missies blijft de dlc trouw aan wat Red Dead Redemption al bood. Je komt dus in grote lijnen dezelfde soorten missies tegen, maar dan met een Undead-sausje eroverheen. In plaats van geld te verdienen door boeven te vangen, verzamel je nu wapens door vermiste personen uit de handen van zombies te redden. Onderweg kom je grotendeels dezelfde personen tegen die ook in het originele verhaal al voorbij kwamen, waaronder de creepy Seth, kwakzalver Nigel West Dickens en gunslinger Landon Ricketts.

*Niet laten liggen

Undead Nightmare is meer dan een waardevolle toevoeging voor Red Dead Redemption. Vooral als het al even is geleden dat  je het origineel hebt gespeeld, is dit een heerlijke manier om jezelf opnieuw te verliezen in de wereld van New Austin. Bovendien voegt de dlc ook nieuwe personages en spelmodi toe aan de multiplayer. Rockstar rechtvaardigt het prijskaartje ruimschoots en als Red Dead Redemption je beviel, kun je deze uitbreiding eigenlijk niet laten liggen.

Titel Red Dead Redemption: Undead Nightmare
Platform Xbox 360, PlayStation 3
Prijs 800 Microsoft Points of 9,99 euro