Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Gamescom Preview: Warhammer 40K: Space Marine

25-08-2010 • 16:00

48

Multipage-opmaak

Passie

Uitgever THQ verwacht veel van Warhammer 40.000: er zijn drie games in voorbereiding die zich in het roestige universum afspelen. Vooral dochterbedrijf Relic Entertainment is druk bezig met de Orks, de Marines en de Eldar. Naast het strategische Warhammer 40K: Dawn of War II Retribution probeert Relic nieuwe wegen in te slaan met Warhammer 40K: Space Marine. Daar is niets strategisch aan: Space Marine is Orks neermaaien en niets anders.

Relic is blij met Space Marine, omdat de ontwikkelaar hiermee eindelijk de kans krijgt om eens iets anders te maken dan een rts. Producer Raphael van Lierop omschreef de game dan ook als Relics 'passion product.' Nu eens geen isometrisch standpunt, maar een derdepersoons actiespel waarin je de stoere Space Marine Captain Titus op de rug kijkt. Die staat aan het hoofd van een klein groepje Ultra Marines, die - de naam zegt het al - sterker zijn dan de gebruikelijk Space Marines. Dat is maar goed ook, want het spel draait om een aanval van een horde Pirate Orks. Deze hebben het voorzien op een van de Forge Worlds van de mensheid, een industriële wereld waar wapens worden vervaardigd.

Warhammer 40K: Space Marine

De duizenden soldaten van het Imperium of Man die er gestationeerd waren, zijn al door de Orks verslagen; het is aan jou en je team om de planeet te redden en daarmee het voortbestaan van het menselijk ras veilig te stellen. Daar ben je toe in staat omdat je niet zomaar een Space Marine bent: je hebt uitgebreide genetische modificatie achter de rug, aangevuld met 'psycho-chemical conditioning' en jarenlange training. Een normaal mens zou daardoor het loodje leggen, jij bent er een supermens van geworden.

Warhammer 40K: Space Marine

* Krakkemikkig

Als Van Lierop het spel start, zien we een scène die volgens de producer na zo'n drie uur spelen plaatsvindt. Je bevindt je in een soort Imperial helikopter, met luiken achter en aan beide zijkanten. Een grote groep Orks, uitgerust met krakkemikkige jetpacks, is op weg naar het oppervlak van de Forge World en jij moet ze tegenhouden. Je dient eerder dan de Orks op de plek van bestemming te zijn, zodat je die kan verdedigen. Het is dan ook zaak om de drie luiken van de heli in de gaten te houden en in te grijpen als er een Ork langsvliegt. Dat kan met je eigen wapen, maar ook met het boordgeschut.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Gotische zuilen

Als we eenmaal zijn geland, blijkt dat Relic een wat andere grafische stijl voor de spelwereld heeft gekozen dan we van Warhammer 40K gewend zijn. De makers haalden hun inspiratie duidelijk uit de gotiek, want de gebouwen op de planeet zien er allemaal uit als gehavende kathedralen. Gehavend, want de Orks hebben er al stevig huisgehouden. Hun missie is om een bruggenhoofd op de Forge World te vestigen, zodat je er diverse verdedigingswerken van verroest metaal zult aantreffen, waarachter de Orks zich verscholen houden.

Warhammer 40K: Space Marine

* Blazen

Uiteraard geven de Orks zich niet zomaar gewonnen als je al schietend hun kampementen komt binnenlopen. Ze zullen je massaal bestormen en versterkingen aan laten rukken als je er naar hun smaak te veel afschiet. Talloze nieuwe Orks worden met een blauwe lichtflits naar het slagveld geteleporteerd, waardoor gevechten behoorlijk lang kunnen duren. Dat gold helemaal voor de laatste missie die Van Lierop mocht tonen. Daarin hebben de Orks een enorme goederentrein gekaapt, die met volle vaart op een vesting van het Imperium af dendert. De trein moet dienen als stormram om de vesting binnen te komen en het is aan jou om de plannen te verijdelen. Dus moet je je over een trein vol groene spierbundels naar voren zien te vechten, terwijl je ook vanuit de lucht nog wordt aangevallen - en het is beter voor je gezondheid om ook daar zo af en toe wat aandacht aan te besteden. De tocht naar de voorkant van de trein is lang, dat werd uit de demo wel duidelijk. Het einde mocht Van Lierop echter niet laten zien.

Warhammer 40K: Space Marine

* Opwaarderen

Hij mocht gelukkig nog wel wat over het spel vertellen. Zo kun je vijftien verschillende vuurwapens bemachtigen en zijn er twee slagwapens, waaronder de exotische Thunder Hammer. Standaard ben je voorzien van een soort zwaard annex motorzaag, die erg handig is als Orks te dichtbij komen. Volgens Van Lierop is de overgang van vechten met vuurwapen naar vechten met zwaard naadloos, al is niet geheel duidelijk of het wisselen van wapen automatisch gebeurt. De producer maakte wel duidelijk dat alle wapens zijn op te waarderen, ook de zwaardere als de Heavy Bolter, een gevaarte dat alleen onderhands gebruikt kan worden en dat zware metalen nagels afschiet. Het enige andere wapen dat de producer mocht laten zien, was een Plasma Gun.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Opvallend blauw

Space Marines kunnen geen dekking zoeken. Dat is in schietspellen tegenwoordig toch redelijk gangbaar, maar volgens Van Lierop zijn er twee redenen om dat in Space Marine achterwege te laten. Ten eerste past het niet goed bij het vechten met slagwapens. De tweede en belangrijkste reden is dat het ook niet goed in het verhaal past: een Space Marine schuilt helemaal niet, hij wandelt stoer rechtop over het slagveld, om zijn huid daar zou duur mogelijk te verkopen. De Space Marines zijn niet voor niets gehuld in fel blauw met opvallende gouden randen.

* Voorlopige conclusie

Daarmee is ook duidelijk wat je van Warhammer 40K: Space Marine mag verwachten; een lekker ongecompliceerde shooter. Gewoon recht op je vijand af en knallen maar. Ondertussen vind je steeds nieuwe wapens, die allemaal op te waarderen zijn, zodat je nog meer Orks kunt neerknallen. Producer Van Lierop voegde daar nog aan toe dat ook aan de slagwapens meer plezier te beleven is dan in eerste instantie lijkt, maar dat hij daar tijdens Gamescom nog niets over mocht vertellen. Die duidelijkheid komt in elk geval ergens in 2011, als Space Marine op de pc, de Xbox 360 en de PlayStation 3 verschijnt.

Titel Warhammer 40.000: Space Marine
Box Warhammer 40K: Space Marine
Platform pc, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Relic Entertainment
Uitgever THQ
Releasedatum 2011
Warhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space MarineWarhammer 40K: Space Marine



Lees meer

Warhammer 40.000: Space Marine
Warhammer 40.000: Space Marine Video van 24 augustus 2011
Warhammer 40.000: Space Marine
Warhammer 40.000: Space Marine Video van 24 augustus 2011
Warhammer 40.000: Space Marine
Warhammer 40.000: Space Marine Video van 12 augustus 2011
Warhammer 40.000: Space Marine
Warhammer 40.000: Space Marine Video van 4 augustus 2011

Reacties (48)

48
47
22
3
0
10
Wijzig sortering
Die staat aan het hoofd van een klein groepje Ultra Marines, die - de naam zegt het al - sterker zijn dan de gebruikelijk Space Marines.
Slordig stukje, ultra marines zijn een chapter space marines, ze zijn niet sterker of specialer dan de andere chapters
Heb ik reeds opgemerkt aan de redacteur, echter is dat het verhaal dat Paul te horen kreeg van Relic. Slordig dus van Relic :) Misschien gaat het om een Terminator-squad of iets dergelijks, dat ze toch beter zijn dan de gewone space marines?

[Reactie gewijzigd door Marc Rademaker op 24 juli 2024 10:19]

Zijn shoulderpad (de rechter) geeft aan dat hij van een veteran company is, die inderdaad nog beter zijn dan normale marines.

De vierde screenie van links (naar beneden geteld) geeft ook de indruk dat hij over diverse soorten ammo beschikt. Die twee zaken samen zou ik zeggen: Sternguard.

Het verhaal over de biomodificatie etc is ergens niet goed gegaan, dit is standaard voor alle marines net als dat de Ultra Marines geen elite marines zijn maar juist de meest standaard vorm van marines.

Verder @de mensen die over het gebrek aan helm vallen, het is apart maar wel consistent, warhammer 40K characters hebben zelden een helm op.
De trim van de shoulderpads (goud) geeft aan dat het een squad uit de second company betreft, dus geen veteran space marines. 1st Company veterans hebben immers een witte rand en dragen witte helmen, dit volgens de Codex Astartes.

Op de zesde en zevende foto heeft de marine (op de zesde aan de rechterkant) ook geen laurels rond de chapterbadge, aan de linkse marine zie dat het gaat over het 4de squad.

Aangezien het main character wel laurels en een skull heeft rond/om de chapter badges zou ik zeggen dat het gaat om de veteran sergeant van het 4de tactical squad van de 2de company van de Ultramarines

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 175987 op 24 juli 2024 10:19]

Helemaal correct! Veterans hebben witte trim en helmen!

Ik ben blij dat ze zich aan deze keer aan de codex houden (grotendeels). Bij Dawn of War wijken ze nogal vaak af (zwarte librarians, wtf...)
nouw, termies zou je direct herkend hebben, en dit zijn geen terminators. Als ik kijk naar de icongraphy op de marines in de plaatjes is het ook niet echt iets specials. Hooguit zijn het (sternguard) veterans, maar dat is eigelijk aan de icons niet te zien... Zal wel weer een verklaring krijgen die minder met het universe te maken heeft (of inconsistenties met de icons)

Edit: Filmpje nog eens bekeken. Zijn waarschijnlijk vet's aangezien er lauriers op de helmen aanwezig zijn.

Tevens: "De makers haalden hun inspiratie duidelijk uit de gotiek, want de gebouwen op de planeet zien er allemaal uit als gehavende kathedralen."

Dat is de setting van 40k, dus de inspiratie komt gewoon uit het daadwerkelijke miniaturen spel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 325725 op 24 juli 2024 10:19]

Ook dat van de gotiek als inspiratie zijn de letterlijke woorden van van Lierop, die het met voorbeelden uit de doeken probeerde te doen...
Ik ga er vanuit dat Relic het had over Veteran (Ultra) Marines, die zijn inderdaad sterker dan reguliere Marines.
Ultramarines blijven normale marines, gewoon een Chapter.

Veterans zijn inderdaad een ander verhaal!
Het is toch heerlijk (gaat nu over de boardgame overigens (en voor alle ontwetenden: JA DIE BESTAAT)) in de apocalypse battlereport dat de tien chaptermasters alleen al meer dan honderd deamons afslachtten xD
boardgame
Tabletop game ;)
Deze discussie heb je op vrijwel elke website waar een preview wordt gepost. Games Workshop had de reviewers allicht een iets beter perskitje kunnen geven gevuld met geeky lore.

Persoonlijk hou ik er de visie van onze beteren de Orks: "Oomans are pink and soft, not tough and green like da Boyz. They'z all the same size too, so they'z always arguing about who's in charge, 'cos no way of telling 'cept fer badges an' ooniforms and fings.".

Ik ben niet zo'n shooter mens, maar dit doet me toch wel terug denken aan m'n geeky Spacehulk en 40k tijd dus doe maar. Hoop dat ik behalve Orks ook Tyranids en een beetje van Chaos mag purgen.
Wat ik opvallend vind is dat hij volledig in armor loopt, maar dan vervolgens geen helm heeft. Wellicht dat de orks niet zo goed kunnen mikken, maar het lijkt me toch vrij vervelend als ze dan net een lucky shot hebben op je hoofd. Zeker als je dan ook nog eens zonder dekking het slagveld inrent :)

Verder ziet het er grafisch goed uit en er is genoeg achtergrond in de 40k wereld om er een leuk verhaal van te maken. Ik zal dit spel wel met interesse blijven volgen.

@countess, transparante helm, helm opklapbaar voor cutscene's, forcefield. Genoeg creative keuze volgens mij.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 24 juli 2024 10:19]

er zit vaak zo weinig gezichtsuitdrukking in helmen... dus vandaar de keuze
Een 'head'shot hoeft niet direct fataal te zijn voor een SM, er wordt veel gewerkt met Bionics, denk Terminator met ongeveer nog de helft huid. Verder hebben SMs hele gevoelige zintuigen, wellicht dat sommigen hun sensoren niet voldoende vinden en zonder helm rondhuppelen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een soldaat geen helm op heeft...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 24 juli 2024 10:19]

Waarschijnlijk zullen er ook zijn die het liefst zonder armor rondrennen, ware het niet dat deze ook extra life-support biedt en een ceremoniele functie vervult.

Daarbij worden officieren binnen een Space Marine squad wel vaker zonder helm gezien. Ik weet niet wat de precieze reden erachter is.

Overigens had beter een redacteur die iets meer van het W40K universe afweet kunnen worden gekozen voor dit stukje.

[Reactie gewijzigd door Gammro op 24 juli 2024 10:19]

Powernerds ahoy!

Ik ben ergens toch wel benieuwd naar deze game. Ik ben een groot fan van Gears of War en deze game lijkt er zo op het eerste gezicht best wel op. Uitgezonderd hetgeen ik het minst leuk vond aan Gears, het dekkingssysteem. Gewoon lekker rammen en kogels rondsproeien. Ik ben benieuwd!
Klinkt een beetje als Serious Sam meets Warhammer :)

Die helm heeft onze held natuurlijk helemaal niet nodig, dat ziet er niet uit! Weet niet zeker of dit lang leuk gaat blijven alleen..
Nou, Warhammer heeft zo'n spelletje als sinds het DOS tijdperk: Space Hulk. Dat was ook ontzettend spannend :)
Ik ben ook blij om hier te lezen dat het spel ook op de PC komt. In eerdere filmpjes was alleen op te merken dat ie op de XBOX360 en PS3 zou komen, PC stond er niet bij.
Dit spel ga ik zeker halen, ik ben een grote fan van Warhammer 40k, ik heb ook Dawn of War 1 en 2 gespeeld en vele verhalen gelezen en ik heb altijd met smacht op een shooter gewacht. Het lijkt mij ook heerlijk om met een hamer of de Power Sword te gaan spelen.
En uit de Preview valt op te maken dat het spel nog best wel lang is, laten we hopen dat dat zo blijft of misschien nog langer blijft.
Wat mij ook aanspreekt bij deze spellen van Warhammer is de narrator, die vertelt het als een episch verhaal.
En waren de Ultra Marines ook niet wat geconcntreerder dan een normale Space Marine wat hun dus een betere vechter maakte? Ik dacht dat hun tactisch inzicht ook beter was. Maar deze chapter is volgens mij wel een van de bekendere. Ik hoop dat als het spel goed is, dat er ooit een vervolg zou komen met de natuurlijke vijand van de Ultra Marines, namelijk de Tyranids. Die hebben namelijk hun thuisplaneet meerdere keren aangevallen. Maar het leuke aan de Orks is dat ze zo barbaars vechten en heel competattief zijn met elkaar. ^^
Er is al een tijdje een shooter uit, waarin je een Tau Commander speelt. W40k: Fire Warrior ofzo. Geen topper, verre van zelfs, maar best een vermakelijke shooter als je het 40k-universum wat kent.

Hierzo: http://en.wikipedia.org/wiki/Warhammer_40,000:_Fire_Warrior
hmm... ik heb de voorgangers van dit spel nog nooit gespeeld (wel eens gezien :P), maar dat gaat met dit deel wel gebeuren.

ik ben benieuwd hoe dit uitpakt, en of de game leuk is.
het lijkt me dat het zo maaien in een massa snel saai word, maar misschien valt dat wel mee.
word dit niet gewoon weer een firewarrior fiasco?
Daarbij worden officieren binnen een Space Marine squad wel vaker zonder helm gezien. Ik weet niet wat de precieze reden erachter is.
@gammro:
en die dragen zelden een helm en dit is waarom
De vierde screenie van links (naar beneden geteld) geeft ook de indruk dat hij over diverse soorten ammo beschikt. Die twee zaken samen zou ik zeggen: Sternguard.
@pingwin:
hij zou een captain zijn en dus een veteran en die andere kogels is een ander wapen namelijk een plamacombi-bolter.

verder: echt wel vet! hebbe!

[Reactie gewijzigd door lennart111 op 24 juli 2024 10:19]

Dat wordt leuk, eindelijk warhammer 40k in shootervorm!!

De ultramarine chapter is wel erg populair; er komt binnenkort ook al een CGI film over hen uit: http://ultramarinesthemovie.com

Ben benieuwd of deze game tegelijkertijd met de film wordt gelanceerd? Zou wel slim zijn van THQ.
De game ziet er tot nu toe beter uit dan de CGI film :')
"De producer maakte wel duidelijk dat alle wapens zijn op te waarderen, ook de zwaardere als de Heavy Bolter"
Ben ik de enige die uitkijkt naar de firestorm rounds?(Napalm kogels.)

De game zelf ziet er aardig uit, vind de animaties in het filmpje soms een beetje houterig.

For ze geeks: Had eigenlijk gehoopt op een ander chapter, blood angels passen zo veel beter bij dit soort actie of space wolfs, kan ook. Maar ultra's?
Ultramarines vechten zelf ook heel wat af, nooit van Macragge gehoord? :D
Anoniem: 232786 25 augustus 2010 17:32
Space marines zoeken geen dekking? Wat een onzin. Ook die lui zijn dood als er genoeg vuurkracht op ze afkomt. Kijk maar naar Dawn of War. zelfs in de intro van DOW1 starten de marines in dekking. Ook in de officiële boeken nemen Space Marines constant dekking. True, een pistooltje negeren ze, maar in War40k loopt de vijand ook rond met plasmawapens en melta's en god-emperor weet wat die een space marine in 1 schot omleggen.
Helemaal mee eens.
DoW heeft in mijn ogen een uniek cover systeem wat in veel strategie spellen niet zo is.
Zo heb je in cover meer overlevingskans, die elke groep benut in de campaign. Orks hiervan het minst. Er zijn zelfs wapen gebaseerd op dit cover systeem. zoals de Flametrower die de cover bonus compleet negeert.
Alleen melee squads gebruiken dit niet. maar aangezien het hoofd personage meer wapens heeft dan melee wapens, en het feit dat hij in een screenshot samen een normaal space marines vecht denk ik tog wel dat het hier om een ranged gaat.

[Reactie gewijzigd door snoos op 24 juli 2024 10:19]

[power sarcarsm]Ik heb het gevoel dat ze gekozen hebben voor een 'makkelijk' combat systeem. Als je zelf geen cover hoeft te hebben en continu blijft door knallen zal de AI ook geen hoog gehalte hebben. Ondanks dat ik graag een shooter van warhammer zie ben ik bang dat het niet zo heel geweldig zal worden.
[/power sarcasme]
Dit wordt de ultimate game voor 'tank' gamers ;)
Het is inderdaad jammer van deze keuze om geen dekking te (kunnen) laten zoeken.
Gears of War laat zien hoe spectaculair goed dat kan, maar dat was waarschijnlijk iets teveel werk voor Relic :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.