Door Jan Laros

Freelance redacteur

Warhammer 40.000: Space Marine

Introductie

Een third-person-titel in de Warhammer-reeks: voor de fans van deze serie real time strategy-games zal het even wennen zijn. Voor gamers die wat minder gecharmeerd van het rts-genre zijn, biedt Warhammer 40K: Space Marine de mogelijkheid om bekend te raken met de wereld van Warhammer - zonder zich in strategie te hoeven verdiepen. Warhammer 40K: Space Marine is namelijk een klassieke third-person actiegame, die op veel punten leentjebuur speelt bij de grote titels in dat genre.

Wij horen bij de gamers die zowel van rts-games als van third-person actiegames kunnen genieten, maar die nog weinig ervaring met het Warhammer-universum hebben. Uiteraard zijn we erg benieuwd of de rts-setting van Warhammer 40.000 past bij het actiegenre waar Space Marine onder valt - maar zeker zo interessant is de vraag of Space Marine zich als third-person actiegame kan onderscheiden van de gedoodverfde kampioen van dat genre: Gears of War 3.

* Britse bad-ass

Het verhaal van Warhammer 40K: Space Marine begint op het moment dat een leger Orks afweergeschut op een planeet in handen krijgt. Daarmee kunnen ze alle vijandelijke troepen uit het luchtruim knallen en dat is niet de bedoeling. Er wordt dus een groepje Space Marines naar de planeet gestuurd om orde op zaken te stellen. Titus is de leider van deze groep en hij is ook de persoon om wie de game draait. De overige leden van de groep zogeheten Ultra Marines spelen slechts een bijrol.

Titus heeft een Brits accent en dat wekt direct bevreemding - misschien omdat we gewend zijn aan de typisch Amerikaanse types die normaal gesproken de strijd met buitenaards gespuis aangaan. Ondanks zijn Britse accent kan Titus zich echter ook een stoere kerel noemen. Hij vecht al tientallen jaren voor zijn geliefde Emperor en alleen al het feit dat hij leiding geeft aan een groep Space Marines, verraadt dat hij een tough guy is. Op het moment dat de game van start gaat, wordt dat ook meteen duidelijk gemaakt: Titus springt met zijn jet pack uit een ruimteschip boven de planeet; daar ziet hij een groep Orks op zich afkomen, die hij direct vakkundig en zonder blikken of blozen om zeep helpt. Daarmee is de toon gezet.