Warhammer 40K: Space Marine multiplayer

Landjepik

We zagen Warhammer 40.000: Space Marine al eerder voorbijkomen. Het ging toen echter alleen om de campagne van het spel waar we een aantal uur van mochten proeven. Nu is de ontwikkeling van de game zo ver gevorderd dat uitgever THQ wat potjes multiplayer in de aanbieding had. Daar waren we uiteraard voor te porren, want wat collega's afknallen is natuurlijk al snel leuk. We kregen van de uitgever een hele middag de tijd, samen met zo'n dertig internationale vakgenoten. Tijd genoeg om minstens net zoveel potjes multiplayer te spelen, verdeeld over twee verschillende gamemodes.

Speelbaar waren de modes Annihilation en Seize Ground. De namen dekken de lading prima; in Annihilation strijden twee teams van maximaal acht spelers tegen elkaar, waarbij het team dat als eerste 41 kills maakt, heeft gewonnen. Dat aantal zorgt ervoor dat potjes kort duren, want met acht spelers in je team ben je hooguit een paar minuten zoet voordat de limiet is bereikt. Annihilation is dus niets anders dan een andere naam voor Team Deathmatch, een klassieke mode die je in een game als Space Marine ook mag verwachten. Het enige opvallende is het aantal kills dat moet worden gemaakt om de winst te behalen. Binnen de wereld van Space Marine is dat echter een bekend getal.

* Bezet houden

Seize Ground is niet minder bekend. Het is een spelvorm waarin de twee strijdende teams vechten om een aantal plekken op de map. Elke map heeft drie of vier van dergelijke punten, die een team onder controle kan krijgen en daarna moet zien vast te houden. Dit zijn uiteraard de locaties waar de strijd het hevigst zal zijn. De potjes Seize Ground hebben een tijdslimiet en het team dat de meeste punten heeft gescoord, wint de tweestrijd. Punten verdien je door de controle over een locatie over te nemen van het vijandelijke team en door het onder controle krijgen van een neutrale spot. Voor beide hoef je niets anders te doen dan een aantal seconden op de plek te blijven staan en in leven te blijven. Uiteraard kan het afpakken moeiteloos overgaan in het onder controle krijgen, al dien je daarvoor wel lang ongedeerd te blijven op de betreffende locatie.

De potjes Seize Ground waren hectischer, maar ook tactischer dan Annihilation, doordat er samenwerking nodig is om spots onder controle te krijgen en te houden en de strijd zich concentreert rond bepaalde delen van de map. Annihilation is veel simpeler. Gewoon knallen en het team dat het eerst 41 frags heeft gescoord, wint. Het aantal frags dat de winst bepaalt, komt overeen met het aantal levels dat je met je character kunt behalen. Ook daarmee voldoet Space Marine aan een bekend stramien: wie vaak speelt, wordt beloond met een extra sterk alter-ego, waarbij tijdens het opwaarderen van alles kan worden aangepast.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3