Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Space Marines zijn de ultrastoere mannen in het Warhammer-universum. Het wordt vaak pas echt leuk als zij zich met de strijd gaan bemoeien. Wat is er dus leuker dan in de metalen laarzen van een Marine te stappen en zelf het slagveld te betreden? Dat is althans de gedachte die leeft bij uitgever THQ en ontwikkelaar Relic Games. Vandaar dat Relic al geruime tijd aan Warhammer 40.000: Space Marine sleutelt, waarin precies dat op het programma staat. In tegenstelling tot de eerdere Warhammer-games van Relic is Space Marine geen strategische game. Het is simpelweg knallen, slaan en hakken geblazen. Beuken zonder oog voor strategie, schieten op alles dat beweegt en als dat niet meer helpt, van je af slaan tot er niets of niemand meer overeind staat.

Die afwisseling is ook precies wat Relic voor ogen heeft. Het wil een shooter maken waarin je moeiteloos kunt wisselen tussen vuur- en slagwapens. Tot het betere handwerk verlaagt de Space Marine zich niet: daar heeft hij een Chainsword voor, een kruising tussen zwaard en een kettingzaag, waarmee hij op tegenstanders inbeukt. Leuk, zo'n Warhammer-shooter, maar werkt het ook een beetje? We mochten van THQ alvast wat levels spelen. Vier stuks om precies te zijn, uit verschillende fases van het spel.

* Captain Titus

Juist doordat de levels uit verschillende delen van de game afkomstig waren, werd het verhaal dat in het spel is verwerkt niet helemaal duidelijk. Eigenlijk werd enkel duidelijk dat je door het leven gaat als Captain Titus, lid van de Ultramarines. Je vecht al 150 jaar aan de kant van het Imperium. Hoewel dat naar Marine-maatstaven relatief kort is, ben je toch al verschillende malen onderscheiden voor missies in diverse delen van het universum.

Wat verder duidelijk werd, is dat er er enige afwisseling in de wapens in het spel is. In het eerste level dat we kregen voorgeschoteld, was alleen de Bolter voorhanden, het standaardwapen van de Space Marines. Het is een standaardpistool dat niet repeteert. Een alternatieve modus is er niet, het pistool kan maar op één manier worden gebruikt. Gelukkig heb je naast de Chainsword ook de beschikking over granaten. Die zijn erg prettig, vooral tegen de vele Orks die in hordes op je afkomen. Dat bleken gedurende de demo ook de belangrijkste tegenstanders. In de latere levels duiken ook volgelingen van Chaos op.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True