Door , , 81 reacties

Het jaar 2009 stond voor veel Japanse camerafabrikanten in het teken van tegenvallende winstcijfers als gevolg van koersverschillen door de steeds hogere koers van de Japanse munt. Hierdoor vertaalde een gestegen verkoop van camera's en objectieven zich niet in een hogere winst. Begin dit jaar waren enkele camerafabrikanten daarom genoodzaakt de prijzen van onder meer lenzen te verhogen.

yen_dollar

Sommige fabrikanten kozen er in deze economisch lastige tijd voor om hun marktpositie te consolideren. Zo bracht Nikon vooral voorspelbare, maar solide dslr-updates uit, terwijl andere fabrikanten, zoals Canon, dit jaar gaten in de dslr-lineup opvulden. Zowel Canon als Nikon vernieuwden hun high-end-camera's. Sony, een relatieve nieuwkomer op het gebied van dslr's, heeft in 2009 bijna zijn hele productgamma vernieuwd, overigens met wisselend succes, terwijl Olympus onder meer de kleine E-620-dslr met 4/3-sensor uitbracht. Pentax hervond zich in 2009 met onder andere de K-7 en de K-x.

jaaroverzicht09_videoknopDe rode draad in 2009 op dslr-gebied was toch wel de mogelijkheid om video op te nemen. In 2008 beschikten alleen de Nikon D90 en de Canon EOS 5D Mark II over een videofeature, maar dit jaar was het verplichte kost. Alleen Sony deed dit jaar niet mee aan de dslr-videorace.

De interessantste ontwikkelingen vonden dit jaar plaats op de scheidingslijn van het dslr- en compactcamera-segment. Onder meer nieuwe m4/3-camera's van Olympus en Panasonic hielden de gemoederen en de geruchtensites flink bezig. Ook Samsung is bezig met de ontwikkeling van een camerasysteem met verwisselbare lenzen, maar zonder spiegelhuis.

Ook in het segment van de high-end-compactcamera's waren er gedurfde ontwerpen. Zo besloot Canon, in tegenstelling tot bij zijn dslr-lijn, manmoedig het aantal megapixels bij een tweetal enthousiast-compactcamera's te verminderen. Ricoh had dit jaar een leuk compactcameraconcept met verwisselbare lensmodules, terwijl Leica ondanks het hogere prijssegment met zijn productaankondigingen de fotografiewereld wakker wist te schudden. Ook vonden nieuwe lichtgevoeliger beeldsensortypen hun weg in compactcamera's van onder meer Sony en Fujifilm.

In dit jaaroverzicht blikken we terug op een bewogen fotografiejaar.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: