Specificaties 10MP, filmen, 3,8x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot S90 Zwart Review

PowerUp 24 september 2010, laatste update op 24 september 2010, 2.037 views

Canon PowerShot S90 Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Bediening
  • Design

Minpunten

• Scrollwiel achterop te licht te bedienen
  • ISO3200 had weggelaten mogen worden

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4

Een dSLR is leuk en levert een prima beeldkwaliteit, maar is dan weer zo groot dat je die niet overal mee naartoe kan nemen. Daarvoor had ik naast mijn dSLR een Powershot A710 IS. Helaas heeft die flinke krassen op de lens gekregen, en trok de camera de batterijen wel heel snel leeg. Tijd voor een vervanger dus. Ik twijfelde vooral tussen de Panasonic TZ8, LX3 en deze Powershot S90 IS.
Uiteindelijk werd het de S90 vanwege de f/2 op het wijde eind in combinatie met een relatief grote sensor (cropfactor is 'slechts' 4,7). Dit kost meer met de LX3, die ook een beetje lomp overkomt. De één zal misschien het gemis van 720p een dealbreaker vinden, ik vond de mogelijkheid om snel instellingen te kunnen veranderen erg aantrekkelijk. En ik vind het ook een erg mooie camera :P
Inmiddels is de S90 opgevolgd door de S95, maar omdat de verschillen klein zijn gaat een groot deel van deze review waarschijnlijk ook op voor de S95.

Features en specificaties
  • Sensor: 10 Megapixel CCD
  • Bereik: 28-105 mm (kleinbeeldequivalent)
  • Diafragma: f/2,0-f/4,9
  • ISO: 80-3200
  • Filmresolutie: 640x480p 30fps
In de verpakking zitten een aantal kabels, boekjes, de oplader en natuurlijk de camera zelf.

Ergonomie en bediening
De S90 heeft nogal wat kritiek gekregen op de ergonomie. Hij is vrij zwaar voor een compact en je kan hem niet heel stevig beetpakken. Zeker als je hem in één hand houdt die ook nog een beetje zweterig is kan hij uit je handen glippen. Maar het is geen 'stuk zeep', zoals dpreview het beschreef, ik vind het nog best meevallen. Er is overigens voor zo'n 20 dollar een 'grip' te krijgen voor de S90. Dat is een stukje metaal dat je met dubbelzijdig plakband op de rechter voorkant plakt. Zoals je in de plaatjes van de camera al kan zien, is de zwarte behuizing nogal gevoelig voor vingerafdrukken, net als het scherm. Dit 3" 461k pixel scherm is overigens erg prettig. Ik heb geen problemen gehad met felle zon op het scherm. Het is alleen niet klapbaar, maar dat vind ik bij een compact niet zo'n probleem.

Wat deze camera wat bediening betreft speciaal maakt is de grote draairing die om de lens heen zit. Door middel van de 'ring func' knop kan je verschillende commando's aan de ring toekennen, zoals zoomen of het diafragma aanpassen. De ring klikt duidelijk op zijn plaats bij elk stapje, en ik vind het prettig werken omdat je snel en toch precies een instelling kan aanpassen. Tweehandige bediening is hierbij wel vereist.
Aan de achterkant heeft de camera nog een klein draaiwieltje. Hiervan is de functie niet direct te bepalen, dit hangt af van de functie die je de grote ring hebt gegeven. Dit wieltje is erg licht en omdat hij onder je duim zit gebruik je hem soms per ongeluk. In de meeste modi heb je dan de foto per ongeluk 1/3 stop onder- of overbelicht, wat nog niet heel rampzalig is. Er zijn alleen ook modi waarin het wieltje de ISO-waarde instelt, en dan kan je ineens per ongeluk op ISO3200 schieten, wat op zijn zachts gezegd niet zo goed is voor de kwaliteit van de foto. Het was beter geweest als het wieltje ook een klikweerstand had gehad net als het grote wiel. De S95 heeft dit wel.
Binnen in het kleine wieltje zitten meer knopjes voor instellingen, zoals de flitser, macrostand en zelfontspanner. Helemaal in het midden zit nog de 'set' knop. Hoewel dit allemaal erg kleine knopjes zijn druk ik niet vaak een verkeerd knopje in. Wel moet je de 'set' knop redelijk hard indrukken.
Verder zitten er op de achterkant nog knoppen voor het menu, display en de terugkijkknop. Plus nog een 'S' knop, wat voor 'shortcut' staat. In het menu kan je een instelling voor deze knop toewijzen, zoals ISO-waarden.

Bovenop de camera zit het draaiwieltje voor het programma van de camera. Deze bestaan uit:
  • Auto
  • P (programma)
  • Tv (sluitertijd vast)
  • Av (diafragma vast)
  • M (manueel)
  • C (custom)
  • Film
  • Scène (met het draaiwieltje zijn verschillende scènes beschikbaar, ook de stitch hulp valt daaronder)
  • Low light modus (voor zover ik kan zien een auto modus met hogere ISO-waarden)
Uiteraard zit de sluiterknop ook bovenaan, met daaromheen het schuifje om te zoomen. Links daarvan zitten de aan/uit knop en de 'ring func' knop. Deze twee hebben dezelfde vorm, maar de laatste is groter. Dat lijkt mij niet echt een logische keuze, aangezien je de aan/uit knop vaker gebruikt dan de 'ring func' knop.

Instelopties
De camera heeft een ernorme hoeveelheid instellingen die je kan aanpassen, dus die ga ik hier niet allemaal behandelen. Een aantal interessante opties wil ik even opnoemen. Let op: ik heb de camera in het Engels ingesteld. Opties kunnen in het Nederlands een andere naam hebben.

Zelfontspanner
Nu is het hebben van een zelfontspanner niet bijzonder, de instellingen daarvoor wel. De vertraging van de zelfontspanner is in te stellen van 0 tot 30 seconden. Daarnaast is het aantal opnamen instelbaar van 1 tot 10. Erg handig voor groepsfoto's. Een tweede modus van de zelfontspanner heeft gezichtsdetectie. De camera wacht net zolang met afdrukken tot er een gezicht in beeld is. Dit werkt vrij aardig.

Flitser
De flitser heeft een "Slow Sync" modus, waarbij de sluitertijd 1/40 is in plaats van 1/60. Hierdoor is er van de achtergrond wat meer te zien. Let er bij de flitser aanzetten wel op dat die meteen omhoog komt uit de behuizing, waar vaak je linkerhand in de weg zit.
Ook andere flitseropties zijn in het menu in te stellen, zoals 1e of 2e gordijn en rode ogen correctie. De flitssterkte is ook handmatig in stellen op minimaal, gemiddeld en maximaal.

Servo AF
Met deze optie aan focust de camera door als de sluiterknop half ingedrukt is.

i-Contrast
Deze optie probeert meer detail in donkere gedeeltes van de foto te houden. De functie werkt soms wel, de schaduwpartijen zijn wat lichter. Het verschil is echter niet wereldschokkend.

Safety Shift
Met deze optie ingeschakeld past de camera de belichting aan als de sluiterknop half ingedrukt is. Dit heb ik alleen nog niet zien werken.

Snelheid en accuratesse
De S90 is bepaald geen snelheidsduivel. In de continustand is nog geen 1 fps haalbaar. Ik vind dit zelf niet zo'n probleem, ik gebruik de camera niet voor dingen waar dit belangrijk is, maar het is wel iets om rekening mee te houden. De opstarttijd is iets van 1 seconde, meteen aanzetten en schieten duurt zo'n 2,5 seconden. Standaard zie je nadat je de foto genomen hebt op het scherm terug wat het uiteindelijk geworden is. Dit kan je ook uit zetten, dan kan je wat sneller een nieuwe foto maken.
De accuratesse is in orde. Hier merk ik weinig verschil op met andere compactcamera's. Wel moet de camera al snel in de macrostand als het onderwerp binnen de halve meter komt. In plaats van een groen vierkantje om het focuspunt komt er dan een geel vierkantje met uitroepteken in beeld. In de automatische stand past de camera dit zelf aan, in bijvoorbeeld de Av stand moet je dit zelf doen. Je kan ook kiezen om handmatig te focussen. Je krijg dan een afstandsschaal in beeld, en met het kleine draaiwiel kan je dan de focus dichterbij of verder weg leggen. In het menu kan je "MF-Point Zoom" instellen, dan zie je het midden van het beeld een stukje verder ingezoomd. Een optie die ook standaard aan staat is "Safety MF". Deze optie zorgt ervoor dat als je eindelijk zelf de goede focus gevonden hebt, de camera bij het half indrukken van de sluiterknop de focus gaat verfijnen. Wat dat precies inhoudt is mij niet helemaal duidelijk. Standaard staat deze optie aan, dus uitzetten als je écht handmatig wil focussen. Overigens vind ik het scherm niet scherp genoeg om te kunnen zien of de focus echt precies goed ligt. De MF-functie is m.i. wel handig om de focus op oneindig te zetten als er weinig licht is, verder zal ik het niet veel gebruiken.

Beeldkwaliteit
Natuurlijk de belangrijkste eigenschap van een camera. Ik heb de scherpte proberen te vergelijken tussen verschillende diafragmawaarden, om te zien of afstoppen zin heeft. De resultaten staan hieronder:

De resultaten laten zien dat afstoppen voor extra scherpte geen enkele zin heeft. Wijd open is de lens op zijn scherpst, waarschijnlijk speelt diffractie al een rol bij het afstoppen.
De camera kan tot ISO3200, maar blijft er nog iets van beeldkwaliteit over bij hogere ISO-waarden? Alle foto's zijn 100% crops (als je op het plaatje klik) en genomen op f/4 en 28 mm kleinbeeldequivalent. De RAW-bestanden zijn met Lightroom 2 in JPEG omgezet zonder verdere bewerking.

Tot ISO200 is er weinig aan de hand. Vanaf ISO400 is er bij de RAW wel duidelijk meer ruis te zien, maar de ruisonderdrukking in de JPEG laat nog een vrij scherp beeld zien. Bij ISO800 is bij de JPEG nu goed te zien dat de ruisonderdrukking de details uitsmeert. Bij ISO1600 wordt de kwaliteit snel slechter, en ISO3200 is nogal rampzalig. Als je niet naar 100% crops gaat kijken zijn de foto's wat mij betreft goed bruikbaar t/m ISO800, wat ik best netjes vind voor een compactcamera.

De tweede reeks is uit dezelfde serie foto's als de eerste reeks. Dit is alleen een donker deel en niet helemaal in focus. Deze reeks laat een iets ander beeld zien. Bij de JPEG's is te zien dat al vanaf ISO200 wat artefacts optreden. Vanaf ISO1600 worden dit er heel snel meer, en ISO3200 is behoorlijk dichtgesmeerd. Bij de RAW's is vooral te zien hoe belachelijk veel ruis er bij ISO3200 is, eigenlijk nog best netjes wat de ruisreductie in de JPEG er nog van kan maken. Het is wel duidelijk dat deze instelling beter te vermijden is.

Tot slot nog een vergelijking met mijn oude A710 IS (7 MP, cropfactor 6) en mijn huidige Sony A200 (10 MP, cropfactor 1,5) op ISO800, JPEG. Dit was de maximale ISO-waarde van de A710 en het is goed te zien waarom: ruis is overduidelijk aanwezig. De A200 en S90 hebben veel minder kleurruis, waarbij de A200 wel meer detail behoudt. Het beeld van de laatste is wel iets meer ingezoomd (het zijn wel allemaal 100% crops).

In het dagelijks gebruik vind ik de beeldkwaliteit prima. Ik heb een foto laten afdrukken op 30x20cm en ik was positief verrast door de scherpte van de afdruk. De RAW-functie gebruik ik niet echt, omdat chromatische abberaties daar veel duidelijker aanwezig zijn. Blijkbaar corrigeert de camera daarvoor in de JPEG. Verder gebruik ik de camera vooral voor snapshots omdat ik deze naast mijn dSLR heb. Toch is het wel prettig om de optie hebben als je de agressieve verscherping van de JPEG wil voorkomen.

Bouwkwaliteit
De camera voelt erg stevig aan. De boven- en onderkant zijn gemaakt van plastic, de rest is metaal. De schroefdraad voor het statief is ook van metaal. Bij een van de uitsteeksels van de camera is al wel een klein stukje zwarte verf verdwenen, dat vind ik wel snel gaan. De meeste knopjes voelen stevig aan, behalve het kleine draaiwieltje met zijn knopjes, dat voelt net iets minder stevig aan. Verder niet iets waar ik mij zorgen over maak.

Batterijduur
De accu is de NB-6L, die ook in een aantal Ixus-camera's wordt gebruikt. Canon geeft op dat er zo'n 220 foto's met een volle acculading te maken zijn. Zelf heb ik nu één keer de batterij leeg getrokken (totdat de waarschuwing komt dat de accu bijna leeg is), en heb ruim 300 foto's kunnen maken, plus een aantal kleine filmpjes. Ik heb ook nog een tijd foto's teruggekeken, maar bijna nooit de flitser gebruikt.
De batterij-indicatie is zoals bij veel apparaten slecht. Heel lang heb je drie streepjes (vol), nog een opname of 30 met twee streepjes, en daarna wordt het icoontje rood dat hij bijna leeg is. In dat opzicht heeft Sony het mijn zijn InfoLithium accu's beter voor elkaar, waar op de procent nauwkeurig wordt aangegeven hoe vol de accu is. Helaas zit dat voor zover ik weet alleen in de NEX- en Alpha-lijn, dus ook niet in de compacts.

Uitbreidingsmogelijkheden
De S90 heeft geen uitbreidingsmogelijkheden, op de third party grip na dan. Voor bijvoorbeeld een flitsschoen zal je bij zijn grote broer de G11/G12 moeten zijn.

De prijs is voor een compactcamera met zo'n beperkt zoombereik aan de forse kant. Hiervoor krijg je wel een camera met extreem veel instelmogelijkheden en prima beeldkwaliteit.

Heb jij ook een Canon PowerShot S90 Zwart?

Mooie review!!! Ik heb zelf een 40D en wil er een compact naast hebben voor als de dSLR niet mee kan (motortochten, feestjes, ...). Ik wil daarom graag een camera met een goede beeldkwaliteit die ook compact is. RAW leek mij een voordeel i.v.m. de witbalanscorrectie die ik vaak gebruik.

Maar ik lees nu dat chromatische abberaties lastig weg zijn te krijgen en ook de ruis vind ik nogal nadrukkelijk aanwezig in de RAW plaatjes die je hier laat zien. In hoeverre krijg je dat met Lightroom goed door een beetje met de verschillende sliders te spelen?

Oh ja... In verband met ergonomie en 720p filmpjes zal ik waarschijnlijk voor de S95 gaan, maar dat zal niet veel veranderen...
Ik heb het net even geprobeerd met Lightroom 2, en de camera is er beter in dan ik. De ruisreductie op 100 levert nog steeds forse kleurruis op in de schaduwen vanaf ISO800. Ook de CA kan ik niet echt wegkrijgen, hoewel het wat uitgezoomd niet echt meer opvalt.
Misschien dat Lightroom 3 er beter mee is.
Dank je voor je test. Wel een beetje jammer van de RAW mode dat je er slechtere resultaten uit krijgt dan met de in-cam RAW conversie. Dat maakt RAW mode toch een beetje een onzinnige feature. Hopelijk heeft LR3 specifieke profiles voor de S90/S95, maar ik denk niet dat dit echt de doelgroep is.

Nadeel van JPEG vind ik vaak dat er een nogal willekeurige witbalans gebruikt wordt. Vastzetten kan natuurlijk, maar die vergeet ik vaak terug te zetten. Met RAW kun je dat straffeloos thuis doen.

Dit probleem zullen alle compacts wel een beetje hebben en geeft weer eens aan wat nog steeds het kwaliteitsverschil is tussen een dSLR met een goed objectief en dit soort spul. Maar ik denk toch maar dat ik een S95 koop :)
Fantastische review! Ik ben altijd erg blij met dat soort 100% crops en de informatie er duidelijk naast. Ik neem aan dat bij de bovenste rij de linkerkant crops uit het midden van het beeld betreffen en de rechterkant crops van de zijkant van het beeld? Dat zou er duidelijker bij kunnen staan, ik kan daar geen informatie over vinden. Een extra stukje informatie over de videokwaliteit zou ook geen kwaad kunnen. Ik zie dat dat niet je favoriete bezigheid is, maar het zou de review wel compleet maken.

Verder perfect, 5 sterren van mij. :)
Oeps ja links is in het midden en rechts aan de rand, dat moet er nog bij.
Video kan ik nog wel even naar kijken, dat heb ik niet echt getest. Alleen de windcut, die werkt best aardig :)
Mooie review!

Voor de echte tweakers onder ons; voor de S90 is net zoals veel andere Canon compact camera's CHDK beschikbaar waarmee je nog meer mogelijkheden krijgt.
goeie review

mooie compact camera he ook weer eens een nieuwe nodig zit nog met een of ander oertijdse digitale compacte camera (ik wel een nieuwere dslr)