Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm Zwart Review

loewie1984 27 oktober 2009, laatste update op 24 juni 2010, 13.924 views

Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm Zwart

Pluspunten

• Accuduur
  • Bedieningsgemak
  • Solide/Robuuste behuizing
  • Goed uitbreidbaar met tal van accessoires
  • Gunstige prijs

Minpunten

• Gebrek aan grip-vlakken
  • Bijgeleverde kitlens geen wonder
  • Snelheid en automatiek voor sportfotografie onvoldoende
  • Body onhandig bij schieten in portraitmodus i.c.m. groot zoom objectief zonder grip

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5

Omdat ik steeds meer het gevoel kreeg dat de Canon Powershot van mijn vriendin te kort schoot, ben ik na een paar posts in het http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1315112 topic overgegaan tot de aanschaf van een DSLR. Met het oog op de vakantie wilde ik graag een goede camera waarmee ik verzekerd was van scherp beeld en tal van mogelijkheden. En de in het 3de kwartaal van 2008 geintroduceerde Canon EOS 1000D, is daarom sinds anderhalve maand ook in mijn bezit.

EOS 1000D Body

What's in the box

Natuurlijk de body van de EOS 1000D met draagriem, de 18-55 58mm EF-S kitlens met lensdoppen, een Canon LP-E5 1050 mAh accu met acculader, een usb <-> mini-usb interface kabel, en een aansluitkabel voor het analoge televisiekanaal zodat je je foto's direct op de tv kunt weergeven. Als laatste natuurlijk de meertalige handleiding en twee software/instructie cd-roms.

What's in the box

Specs

De belangrijkste eigenschappen in het kort:
  • 10,1 Megapixel CMOS sensor
  • Maximaal 3 bps
  • 7-punts wide-area AF
  • Self-Cleaning Image Sensor
  • 2,5” LCD-scherm met Live View mode
  • DIGIC III processor
  • SD/SDHC geheugenkaarthouder
  • Picture Styles beeldverwerking
  • Compact en licht in gewicht
  • Compatibel met EF/EF-S objectieven en EX Speedlites
Voor de uitgebreide specificaties van deze camera klik hier

Algemene beoordeling

Voor een beginner zoals ik, kan ik me geen betere camera wensen, de prijs kwaliteit verhouding is prima. De camera heeft een geweldig bedieningsgemak en nodigt uit om te spelen met instellingen om te kijken wat er met je foto gebeurt. Voor ik überhaupt ben overgegaan tot de aanschaf heb ik geprobeerd me in te lezen in de Fotografie Technische FAQ maar ondanks alle duidelijke en zeer belangrijke uitleg, snap je denk ik pas wat voor een effect een bepaalde instelling heeft als je het uitgeprobeerd hebt. En zolang je blijft proberen, blijf je leren. Er kan niets fout gaan, en de batterij gaat ontzettend lang mee dus wat wil je nog meer.

Snelheid en Automatiek

De snelheid van de EOS 1000D zit er goed in, want dankzij een aardige buffer is het mogelijk om tot 5 foto's in burst te schieten. Afhankelijk van de sd kaart die je gebruikt moet dit je tijd genoeg geven om door te blijven schieten met weinig pauzes.

Ik zelf heb bij de aanschaf de camera twee 4Gb UltraII SDHC kaartjes van Sandisk gekocht, de ExtremeIII kaarten van Sandisk waren me net wat te gortig van prijs, en zoals gebruiker Pjerry heeft aangetoond wordt de beloofde snelheid niet of nauwelijks behaald. De UltraII kaarten zijn snel zat en de keer dat ik 5 tot 10 foto's burst is vooralsnog een zeldzaamheid.

Wat ook niet onbelangrijk is om te weten voor aanstaande kopers is hoeveel foto's er nu ongeveer op een 4Gb kaart passen. Wanneer je de kaart leeg in de camera stopt en deze door de camera laat formateren kun je afhankelijk van de stand: Automatisch (*.JPEG), P, Av of M (RAW *.CR2) een flink aantal foto's maken. Wanneer je gebruik maakt van de automatische stand kun je rekenen op zo'n 800 jpeg foto's en bij het gebruik van het raw formaat krimpt het aantal in naar zo'n 370 foto's. Een gemiddelde RAW foto is dan zo'n 8 a 11 mb groot.

edit
Nu een aantal maanden verder kan ik de volgende ervaring met jullie delen, het apparaat schiet in single-shot modus gewoon snel. Dit is ook niet meer dan logisch, echter bemerk ik dat het apparaat in continue modus of "burst" toch wel zijn gebreken begint te vertonen. Ik heb het nu al een aantal keer meegemaakt wanneer ik op een vrije zondagmiddag wat foto's ga maken van handbalwedstrijden. Een sport bedreven in een fractie van seconden stelt mijn camera dan ook heel erg op de proef. De snelheid is nauwelijks bij te houden, continue schieten wordt vrijwel direct beperkt door de buffer en de automatiek van de camera.

Af en toe lijkt het echt of de camera even moet slikken omdat hij het anders niet verwerkt krijgt. In principe is dit nog geen echte ramp en werken we met de riemen die we hebben, daarbij is het natuurlijk ook een uitdaging om dan toch nog een goede foto te produceren en vanwege het vele spelen met instellingen leer je de camera nog beter beheersen.

Mijn eerdere ervaring is vooral gebaseerd op aannames en specificaties, terwijl ik nu toch moet concluderen dat ik misschien het apparaat wellicht in rap tempo ontgroeid ben en moet gaan kijken naar een grotere broer xxD of meteen goed xD. Uiteraard hangt deze conclusie vooral samen met hetgeen waar ik de camera nu voor gebruik en dat is op dit moment vooral sportfotografie.

Batterijduur

De batterijduur zoals ik hem tot opheden heb ervaren is uitstekend. Na grofweg 1000 clicks is er nog geen enkel streepje op de indicator verdwenen en oogt de batterij nog steeds vol. De foto's die ik tot op heden genomen heb bestaan voor zeker 85% uit daglicht foto's en 15% gemaakt met de geïntegreerde flitser. En dat vind ik een uitzonderlijke prestatie. Her en der is er te lezen dat er bij andere EOS modellen het batterij verbruik toch zeker wat minder is, maar wellicht dat dit gewoon te maken heeft met de additionele features.

Na 1100 foto's zijn er eindelijk twee streepjes verdwenen op de batterij-indicator. Ik hou even in de gaten hoelang ik er nog mee kan doen totdat hij helemaal leeg is.

edit
De batterij is op dit moment nog steeds goed, ik ben zeer tevreden over de capaciteit van de batterij. Gemiddeld schiet ik nu zo'n 900 a 1200 foto's (onder daglicht omstandigheden, dus flitser uit!) voor de batterij leeg is.

Featureset

De features die deze camera allemaal bezit zijn voor de meesten onder ons niet echt nieuw of indrukwekkend te noemen, het zijn er wel veel als je de vergelijking maakt met een compact camera maar zelfs daar zitten tegenwoordig net zo veel functies op.

ISO waarden varierend van 100 tot 1600, instelbare sluitertijden met behulp van het scroll wieltje op de bovenzijde. Diverse fotografeerstanden met presets voor de betreffende situatie, zelfontspanner instelmogelijkheden van 2 en resp. 10 seconden voor bijvoorbeeld het schieten vanaf statief met weinig belichting, of gewoon voor die ene haarscherpe foto.

edit
Sensorreiniging, iets wat wel erg prettig is. Het automatisch of handmatig reinigen van de sensor is een uitkomst gebleken. Bij veel mensen lees je dat de lens die het meeste gebruikt wordt ook vaak op de body blijft zitten na een shot. Bij mij is dat ook wel het geval, maar omdat ik pas twee objectieven heb moet ik toch nog regelmatig wisselen. Ook haal ik het objectief praktisch na elke shoot van de body af vanwege de indeling in mijn foto tas. Stof is dan vaak onvermijdbaar, ik heb het zelf al gemerkt nu het scherm van mijn zoeker compleet bevuild is met stofdeeltjes. Ik was eerst bang dat deze deeltjes ook terug te zien zouden zijn op de foto's maar dat is gelukkig niet het geval. De sensorreiniging doet het dus goed en is weer een aspect van fotografie waar je je minder zorgen om hoeft te maken.

Beeldkwaliteit

Tja de beeldkwaliteit valt of staat natuurlijk met het soort objectief wat je gebruikt. De eigen foto's die ik in mijn gallery heb staan zijn bijna allemaal gemaakt met de EOS 1000D in combinatie met de 18-55 kitlens. En ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben. Soms loop ik een beetje tegen de beperkingen van het bereik van de lens op. Maar daar gaat snel verandering in komen, maar ik ben me nog aan het orienteren op een goede lens met een groter bereik.

Ford FiestaHaag

Corsair TWIN2X4096-6400C4DHX 4GBZalman CNPS 9500 S775

Ultimo 20B MC ElementThorens TD 160 gepolijste platter

De foto's zijn scherp, maar zonder al te veel mijn stempel hier op te drukken is het misschien handiger om wat reviews van deskundige websites erbij te nemen:Na alle reviews en geen persoonlijke mening dan nu wel een klein stukje:

edit
Ik gebruik de camera nu dus veel voor vooral indoor-sportfotografie, hetgeen wat dit erg lastig maakt is dat je goede middelen moet hebben voor goed resultaat. Dat wil zeggen een lens met een hoge lichtgevoeligheid, en een camera met goede cmos sensor. Die cmos sensor van de 1000D laat toch flink wat ruis zien wanneer ISO800 of 1600 in gebruik zijn. Je hoort me niet klagen, het is immers de goedkoopste slr van zijn soort maar jammer is het ergens wel.

Ik heb momenteel een 70-200 f4 L lens te leen en daar schiet ik dan ook al mijn plaatjes mee. Het bereik van deze lens is genoeg ondanks dat ik wel het bereik onder de 70 mis. De standaard kitlens is niet eens de moeite waard om mee te nemen naar deze setting daar het bereik absoluut niet toereikend is en de lichtgevoeligheid ook te wensen over laat.

Waar ik wel een mening over heb is de beeldkwaliteit van het LCD, in eerste instantie krijg ik toch veel de indruk na een foto terug te zien op LCD dat deze redelijk tot haarscherp is. Waarna ik naderhand als ik de foto's uitlees op de PC er toch een en ander aan schort. Daarom gebruik ik nu ook veelvuldig de zoomknoppen bij het terugkijken van de foto's en kan je meteen zien wat je geschoten hebt en ook direct beslissen of je de foto niet toch maar even opnieuw maakt.

Uitbreidbaarheid

Wat betreft de uitbreidbaarheid van het apparaat kan gezegd worden dat elke EOS (of zelfs gewoon elke DSLR) van Canon goed uitbreidbaar is. Flitsers, GPS-modules, Battery Grips, en een heel groot gamma aan objectieven.

Ergonomie

De ergonomie kan voor sommige een puntje van kritiek zijn, omdat de body zo compact is, is er voor mensen met grote handen wellicht geen plek meer voor je pink op de zijkant. Ik stoor me hier niet aan, en zie de aanschaf voor een battery grip dan ook niet als een goed excuus, wat nog wel eens door sommigen gebruikt wordt. Zo'n grip koop je denk ik voor de extra lange batterij duur, en de tweede ontspanner die zich op zo'n grip bevindt; alhoewel ik ook daar ook niet de noodzaak van in zie als je het apparaat alleen maar gebruikt voor vakantie kiekjes en huis-tuin en keuken foto's.

Als we kijken naar de achterkant daar waar de meeste bedieningsknoppen zich bevinden, zien we dat de knoppen op een logische plek zitten, met name de knoppen rechts naast het display zijn goed gegroepeerd en wanneer je bekend wordt met de logo's die worden afgebeeld is er weinig vergissen meer aan.

edit
Wanneer ik op pad ben met de 70-200 en foto's schiet in portrait-mode mis ik toch wat body om mijn pink op te vangen. Ook het feit dat ik geen extra grip heb gekocht is wel merkbaar, je handen zijn toch een kwartslag gedraaid ten op zichte van werken met een grip. Iets wat wel aan te bevelen is dus wanneer je veel portrait foto's maakt. Natuurlijk hangt dit ook samen met de lens, wanneer je een kort exemplaar op je body hebt zitten, zul je dit veel minder merken dan een toeter van 1,2 kg.

EOS 1000D achterkant

Vaak zie je toch dat mensen die een DSLR kopen, zonder ervaring lukraak op de knoppen beginnen te rammen alvorens ze de handleiding gelezen hebben. Vragen als: "waar zitten de zoomknoppen" en "hoe kan ik dat zien op het beeldscherm" zijn toch vragen die mij gesteld werden toen ik mijn nieuwe aanwinst liet zien. Natuurlijk beschikt ook de goedkoopste telg uit de EOS serie over Live View zoals alle nieuwe Canon modellen dat nu allemaal doen, maar ik heb het tot op heden niet gebruikt en zie er het nut ook niet echt van in.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit van de camera vind ik ook goed te noemen, de camera voelt solide aan en komt niet over alsof er binnenin wat kan rammelen. Natuurlijk is de camera niet te vergelijken met het hogere segment maar toch komt hij robuust over. Het gemis van grip-vlakken zoals we die kennen van de 400D, 450D en alles wat daarboven komt vind ik dan wel weer jammer.

EOS 500D Grip

Maar verschil moet er zijn, want je gaat als producent nu niet in je eigen vaarwater zitten door de drie verschillende instappers (1000D, 450D, 500D) allemaal hetzelfde uit te rusten.

Als je kijkt naar de prijs (rond de ¤ 420, inc. kitlens) die je in veel webshops moet neerleggen voor deze camera kan ik alleen maar concluderen dat je veel camera voor je geld terug krijgt.
Het is naar mijn mening een uitstekende beginners-camera, vooral als je de extra features van de EOS 450D en 500D t.o.v. de 1000D niet belangrijk vindt of niet teveel mist.

Bij de aanschaf van de camera heb ik dus ook nog twee 4Gb UltraII SDHC kaartjes van Sandisk gekocht, en een Lowepro Backpack Micro Trekker 100 gekocht.

Lowepro Micro Trekker 100 RugzakLowepro Micro Trekker 100 Binnenin

Uiteindelijk ben je dan klaar voor ¤ 500 euro, en weet je zeker dat je met genoeg capaciteit en goed beschermd de wijde wereld in kan trekken voor dat ene leuke kiekje!

EOS 1000D Body + 18-55 ObjectiefEOS 1000D Body VoorkantEOS 1000D Body Achterkant

Puntje is wel dat als je eenmaal bezig bent met fotografie en je hebt de smaak te pakken, je beter kunt zorgen voor een leuke bankrekening met wat cash achter de hand want het wordt van kwaad tot erger :)

EDIT 30-05-2009: Wat real-life foto's toegevoegd van de Body, Tas en bijbehoren, toevoeging bij Batterijduur
EDIT 27-10-2009: Toevoegingen snelheid & automatiek, features, ergonomie, beeldkwaliteit

Heb jij ook een Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm Zwart?

Je zet hier een mooie review neer, mijn complimenten.

Je refereert aan mijn test met de SDHC kaarten, maar die test is nog niet klaar. Ik heb serie opnames gemaakt en die getimed. Ik ga de resultaten nog aan mijn review toevoegen, ook zit ik nog te "wachten" op een snelle kaartlezer voor in mijn computer. Maar ik denk dat zeker voor een toestel als dit (en die van mij: Nikon 40D) de Ultra zeker toereikend is/geen bottleneck zal vormen.

De resultaten ga ik ook meenemen in mijn review over de Nikon. Ik was er al aan begonnen, maar kwam er maar niet toe om hem af te schrijven. Nu ik deze review lees denk ik dat het een leuke aanvulling is om dat we beiden het instap model hebben (jij van Canon, ik van Nikon). Kunnen de lezers die mooi tegen elkaar afzetten. Ik begrijp dat er nu hordes mensen naar de winkel gaan lopen om een camera te kopen voor de vakantie :P . Maar hoe je het ook wendt of keert, beide zijn topmerken en met geen van beide zul je je bekocht voelen lijkt me.

Waar ik met mijn Nikon erg aan moet wennen is dat er eigenlijk te weinig knoppen op zitten. Vrijwel alles moet je via het menu instellen, waardoor je veel kiekjes maar op automatisch neemt. Je hebt dan gewoon (nog) niet de tijd om je camera helemaal in te stellen. Voor "stil"levens heb je die tijd wel en daar ben ik dan ook hoopjes mee aan het experimenteren. Wat dat betreft ben ik iig jaloers op de knop waarmee jij de sluitertijden (waarom niet het diafragma??) in kunt stellen.
Je hebt in deze review in ieder geval in jouw review genoeg leesstof aangedragen (middels linkjes en zo) dat ik weer even vooruit kan.

In deze (instap)markt heb je een hoop spelers die elkaar de loef proberen af te steken (Canon 1000D, 450D, Sony A200, A300, Nikon D40, D60, enz. enz.) Wat heeft jou doen besluiten voor de Canon te gaan.
De instapmodellen zijn niet voor niets zo interessant, want eenmaal voor een merk gekozen, zit je er eigenlijk aan vast (wanneer uniformeren ze de lenzen eens een keer?). Immers als je een beetje behept wordt door het fotograferen dan ga je glaswerk bijkopen en dat is stukken duurder dan de body.

Ik ga niet te veel vertellen over mijn ervaringen, die moeten jullie maar in mijn review lezen. Ik hoop dat ik er morgen aan toe kom (moet nog toetsen nakijken..... :( ).

Je hebt een Lowepro Backpack Micro Trekker 100 gekocht. Op dit ogenblik heb ik een klein tasje (de Lowepro Cirus TLZ 15, maar ik wil het uitbreiden met zo'n soort tas als jij hebt. Maar klopt het nou dat ik zie dat je de body er alleen zonder lens in kunt doen? Dat zou ik toch wel een erg groot nadeel vinden, want ik ben op mijn dood dat er stof op de senso komt, dus lens vervangen gebeurd alleen als het hoogst noodzakelijk is. Overigens wel klasse spul dat Lowepro maakt. Je apparatuur zit er aardbevingproof in verpakt.

Tot slot zie ik in je foto's dat je ook een echte HiFi fanaat bent. Ben je zelf een kast aan het bouwen rondom je Thorens? Vroeger zat in A'dam (tijdens mijn studietijd) een zaak die heette Aring. Daar liep een Victor Bakker rond die ook van de Thorens 145 een aboslute topper maakte. Dat ding ging dan ook voor meer dan het dubbele over de toonbank. Eigenlijk heb ik er nog steeds spijt van dat ik die toen niet heb aangeschaft, ik moet het nu "stellen" met een gewone 160 en een 145. Klinkt toch nog steeds mooier dan een CD, hoewel het verschil steeds kleiner wordt.

Nogmaals bedankt voor je leuke review.
Hey Pjerry, maar ook alle anderen bedankt voor de complimenten.

Ik heb inderdaad de uitslag van jou kaartentest genomen als beargumentering waarom ik geen ExtremeIII gebruikt/gekocht hebt. Hoop niet dat je het erg vindt, beetje kruisbestuiving onder de GoT'ters lijkt mij niet verkeerd imho ;)

Die Lowepro Backpack ben ik erg tevreden over, je kan de Body ook gewoon gekoppeld aan je lens laten, alleen moet je dan even wat stoeien met de indeling van je rugzaak, tis allemaal klitteband aan de binnenkant dus je kan zo veel partitioneren als je wilt. Daar hoef je je geen zorgen over te maken, puntje is wel dat zijn grotere broertje (natuurlijk wat fijner is) de Trekker 200 meteen wat duurder was (al was het maar €25). Ik had een bepaald budget en wou puur de essentiele benodigdheden op dat moment aanschaffen.

Wat betreft lens vervangen, tja ik bouw hem elke keer dat ik hem nodig heb op en als ik klaar ben schroef ik hem eraf. Ik maak me er eigenlijk niet zo'n zorgen om. Er zit bovendien een sensor cleaner in en die moet je toch ook wat werk gunnen :P

Als laatste, het HiFi stukje, ik ben inderdaad een muziekliefhebber, en ben momenteel bezig met een modificatie van een Thorens TD160 (Topic), ik zit nog in de voorbereidende fase en ben van plan het heel rustig aan te gaan doen met dit stukje ''craftmanship''.

Ook verkies ik looks boven de audiofiele specs en bombarie er om heen, ik geloof best in accuratere componenten met minder afwijking, maar het kabel gedoe 25 euro of 2500 euro ben ik niet voor te vinden. Mijn doel met mijn installatie is een natuurgetrouw en imponerend geluid produceren tegen een betaalbare prijs maar niet ten koste van alles. Dus scharrel ik regelmatig eBay en Marktplaats af voor wat nieuws... En dat lukt aardig :)

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 1 juni 2009 19:41]

De 1000D kan wel met een "bekabelde" remote switch uitgerust worden (RS-60E3).
En ik denk zelfs dat je die, net als mijn 450D'tje, gewoon met je PC via de USB kabel ook kan bedienen.
Let trouwens goed op HOE ze de camera aanbieden. BCC LIJKT goedkoop met haar 389 euro, maar het toestel als basis (dus body en 18-55 lens) kun je voor die prijs op meerdere plaatsen krijgen. En daar toveren ze dus niet met termen als ''vakantiegeld-dagen''.

Dixons heeft er een beetje een handje van de werkelijke prijs van de 1000D te versluieren, door de airmiles, maar ook door steeds het pakket een beetje te veranderen. De ene keer doen ze er zogenaamd een gratis extra accu bij, maar dan moet je de geheugenkaart er los bij kopen, of andersom. Het lijkt goedkoper, maar als je goed kijkt, zie je dat je je gespaarde airmiles beter ergens anders voor kunt gebruiken. Ze zeggen dan bijvoorbeeld: 449 euro zonder airmiles, of 399 met airmiles.

Een extra batterij is niet eens echt nodig, maar als er iets gebeurt met het ene exemplaar dat je hebt, is het toch wel handig een reserve achter de hand te hebben.

Ik heb eind januari de set gekocht, en heb me er op vakantie op Malta eens goed mee kunnen uitleven. Waar anderen moesten afhaken omdat ze in kerkgebouwen vaak niet mochten flitsen, kon ik in donkere kerken ''uit de hand'' de prachtigeste opnames meken. Wellicht had ik dat met tijdopnames nog kunnen overtreffen, maar ik moet me nog eens verdiepen in die techniek.

In elk geval geen miskoop.
Nette Review,

Ik las in een van je edits dat je de camera ontgroeit bent en voor sport tegen zijn beperkingen aanloopt. Je hebt het dan over de xxD of xD serie daarvan kun op dit moment rustig 40D OF 7D van maken de 50D scoort met hoge iso niet beter dan de 40D eerder minder. De 5D(2) doet het goed met hoge ISO maar is niet voor sport (te traag). De 7D is wel een hele grote stap maar werkt erg prettig met de 70-200F2.8 en is erg geschikt voor binnen. De 1D serie lijkt me een brug te ver of je moet 4000 euro neer willen tellen voor de nieuwe 1D4 :). Prijs prestatie is de 7D de beste keuze of je moet overstappen naar de Nikon D300s.
Ja dankje, en tevens bedankt voor het advies. De vraag is denk ik voor mezelf, ben ik inderdaad de camera ontgroeit ,stel ik me aan of kan ik er geen bal van. Ik heb de 1000d nu een half jaar en vooral bij sportfotografie schiet de buffer en snelheid te kort tevens is de lichtgevoeligheid van de sensor dus ontoereikend.

Ik vindt het dan ook leuk om te ontdekken dat ik er plezier in heb als ik wedstrijden fotografeer. Rustig een uurtje schieten en achteraf "genieten" van de actie.
Terwijl ik me vooral had voorgenomen bij aanschaf in eerste instantie landschap, architectuur en industrieel te gaan fotograferen want dat leek me "vet".

Ik ben met je eens dat de 1d veel te hoog gegrepen is, als ik dit apparaat überhaupt zou kopen kan ik met recht zeggen dat ik mezelf overschat maar een 40D of een 7D is een leuk segment om naar te kijken. Zelf zat ik al stiekem te geilen naar een 5D markII in het kader van dan zijn we ook gelijk klaar! Ik had gehoopt het langer uit te gaan zingen met de 1000d maar ben bang dat ie op termijn vervangen wordt. De body is overigens niet het enige waar ik mijn aandacht naar uit moet laten gaan. Ik heb buiten een geleende 70-200L alleen maar de standaard 18-55 zonder IS.

Ik heb dan ook voor mezelf besloten om het bereik op te gaan splitsen en een goede 18-70/85 lens te gaan zoeken en een 70-200. De 70-200 waar ik mee geschoten heb is best betaalbaar maar heeft geen IS. En als je op vandaag een lens koopt waarom zou je dan nog kiezen voor een objectief zonder IS.

Mijn probleem bij de aanschaf van objectieven op dit moment is dan ook grotendeels van financiele aard, en daarbij vraag ik me dan af: gaan we voor half werk, lensjes van 200-500 euro iets wat binnen een jaar aan te schaffen is, of gaan we voor the full package en over een jaar of 4 slinger je 3000 euro aan objectieven er doorheen en een body van 2200 euro een voor mij lastig te maken afweging.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 30 oktober 2009 10:46]

Loewie, Ik ben met analoge bodys geeindigd in het semi pro segment met een EOS 33 en EOS 5. De overstap naar digitaal zat me tegen ik vond de apparatuur nog niet rijp genoeg. Ik ben het DSLR tijd perk pas ingestapt met de EOS 350D die veel overeen komsten heeft met de 1000D een pracht camera waar ik hele mooie platen mee heb geschoten. Echter het is geen camera voor snelle acties prima voor je eerst gestelde doelen en daar doet hij het prima. Ik gaf wel aan dat de 40D wat was maar de enige winst die je daar boekt. Is het grotere buffer en 6FPS verder gelden de zelfde beperkingen wegens het ontbrekken van een snel data overdracht naar de kaartjes.

Begin eerst maar eens met de 70-200L F2.8 IS USM een heerlijke lens vooral voor indoor razend snel alleen jammer dat de cash back acties over zijn. Je kunt ook proberen om de beperking van de camera heen te werken door je meer in te houden met de ontspan knop tot het juiste moment echter dat valt niet mee.

Immers lenzen zijn belangrijker dan de body. Een goedkope lens op een 7D is geen succes. Je zoek tocht naar een goede groothoek in het opgegeven bereik met IS zal niet mee vallen. de 18-85 IS USM valt tegen de nieuwe 15-85 is dus danig aan de prijs dat je beter door kunt sparen voor een echte L lens. De 17-55 F2.8 IS USM zou wel wat voor je kunnen zijn maar ook daarvoor geld dat hij pittig aan de prijs is.

Tip bekijk eens mijn reviews van de diverse Body's, lenzen en CF extreme kaart en houd die van de 7D in de gaaten die is nog lang niet af.
Ok bedankt loewie1984.

Zal ik doen. thnx

Maar mag ik je vragen hoe de 1000D is na een jaar te hebben gebruikt? Is het nog steeds fijn? want ik zag die in de MM voor 319 euro

Bij voorbaat dank
De 1000D is een fijn apparaat, ik gebruik hem voor mijn dagdagelijkse foto's voornamelijk. Het schiet gewoon wat fijner weg wanneer ik een foto'tje maak voor marktplaats of tweakers. Je kan fijn achter elkaar doorschieten en nog wat met de instellingen spelen indien nodig. Ook kun je lezen in mijn review dat ik hem gebruikt/getest heb voor sportfotografie. Hier is de 1000D echt te langzaam voor, de buffer en de snelheid waarmee ik foto's wil maken kunnen niet worden verwerkt. Ik zal dus zelf opzoek moeten naar een ander type camera wil ik doorgaan met sportfotografie.

De camera is zeker voor die prijs een geweldig en robuust apparaat (encounter met een open camera tas op het vliegveld toen ik moest gaan inchecken, rinkeldekinkel daar ging die dan van stoel hoogte op de vloer gevallen, gelukkig niets aan de hand)

Dus ik wens je veel succes met je aanschaf en hoop dat je wat aan deze review en info hebt gehad.

Thnx Loewie 1984. Je review gaf me al een duw om die canon 1000d aan te schaffen alleen wist ik niet hoe die na een jaar zou werken. Was bang dat ie qua kwaliteit veel achteruit zou gaan. Aangezien dan dit mijn eerste slr wordt. Nu kan ik die zonder twijfel gaan kopen.

Hahah jah dat is altijd ff schrikken gelukkig was er niks aan de hand met je slr

Nog bedankt voor je bericht (Y)
Vandaag mede op basis van jouw review de 1000D met Tamron 18-270 lens gehaald. (Aanbieding MM Enschede voor 699)
Netjes, ben benieuwd wat je er van vindt, ben je ook nog van plan je bevindingen ergens kenbaar te maken?
waarom zou je dit kopen? De lens is alles behalve sherp als je voorbij de 18mm gaat en de camera, tja die is beter dan een compactcamera maar veel groter.

Ieder z'n eigen keuze natuurlijk maar waarom niet 1 stapje hoger? 500d of mis je daar bepaalde functies die op de 1000d wel zitten?
hmm mooie review, ik zit er ook aan te denken een beetje normale camera te halen wanneer ik eindelijk van deze opleiding af ben :P Klinkt erg goed voor een prijs van iets meer dan 400 e. Dat de lens wat beperkt is past dan zeker bij de prijs. Een beetje lens leg je minimaal wel hetzelfde bedrag of meer voor neer. Al met al goed verhaal en duidelijke taal :)
Het is inderdaad een prachtig toestel voor zijn prijs.
Zelf heb ik sinds enkele weken mijn oude sony DSC-T1 (super klein ding) ingeruild voor een EOS 450D met de 18-200 IS lens. Wat een wereld van verschil!!!!

Als ik je een tip mag geven voor je lens, want de 18-55 is gewoonweg te beperkt (jammer maar waar) is zo'n 18-200 lens van Canon, Sigma of Tamron, de 18-270 van Tamron gaat nog wat verder maar dan ga je naar mijn mening wel wat teveel aan beeldkwaliteit moeten inboeten. Met zo'n 18-2** lens heb je maar 1 lens nodig. Hoe minder je van lens moet wisselen hoe minder kans op stof in je toestel :)
Je kan ook een bijkomende 55-250 of 75-300 lens kopen. Wisselen van lens kost tijd, en de beste fotomomenten laten niet op zich wachten :'(

Als je om medium resolutie schiet (jpg) kan je makkelijk ver over de 1000 foto's maken en geen kat ziet het verschil, echt waar, probeer het maar eens :)

Anyways, genoeg gezeverd!

Veel plezier met je prachtige aanwinst!

NeoMMD
Ik denk dat je de EOS 1000D ook als body alleen kan kopen, dan kan je zelf een "betere" lens kiezen
Top review.
Ik ben van plan om een 500D te kopen maar deze review maakt de keuze minder zeker. |:(

In verband met een statief heb ik 1 vraag:

Weet iemand of op de 1000D ook een draadloze afstandsbediening mogelijk is?
Ik zie op sites vaak staan dat ze voor deze camera niet geschikt zijn.
Bestaat wel.

Deze heb ik ook op me 400D. Volgens beschrijving werkt die ook op 1000D en andere types.

Edit: zoals door hieronder gezegd, geen IR ontvanger. Beschouw maar als niet geschreven mijn bericht.

[Reactie gewijzigd door The Conman op 27 mei 2009 17:53]