Door Yannick Spinner

Redacteur

SURF is met Nextcloud zelf proefkonijn op weg naar uitrol in hoger onderwijs

18-06-2026 • 06:00

160

Titel

Europa en de Verenigde Staten staan op gespannen voet en daarom is digitale soevereiniteit een modewoord geworden. In die context is Nextcloud voor veel organisaties het logische alternatief voor de allesomvattende techomgevingen van Google en Microsoft. Het is opensource, Europees en volledig zelf te managen.

We schrijven regelmatig over tests, pilots en experimenten met de werksoftware, maar SURF staat al met beide benen in de praktijk. Tientallen onderwijs- en onderzoeksinstellingen testen Nextcloud op dit moment in samenwerking met deze IT-coöperatie. Om zelf het goede voorbeeld te geven, zijn meerdere SURF-toepassingen intern zelf al helemaal over op Nextcloud.

In een gesprek met Tweakers en de community licht Claudia van Kruistum de voordelen en uitdagingen van Nextcloud in de onderwijssector toe. Van Kruistum is projectmanager Nextcloud bij SURF, maar collega's noemen haar intern liefkozend 'Nextclaudia'.

Stel je vervolgvragen zelf aan Claudia

Op vrijdagochtend 19 juni om 9.00 uur zit Claudia klaar om onder dit artikel te reageren op vragen van lezers. Het onderstaande interview snijdt wat interessante onderwerpen aan waarover je vervolgvragen kunt stellen. Heb je andere prangende vragen over de implementatie van Nextcloud? Dan kun je die uiteraard ook in de reacties kwijt.

De adoptie van software als Nextcloud lijkt vaak vast te lopen op conservatieve denkbeelden van organisaties. Daar staat tegenover dat de vraag naar softwaresoevereiniteit groter is dan ooit. Hoe zie je de rol van SURF in dat proces?

We moeten af van ons calimerocomplex."Mijn indruk is juist dat de onderwijssector ontzettend innovatief is. Wel is er sprake van wat ik een 'calimerocomplex' noem. Soms hoor je dingen als: 'Een bedrijf als Google of Microsoft is toch veel te groot, daar kunnen wij toch niet tegenop? En die miljarden dollars. Wat kunnen wij daar tegenin brengen?' Dat is een beetje een cultuurprobleem.

Maar ik kijk daar heel anders naar. Ik kom dagelijks op het Science Park in Amsterdam, waar het internet van Nederland is geboren. Als ik uit mijn raam kijk, zie ik een datacenter met serverracks en snoertjes. De cloud is niet iets abstracts of mystieks, maar juist tastbaar en concreet. Daar is niets bovenmenselijks aan.

Snellius supercomputer
Snellius, de supercomputer van SURF op het Amsterdam Science Park

Wat is SURF?

SURF, ooit een afkorting van Samenwerkende Universitaire Rekenfaciliteiten maar inmiddels een eigennaam, is een ict-coöperatie die zich richt op de Nederlandse onderwijs- en onderzoekssector. De organisatie werkt met meer dan 120 universiteiten, scholen, hogescholen en onderzoeksinstellingen samen om digitaal te innoveren en te ondersteunen bij inkoop, installatie en onderhoud van ict-diensten.

Omdat SURF sterk inzet op Nextcloud-toepassingen testen en zelfs al gebruiken, heeft de organisatie een grote invloed op het softwaregebruik van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen. SURF beïnvloedt samen met zijn leden de koers van de digitalisering van de sector en daarmee hoe de sector het soevereiniteitsvraagstuk moet aanpakken.

SURF organogram

Dat gevoel van innovatie en zelfvertrouwen lijkt soms een beetje weggeëbd. Dat kunnen we weer aanwakkeren. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoeveel studenten er in Nederland zijn. Dus ik denk dat we onszelf vooral moeten blijven herinneren aan alle successen en overwinningen. En dan is het een kwestie van mouwen opstropen en beginnen. We doen het zelf ook."

Inderdaad, kun je meer vertellen over jullie eigen interne migratie naar Nextcloud? Waren er problemen waarvan je hebt kunnen leren?

"Daarvoor moeten we even terug in de tijd. We hebben twee eigen diensten, SURFdrive en Research Drive. Dat zijn een soort eigen Dropbox-omgevingen en die draaien sinds 2014 op de opensourcesoftware ownCloud. Een paar jaar geleden ging de focus van ownCloud naar Infinite Scale en daarin hadden we geen vertrouwen. Het product dat wij gebruikten werd minder verder ontwikkeld. Toen gebeurde er nog iets: Kiteworks, een Amerikaans bedrijf, nam ownCloud over.

SURFdrive

Toen zijn we zelf de migratie naar Nextcloud begonnen. Wellicht weten de meeste tweakers dit al, maar Nextcloud is een fork van ownCloud. Veel van de originele oprichters startten deze fork. Daarom was de migratie relatief makkelijk, want het is dezelfde softwarebasis. Toch kostte ons dat zo'n twee jaar; dat is niet niets.

Dit was nog vóór de tweede termijn van Trump. Terwijl we bezig waren met migreren, kwam hij in het Witte Huis en begonnen SURF-leden ook interesse te tonen in waar wij mee bezig waren. Sinds vorig jaar zijn wij met SURFdrive en Research Drive helemaal over op Nextcloud. Het mooie daaraan is: wij kunnen onze leden laten zien dat het kan. Want als wij het niet eens zouden kunnen, hoe kunnen we de leden dan adviseren om dat wél te doen?"

Nu bieden jullie het gebruik van Nextcloud Files en Office aan leden aan en testen jullie de introductie van Hub in een grootschalige pilot. Hoe bepaal je welke diensten jullie aanbieden?

'Onze collega's zijn de proefkonijnen'."We hebben twee versies van de Nextcloud-omgeving die we daadwerkelijk hebben uitgerold. De ene versie is voor SURF zelf: onze collega's zijn onze proefkonijnen. Dus we stellen onszelf meer bloot aan nieuwe tools en toepassingen dan leden. De tweede versie is voor leden en die is wat conservatiever, omdat het gewoon moet werken.

Welke diensten we precies integreren in het aanbod, hangt van een hoop dingen af. Ik ben enigszins technisch, maar kan me beter verplaatsen in de eindgebruiker dan een echte IT'er die misschien heel makkelijk dingen naar zijn hand zet. Dat helpt ons om te weten wat wel en niet realistisch is. Ook lezen we graag comments en fora – ook op Tweakers – omdat dit heel goede graadmeters zijn voor hoe mensen kijken naar de wereld en specifieke diensten. En uiteraard overleggen wij met leden en eindgebruikers over de wensen die zij als organisatie hebben."

Nextclouod Hub
Nextcloud Hub

En hoe zit het met veiligheid? Opensourcesoftware is soms moeilijk op waarde te schatten, zeker als die niet op grote schaal gebruikt wordt.

"De lat ligt natuurlijk heel hoog wat veiligheid betreft. Maar dat is niet uniek voor onze sector. Dus we organiseren jaarlijkse penetration tests, we hebben beveiligingsaudits en zijn ISO-gecertificeerd voor informatieveiligheid.

Wat nog grappig is om daaraan toe te voegen: we zijn zelf ook contributor voor het Nextcloud-project. Sinds dit jaar hebben we mensen bij ons werken die ook aan Nextcloud bijdragen. Zij hebben een dubbelrol en we zien hun rol anders, afhankelijk van welke pet ze op hebben.

Want als collega vinden we het ontzettend tof dat ze aan het project bijdragen, maar als afnemer van Nextcloud zijn we kritisch op het product. Uiteindelijk is het een voordeel, hoor. Want soms hebben wij een probleem en dan volgt in het weekend de uitrol van een oplossing daarvoor, gewoon omdat die lijntjes zo kort zijn."

Nu ben je als 'chef Nextcloud' bij SURF een prominente voorstander van de software van het bedrijf, maar zijn er ook nadelen of tekortkomingen?

"Laat me vooropstellen dat ik tegen veel van dezelfde problemen aanloop als de gemiddelde gebruiker. Ik heb bijvoorbeeld voor presentaties een prachtig sjabloon voor Microsofts PowerPoint. Maar dat sjabloon werkt niet goed in Nextclouds equivalent Collabora. Dus moet ik helemaal opnieuw beginnen. Zo zijn er veel van die praktische problemen bij migratie.

Verder is Nextclouds deelsysteem, dat noemen ze federatie, nog niet consequent in de hele Hub geïmplementeerd. Eigenlijk wil je een project en wil je alle tools daarop toepassen. Maar nu werkt delen in Files bijvoorbeeld anders dan in Talk. Je hebt in Nextcloud niet echt een centrale plek voor je project. Daar werken ze aan, maar voor nu is dat soms een beetje onhandig ingericht.

Nextcloud Files

Of nog zoiets: we hebben zelf een beheerdersportaal gebouwd voor beheerders van een Nextcloud-omgeving. Dat heeft een professionele organisatie gewoon nodig voor functioneel beheer. Het is een gemis dat de software dat nog niet heeft. Aan de andere kant: dat is het mooie van opensource. Je hoeft niet te wachten; je kunt het gewoon zelf maken."

Daarover gesproken: jullie kozen voor een opensourcetoepassing. Wat is de beweegreden daarvoor? Hoe kijk je naar soevereiniteit in breder perspectief?

"Zoals ik eerder zei, hebben we in 2014 een ownCloud-omgeving gemaakt als alternatief voor Dropbox. Dat kwam door de Snowden-onthullingen destijds. Dus geopolitiek heeft absoluut invloed op welke software we zouden moeten kiezen.'Keuzevrijheid is belangrijker dan niet-Amerikaans.'

De discussie wordt alleen vaak platgeslagen tot 'Amerika versus Europa'. Wat ons betreft is keuzevrijheid veel belangrijker: kun je iets zelf hosten of verbinden aan meerdere partijen? We willen dan ook niet afhankelijk zijn van één partij. En zo kijken we naar ieder onderdeel, tot aan het niveau van internetzeekabels: we willen alle mogelijke risico's spreiden."

Redactie: Yannick Spinner • Eindredactie: Marger Verschuur

Reacties (160)

160
160
103
34
0
48

Sorteer op:

Weergave:

Ik gebruik al een paar jaar Nextcloud thuis om van Microsoft en Google af te komen, maar zou nog niet durven dit binnen een organisatie te introduceren.

Ik heb last van:
  • Een Android-app die consistent willekeurige foto's niet uploadt vanuit de auto-upload. 90% van de foto's komt door, de rest moet ik toch weer met de hand checken. Geeft geen vertrouwen.
  • Een vollopende database waardoor het genereren en ophalen van thumbnails steeds trager wordt en uiteindelijk faalt; vooral na verplaatsen van veel bestanden. Dan moet ik zelf een metadatatabel leeggooien en/of missende indexen aanmaken en het tijdrovende proces handmatig opnieuw starten.
  • Windows-clients die zich constant verslikken in syncs. Wel gesynchroniseerde mappen blijven het icoon houden van blauwe pijltjes. Niet-gesynchroniseerde mappen met honderden/duizenden bestanden (foto's) blijft de client opnieuw proberen tot in de eeuwigheid.
  • Aftandse UI zowel op web als Android als Windows.
  • Na lange tijd gefixt: bulk-upload vanuit de webinterface die gewoon niet werkte bij conflicten (bestanden met dezelfde naam bestaan; "skip die en upload de rest" deed niks).
Al met al blijft het rommelig en rammelig voelen. Met de juiste aandacht voor kwaliteit en moeite in beheer kan het vast succesvol geïntroduceerd worden, maar van een leien dakje gaat het voor mijn gevoel nog niet echt. En dat is op een simpele thuisinstallatie met twee gebruikers en tweehonderd gig aan data...
Vergelijkbare issues heb ik ook met _alle_ M$ producten. Het is niet af; het gaat wel eens mis, enz.

B.v.:
  • Uitwisseling tussen documenten van de web-, Mac- en Windowsversies werkt niet altijd 100%. Zat documenten die alleen op de Windows-versie te openen zijn.
  • Zoeken in sharepoint is al jaren heel slecht, en er wordt niks aan gedaan. Zelfde verhaal in Teams;
  • Teams blijft buggy op alle platforms. Maar de focus blijft liggen op nieuwe features toevoegen;
Hoe is NextCloud hier dan anders in?
We staan in direct contact met Nextcloud, tot aan de ontwikkelaars toe. Er wordt naar ons geluisterd. Die relatie is belangrijk voor ons, omdat zij ons invloed geeft op prioriteiten en de verdere ontwikkeling van het product.

Daarnaast is de software open source. Dat betekent dat we niet volledig afhankelijk zijn van de keuzes van één leverancier. We kunnen desgewenst zelf aanpassingen maken of samen met andere partijen investeren in verbeteringen.
  • Ik ervaar sync problemen tussen Teams op de desktop en mobiel
  • Meerdere outlook mailaccounts zijn een crime om te beheren/open hebben staan in de browser, met Gmail is dat een eitje.
  • In outlook verschuiven functies om onduidelijke redenen, je moet altijd even zoeken.
  • De outlook android app is ook een crime
Je zou van een miljardenbedrijf beter verwachten, denk ik dan tenminste.
Onedrive is ook pas sinds 2-3 jaar een klein beetje bruikbaar. Dat is ook bijna 10 jaar lang 1 grote support kostenpost geweest. Sync's die falen waar gewoon herinstallaties van het OS voor benodigt zijn om op te lossen, geweldig product.

Het is natuurlijk ook weer niet raar dat een handje vol ontwikkelaars die iets in elkaar flantsen moeten opboksen tegen miljarden aan budget.

Nextcloud's euvels zullen met genoeg investering een stuk sneller opgelost worden dan wat ik bij de grote concurentie heb mogen ervaren de laatste 15+ jaar.

[Reactie gewijzigd door batjes op 18 juni 2026 22:00]

Ik kreeg op mijn werk laatst een (voor mij) nieuwe laptop omdat mijn OneDrive nieuw aangemaakte bestanden niet wilde symchronsiseren. Het voelde heel overdreven, maar blijkbaar komt het dus echt wel eens voor :+
Tjsa... Je geeft helaas het eerlijke verhaal.

OS kan volgens mij alleen succesvol zijn als het daadwerkelijk wordt ondersteund/ondhouden door grote en professionele orgasniaties.

Surf: "Wat nog grappig is om daaraan toe te voegen: we zijn zelf ook contributor voor het Nextcloud-project. Sinds dit jaar hebben we mensen bij ons werken die ook aan Nextcloud bijdragen."

Ik vind daar helemaal niets grappig aan. En het is niet iets dat je - en marge - nog even wil 'toevoegen'. Dit moet de kern zijn van de strategie/toekomstvisie. Niet alleen maar een gratis produktje afnemen en een beetje klagen en 'issues' inschieten.

Grotere organisaties dan Surf zullen hier ook aandacht aan moeten besteden en enkele medewerkers dedicated op de doorontwikkeling van NextCloud zetten.
Ik zie het juist als een groot iets. Je kan bijdragen. Voelt een stuk beter dan issues over de schutting gooien.
OS kan volgens mij alleen succesvol zijn als het daadwerkelijk wordt ondersteund/ondhouden door grote en professionele orgasniaties.
Hier ligt m.i. de crux: FOSS wordt overal gebruikt; alleen bijdragen zijn maar beperkt. Bedrijven zouden veel meer mogen bijdragen i.p.v. Alleen naar het gratis deel te krijgen. Het is iets dat je met elkaar deelt en waar je aan bijdraagt.
Ik ga daar dus iets verder in...

Je moet als grotere organisaties bijdragen als je van OS projecten iets wilt maken.

Mijn bescheiden mening: Zonder IBM, Google en Oracle - en hun forse investeringen in geld en menskracht - was linux slechts een hobbyprojectje gebleven.

Ik ben geen OS specialist, maar volgens mij heeft een relatief simpel systeem als WordPress ook al een veel volwassener systeem eromheen opgetuigd ("Five for the Future & Core Contributions").

Zie bijv:
https://community.wpmanageninja.com/contribution-stats-wp-6-8/

NextCloud (maar ook alle organisaties die hiermee willen werken) moeten hier meer aandacht aan besteden. Het nadeel is overigens ook dat NextCloud wel erg hangt aan 1 commerciele partij. Maar dat is weer een andere discussie.
Klein stukje tegenvoorbeeld: FreeBSD. Daar zit geen grootkapitaal achter, maakt al decennia een fenomenaal besturingssysteem. En rondom het CMS TYPO3 ben ik de nodige jaren vrij actief geweest en ook daar ontstaan dingen vanuit kleine agencies die veel groter zijn dan de som der delen.
Dit is in lijn met de open source-gedachte en daarmee onderdeel van de visie en strategie. Nextcloud heeft recent het ISV-programma gelanceerd voor Independent Software Vendors en verwacht dat het aantal apps in een jaar tijd met een factor tien zal groeien: van 600 naar 6.000.

Overigens nemen wij een Ultimate-licentie af en betalen we Nextcloud dus voor ondersteuning en doorontwikkeling. Dat vinden we ontzettend belangrijk, want voor een markt waarin iets te kiezen valt, zijn investeringen nodig. Zoals je later ook zegt: het is bittere noodzaak.

Mijn opmerking over ‘grappig’ refereerde aan teamdynamiek en dat is in het citaat wat verloren gegaan.
Goed bezig.

P.S. "Nextclaudia", geweldig bedacht.
Dit komt mede door – zoals zo vaak – het kip-of-het-ei-probleem: Het is lastig voor NextCloud een volwaardig concurrerend product neer te zetten, zonder significante financiering. Die financiering moet voortkomen uit klandizie. Die klandizie krijg je niet zonder volwaardig concurrerend product…

De afdeling van Microsoft waar Office etc onder valt heeft een jaaromzet van $136,8 miljard (dit is inclusief LinkedIn en Dynamics, waarbij Office veruit de grootste drijfveer is).

NextCloud heeft een jaaromzet van pakweg € 18 miljoen, oftewel pakweg 1% trap ik er toch weer in: 0,013% van hun grootste concurrent.

Kortom, het is mooi dat NextCloud al bestaat, maar willen we daar een serieus Europees alternatief van maken, dan zal er meer moeten gebeuren. En laten we realistisch zijn; In andere landen 'stimuleert' men dergelijke startups ook op allerlei creatieve manieren.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 19 juni 2026 23:38]

Helemaal mee eens!

En daarom moet er ook meer aandacht voor komen voor het steunen van dit soort OS initiatieven.

Het is niet 'grappig' dat mensen van SURF contribueren aan NextCloud. Het is bittere noodzaak.

Maar... dit is wel een probleem: "NextCloud heeft een jaaromzet van pakweg € 18 miljoen"?

We hebben het hier over Nextcloud GmbH. En dat is wel een beetje irritant.

Bestaat er ook zoiets als Linux GmbH? En als dat bestond... had linux dan wel zo groot geweest?
Zou er geen NextCloud foundation moeten komen? Non-profit, die garandeert dat het open source blijft?

Hoe voorkom je dat het een MySQL AB / OwnCloud / etc. wordt....
U bedoelt 0,01% neem ik aan.
Als Nextcloud, of elk ander bedrijf 1% van de omzet van dat deel van Microsoft had. Dan ben je echt al een supergroot bedrijf. Bijvoorbeeld Exact, AFAS en Topicus hebben samen 1.4 miljard omzet.

Dus wat Microsoft met Azure en Office licenties in minder dan 3 dagen aan omzet genereert doen deze grote Nederlandse softwarebedrijven een jaar over.

NextCloud daarentegen heeft 18 miljoen euro jaaromzet. Dat is 0,013% van deze divisie van Microsoft. De omzet van elke 70 minuten, doet Nextcloud een jaar over.

Dan moet je dus het vergelijk dus nooit meer willen maken, maar kunnen ze wellicht wel diensten ontwikkelen en aanbieden die goed genoeg zijn voor bijvoorbeeld SURF.
Vooral dat laatste.

Dat Office zevenduizend keer zoveel omzet haalt, betekent natuurlijk niet dat het onmogelijk is een fatsoenlijke tekstverwerker met genoeg cloud- etc opties te bouwen en onderhouden.

Van de 10 .docx bestanden die ik onder ogen krijg, had de inhoud in 9 van de gevallen ook prima in een mailtje of een van de vele rich text editors kunnen staan. Veel verder dan een toegevoegde afbeelding, een lijst, kopje en vet gedrukte paragraaf als inleiding gaat het zelden. Als ik ga zoeken naar wat NextCloud Office (nog) niet kan denk ik niet dat dat een breed gebruik ervan in de weg staat.
Ik herken wat je schrijft wel, maar ik heb ook veel vertrouwen in SURF. Het is een groep die zowel technisch als organisatorisch heel sterk is. Die aandacht voor kwaliteit en beheer verwacht ik daar wel, en het vermogen én de bereidheid om problemen effectief aan te kaarten en bij te dragen aan oplossingen (desnoods in de vorm van code).

Natuurlijk kunnen ze niet toveren, maar ik verwacht wel dat hun installatie boven gemiddeld goed gaat zijn.
Fijn om te lezen dat je vertrouwen in ons hebt. :)

We hebben SURFdrive in 2014 gelanceerd. Ik heb dat persoonlijk niet vanuit SURF meegemaakt; ik was als universiteit docent wel een van de eerste gebruikers. Van mijn collega's hoor ik regelmatig verhalen over die begintijd. Er moest nog veel expertise worden opgebouwd.

Met de expertise die er al sinds die tijd is, zijn Files & Office voor ons dagelijkse routine geworden. Maar de andere componenten uit de Hub zoals Talk en Groupware zijn ook voor ons (het geweldige team Online Data Services) ook nieuw. Gelukkig kunnen we bouwen op expertise van collega's buiten ons team voor bijvoorbeeld mail en identiteit.
Ik heb een andere ervaring. Ik gebruik Surf Nextcloud binnen mijn werk voor een academische instelling. Volgens mij zijn we vorig jaar ofzo gemigreerd met onze 'surfdrive'. De migratie was snel gedaan en ik merk nul verschil met de vorige hosting. Alles synchroniseert automatisch, ik kan bestanden delen met collega's en heb net als in de vorige versie schijnbaar oneindige opslag en deelmogelijkheden.

Binnen mijn eigen instelling gebruiken we nog Microsoft Office, maar ik kan me goed voorstellen dat dat op termijn dan gaat veranderen in een open source oplossing. Gezien de deskundigheid van Surf (hier ook al eerder benoemd) zie ik dat met veel vertrouwen tegemoet. (Surfdrive wordt vaak gebruikt binnen onderzoek, Onedrive vaak in het gaande proces)

Goede zaak dat dit serieus wordt aangepakt. We kunnen het ons simpelweg niet veroorloven dat (soms zeer gevoelige) onderzoeksdata via een omweggetje in het buitenland toegankelijk gemaakt kan worden. Hier een stuk soevereiniteit in vinden is echt lovenswaardig.
We vinden het altijd leuk om ervaringen van SURFdrive-gebruikers te horen! Op die migratie zijn we best trots. SURFdrive is in een weekeinde gemigreerd, zonder downtime voor eindgebruikers tijdens kantooruren. Ik kon zelf op zondagochtend alweer inloggen en ben met weinig moeite overgegaan.

Nu draai ik onze nieuwe samenwerkingsomgeving naast SURFdrive. Twee accounts in één Files-client en ik heb er geen omkijken naar.

We krijgen wel als feedback dat SURFdrive sneller is geworden nu we van ownCloud zijn overgestapt naar Nextcloud. Zelf menen we ook minder problemen met Collabora Online te ervaren.
En heb je deze bugs/issues ook gemeld aan de developers? Dan kunnen ze er (met wellicht een vraag om meer informatie) iets aan gaan doen. Ze hebben de complete suite gesplitst in afzonderlijke repo's, zodat je ieder issue bij de juiste groep kunt melden.

Nextcloud · GitHub
Ja, alle problemen die ik ervaar zijn gerapporteerd. De Android-app alleen heeft 1400 openstaande issues. Dit is er een over InstantUpload die het niet doet. Hier de groeiende oc_filecache. "All synced" met blauwe pijltjes die het tegendeel beweren.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 18 juni 2026 08:50]

Ik merk aan heel veel van de hedendaagse OS oplossingen dat ze behoorlijk veel issues open hebben staan.

Mij bekruipt het gevoel dat door deze nieuwe sovereine beweging er zo vreselijk veel vraag naar is, dat men nu eindelijk de rand voorwaarden op bestaande OS oplossingen aan het bouwen is ipv alleen aandacht voor de kern van het product. (Met rand voorwaarden bedoel ik de toeters en bellen, de vele kleine dingetjes die bedrijven tegenhoud het product in te gaan zetten.) Maar door dat bouwen verschuift de aandacht/tijd/geld naar die nieuwe toeters en bellen ipv bugfixes.

Overigens zie ik de toeters en bellen als een zeer goed iets, maar de verhoudingen lijken scheef te liggen.
aan de andere kant kun je zeggen dat dat juist ook een insentive geeft voor meer samenwerking.

als ik als advocaten kantoor met een omzet van 1m per jaar besluit om jan de IT man en je Jur de php programmeur een commisie te geven bug xyz te fixen zodat ik het pakket ook voor al mijn clienten-contact kan gebruiken dan kan dat zomaar heel voordelig voor mij uitpakken (eenmalig 10k uitgeven voor een weekje bugfixen OF een jaar lang elke maand 1k aftikken voor een of ander abonnementje bij bigtech partij K&T

iets dat veel mensen soms vergeten als het om pakketten als nextcloud gaat, is dat het niet gratis is.
ook nextcloud heeft kosten: denk aan de aankoop van de hardware waarop het draait en de netwerk (internet) verbinding die het nodig heeft of als je dat uitbesteed de hostingkosten. maar denk ook eens aan de implementatie-specialisten die je voor elk serieus systeem gewoon moet willen inzetten.

en in het geval van OSS mag je best ook en reservering maken voor de bijdrage die je zelf levert aan een project. door het sponseren van een feature of bugfix of door andere middelen.
Owncloud OCIS (owncloud infinity scale) werkt veeel beter wat dat betreft. Waar de orginele owncloud en nextcloud in PHP geschreven zijn, is OCIS een complete rewrite van de file server in GO. Er zijn alleen compleet geen extra 'cloud' features, OCIS is puur en alleen filesync. Werkt met bestaande Owncloud clients, alleen de server is anders en gewoon VEEL sneller, helemaal met vele kleine files etc.
File synchronization tussen server en client is minder interessant in grote organisaties. Voor (bijvoorbeeld) regulier kantoorwerk wil je juist zo min mogelijk lokaal werken. Daarom is OCIS niet interessant voor enterprises. Het is een oplossing voor een probleem dat 15+ jaar geleden bestond.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 18 juni 2026 12:23]

Wij gebruiken zakelijk O365 en heb vanwege groot dataverbruik ook last van sync problemen met OneDrive omgeving.

Ergens geeft de software op de PC aan dat er nog 800+ bestanden gesynchroniseerd moeten worden, maar alles is wel gewoon online bereikbaar.

Wij zijn MKB en onze ZZP ITer gaf aan dat we de complete dataset zouden moeten omzetten om dit probleem (mogelijk) te verhelpen.


Wat is hiermee wil zeggen is dat ook MS het niet allemaal op orde heeft
Stuur die ZZP IT-er dan maar meteen de laan uit. wat een onzin verhaal. Je kunt gewoon in de logs zien of er sync issues zijn en dan uitzoeken hoe je dat op kunt lossen...man man man wat een prutser ben je dan als je een klant zo het bos in stuurt
Hoe kun je dit zo zeggen? Misschien hebben ze wel hele diepe paden, lange bestands-/mapnamen met ook nog eens overal spaties, puntjes, whatever in. Dat gaat lang niet altijd goed in Onedrive.
Klopt. Maar dan is het goed te vinden en op te lossen. Als je sync errors hebt worden die gelogd maar gewoon tegen een klant zeggen dat die er in feite maar mee moet leren leven..

Lange paden, aparte tekens of andere zaken zijn vervelend als daar een sync op mis loopt maar zeer goed op te lossen. De voorlopers van Onedrive (Mesh en Skydrive) waren berucht om sync issues maar met Onedrive, en vooral de huidige versies zijn die er vrijwel niet. En als ze er zijn zijn te op te lossen.
Ik ben ook jaren Nextcloud Hub gebruiker, en ik ben het zeker met je eens. Nextcloud is niet helemaal "perfect". Maar zoals hier ook al genoemd, zijn de oplossingen van bedrijven als Microsoft dat wel?

Toch wil ik nogtoevoegen, dat de problemen die jij en ik ervaren, waarschijnlijk minder relevant zijn voor grotere organisaties. Ik denk dat de basis van Nextcloud gewoon erg goed is, zoals bijvoorbeeld de drive. Heeft mij nog geen seconde in de steek gelaten. Ik denk dat Surf het erg goed aanpakt door NC zo gefaseerd te implementeren. Ook super dat een organisatie van dit formaat deze stap zet.
Je wijst er terecht op dat het hosten van Nextcloud niet niks is. Dat is zeker het geval als continuïteit essentieel is, als onderzoekers hun deadlines moeten kunnen halen en onderwijs altijd door moet gaan.

Daarom hebben we dit als SURF naar ons toegetrokken. Zelfs voor grote universiteiten is het een opgave, bijvoorbeeld omdat expertise schaars is. Die expertise is bij ons gebundeld.

We besteden daarbij veel tijd aan testen, het doorgeven van onze bevindingen aan Nextcloud en het samen verder ontwikkelen van de Nextcloud Hub.
Zoals Walteij terecht opmerkt, zijn deze bugs bekend? Groot of kleinschalig, een project als dit werkt alleen als de fouten, die er ongetwijfeld zijn, actief worden gemeld.

Ik krijg met het artikel niet de indruk dat het een rommelig en rammelig zooitje is en ze willen zelf actief de concurrentie aangaan met de giganten. Juist actieve support kan daarbij helpen, daar zullen ze zelf ook bewust van zijn.

Kudo's dat je het thuis een kans geeft trouwens :)
Ik krijg met het artikel niet de indruk dat het een rommelig en rammelig zooitje is
Dat is ook de bedoeling van het artikel natuurlijk, het is en blijft reclame.

De Android app heeft 1.367 openstaande issues: Issues · nextcloud/android · GitHub

De Server app heeft 2.584 openstaande issues: Issues · nextcloud/server · GitHub

En echt wel standaard zaken zoals "A Team folder assigned to a team does NOT show up as part of the team. Neither on the team page, nor under Team resources in the side bar." Zo'n zaken kan je toch wel rommelig en rammelig noemen.

[Reactie gewijzigd door Tha Render_2 op 18 juni 2026 11:18]

Goede opmerking! Mea Culpa. :)
Toch wel tof dat je doorzet! Van mensen zoals jou moeten opensource projecten het hebben :)
Meldt je dit ook actief aan de betreffende communities? Met logs en potentiële root cause?
Hier dezelfde ervaring met een thuisinstallatie, het werkt net goed genoeg om er niet van af te stappen, maar het voelt alsof er op een hele oude basis allemaal features zijn toegevoegd die allemaal net niet lekker op elkaar aan sluiten.

Voor foto's ben ik al een hele tijd over op Immich, super stabiel en veel goed werkende functies. En het is makkelijk te gebruiken, ik heb mijn ouders er inmiddels ook op zitten, en ik hoef bijna nooit uit te leggen hoe het werkt. Het voelt ook gewoon als Google Photos.

[Reactie gewijzigd door Earth_Apple op 18 juni 2026 12:10]

Voor fotos ben ik naar Immich gegaan en sindsdien waardeer ik NextCloud ook ineens weer veel meer :) ("Just works" voor agenda's en contacts). Binnenkort wil ik mijn stokoude single container install eens omzetten naar AIO, ben erg benieuwd naar EuroOffice.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 18 juni 2026 12:48]

Uhm nee, daar had ik nog nooit van gehoord :) Ik doe alles via Immich, is een erg goede ervaring, met leuke herinneringen functie en auto upload etc. Partner sharing kan nog wat liefde gebruiken maar leuk dat er zoiets is.
Die had ik ook gemist, ga er eens naar kijken, thanks!
Instant upload op Android is bij mij al sinds dag één een probleem geweest. Ik heb me daar jarenlang groen en geel aan geërgerd. Uiteindelijk ben ik voor foto's en video's overgestapt op Immich. Sindsdien heb ik nog geen enkele keer problemen gehad met de automatische upload. Daarnaast vind ik Immich voor het beheren van foto's en video's veel overzichtelijker en prettiger in gebruik.

Voor documenten die op mijn computer staan, gebruik ik nog steeds Nextcloud. Daar ben ik eigenlijk gewoon erg tevreden over.
Ik geloof al je punten, maar ergens moet men beginnen en het moment lijkt nu te zijn. Het is niet realistisch om te verwachten dat een pakket wat tot nu toe zwaar leunde op hobbyisten het zelfde niveau haalt als een MS pakket. Maar er lijkt nu momentum te zijn en als meer bedrijven netals surf ook mensen in dienst nemen om bij te dragen aan de source dan kan het best wat moois worden.
Ik hoop dat ze zelf die beheer software ook publiceren, weet niet of dat zelfs moet maar daar kunnen anderen dan ook weer mee verder en kan alles in stroom versnelling komen.
Wat we zelf maken, stellen we open source beschikbaar. Dat is immers de kracht van open source!

Je opmerking deed me wel afvragen of we dat wel voor ons beheerportaal hebben gedaan en zo niet, waarom we dat niet doen. Daar ga ik zeker achteraan.
Dit is ook het eerste waar ik aan dacht na het lezen van het artikel. Wil je een sneeuwbaleffect creëren waarbij het sneller lukt om eventuele achterstanden in te halen of om een systeem robuuster te laten werken, dan zou het wenselijk zijn dat dit soort aanvullingen/aanpassingen direct terugvloeien om sneller tot (standaard) oplossingen te komen. Hier kan vervolgens weer op verder ontwikkeld worden.
Dit is een groot voorbeeld en hopelijk een inspiratie voor veel Tweakers:

"Dat gevoel van innovatie en zelfvertrouwen lijkt soms een beetje weggeëbd. Dat kunnen we weer aanwakkeren. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoeveel studenten er in Nederland zijn. Dus ik denk dat we onszelf vooral moeten blijven herinneren aan alle successen en overwinningen. En dan is het een kwestie van mouwen opstropen en beginnen. We doen het zelf ook."

Want ik vind dat we in onze reacties het volgende te vaak tegen komen:

"Wel is er sprake van wat ik een 'calimerocomplex' noem. Soms hoor je dingen als: 'Een bedrijf als Google of Microsoft is toch veel te groot, daar kunnen wij toch niet tegenop? En die miljarden dollars. Wat kunnen wij daar tegenin brengen?' Dat is een beetje een cultuurprobleem."
Vergeet daarbij niet dat alles wat Amerikaans is vaak nogal self-inflated is in mooi Nederlands. Dat zit daar niet alleen in de cultuur maar ook in de manier van zaken doen. Je hebt geen miljarden nodig om een cloudplatform te bouwen. Ik heb er helaas zelf niet voldoende expertise voor maar er zijn genoeg Europeanen met degelijke kennis over Kubernetes achtige netwerken en dan is the sky the limit. Azure draait uiteindelijk ook maar 'gewoon' op Linux-distro's met Docker containers en Kubernetes. Er zijn al genoeg grote Europese organisaties (banken bijv) met hun eigen in-house cloud platform. Misschien kan daar ergens een afsplitsing ontstaan om a la Amazon ook een soort AWS aan te bieden met overcapaciteit. Desnoods bundelen deze partijen hun krachten.

Daarnaast kun je serverside vaak sneller over dan je denkt. Onze organisatie stapt bijv al over naar puur Linux met Docker containers. Dat is in beheer veel eenvoudiger dan een Windows serverpark en het kost nog minder ook. Je bent al die dure Windows-licenties kwijt en eenvoudiger beheer betekent dat je daar veel minder tijd en dus geld aan kwijt bent bijv bij een externe leverancier. En de enorme overhead van alle Windows machines komt als bonus resources vrij voor de services. Clientside is wel all-in Windows en Entra maar afbouwen van die afhankelijkheid is voor een volgende fase. Alles lijkt nu in een stroomversnelling te zitten en oplossingen zoals Nextcloud zullen over een paar jaar wel een stuk volwassener zijn. Mouwen opstropen en gaan. We hebben die super big tech helemaal niet nodig.
We hebben die super big tech helemaal niet nodig.
Kubernetes: Google built the original software internally and released it as open source in 2014.

Docker is ook groot geworden door investeringen van grootkapitaal. (Red Hat, Microsoft, Amazon, CIA (ja, echt))

Als big tech hier niet in zou investeren dan zou alles een klein hobby projectje blijven verwacht ik.
ASML komt niet uit de big tech en kijk eens wat we nu hebben staan in Veldhoven. Natuurlijk levert big tech mooie, werkende oplossingen maar het probleem is dat dit nu vaak wordt omgedraaid naar "we hebben big tech nodig voor mooie, werkende oplossingen." Niets is minder waar en als Europa moeten we ons eens gaan realiseren wat een ongelofelijke tech sector ook wij hebben.

Wij zullen nooit superbig tech hebben op zijn Amerikaans vanwege marktregulering. Een megalomane marktdominerende Google of Apple mag hier helemaal niet bestaan. Europa heeft hun producten en diensten dan ook veel te lang toegestaan en geeft in recentere jaren pas tegengas, tot groot ongenoegen van Trump natuurlijk. En dat is meten met twee maten want als het bijvoorbeeld om elektrische auto's uit China gaat dan schreeuwen we moord en brand om de staatssteun aan die bedrijven. Terwijl China nu eenmaal heer en meester is gebleken in het veel goedkoper maken van de massaproductie van auto's en batterijen. Die Chinese auto's weren we van de Europese markt als de pest maar de enorme overmacht van de Amerikaanse techsector geven we vrijspel.
Niets is minder waar en als Europa moeten we ons eens gaan realiseren wat een ongelofelijke tech sector ook wij hebben.
Een EU-tech sector is niet het niet-hebben van big tech. Wat we willen is een EU-based big tech. Dit wordt nu verward.
We willen prima big tech, maar we willen juist EU-based (sovereine?) big tech.

Er zal niemand in het EP gaan zeuren als Schwarz Gruppe de EU-based big tech is.

Het probleem wat mij betreft is het overnemen van onze startups door niet-EU bedrijven. Of het Amerikaans of Chinees oid is, dat maakt niet uit. Als we dit stoppen, hebben we 80% gewonnen denk ik.

Ik garandeer je dat wanneer STACKIT een serieuze bedreiging gaat worden voor AWS of Azure, dan worden ze opgekocht door de Amerikanen. Dit moeten we op voorhand al inzien en wettelijk mogelijk maken dit tegen te gaan.
Wie wil er precies big tech? Ik niet hoor, ben helemaal niet zo kapot van entiteiten die "too big to fail" zijn en in hun eentje meer invloed op tafel leggen dan sommige democratische staten. Doe maar zoveel mogelijk open standaarden en open source waar dat kan. Er mag een tech-ecosysteem ontstaan met een gelijk speelveld. Dat is volgens mij ook veel meer de Europese manier om dingen te doen. Alleen zouden veel bedrijfskundig opgeleide mensen eens notie moeten nemen van netwerkeffecten, tweede orde effecten en het simpelweg dingen anders doen vanuit een strategisch en ethisch principe.
Ik ook zeker niet. Maar ik verwacht dat big tech in de EU zich meer aan de EU-wetten zal houden dan US-based big tech. En daar zit m voor mij de voordelen.

En vaak, ook in de EU, is schaalgrootte gewoon een groot goed. Alleen al om de kosten. Mensen (zeker in de EU) zijn gewoon duur. Veel kleinere bedrijven hebben percentueel gezien veel meer mensen in dienst en zijn hierdoor dus duurder. Daarnaast kan er op grote schaal makkelijker ontwikkeld en geschaald worden wat voor kleinere bedrijven niet werkt of onbetaalbaar is.

Een van de redenen, naar mijn idee, dat big tech in de US zo groot is, is omdat mensen hun geen klap interesseren. Ze kunnen hobbiën en hele teams eruit knikkeren als iets faalt of ze meer geld nodig hebben. Andere bedrijven voor de patenten overkopen en de mensen op straat gooien, geen probleem daar. Kijk ook maar wat Musk met Twitter deed, rond de 80% van de mensen gewieberd. Hier zou dat nooit zomaar toegestaan worden waarmee sociale lasten een redelijk financieel blok aan de spreekwoordelijke been worden. En terecht hoor dat we hier socialer zijn, begrijp mij niet verkeerd.
Azure draait uiteindelijk ook maar 'gewoon' op Linux-distro's met Docker containers en Kubernetes.
Dat is echt wel heel kort door de bocht. Het is ook niet heel veel zeggend. Je kunt ook zeggen het internet draait op Linux, maar dat zegt niks over de eenvoud of complexiteit van het internet.

Azure is ook een stuk ouder dan Kubernetes. Azure is rond 2010 geïntroduceerd en Kubernetes rond 2014. Als je echt een deep dive wilt in de basis van Azure en de enorme technische uitdagingen en problemen die momenteel spelen, verwijs ik je door naar een blog van een oud medewerker die senior was op een R&D-afdeling van Azure.
Kleine clubs die zeggen dat alles in de cloud "moet" want oh jee moeilijk, die doen zichzelf echt tekort. Als kleinere organisatie heb je al die complexiteit in de machinekamer van een hyperscaler helemaal niet. De uptime van een 3-node Kubernetes-clustertje dat bestaat uit doodsimpele mini-PC'tjes ergens in een patchkast in het bezemhok van de plaatselijke makelaar is al heel hoog en kost amper iets. De crux is echter dat dit NIET ingewikkelder wordt wanneer je het opschaalt naar een datacenter-rack met stevigere hardware en 30 nodes. Dat is echt een van de grote illusies in dit vak. Er zit een drempel aan complexiteit helemaal bij het begin: Kubernetes moet je wel snappen voordat je het in productie neemt. De volgende drempel zit pas heel veel later op het punt dat je tussen clusters onderling redundantie en failover moet hebben. Echter: bijna niemand hoeft dat te hebben. We hebben vooral in het MKB nogal een snel de neiging om te doen alsof we Google zelf of toch minstens een grote systeembank zijn.
Ben het ook met je eens, in veel gevallen is een complexe en ingewikkelde cloud niet nodig. Ik denk dat de cloud in principe ook niet een vies woord hoeft te zijn. Het probleem is eerder dat het de standaard oplossing is en er te weinig motivatie of technische knowhow is om een juiste afweging te maken: iets simpels zelf opzetten of voor een (grote) cloud provider gaan.

@MindUnboxed Deed doen lijken alsof Azure een eenvoudige dienst is gebouwd op een paar containers met Kubernetes eronder. Dat is simpelweg niet waar. En daar ging mijn reactie dan ook over.
Probleem is er alleen wanneer dat bezemhokje waterlekkage heeft of afbrand of wat dan ook.....Sorry, we hebben geen backups. Weg data.
Dat een stukje infra heel klein is, wil nog niet zeggen dat continuiteit niet georganiseerd wordt. Ik word er persoonlijk een beetje zout van dat kleinschalig en lokaal heel vaak in dezelfde adem worden genoemd met onzorgvuldigheid. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn en is het vaak ook niet.
Kleine clubs die zeggen dat alles in de cloud "moet" want oh jee moeilijk, die doen zichzelf echt tekort. Als kleinere organisatie heb je al die complexiteit in de machinekamer van een hyperscaler helemaal niet.
Jee. (Ja en Nee). Je hebt gelijk als het aankomt op die massive hyperscalers. Maar 'cloud' kan ook een heel klein, op maat gemaakt ding zijn buiten de AWS, Azure en Google's van deze wereld. Er zijn ook heel veel kleine 'cloud' partijen waar je uit de voeten kunt als kleine club. En dan is het nog europees en sovereign ook.
Natuurlijk is dat kort door de bocht. ;) Die aanhalingstekens staan er om een reden en uiteraard kun je hier veel meer over zeggen maar dat valt nogal buiten de scope van reacties onder een nieuwsbericht. Het gaat erom dat we eens moeten stoppen met hoe moeilijk en groot het allemaal wel niet is en gewoon aan de slag gaan in Europa om met werkende alternatieven te komen. Met bijna 1 miljard Europeanen moet je een eind kunnen komen.
De uitdaging is dat heel veel mensen vooral het office gedeelte en het teams deel van bijvoorbeeld een 365 of van Google vergelijken met Nextcloud en dat op basis van dat geconcludeerd wordt dat je relatief makkelijk de overstap zou moeten kunnen maken van een Microsoft of een Google naar Nextcloud. Voor de office functionaliteit ondersteun ik dat ook volledig. Ik denk dat je studenten en medewerkers met de juiste begeleiding relatief snel een overstap zou kunnen laten maken.

Waar de plank misgeslagen wordt is dat in het geval van Microsoft 365 er nog een enorme set aan andere diensten en functionaliteit mee komt in de licenties. Als deze functies al beschikbaar zijn binnen Nextcloud dan moet je daar vaak meerdere modules/apps voor aan elkaar knopen om een beetje op dezelfde functionaliteit uit te komen.

Wanneer je dan een storing hebt is de uitdaging vervolgens om uit te zoeken in welke van de vele modules deze zich voordoet. Natuurlijk heb je bij Nextcloud wel een goede community die je op weg kan helpen.

Het initiatief van SURF is natuurlijk super maar voor ons als kleinere MBO onderwijsinstelling is Nextcloud financieel verre van haalbaar op dit moment juist door alle diensten boven op de office functionaliteit welke mee komen met de licenties. Wij hebben een vast bedrag per student te besteden en kunnen dit geld toch echt maar 1 keer uitgeven. Waarbij voor ons de prioriteit toch echt ligt bij het geven van kwalitatief goed onderwijs binnen een zo veilig mogelijke IT omgeving. Voor een hogeschool, een universiteit of een hele grote MBO is die situatie toch echt anders. De hogescholen en universiteiten hebben meerdere bronnen van inkomsten en al een veelvoud van het aantal IT/security/privacy/awareness medewerkers maar dan al per faculteit.
Er doen mbo-instellingen mee aan de pilot en die geven ons dat ook door: ga van toeters en bellen geen standaard maken, maar bied ons een betaalbare basis. Dat signaal nemen we héél serieus.

Wat wel zo is, is dat betaalbaarheid afhangt van schaal: hoe meer instellingen besluiten collectief voor een alternatief te kiezen, hoe lager wij de prijzen kunnen we houden. We hebben geen winstoogmerk en hoeven alleen kostendekkend te zijn. Samen met schaal - en die potentiële schaal is voor vervolgonderwijs en onderzoek groot - kunnen we het betaalbaar houden.
Er doen mbo-instellingen mee aan de pilot en die geven ons dat ook door: ga van toeters en bellen geen standaard maken, maar bied ons een betaalbare basis. Dat signaal nemen we héél serieus.
Ik heb toevallig net het rapport met de bevindingen welke naar de CSC's verstuurd is gelezen. Hier is heel duidelijk in dat het echt alleen de office functionaliteit betreft voor nu. Dat is natuurlijk helemaal prima maar dan is het geen vervanging voor de Microsoft omgeving zoals dat binnen veel instellingen wordt gebruikt.

Wat ik in de conclusie van bevindingen echt mis is maar waar ik eerder al voor gewaarschuwd heb en wat ook verderop in het rapport is te lezen:
Tegelijkertijd vraagt deze benadering blijvende aandacht voor integratie en samenhang. De waarde van een modulaire werkplek wordt uiteindelijk bepaald door de mate waarin afzonderlijke componenten voor gebruikers als één samenhangende werkomgeving functioneren. De complexiteit verdwijnt daarmee niet, maar verschuift. In plaats van afhankelijkheid van één leverancier ontstaat afhankelijkheid van de kwaliteit van de integratie tussen de verschillende bouwstenen.
Zoals in mijn bericht hier boven al gemeld ben je in ene afhankelijk van een hele keten van leveranciers/aanbieders en de integratie/samenwerking tussen deze aanbieders om dezelfde functionaliteit te kunnen realiseren als waar de instellingen nu over beschikken in de Microsoft omgeving. Bij een storing heb je straks dus niet te maken met maar 1 leverancier waar het mis kan gaan en waar mee geschakeld moet worden maar met een veelvoud aan leveranciers. Natuurlijk zit achter veel modules een mooie sterke open source community maar dat is toch wel een ander niveau van dienstverlening. Ik snap de wens voor digitale soevereiniteit ook zeker maar dat mag niet ten koste gaan van de stabiliteit van de digitale omgeving binnen het onderwijs.

Overigens zijn de MBO instellingen die meedoen aan de pilot niet representatief voor de gehele MBO sector. Het betreft vooral de hele grote MBO instellingen die nu meedoen. Er zijn ook onwijs veel wat kleinere MBO instellingen en MBO vakscholen met hele andere budgetten en wensen dan die van de grote MBO instellingen.
Ik ben wetenschapper en werk zowel aan een Nederlandse universiteit als een Duitse universiteit.

Mijn Nederlandse werkgever gebruikt Google voor alles (e-mail, agenda, drive, enzovoort). Dit werkt wel heel lekker hoor maar dit valt anno 2026 eigenlijk niet mee te verantwoorden.

Mijn Duitse werkgever runt al jarenlang hun eigen Nextcloud (als Drive en Docs alternatief) en daar maakt echt iedereen gebruik van. De mails lopen via een zelf beheerde Horde server. Toen ik de inlogpagina zag moest ik echt even terugdenken aan mijn tienerjaren toen ik dit ook zelf draaide op een VPStje.

Zowel NextCloud als Horde zijn minder handig, en zeker de webinterface van Horde lijkt uit de jaren 90. Maar voor die UX zijn vast nog alternatieven te vinden.

Het kan dus wel, en ik vond het best indrukwekkend dat mijn Duitse werkgever dat allemaal zelf doet. Ook hun studentenportal is door een Duitse partij ontwikkelt. In NL gebruiken wij Brightspace. Ooit werkte ik aan de Universiteit Maastricht en die hebben wel een eigen systeem ontwikkelt.
De dominantie van Microsoft is iets van met name de Benelux. In Duitsland en Frankrijk is er een langere traditie van werken aan eigen oplossingen. Het zal geen toeval zijn dat Nextcloud een Duits bedrijf is.

Google Workspace wordt veel als schaduw-IT gebruikt, merken we. Dat komt door het gebruiksgemak. Maar het is ook belangrijk dat we bij de implicaties stilstaan: Google werkt perfect als iedereen een Google-account maakt. Zo werk je per definitie een monopolie in de hand.

Nextcloud is gebaseerd op een open standaard, Open Cloud Mesh. Als er meerdere oplossingen komen die deze standaard ondersteunen, kunnen we allemaal onze eigen oplossing kiezen en toch met elkaar blijven samenwerken.
Goeiemorgen allemaal. Ik zit klaar om vragen te beantwoorden. Er zijn al veel vragen binnengekomen, niet alleen hier maar ook in de eerste aankondiging. Goed om zoveel interesse te zien.

Het gaat me niet lukken om alle vragen in een uur te beantwoorden, dus ik trek er meer tijd voor uit.
Bedankt voor alle uitgebreide antwoorden!
Ik vind het super gaaf dat Surf dit doet. Zeker in de onderwijs sector is gewoon niet veel geld beschikbaar. Over kosten wordt in het artikel niet gesproken, maar je zou verwachten dat de kosten van open sources goedkoper zijn.

de maatschappelijke voordelen van als overheidsinstantie investeren in open source is al jaren iets waar ik mij druk over maak. Als we in Europa bij iedere overheidsinstantie open source zoals next cloud zouden gebruiken en de investeringsbedragen zouden optellen kom je echt op grote bedragen uit. Een equivalent van de grote Amerikaanse jongens.

Dank je wel trump en Maga voor jullie Amerika first of eigenlijk only beleid. Mijn droom begint uit te komen.
Het is een misvatting dat open source per definitie goedkoper is. Let wel: wij betalen Nextcloud voor ondersteuning en ontwikkeling. Daarnaast hebben we hardwarekosten. Bij het Franse ministerie van Onderwijs stokt de Nextcloud-uitrol bijvoorbeeld vanwege de hoge hardwareprijzen. Dan zijn er ook nog onze personeelkosten.

Bovendien kunnen instellingen niet ineens overgaan, dus zal er een periode van dubbele kosten zijn voor bijvoorbeeld functioneel beheer en eerstelijnsondersteuning.

Maar er zijn ook verborgen kosten die komen kijken bij het niet-overstappen, denk aan het risico van prijsverhogingen. Er zijn daarnaast kosten die niet direct in geld uit te drukken zijn. Door de gebrekkige mogelijkheden om tussen instellingen samen te werken, wordt onderzoek bijvoorbeeld sterk belemmerd. Iemand vertelde me afgelopen week: nu we een open oplossing hebben neergezet, krijgen we voor het eerst data uit Afrika binnen. Hoe druk je de waarde daarvan uit?
Wel triest dat dit soort trajecten niet veel eerder, na Snowden bijvoorbeeld, is ingezet.

Zoals ik vaak zei toe ik een jaar of twee was: Zelf doen!
Na de Snowden-onthullingen hebben we de vraag gekregen om een Dropbox-alternatief te bouwen. Dat is SURFdrive geworden. Van de kennis en infrastructuur die we daarmee hebben opgebouwd, profiteren we nu sterk.
Na de Snowden-onthullingen hebben we de vraag gekregen om een Dropbox-alternatief te bouwen. Dat is SURFdrive geworden. Van de kennis en infrastructuur die we daarmee hebben opgebouwd, profiteren we nu sterk.
Nog nooit van gehoord maar goed om te horen dat dit destijds wel zaken in gang gezet heeft.
Denk dat kostentechnisch het juist tegenvalt. Scholen en organisaties worden ontzettend gesponsord met de licenties. Dat geld trouwen ook voor allen none profits, die kunnen gratis de cloud in. Voor nextcloud zul je waarschijnlijk wel meer consultant nodig hebben of eigen kennis opbouwen.
Als medewerker van een grote hogeschool in Nederland kan ik je vertellen dat de kortingen al jaren met een snel tempo afgebouwd is.
Misschien is dit waar, maar de geld stromen gaan wel de verkeerde kant op. Uiteindelijk verdwijnen al die gelden naar de partijen waar je dit afneemt.
Als je zelfstandig wil moet je geen sponsoring dulden in je onderwijs. Wij als persoon zijn daar voorbeelden van, wij betalen met onze eigen data en reclame inkomsten daaruit.
Ik mag haar wel, gezond verstand voorop.
Ben zelf sinds 1984 een microsoft gebruiker en met veel plezier. Echter is mijn data wel veilig opgeslagen in een Synology server en twee HD tower's die op twee andere lokatie's offline zijn. bewust lopen die 3 en 6 maanden achter.
Nextcloud ga ik maar eens onderzoeken als alternatief voor open office en cloud op mijn synology's.
Als morgen de verbinding met de US weg valt, zeekabel of wat anders, draai ik met wat strubelingen gewoon verder.
Die zijn aardig afgebouwd hoor. Ms Office 1 euro per licentie is volgens mij nu ook al meer.

Via SURF kon je wel goedkoop Adobe en zo krijgen. Aan de ene kant handig aan de andere zorgt het ook voor koppel verkoop enz. En afhankelijkheden.
Het valt de laatste jaren erg tegen hoeveel er wordt gesponsord voor het hoger onderwijs. Met name Adobe is fiks duurder aan het worden, maar ook Microsoft gooit er telkens een beetje bovenop. Natuurlijk zijn het nog lang niet de prijzen die je als dikke winstgevende organisatie zou moeten aftikken, maar de tijden dat je voor 1 Eurootje per gebruiker klaar was, liggen ver achter ons.
Het is goed dat SURF onderzoekt hoe meer digitale autonomie bereikt kan worden, maar “open source = goedkoper” is niet altijd vanzelfsprekend. De softwarelicentie is vaak gratis, maar grote organisaties betalen nog steeds voor hosting, beheer, beveiliging, ondersteuning, integraties en migraties.

“Open source” en “goedkoper” zijn twee verschillende discussies. De totale kosten zijn niet altijd lager, zeker niet bij grote organisaties. Wel kan investeren in open source bijdragen aan digitale soevereiniteit, minder vendor lock-in en meer Europese kennisopbouw. Dat zijn voordelen die je niet direct terugziet in een licentievergelijking, maar die voor overheden en onderwijsinstellingen wel relevant kunnen zijn
SURF doet meer dan alleen onderzoek, ze helpt ook de onderwijsinstellingen de overstap te maken en de kennis op peil te krijgen. En zorgt ook voor de hosting en beveiliging. Als de kennis en ervaring eenmaal aanwezig is binnen zo'n instelling nemen de jaarlijkse kosten ook af.
https://nextcloud.com/pricing/

Ik weet niet of ik nu naar het juiste kijk, maar dit is 2-6x keer zoveel geld als ms365. In elk beval voor zakelijk gebruik.
edit:
ik keek dus het erg scheef 😊jaarprijzen vs maandprijzen.
Onderwijs krijgt vaak (extreme) kortingen bij alles en nogwat (en terecht).

Open source heeft in mijn ervaring met commerciële ondersteuning vrij weinig met de prijs te maken. Kijk naar ondersteuningscontracten op RHEL. Dat is ongeveer net zo duur als Windows Server.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 18 juni 2026 08:02]

Het zijn jaartarieven versus maandtarieven van Microsoft. Dit is alleen de licentie, dus hiermee ben je er niet, hardware en housing moet dan nog. Ik verwacht wel dat het kan concurreren in prijs, als je de tco doorrekent.
Pfff… je hebt helemaal gelijk. Thanks. Ik keek dus heel scheef. 😊 de prijzen lijken inderdaad in dezelfde orde van grootte te zijn.
Over kosten wordt in het artikel niet gesproken, maar je zou verwachten dat de kosten van open sources goedkoper zijn.
Het hele probleem is dat licenties maar een piepklein deel van de kosten zijn.
Zoals in het stuk te lezen is beheer een stuk lastiger dan bij De Groten. Dat zijn dus manuren die heel wat meer kosten dan licenties.
Daarnaast zie je ook dat SURF een eigen beheers interface heeft moeten bouwen. Wederom kosten die vele malen hoger liggen dan licenties.

Ja, de licenties zijn goedkoper. Maar aan extra beheeruren en ontwikkeluren zijn ze een veelvoud kwijt. Open source betekend niet dat het goedkoper is; vaak zelfs het tegenovergestelde.
punt is dat surf dit kan spreiden over heel veel organisaties, en laten we wel eerlijk zijn, het implementeren van 0365 met entra id (of iets soortgelijks) op een willekeurige hogeschool is ook geen werk dat de informatica docent wel even d'r bij doet.
Als het aanmaken van een gebruiker (bijvoorbeeld) meer tijd kost dan kun je spreiden wat je wilt maar dat maakt het niet beter..... Als O365 met Entra veel eenvoudiger te beheren is dan is er nauwelijks een economy of scale te vinden en als er nadelen zitten aan multitenant werk zal er zelfs een negatieve economy of scale zijn.

Wat de beheer interface betreft heb je gelijk maar dat verandert het punt niet: Het zelf doen kost geld.
Ik heb ook een tijdje Nextcloud gedraaid voor het gezin. Werkte eigenlijk helemaal prima totdat een update alles in de soep draaide (iets met een maintenance lock en een database die niet meer wilde).

Hier zit ook precies het probleem van Nextcloud. Google Drive, OneDrive, whatever cloud storage: het werkt altijd zonder dat je er tijd en energie in moet steken. Van US Tech afkomen kan zeker via zaken als Nextcloud en Immich, maar je moet er rekening mee houden dat je zelf het beheer en de backup moet regelen. En je zal altijd zien dat er na een update iets niet werkt terwijl je vrouw een bestand nodig heeft.
Hiermee leg je goed bloot waar een groot deel van ons werk uit bestaat!
Je hoeft Nextcloud niet zelf te draaien, je zou ook bij één van de bedrijven die Nextcloud aanbieden een abonnement kunnen nemen. Ik heb dat een tijdje gehad bij The Good Cloud – Cloudy with a Chance of Perfect Privacy
Maar je zit er niet meer bij. Beviel het wel?
Het beviel mij zeker. maar ik had ook nog een Microsoft 365 account met custom domain. Ik wilde ook het email adres verplaatsen naar iets niet BigTech, ik ben toen naar Proton gegaan. Dat werkt heel goed inclusief Proton Drive, VPN en dus ook email. De overgang van mail was echt zo gedaan inclusief dat de bestaande email en agenda items.Proton drive werkt goed maar de opslag van foto's wordt in albums gedaan, de directory structuur van de foto's is er niet en dat vond niet niet handig.

Uiteindelijk dus nu naar een eigen opgezette Nextcloud gegaan. Ook omdat ik het leuk vind om mee te spelen.

Als ik het zelf niet had opgezet had ik The good Cloud gehouden en Proton alleen voor mail gebruikt.

Het is helaas niet zomaar mogelijk om de Proton mail ook in Nextcloud client te krijgen (maakt niet uit of je Nextcloud zelf opzet of van een andere partij afneemt)
Dank voor deze uitleg. Goed om te horen wat in de praktijk lekker werkt
The Good Cloud bevalt heel goed, hoef je niets voor te doen en werkt gewoon evenals een beschikbare support afdeling.

Enige is dat je bij self-hosting kan zorgen voor een Nextcloud Hub versie die ook echt recent is en je eigen snelle hardware/lijn eronder kunt zetten. Maar ja, dan ben je (en bv. je gezin) afhankelijk van jezelf...
Selfhosting ga ik niet doen. Ik heb ook een NAS maar wil dit deel juist extern omdat ik voor bepaalde documenten niet afhankelijk wil zijn van Ziggo en mijn eigen beveiliging zeg maar.
Inderdaad! De clouds van big tech heb je ook niet lokaal draaien!
Nextcloud kun je ook hosted afnemen. Dit is een beetje appels/peren vergelijken. Als jij een lokale instance van de Google Drive service moet hosten, dan heb je ook beheer en gedoe met updates. In de cloud lost Google dat voor je op, maar dat heeft een prijs.
Exact! Ik ben de enige beheerder thuis. Er zijn duizenden beheerders van OneDrive.
Het moet nagenoeg een turn-key product zijn, zo niet blijft het thuis een hobby project wat mij betreft.

En dit is waarom er bedrijven (moeten) zijn die dit als een service aanbieden. Zij het on-prem of clouddienst. Het moet next-next-finish voor 95% klaar zijn. De overige 5% wat config werk, ruimte bepalen, users regelen enz. Daarna geen fouten meer, geen client errors/syncfouten/andere issues. Ik heb geen verstand van Nextcloud en wil dat eigenlijk helemaal niet hebben ook. Maar dat het een mooi product is dat ik wil gebruiken, dat weer wel.
Je vergelijkt een thuissituatie met een kantoorsituatie, maar die twee komen niet overeen.

In de basis heb je gelijk: zelf hosten = zelf beheren, elders hosten = minder beheren. Maar dan heb je als grote organisatie alsnog een IT-afdeling nodig die allerlei zaken zelf moet inrichten/implementeren, zoals bijvoorbeeld verschillende systemen die met elkaar moeten kunnen communiceren (bv. authenticatie die ook op andere platformen moet werken). Het is niet zo dat big tech dat allemaal voor jou uit handen neemt en dan wil je vaak ook helemaal niet.

Ik wil ook even benoemen dat het helemaal niet altijd werkt. Ik heb al een aantal outages meegemaakt van verschillende clouddiensten en dan moet je maar wachten tot het gefixt is, want je kunt er zelf niks aan doen. Dat is frustrerend voor iedereen in de organisatie, maar dubbel voor de IT-afdeling. Die wordt er op aangesproken maar kan er verder weining aan doen of over meedelen.
Maar er zit wel een groot verschil tussen het draaien van Nextcloud als consument of voor een (grote) enterprise omgeving.

Voor enterprise zijn er ook servicecontracten af te sluiten, dus als de boel down ligt na een update moet dan gewoon opgelost worden. Daar verschilt Nextcloud niet van welke andere leverancier dan ook.
Vreemd artikel. Ik vroeg me direct af wat die hoofdletters in SURF betekenen. Dat hoor je in het begin uit te leggen.

Dan verderop "Wat is SURF"?
Daar wordt een hoop drukte vermeld, maar nog steeds heb ik nergens kunnen vinden waar die hoofdletters voor staan. Moet toch ergens een afkorting van zijn.

Nou, ik heb het gevonden hoor. SURF leek mij iets heel erg nieuws. Maar het is stokoud ("De geschiedenis van SURF gaat terug tot 1971") en staat voor:
Samenwerkende Universitaire Reken Faciliteiten.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 18 juni 2026 10:26]

We zijn inderdaad stokoud. Een aantal van mijn collega's loopt er al sinds de begintijden rond. Die hebben de eerste supercomputer helpen bouwen en werken nu mee aan de vervanging van onze nationale supercomputer Snellius.

Voor wie zich ook afvraagt wat SURF in hemelsnaam is, kan ik dit overzicht van de geschiedenis van SURF warm aanbevelen: https://www.surf.nl/over/van-hoe-het-begon-naar-nu-de-geschiedenis-van-surf

Jonge mensen vraag ik vaak hoe ze aan hun wifi-verbinding komen. eduroam? Ook SURF.
Het gemis van 4 woorden maakt hopelijk niet de overige 1500 woorden van het artikel vreemd ;) Ik heb de herkomst van de naam toegevoegd aan het infoblokje!
Het lijkt weinig maar het maakt veel duidelijk, zo is het bijvoorbeeld vrijwel onmogelijk om iets commercieels te doen met SURF omdat ze alleen Universiteiten en UMCs als "klanten", eigenlijk leden, zien. En die bedienen ze. Verder niemand (tenminste niet op significante schaal). Daardoor is SURF voor bedrijven geen relevante partij (niet direct iig).

Ik vind dat jammer want ik zou ze bijvoorbeeld graag betalen voor rekenkracht op Snellius, maar dat kan niet. Ik kan wel een kleine grant krijgen (voor 10k Slurm Billable Units, via EuroCC, maar daar zit je zo doorheen en daarna is er dus geen manier om gebruik te blijven maken van de resources waar je code voor ontwikkeld hebt), of je moet opzoek naar academische partners...

[Reactie gewijzigd door teek2 op 18 juni 2026 15:16]

Dat klopt. De schaal waarop we diensten kunnen bieden is alsnog best groot (denk aan ruim 1 miljoen potentiële eindgebruikers), maar we zijn beperkt in aan wie we onze diensten kunnen bieden.
Ja, is ook begrijpelijk. Maar ik vind het jammer want ik ben een groot fan van jullie services. Elke keer als ik mij in academische sferen begeef maak ik er goed gebruik van en raad ik ze aan iedereen aan :)
Ik ken SURF uit mijn studententijd, toen kon ik via hen goedkoper software licenties krijgen, oa voor MS Office. Voor docenten bieden ze dat ook.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat de dan allemaal gebruiken voor de rest. Is dat ook alles zonder Microsoft?

Wat voor os draaien de werkstations? Wat voor os draaien de servers? Hoe loggen gebruikers in? Werkt dat met sso vanaf het os? Met welke tools beheren de gebruikers en werkstations?
Onze servers draaien op Linux. Gebruikers loggen in via SURFconext of eduID.

Je overige vragen hebben betrekking op de werkstations en dat beheer is lokaal binnen de instellingen belegd. We zien dat met de toegenomen aandacht voor digitale autonomie ook daar nu heroverwegingen plaatsvinden.
https://nextcloud.com/pricing/

Het is een complete suite aan functies. Het is niet alleen de ‘opslag’ 😊
Ik ben nog niet zo thuis in nextcloud. Maar dit vervangt ook Windows zelf icm Microsoft Entra en Microsoft Intune of dat niet?
Windows is een OS, dat wordt niet vervangen door Nextcloud. Je kunt daar Linux voor kiezen bijvoorbeeld. Microsoft Entra is een identity-platform, daar kun je met iets als FreeIPA/Keycloak of Authentik een alternatief voor vinden: open standaarden zoals SAML/OIDC maken dat relatief simpel. Intune is een tool voor device management, weer een andere tak van sport. Nextcloud ondersteunt wel de remote-wipe van de Nextcloud-data op een mobiel device, maar dat is het wel zo'n beetje.
Met een UCS server kom je een heel eind.

Het hele stuk in de cloud is voor een beheer partij heel handig.

Maar wanneer het hele idee is dat je weer onafhankelijk wil zijn van de cloud, je niet zo moeilijk hoeft te doen
SURF biedt voor veel van dat soort opties ook eigen varianten aan, inclusief handleidingen voor het koppelen van de MS variant aan de SURF variant:

https://servicedesk.surf.nl/wiki/spaces/IAM/pages/128910279/Entra+ID+configureren+op+basis+van+SURFconext+enterprise+app
Het mooie aan een open source-pakket als Nextcloud is dat je zelf missende onderdelen kunt inbouwen. Er zijn bijvoorbeeld (open source-)alternatieven voor Entra. Die kun je aan Nextcloud knopen, als dat nodig is. Ja, dat kost tijd, moeite, manuren, etc. Maar daar is een organisatie als SURF voor. Die haalt precies dit soort vragen op en probeert er een oplossing voor te vinden.

Zoals @BvdW1978 ook al opmerkte: Windows is je besturingssysteem. Dat is een ander soort programma dan de Office suite van Microsoft. Nextcloud is niet gemaakt om dat te vervangen en valt dus buiten de scope van deze test.
Windows, Entra en intune volgens mij niet, maar wel office, sharepoint, powerbi/apps, teams, enz.

Ik heb ook geen persoonlijke ervaring ermee hoor, maar dit is wat ik ervan begrijp 😊

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn