Door Olaf Weijers

Redacteur

PoE‑mesh met stevig prijskaartje

TP-Link Deco BE65-PoE Quicktest

27-05-2026 • 06:00

53

TP-Link Deco BE65 PoE Quicktest

Sinds we meshsets testen zijn er al veel Deco-sets door onze testopstelling gegaan. Dat is niet verwonderlijk, want de Deco-serie van TP-Link is altijd goed vertegenwoordigd in onze Pricewatch wanneer je meshsets sorteert op populariteit. Het populairste Wi-Fi 7 Deco-product is de BE65-satelliet.

Sinds kort is daarvan een nieuwe variant verschenen: de TP-Link Deco BE65-PoE. Deze kun je via een netwerkkabel voeden en, in tegenstelling tot andere Deco-sets, aan de wand of het plafond monteren.

Gezien de prijs moet de BE65-PoE wel extra's bieden ten opzichte van de normale variant. Je betaalt op het moment van schrijven 750 euro voor een verpakking van drie stuks, tegenover 440 euro voor de normale variant. Dat betekent dat de losse PoE-satellieten per stuk meer dan 100 euro duurder worden verkocht.

Heeft de BE65-PoE 100 euro meerwaarde ten opzichte van de normale BE65? Is de BE65-PoE een volwaardige BE65-satelliet of heeft TP-Link compromissen moeten sluiten in het ontwerp, zoals bij de BE65-outdoor? In dit artikel zoeken we het uit.

Welke plek heeft de BE65-PoE in de Deco-productlijn?

Van Wi-Fi 7 Deco-sets bestaan nu vier varianten. Om in te stappen heb je de Deco BE22/25. Die ondersteunt twee radiobanden, maar de specificaties zorgen ervoor dat je die het best bedraad aansluit om niet alle prestaties aan een draadloze backhaul te verliezen.

Aan de duurste kant van de productlijn vinden we de BE85, die ondersteuning heeft voor alle radiobanden op maximale bandbreedte, met maar liefst vier streams per radioband.

In het midden van het Deco-spectrum vinden we de Deco BE65, die ondersteuning biedt voor alle radiobanden op maximale bandbreedte, maar dat doet met twee streams. Een mooie middenweg, waardoor dit ook de populairste keuze binnen de productlijn is.

In dat opzicht volgt de Deco BE65 de Deco X50 op: de populairste Wi-Fi 6 Deco-satelliet. Van de Deco X50 zijn in de loop der tijd allerlei varianten uitgebracht. Naast de standaardsatelliet bestaat er ook een waterdichte X50-outdoor voor buitengebruik en een Pro-variant met 2,5Gbit/s-aansluitingen. Daarnaast zijn er uitvoeringen met ondersteuning voor 4G, 5G en DSL en een Power-over-Ethernet-variant die via een netwerkkabel wordt gevoed.

Met de varianten van de BE65-satelliet zet TP-Link de veelzijdigheid van de X50-serie voort. Van de BE65-satelliet is onder meer een outdoorvariant uitgebracht. Eigenlijk is dit een beetje een vreemde eend in de bijt. Waar de X50-outdoor een echte X50 in een waterdichte jas was, is de BE65-outdoor een ander product dan de BE65-satelliet. Het grootste verschil is het gebrek aan 6GHz, maar daar kwam TP-Link niet omheen omdat deze band niet buitenshuis gebruikt mag worden.

Een andere satellietvariant die we kennen uit de X50-serie is de PoE-gevoede variant van de BE65. Deze verscheen in april in de winkel en we moeten toegeven dat de testresultaten al enige tijd klaarlagen.

TP-Link Deco BE65-PoE BE9300TP-Link Deco BE65-PoE BE9300

Verpakking en inhoud

De TP-Link Deco BE65 komt in een gebleekte kartonnen doos met een full colour bedrukte omdoos. In de verpakking vinden we de meshsatellieten. De voedingsadapters hebben een vermogen van 24W en een uitgangsspanning van 12V. Er zijn montageplaten meegeleverd voor muur- of plafondmontage, inclusief bevestigingsmateriaal.

Verder vinden we in de verpakking een resetpin, een garantieboekje, een snelstarthandleiding en een platte Cat6-utp-netwerkkabel.

Wat zit erin?

Ik bekeek een verpakking van drie stuks BE65-PoE-satellieten. Direct na het openen was ik toch een beetje verbaasd dat er naast de satellieten ook drie voedingsadapters worden meegeleverd. Dit is geen vergissing: de BE65-PoE ondersteunt een losse voedingsadapter en die krijg je dus bijgeleverd.

Dat is natuurlijk keurig, maar doordat de prijs van deze satellieten hoger is dan die van de normale BE65 verwachten we dat vrijwel iedereen die de set aanschaft de satellieten ook met Power over Ethernet zal gebruiken. Dat betekent dat een groot deel van de voedingsadapters waarschijnlijk ongebruikt op de vuilnishoop zal belanden, en dat is zonde.

Het zou milieuvriendelijker zijn geweest als TP-Link voor de voedingsaansluiting USB-C had gekozen. De adapters die dan meegeleverd worden, kunnen dan nog een andere bestemming krijgen. Het wordt dan ook mogelijk om geen adapter mee te leveren, omdat de uitdaging om aan een geschikte voeding te komen dan niet zo groot is.

Hoe dan ook: het is een compleet pakket.

De satellieten doen op geen enkel punt denken aan de BE65-satelliet waarop ze gebaseerd zijn. De behuizing is anders vormgegeven, waardoor de satellieten veel lager en breder zijn dan de normale BE65-satellieten. Ze zijn ook een stuk zwaarder, wat komt door de voeding die vereist is omdat de PoE-voedingsspanning naar de correcte werkspanning moet worden geconverteerd.

In tegenstelling tot vrijwel alle andere Deco-satellieten, behalve de Deco X50-PoE, zijn de BE65-PoE-satellieten geschikt om aan de muur of het plafond te monteren, waarvoor een ronde montageplaat wordt meegeleverd. De montageplaat kan op een platte ondergrond worden vastgeschroefd, maar heeft ook de juiste schroefgaten om de satelliet te monteren op een centraaldoos. Voor de montage van de plaat wordt een uitgebreide set aan schroeven, bouten, ringen en (vleugel)moeren meegeleverd.

Aan de buitenkant zijn ook de twee 5Gbit/s-ethernetaansluitingen te zien. Die verraden dat TP-Link niet simpelweg het binnenwerk van de BE65 in een grotere behuizing heeft geplaatst, want er is nog een verschil in de specificaties. Het 2,4GHz-netwerk van de BE65-PoE is Wi-Fi 7-compatibel, in tegenstelling tot de normale BE65 die op deze band Wi-Fi 6 gebruikt.

Band

BE65-PoE (Specificatie)

BE65 (Specificatie)

Praktijk client BE65-PoE (2x2)*

2,4GHz

688Mbit/s

574Mbit/s

550Mbit/s

5GHz

4320Mbit/s

4320Mbit/s

2200Mbit/s

6GHz

5760Mbit/s

5760Mbit/s

4300Mbit/s

* Praktische doorvoersnelheid bij optimale verbinding, waarbij verbindingsoverhead op 80 procent is geschat.

De BE65-PoE heeft vooral op 2,4GHz een voorsprong ten opzichte van de normale BE65-satellieten.

Instellen en bedienen

De montage van de BE65-PoE zal ingrijpender zijn dan de meeste sets. Een belangrijk verkooppunt van deze Deco-variant is namelijk de mogelijkheid tot wandmontage, wat boren en schroeven betekent.

Daarbij is het erg handig om de satellieten via de netwerkkabel te voeden met Power over Ethernet. De satellieten leveren die voeding niet op hun eigen aansluitingen, dus één satelliet voorzien van voeding en daaraan de rest doorlussen gaat niet op. Er zal een centrale voeding moeten komen, zoals een Power-over-Ethernet-switch.

Een exemplaar met drie gevoede poorten is er al voor een paar tientjes. Wil je de bedrade backhaulsnelheid van 5Gbit/s behouden, dan wordt het met een switch al snel een ander verhaal.

PoE-injectors met ondersteuning voor meer dan 2,5Gbit/s zijn ook niet goedkoop. Die van TP-Link zelf kosten bijna 70 euro per stuk. De gulden middenweg is een 2,5Gbit/s-PoE+-switch. We nemen een voorsprong op de testresultaten door te stellen dat de wifiverbinding die de satellieten kunnen leveren hiermee niet wordt gelimiteerd.

Het instellen van een Deco-meshset is zeer eenvoudig. Je doet dit met een smartphone en de TP-Link Deco-app. Het instellen bestaat uit weinig meer dan de satellieten een plek geven en voorzien van een voeding of ethernetkabel. In de app stel je eerst de hoofdsatelliet in, die met de internetverbinding is verbonden. Zodra deze een wifinetwerk, -wachtwoord en werkende internetverbinding heeft, worden de satellieten die nog niet ingesteld zijn in de omgeving automatisch gevonden en toegevoegd aan het netwerk. De set stelt automatische updates in en blijft zo up-to-date.

Deco BE65 App en WebDeco BE65 App en WebDeco BE65 App en WebDeco BE65 App en Web
Deco BE65 App en WebDeco BE65 App en WebDeco BE65 App en Web

Het is ook mogelijk om de BE65-PoE-satellieten toe te voegen aan een bestaand Deco-netwerk. Wil je meer weten over de software, lees dan dit hoofdstuk van de review van de TP-Link Deco BE65.

Is de PoE net zo razendsnel?

We hebben een set van drie Deco BE65-PoE-satellieten getest in onze wifitestopstelling. De resultaten zetten we af tegen de reguliere TP-Link Deco BE65-meshset en de ASUS ZenWiFi BT10-meshset.

Range versus rate tussen satellieten

Als je de satellieten van de BE65 draadloos opstelt, dus zonder onderlinge bekabelde verbinding, ontstaat er een draadloze backhaul tussen de satellieten. Die verbinding beperkt de maximale snelheid van de clients die met de satelliet verbonden zijn. De kwaliteit van die verbinding heeft dus een groot effect op het netwerk achter de draadloze satelliet.

  • Downlink - Node 2 ➜ Node 1
  • Uplink - Node 2 ➜ Node 1

De Deco BE65-PoE zet in deze test niet bepaald de prestaties neer die we verwachten op basis van de hardwarespecificaties. Zowel bij extreem goed bereik als bij wat meer demping tussen de satellieten presteert de normale BE65 een stuk beter. Het verschil is niet mals: over de hele linie levert de draadloze backhaul van de normale BE65-set 200Mbit/s tot zelfs 400Mbit/s meer. Navraag bij TP-Link leerde ons dat dit voortvloeit uit het antenne-ontwerp. Om de BE65-PoE geschikt te houden voor wandmontage moesten er compromissen worden gesloten waarbij is gekozen om dit ten koste te gaan van de backhaulsnelheid. Dat is geen rare keuze: De satellieten zijn juist ontworpen om direct op een netwerkkabel aan te sluiten die het apparaat ook van voeding voorziet, waardoor de beperking van de draadloze backhaulsnelheid geen effect heeft.

Draadloze doorvoer voor clients

Als je de set bekabeld gebruikt, gelden de resultaten van Node 1 voor elke satelliet in het netwerk. De resultaten van Node 2 zijn van toepassing als je de satellieten draadloos opstelt. De resultaten zijn gemeten onder ideale omstandigheden, zonder toegevoegde demping.

2,4GHz

  • 2,4GHz - Downlink
  • 2,4GHz - Uplink

De doorvoersnelheid die de BE65-PoE levert op 2,4GHz is sneller dan de normale BE65. Verbazend is dat niet, want de satelliet heeft op deze radioband Wi-Fi 7. Heel veel voegt het in de downlinkrichting niet toe: in deze meting zo'n 25Mbit/s. In de uplinkrichting scheelt het een stuk meer; daar wint de BE65-PoE ongeveer 100Mbit/s.

Een draadloos verbonden satelliet levert vaak wat snelheid in. Dat hangt af van de radiobanden die voor de draadloze backhaulverbinding worden gebruikt. Hier zien we een verschil tussen de Deco- en ASUS-sets. De Deco-sets gebruiken alle radiobanden voor de backhaulverbinding, waardoor het clientnetwerk op elke frequentie wat snelheid inlevert. De ZenWiFi-sets richten de backhaul op 5GHz of 6GHz, waardoor je op 2,4GHz nauwelijks snelheid inlevert bij een draadloze satelliet.

De BE65-PoE levert dus iets in aan snelheid, wat samenhangt met de gekozen backhaultechniek. Het is wel wat minder dan de normale Deco. In beide scenario's lijkt Wi-Fi 7 hier dus wel wat toe te voegen voor de BE65-PoE-satelliet.

5GHz

  • 5GHz - Downlink
  • 5GHz - Uplink

Op 5GHz presteert de BE65-PoE voor clients vrijwel gelijk aan de normale BE65-satelliet. Dat wordt anders als je de BE65-PoE draadloos verbindt met een andere satelliet, want dan gaat de snelheid simpelweg door de helft. Dat is jammer, want juist op deze band zien we dat het verdelen van de backhaulverbinding over alle radiobanden vruchten afwerpt voor de normale BE65, die beter presteert dan de ZenWiFi BT10-satelliet.

6GHz

  • 6GHz - Downlink
  • 6GHz - Uplink

Op 6GHz zien we eigenlijk weer hetzelfde verhaal terug. Een bedrade BE65-PoE levert hier zelfs nog betere prestaties dan de normale BE65. Zodra je de satelliet draadloos opstelt, zakt de snelheid enorm in en krijg je lang niet de prestaties geleverd die je op basis van de specificaties zou verwachten.

Energiegebruik

We hebben de TP-Link Deco BE65-PoE-satelliet aan onze meter gelegd. We hebben gekeken naar het verbruik van een satelliet die is ingesteld als router en dat van een satelliet die draadloos met het netwerk is verbonden.

De satelliet die als router fungeert verbruikt iets meer vermogen dan de andere satellieten. Met 11,4W is dit een van de minder zuinige satellieten die we hebben gemeten. Een BE65-PoE zonder routerfunctie is wat zuiniger en het verbruik ligt in lijn met andere zware satellieten. Een set van drie stuks, waarvan één router, kost na een jaar 42,34 euro bij een gemiddelde kWh-prijs van 25 cent.

Conclusie

De TP-Link Deco BE65-PoE-meshset is zeker niet voor Jan en alleman. Je kunt je afvragen voor wie dit product precies bedoeld is. Voorlopig zijn de satellieten enkel als backorder te bestellen in een verpakking van drie stuks voor 750 euro op het moment van schrijven. Dat is hoger dan de adviesprijs van 699 euro. wat de aanschaf een stevige investering maakt. Ter vergelijking: de satellieten van de reguliere BE65-uitvoering kosten in een verpakking van drie 439 euro. Daarmee ben je nog niet klaar, want PoE-gebruik vereist een PoE-switch of PoE-injectors, wat snel in de papieren kan lopen als je de 5Gbit/s-backhaulsnelheid wilt behouden. Als de satellieten beter verkrijgbaar worden, zal de prijs van de set naar verwachting rondom, of iets lager dan de adviesprijs zakken. Naast de set van drie stuks, komt er ook een verpakking met een enkele BE65-PoE.

De wandmontagemogelijkheden in combinatie met Power over Ethernet maken van de BE65-PoE een fijne optie. Je kunt je huis er netjes mee voorzien van strak tegen de wand gemonteerde meshsatellieten. Je mag dan ook verwachten dat deze satellieten in de praktijk vrijwel enkel met PoE-voeding zullen worden aangesloten.

De testresultaten maken duidelijk dat dit ook de gedachte was bij de ontwikkeling en afstelling van de firmware. Het afwijkende ontwerp van de BE65-PoE zorgt ten opzichte van de reguliere BE65 voor minder goede prestaties in overdrachtsnelheid zodra je de satellieten met een draadloze backhaulverbinding gebruikt. De snelheid daalt dan zo sterk dat je bijna een waarschuwingssticker zou willen zien op de bijgeleverde voedingsadapters, die juist vaak in die situatie gebruikt zullen worden.

De wandmontage rechtvaardigt de meerprijs ten opzichte van de BE65 niet. Dat moet de PoE-voedingsmogelijkheid dus doen voor deze meshset.

Is voeding via de netwerkkabel een vereiste, dan kun je simpelweg niet om de BE65-PoE heen en gebruik je de set zoals bedoeld. Je betaalt dan weliswaar een fikse aanschafprijs, maar de set zal dan goed presteren.

Redactie: Olaf Weijers Testlab: Niels van der Waa • Eindredactie: Monique van den Boomen

Getest

TP-Link Deco BE65-PoE, 3-pack

Prijs bij publicatie: € 750,-

Vergelijk prijzen Vanaf € 750,20

Reacties (53)

Sorteer op:

Weergave:

Prijs zal nog wel iets zakken denk ik. Is nu bijvoorbeeld op amazon.de €509,-.

https://www.amazon.de/-/e...H/ref=dp_ob_title_ce?th=1
Waarschijnlijk zijn die adapters dezelfde als die voor de andere producten gebruikt worden en hebben ze die er maar gewoon bijgeleverd omdat ze waarschijnlijk niet los te koop zijn + het extra ontwikkeltijd/geld had gekost om usb-c voeding te gebruiken (wel een goed idee trouwens), voor een product waarbij dat waarschijnlijk niet gebruikt zou worden.
USB-C op een access point is niet erg handig. Bij een laptop of telefoon kan je verschillende vermogens gebruiken. Dan laden ze gewoon langzamer op. Maar als je bij een access point niet de juiste adapter gebruikt, dan gaat hij gewoon niet aan of valt hij uit onder zware belasting. Je moet dus heel goed kijken of je de juiste adapter hebt etc. Niet heel handig. De eerdere versies van de Deco M5 hadden USB-C, maar die verbruikten veel minder stroom. Dit lag binnen de USB-C-spec. Los daarvan is het veel duurder om USB-C toe te voegen; het vereist een extra controllerchip en ingewikkelder PCB. Een barrel jack is dan veel simpeler, zeker omdat het in dit geval een back-upaansluiting is. De adapters zitten er waarschijnlijk bij omdat dit een consumentenproduct is. Misschien wil de gebruiker 2 stuks met PoE aansluiten en de 3e op zolder zonder kabel te trekken. Wel zo handig als de adapter er dan bij zit. Of iemand koopt het zonder kennis van zaken te hebben, een keer in een opwelling, dan moet hij het alsnog eenvoudig kunnen gebruiken. Een adapter van een paar euro in de doos stoppen bespaart je dan een hoop zeurende klanten.
In plaats daarvan hadden ze natuurlijk ook kunnen kiezen voor de in mijn ogen meer logische oplossing van een PoE injector, die je dus gewoon op een strategische plaats kunt plaatsen. Dit is bijvoorbeeld hoe Uniquiti het doet.

Dat is ook geschikt voor het geval dat je toch echt niet anders kunt en een draadloze mesh-verbinding wilt maken; de netwerkkabel voorziet dan alleen in de spanningsvoorziening.
Dat zou de prijs ook weer opdrijven aangezien een PoE injector duurder is dan een adapter, daar naast moet je dan altijd een ethernetkabel aansluiten, die moeten er dan ook bij in de doos. Allemaal kleine dingen, maar het drijft de prijs wel op. Iemand die het zo wil aansluiten kan altijd een PoE injector halen, maar ik gok dat deze set (naast techneuten die geen geavanceerde zakelijke APs nodig hebben) vooral interessant is voor installateurs die het voor een klant thuis installeren, zo heeft de klant het gebruiksgemak van een consumentenproduct, en de installateur het installatiegemak/netheid van een zakelijke oplossing en kan hij waar nodig een PoE injector bijverkopen aan zijn klant. Ik kan uit ervaring zeggen dat er heel veel mensen zijn met genoeg geld die graag een set als dit door een installateur laten plaatsen omdat het er beter uitziet dan losse kastjes door je huis, maar ze kunnen het wel zelf beheren. Ik heb vaak zakelijke ap's bij vrienden en kenissen opgehangen, maar die kunnen niet overweg met de instellingen, dus heb ik er werk aan. Ik heb ondertussen al meerdere X50 PoE sets bij mensen opgehangen en daar heb ik verder geen werk meer aan. Ideaal.
Los daarvan is het veel duurder om USB-C toe te voegen; het vereist een extra controllerchip en ingewikkelder PCB.
Dit valt in de praktijk héél erg mee.

Als controllerchip kan je simpelweg een CH224 pakken van $0.24: je stelt het gewenste voltage in met een weerstand, en het ding zal volledig autonoom onderhandelen en bij succes een "power good" signaal geven.

De hardware in het AP heeft gegarandeerd een voltage van 3.3V of zelfs lager nodig, dus je hebt sowieso al een buck converter nodig. Deze werken met ieder inputvoltage dat hoger is dan de output, dus naast een simpele link van Power Good van de PD controller naar Enable van de buck converter voor een "apparaat blijft uit als gewenst voltage niet beschikbaar is", zou je er ook vrij makkelijk voor kunnen kiezen om wél aan te gaan op de lagere voltages maar bijvoorbeeld het zendvermogen te verminderen.

En de SoC heeft gegarandeerd een I2C interface, die triviaal gebruikt kan worden om met de PD controller te praten en het daardwerkelijk beschikbare voltage en vermogen op te vragen. Een "laat lampjes rood knipperen bij te weinig stroom" functie is in een handjevol regels firmware-code te schrijven.

Aan de laderkant is het wél ietsje complexer, maar aangezien Ikea ze voor 4 euro kan verkopen is dat tegenwoordig ook lastig een dealbreaker te noemen.

Dus complexer en duurder? Strikt genomen wel, maar het is iets dat een stagair in een paar dagen zou moeten kunnen maken, en een euro of 3 extra op een apparaat van €250 merk je niks van.

[Reactie gewijzigd door laurxp op 27 mei 2026 14:41]

Het zal je verbazen wat 3 euro marge op een product van 250 euro doet. En mocht jouw berekening zijn gebaseerd op een enkel access point, dan zou het voor een 3-pack 9 euro zijn. Dat is significant. Los daarvan is het grootste probleem dat consumenten niet snappen waarom hun 4 euro 15w action lader niet voldoet als voeding voor het accesspoint. "In de review stond toch dat hij 11 watt verbruikte?" Het opstartverbruik ligt velen malen hoger dus is misschien een 18w QC3 lader niet eens voldoende voor die eerste piek. Het zou dus meer kosten én meer problemen opleveren qua gebruiksgemak. Voor een fabrikant geen logische keus dus.

Alle apparaten die ik met een USB-voedingsaansluiting zie, hebben óf een eigen accu óf een dusdanig laag verbruik dat 5 V 1 A volstaat.
USB-C op een access point is niet erg handig. Bij een laptop of telefoon kan je verschillende vermogens gebruiken. Dan laden ze gewoon langzamer op. Maar als je bij een access point niet de juiste adapter gebruikt, dan gaat hij gewoon niet aan of valt hij uit onder zware belasting. Je moet dus heel goed kijken of je de juiste adapter hebt etc. Niet heel handig.
Telefoons, tablets en laptops kun je tegenwoordig allemaal voeden/opladen via USB-C. Met een antieke 10W lader kun je wel je telefoon opladen, al zal dat niet snel gaan, maar vrijwel iedereen zal snappen dat dat te weinig is voor een laptop (waarbij vroeger een dikke voeding werd meegeleverd). Je moet dus zorgen voor een voeding met voldoende vermogen. Maar als je slim bent, koop je nu ook alleen nog maar USB-C voedingen met PD.
Weer een apparaat erbij dat via USB-C van stroom kan worden voorzien, wat geen exotische nergens meer te vinden als-ie kapot gaat voeding nodig heeft. Heel erg handig!
Telefoons, tablets en laptops hebben allemaal een eigen accu, met een te zwakke adapter laden ze langzamer op, maar het werkt wel. Een accesspoint heeft een gegarandeerd vermogen nodig, als hij meer verbruikt dan de adapter kan leveren dan werkt het niet. Tuurlijk is het handig om alleen maar voedingen met PD te kopen. Jij weet dat, ik weet dat. Maar ik denk dat je de kennis van de gemiddelde consument grandioos overschat. Ze zien een usb aansluiting en zien hun oude telefoonadapter van 15 jaar oud. 1+1=2, en dan vinden ze het vreemd als het niet werkt. Dit soort situaties wil je als fabrikant graag voorkomen. Overigens is de voeding van decos doorgaans standaard 12v met een gangbare barrel jack, overal te vinden, iedere tweaker heeft er waarschijnlijk nog een paar liggen.
Een laptop met 10W lader doet niks, of laat een melding zien dat er een voeding met te weinig vermogen is aangesloten. Een HP ZBook met een 60W lader loopt iets langzamer leeg dan wanneer geen lader is aangesloten.

Een apparaat moet een minimum eis voor een voeding (lader is niet de juiste benaming voor een apparaat zonder accu) op de doos hebben staan.

In dit geval moeten er 2 getallen op staan: het minimaal benodigde vermogen voor één unit, en het het minimaal benodigde vermogen voor drie units, want middels PoE kun je alle 3 units via 1 power supply van stroom voorzien.

In het ideale geval zitten er 3 voedingen in de verpakking: 1 met voldoende vermogen voor alle drie units, en 2 voor een losse unit.
Dit is een goed voorbeeld, jouw aanname is dat dit ding op een bepaalde manier werkt met PoE, net als dat een consument verwacht dat iedere usb lader zal werken op een dergelijke usb aansluiting. Jouw aanname over PoE is in dit geval niet correct. Er zitten 3 voedingen in de doos voor 3 nodes. Je kan ze per node via poe van stroom voorzien, maar dat vereist een poe switch, (staat in de review). De nodes kunnen worden gevoed via PoE, maar voorzien zelf geen PoE. Had jij dit gekocht en je niet verder ingelezen dan was je thuis tot de conclusie gekomen dat het niet werkt zoals je had verwacht.

En zoals ik al zei, als je het via usb gaat doen maakt dat het alleen maar ingewikkelder voor de consument aangezien die zich niet gaat verdiepen in welke usb lader wel of niet geschikt is. Je bekijkt het enkel vanuit jouw perspectief, maar de gemiddelde gebruiker snapt niets, maar dan ook echt helemaal niets van USB-standaarden en vermogens. Ook bij laptops zullen er mensen zijn die verwachten dat hun telefoonlader de laptop op kan laden. Het verschil is alleen dat de laptop niet zomaar uitvalt als het verbruik omhoog gaat omdat er een accu in zit. De accu loopt gewoon leeg en dan is het duidelijk dat de lader niet volstaat.

Als de router opstart en soms uitvalt of leds laat branden maar in een bootloop terecht komt omdat iemand de verkeerde usb lader gebruikt dan is de conclusie, oh de router is stuk. Niet wat je wilt als fabrikant. Het lijkt mij vanuit een klanttevredenheidsaspect een vrij logische keuze om gewoon normale adapters mee te leveren en het niet aan de klant over te laten om uit te zoeken welk type lader erbij hoort en de suggestie te wekken dat alles wat USB is kan worden aangesloten op de router. En dan heb je het nog niet eens over mensen die denken dat ze de USB-aansluiting voor andere dingen kunnen gebruiken. Oh, een usb aansluiting op mijn router, waarom kan ik geen NAS maken van mijn usb stick als ik die in deze usb poort steek? Waarom heeft mijn laptop geen internet als ik hem via usb met de router verbind?

Je zou eens een dagje op de helpdesk van een techbedrijf of internetprovider mee moeten lopen om te zien hoe ontzettend dom de gemiddelde gebruiker daadwerkelijk is, of hoe mensen zelf de meest vreemde aannames doen over functies van apparaten zonder zich in te lezen, dan zal je snappen dat dit soort keuzes bij het ontwerpen van producten volkomen gerechtvaardigd zijn.
Dit is een goed voorbeeld, jouw aanname is dat dit ding op een bepaalde manier werkt met PoE,
Ik was te kort door de bocht.

Een switch met PoE levert (je raadt het nooit) stroom over de netwerkkabel. Van PoE node naar aangesloten apparatuur. Maar mogelijk ook van node 1 naar node 2 en/of 3.

Een node heeft stroom nodig voor de chips (router bij de eerste, basic switch, wifi, backhaul) die erin zitten, plus de stroom volgens de PoE specificatie per poort nodig is.

Dat opgeteld is de stroombehoefte per node.
Een switch met PoE levert (je raadt het nooit) stroom over de netwerkkabel. Van PoE node naar aangesloten apparatuur. Maar mogelijk ook van node 1 naar node 2 en/of 3.
Nee, dat doen ze dus niet.
Aha, nou, de volgende keer zal ik eerst een 5-daagse studie doen naar alle ins & outs voordat ik hier iets opper...
Een studie is een tikje overdreven; simpelweg de review lezen had volstaan. Het wordt er namelijk woord voor woord beschreven.
Daarbij is het erg handig om de satellieten via de netwerkkabel te voeden met Power over Ethernet. De satellieten leveren die voeding niet op hun eigen aansluitingen, dus één satelliet voorzien van voeding en daaraan de rest doorlussen gaat niet op. Er zal een centrale voeding moeten komen, zoals een Power-over-Ethernet-switch.
Je zou eens een dagje op de helpdesk van een techbedrijf of internetprovider mee moeten lopen om te zien hoe ontzettend dom de gemiddelde gebruiker daadwerkelijk is, of hoe mensen zelf de meest vreemde aannames doen over functies van apparaten zonder zich in te lezen, dan zal je snappen dat dit soort keuzes bij het ontwerpen van producten volkomen gerechtvaardigd zijn.
Je zou eens een klant moeten zijn van een niet nader te noemen kabel internetprovider, waarbij het modem, de beruchte witte connect box, kapot ging. En het was niet de eerste keer dat de kant dat overkwam, maar de tweede. De klant had naast de actief in gebruik zijnde voeding nog een reserve voeding liggen. Dus de klant, die wel enige technische kennis heeft, heeft deze voeding uitgeprobeerd. Ook de multimeter, in het bezit van de klant, vertelde dat beide voedingen gewoon werkten.

De klant deelde deze info met de ISP, maar toch stond de ISP erop dat ze eerst een nieuwe voeding gingen sturen, en niet een nieuw modem, want "statistisch gezien gaat de voeding vaker kapot dan het modem". Dat de statistiek weerlegd werd met feiten werd door de halve hersencel van de helpdesk genegeerd. Het verzoek van de klant om met een tweedelijns helpdeskmedewerker te worden doorgeschakeld werd niet ingewilligd.

Dus de dag erop kwam er een pakketje: een nieuwe voeding. Deze voeding aangesloten, en warempel... niets. Deze deed het, geheel naar verwachting van de klant, ook niet. Dus weer bellen (mobiel, want de vaste lijn via de ISP werkte niet). Er werd een nieuw modem beloofd. De volgende dag geen pakketje.

Toen heeft de klant de retentielijn gebeld totdat er dezelfde dag een monteur kwam met een nieuw modem, en niet een connectbox.

Ik ben het met je eens, de gemiddelde klant is vrij onnozel, maar de gemiddelde helpdeskmedewerker ook als het probleem niet in zijn script voorkomt. Dus wees voorzichtig met je aannames!
Dat de eerste lijns helpdeskmedewerkers meestal compleet onnozel zijn ben ik volledig met je eens, maar dat sluit prima aan bij de gemiddelde klant die vaak ook compleet onnozel is. Helaas is het voor ons tweakers die wél zelf na kunnen denken dan een uitdaging om de juiste persoon aan de lijn te krijgen. Hoe groter het bedrijf, hoe meer ze met een standaard script moeten werken. Veel bedrijven vervangen ondertussen hun 1e lijns helpdesk al met AI, aangezien je iemand nodig hebt die gewoon de basics doorloopt. Niet erg klantvriendelijk, maar dat is wel waar het heen gaat. Het voordeel is wel dat je AI vaak nog zover kan krijgen dat je alsnog wordt doorgezet naar een persoon door alle stappen te "doorlopen" en aan te geven dat het probleem er nog steeds is.
[...]

Met een antieke 10W lader kun je wel je telefoon opladen, al zal dat niet snel gaan, maar vrijwel iedereen zal snappen dat dat te weinig is voor een laptop.
Dan heb je denk ik een te een hoge dunk van 'vrijwel iedereen'. Voor ons tweakers is dat logisch, maar ik weet vrijwel zeker dat mijn vrouw van 35 jaar (dus echt geen oudere) het raar zou vinden waarom haar 10w USB-C ipad oplader haar laptop niet oplaadt. Dan denkt ze dat ofwel de kabel of de oplader stuk is en word ik er bij geroepen. Het is immers toch een oplader met USB-C aansluiting? Als ik dan naar mijn ouder/schoonouders kijk (begin 60) dan is het nog 10 tandjes erger wat dat betreft.

Ik durf wel te stellen dat meer mensen het niet dan wel snappen dat een 10W usb-c lader te weinig is voor een laptop.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 28 mei 2026 13:39]

Dan heb je denk ik een te een hoge dunk van 'vrijwel iedereen'. Voor ons tweakers is dat logisch
En dat is meteen de doelgroep van deze mesh-set!
Ik ben een beetje klaar met TP-Link. Voor mijn Deco XR75 Pro is de laatste firmware update alweer 2 jaar oud (20240722 rel 63119). Updates komen niet meer uit voor dit eerste model, wel voor de latere uitgaves.
Waarom heb je een firmware update nodig? Werkt hij niet meer? Zitten er kwetsbaarheden in?

Wat is dat toch met die firmware update drang van mensen? Als er niets mis mee is hoef je het ook niet te updaten. tp-link heeft laatst een router uit 2013 nog een update gegeven omdat er een kwetsbaarheid was gevonden. Als er iets aan de hand is wordt er gewoon geupdate. De M5 v1 uit 2017 heeft afgelopen jaar ook een update ontvangen, maar updaten om het updaten is iets dat ik nooit heb begrepen.

De app krijgt wel constant updates en nieuwe features, dus het is niet alsof je router het niet meer doet toch?
Er zijn er genoeg. Opgelost voor de latere modellen, niet de eerdere:
August 2024 firmware (1.2.11) fixed “some security vulnerability”
September 2024 EU firmware (1.4.1) recommended for “important security dates

Bekende injection flaws:CVE-2024-21773, CVE-2024-21833, CVE-2024-21821. Niet opgelost.

Verder: Onderzocht en bevestigd: serious TP-Link router flaws involving:
  • leftover debug code,
  • root shell access,
  • authentication bypass,
  • command injection.
Algemene secutity zorgen:
  • slow patch disclosure,
  • vague changelogs,
  • inconsistent long-term firmware support,
  • lack of transparent CVE mapping.
Het goede nieuws is dat er geen grote breaches zijn geweest, althans, niet bekend. Het slechte nieuws is dat hun patch beleid niet best is en er verschillende attack vectors bekend zijn.

Bronnen: Reddit, Wired artikelen, DuckDuckGo search resultaten (diverse artikelen).
De CVE's die je noemt zijn allemaal niet voor de Deco XE75 Pro, en alle modellen die genoemd staan onder die CVE's hebben allemaal een beveiligingsupdate gekregen. Zie "Known Affected Software Configurations" en dan de firmware versie "up to (excluding)". Wel wordt de Archer AXE75 genoemd, dit is een heel ander model.

De XE75 Pro wordt niet genoemd in CVE-2024-21833,CVE-2024-21821 of CVE-2024-21773 maar is volgens google ai wel kwetsbaar geweest (al lijkt het dus om de archer axe75 te gaan). De door jou genoemde kwetsbaarheden stammen uit januari 2024, de XE75 Pro v1 heeft daarna nog 2 firmware updates gehad. Ik zie niet helemaal waar jij uit op kan maken dat de XE75 pro V1 momenteel kwetsbaarheden bevat.
De laatste update voor de XE75Pro is versie 1.4.1 Build 20240722 Rel. 63119. De updates die jij noemt zijn voor de latere xe75pro varianten.
Ik begin steeds meer het tegenovergestelde te hebben eigenlijk. Updaten zorgt er steeds vaker voor dat features achter een paywall verdwijnen, of uberhaupt niet meer beschikbaar zijn. De UI wordt compleet omgegooid vanwege 'nieuwe stijl' of 'betere efficientie', sommige dingen kunnen ineens niet meer en als je pech hebt brickt een automatische firmwareupdate je device. Allemaal gedoe.

De beveiliging van de router is in orde, accesspoints thuis laat ik lekker zitten. Zolang het werkt, werkt 't.
tp-link heeft laatst een router uit 2013 nog een update gegeven omdat er een kwetsbaarheid was gevonden.
Een keer een update is natuurlijk iets anders dan volledige ondersteuning. Hoe lang ondersteunt TP-Link deze producten?
Voor zover ik weet is er geen Deco model dat niet meer wordt ondersteund, alle deco modellen sinds 2017 werken nog steeds met de nieuwste versie van de app en krijgen tot nu toe voor zover ik heb gezien allemaal updates wanneer nodig. Geen idee wat de officiële termijn is, maar tot nu toe is het dus 9 jaar and counting. Niet alle feature updates vereisen nieuwe firmware aangezien een deel van de functionaliteit in de app zit en daar krijg je automatisch regelmatig de nieuwste versie van. Ik weet niet wat jij verder nog verwacht van "volledige ondersteuning", maar als ik een apparaat veilig en probleemloos kan gebruiken waar ik het voor heb gekocht en ik updates krijg als er een kwetsbaarheid of probleem wordt gevonden, zie ik dat als volledige ondersteuning.

Vanaf volgend jaar gaat er een nieuwe EU wetgeving in die fabrikanten verplicht een ondersteuningstermijn op te geven, dus dan zullen we het wel horen.
Same.
Ik twijfel eraan een NUC met OPNsense te gebruiken als router en de Deco's gewoon in te zetten als access points.
Gezien de stevige prijs ben ik benieuwd hoe deze presteren ten opzichte van de een Tp-link opstelling van vergelijkbare hardware van de Omada lijn. Ik denk dat je daar toch goedkoper uit bent met het kleine nadeel dat het initieel wat lastiger is om te configureren
Mijn idee. De omada lijn is beter en aanzienlijk goedkoper.


Sterker nog een unify opstelling is goedkoper.
Unify goedkoper dan Omada? Nog niet zo heel lang geleden was dit zeker niet waar en was Omada juist de "goedkopere Unify".
Nee sory ik bedoel dat je voor deze deco opstelling goedkoper uit bent door gewoon unify te kopen.

Omada is nog steeds iets goedkoper maar het scheelt elkaar allemaal niet zo heel veel meer.
Aha, misbegrepen langs mijn kant!

Maar inderdaad, ik snap die mesh-systemen van honderden euro's ook echt niet als je voor een lagere prijs een beter ecosysteem hebt met Omada/Unify. Mja, gemak kost geld I guess.
Ben niet zo thuis in mesh systemen maar als je dit toch met Poe aansluit kan je net zo goed accespoints gebruiken lijkt me.
In de basis heb je gelijk, maar Access Points moet je per stuk configureren (tenzij je voor een duurder systeem gaat met een centrale controller a la Unify) en Mesh heeft een master waar je alles op instelt en dat ding regelt wel dat het overal terecht komt + alle settings mbt kanalen etc.

Mesh-systemen zijn meer een plug en play iets met een makkelijke app voor de consument met wat minder verstand van alles al zal ik direct toegeven dat PoE niet iets is waar de gemiddeld consument mee bezig is dus de positionering van deze set vind ik wat apart, maargoed. Wil je maximale instelbaarheid moet je voor losse AP's gaan.
Waarschijnlijk beter want mijn Archter C7 V2's doen het nog steeds geweldig in een OpenWRT Mesh :)
Mijn behoorlijk tevreden over mijn Cudy mesh van een 10Gbit Cudy BE11000 Multi-Gig Wi-Fi 7 AP (€130) + 2x Cudy AC1200 Gigabit Wi-Fi 5 AP (€35) werkt prima bij mij thuis, voor de prijs van €200.

Heb trouwens de WiFi7 AP 98% van de tijd uitstaan, gebruik hem alleen voor bulk data trans. van/naar mijn laptop of voor VR, want WiFi 7 verbruikt imho veel te veel stroom 12W vs 4W in idle, dat is 8W/j = €17.50 extra per jaar, en schakel hem in via Home Assistant Voice als ik hem nodig heb, en de extra kosten van de extra WiFi 5 AP + Zigbee relais heb ik terugverdiend in 2.5j.

Cudy is opgezet door voormalige TP-Link-leidinggevende, en is behoorlijk vergelijkbaar met TP-Link in gebruik, maar voor een betere prijs imho.
Mijn behoorlijk tevreden over mijn Cudy mesh van een 10Gbit Cudy BE11000 Multi-Gig Wi-Fi 7 AP (€130)
Zo'n AP 10G noemen is wel een beetje optimistisch.. werk je in de marketing? De uplink is 'slechts' 2.5G.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 27 mei 2026 10:36]

Gebrek van de PW, vermeld niet duidelijk dat hij ook een SFP+ poort heeft, en die doet zeker wel 10Gbit.

We zien elkaar vaak zat in de reacties, dat ik zou denken dat dat je wel wist dat ik het verschil tussen marketing en echte spec's wel zou weten.
Prijzig? Vergelijk ze eens met een Ruckus R670 of R370 voor Wifi7 of een R560 voor Wifi6.

Ik ben eigenlijk best wel benieuwd hoe die prijscategorie vergelijkt met consumer grade APs..
De R670 is enterprise high density wifi, dat hang je als consument niet snel op. Die unit kost meer dan 2 van deze TP-link sets. De R370 en R350 zijn wel hele goede AP's voor consumenten, al heb ik de R370 nog niet geprobeerd. R350's kan je binnenkort wel goed 2e hands kopen verwacht ik; desnoods enkel de unleashed firmware erop flashen en je bent klaar. R320 is ook nog steeds prima als je geen lastige situatie hebt. De R310 sowieso laten liggen. Veel mensen denken dat browsen sneller gaat als je 800mbps naar je telefoon kan transporteren maar het maakt werkelijk geen moer uit. Pas met grote aantallen clients, lastige situaties e.d. gaan nieuwe technieken wat toevoegen. Voor je vrijstaande huisje in een rustig dorp werkt alles wel voor de gemiddelde consument wat wifi-5 of hoger is.

@OlafWeijers al eens gekeken om wat andere dingen te testen dan doorvoersnelheden? Bijvoorbeeld een load van ~10 devices om te kijken hoe airtime verdeeld wordt en hoe goed de mu-mimo werkt of een interference op 1 of 2 van de 20mhz blokken van een 80/160mhz kanaal om preamble puncturing te testen bijvoorbeeld. Dan weet je of een AP ook goed de wifi7 standaarden toepast en of deze nuttige features voor drukke omgevingen goed werkt.
En ik maar denken dat mijn overgedimensioneerde Unifi netwerk overpriced was.
Ik dacht het zelfde, mijn Unify router, 2 AP's en swiches waren nog geen €750 geloof ik :X
Precies dit. Voor dit geld heb je een dream machine en 3 APs. Met het voordeel dat als je over x jaar wilt upgraden vanwege wifi 8/9/10 o.i.d, je alleen de APs hoeft te vervangen.
Ik begrijp dit product niet geloof ik. Als het de bedoeling is dat je ze bedraad aansluit op een Ethernet switch voor de voeding (PoE), waarom heb je dan een mesh set nodig? Dit zijn dan toch gewoon access points zonder dat enige vorm van meshing nodig is? (Ja je kunt er eentje kiezen die als router fungeert, oke.)
Eentje op de benedenverdieping, eentje op de bovenverdieping bedraad in een PoE switch. In die switch zitten ook je pc, Mac, nas, etc. Iets vergelijkbaars heb ik hier ook staan met PoE accesspoints.
Je bevestigt mijn punt toch, nu? maar wat is nu de meerwaarde ten opzichte van gewoon bedraad access points? het gaat hier om een 'PoE‑mesh' set en ik vraag me af wat er nou 'mesh' aan is.
Je hebt gelijk maar ik had je verkeerd begrepen.
Misschien begrijp ik niet hoe mesh systemen werken, maar heeft dat niet te maken met het bepalen welk access point de wifi verbinding met het appaaraat maakt?

Access points hebben daar onderling geen communicatie over, dus het ligt aan het verbonden device. Maar die kunnen blijven hangen op een eerder verbonden access point, ondanks dat er een in de buurt is die een veel betere verbinding heeft.

Het mesh netwerk zorgt ervoor dat het verbonden apparaat altijd met het beste punt verbonden is.
Nee dan heb je het over een controller based setup. Dan hangen meerdere access points aan een centrale controller die ergens in het LAN of in de cloud draait, en werken daarmee samen voor betere roaming en handoff, kanaalkeuze..

Dat heeft niks met meshing te maken. Meshing is heel specifiek wanneer een access point geen bedrade uplink heeft, maar een draadloze uplink naar een of meer andere access points. (Waarvan er uiteindelijk een of meer ook een wired uplink hebben naar een LAN en het internet.)
Ik heb hier een 2e hands 1L computer (elitedesk g3) en ik kan daar twee van draaien voor het verbruik van één zo'n Deco router. Ik ben niet onder de indruk van het verbruik.
Hoe kan het dat Unifi niet onderdeel uitmaakt van deze vergelijking. Een ap van unifi is 100-200 euro de controller kun je gratis in linux draaien. ik begrijp niet dat ik sinds dat ik hier lid ben sinds 2008 of zo altijd unifi omzeilt zie worden. Unifi is een hele serieuze optie als je dit overweegt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.