Door Daan van Monsjou

Redacteur

Charmant, gul en een beetje sadistisch

Hollow Knight: Silksong Review

19-09-2025 • 06:00

129

Multipage-opmaak

Inleiding

Hollow Knight: Silksong

Hollow Knight: Silksong was het wachten meer dan waard. Je kunt je gerust uren verliezen in Pharloom, het vervallen koninkrijk waar de game zich afspeelt. Verwacht een gigantische spelwereld, boordevol content en geheimen om te ontdekken. Die wereld is bovendien prachtig en wordt vergezeld door een goede soundtrack. Daar staat tegenover dat Silksong behoorlijk moeilijk is, soms tot op het gemene aan toe. Je zult een flinke dosis geduld nodig hebben om je een weg door Pharloom te slaan en te platformen. Als je daarvan houdt, is Silksong een van de memorabelste game-ervaringen van het jaar – dat allemaal voor twintig euro.

Er zijn niet veel games die me zo hebben gegrepen als Hollow Knight. Iets aan deze indie darling uit 2017 zorgde ervoor dat ik steeds maar weer bleef terugkomen. Misschien was het de levendige, handgetekende spelwereld vol schattige insecten, die haaks stonden op het epische en tragische verhaal. Misschien was het de strakke platformgameplay of juist de uitdagende maar eerlijke eindbaasgevechten.

Hoe dan ook, toen ontwikkelaar Team Cherry in 2019 een vervolg aankondigde, kon mijn geluk niet op. Hollow Knight: Silksong beloofde grootser, mooier en uitgebreider te worden dan het origineel. Wat volgde was een lange zit: na de aankondiging volgde vooral veel radiostilte vanuit ontwikkelaar Team Cherry, tot enkele weken geleden.

Nu, ruim zes jaar na de aankondiging, is Silksong eindelijk een feit. Enkele tientallen uren verder heb ik de credits over mijn tv-scherm zien rollen. Hoewel ik nog lang niet ieder hoekje van de gigantische spelwereld heb kunnen verkennen, durf ik al wel te stellen dat deze game het lange wachten waard was.

Mijn tijd in de wereld van Silksong voelde deels vertrouwd aan. Het blijft dicht bij de formule die de eerste Hollow Knight-game zo sterk maakte: het speelt zich weer af in een met de hand getekend koninkrijk vol met diverse omgevingen en verborgen geheimen. Dat wordt bijgestaan door strak platformwerk en pittige eindbazen.

Silksong doet er op al die gebieden een flinke schep bovenop. De wereld is nóg groter, het platformwerk voelt nog strakker aan en de gevechten zijn uitgebreider en complexer, met de nodige nieuwe wapens en vaardigheden. Fans van Hollow Knight zullen vast en zeker tevreden zijn met Silksong, hoewel je het origineel niet per se gespeeld hoeft te hebben. Toch is deze game zeker niet voor iedereen: Silksong is erg moeilijk, bij vlagen tot op het sadistische af.

Hollow Knight: Silksong

De barre tocht door Pharloom

Eerst even een stapje terug. Mocht je de originele Hollow Knight niet gespeeld hebben: zowel het origineel als Silksong vallen onder het Metroidvania-genre. Het zijn allebei games in de stijl van Metroid en Castlevania: 2d-sidescrollers met de nodige platformelementen en eindbaasgevechten. Wat het genre vooral kenmerkt, is exploratie. Het verkennen van een grote spelwereld staat centraal.

Juist dat laatste was de reden waarom de eerste Hollow Knight zo gaaf was. Die game speelde zich af in Hallownest, een gevallen koninkrijk dat ten onder was gegaan aan een mysterieuze infectie. Het was aan de speler om de bron van die infectie te verslaan en het rijk te redden.

Het was een prachtig decor voor een Metroidvania. De handgetekende wereld van Hallownest was even mooi als spookachtig en vooral: achter elke hoek van de spelwereld viel wel een geheim te ontdekken, of dat nu een upgrade, een stukje lore of een geheel nieuw gebied was.

Pharloom, een koninkrijk in verval

Silksong borduurt voort op deze formule. Deze keer speel je als Hornet, de prinses van Hallownest en dus een bekend personage uit het eerste deel. Hornet wordt ontvoerd naar een geheel nieuw koninkrijk: Pharloom. Ook dit rijk is gevallen door een onbekende vloek. Het is aan jou om het mysterie van Pharloom te ontrafelen.

Je begint de game in gevangenschap − Hornet zit in een kooi, waarin ze naar de citadel boven in Pharloom wordt gedragen. Ze weet gelukkig te ontsnappen en vanaf dat moment gaat de wereld voor je open. Je bent vrij om te gaan en staan waar je wilt, maar het einddoel is duidelijk: klim naar de top van Pharloom en ga de confrontatie aan met je ontvoerders.

Hollow Knight: Silksong

Een bijna eindeloze spelwereld

Wat volgt is een barre, maar vooral lange pelgrimstocht, want Silksong is enorm. Pharloom bestaat net als Hallownest uit een groot aantal verschillende gebieden die onderling met elkaar verbonden zijn. Gaandeweg zul je upgrades tegenkomen, waardoor je steeds weer nieuwe gedeelten van de wereld kunt bereiken. Misschien kom je aan het begin van de game wel een uitgang tegen die nét wat te hoog is om op te kunnen springen. Als je later in de game een double jump vrijspeelt, kun je terugkeren om alsnog eens te bekijken wat dat platform te verbergen had.

Begrijp me niet verkeerd: Hollow Knight was al best een grote game, maar valt in het niet bij de wereld van Silksong. Zonder te veel te willen spoilen: de kaart van Silksong houdt maar niet op − alleen al het gebied van de tweede akte zou bijna een Metroidvania-game op zich kunnen zijn. Iedere keer dat je denkt dat Pharloom bijna niet groter kan worden, kom je weer iets nieuws tegen.

Je gaat dan ook zeker verdwaald raken in Pharloom – dat is ook een beetje het genre eigen. Bij Silksong vond ik dat echter niet vervelend, omdat er onderweg genoeg extra content te ontdekken valt. Het spel is bovendien vrij goed in communiceren wat er precies van je verwacht wordt. Ik doorliep op een redelijk organische wijze de spelwereld en pakte gaandeweg de dingen op die ik nodig had om het hoofdverhaal voort te zetten. Als je toch ergens vast komt te zitten, kun je natuurlijk altijd even spieken op het internet of de community om hulp vragen.

Handgetekende 2d-graphics

Pharloom is niet alleen groot, maar ook prachtig. Het spel is weer met de hand getekend en dat pakt goed uit. Je hoeft dus zeker geen fotorealistische 3d-graphics te verwachten, maar de wereld van Silksong voelt alsnog erg geloofwaardig aan. De achtergrond van de 2d-wereld bestaat uit meerdere lagen, die los van elkaar over het scherm scrollen en daardoor de illusie van diepte opleveren. Dat is niet nieuw, maar hier wel erg goed neergezet. Op die achtergrond zie je allerlei visuele effecten, zoals rondvliegende insecten of mooie verlichting, die zorgen voor wat extra leven in de brouwerij.

Pharloom bestaat uit veel verschillende gebieden, die bovendien allemaal een eigen stijl hebben. Natuurlijk zie je de grotten en gangen die je in een insectenrijk verwacht, maar in Silksong zul je ook mijnen vol lava, smerige moerassen en zelfs grote gebouwen en complexe fabrieken vol met tandwielen tegenkomen.

Dat alles wordt bijgestaan door een prachtige soundtrack, die bijdraagt aan de hectiek van drukke eindbaasgevechten of juist de rust van een veilig punt. Ik weet dat het al september is, maar het zou me niets verbazen als sommige nummers uit de soundtrack van Silksong eind dit jaar toch al in mijn Spotify Wrapped-lijst verschijnen.

Hollow Knight: Silksong

Nieuwe tools en vaardigheden

Ook de gameplay van Silksong is flink op de schop gegaan ten opzichte van Hollow Knight. Hornet is duidelijk een stuk sneller en wendbaarder dan de Knight uit het origineel. In het begin ben je al je krachten kwijt en kun je eigenlijk alleen maar slaan en springen. Al gauw speel je echter nieuwe vaardigheden vrij en binnen no time ren, spring en zweef je in hoog tempo door de wereld heen.

Dat gaat een stuk sneller dan in het origineel. In Hollow Knight moest je bijvoorbeeld continu je 'dash' spammen om een beetje rap door Hallownest te kunnen bewegen. Hornet speelt al heel snel een soortgelijke dash vrij, maar je kunt de knop daarvoor nu ook ingedrukt houden om een eindeloos sprintje trekken.

Hollow Knight: Silksong

Healen en silkskills

Tijdens het vechten verzamel je daarnaast ‘silk’, oftewel zijde. Als je klappen uitdeelt aan je vijanden, vul je een klein balkje linksboven in beeld. Als dat vol is, kun je vervolgens de zijde gebruiken om te healen. Dat gebeurt met drie 'maskers' in één keer. In het begin van de game heb je vijf maskers – waarvan je er later meer kunt verzamelen – die linksboven in beeld je aantal levens weergeven. Na één keer healen kun je er dus weer even tegenaan.

Daar staat tegenover dat healen je ook kwetsbaar maakt. Het duurt vrij lang en als je tijdens het healen wordt geraakt, ben je al je silk kwijt zonder dat je maskers weer aangevuld zijn. Je staat dan dus met lege handen en een lege levensbalk.

Je kunt er ook voor kiezen om je zijde te gebruiken voor extra krachtige aanvallen, genaamd silk skills. Die veroorzaken dan meer schade, hebben een groter bereik of kunnen meerdere vijanden tegelijkertijd raken. Ze kosten dan ook een beetje silk. Meermaals zo'n silkskill uitvoeren gaat dan ten koste van een rondje healen. Een hoop afwegingen om in het heetst van de strijd te maken dus.

Crests en tools

Ook nieuw zijn de crests, die je kunt vinden in bepaalde kapellen in Silksong. Als je zo’n crest te pakken krijgt, kun je daarmee je complete moveset aanpassen. Denk aan een crest die al je aanvallen meer bereik geeft, maar ze tegelijkertijd ook wat langzamer maakt – of andersom: een crest die je sneller laat aanvallen, maar met minder bereik. Later in de game kom je nog complexere crests tegen, die bijvoorbeeld de manier waarop je ‘healt’ volledig aanpassen.

Hornet krijgt ook toegang tot drie verschillende soorten tools: rode, blauwe en gele. De rode zijn de grootste toevoeging: dit zijn geheel nieuwe wapens, die je naar je vijanden kunt gooien. Denk aan werpmesjes, boemerangs en valstrikken. Je hebt daar steeds maar een beperkt aantal van en kunt ze dus niet echt eindeloos spammen. Iedere keer dat je rust op een bankje, worden die wapens weer aangevuld. Dat kost wel wat shards, die je krijgt als je vijanden doodt.

Dan heb je nog gele en blauwe tools, die je passieve voordelen geven – ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je sneller shards kunt verzamelen of laten je sneller healen. Dit hele systeem laat je echt bij ieder gevecht nadenken over wat de best mogelijke uitrusting is, afhankelijk van de vijanden die je op je pad tegenkomt.

Hollow Knight: Silksong

Uitdagend en meedogenloos

Al die nieuwe tools en vaardigheden ga je hard nodig hebben, want Silksong is behoorlijk moeilijk. Het is lastig om een oordeel te vellen over hoe moeilijk een game is, want het is vrij subjectief. Toch durf ik Silksong best een moeilijke game te noemen en dat zit 'm vooral in de ontwerpkeuzes die Team Cherry heeft gemaakt.

Hollow Knight: Silksong

Trial and error

Silksong is niet bang om jou als speler flink uit te dagen. De wereld van Pharloom is meedogenloos met moeilijke bossfights, pittig platformwerk en lange tochten die je zonder checkpoints moet voltooien. Meer dan eens kwam ik tijdens het spelen van Silksong obstakels tegen waarvan ik me oprecht afvroeg of ik ze ooit wel zou kunnen overwinnen.

Vaak is dat een kwestie van blijven proberen totdat het je lukt. Neem een moeilijke eindbaas: met iedere poging word je net een stukje beter. Je gaat langzaam maar zeker de aanvallen van die eindbaas herkennen en leert hoe je het beste daarop kunt reageren. Tegelijkertijd krijg je ook door wanneer je een tegenaanval kunt doen en op welke momenten het veilig is om even te healen. Veel eindbazen zijn wat dat betreft trial-and-error.

Mocht een uitdaging toch te groot blijken, dan kun je altijd iets anders gaan doen. Zoals ik al schreef: de wereld van Silksong is enorm en er is altijd wel iets te beleven. Je kunt prima even de spelwereld verder verkennen in de hoop dat je onderweg nieuwe upgrades tegenkomt die dat ene obstakel nét wat makkelijker maken.

Hollow Knight: Silksong

Meedogenloos tot op het bot

Dat wil niet zeggen dat de game na verloop van tijd makkelijker wordt. Jij wordt als speler steeds sterker en beter, maar Silksong wordt ook steeds moeilijker. Meer dan eens zul je een moeilijke eindbaas tegenkomen, direct nadat je een pittig platformparcours achter de rug hebt. Als je dan onvermijdelijk doodgaat tijdens je eerste poging, moet je dat hele parcours opnieuw afleggen om diezelfde eindbaas opnieuw te kunnen proberen. Sommige eindbazen zullen je scherm vullen met projectielen die je moet ontwijken en die vaak allemaal twee schadepunten aanrichten – in het begin van de game heb je vijf hitpoints (je levens), dus het is al gauw: three strikes and you’re out.

De uitdaging zit 'm niet alleen in de gevechten. Bepaalde items en upgrades die je nodig hebt om verder te kunnen met het spel, zitten verstopt achter lange en moeilijke platformsecties die je met hoge precisie en soms onder tijdsdruk moet afleggen. Iedere verkeerde beweging kan betekenen dat je doodgaat en dat hele parcours opnieuw moet afleggen; Team Cherry is namelijk vrij gierig met het neerzetten van bankjes, die dienen als respawnpunten. Soms was ik voor mijn gevoel best ver in zo’n moeilijk parcours, om toch dood te gaan en opnieuw te moeten beginnen.

Zelfs als je een bankje vindt, moet je vaak betalen om het te kunnen activeren. Als je geen geld bij je hebt, kun je het dus ook niet gebruiken. Bovendien raak je je geld kwijt als je doodgaat. Je kunt dat wel terugvinden op de plek waar je bent gesneuveld, maar als je opnieuw doodgaat voordat je die plek bereikt, ben je alles permanent kwijt.

Hollow Knight: Silksong

Geen minpunt, wel een kanttekening

Ik kan nog tal van voorbeelden geven over hoe meedogenloos Silksong is. Je zult dan ook bijna gegarandeerd ergens in de game een keer vast komen te zitten. Mocht je het je afvragen: je kunt de moeilijkheidsgraad van de game niet aanpassen; er is dus geen Easy-mode of iets dergelijks. Je zult je als speler moeten aanpassen aan het niveau van Silksong, niet andersom.

Ik vind dat niveau niet per se een minpunt. Silksong is tot in de puntjes gebalanceerd om keihard maar (meestal) niet oneerlijk te zijn. Als ik doodging, had ik meestal gewoon iets verkeerd gedaan. Ik lette even niet goed op, maakte een verkeerde sprong, was te ongeduldig met aanvallen of probeerde te healen terwijl ik werd aangevallen.

Dat gezegd hebbende: sommige delen van Silksong lijken puur en alleen ontworpen te zijn om jou als speler te frustreren of zelfs boos te maken. Ik moet dus ook toegeven dat ik soms vloekend voor mijn tv zat over bepaalde eindbazen of gebieden.

Een goed voorbeeld daarvan is de Savage Beastfly aan het begin van de game, met zijn slecht voorspelbare aanvallen en neiging om continu irritante minions op te roepen; een sentiment dat ik deel met minstens 3500 anderen. Later in de game zit een verplichte kamer waarin je maar liefst tien golven aan vijanden moet verslaan voordat je verder kunt, zonder enige pauze; de laatste daarvan is twee mini-eindbazen tegelijkertijd. Ik kan niet zeggen dat ik veel plezier had tijdens dat specifieke gevecht.

Het zou me niet verbazen als Silksong de komende tijd gepatcht wordt om de ruwe kantjes er een klein beetje af te halen. Dat is laatst al eens gebeurd: de eerste update maakte een paar vroege eindbazen nét iets makkelijker en schroefde ook de damage van bepaalde platformobstakels terug – niet dat ze nu makkelijk zijn, maar wel wat behapbaarder.

Dit alles betekent vooral dat ik Silksong niet zomaar aan iedereen durf aan te raden: de moeilijkheidsgraad maakt het niet bepaald een toegankelijke game. Dit spel eist je volledige aandacht en straft ieder foutje keihard af. Daar moet je van houden. De aanhouder wint echter en als je na heel veel moeite eindelijk een bepaalde eindbaas verslaat, maakt dat gevoel alle frustratie waard.

Hollow Knight: Silksong

Conclusie

Als ik mijn ervaring met Silksong moest samenvatten in drie woorden, zou ik kiezen voor: charmant, gul en sadistisch.

Het gevallen koninkrijk waar Silksong zich afspeelt, wordt prachtig neergezet. Team Cherry bleek in de eerste Hollow Knight al uitstekend in worldbuilding: het neerzetten van een geloofwaardige, meeslepende en charmante spelwereld, zelfs als die draait om schattige insectjes. Met Silksong is dat niet anders. Pharloom is prachtig en divers.

De wereld van Silksong is bovendien met recht gigantisch te noemen. Iedere keer dat ik een nieuw gebied binnenliep, stond ik weer versteld van de scope. Er valt dan ook veel te beleven in Silksong. Na ruim dertig uur heb ik weliswaar de credits over het scherm zien rollen, maar ben ik nog lang niet klaar met alle extra content (om nog maar te zwijgen over de 'true ending'). Silksong is dan ook goed voor vele uren vermaak. De toegangsprijs van twee tientjes is daarom bijzonder vrijgevig van Team Cherry, zeker in vergelijking met veel triple-A-games van tegenwoordig.

Daar staat tegenover dat Silksong een behoorlijk moeilijk spel is. Hollow Knight was al geen peulenschil, maar Silksong doet daar in vrijwel ieder aspect een schepje bovenop. De eindbazen, het platformwerk, de ‘gewone’ gevechten: ze zijn allemaal fors moeilijker dan de basisgame van Hollow Knight (bepaalde optionele content daargelaten).

Vaak pakt dat goed uit, hoewel bepaalde delen van het spel hierin naar mijn smaak iets te ver doorschieten. Het is een kleine smet op een bijzondere game, die heel erg veel te bieden heeft. De voldoening die je als speler voelt als je zo'n uitdaging weet te overwinnen, maakt bovendien weer een hoop goed.

Het maakt dit een memorabel spel waarin je vele uren kunt steken, maar dat ik niet zonder reserveringen aan iedereen kan aanraden. Ook fans van het Metroidvania-genre zullen tegen een stootje moeten kunnen en niet vies zijn van het nodige grindwerk en de onvermijdelijke obstakels waar je soms lang tegenaan zult lopen. Als je daaromheen kunt kijken, is Silksong het spelen meer dan waard. Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het gaat winnen, want de concurrentie is moordend, maar wat mij betreft doet Silksong mee voor de titel 'game van het jaar'.

Hollow Knight: Silksong is exclusief digitaal beschikbaar voor de pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch en Nintendo Switch 2.

Redactie: Daan van Monsjou • Eindredactie: Marger Verschuur

Reacties (129)

Sorteer op:

Weergave:

Ik speel met twee mods:
  • Less damage (+2 mask vind ik super irritant)
  • Increase hit damage (wel erg veel hits nodig voor simpele vijanden)
Ze hadden gewoon een Story-mode kunnen toevoegen (of settings), voor een makkelijker gameplay, maar dan minder achievements. Vrijwel andere games uit het genre doen dit al jaren, waardoor deze soms wat ouderwets aanvoelt. Zelfde met geen fast travel via de map, maar perse eerst naar een punt moeten gaan (of weer terug bij afgaan - veel doen dat al niet meer).

Ik vind het een heel mooi spel, maar twijfel of ik Afterimage of Islets toch niet stiekem leuker vind. Ender Lilies sequel is mijn optiek de beste Metroidvania game tot nu toe. Het is jammer dat ze niet gewoon gekeken hebben naar elementen van die games.

Wat ik merk is dat ik vooral de game echt wil liken, waarschijnlijk door het lange wachten en dat Hollow Knight 1 echt vernieuwend was. Dit heeft coole dingen die je niet ziet bij andere (geen spoilers), maar soms voelt het meer een chore dan fun. Ik speel veel games om te ontspannen, nu voelt dit spel soms als Path Of Pain - erg moeilijk, en je wilt dat eigenlijk niet te vaak doen.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 07:03]

Hoe kom je aan de mods? Zijn deze standaard beschikbaar en op alle platforms?
Thanks voor de tips.
Ik begrijp deze alleen niet:

Make run_bepinex.sh executable chmod +x run_bepinex.sh

Hoe doe je dat?
Terminal openen in de map waar dat bestand staat, in die terminal `chmod +x run_bepinex.sh` typen (zonder `), en op enter drukken
Er zijn ook guides die zeggen dat je Proton moet forceren, maar bij mij werkt het prima native. Geen idee of het voor bepaalde mods wel nodig is.

Als je het eenmaal hebt ingesteld, blijft het werken bij mij, zit nu op de beta-branch van het spel.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 10:26]

Advies van @ChillinR /@Koets89 gevolgd en het werkt inderdaad. Heel fijn.
Op Proton ex / 9.0-4 werkt het niet bij mij. Op default wel.

Ben zelf groot fan van Metroidvania's en heb ze bijna allemaal gespeeld. Hollow Knight was een van m'n favorieten en heb 'm zelfs platinum gespeeld. Silksong is voor mij op sommige punten ook té frustrerend. Fijn dat er mods zijn die het toch wat minder frustrerend maken.

Snap niet dat er mensen zijn die hier wat negatiefs over te zeggen hebben. Het is een single player spel, niemand heeft er last van. Je gamed voor plezier, uitdaging en/of ontspanning. Als je de keuze hebt om een spel niet te spelen omdat het te moeilijk is, of wel te spelen als je het wat makkelijker kan maken. Dan is het toch een no-brainer.

Hopelijk draaien de dev's toch nog bij om een difficulty slider te introduceren, dan kan iedereen zelf kiezen wat ze willen.
Dat laatste gaan ze niet doen. Gisteren hebben ze nog gereageerd op de kritiek van de moeilijkheidsgraad.

Hoewel ze gelijk hebben dat je ook een ander path kan kiezen, zegt dat natuurlijk niets over de algemene moeilijkheden en frustraties.
je moet in je terminal naar de folder gaan waar dat bestand staat en dan chmod +x run_bepinex.sh runnen
Alleen op de Pc dus (duhhuh want mods)
Dit zijn eerder Linux dinges, .sh scripts en een bestand uitvoerbaar maken.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @johnkessels8719 september 2025 17:29
De mods in kwestie zijn eigenlijk cheats ;)
Het werkt alleen op de PC (linux) / steamdeck inderdaad.
Toch fijn dat dit nog mogelijk is, in plaats van dat je single player game wordt uitgeleverd met een anti cheat. Al dan niet om vervolgens cheats boosters te kunnen verkopen.

Vroeger kon je op je consoles nog een Action Replay of Game Genie gebruiken. Hoop plezier mee gehad! En zelfs dan waren sommige games nog niet te doen.
Ik twijfel om de SteamDeck echt een PC te noemen. Het is bedoelt als gaming console. Mocht je een andere hebben (Lenovo bijvoorbeeld), dan kan je daar ook op modden (het werkt ook op Windows bijvoorbeeld).

Voor mij was juist die vrijheid de reden om geen Switch 2 te kopen, laat staan voor Nintendo games die na 5 jaar, nog altijd minimaal 50 euro kosten. En dan tel ik hun refund policy nog niet eens mee. :)

Helaas zijn Xbox en PS users inderdaad uitgesloten. Vandaar dat ik het niet begrijp dat TC iets van water bij de wijn doet voor die groep.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 10:06]

Met een native supported Linux desktop mode, en Valve die je op geen enkele manier belemmert om games of applicaties van andere platforms te installeren, is dit echt wel een PC. Een portable gaming PC on precies te zijn.

Je kan ook via zowel USB als Bluetooth talloze randapparatuur, waaronder uiteraard toetsenbord en muis, aansluiten.

Het primaire doel is Steam games spelen en daarvoor wordt een super handige frontend meegeleverd, maar daar houdt het absoluut niet op.
Nog een voordeel met de Steamdeck: "Later in de game zit een verplichte kamer waarin je maar liefst tien golven aan vijanden moet verslaan voordat je verder kunt, zonder enige pauze".

Als drukke vader, als ik dan toch moet koken of als toevallig mijn vrouw het eten klaar heeft: Ik druk de Steamdeck uit midden in zo'n gevecht en druk hem weer aan als ik tijd heb.
Zo'n spel zou ik denk ik ook niet meer op mijn gaminglaptop spelen.
Iets wat ik ook waardeer aan de switch en Xbox met Quick resume. Waar quick resume mij helemaal beter in games weet te houden met alle volwassen verplichtingen.
Agreed, consoles zoals de Switch deden dit al erg goed.
Ik verwacht ook dat Microsoft dit goed opzet met haar aangepaste Windows/Xbox os op nieuwe pc handhelds.
Via nexusmods. Dus er is een beetje hocus pocus voor nodig om ze aan de praat te krijgen, maar in de guides staat het steeds goed beschreven.
minder damage mod kan ik best begrijpen maar ook nog eens meer damage doen vind ik echt vreemd dat verkloot echt letterlijk de hele pace van bijna elke bossfight in de game.
Dat mag je vinden, hopelijk ben je niet zo iemand die dan andere uitmaakt voor cheaters of mensen met een skill issue. Het spel biedt namelijk niets van tools voor mensen met een beperking, daar denken velen ook niet aan.
De game is gewoon uit te spelen zonder die mods, dus in principe is het wel echt een skill-issue als je zoveel hulp nodig hebt.

Qua mensen met een beperking is natuurlijk een vreemd argument, want dat heeft niets te maken met het feit dat jij die mods hebt geïnstalleerd om door de game te komen.
Dat zal, maar ik wil als zelfbenoemde matige gamer ook gewoon van het spel kunnen genieten zonder dat ik uren en uren vast zit op dezelfde boss omdat ik met drie hits dood ben.
Maar even voor de vergelijking hè: ik ben totaal geen sim-speler, racers ofzo bijvoorbeeld. Waarom zou ik dan, als matige gamer, zoveel installeren of willen veranderen aan die game, zodat ik kan genieten van die sim-game? Dan haal ik toch een gigantisch deel van de game weg, puur omdat ik vind dat ik er van moet kunnen genieten?

Dit terwijl er honderden andere spellen zijn die wèl bij mij als matige gamer passen, waar ik misschien geen matige gamer ben, omdat dat soort games mij meer ligt? Nu ligt een game als Silksong mij wel en daar kan ik dan dus ook rustig meerdere keren dezelfde baas proberen, maar een sim-game ligt mij totaal niet, dus daar ga ik dan ook gewoon niet aan beginnen ipv. de game kapot te modden zodat het een arcade-racer wordt die ik wel leuk vind.
Nou ja, kapot te modden? Ik vermaak mij er enorm mee. Ben nog lang niet klaar, maar Hollow Knight zelf was al één van mijn all-time favorieten en Silksong, met dual damage mod, doet daar nog een schepje bovenop. De healthpools van bosses maar ook van gewone enemies zijn dusdanig groot dat je er echt niet aan ontkomt om de patronen en attack telegraphs te leren. Het is natuurlijk onzin dat Silksong zou vervallen tot arcade game als je die dual damage wegmodt.

Ik houd enorm van metroidvanias. Maar er is meer in het leven waar ik tijd aan wil besteden.

[Reactie gewijzigd door doltishDuke op 19 september 2025 14:12]

Arcade games waren juist dusdanig lastig. Het moest immers guldens vreten ;)

Maar gewoon met je eens, een game is zoveel meer dan enkel de geboden uitdaging (en het overwinnen van de daarmee gepaarde frustratie). Als je de wereld en de lore fascinerend vindt en dit gepaard gaat met mooie muziek, is dat ook een niet minder geldige reden een game te willen spelen.
Ik had het niet over mijzelf, en ik denk wel na over andere die het spel mogelijk ook willen spelen.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 11:36]

Helaas zullen er altijd spellen zijn die niet door iedereen te spelen zijn. Het zou een mooie doelstelling zijn van ontwikkelaars om een game zo toegankelijk mogelijk te maken, maar op een gegeven moment gaat een deel van het spel (wat bij Silksong de moeilijkheidsgraad is) verloren als je het tè toegankelijk moet maken.

Supertof dat jij het spel op deze manier kan spelen natuurlijk, maar het is en blijft natuurlijk een skill-issue als je het alleen met mods kan spelen.
In feite ben je een cheater, omdat je de mod gebruikt. Maar dat vind ik geen probleem voor singleplayer games.
Cheaters bij single player games bestaan voor mij niet. Ik zou het eerder game tweakers willen noemen.
'Vroeger' waren er ook leuke cheats. Weet nog wel dat ik in MM met brievenbussen aan het toeteren was lol.

Voor single games zoals je zegt @Lapeno geen probleem. Bij multi snap ik dat dit anders ligt.
Silksong heeft een cheat zelf ingebouwd.

Zelf speel ik op playstation 5 en geniet nu bij het einde van fase 2.

Voor mij de game of the year


[quote]
How to Unlock Steel Soul Mode
  1. Launch Hollow Knight: Silksong.
  2. Go to the Extras option on the main title menu.
  3. With the menu open (on the credits), input the following sequence on the D-pad: Up, Down, Up, Down, Left, Right, Left, Right.
  4. You will hear a sound effect confirming the unlock.
  5. When you start a new game, Steel Soul Mode will be available as a new difficulty option. 

    What Steel Soul Mode Does
  • Steel Soul Mode is a permadeath mode, similar to its counterpart in the original Hollow Knight.
  • If you die in this mode, your save file is permanently marked as defeated, and there is no respawning or reloading saves.
  • You will need to delete that save file and start fresh with a new game to continue playing. 
[/]
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @HollowGamer20 september 2025 09:39
hopelijk ben je niet zo iemand die dan andere uitmaakt voor cheaters of mensen met een skill issue
Feitelijk gebruik je cheats, twee in dit geval om het spel (veel) makkelijker te maken op een manier die het spel niet zelf aanbiedt. Waarom daar omheen draaien?
Ik heb deze game niet, maar ze mogen mij in het algemeen best uitmaken voor iemand met een skill issue als ik niet goed ben in een game en ik een mod zou installeren om t voor mij leuk te maken (zo lang het single player is en ik er niemand mee benadeel). Dat is dan toch gewoon zo?

Voor bijvoorbeeld Elden Ring heb ik met pijn en moeite eerlijk de skills ontwikkeld om het uit te spelen want dat vond ik leuk, maar als iemand het gewoon leuk vindt om die wereld te verkennen en de gevechten makkelijk te winnen: installeer lekker een mod, more power to you. Het leven is te kort om al je tijd in het ontwikkelen van skills voor spelletjes te steken ;)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @monkespin19 september 2025 17:42
Het zijn dan ook cheats in plaats van wat we normaal onder een mod verstaan. Je verpest inderdaad de ervaring op deze manier imho.
Ik ben ook gezwicht voor een mod, al heb ik alleen de double damage eruit gesloopt.

Ik kan een moeilijke game zeker waarderen. Maar ik ben al niet zo'n denderende gamer en als ik twee uur per boss bezig ben gaat het mij gewoon te langzaam. Daarnaast kom ik dan op het punt dat ik het zonde begin te vinden van mijn tijd en dat wil ik niet.

Geen seconde spijt van gehad, wat een heerlijke game zo :)
Haha zo heb ik Sekiro ook met mods gespeeld. Niet te makkelijk makend, maar gewoon iets chiller. Het maakt de game zoveel leuker.
Precies! En de meeste games tegenwoordig bieden dus dit aan. Je krijgt dan niet alle rewards, maar je kunt dan nog altijd kiezen om het later een tweede keer op moeilijk te spelen bijvoorbeeld. Dit is hoe ik veel spellen in dat genre doe, dan ga je minder vaak dood en je weet ongeveer wat je kan verwachten.
Ik herken mij er wel in wat je zegt hoor en dat het moeilijk is. Bijv. die 2 mask damage en vele hits kunnen soms erg irritant en vervelend zijn. Echter vind ik het ondanks dat ook een bepaalde charme hebben, er zijn vaak wel manieren te bedenken dit toch te verbeteren met behulp van charms of andere dingen die je tegen komt. + Voor mijn gevoel zijn er niet zoveel games die zo uitdagend zijn als dit meer die tegenwoordig en vaak als iets echt te moeilijk lijkt in Silksong of je hebt ergens geen zin in dan is er ook een andere weg verder te komen. There is always another way to Rome
Ik ben het deels met je eens, al vind ik wel dat het spel echt veel lastiger is dan het eerste deel.

Het eerste deel had minder keuzes, maar toch voelde die iets makkelijker. Het is altijd wel een lastig spel geweest, en dit deel heeft flinke verbeteringen (de quests werken erg goed bijvoorbeeld). Maar toch hoeft het voor mij niet zo lastig te zijn, want het haalt voor mij juist weer plezier weg en zorgt vooral voor frustraties.

Ook is het niet slim t.o.v. nieuwe gamers. Ik ben gewend om inderdaad een andere weg te kiezen als iets niet lukt, maar velen zijn dat niet. Door die hype, had ik dus wel als Team Cherry voor die optie gekozen. Met de bovengenoemde twee mods, vind ik het spel echt leuk en al lastig genoeg bijvoorbeeld. Helaas kan dit niet op een Nintendo, PS of Xbox, vandaar dat ik het helemaal niet begrijp.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 09:44]

Omdat het niet voor iedereen is bedoelt. Het is bedoelt voor een sub-set van gamers die juist opzoek zijn naar een uitzonderlijke uitdaging.
Ikzelf ben nog niet heel ver, maar dat komt vooramelijk omdat de moeilijkheidsgraad om precies op plateau's diagonaal te vallen erg lastig is gemaakt. Een stuk ben ik al m'n 'betaalmiddelen' kwijt omdat ik er klaar mee was om steeds een lang stuk te doen, je save bankje ver weg is en diep herhaaldelijk rip ging.

Wel blij ben ik met het feit dat je snel mappen en een kompas kan bemachtigen. De vliegende mobs zijn wat vervelend want ze vliegen snel buiten je bereik terwijl ze je bombarderen (al kan je dat met timing weg slaan)
Helemaal eens! Als iemand die het genre helemaal niet speelt had ik veel liever een net iets makkelijkere versie gehad. Waar kan ik die mods vinden?
Als ik de review en reacties zo lees dan denk ik dat heel veel Tweakers hier een keer Ori and the Will of the Wisps moeten proberen. Zelfde spel, zelfde stijl, maar op normal wel uitdagend maar niet te moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Knielen op 19 september 2025 07:48]

Er zijn zoveel meer in dat genre, ook met dezelfde artstyle:E dan heb je nog games als dit https://store.steampowered.com/app/1634860/Minishoot_Adventures/ of die pinball combineren.

Persoonlijk vind Ender Magnolia de beste HK vervanger. De rest is meer platforming en ook minder dark elements. Crypt Custodian is bijvoorbeeld erg leuk en vriendelijk.

Het grappige is dat de meeste uit die lijst allemaal tools en settings hebben. Op Crypt Custodian kun je bijvoorbeeld zelf kiezen hoeveel damage je wilt doen en incasseert. Cheating wellicht, maar niet iedereen is perfect. :)

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 10:18]

Vergeet blasphemous 2 (vond ik leuker) niet
Dan zou ik beginnen met het eerste deel, Ori and the Blind Forest (overigens ook het betere deel naar mijn mening). Maar ik ben het met je eens, deze vond ik een stuk leuker dan Silksong
Ori straft je ook minder hard wanneer je dood gaat op de standaard moeilijkheidsgraad. Vaak wordt je een klein stukje teruggestuurd en kan je meteen weer beginnen met dat aanpakken waar je dood door ging.

Doodgaan in HK en Silksong kan een veel hogere prijs hebben (in in-game valuta en in tijd).
Ja eens met beide opmerkingen, allebei de Ori games zijn de moeite waard en een uitstekend alternatief voor iemand die wél graag een uitdagende metroidvania wil spelen (met optie voor difficulty trouwens) maar dan zonder continu gefrustreerd te raken. Persoonlijk vind ik de Ori games grafisch en kwa muziek en atmosfeer ook veel fraaier dan Hollow Knight, het is misschien iets meer sprookjesachtig en een veel simpeler verhaal maar wel heel goed uitgewerkt. Heb nooit echt begrepen waarom Hollow Knight zo ontzettend hoog gewaardeerd wordt want ik vond er persoonlijk weinig aan en heb hem uiteindelijk weggelegd ondanks dat ik al best een eind op weg was.
Ori is zonder twijfel een van de mooiste games die ik al gespeeld heb. En ook wel een stuk toegankelijker dan HK.
Ik vond de Ori games heerlijk en ik heb ze meerdere keren uitgespeeld, maar bij Hollow Knight ben ik bij beide games al na een paar uurtjes gestopt en niet meer naar om gekeken...
Bij Ori kon je wel de moeilijkheidsgraad wijzigen en werd doodgaan ook niet zo afgestraft als bij HK.

Misschien ga ik de mods een proberen op m'n Steam Deck, maar op een Xbox gaat dat niet lukken vrees ik.
Gamen moet fun zijn. Ze hebben het nu zo moeilijk gemaakt dat zelfs even lekker ontspannend exploren er niet meer in zin. Ondanks dat wel een heel mooie game, maar de difficulty is te hoog inderdaad. Duimen dat die ook nog eens naar iOS komt.

[Reactie gewijzigd door FrostHex op 19 september 2025 06:34]

Precies dit. Voor mijn gevoel was ik al 'best ver', ik ga dood en begin weer bij het begin. Toen was ik er meteen klaar mee. Zal wel met leeftijd te maken hebben (50+) want ik speel tegenwoordig alles zo'n beetje op easy. Ik game sinds de VIC20, heb de tijd van ergens helemaal m'n tanden inzetten intussen achter me gelaten.
Dat is alleen leuk bij roguelikes (bij het begin beginnen). Een platformer zonder checkpoints hoort ook niet eigenlijk, zeker niet zonder een checkpoint vóór een boss.
Silksong heeft voor bijna elke boss (in ieder geval in act 1 en 2) een checkpoint waar je kunt uitrusten. Misschien niet altiijd letterlijk in een kamer precies voor de boss (soms wel), maar wel om de hoek.

Vergeet ook niet dat je niet alle monsters hoeft te verslaan om bij een boss te komen, je kunt ook gewoon eroverheen dashen.

Hunter's March is wellicht de uitzondering, maar daar kun je volledig omheen en is optioneel.
Ik durf zelfs te zeggen dat er meer benches zijn t.o.v. het vorige deel.

Het probleem is alleen dat die geld kosten, terwijl deze in het eerste deel dat niet waren (niet wat ik mij kan herinneren? Behalve fast travel points).

Je zult dus in mijn optiek altijd minimaal 80-100 aan in game currency moeten hebben, en koop vooral veel kralen (ook sterk verbeter punt t.o.v. eerste game).
Dat bankjes geld kosten is meestal gelukkig maar een eenmalig "probleem". Persoonlijk heb ik daar eigenlijk geen last van gehad omdat bij het bankje komen betekent dat je een gebied door moet, en daar zijn genoeg kansen om aan geld te komen.

Dat de bankjes geld kosten is overigens niet zonder reden, voor hen geïnteresseerd in de lore.
Ik vind de meeste games van tegenwoordig juist erg makkelijker en vooral vergevingsgezind. Ben ook opgegroeid met de C64 en Amiga en daar waren dit soort spellen (qua moeilijkheidsgraad) redelijk standeerd. Als ik mijn jongens die spellen laat spelen, geloven ze niet dat je echt zonder trainer/cheats kon spelen.

Maar de tijdens dat je een halve nacht door ging halen om die ene eindbaas te verslaan, liggen inderdaad ook wel achter me. Dit spel ga ik wel kopen en dan zie ik wel of dit nog leuk is. En op zijn minst heb je dan een studio gesteund die originele games uitgeeft die origineel zijn en wel gewoon af (en waar je niet nog 3 keer de aankoopwaarde in-gam moet uitgeven).
Dat is deze dus niet. Eerlijk, ja; Tikkeltje gemeen? Ja, de makers hebben overduidelijk door wat een segment nét even moeilijker kan maken. Ze hebben alles echt goed getest heb ik het idee.

Dit heeft echt wel weer die ouderwetse moeilijkheidsgraad. Is naar mijn mening dan ook anders dan wat Dark Souls doet, buiten dat je op dezelfde manier moet omgaan met bazen. Sommige ouderwetse insteken, zoals je eerst een heel eind laten platformen, om daarna al half dood bij de baas aan te komen, doen ze hier ook zeker.

Je kunt zeker even een half uurtje silksong spelen en dan weer iets anders, maar let wel, dan duurt je exploratie waarschijnlijk een stuk langer en kan je soms rustig een hele week met een baas bezig zijn.

De Q&A is wat deze game betreft gewoon helemaal top. Moeilijk maar zeker haalbaar.
Idem hier. Souls games heb ik nog wel lol in. Zo heb ik goed genoten van Lies of Pi en Lords of the fallen afgelopen jaar, maar hele moeilijke stukken overdoen om vervolgens tig maal te worden gedood door een baas ben ik wel klaar mee. Deze game sla ik dus zeker over.

Gamen doe ik niet meer de hele dag achter elkaar en als ik het doe moet het vooral leuk zijn. UItdaging erbij graag, maar geen frustratie.
En fun is voor iedereen anders. Er zijn genoeg mensen die plezier en voldoening halen uit moeilijke games, anders zouden de Souls games ook niet zo populair zijn.


Zelf vind ik het ook wel leuk maar als ik deze review moet geloven kan deze game wel te ver gaan voor wat ik ok vind.
En fun is voor iedereen anders. Er zijn genoeg mensen die plezier en voldoening halen uit moeilijke games, anders zouden de Souls games ook niet zo populair zijn
Dan hadden ze een normal en storymode kunnen doen, dus de kritiek is wel terecht imho
Niet iedere game hoeft voor iedereen te zijn natuurlijk. Als de game dermate ontworpen is dat dit er bij hoort lijkt mij dat prima.


Als het me niets lijkt (en daarom zijn deze reviews zo wenselijk) dan laat ik het lekker (digitaal) liggen.
...Of je past de game aan, zodat de game wel voldoet aan "jouw idee van plezier" middels mods. Dat is het mooie van PC gaming.

Kingdom Come Deliverance is het beste voorbeeld hiervan, voor mij persoonlijk. Zonder save game mod had ik die game nooit gespeeld.
Op YouTube is er Relyea, mocht je vastzitten, dan legt hij goed uit waar je naartoe kan gaan.

Ik kijk momenteel nog niet, maar zit nu met een muziek puzzel waar ik geen idee hebt wat te doen.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 10:16]

Story mode zou de combat misschien kunnen aanpassen, maar de platforming is eigenlijk waar het vaak nog lastiger is. Hoe meer dingen je unlockt, hoe lastiger de platforming delen worden, op de stukken waar je alles uit de kast moet halen.

Aan de andere kant is dat ook soms doordat ze echt super gemene plaatsing van tegenstanders uit weten te halen. Je ziet na een tijdje daardoor in of het pad wat je neemt optioneel is of niet. Zelfde super lastige platforming, maar dan met op cruciale punten opeens de vervelendste tegenstander die je maar kunt verzinnen.
Voor een dev team van 3 mensen lijkt mij dat niet rendabel, kritiek zou terecht zijn als je het hebt over een heel bedrijf.
Ik heb de eerste gespeeld en vond het een leuke game, maar niet echt bijzonder. Ik ben een oudere gamer die de eerste Metroids en Castlevania's (NES, SNES, GB(C), GBA, DS) gespeeld heeft. Dus het concept metroidvania is voor mij een beetje oudbakken geworden. Maar de art style, muziek en atmosfeer waren top in de eerste! Wat ik super irritant vind bij het eerste deel, is dat je bij elke slag een stukje achteruit schuift. Waardeloos vind ik dat nog steeds! Ik irriteer mij er mateloos aan.

Wanneer ik in de video van deeltje 2 hoor dat je voor een eindbaas gevecht hele moeilijke stukken weer moet herspelen om weer bij het gevecht te komen, dan doet mij dat denken aan erg ouderwetse, frustrerende gameplay. Dat kan wel eens leuk uitdagen zijn, maar ikzelf ervaar dat meestal als niet leuk na een drukke dag werken en dan even relaxed willen gamen... Dat kan voor mij echt de reden zijn waarom ik afhaak. Dat samen met jouw opmerkingen en mijn Metroidvania moeheid, zorgt ervoor dat ik deze eerst links laat liggen. Misschien in een sale. Zo heb ik de eerste ook gekocht.
Wat ik super irritant vind bij het eerste deel, is dat je bij elke slag een stukje achteruit schuift. Waardeloos vind ik dat nog steeds! Ik irriteer mij er mateloos aan.
Dit is inderdaad irritant. Relatief vroeg in het spel kan je een specifieke charm krijgen. Activeer die en je blijft staan bij aanvallen.
Wanneer ik in de video van deeltje 2 hoor dat je voor een eindbaas gevecht hele moeilijke stukken weer moet herspelen om weer bij het gevecht te komen, dan doet mij dat denken aan erg ouderwetse, frustrerende gameplay. Dat kan wel eens leuk uitdagen zijn, maar ikzelf ervaar dat meestal als niet leuk na een drukke dag werken en dan even relaxed willen gamen... Dat kan voor mij echt de reden zijn waarom ik afhaak.
Eens. Gelukkig zijn er mods (op PC).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 september 2025 07:37]

[...]


Dit is inderdaad irritant. Relatief vroeg in het spel kan je een specifieke charm krijgen. Activeer die en je blijft staan bij aanvallen.


[...]
Ja, nu je het zegt, herinner ik mij dat weer! Inderdaad er is een charm! Het is ook alweer wat jaartjes geleden dat ik de eerste gespeeld heb. Dat was in mondkapjestijd.

Een reden dat ik altijd PC gamer ben gebleven is homebrew en mods. Ik zal het eens in de gaten houden welke mods er zijn voor Silksong. Bedankt voor de tip!
Ik begrijp je helemaal. Toch hou ik zelf wel van moeilijke games. Ik vind het heerlijk om alles rustig te benaderen, om op een voorzichtige manier een heel gebied/kasteel uit te kammen. Ook vind ik het heerlijk om een boss te leren kennen en te focussen op niet geraakt te worden.
Ik heb HK kapot gespeeld en keek enorm uit naar Silksong.

Net aan Act 2 begonnen en ik moet eerlijk zijn, tot hier toe heb ik helaas een negatieve Steam review moeten achterlaten. Het spel is een pareltje, absoluut. Een puur passieproject. Maar het is duidelijk nooit geplaytest geweest buiten het originele dev team. Er zijn zo veel rare beslissingen genomen die het spel gewoon niet leuk meer maken. De runbacks waar je acrobatische toeren moet uithalen en vliegende vijanden moet ontwijken. Vijanden die geen geld droppen. En quasi ALLES doet double damage, dus je eerste Mask upgrade van 5 naar 6 is nutteloos.

Dit spel is vaak gewoon frustrerend. Dat gevoel had ik nooit bij HK, die was moeilijk maar fair. Heb ook DS3, Lies of P, Sekiro, en Elden Ring gespeeld. Nooit geragequit bij die games. Silksong heb ik echt al geregeld moeten afzetten om even wat anders te gaan doen.

Ik heb niet oneindig veel tijd om te gamen meer, dus ik heb gewoon een mod geïnstalleerd die de double damage weghaalt. Heeft het spel voor mij ZO veel aangenamer gemaakt. De "git gud" crowd mag stoppen met zeuren over hoe IK mijn SP game speel.

Ik ga het sowieso uitspelen, want het blijft echt een topgame. Maar de balance is gewoon nog erg scheef momenteel. Maar gelukkig dus ook zelf op te lossen.

[Reactie gewijzigd door iqcgubon op 19 september 2025 09:33]

Voor mij zou dit ook een dealbreaker zijn. Ik game voor mijn plezier, doe dat meestal maar 30 tot 60 minuten op een avond en als iets bewust super moeilijk is gemaakt, dan doe ik dat met weinig plezier. Dus ik wacht af met hert kopen van deze game tot men iets met deze review doet.
Ik zit nu in Act 2, en het is erg lastig. Het voelt een beetje als 'Path of Pain', en het grappige is dat het op mijn SteamDeck goed te zien is, maar op de TV lukt het mij voor geen meter. Ik gok doordat de FPS een rol spelen, en ook de afstand inschatten veel lastiger is (afstand van TV + precisie die nodig is).

Zelf speel ik met mods. Vond het op het begin 'dirty' en 'cheating', maar nu denk ik - het is gewoon niet te doen. Het is dat of een negatief review achterlaten inderdaad.

Je comment is dus meer dan terecht. Dat een groep je dan uitmaakt voor van alles 'skill issue', vind ik ook weer typisch fanboy gedrag. Ben fan van HK (je zou het niet zeggen), maar ik weet niet of dit mijn favorieten game wordt - twijfel ook heel erg.

Patch #1 maakt dingen beter, maar wat ik heb begrepen gaat TC niets doen aan die mask damage enzo. Het spel gaat niet eenvoudiger worden.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 09:53]

Maar gelukkig dus ook zelf op te lossen.
Ook als je niet op pc speelt?
Helaas niet. Da's een van de voordelen van PC t.o.v. andere platformen. Uit interviews met Team Cherry blijkt echter dat de moeilijkheidsgraad bewust is. Als je moeite hebt met een baas, willen ze eigenlijk dat je andere gebieden gaat verkennen om sterker te worden, en later terugkomt. Die insteek is te vergelijken met een spel zoals Elden Ring. Het komt zelden voor dat één specifieke baas er voor zorgt dat je geen voortgang kunt maken in Silksong.

Heb 't zelf nog niet gespeeld, maar goed... dit is wat Team Cherry zegt.
Als je moeite hebt met een baas, willen ze eigenlijk dat je andere gebieden gaat verkennen om sterker te worden, en later terugkomt.
Dan moeten ze in act 1 meer zaken aanbieden die je sterker maken. Met moeite vier maskerstukken vinden om een hit point erbij te krijgen heeft weinig nut als het twee hit points kost als je schade oploopt (waardoor je alsnog na drie hits dood bent, met of zonder upgrade). Verder komen de (zeldzame) damage upgrades relatief laat in het spel en met name maakt dat een verschil, gezien de meeste bosses een uitputtingsmatch betreffen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 september 2025 09:19]

Zo herkenbaar! In het eerste deel had je vrij snel de power ups en ook extra mask. Geloof dat ik nu een mask erbij heb gekregen, en zit pas in Act2.

Door de mods werkt het voor mij, maar zonder is het gewoon niet te doen. In HK kon je al vrij snel allemaal charms kopen, het draaiend shield vond ik bijvoorbeeld vaak handig. Die zijn nu beter, maar inderdaad pas veel later en duurder, in het nieuwe deel.
Die zijn nu beter, maar inderdaad pas veel later en duurder, in het nieuwe deel.
Als ik op de natuurlijke manier speel krijg ik niet veel rosaries, zelfs niet door uitgebreid te verkennen samen met de "magneet" ervoor. Vlotte farming is gelukkig een optie als je de juiste plekken kent (zoals rechts van Halfway Home), maar neemt wel wat weg van het spelplezier.

Nu is het farming -> rosary kettingen maken -> verder spelen. Zodra ik iets wil (vaak moet) kopen breek ik kettingen. Dat is de makkelijkste manier om onaangename verrassingen te vermijden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 september 2025 10:49]

Zo doe ik het ook inderdaad. De magnet krijg je verrassend genoeg heel erg snel - kwam er toevallig random op het spoor.

De rosary kettingen zijn inderdaad erg handig. Ik probeer max 100 in hand te hebben, en de rest te storen. Weet je toevallig ook of dat kan voor die andere (geo)? Je hebt daar wel die je krijgt als bonus, maar naar mijn weten kan je die niet storen.
Weet je toevallig ook of dat kan voor die andere (geo)? Je hebt daar wel die je krijgt als bonus, maar naar mijn weten kan je die niet storen.
Geo verlies je niet als je dood gaat, dus dat is geen probleem. Je gebruikt wel wat geo als je tools hebt gebruikt die bijgevuld moeten worden en je op een bench zit (bijvoorbeeld nadat je dood bent gegaan).
Ah top! Zo stom, speel het sinds een paar dagen, maak mij eigenlijk niet zo druk om die geo, die heb je namelijk heel snel weer terug. De max is dacht ik 600 die je kunt hebben.
De max voor Shell Shards begint op 400 en gaat omhoog met 100 voor elke Tool Pouch Upgrade die je vindt of koopt. Er zijn vier zulke upgrades, voor een maximum van 800 geloof ik, en die zorgen tegelijk ook voor een grotere voorraad aan tools/munitie (dus je kunt ook meer werpmessen en vallen tegelijk meedragen). Details hier.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 19 september 2025 15:32]

Mee eens; de moeilijkheid die Team Cherry nastreeft is ook niet in lijn met mijn ideale uitdagingsniveau. Vooral de contact damage is mij een doorn in het oog, de vele klappen die je twee levensmaskers kosten, evenals de lange paden om terug te komen bij een baas die mij versloeg (inclusief obstakels en vijanden die elke keer opnieuw verslagen moeten worden).

Persoonlijk vind ik niet dat het spel op mij zou moeten worden aangepast, of op de meer casual spelers in het algemeen. De gehele game-industrie is onze menukaart, waar we honderden games van dit type kunnen vinden die iets minder lastig zijn. Van Dead Cells tot Prince of Persia The Lost Crown, en vele andere metroidvania's, side-scrollers, platformers en soulslikes. Dus we hebben opties te over.

Wat hier is gebeurd is dat een niche-titel een groot publiek heeft bereikt. Vergelijkbaar met de hype rond Elden Ring en Baldur's Gate 3, waar ook hele volksstammen zich hadden verkeken op de complexiteit en moeilijkheidsgraad. Het spel wordt gespeeld door vele spelers die eigenlijk niet in de doelgroep zitten en dat zorgt voor meer klachten dan eigenlijk redelijk is. Net zoals een amateurvoetballer zou klagen over de moeilijkheidsgraad in de eredivisie: dan moet je dus niet in de eredivisie zijn maar een stukje daaronder.

Elk spel geschikt maken voor spelers van elk niveau zou de doodslag zijn voor games als deze. Natuurlijk kan er zonder problemen een lagere moeilijkheidsgraad toegevoegd worden, maar de ontwikkelaar is daar zeker niet verplicht toe. Ze mogen gewoon hun visie volgen en wij kunnen kiezen wat te spelen. De klant hoeft niet 100% koning te zijn waar het gaat om games, kunst en uitdaging.

De pc-versie heeft dan nog het voordeel van mods, en er zijn al een aantal mods die de moeilijkheidsgraad verlagen op Nexus Mods.
Er zijn best wat goede items in act 1 die de act 1 boss een stuk makkelijker maken.
Op een Steam Deck kan het nog (speel zelf ook op Linux) maar op de andere platformen vrees ik ervoor.
Krijg je met die mods nog steeds de Steam achievements, of dat niet? Zit er ook over na te denken om deze mods te gebruiken want ik loop helemaal vast bij die vogelkooi in Far Lands ofzo ten oosten van Greymoor.
Yup, mods hebben geen invloed op achievements.

Er is zelfs een cheat mod die gewoon alle achievements met 1 druk op de knop kan unlocken.
Oh wauw mende. Dat gaat me wel wat te ver nog, maar de mods voor minder damage krijgen ga ik wel proberen.
Het lijkt me een erg leuke game, maar ik heb deel 1 niet gespeeld. Is het dan slim om eerst daarmee te beginnen?
Het verhaal staat enigszins los van elkaar. Maar wellicht is het leuker om met het origineel te beginnen om wat referenties te snappen. Het hoofdpersonage komt ook in de originele game voor.

[Reactie gewijzigd door Gaaiz op 19 september 2025 13:27]

I would say: go for it. :) Je zal met open mond komen te staan hoe en wat je gemist hebt in deel 1. Als ik zou zeggen: Hollow Knight was een van mijn meest favoriete games op de switch.

[Reactie gewijzigd door liquid_ninja op 19 september 2025 13:44]

Eerlijk gezegd loop ik er vooral tegen aan dat willekeurige vijanden zeer onregelmatige movement hebben en constant aan het backdashen zijn. Bij een bossfight wil ik best twintig keer dood gaan om me vervolgens te concentreren en het patroon te leren, maar als dat bij iedere vijand moet wordt het een beetje vervelend.

Oh ja, en het is vrij irritant dat alle damage van bosses altijd twee maskers is, zelfs als je perongeluk je teen stoot omdat je net iets te dicht bij de stilstaande boss komt.
Wat ik begrepen heb gaat TC dat ook niet verder omlaag gooien. De reviewer spreekt die hoop uit, maar deze week hebben ze aangeven er niet veel aan te veranderen.
Nee dat verwacht ik ook niet, maar het zorgt er wel voor dat ik niet snel even "casual" Silksong ga spelen. Het kan ondanks de cartoony stijl echt pas als de kinderen naar bed zijn.

Er zijn genoeg vijanden die ik gewoon skip wanneer ik ze tegenkom nu, zoals die rode mier met een schedel op zijn hoofd of de duizendpoot met een drietand. Ik ben nog niet eens zo ver geloof ik.

[Reactie gewijzigd door ErikT738 op 19 september 2025 10:45]

Ik vind het ook een beetje jammer qua design keuze dat er zoveel bosses double damage doen, bij hollow knight zelf had je wat double damage bosses en dat voelde juist thematisch bij de boss (traitor lord, failed champion etc)

Nu ik wat verder ben in het spel (96% nu) zijn er ook legio reguliere enemies die 2 masks damage doen, het wordt een beetje overused imho.
Draait de game op alle platforms even goed en zijn er controllers die juist goed of minder goed werken bij deze platformer (d-pad vs stick vs tb/muis)?

Edit: ik twijfel tussen pc en switch 2 versie)

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 19 september 2025 06:29]

Ik heb er op switch 1 al 30+ uren inzitten. En zit aan die befaamde 10 waves waar de reviewer het over heeft. Het spel is 2 keer vastgelopen (wat op andere platformen ook voor komt) verder draait het eigenlijk zeer soepel. Ik merk nooit framedrops of iets dergelijks.
ik heb de switch 2 versie en vind het heerlijk! Speel het in de trein en thuis op de tv zowel dus met de normale switch 2 controllers als de oude pro controller en werkt beide heerlijk 😁
Op de SteamDeck heb ik soms een vertraging, maar dat duurt max. 30 seconden. Denk doordat er ergens een leak is, en dan zal het wel worden gefixed.

Verder is het echt een zonnetje - al mag die filter van mij wat minder (blend filter?).
wat bij mij op dit moment gebeurt is dat mijn xbox controller soms disconnect van het spel en ik dan een random selectie knoppen mis/geremapped krijg. dit is onder linux. enige oplossing is totaal sluiten en starten
Persoonlijk vind ik de minpunten eigenlijk pluspunten! Ik houd wel van games waar ik echt mijn tanden in kan zetten en daar bedoel ik niet alleen maar de Dark Souls games mee bijvoorbeeld. Ook een goede racegame of platformer of RPG....ik vind het prima! Maar goed, eerst maar eens het origineel spelen voordat ik me buig over Silksong.
Door de hype van Silksong ben ik Hollow Knight voor het eerst gaan spelen en ik kan je vertellen dat ik in tijden niet meer zo heb genoten van een game!
Op tweakers ook een eigen topic. Hollow Knight Silksong


Zelf einde fase 2 en vind het een prachtige game. Voor mij iedergeval de game of the year.

Veel geduld en blijf rustig en leer de patronen kennen, als je eenmaal de klik en de flow van Silksong hebt gevonden, dan is het een eerlijke game.

Speel zelf op de playstation 5 en tot nu toe 2 x een crash. Nu rond de 50-60 uren gespeeld.

Voor iedereen die het te makkelijk vindt is onderstaande een leuk gegeven.

How to Unlock Steel Soul Mode
  1. Launch Hollow Knight: Silksong.
  2. Go to the Extras option on the main title menu.
  3. With the menu open (on the credits), input the following sequence on the D-pad: Up, Down, Up, Down, Left, Right, Left, Right.
  4. You will hear a sound effect confirming the unlock.
  5. When you start a new game, Steel Soul Mode will be available as a new difficulty option. 

    What Steel Soul Mode Does
  • Steel Soul Mode is a permadeath mode, similar to its counterpart in the original Hollow Knight.
  • If you die in this mode, your save file is permanently marked as defeated, and there is no respawning or reloading saves.
  • You will need to delete that save file and start fresh with a new game to continue playing. 
Heerlijk dat ze de Konamicode gebruiken als unlock :-)
Ik was totaal niet bekend met Hollow Knight en dus ook niet met Silksong. Hoorde in de Tweakers podcast dat het een dingetje was, daarna las ik dat Silksong releases diverse stores plat legde en maar dat voor een indie titel. Zag dat Silksong ook zou werken op m'n Macbook Air M1 met een Dual Shock, 20 euries overgemaakt naar Steam en... f*ck wat een lastige game, maar wel erg leuk. Ben inmiddels de 51 gepasseerd, reactie vermogen is dus wat aan het afnemen en al lang geen doorgenwinterde gamer, maar vermaak mij dikke prima.

Moeilijk? Zeker! maar doe dan beter je best. niet huilen :)
Niemand huilt, de kritiek is zeker valid.

Het is bijvoorbeeld echt stom dat sommige enemies veel hits nodig hebben, zeker nu ze stukken intelligenter zijn in het nieuwe deel. Hoeveel je betaald maakt eigenlijk niet zoveel uit, het is gewoon een erg moeilijk spel en voor velen ook frustrerent.

Ik ken de cijfers niet, maar het zal mij niet verrassen dat er velen afhaken na een paar uurtjes spelen. Die noem ik niet zwak of vervelend, ik snap wel dat mensen een druk leven hebben of juist een (mooi) spel spelen voor het verhaal of exploration, dan zoiets hebben - 'speel wel iets anders'.

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 19 september 2025 09:49]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @HollowGamer20 september 2025 09:52
Het is bijvoorbeeld echt stom dat sommige enemies veel hits nodig hebben, zeker nu ze stukken intelligenter zijn in het nieuwe deel.
Dat is niet stom, dat is precies hoe de makers het bedacht hebben. Ik lees van alles aan commentaar tot mensen die cheats gebruiken aan toe. Maar.. Is het dan wel een spel voor jou? De moeilijkheidsgraad is inherent onderdeel van het spel en de ervaring. Daar hoort het aantal hitpoints per vijand ook gewoon bij.
Ik zeg toch ook niet dat je geen PC mag gebruiken, omdat je geen kennis hebt van bepaalde zaken?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @HollowGamer20 september 2025 11:36
Dat is toch wen complete appels met peren vergelijking. Als je over moet gaan tot het gebruiken van cheats en daarmee afdoet aan hoe de makers het spel bedoelt hebben is dit niet het spel voor jou blijkbaar. De moeilijkheidsgraad is onlosmakelijk onderdeel van het ontwerp en de beoogde ervaring.
Ik geloof niet dat je mijn posts heb gelezen, want daarin heb uitgelegd wat precies te veel schade / te veel dood gaan is.

Het spel is zeker iets voor mij, want speel heel veel in dit genre (ook roguelike). Ook heb ik uitgelegd wat precies andere games in dit genre beter doen (o.a. fast travel en als je dood gaat, niet helemaal terug gaat bij af - wat ook voor vele mensen echt wel een valid point is).

*knip*
Admin-edit:Op-de-man-reactie verwijderd.

[Reactie gewijzigd door AlphaRomeo op 23 september 2025 10:26]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @HollowGamer20 september 2025 12:10
Ik heb je post zeker gelezen. Blijkbaar vind de producent niet dat er plekken zijn waar "te veel schade" of "te veel doodgaan" aan de orde is. Zou dat zo zijn dan werd het spel wel makkelijker gemaakt. Dat het spel te moeilijk of te frustrerend is voor je kan ik begrijpen. Dat je gebruik maakt van cheats moet je in een single player game helemaal zelf weten. Om die cheats dan "mods" te noemen... Ja, dat gaat een beetje voorbij aan wat je echt aan het doen bent vind je ook niet?
Nee, ik vind van niet. Dat probeer ik dus ook steeds uit te leggen.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn