De Samsung S95F is Samsungs QD-oledtopmodel voor 2025 en de enige oled-tv van dit jaar met een mat scherm. De televisie weet daarmee hinderlijke reflecties tot een minimum te beperken. Dankzij het nieuwe QD-oledpaneel is de S95F veel helderder dan voorgaande oledtelevisies en op dit punt vergelijkbaar met de nieuwe LG G5. De beeldkwaliteit is zowel in sdr- als hdr-modus uitstekend. Dankzij vier HDMI 2.1-poorten met 165Hz-vrr is de tv ook uitstekend toegerust voor gamers. De goede kleurweergave, extreem hoge helderheid en matte afwerking maken de S95F tot een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar de best mogelijke beeldkwaliteit zonder storende reflecties.
Samsungs nieuwe topklasse S95F-oled-tv lijkt met zijn dunne scherm en externe One Connect Box in eerste instantie als twee druppels water op zijn voorganger, maar schijn bedriegt. Dankzij een nieuw, veel helderder oledpaneel en verbeterde beeldverwerking zet deze tv een grote stap vooruit ten opzichte van de S95D (review) van vorig jaar. Ook de matte schermafwerking is verbeterd en nieuwe AI-functies maken de tv nog slimmer.
Dat maakt de Samsung OLED S95F in potentie dus een heel interessante oled-tv, en een directe concurrent voor de LG G5 die wij eerder al testten. Want ook die oled-tv zette dit jaar een grote stap vooruit in helderheid, waardoor de lat voor oled-tv's een stuk hoger is gelegd. Samsung levert zijn topklasse oled behalve in 55", 65" en 77" nu ook in 83", dus als je een extreem grote, matte oled-tv wilt hebben, is ook dat nu een optie. Maar wie maakt dit jaar de beste oled-tv, Samsung of LG? Die vraag gaan we in dit artikel beantwoorden.
De adviesprijzen van de S95F zijn, afhankelijk van de beeldmaat, gelijk of iets lager dan die van de S95D van vorig jaar. In onze Pricewatch zien we de 55"-versie op het moment van schrijven te koop vanaf 1898 euro. De 65"-variant, die wij voor deze review testen, is verkrijgbaar vanaf 2689 euro. De 77"- en 83"-modellen worden aangeboden vanaf respectievelijk 4997 en 5995 euro.
Uiterlijk en aansluitingen
Uiterlijk
Bij televisiefabrikanten lijkt het credo de laatste jaren 'if it aint broke, don't fix it' als het op het ontwerp van tv's aankomt. Ergens ook logisch, met bijna afwezige bezels en superdunne beeldschermen is er als ontwerper niet veel dat je elk jaar weer kunt vernieuwen of verbeteren. Dat het ontwerp niet of nauwelijks verandert, zagen we eerder dit jaar al bij de LG C5 en G5 die sprekend op hun voorgangers lijken, en ook de Samsung OLED S95F is uiterlijk een vrijwel directe kopie van de S95D, die op zijn beurt al een kopie van de S95C was.
Samsung S95F
(In) de doos
De Samsung S95F wordt geleverd in een ongebleekte kartonnen doos. Het scherm is verpakt in een schuimzak met daaromheen PS-hardschuim (piepschuim) dat niet biologisch afbreekbaar is.
De verpakking bevat naast het scherm en de voet van de tv een afstandsbediening, One Connect Box, batterijen, netsnoer en een handleiding. De volledige handleiding is ook online beschikbaar.
De tv heeft dezelfde dunne, zwarte bezels met een titaniumkleurige buitenrand. Ook de achterzijde van de S95F is onveranderd. De hele achterkant is plat en voorzien van een verticaal golfpatroon dat alleen onderbroken wordt door de aansluiting van de kabel voor de One Connect Box en door zes, in het geval van de 55"-variant, of acht ronde woofers die deel uitmaken van het luidsprekersysteem.
De S95F heeft een brede, platte voet van metaal die aan de achterkant omhoog buigt en daar overgaat in een net zo brede, diagonale nek. Achter op die nek kun je de meegeleverde One Connect Box monteren en met een korte kabel van circa 30cm op de tv aansluiten. In dat geval heb je echter nauwelijks voordeel van de losse aansluitmodule, want alle kabels bungelen dan alsnog achter de tv. Wil je zo’n wirwar van snoeren achter het toestel voorkomen, dan kun je de One Connect Box ook aansluiten met een langere kabel, die eveneens wordt meegeleverd. Deze kabel meet zo’n 2,40m en is daarmee lang genoeg om de box met alle aansluitingen bijvoorbeeld uit het zicht in een audiomeubel weg te werken.
Aansluitingen
In die One Connect Box zijn niet alleen alle aansluitingen verwerkt, waaronder de stroomaansluiting, maar ook alle chips en logica voor de beeldverwerking. Daardoor is het scherm erg dun. Net als bij zijn voorgangers meten we over de hele oppervlakte een dikte van 11mm.
De One Connect Box is uitgerust met vier HDMI 2.1-aansluitingen die nu allemaal 4k-165Hz-hdr aankunnen, terwijl de maximale signaalfrequentie bij de S95D nog 144Hz was. HDMI-poort 3 is geschikt voor eventueel eARC-gebruik met een soundbar of receiver. Er is verder plek voor een CI+-module en de drie aanwezige tuners zijn aan te sluiten op satelliet, kabel of de ether met DVB-T2, DVB-C en DVB-S2. Voor USB-randapparatuur zijn drie poorten beschikbaar en een optische digitale audio-uitgang ontbreekt evenmin. De tv beschikt verder over een lanpoort, al kun je ook via wifi verbinding maken met het thuisnetwerk. Andere apparaten zijn draadloos te verbinden via bluetooth.
Smart-tv en gamefuncties
Zoals we inmiddels van Samsungs tv’s gewend zijn, gebruikt ook de S95F Tizen als smart-tv-systeem, en op wat kleine aanpassingen na, is de interface eigenlijk ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Het hoofdscherm heeft drie tabbladen voor Ontdekken (met aanbevolen streams), Live en Apps. Tizen biedt apps voor alle grote internationale en Nederlandse streamingdiensten. De ingebouwde mediaspeler kan overweg met de meeste gangbare audio- en videoformaten, inclusief Dolby Atmos, maar ondersteuning voor DTS-geluid en Dolby Vision ontbreken.
Waar het smart-tv-systeem er feitelijk identiek uitziet aan vorig jaar, is het instellingenmenu visueel op de schop genomen. De menu's zijn compacter geworden, verschijnen links in beeld en hebben dezelfde stijl als de interface van Samsungs Galaxy-telefoons. Qua indeling en opties is alles grotendeels gelijk gebleven, maar de look-and-feel is duidelijk anders. Voor slechtzienden heeft Samsung functies ingebouwd die de menu's vergroten of met hoger contrast kunnen weergeven, prima toevoegingen voor deze doelgroep.
Samsung heeft de S95F en andere 2025-modellen voorzien van twee interessante AI-gebaseerde functies, live vertaalde ondertitels en Click to Search. Die eerste functie laat zoals de naam aangeeft live ondertitels genereren in verschillende talen, terwijl Click to Search het mogelijk maakt om context te tonen bij wat er in beeld te zien is. Helaas zijn beide functies (nog) niet in Nederland en België beschikbaar. Voor zover wij begrijpen, zullen deze ook niet op een later moment worden toegevoegd. De AI-knop op de afstandsbediening waarmee deze functionaliteit kan worden opgeroepen, is bovendien ook niet aanwezig op de afstandsbediening die in onze regio bij de tv wordt meegeleverd.
Afstandsbediening
De afstandsbediening van de S95F is namelijk identiek aan die van Samsungs oledtopmodel van vorig jaar. Het is een compacte afstandsbediening met ingebouwde accu en aan de achterzijde een zonnepaneel waarmee hij opgeladen kan worden. De kleine afstandsbediening heeft maar weinig knoppen en helemaal geen nummertoetsen. Dat kan de bediening wat omslachtig maken. Zo kun je het instellingenmenu niet met één druk op de knop openen; daarvoor moet je altijd eerst een extra stap uitvoeren. Ook het invoeren van zendernummers wanneer je lineaire tv kijkt, gaat minder eenvoudig.
Een aardige gimmick is dat je de tv nu ook met handbewegingen kunt besturen als je een Samsung Galaxy Watch hebt. Via de SmartTings-app koppel je het horloge aan de tv, waarna je met handbewegingen een cursor over het scherm kunt laten bewegen. Items selecteren doe je door met je duim en wijsvinger te knijpen, terwijl je door een vuist te maken een menulaag teruggaat. Uit onze test blijkt dat dit redelijk werkt, maar niet zo goed dat je het in de praktijk vaak zult gebruiken. Het pinchen en knijpen werkt opvallend genoeg uitstekend, maar armbewegingen die door de gyroscoop in het horloge worden geregistreerd, blijken juist lastiger, waardoor het navigeren niet makkelijk gaat. Dit is zo'n functie die je twee keer uitprobeert en een keer aan anderen laat zien, maar die je verder niet echt gaat gebruiken.
Gamefuncties
De S95F is uitstekend toegerust voor wie graag een game speelt. De tv heeft vier full-spec-HDMI 2.1-poorten met ondersteuning voor variabele refreshrates en een auto low latency mode (allm), die de tv automatisch naar de gamestand met lage latency laat schakelen als gamecontent gedetecteerd wordt. De tv kan het beeld van spelcomputers als de PlayStation 5 en Xbox Series X weergeven in 120Hz. Via de pc kun je nu ook gamen in 165Hz, een stap omhoog ten opzichte van de S95D die maximaal 144Hz ondersteunde. NIeuw is ook de ondersteuning voor Nvidia G-SYNC, een goede toevoeging voor pc-gamers met een GeForce-videokaart.
Samsungs Game Bar-menu heeft een kleine visuele update gekregen. Het menu dat onder in beeld verschijnt, laat je presets voor verschillende gametypes kiezen, waarbij het beeld steeds iets anders wordt afgesteld. Technisch is het gamemenu gelijk aan dat van vorig jaar. Je krijgt in één oogopslag info over resolutie, framesnelheid, hdr en vrr, en kunt inzoomen op een deel van het beeld om zo een eventuele onscreenminimap groter weer te geven. Ook kun je dat deel van het scherm mirroren naar een ander apparaat, zoals een tablet. Ook de optie om een 'virtueel richtpunt' in beeld te tonen, ofwel een crosshair die over het inkomende beeldsignaal heen wordt gelegd, is eveneens weer van de partij.
Inputlag
Voor snelle games is het belangrijk dat er zo min mogelijk vertraging zit tussen het uitvoeren van een actie en het moment dat je die op het scherm ziet. De lage 'inputlag', het tijdsverschil tussen het moment dat een signaal via HDMI de tv binnenkomt en daadwerkelijk wordt getoond, is daarom belangrijk bij gaming.
We meten de inputlag met een Leo Bodnar-inputlagtester die closed-loop de vertraging meet waarmee televisies HDMI-signalen weergeven. We doen dat in 1080p60-, 1080p120- en 4k-60-beeldmodi. De S95F scoort in alle drie deze tests uitstekend, met een vertraging van 5,3ms in de 1080p120-modus als beste score. Ook bij 60Hz-signalen is de inputlag met iets meer dan 11ms goed, maar opvallend genoeg wat minder dan zijn voorganger, die 9ms liet noteren.
Wij testen het energiegebruik van tv's in de beeldstand die de nauwkeurigste kleurweergave oplevert, zowel bij een gemeten helderheid van 120cd/m² om 's avonds tv-kijken in een gedimde ruimte na te bootsen, als bij 250cd/m², wat een realistische helderheid voor overdag is. We voeren deze metingen uit met een schaakbordpatroon dat voor de helft zwart en voor de helft wit is. Daarnaast meten we het gemiddelde gebruik tijdens het afspelen van een tien minuten durende referentievideo, die een mix van beelden bevat en zo normaal televisiegebruik simuleert.
Onderstaande tabel toont het verbruik van verschillende lcd-, woled- en QD-oledtelevisies uit het hogere segment, waarbij de Samsung S95F in donkerblauw is weergegeven, de S95D van vorig jaar in lichtblauw en de LG G5, de grote concurrent van de S95F, in geel.
Let op: omdat we niet alle tv's in dezelfde beeldmaat hebben getest, geeft deze tabel een licht vertekend beeld. Televisies met een 65"-beelddiagonaal hebben een 39,7 procent groter beeldoppervlak dan 55"-televisies. Hoewel het energiegebruik niet volledig aan het paneel toe te schrijven is, maakt dit uiteraard wel een groot verschil.
De S95F maakt gebruik van een nieuw QD-oledpanel dat een stuk efficiënter zou moeten zijn, en onze tests bevestigen dat. Ten opzichte van de 55"-S95D van vorig jaar gebruikt ons 65"-testmodel van de nieuwe S95F in de schaakbordtests 26 en 20 procent meer energie, en in de videotests is het verschil 23 en 25 procent, terwijl het scherm dus bijna 40 procent groter is. Toch kunnen we ook de nieuwe S95F niet als zuinig bestempelen: ook deze nieuwe QD-oled blijft een grootverbruiker. Dat valt vooral op als we de tv vergelijken met de LG G5, die we in dezelfde 65"-beeldmaat hebben getest. Die tv gebruikt een nieuw Primary RGB Tandem-4-stack-woledpaneel dat veel zuiniger met energie omspringt.
Het audiosysteem van de S95F is grotendeels gelijk aan dat van zijn voorganger, al heeft Samsung vooral softwarematig nog wat tuning toegepast. De tv maakt nog altijd gebruik van een 4.2.2-systeem. Optisch zijn alleen acht grote, platte drivers aan de achterkant van de tv zichtbaar, die moeten zorgen voor de basweergave. Achter grilles aan de zijkanten achterop de tv zijn ook meerdere tweeters verwerkt. De basdrivers hebben een iets ander uiterlijk dan de speakers van vorig jaar, maar dat lijkt vooral een cosmetische aanpassing. In de praktijk klinkt de S95F net als zijn voorgangers redelijk, gezien hoe dun de tv is. Tegelijkertijd blijft het geluid matig voor een apparaat uit de topklasse. Vooral de basweergave blijft een zwak punt, want het gebrek aan klankkast is zelfs met de beste softwaretrucs niet volledig op te lossen. De tv is prima geschikt voor dagelijks tv-kijken en dankzij optimalisaties klinken stemmen weer nét wat beter dan bij de S95D, maar de verschillen zijn klein. Zoals altijd geldt: als je écht goed geluid wilt, zul je moeten investeren in een goede soundbar met subwoofer of in een receiver met een set losse luidsprekers.
De Samsung S95F heeft achter zichtbare woofers en de tweeters zijn achter de openingen aan de zijkanten verwerkt.
Paneel en beeldverwerking
De Samsung S95F is, net als zijn voorgangers, beschikbaar in 55", 65" en 77", maar nieuw dit jaar is een 83"-variant. Samsung heeft deze maat niet eerder toegevoegd aan zijn topklasse oled-tv's. Daar is een reden voor: de S95-serie gebruikte tot nu toe altijd QD-oledpanelen van Samsung Display, die niet beschikbaar zijn in maten groter dan 77".
Dat verdeelt de S95F-serie qua paneeltechnologie in twee delen. De 55"-, 65"- en 77"-modellen beschikken over een nieuw QD-oledpaneel van Samsung Display, terwijl het 83"-model een 4-stackwoledpaneel van LG Display gebruikt. Samsung Electronics communiceert dit niet naar de consument, maar spreekt zelf alleen over 'oled' en zegt dat de S95F in alle beeldmaten vergelijkbare prestaties levert. Eerder konden wij tijdens een korte hands-on sessie al metingen uitvoeren op een 83"-versie van de S95F en, na nu ook de 65"-variant getest te hebben, kunnen we dat grotendeels onderschrijven, maar helemaal gelijk zijn beide paneltypes niet. Woled gebruikt een extra witte subpixel om de helderheid te verhogen, wat de kleurverzadiging (licht) beïnvloedt op hogere helderheid; iets waar QD-oledpanelen geen last van hebben. LG heeft dat probleem met de nieuwe 4-stackwoledpanelen grotendeels opgelost, maar er blijft een onderscheid tussen beide technologieën. Voor meer informatie over LG's nieuwe panelen verwijzen we naar onze review van de LG OLED Evo G5. In dit artikel richten we ons verder op het QD-oledpaneel van ons 65"-testmodel van de S95F.
Want waar LG Display dit jaar een grote stap in helderheid maakt met zijn 4-stackwoledpaneel, doet Samsung Display dat ook met zijn nieuwe generatie QD-oledpanelen. Technisch gezien zijn de veranderingen bij Samsung kleiner. Samsung Display zegt dat het nieuwe paneel beschikt over een derde generatie elektroluminescentielaag, die tot 30 procent efficiënter zou zijn in het omzetten van elektrische energie naar licht. Op de volgende pagina, bij de metingen, zien we dat de 65"-S95F inderdaad een veel hogere lichtopbrengst heeft dan zijn voorgangers en − toeval of niet − op dit punt vrijwel gelijk presteert aan de nieuwe 4-stackwoledpanelen in de LG G5 en het 83"-model van de S95F dat wij eerder hebben getest.
Matte afwerking
Vorig jaar introduceerde Samsung bij de S95D voor het eerst een matte afwerking op zijn topklasse oledtelevisie. Dat was toen uniek, omdat alle andere oledtelevisies een glanzend scherm hadden. Lcd-televisies met een matte afwerking komen vaker voor; Samsungs The Frame is daar een goed voorbeeld van. Een matte afwerking heeft voor- en nadelen. Het belangrijkste voordeel is dat reflecties van bijvoorbeeld lampen en ramen veel minder zichtbaar zijn, doordat een soort diffusiefilter wordt gebruikt dat het invallende licht verspreidt over een groter oppervlak. Het nadeel is dat, in plaats van één felle reflectie op een klein deel van het scherm, invallend licht bij matte schermen juist het hele scherm een beetje laat oplichten. Vooral overdag, onder heldere omstandigheden, zorgt dit ervoor dat zwart niet meer helemaal diepzwart is. Een ander punt is dat het matte filter de beeldscherpte iets vermindert omdat het het licht verstrooit. Dat effect is echter op subpixelniveau en op normale kijkafstand zie je hier eigenlijk niets van.
De S95F maakt gebruik van een nieuwe, duidelijk verbeterde matte afwerking ten opzichte van de S95D van vorig jaar. De S95F onderdrukt hotspots van invallend licht nog beter en lijkt meer licht te absorberen. Je ziet nog altijd dat het paneel iets oplicht bij veel invallend (zon)licht, maar minder dan vorig jaar. In een verduisterde ruimte, zonder direct licht op het scherm, is zwart bij de S95F vanzelfsprekend diepzwart, want net als bij alle andere oleds lichten de pixels alleen op als ze worden gebruikt.
De S95F op een zonnige dag in een lichte ruimte, met de lamp links op het scherm gericht
Of een matte afwerking een voor- of nadeel is, is persoonlijk. In onze testomgeving viel op dat, ook op een zonnige dag en met grote ramen, de S95F dankzij zijn hoge helderheid én het gebrek aan hinderlijke reflecties een opvallend goede kijkervaring biedt. In donkere scènes is zichtbaar dat het paneel door invallend licht niet helemaal zwart is, maar het kijkcomfort blijft hoog. Opvallend is dat de LG G5, die vergelijkbaar presteert qua helderheid, ondanks een goede antireflectiecoating wel meer last heeft van plaatselijke reflecties vanwege zijn glanzende scherm.
Kijkhoeken en uniformiteit
De kijkhoeken van de S95F zijn uitstekend. Ook van opzij bekeken blijft de kleurweergave vrijwel onveranderd; wel neemt de helderheid iets af. Opvallend is dat het scherm onder een extreme kijkhoek toch weer wat kan spiegelen, waardoor het matte effect deels verloren gaat. De uniformiteit van ons 65"-testmodel bleek uitstekend: van zichtbare banding was geen sprake.
Beeldverwerking
De S95F heeft dit jaar een nieuwe processor gekregen, de NQ4 AI Gen3. Waar de Gen2-processor uit de S95D van vorig jaar slechts in naam verschilde van zijn voorganger, is de Gen3 daadwerkelijk een nieuwe chip. Samsung is niet duidelijk over wat de processor beter maakt dan zijn voorganger, behalve dat het aantal AI-verwerkingsunits is verhoogd van 20 naar 128. Dit zou voordelen moeten opleveren bij AI-taken als upscaling, hdr-remastering van sdr-content, frame-interpolatie en kleuroptimalisatie.
In de praktijk merken we dat deels. De upscaling van sd- en hd-beeldmateriaal naar 4k is inderdaad erg goed en opnieuw beter dan vorig jaar bij de S95D. De uitstekende upscaling die we vorig jaar bij Samsungs 8k-televisies zagen, lijkt nu ook bij de topklasse 4k-modellen beschikbaar. Over de andere vermeende verbeteringen zijn we kritischer. De motion handling van de S95F is goed, maar niet zichtbaar beter dan bij de S95D. Beeldinterpolatie blijft duidelijke beeldfouten opleveren, vooral als je het agressief toepast bij 24-, 25- en 30Hz-materiaal. De bewegingsscherpte bij 50- en 60Hz-beelden is wel uitstekend, wat de S95F zeer geschikt maakt voor sport. De tv kan, indien gewenst, black frame insertion (bfi) toepassen om beweging nog vloeiender te laten lijken, maar dat gaat sterk ten koste van de helderheid en bovendien is het − naar onze mening − duidelijk en hinderlijk zichtbaar dat het scherm knippert.
Zowel in sdr- als hdr-modus kun je ervoor kiezen om de helderheid van het scherm dynamisch te verhogen, waarbij de tv het signaal en het omgevingslicht analyseert en vooral de schaduwen en middentonen versterkt. Dat zorgt ervoor dat het beeld puristisch gezien weliswaar niet helemaal juist meer is, maar er in de praktijk vaak aantrekkelijker uitziet. Vooral bij hdr-content, die op highlights na vaak donker is gemasterd, is de dynamische tonemapping in de praktijk echt de moeite waard. Voor hdr-weergave ondersteunt de S95F, net als zijn voorgangers, HLG, HDR10 en HDR10+, maar Dolby Vision ontbreekt nog altijd. Dat is jammer, want hoewel Netflix sinds een paar maanden ook HDR10+ ondersteunt, blijft Dolby Vision in de praktijk breder toegepast. Bij streamingdiensten en ultra-hd-blu-rays met Dolby Vision valt de S95F daarom terug op 'gewoon' HDR10, zonder de dynamische metadata die de tv helpt om het beeld per scène te optimaliseren.
Over de nieuwe AI-beeldmodi zijn we minder positief. Op basis van het type content past de tv zijn instellingen automatisch aan en kun je nu zelf presets maken voor sport, film en algemene content. De tv laat je aan de hand van vier voorbeeldfoto's kiezen hoe je contrast, kleurverzadiging en kleurtemperatuur het liefst wilt hebben voor elk van deze contenttypes. Zo kun je bijvoorbeeld voor sport extra contrast en levendigere kleuren selecteren, terwijl je voor films een natuurlijkere look als preset instelt. In de praktijk levert dit volgens ons geen optimaal resultaat op. Ten eerste wordt altijd een vrij agressieve vorm van beeldinterpolatie toegepast als je de AI-modus kiest, met duidelijke beeldfouten bij snelle bewegingen als gevolg. Ook kleuren en contrast lijken altijd extra aangezet te worden, waardoor het beeld nooit echt natuurlijk oogt. Uiteraard is dit een kwestie van smaak, maar als je van natuurgetrouw beeld houdt, kun je de AI-beeldmodus beter links laten liggen en kiezen voor de Filmmaker-beeldstand.
AI Color Booster Pro uit (links) en aan.
Ook de nieuwe 'AI Color Booster Pro'-functie, die belooft beelden in real time te analyseren en kleuren te optimaliseren met behoud van natuurgetrouwe weergave, stelt in de praktijk teleur. Zelfs met Color Booster op 'laag' worden kleuren vaak te fel weergegeven. In de 'hoog'-stand krijgen mensen een onnatuurlijk rode huid en worden bomen en gras bijna lichtgevend groen.
Zet je al deze functies uit, dan levert de S95F in de Filmmaker-modus uitstekende beeldkwaliteit, zowel bij sdr- als hdr-weergave. De upscaling is, zoals eerder genoemd, uitstekend. Hoewel we beeldinterpolatie voor 24- en 25Hz-filmcontent ('trilvermindering') liever uitschakelen, kan een klein beetje 'wazigheidsvermindering' voor normale 50- en 60Hz-televisiebeelden geen kwaad. De 'ruisreductie' van de S95F lijkt twee dingen te doen: naast het wegfilteren van ruis onderdrukt het ook colorbanding. Opvallend genoeg werkt dit beter als je ruisreductie op 'standaard' zet dan op 'hoog'. Standaard levert bovendien nauwelijks zichtbare vermindering van beeldscherpte op, waardoor deze instelling aan te raden is.
Metingen en hdr
We hebben de beeldkwaliteit van de tv gemeten met Portrait Displays Calman Color Calibration-software in combinatie met onze SpectraCal C6-colorimeter en Jeti-spectrofotometer en een VideoForge Pro-signaalgenerator. Voor tests met een pc als beeldbron gebruiken we een Inno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3-videokaart. We voeren hierbij met sdr- en hdr-signalen een serie grijs- en kleurmetingen uit om zo de kleurtemperatuur, de grijs- en kleurfouten, de helderheid en het contrast te bepalen. We testen bij elke tv welke beeldmodus de nauwkeurigste weergave oplevert en voeren de metingen in die modus uit.
We testen voor zowel onze sdr- als hdr-metingen vooraf welke beeldpreset het nauwkeurigste grijsverloop levert en kiezen die preset om de rest van onze tests uit te voeren. We geven alle televisies een eerlijke kans door alle (AI-)beeldoptimalisaties uit te schakelen, omdat deze de meetresultaten alleen maar verstoren. Opties zoals Dynamic Contrast en Live Colour zorgen voor een intensere kleurbeleving, maar ook voor verzadigingsfouten.
We meten de kleurechtheid in ΔE2000 en ΔE ITP, waarbij ΔE2000 de norm is die al decennia wordt gebruikt om een indicatie te geven van beeldprestaties. ΔE geeft aan hoeverre de gemeten waarde afwijkt van de verwachte waarde, en voor ΔE2000 geldt als vuistregel dat waarden lager dan 3 als zeer goed en lager dan 1 als perfect worden gezien.
ΔE2000 heeft echter beperkingen bij hdr, waardoor vaak onrealistisch lage (dus goede) scores worden behaald, terwijl de beeldfouten wel goed zichtbaar kunnen zijn. ΔE ITP lost dit op en weegt de kleurafwijking ook anders, waardoor kleuren die we snel herkennen als goed of fout, zoals huidtinten en planten, meer invloed hebben op de score dan bijvoorbeeld neonkleuren. De resultaten van ΔE2000 en ΔE ITP zijn hierdoor niet onderling met elkaar vergelijkbaar.
Sdr-weergave
We hebben de S95F zowel in sdr als hdr getest in de Filmmaker-beeldstand, deze levert de meest natuurgetrouwe weergave. Zoals we van een tv uit de topklasse mogen verwachten, is die weergave van hoog niveau. In sdr presteert de S95F net als zijn voorganger echt uitstekend, met zeer lage kleur- en helderheidsafwijkingen. Als je de helderheid van de tv helemaal opschroeft levert de 65"-versie die wij testen bovendien een enorm helder plaatje. Full screen haalt de tv bijna 400cd/m² en de piekhelderheid komt uit op ongeveer 700cd/m², wat de tv uitstekend geschikt maakt om ook overdag tv te kijken, vooral dankzij de matte schermafwerking.
Grayscale - gemiddelde grijsafwijking
Gemiddelde Delta E Colorspace
Gemiddeld Delta E colorchecker
Gemiddelde grijsafwijking
Televisie
Paneeltype
Gemiddelde kleurafwijking in ΔE2000 (lager is beter)
Ook de hdr-weergave van de S95F is verbluffend goed. Ons 65"-testmodel haalde pieken van nét boven 2000cd/m² in de Filmmaker-modus, iets minder dus dan de LG G5 die ruim 2300cd/m² liet noteren. In de praktijk zal je dat verschil niet echt terugzien; naarmate de helderheid toeneemt, wordt het menselijk oog steeds minder gevoelig voor verschillen. Belangrijker is daarom de fullscreenhelderheid, die uiteraard ook bij deze tv een stuk lager ligt. Oled blijft op dat punt achter bij de topklasse led/lcd-televisies, maar met bijna 400cd/m² is de S95F bijna 33 procent helderder dan zijn voorganger en de helderste oled die we tot nu toe gemeten hebben.
De kleurweergave bij hdr-beelden is dik in orde. Met zijn QD-oledpaneel kan de S95F met gemak alle kleuren binnen de DCI-P3-kleurruimte weergeven en de gemiddelde kleur- en helderheidsfouten zijn daarbij erg laag.
Gemiddelde grijsafwijking zonder luminantie
Gemiddelde gedetailleerde-kleurafwijking zonder luminantie
Dekking DCI P3 kleurruimte
Gemiddelde grijsafwijking zonder luminantie
Televisie
Schermdiagonaal
Paneeltype
Gemiddelde grijsafwijking in ΔE ITP (lager is beter)
De Samsung OLED S95F is een grote stap vooruit ten opzichte van de S95D van vorig jaar. Dankzij het nieuwe QD-oledpaneel is het 65"-model dat wij testten ongeveer een derde helderder dan zijn voorganger en het verbeterde matte beeldpaneel is bovendien een duidelijke verbetering. Dit laatste maakt de S95F uniek, want samen met de S95D van vorig jaar is het de enige matte oledtelevisie op de markt. Een mat scherm heeft voor- en nadelen, maar in de praktijk wegen de voordelen zwaarder. In een heldere ruimte met grote ramen heb je nauwelijks last van reflecties, terwijl de grijzige gloed die de matte coating door invallend licht krijgt, wat mij betreft niet storend is. Sterker nog, door de hoge helderheid van de S95F vind ik het de beste oled-tv voor in een lichte kamer.
Het smart-tv-systeem van Samsung werkt prima. Hoewel de nieuwe AI-functies voor automatisch vertaalde ondertitels en de click-to-search-functie bij ons niet werken, blijft Tizen een snel en goed functionerend systeem. De vernieuwde instellingenmenu's zien er moderner uit; qua instelmogelijkheden is er nauwelijks iets veranderd.
Door de nieuwe beeldprocessor zet de S95F vooral op het gebied van upscaling een goede stap: sd- en hd-beelden worden zeer fraai omgezet naar 4k. Andere beloofde verbeteringen zijn minder zichtbaar en de nieuwe AI-beeldfuncties voor optimalisatie van kleur en contrast zullen beeldpuristen minder aanspreken. De beeldweergave van de tv in de Filmmaker-stand is echter uitstekend en van referentiekwaliteit.
Dat betekent echter niet automatisch dat Samsung de concurrentie voorbijstreeft en nu de beste en helderste oledtelevisie heeft, want eerder zagen we al dat de LG OLED Evo G5 een vergelijkbare stap in helderheid heeft gezet. De Samsung S95F en LG G5 bieden in de praktijk ongeveer dezelfde vooruitgang in helderheid en zijn, zolang zij de enige tv's met oledpanelen van de nieuwe generatie zijn, aanzienlijk helderder dan alle andere oledtelevisies. Op het gebied van beeldverwerking presteert de LG G5 iets beter dan de S95F, maar het verschil is klein. Het blijft vooral jammer dat Samsung nog steeds geen Dolby Vision ondersteunt, omdat dat voor sommige gebruikers toch een doorslaggevend detail kan zijn.
Wie op dit moment in het voorjaar van 2025 de best mogelijke oledtelevisie wil kopen, heeft de keuze tussen de LG G5 en de Samsung S95F. Qua prestaties ontlopen beide tv’s elkaar nauwelijks en het belangrijkste verschil is de schermafwerking. De LG G5 heeft een glanzend oledpaneel, terwijl de S95F een mat paneel heeft. Beide uitvoeringen hebben voor- en nadelen: je kiest tussen een scherm met scherpere reflecties, of een tv die invallend licht verspreidt en daardoor wat minder diepe zwartwaarden laat zien bij veel omgevingslicht.
Het is keer op keer bij Samsung een terugkomend negatief punt: afstandsbediening heeft weinig knoppen.
Maar waarom is dat negatief? Ik kies juist (mede) de tv omdat ik geen afstandsbediening wil met 101 knoppen die je toch nooit gebruikt.
Dus voor wie is dit een negatief punt? Voor de reviewer, of voor de gebruiker? Ik vind dat vrij discutabel.
En ik lees:
Zo kun je het instellingenmenu niet met één druk op de knop openen; daarvoor moet je altijd eerst een extra stap uitvoeren. Ook het invoeren van zendernummers wanneer je lineaire tv kijkt, gaat minder eenvoudig.
In dit geval, voor de reviewer maar ook voor mij.
Het gaat niet om 1001 functies die je niet gebruikt maar gewoon de standaard knoppen. Dat je niet rechtstreeks naar instellingen kan gaan is wel een groot gemis (gebruik t vaak in bij mijn LG). En geen numerieke toetsen is toch echt wel een benoeming waardig in een review.
Dus omdat jij het geen negatief punt vind, mag het niet benoemd worden in een review?
Inderdaad is dit dus gewoon slecht design. Daarnaast is er op deze afstandsbediening uiteraard wel ruimte voor een gesponsorde Netflix, Disney+, en Prime Video knop, met nog een bijbehorende “Samsung TV Plus” knop, dus het is echt niet dat we het hier over minimalistisch of strak design hebben.
Je betaalt de absolute hoofdprijs voor dit soort apparatuur, dan mag je iedere cash grab die men daar nog bovenop doet die ten koste gaat van de gebruiker absoluut afrekenen. Helaas is dat gemeengoed geworden en heb je al consument geen echte alternatieven meer, maar eigenlijk is het bizar.
[Reactie gewijzigd door Aiii op 25 mei 2025 08:25]
Dat afschuwelijke Tizen systeem is voor mij reden geweest verder af te zien van Samsung en voortaan een ander merk te gaan voor. Behalve de reclame en die onzin knoppen (Rakuten TV? wat is dat in godesnaam?) vind ik dat systeem allesbehalve gebruikersvriendelijk voor de doorsnee-consument zoals ondergetekende.
Het wordt tijd onder ogen te komen dat de enshittification onder smart-TV platforms zich universeel heeft doorgezet.
Onder de grote merken is er bij mijn weten geen enkel alternatief meer waar je reclame vrij kunt navigeren. En vrijwel alle fabrikanten neigen er naar beeld data naar hun servers te sturen voor “AI”.
Wat dat betreft zou ik Tizen dus ook niet meer als nadeel kunnen zien. De rest is, of zal binnenkort, in hetzelfde bedje ziek zijn.
Als consument ben je dus weer aangewezen op alternatieve, via HDMI verbonden apparaten voor de beste gebruikerservaring. Met het OS op de tv enkel om beeld instellingen te wijzigen en de bron te selecteren. En deze alleen even middels UTP te verbinden voor een eenmalige firmware actualisering.
Helemaal mee eens. Eigenlijk zou Tweakers bij reviews een extra puntje moeten controleren: is het mogelijk de TV zonder hindernissen in 'dumb' mode te gebruiken? Dus of het ding opstart zonder meldingen van ontbrekende internetverbinding en direct het signaal op de laatst gebruikte HDMI poort doorgeeft.
Kan me haast niet voorstellen dat deze Samsung dat niet heeft.
Met mijn Samsung kan het in ieder geval. Die instelling zit wat dieper weg, moet je even naar zoeken.
Ik zou zelfs voorstander zijn van uitsluitend domme TV’s. Vaak vallen de slimme functies na een jaar of 5 toch uit. Net als bij mijn huidige Sony-TV uit 2011. Die stopte al binnen 5 jaar met de eerste smart functies. Sinds die tijd gebruik ik die via een extern kastje. Het beeld is nog steeds ruim voldoende. Op dit moment de KPN TV+ box. En het geluid via mijn ONYO receiver. Ook daar zijn sommige Smart functies zoals Internet radio te snel gestopt. Het geluid is op deze manier ook perfect met 2 flinke luidsprekers.
Een versterker hoeft er dus ook niet in te zitten. Wel een mogelijkheid om geluid op een fatsoenlijke manier door te zetten naar een versterker of soundbar en de mogelijkheid voor een BT koptelefoon. Dus het zou een plus moeten zijn wanneer zowel een domme als slimme versie met bijbehorend prijsverschil op de markt zou worden gebracht.
De aansluitbox van Samsung is flink groter dan mijn KPN TV+ box.
Daarnaast zou het wat mij betreft beter zijn wanneer je i.p.v. hdmi de aansluiting via USB-C zou kunnen doen. Die kabels zijn veel eenvoudiger weg te werken. En je kunt eenvoudig laptop of desktop aansluiten.
"kunnen"
Het is niet alsof die tv dan ineens goedkoper is. Er is geen alternatief voor handen dus je moet inmiddels wel.
Reclame op de tv is gewoon een continue geldstroom, extra marge bovenop die tv. Ze maken de tv er echt niet goedkoper om.
Onzin. De TV markt staat onder grote prijsdruk en toestellen zijn fors goedkoper geworden met de jaren. 20 jaar terug was een 65 inch toestel nog een zeldzaamheid, tegenwoordig ben je voor minder dan 500 euro klaar.
De enige manier waarop dat kan is door ook klantdata te verkopen.
Vergeet vooral niet dat de technologie ook gewoon goedkoper is geworden voor TV-fabrikanten. Schermen zijn beter én goedkoper om te produceren.
20 jaar geleden was een toestel van meer dan 50 inch ook een zeldzaameheid en tegenwoordig is dat opnieuw zeldzamer dan pakweg 10 jaar geleden.
100" schermen kon je 15 jaar geleden niet eens vinden onder de 10.000 euro, inmiddels zijn die betaalbaarder en heb je een heel aanbod tussen de 1500 en 3500 euro. Dat is echt niet door reclameopbrengsten.
Alsjeblieft.
En qua high end krijg je natuurlijk ook een stuk meer TV voor je rug dan 15 jaar gekeken. Waar je toen een 42” LCD had heb je er nu minstens een 55” OLED voor.
@bzzzt Ik ben het zeker met je eens dat het een criterium dient te zijn. Heb er nooit bij stilgestaan, maar het valt natuurlijk perfect te programmeren dat de TV onklaar wordt gemaakt zodra er geen data verstuurd, of reclame opgehaald kan worden. Ik zie ze er voor aan.
@bzzzt Ik ben het zeker met je eens dat het een criterium dient te zijn. Heb er nooit bij stilgestaan, maar het valt natuurlijk perfect te programmeren dat de TV onklaar wordt gemaakt zodra er geen data verstuurd, of reclame opgehaald kan worden. Ik zie ze er voor aan.
Zo paranoia ben ik niet dat ik dat verwacht, en dat lijkt me redelijk in strijd met consumentenrecht maar het is natuurlijk heel makkelijk wat 'dark patterns' in te bouwen zoals popups met foutmeldingen over de internetverbinding die lastig weg te klikken zijn zodat je het 'probleem' wel gaat fixen.
Mijn samsung frame uit 2021 kreeg na een jaar of zo opeens reclames in de user interface die niet te disablen zijn in de TV zelf. En ik kan ook geen app kiezen om standaard mee te starten dus dat is altijd het samsungTV kanaal met ouwe topgear meuk. Denk niet dat het weer een samsung wordt de volgende ronde.
Dit soort dingen moeten we vaker horen. Ben alleen bang dat er niet meer zoveel te kiezen overblijft als je alle merken die dergelijke trucs uithalen schrapt...
65 inch voor €500?
Vandaag zit je er een factor 5 naast:
Samsung OLED S95F 65" Titanium, Zwart. Prijs bij publicatie: € 2.689,-. Vanaf € 2.694,-
Hij zegt toch niks gek...65" schermen begint inderdaad bij ongeveer 500 euro. Dat jij er een OLED scherm bij haalt met een heel ander prijskaart doet er niks aan af.
Het wordt ook nergens gevraagd, dus is de consument er minder bekend mee.
Als in elke winkel gevraagd wordt of je een domme of slimme tv wilt, en er uitgelegd wat het verschil is etc etc. dan wordt het een heel ander verhaal. Nu wordt het vooral door je strot geduwd en zijn we jaren te laat met vragen naar domme tv's omdat ze er niet meer zijn
Ik gebruik daarom op mijn in november aangeschafte 65" TCL een Nvidia Shield Pro en heb de TV niet aan het internet hangen en update deze m.b.v. een usb stick.
TV is dan als het ware een monitor geworden.
Omdat nieuwe firmware meestal een verbetering van de beeld kwaliteit oplevert en vaak nieuwe of gewijzigde instellingen zodat je het beeld voor jouzelf beter kunt optimaliseren.
Firmware updates voegen niet heel vaak functionaliteit toe. Meestal platform en security dingen, bugfixes van dingen waar je toch niet tegenaan loopt dus als je de internet functionaliteit niet gebruikt en tevreden bent met de functies zoals ze zijn is updaten eigenlijk niet echt nuttig.
Vrij groot in Azië en blijkbaar ook bekend in de VS. Die tv's worden op meer plaatsen verkocht he, ik zie Rakuten wel vaker voorbij komen als app of knopje, niet erg populair hier maar wel beschikbaar blijkbaar .
[Reactie gewijzigd door Andros op 25 mei 2025 10:26]
Geen idee waar het vandaan komt, maar ze hebben best wat content. het is een soort combinatie van Netflix en YouTube. Films en series kan je gratis bekijken, maar je moet wel reclames kijken. Zelf heb ik het wel eens geprobeerd en op zich als je een film wil kijken zonder te betalen werkt het prima hoor!
Bovendien zie ik in de reviews dat het echt niet supervlot gaat om door de menus te komen. Vooral als er tegelijkertijd een app draait. Ik heb daar nooit geduld voor. Ik vind toetscombinaties niet erg maar dan wil ik ze snel in kunnen voeren.
Het is natuurlijk niet zo dat ik dagelijks in het tv instellingen menu zit. Vind ik het dan erg dat ik via een a.u.b. menu er bij moet komen?
Ik kan me eigenlijk ook numerieke deel niet echt in vinden. Huidige ipTV van bv KPN. Kan je favorieten aanmaken. Ik heb dus een klein lijstje die ik bekijk 1x instellen en klaar.
En steeds meer mensen gaan minder liniar tv kijken. Die hebben dus meer aan een goede dpad om te navigeren.
Het is dus echt een mening en geen feit dat men een uitgebreide afstandsbediening nodig heeft. En dus als negatief wordt opgemerkt. Zelf zou ik me er niet aan storen.
Het is een negatief punt vanuit een persoonlijke mening gevormd, en dat is wel iets om van te zeggen.
Iedereen heeft een andere mening als het gaat over het kopje "gebruikers gemak". Dus kan je dingen die dan als minder, anders of juist beter. worden ervaren door de desbetreffende reviewer, dan nog wel als plus of min punten bestempelen?
Ik vind dat eigenlijk van niet, een persoonlijke mening over de interface van een apparaat is en blijft een mening. En valt niet te schalen over als een min of plus punt.
Moet het benoemd worden? Ja dat zeker, maar benoem het dan als een opmerking
Sowieso ouderwets toch? We hebben allemaal een smartphone tegenwoordig... Ik gebruik zelf Unified Remote.
En voor de echte TV een 'fake' LG magic remote gekocht met gyro etc welke gewoon met Windows werkt. DPI op 200% en je ziet op afstand alles.
Dus Netflix 'app', Kodi voor eigen media, op een mini PC met Windows LTSC, ideaal. Komende 10 jaar geen omkijken naar. Geen gezeur met de TV die opeens gedwongen moet worden vervangen want de TV OS wordt niet meer ondersteund.
En tja, wie gebruikt er nou een gare gelimiteerde, privacy schendende TV OS die phone home-t?
[Reactie gewijzigd door Marctraider op 25 mei 2025 10:27]
Dat heeft helemaal niets met vaardigheid te maken, maar ook met gemak en vooral snelheid.
Een afstandsbediening pak je, kan je gelijk gebruiken en reageert direct en leg je weer weg.
Een app daarentegen moet je eerst je telefoon pakken, ontgrendelen, app openen, dan doen wat je wilt doen (vaak met een vertraging), je telefoon locken en weer terug leggen.
Ik vind dat veel te veel handelingen en tijd voor als je alleen even het geluid harder wilt zetten.
Plus een afstandsbediening is gemakkelijk te delen. Met een app moet iedereen deze hebben, ook als je vrienden over de vloer hebt. Dat is met een app een stuk lastiger en vaak ook ongewenst.
Via mijn telefoon vind ik lastig.
1: Mijn werk telefoon zit een code / vingerafdruk op. Ik kan dus niet snel de tv bedienen. Of ik ben ook op mijn telefoon bezig omdat de film meer een achtergrond film is.
2: De levensduur van een telefoon batterij is veel minder lang dan een afstandsbediening. Het kan dus makkelijk gebeuren dat ik de telefoon moet opladen en tv wil kijken.
Voor mij gevoel werkt een telefoon dus niet zo fijn als een gewone afstandsbediening.
Dat heeft helemaal niets met vaardigheid te maken, maar ook met gemak en vooral snelheid.
Een afstandsbediening pak je, kan je gelijk gebruiken en reageert direct en leg je weer weg.
.
Het heeft denk ik meer met de integratie te maken. Ik zou eerlijk gezegd niet weten waar mijn afstandsbediening is omdat ik een Apple tv icm een iPhone gebruik. De afstandsbediening ligt overal op de bank, en de telefoon praktisch aan mijn handen geplakt. (Ook niet gezond, I know )
Maar android is niet ideaal icm een Apple tv. En je moet er ook maar een willen. Vele gebruiken natuurlijk gewoon alleen de apps van de tv zelf en dan heb je niets aan je telefoon en is een remote een must.
Ze zijn wat mij betreft doorgeslagen. Simpelere afstandsbedieningen ipv die dingen met 500 knoppen? Lijkt mij een prima idee! Maar dan direct terug naar nauwelijks knoppen, geen numerieke knoppen, maar nog wel 4 voor streaming diensten die jij dan weer net niet gebruikt? Dat vind ik teveel van het goede.
Ik zou stellen dat de fabrikanten ziek zijn: Ze zijn helemaal niet bezig met weinig gebruikte knoppen weg te halen, ze zijn bezig veelgebruikte knoppen weg te halen en te vervangen door gesponsorde knoppen. Het is tijd dat fabrikanten een heldere boodschap krijgen dat wij consumenten een goede afstandsbediening willen en ik hoop dat deze recensie daar een bijdrage aan levert.
Voor mij zijn er een aantal knoppen die ik gebruik(ik kijk geen lineaire tv). Aan/uit, volume, source, pause/play, ok-knop en de Netflix en prime knop(ook al zou ik daar ook wel zonder kunnen). Verder de Magic Remote functie vind ik heerlijk en belangrijk.
Ik heb sinds een dik jaar ook een Samsung TV met zo'n "weinig knoppen" afstandsbediening.
Heb er toen direct een gewone "veel knoppen" afstandsbediening bij gekocht, maar die wordt eigenlijk nooit meer gebruikt.
Het vergt wat tijd om de "weinig knoppen" versie te leren gebruiken. Je moet er achter komen dat er verschil is tussen lang en korte knopdrukken.
Het omschakelen van satelliet naar antenne kan je direct via "Samsung TV plus" knop doen en dan 1 kanaaltje verder brengt je in de antenne zenders.
Zappen gaat vlot als je dat in het zenderoverzicht ("Gids") doet.
Het is handig als je spraakcommando's leert. Dan kan je onmiddelijk kanaalnummer inspreken, energienivo afstandsbediening checken, etcetera.
kHeb deze TV nu een jaar en kan nu met de "weinig knoppen" afstandsbediening goed overweg. Ben er nu, 1 jaar verder, wel tevreden over. Ook omdat hij heel compact is en via bluetooth-radio werkt zodat je niet hoeft te richten.
[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 25 mei 2025 10:31]
Inderdaad, en al je echt verdiept in die afstandbediening dan kan je er eigenlijk alles ook mee wat ik momenteel doe met de KPN afstand bediening (En man wat is die lelijk).
Snap het ook niet, wie kijkt er eigenlijk tegenwoordig nog echt tv? Daarnaast wordt er toch vaak een KPN of Ziggo box tegenwoordig gebruikt. Ik vind het een simpele en fijne remote van Samsung, en ook nog eens erg duurzaam.
@Eric van Ballegoie Ik mis de traditionele “geen Dolby Vision ondersteuning” bij de minpunten. Bij de LG wordt traditioneel “geen HDR10+ ondersteuning” bij de minpunten genoemd (ook dit jaar weer), dus het is wel zo eerlijk als dat nu ook weer gemeld wordt…
Want het gebrek van Dolby Vision is wel degelijk een aardige tekortkoming gezien de brede support van dit format!
Mee eens. Maar ik wil misschien ook dit nog aantippen:
Bieden de volgende standaarden een garantie voor kwaliteit?
4K (ultra HD), HDMI x.x, Dolby Vision/HDR10+/HLG?
Volgens mij bieden ze namelijk nul garantie, behalve de mogelijkheid tot het gebruik van de standaard.
Om dit in context te plaatsen: binnen ultra HD films is er behoorlijk wat verschil in kwaliteit, in verschillende opzichten.
Zo zijn de eerste Harry Potter films (UHD bluray) behoorlijk korrelig, omdat het scans zijn van 35mm film. De korreligheid kan een bewuste keuze zijn, maar de ervaren resolutie is meh. Ik denk dat je met een full-HD bluray en opschalen hetzelfde of meer kan bereiken qua ervaren resolutie.
2001: A Space Odyssey is geschoten op 70mm film, is meer dan 55 jaar oud en ziet er scherper uit op UHD bluray dan de Harry Potter films.
Als je dan kijkt naar de lord of the Rings films naast de Hobbit films, zie je hetzelfde.
Ook het fenomeen echt of nep 4K is een ding online: real or fake 4K.
Hetzelfde bij de HDR standaarden. Waarom zou een standaard niet garanderen dat er een bepaalde standaard gehanteerd wordt, in plaats van alleen een raamwerk te bieden waarin HDR ruimte heeft. Dan heb je wel verschillen tussen de raamwerken ... maar het garandeert niet dat je ervaring daadwerkelijk beter of slechter is dan een andere HDR standaard.
Dit kun je ook doortrekken naar Dolby Atmos. Die biedt "spatiale" audio, waar je onder andere ook geluid van boven kan ervaren. Maar als een telefoon het ondersteunt, ondermijnt dat wel het idee van dat je dan de verwachting kan hebben dat je dan geluid van boven kan horen.
Je haalt valide punten aan met betrekking tot Full HD en 4K echter is de insteek bij HDR met dynamische metadata, waar Dolby Vision en HDR10+ onder vallen, anders.
Dynamische metadata geeft informatie door aan de TV per scene en welke elementen in deze scene het helderst zijn, de TV kan dan met deze informatie beslissen hoe tone mapping ingezet wordt bij betreffende scene. Tone mapping is belangrijk om de creators intent zo goed mogelijk te waarborgen bij TV's die niet toereikend zijn om films en series weer te geven waarop ze gemasterd zijn (1000/ 4000 nits).
In die zin is het wel degelijk een garantie voor kwaliteit mits je natuurlijk een TV hebt die tone mapping op een correcte manier toepast.
De piekhelderheid van TV's neemt steeds verder toe echter staat HDR ook niet stil en worden steeds meer titels in 4000 nits gemasterd, en zullen binnen nu en een decennia films en series op 10.000 nits gemasterd worden.
Gelet op het feit dat Dolby Vison de dominante format is, is een gemis hieraan bij een high end TV met dito prijskaartje zeker een minpunt.
In die zin is het wel degelijk een garantie voor kwaliteit mits je natuurlijk een TV hebt die tone mapping op een correcte manier toepast.
Mits ... dus dan is er nog steeds geen harde garantie.
Het zou zoveel makkelijker en krachtiger zijn als je een standaard/keurmerk ziet, dat het specifiek omschrijft wat dit inhoudt. En niet wat het kán inhouden ...
Deze top televisie biedt net aan 2000 nits. Meeste content is gemastereerd in 1000 nits.
Gemis van Dolby Vision valt wel mee. Anti reflectie scherm maakt de kwaliteit zoveel beter, vooral bij donkere schermen. Daar zit echt heel veel winst.
Wel jammer als je vooral media in dolby vision hebt en die dan alleen in het paars kunt afspelen.
Dolby vision is zeker een grote misser. Maar scherm is zeker een welkome variatie Matt of half Matt mogen ze meer toepassen, zo een spiegel in je woonkamer is niet echt fijn Geen Android/google TV is dan weer een showstopper.
Kan, ik weet het niet, maar dat blijft het standpunt onderstrepen dat je geen garantie hebt op wat je mag verwachten bij UHD/4K. Qua ervaren scherpte zijn er simpelweg geen garanties.
Je antwoord impliceert dat je na aankoop van een 4K TV scherper beeld wil, maar veel films zijn nooit opgenomen met de intentie zo scherp afgespeeld te worden. Het doel hoeft niet per se het halen van de limiet qua scherpte te zijn als dat niet is wat de regisseur wilde.
Je antwoord impliceert dat je na aankoop van een 4K TV scherper beeld wil, maar veel films zijn nooit opgenomen met de intentie zo scherp afgespeeld te worden. Het doel hoeft niet per se het halen van de limiet qua scherpte te zijn als dat niet is wat de regisseur wilde.
Maar dan kan het bij (full-HD) bluray kunnen blijven en de UHD bluray niet hoeven lastig te vallen met valse verwachtingen.
De discussie is of een FullHD blu-ray via upscaling dezelfde of betere beeldkwaliteit kan leveren dan veel UHD films die op gewone film zijn opgenomen.
Daarom komt Nas T met het voorbeeld van Harry Potter die in het begin op 35mm film geschoten is.
Iedereen kan de voordelen van bijvoorbeeld DolbyVision opnoemen maar als je televisie net 1000 nits kan tonen en waardeloos gekalibreerd is, geeft een UHD film met DolbyVision dan een betere kijkervaring dan een FullHD film die je televisie verder zelf up-scaled?
Van heel veel content weet je simpel weg niet hoe de conversie naar UHD met DolbyVision gedaan is. Is de regisseur echt wekenlang in een hokje gaan zitten om alle scenes opnieuw in te stellen of is het werk uitbesteed naar een vaag bedrijfje of is het volautomatisch conversie geweest?
De discussie is of een FullHD blu-ray via upscaling dezelfde of betere beeldkwaliteit kan leveren dan veel UHD films die op gewone film zijn opgenomen.
Een 4K scan van de film zal tegen de grenzen van de korrel aan lopen, maar een UHD blu ray heeft hoe dan ook het voordeel dat de bitrate hoger is en een betere compressietechniek gebruikt wordt. Het zal voor veel mensen de moeite niet waard zijn maar als je wel geld hebt gestoken in een topklasse A/V systeem wil je natuurlijk ook de beste versie van een film afspelen.
Er zal vast geprobeerd worden met zijn erfenis om te gaan zoals hij gewild zou hebben al was het maar voor de positieve publiciteit. Het wordt natuurlijk wel steeds lastiger te bepalen wat zijn opinie over de ontwikkelingen van technologie na zijn dood zou kunnen zijn.
Ik heb precies hetzelfde. Ik zie mezelf overdag in de huidige LG CX als een spiegel, ik heb interesse in een mat(ter) scherm. Maar geen dolby vision is direct een solid pass. Onbegrijpelijk dat Samsung nog steeds zijn eigen HDR10+ blijft pushen.
The technology is standardized and defined in SMPTE ST 2094-40.[10][11][12][7][8][9] HDR10+ is an open standard [disputed (for: "open" describing something not publicly available) – discuss] and is royalty-free;
Aldus juist goed om het erbij te hebben. Het zou just geen of x of y moeten zijn, maar eigenlijk en x en y.
Maar goed, ik kan begrijpen dat een fabrikant voor HDR10+ zou kiezen om toch iets goeds te hebben zonder extra royalty fees te moeten betalen.
Ja dat snap ik, maar als ik een UHD Blu-Ray heb die met Dolby Vision gemastered is, dan wil ik gewoon dat de TV die kan weergeven. De support voor Dolby Vision is breder dan HDR10+ wat toch vooral een Samsung feestje is.
Kijk ook zeker naar de nieuwere generaties LG G-tv's. De anti-reflectieve coating op mijn G3 vind ik behoorlijk indrukwekkend, en dat is volgens mij alleen nog maar beter geworden bij de G4 en G5.
Bij daglicht en felle lichtbronnen zie je echt nog wel wat reflectie hoor, en het werkt vooral 'recht van voren' erg goed, maar misschien is het voor jou wel een goed alternatief op een mat Samsung-scherm zonder DV.
[Reactie gewijzigd door Tuktop op 25 mei 2025 13:11]
Thanks, dat helpt. Ik heb nog een Sony OLED uit 2018 en dat is een grote spiegel. En geen volledig vlakke spiegel vanwege het acoustic surface. Het stoort me na 7 jaar niet meer zo, maar ik neem het wel mee voor de toekomst.
Mocht je de TV eens in een winkel gaan bekijken, check dan even of het kunststof beschermfolie er nog opzit. Ik vond de ontspiegeling in de winkel nogal tegenvallen namelijk, en in eerste instantie thuis ook, tot ik de beschermlaag eraf haalde
Zonde hoor. Want juist anti reflectie verbeterd de beeldkwaliteit enorm. Donker is echt donker zonder dat je ineens je lampen ed op je tv ziet reflecteren.
[Reactie gewijzigd door wiseger op 27 mei 2025 09:10]
Nee. Je hebt wel passthrough, zodat bijv. een A/V receiver het signaal wel door kan sturen naar de TV, maar Dolby Vision moet echt ondersteund worden door de TV.
Die testen zijn er, misschien niet bij tweakers.
Je moet daarvoor wel ruimte hebben of een hele batterij TV's te plaatsen en ook iedere dag dezelfde branduren met dezelfde content mee te geven en dat gedurende 5 jaar.
Ieder jaar krijg je weer dezelfde batterije nieuwe TV's over de vloer die je weer moet testen.
Moet je dus over een redelijke hal beschikken. Denk niet dat Tweakers daar de ruimte voor heeft.
Duur testje denk ik zo. Denk dat ze een deep dive in het zoeken naar gerapporteerde issues moeten doen dan. Tegenwoordig gaan de schermen aan de lopende band tussen de 5 en 8 jaar kapot. Heb zelf nog een Sony XE9005 moederbord vervangen van de week. Veel mensen gooien de tv gewoon weg, heb offertes opgevraagd die gingen van €450 tot €1800.
Moederbordje kostte online €150 en vervangen duurde 30 minuten. :-)
De product naam vind ik verwarrend. In eerste instantie dacht ik; 95”. Maar toen ik ging lezen was het 65”.
Daarnaast blijft Samsung tracken, voor mij gelijk een enorm minpunt. Bij bijvoorbeeld LG kun je dat, weliswaar behoorlijk verstopt, uitzetten evenals reclame. Maar als je bijvoorbeeld op de prime knop drukt , wordt die bak ellende weer vanzelf geïnstalleerd. Minstens zo irritant. Oftewel zo is er wel wat met elk merk, maar ik zou het graag willen weten. Is dat bij Samsung ook als je op de Netflix knop drukt?
[Reactie gewijzigd door no_way_today op 25 mei 2025 07:50]
Daarnaast blijft Samsung tracken, voor mij gelijk een enorm minpunt. Bij bijvoorbeeld LG kun je dat, weliswaar behoorlijk verstopt, uitzetten evenals reclame.
Ik vind het ook heel raar dat de EU hier niks tegen doet. Tracken mag immers alleen met toestemming van de gebruiker (opt in, dus zelfs wat LG doet mag niet). En je moet ook een keus hebben zonder dwang (dus "geef maar toestemming of je kan niet alles gebruiken" mag dus ook niet).
Dit is gewoon een keiharde inschopper voor de GDPR handhaver.
Of de wet moet gewoon eens gehandhaafd worden. Gewoon een verbod op de verkoop van die dingen tot de fabrikant zich wel gaat houden aan de wet van een land waar ze geld willen verdienen. De EU markt is groot en kapitaalkrachtig genoeg maar bijt te weinig van zich af. De gemiddelde consument wordt gewoon gevolgd zonder toestemming, weet dit niet en heeft ook geen zin om nog 100+ euro extra uit te geven voor een kastje om Netflix te kijken als de tv het zelf doet.
De product codes van Samsung zijn al jaren gestandaardiseerd dus vergissen gebeurt niet zo snel.
Dit is het product: Samsung QE65S95FATXXN
Het eerste getal is dus de diameter, het tweede getal de serie, de letter achter de serie het introductie jaar en de twee letters op het einde zijn de landcode.
Dus 65 inch in diameter, serie 95, uit 2025 (F) en voor de Nederlandse markt (XN).
Het zou beter zijn als de voor- en nadelen van dolby vision en hdr10+ op deze generatie tv's eens uitgelegd wordt door Tweakers, want bij de vorige tv's zie het meestal alleen als je de tv's naast elkaar zet. https://www.rtings.com/tv/learn/hdr10-vs-dolby-vision
RTings laat precies zien in hun video (uit dat artikel) hoe DV en HDR10+ helemaal niet zo ver van elkaar af liggen. Alleen bij goedkope televisies zie je een enorm verschil, waarbij HDR10+ meer lijkt op "de TV ondersteunt het wel, maar de implementatie is niet volledig gedaan".
Dank voor de link. Ik zie hier in de comments alleen een hoop kort door de bocht geroep dat zonder dolby vision deze TV het niet waard is, maar niet waarom. Als ik dit zo lees en bekijk durf ik het wel aan.
Het is gewoon een top tv. Veel roepers hebben zelf een TV die net aan de 1000nits aantikt.
Anti-reflectie scherm is echt geweldig. Net zoals de OneConnect box, TV hangt echt superstrak aan de muur.
Wil je later iets anders aansluiten, geen gedoe dat iemand met de touwtjes de TV schuin moet trekken terwijl je zelf aan het priegelen bent om het stekjertje erin te krijgen.
Hoe zit het met tracking en reclame in de menus? Ik las hier een tijdje geleden wat over, maar ik zie niks in de review. Dat zou namelijk een absolute no go zijn voor mij.
Ik heb de 77 inch nu een week, van tracking kan ik niets zeggen, en reclame: Op de homepage staat geen directe reclame. Je begint bij het tabblad 'ontdekken', en als je samsung tv plus hebt ingeschakeld krijg je dat in een klein preview-venster te zien, als daar op dat moment reclame streamt krijg je dat natuurlijk wel te zien. Je kunt tv plus ook uitzetten, en je eigen tv ontvanger aansluiten, dan krijg je dat te zien als preview, als dat je laatst gebruikte bron was voor uitzetten van de tv.
Als je tv plus uitgeschakeld hebt, staat er trouwens rechts heel groot in beeld dat je dat uitgeschakeld hebt
In de menu's voor instellingen staat geen reclame.
Op het tabblad 'apps' krijg je uiteraard aanbevelingen voor apps te zien.
Er kan later alsnog reclame worden toegevoegd door samsung, niemand heeft een glazen bol maar LG heeft al gezegd dat ze meer reclame willen toevoegen.
Op het tabblad 'ontdekken' krijg je aanbevolen streams te zien, dat is volgens mij sowieso al een combinatie van tracking en reclame. Je krijgt dan immers op basis van jouw kijkgedrag (tracking) suggesties voor nieuwe content (reclame).
Voor mij zou een tv waarbij je dit soort functies niet kan uitzetten geen optie zijn. Jammer dat het artikel niet vermeldt of dit bij deze tv uit te zetten is.
Het is tegenwoordig zelfs niet meer vanzelfsprekend dat een tv te gebruiken is als 'domme' monitor met een eigen htpc, zonder dat 'slimme' (ai-)functies in de weg gaan zitten. Deze tv zou bijvoorbeeld gamecontent detecteren met ai en dan naar een andere modus schakelen. Kan dat uitgeschakeld worden?
Op het tabblad 'ontdekken' krijg ik geen reclame te zien, wel een aantal youtube thumbnails die pas spelen als je erop klikt, een een paar willekeurige internet thumbnails, van oa. de NOS.
Je kunt de beeldmodus per bron instellen. Je kunt ook de homepage overslaan, en opstarten met de laatst gebruikte bron, bij mij is dat meestal de tv ontvanger, en anders de blu ray speler.
Als je het internet niet aansluit heb je ook geen tracking, je kunt google tv of apple tv gebruiken om apps te kijken. Je kunt ook geen akkoord geven voor gepersonaliseerde reclame, maar of daardoor de tracking minder intensief is weet ik niet.
Op het tabblad 'ontdekken' krijg ik geen reclame te zien, wel een aantal youtube thumbnails die pas spelen als je erop klikt, een een paar willekeurige internet thumbnails, van oa. de NOS.
Het hangt natuurlijk van je definitie af, maar wat je daar omschrijft klinkt voor mij als aanbevolen content, dat zie ik als reclame.
Je kunt de beeldmodus per bron instellen. Je kunt ook de homepage overslaan, en opstarten met de laatst gebruikte bron, bij mij is dat meestal de tv ontvanger, en anders de blu ray speler.
Bedankt! Fijn om te horen dat dat kan. Dat je gewoon direct naar de laatst gebruikte bron kan zonder eerst in het smart-tv-scherm te komen.
Als je het internet niet aansluit heb je ook geen tracking, je kunt google tv of apple tv gebruiken om apps te kijken. Je kunt ook geen akkoord geven voor gepersonaliseerde reclame, maar of daardoor de tracking minder intensief is weet ik niet.
Google tv of Apple tv heb ik geen interesse in, maar dan zal een eigen htpc ook wel kunnen. Internet rechtstreeks aansluiten op een tv zou ik zelf sowieso nooit doen.
Hoe zit het met tracking en reclame in de menus? Ik las hier een tijdje geleden wat over, maar ik zie niks in de review. Dat zou namelijk een absolute no go zijn voor mij.
Genoeg TV fabrikanten wachten een paar maanden met inschakelen van de volledige reclame 'ervaring' zodat je het toestel niet makkelijk meer terug kan sturen.
Ik heb ook een samsung 95c dus een ouder model, 2 jaar geleden gekocht en ben echt bijzonder ontevreden. Bij donkere beelden zoals lord of the rings of game of thrones zie je echt gewoon niks! Alle soorten instellingen geprobeerd maar blijft slecht, en ook is die super langzaan soms clicken en dan 5 seconden wachten in het menu of je klikt een keer en hij doet 2 acties… voor mij geen samsung meer want lees dat er heel veel mensen issues hebben met oa de te donkere kleuren zonder fix.
Ik heb zelf geen Samsung, maar een Philips, en het zelfde probleem. Beetje op gestudeerd, en het blijkt dat bijna alle OLED TVs niet goed HDR kunnen weergeven. Dan wordt alle licht naar beneden geschaald om bij de maximale helderheid uit de film geen uitgebleekte beelden op de TV te krijgen, met als gevolg dat alles donkerder wordt. Verschillende merken schalen op een verschillende manier. Handmatig de instellingen aanpassen naar hogere helderheid helpt dan maar een klein beetje, en je moet het dan weer terug zetten voor andere films en TV. Gewoon geen HDR films downloaden of streamen.
Je raadt dus aan je TV niet te gebruiken waar die voor bedoeld is ...
Eingelijk is het gezien de veel grotere dyanmische bereik van OLED's (20 stops vs 14 stops voor LCD) nogal bijzonder dat dit probleem uberhaupt optreedt. Je zou het nog kunnen verklaren als het dynamische bereik groter was dan van onze ogen, maar met +/-21 stops voor onze ogen is dat ook niet het geval.
Zou mooi zijn als je de beeld curve per stop handmatig zou kunnen schalen (of als de fabrikanten het goed zouden implementeren)
[Reactie gewijzigd door vladimirN op 25 mei 2025 11:19]
het grotere dynamisch bereik komt door het weergeven van perfect zwart, de maximale helderheid is bij de meeste OLEDs beperkt, en dat is het probleem bij het weergeven van HDR. Om toch details in het felle licht van de film te kunnen weergeven worden alle helderheidswaardes naar beneden bijgeschaald. Zoals eerder gezegd, is de schaalformule verschillend per fabrikant.
OLEDs hebben normaal gesproken een zeer fraai contrast, juist omdat zwart perfect zwart is, dus voor normaal tv kijken een prachtig beeld.
Nieuwere OLEDs, zoals deze uit de test hebben een duidelijk hogere helderheid, dus daar zal het HDR beeld beter te zien zijn.
Als donker echt donker is, dan is het ook donker. Maar als film kijker zijn wij gewend om stiekem in het donker toch alles goed te kunnen zien.
Nu hebben we OLED televisies die echt zwart laten zien. En dan zie je het contrast met bijna zwart nauwelijks. De scene in een donkere berg met een enkele toorts in de hand is ineens gewoon heel donker.
Mensen lossen het kunstmatig op door de helderheid hoger te zetten.
Is het niet een kwestie van een beetje geluk hoe de paneel is?ik heb een 1 jaar oudere qled 75inch samsung(wel de top toen)maar nergens last van.
Mooi scherp,en zelf ben ik fan van lord of the rings,maar ook hier mooi plaatje en in donkere scenes zie ik genoeg details en zie ik gewoon wat er gebeurt.
Was wel enkele dagen zoet met afstellen e.d,en onze tv is absoluut niet traag of wat ook,reageert altijd meteen.
Die 55 inch versie is 20 dagen na release al 600 euro goedkoper geworden. Hoe erg ben je dan genaaid als je op dag 1 kocht. Want dat is niets meer dan expres duur in de markt zetten. Kunnen ze het straks nog een tv ter waarde van 2500 euro noemen terwijl dat onzin is.
Op dag 2 dus retour sturen. Zo simpel is dat. Zelf wel eens gehad en toen kreeg ik alsnog de lagere prijs. Bij Amazon doen ze dat niet dus bij een groot verschil gaat de bestelling gewoon retour.
Dat is echt classic Samsung. Zie ook de smartphones van hun die op dag 1 met korting verkocht worden. Daarmee zeg je dat je product de volle prijs niet waard is.
[Reactie gewijzigd door lowfi op 25 mei 2025 08:10]
Als je op deze manier naar producten gaat kijken dan is er overal wel iets van te vinden. Bij games heb je ook regelmatig een pre order bonus. Iets waar je later geld voor zou moeten betalen.
Als je bijvoorbeeld bij steam kijkt zijn er soms grote prijsverschillen afhankelijk waar je het koopt. Hoe zou je hier bepalen wat een spel waard is als we hier 30 euro betalen en in Turkije bijvoorbeeld hetzelfde spel voor 12 euro?
Een kledingwinkel geeft je met de sale 70% korting en maakt nog steeds winst.
Waarom denk je dat telefoons voor hun release goedkoop worden aangeboden en na de release voor de volle prijs?
Hier nog 2 bonusvragen
Waarom kunnen games niet goedkoper zijn bij hun release als je vooraf al extra's erbij kunt krijgen?
En waarom is kleding eigenlijk zo veel duurder als ze met 70% korting nog steeds winst maken?
Grootste hekel heb ik aan drogisterijen in NL. Die maken je busje deo 6 euro, en zeggen dan: nu 5 halen 2 betalen!!!!11!!!1
Of 3 halen 1 betalen op douchezeep, dat spul wordt in fabrieken voor centen per liter gemaakt. Ligt voor 3 euro per 500ml in de schappen. Omdat je het waard bent.
Productiekosten zijn nooit representatief. Er zijn nog heel veel andere bijkomende kosten. Er is met bijvoorbeeld kleding nog nooit een ondernemer geweest die het eerlijk deed en het veel goedkoper zou aanbieden.
Mensen zeggen altijd dat het goedkoper zou kunnen. Maar als het kan, waarom wordt het dan niet gedaan? Of waarom vormen de mensen, die het altijd roepen niet een groep om het zo te doen. Want als het kan dan heb je echt wel een succes met hoe goedkoop het allemaal zou moeten kunnen. Bied iets van 6 euro aan voor die 50 cent die je claimt en je iedereen komt naar jou toe hoor.
Daarom koop ik mijn douchegel bij de action of in duitsland voor wat, 1.29 per liter ofzo. Bij de kruidvat is het 4 halen 2 betalen, en dan nog is het 2 euro per liter oid.
Tja,de transporteur moet betaald worden incl brandstofkosten,de personeelsleden moeten betaald worden,de winkel moet betaald worden.
Of werk jij voor een werkgever die gratis dingen doet?vind dit altijd een kort door de bocht opmerkingen.
Okay, dan vind je dat lekker kort door de bocht. Bij de action of in duitsland betaal ik wel lekker een euro per liter zeep, ipv 6 euro per liter bij de kruitvat en dan 1+2 gratis. Blijf jij lekker in de nederlandse drogisterij trappen 👍
Als je ook kan nadenken heeft duitsland lagere belastingen zoals de btw en meer comcurrentie dan hier,kun je niet altijd de bedrijven de schuld geven als men hier duurder zijn.Dus ja wederom kortzichtig.
Waar lees jij waar ik winkel?ik.zeg alleen maar waar het duurder het is.Kan je wel beetje bijdehand zitten te doen vanachter een toetsenbordje,ik zeg verder toch niks.
Is altijd zo bij Samsung producten, daardoor blijft er ook nog steeds enigszins een soort van B-merk imago aan dit merk kleven.
Je moet altijd uitkijken dat je niet veel te veel betaald met al die ondoorzichtige cashback acties van hun ook.
Of die echt goedkoper geworden is, is maar de vraag. Als er slechts één winkel is die hem goedkoper aanbiedt terwijl de rest nog op de adviesprijs zit, is het maar de vraag of het zo is.
Pas als je hem besteld en de juiste versie geleverd wordt, dan weet je zeker at je hem goedkoper hebt gekocht.
Ik heb de 55 inch een week geleden gekocht en inclusief de 200euro korting van Samsung 2100 euro betaald. Zie volgens mij nog geen lagere prijzen op tweakers. Vraag me wel af hoe ik dit scherm schoon kan houden,mag totaal geen vloeistof gebruiken??
Verder nog geen ervaring met het toestel, ben de dag erop met vakantie gegaan