Door Jurian Ubachs

Redacteur

Stalker 2: Heart of Chornobyl Review

Spannend avontuur in net wat te oud jasje

04-12-2024 • 10:48

149

Multipage-opmaak

Terug naar de zone

Stalker 2: Heart of Chornobyl

Stalker 2: Heart of Chornobyl is een game die de afgelopen veertien jaar meermaals in de prullenbak leek te verdwijnen, maar nu dan toch het levenslicht ziet. De game biedt spanning, vrijheid en een heerlijk avonturiersgevoel, maar ook bugs, verouderde gameplayelementen en wisselende grafische prestaties. Hoewel je er voldoende op kunt aanmerken, is de game goed genoeg om door te blijven spelen. De zone blijft mysterieus en uitnodigend, de verhaallijnen zijn boeiend genoeg en zeker het schieten werkt prima. Het zal aan smaak onderhevig zijn of Stalker 2 de moeite waard is. Wie wel uit de voeten kan met een uitdagende game die trouw is aan de oude Stalker-games, zal hier prima aan kunnen beginnen; voor wie inmiddels wat meer verwacht van een hagelnieuwe shooter, zijn er waarschijnlijk betere opties.

Nostalgie en het wat negatievere broertje melancholie zijn rare dingen. Het is menseigen om terug te kijken in de geschiedenis en weemoedig terug te denken aan vervlogen tijden. We verlangen naar een mooie tijd of een bepaald gevoel dat we zijn kwijtgeraakt. We koppelen personen of specifieke dingen aan fases van ons leven. We denken er verlangend aan terug, missen een gevoel, maar weten dat er écht naar teruggaan niet mogelijk is. Nergens is dat effect natuurlijker sterker dan in de liefde, maar gamers kunnen er ook wat van. Wat is immers de reden dat iets als een heruitgave van Tony Hawk’s Pro Skater 2 het origineel nooit kan evenaren? Simpel: de gamewereld nu is niet de gamewereld van toen en jij bent niet de persoon en de gamer die je toen was. In een notendop is Stalker 2: Heart of Chornobyl een game voor gamers die de oude Stalker-games missen. Zij komen er met deze game echter achter dat die oude liefde wellicht beter in het verleden had kunnen blijven.

Stalker 2: Heart of Chornobyl speelt zich net als de vorige games af in de Exclusion Zone rond de kerncentrale van Chernobyl, dat je op zijn Oekraïens schrijft als Chornobyl. In die zone zijn door de jaren heen allerlei gevaarlijke anomalieën ontstaan en daar zijn waardevolle artefacten te vinden. Die artefacten en eventueel andere waardevolle spullen en geheimen die de zone herbergt, leiden ertoe dat avonturiers de zone in trekken om ze te vinden en er rijk van te worden. Deze avonturiers heten stalkers en zij hebben hun werk gemaakt van het navigeren door de zone en scoren van loot. Dat werk wordt bemoeilijkt door allerlei facties die hun eigen plannen hebben in de zone, maar ook door groepen bandieten en gemuteerde monsters.

Monolith, Clear Sky en andere bekende namen

De speler betreedt de zone als simpele stalker genaamd Skif, die op zoek is naar een mysterieus artefact, maar al snel betrokken raakt bij een verhaal dat veel verder gaat dan dat. De gebeurtenissen in Call of Pripyat leken ervoor te hebben gezorgd dat de zone niet verder zou uitbreiden, maar verschillende vreemde verschijnselen wijzen erop dat de zone rond de kernreactor van Chornobyl verre van stabiel is. Het verhaal leidt Skif langs verschillende bekende facties, die gamers die bekend zijn met Stalker zullen herkennen, zoals Monolith en Clear Sky. Het verhaal is interessant genoeg om je door het avontuur heen te leiden, waarbij je de keuze hebt om een flink aantal sidemissions aan te gaan.

Wat het verhaal en de setting betreft, is het jammer dat Heart of Chornobyl op zijn zachtst gezegd weinig eerbied heeft voor de eerdere games in de serie. De game bevat bijvoorbeeld informatie over terugkerende personages die simpelweg niet overeenkomt met de oude games. Ook de ligging van bepaalde plekken is anders, zoals die van basissen van bepaalde facties. Ik ga echt niet eisen dat een map in Stalker 2 er net zo uit moet zien als in de vorige games, maar je praat wel over dezelfde zone. In die zone hebben mensen al verhalen gespeeld. Dan is het best raar dat de opbouw van de wereld zo verregaand is veranderd en dus inconsistent is met wat je in Call of Pripyat, Clear Sky of Shadow of Chernobyl hebt gezien. Geen ramp: je kunt de game prima spelen zonder je hier een seconde druk over te maken, maar voor doorgewinterde Stalker-spelers is het misschien jammer.

Uitdagend, spannend en avontuurlijk

De game speelt zoals de vorige Stalker-games ook speelden. Dat wil zeggen: je bent vrij om de zone te verkennen. Wel is het handig om dat te doen aan de hand van missies, want die leiden je op een logische manier door de spelwereld heen en zorgen dat je niet te snel tegenover iets te grote uitdagingen komt te staan. Want uitdagend is Stalker 2: Heart of Chornobyl zeker. Ik begon de game te spelen op de middelste van de drie niveaus, maar paste dat al snel aan naar ‘Rookie’. Dat was confronterend, maar op dat moment nodig om het spelplezier niet te verliezen. Vijanden schieten met scherp en de gemuteerde monsters die je tegenkomt zijn al helemaal ellendig.

Te moeilijk, te makkelijk

Op Rookie wordt de game wel meteen érg makkelijk. Ik nam na een tijdje niet meer de moeite om gevechten uit de weg te gaan en dat is ook niet echt de bedoeling. Overleven is een van de hoofdzaken van de game, dus dat het allemaal niet makkelijk is, past er goed bij. Toen ik nog wel op het middelste niveau speelde, was het sluipen door een basis vol vijanden goed voor flinke spanning en dat is wat je wilt in een game waarin overleven een doel op zich is. De zone zit vol natuurlijke en onnatuurlijke gevaren en daarmee geconfronteerd worden mag best moeilijk zijn. Voor mij werkte Rookie uiteindelijk beter. Mocht je de game trouwens niet op pc maar op Xbox spelen, dan kan het lonen om even te spelen met de instellingen rond aim assist. Die maken het mikken logischerwijs makkelijker; dat is fijn, want de standaard manier van richten voelt in Stalker 2 op de console best moeizaam.

Stalker 2 Heart of Chornobyl

Op avontuur gaan in Stalker 2 is leuk en spannend. Onderweg naar missielocaties kom je vaak al allerlei anomalieën en vijanden tegen en die zijn beide goed voor waardevolle loot. Wel liep ik al snel aan tegen het maximale gewicht dat Skif bij zich kan dragen. Ik kon daardoor wapens van verslagen vijanden vaak al niet eens meer meenemen. Het is dus zaak om economisch om te gaan met je bepakking, zodat je in elk geval voldoende middelen als medkits en allerlei boostende drankjes kunt meenemen en natuurlijk ook voldoende munitie voor je wapens. Er zijn wel manieren om te zorgen dat je meer kunt meenemen: sommige armor zorgt voor een bonus en ook sommige artefacten kunnen zo’n bonus geven.

Lopen, lopen, lopen

Lopend door de spelwereld merk je trouwens ook dat je dát vaak aan het doen bent: lopen. Stalker 2 beschikt wel over een fasttravelsysteem, maar dat is beperkt. Er is een aantal nederzettingen in de wereld waar je bijvoorbeeld spullen kunt verkopen of laten repareren. Op die plekken vind je ook gidsen die je naar een van de andere nederzettingen kunnen brengen tegen een vergoeding. Dat is de beste manier om sneller naar een ander deel van de wereld te komen, maar dat voorkomt niet dat je soms kilometers te voet aflegt. Dat vond ik na een tijdje wat vervelend worden, zeker als het donker is. Stalker 2 is een vrij donkere game. Ik schroefde de gamma en helderheid al snel iets op om het turen in het donker iets makkelijker te maken, maar dit is ook weer zo’n punt dat aansluit op wat voor game het is. Het is de bedoeling dat het pikkedonker is en je met je lampje niet alles kunt zien ‘s nachts, dus voor een zo authentiek mogelijke ervaring zou je deze instellingen waarschijnlijk ongemoeid moeten laten.

Toch laat de game soms een steekje vallen op het gebied van authenticiteit. Voor een game als Stalker 2 is het nogal belangrijk dat de spelwereld geloofwaardig overkomt. Oké, de zone zit vol elementen die onnatuurlijk en dus weinig geloofwaardig zijn, maar dat hoort bij de game. Ik doel meer op vreemd gedrag van de personages in de spelwereld. Simpel voorbeeld: ik kwam een groepje soldaten tegen dat in gevecht was met wat wilde, gemuteerde honden. Dat gevecht kostte twee of drie van hen het leven. Toen de laatste hond eenmaal dood was, liep de rest rustig verder, zonder ook maar om te kijken naar hun gevallen makkers. Ik mocht de slachtoffers zelfs recht onder hun ogen ontdoen van kogels, wapens en andere bruikbare dingen. Als je een wereld bouwt waarin je hamert op overleven en waarin kogels soms schaars zijn, is dit een element dat de geloofwaardigheid een beetje doorbreekt. Het zit het spelplezier niet heel erg in de weg en looten blijft natuurlijk ook een onderdeel van een game als deze, maar toch.

Stalker 2 Heart of Chornobyl

Wat het spelplezier af en toe wél in de weg zit, is het platformen. Ik ben toch al niet zo'n fan van platformelementen in een firstpersongame, maar goed: het kán best goed. Als je het een beetje afkijkt van Mirror’s Edge, heb je best kans op succes. Helaas is dat succes er in Stalker 2 niet. De momenten dat je springend ergens moet zien te komen zijn steeds irritante onderbrekingen. Bovendien is het raar dat de makers de spelers wel sprongen laten maken om op bepaalde plekken te komen, maar dat Skif zichzelf niet omhoog kan trekken aan muurtjes. Alle objecten die hoger zijn dan je middel, zijn te hoog voor onze dappere stalker. Daardoor moet je soms omlopen, terwijl je voor je gevoel makkelijk over een hek heen zou moeten kunnen komen. Soms kan dat ineens weer wel - de menu’s geven ook aan dat de de jumpknop ook voor ‘vault’ is - maar andere keren kan het weer niet. Wat daarin de bepalende factor is, werd mij niet duidelijk.

Gelukkig komen bovenstaande situaties niet overdreven vaak voor. Veel vaker ben je gewoon aan het schieten en daarin staat Stalker 2 zeker zijn mannetje. Er is een flink arsenaal aan wapens, dat je dan nog wel even moet zien te vinden. De meeste wapens die je kunt looten van vijanden zijn bar slecht onderhouden en lopen daardoor snel vast. Betere wapens kun je vinden bij handelaren of op goed verstopte plekken in de spelwereld en binnen bepaalde plaatsen waar je ze kunt verwachten. Een oude legerbasis zal bijvoorbeeld best aardig schietgerei hebben, maar of het verstandig is om daar naar binnen te lopen, is een tweede.

Vrijheid

Wat ik tof vind aan Stalker 2: Heart of Chornobyl, is dat de game je als speler heel vrij laat in hoe je je verhaal wilt laten verlopen. Dat verhaal gaat verder, wat je ook besluit te doen met diverse personages die je in dat verhaal tegenkomt. Soms laat de game je een specifieke keuze maken om iemand wel of niet te laten leven, maar die keuze heb je bij vrijwel alle personages altijd wel, tenzij je je bevindt in een van de nederzettingen. Ik maakte er op een gegeven moment een sport van om iedereen die ik onaardig vond dan maar gewoon meteen af te maken en er zijn best veel onaardige mensen in de zone van Stalker 2.

Al met al levert Stalker 2 met spanning, avontuur en vrijheid een aantal ingrediënten die samen voor prima gameplay zorgen. Dat er lekker op uit trekken en de zone beter leren kennen zo tof is, zorgt er deels voor dat andere irritaties wat op de achtergrond blijven, maar ze zijn er wel. Een daarvan is dat de game op verschillende manieren ouderwets aanvoelt. Wellicht dat fans van het eerste uur dat juist kunnen waarderen, maar het feit dat je inventory openen langzaam is en dat het managen van je spullen een taakje op zich is, droeg voor mij niet bij aan het spelplezier. Dan kun je zeggen: dan is Stalker 2 geen game voor jou, want die elementen zijn opzettelijk zo gedaan om dat ‘overleven in de zone’ kracht bij te zetten. Daarmee ben ik het eigenlijk wel eens. Het is niet altijd makkelijk of zelfs gebruiksvriendelijk, maar het past bij de game.

Technisch wisselvallig

Op technisch vlak levert Stalker 2: Heart of Chornobyl wisselende prestaties af. Dat begon met een ietwat valse start. Met name de pc-versie had last van de nodige bugs, waardoor sommige gamers kort na release spraken van een haast onspeelbare game. Zo heftig heb ik de problemen niet meegemaakt en zeker op Xbox draait de game stabiel genoeg. Daar staat dan tegenover dat je een audiovisueel mindere versie van de game voor je hebt. Vanwege tijdgebrek hebben we geen beeldvergelijking gemaakt, maar de verschillen zijn behoorlijk. De pc-versie beschikt over scherpere graphics en kan, mits je een relatief recente videokaart hebt, die beeldkwaliteit ook combineren met een hogere framerate.

Performance versus Quality

Op de Xbox Series X kan de speler kiezen uit de Performance-modus en de Quality-modus; op de Xbox Series S is er slechts één keuze, die standaard op 30 frames per seconde draait. De Series X heeft dus een modus die een hogere framerate verkiest boven beeldkwaliteit en een modus die dat andersom doet. De keuze tussen die beide modi vond ik bij Stalker 2 niet makkelijk. In de Quality-modus merk je duidelijk dat je naar een lagere framerate zit te kijken, zeker als je daarvóór al in Performance had gespeeld. Dat lijkt al te bepalen dat Performance fijner is, maar die modus heeft als nadeel dat de 60 frames per seconde niet strak wordt gehaald. De framerate dipt veelvuldig richting de 50 frames per seconde. De Quality-modus doet in die zin dus meer wat ervan verwacht wordt. Toch vond ik Performance net fijner spelen. In een shooter verloopt de actie soms best snel en dan is het met meer beeldjes gewoon fijner spelen.

Problemen met framerate

Hoewel de technische problemen enkele weken na de release een stuk minder groot zijn, zijn er nog steeds wat problemen. Zo zijn er nog wel wat bugs, die meestal niet zo heel erg zijn, maar ik heb bijvoorbeeld meegemaakt dat ik niet met iemand kon praten, terwijl dat wel zou moeten. Even herladen en het werkt weer, maar dat soort kleine issues bestaan dus nog wel. Ook kun je de nodige framerateproblemen verwachten, ongeacht op welke modus je speelt. Die momenten zijn gelukkig spaarzaam genoeg om geen heel groot probleem te vormen, maar ze zijn er nog wel.

Ik heb er onvoldoende in kunnen duiken om te stellen dat het met de slowdowns te maken heeft, maar een deel van de performance-uitdagingen op pc’s komt voort uit de manier waarop GSC Game World omgaat met raytracing. De game maakt gebruikt van Unreal Engine 5’s Lumen en forceert daarbij de softwaremodus van Lumen. Dat betekent dat er geen gebruik wordt gemaakt van eventuele op raytracing gerichte hardware in je videokaart. De kans is groot dat dat verandert en dat GSC Game World deze opties nog toevoegt, maar voorlopig kan dit wat prestatieproblemen opleveren, zelfs als je beschikt over een goede videokaart.

Stalker 2 Heart of Chornobyl

Als ik kijk naar de graphics zelf, vind ik Stalker 2: Heart of Chornobyl ook wisselend. Soms loop je ergens rond en gaat in de verte de zon net onder, die dan prachtig reflecteert op het water. Elders loop je juist weer in vrij ongeïnspireerd ogende, saaie omgevingen rond, waar ook de vegetatie er niet altijd even modern uit ziet. Het geeft Stalker 2 op die momenten een wat verouderde look. Voor de lichteffecten, en schaar daaronder zeker ook de special effects die horen bij de anomalieën, geldt dat helemaal niet: daar ziet de game er prima uit. Het is dus een wisselend beeld, dat in algemene zin een ruime voldoende scoort, met enige kanttekeningen daarbij.

Matige stemmen

Het geluid vind ik over het algemeen wat minder dan de beelden. Wat de game goed doet, is met achtergrondgeluid een sinistere sfeer creëren. Je hebt donders goed door wanneer je ergens rondloopt waar het op elk moment fout kan gaan. Dat is sterk, maar zodra er personages aan het woord komen, gaat het mis. Wat bijvoorbeeld opvalt, is dat de accenten van de personages nogal wisselend zijn, maar dat is niet per se omdat dat dan past bij de identiteit van die specifieke personages. Het voelt allemaal wat willekeurig, zeker als je merkt dat sommige personages hun accentjes zelfs niet constant weten vast te houden. Ook hoor je op plekken waar je vaak komt steeds dezelfde inspiratieloze gesprekjes tussen personages die daar rondhangen en ook dat is niet al te sterk. Het verraadt dat achter deze productie geen kapitaal zit dat stemacteurs van een hoog kaliber kan aantrekken. Kleine tip voor wie zich hier ook aan stoort: de gesproken taal is aan te passen. Kies je daarbij voor Oekraïens, dan heb je niet alleen de juiste taal voor de regio en dus een authentieker geluid, maar ook het voordeel dat slechte acteerprestaties een stuk minder opvallen.

Conclusie

Stalker 2: Heart of Chornobyl blijft op verschillende manieren trouw aan de originele games, maar komt daardoor ook ouderwets en moeizaam over. De game is daarnaast heel uitdagend. Overleven moet een taak op zich zijn en dat komt zeker over, voor diverse gamers waarschijnlijk zelfs iets te goed. Het is jammer dat dan terugschakelen naar ‘Rookie’ een wel erg grote daling in niveau oplevert; gevoelsmatig was er ruimte voor een extra niveau daar tussenin. De game laat verder kleine steekjes vallen op het gebied van geloofwaardigheid, kent nog wat bugs en beschikt zeker niet over indrukwekkende prestaties van de stemacteurs. Toch trekt de zone je aan. Je loot verkopen, alleen het broodnodige in je uitrusting houden, op jacht gaan naar nieuwe artefacten en nieuwe missies doen blijft heel lang leuk, ook al houdt het in dat je er vaak ellenlange stukken voor moet wandelen. De mate van spanning, avontuur en vrijheid houden de gameplay goed genoeg overeind.

Daarnaast is het gewoon fijn om de game toch nog te zien na zoveel problemen tijdens de ontwikkeling. Dat hoeft de uiteindelijke beoordeling helemaal niet te beïnvloeden; de game moet gewoon op eigen benen kunnen staan. Maar toch: dat het ze uiteindelijk toch nog gelukt is, is een compliment waard.

Klik hier voor de prijzen van de Windows-versie.

Reacties (149)

149
148
127
2
0
10
Wijzig sortering
Kritiek op laagste moeilijkheidsniveau's die te makkelijk zijn snap ik nooit zo.
Waarom moet dat moeilijker. Daar heb je die moeilijkheidsgraad instelling toch voor?

Ik gooi dit soort games opzetterlijk altijd wat naar beneden, want naast naast dat deze game me routinematig een hartverzakking geeft met 't horror elemant hoef ik niet ook nog elke 10 seconden dood te gaan omdat ik gewoon niet meer zo'n goede gamer ben als het op shooters aan komt en ik deze games vooral voor de ervaring (sfeer, setting) speel.

En mutants zoals een bloodsucker absorberen ook op rookie nogsteeds zomaar 2, 3 magazijnen uit je PTM. Naast dat je ze de helft van de tijd amper kan zien waardoor het landen van headshots echt nagenoeg onmogelijk is.
Ook na de patch waar ze de moeiljkheidsgraad nog wat naar beneden bijgesteld hebben.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 december 2024 11:16]

Ik speel graag op hogere moeilijkheidsgraden, overleven moet ook echt overleven in een spel zijn. En dit spel legt er ook de nadruk op.

Te makkelijk geeft nooit voldoening, te moeilijk zeker nog wel.

Ben zelf nu nog Elden Ring aan het spelen, maar ben blij dat het spel geen makkelijke mode kent.
maar ben blij dat het spel geen makkelijke mode kent.
Maar waarom heb jij er last van dat andere mensen het niveau naar beneden kunnen bijstellen?

En je kan hem dus ook niet moeilijker maken, er zijn ook mensen die elden ring spelen op een controller met één hand terwijl ze een netflix serie aan het kijken zijn een rubik's kubus oplossen met de andere hand...

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 december 2024 11:23]

Helemaal mee eens. Ik vind het ook onzin dat men vindt dat Souls-like games moeilijk moeten zijn. Ik ben een casual gamer met een baan en een druk gezinsleven. Ik speel games om te ontspannen en helemaal geen tijd om een game te masteren. Ik wil gewoon een beetje sfeer proeven en nieuwe omgevingen ontdekken.

Dat Stalker 2 een "te makkelijke" modus heeft, vind ik juist erg prettig. Wordt het teveel trial & error, dan speel ik een game sowieso niet uit. Het is ook de voornaamste (en enige) reden dat ik nooit aan Elden Ring ben begonnen. Ik vind die wereld er heel tof uitzien, maar ik beleef er geen lol aan om steeds dood te gaan en daar lering uit te trekken om het vervolgens opnieuw te proberen.

De Soulslike-liefhebbers geven dan al snel aan dat de game dan gewoon niet voor mij is, maar zij hebben er geen last van als er een eenvoudige modus in zit. Alsof je vindt dat een serieuze racesim geen rem-, stuur- of schakelhulp mag hebben om de drempel te verlagen en zoveel mogelijk mensen van een game te laten genieten.

Ik ga Stalker 2 dus ook gewoon in de makkelijkste modus spelen. Dat er dan geen uitdaging in zit, is voor mij geen probleem. Mensen die daar problemen mee hebben moeten begrijpen dat niet iedereen op zoek is naar uitdaging in een game.
De moeilijkheidsgraad van de dark souls games forceert dat je jezelf gaat uitdagen en gaat leren om beter te worden, patronen gaat herkenen etc. Als je dan eindelijk een stukje verder komt voelt het als een echte prestatie. Dat is de reden dat deze serie door veel mensen zo hoog gewaardeerd is. Als je daarentegen een lagere moeilijkheidsgraad zou kunnen kiezen gaat de uitdaging verloren
Dat begrijp ik. Maar die uitdaging zoek ik niet/wil ik niet. Ik heb daar helemaal geen tijd voor en/of zin in om een dergelijke uitdaging aan te gaan. Mijn werk en gezinsleven zijn al genoeg uitdaging. ;( Dat is juist ook het hele punt. Ik vind een game als Elden Ring er echter wel geweldig uitzien en wil die wereld wel ervaren, dus zouden ze wat mij betreft een god-mode of easy-/storymode mogen toevoegen. Dat een deel van de ervaring daarmee verloren gaat, is dan mijn probleem en niet van degene die gewoon de standaard modus instelt en op zoek is naar uitdaging.
Ik begrijp jouw standpunt hoe je wilt spelen en dat is prima natuurlijk! Maar vice versa is het toch ook gewoon zo dat als een maker een game op een bepaalde manier opzet, ze hier vrij in zijn. niet elke game is voor elke gamer opgezet. De souls game zijn daar een goed voorbeeld van. Race sims ook, en je kunt dan uiteraard vinden dat er dan een makkelijkere mode in zou moeten zitten, maar daar is voor gekozen niet te doen omdat dit afdoet aan hun concept van hoe de game moet zijn.
Dan is het ook te begrijpen dat mensen die dat wel als een uitdaging zien en daar de tijd voor willen inzetten, dan aangeven, tja dat is nu zoals de game is, als je daar geen voldoening uithaalt of tijd voor hebt is de serie dan helaas niets voor je.
Ik zit namelijk ook in het kamp, geen zin en tijd om een dergelijk moeilijke game te spelen en ja op zich ziet het er mooi uit maar er is genoeg anders te spelen. Stalker 2 is voor mij meer nostalgie en heel eerlijk ook op veteran te doen als je eenmaal een paar fatsoenlijke artifacts hebt.
Zullen we dan ook maar een stoeltjeslift naar de top van de mount everest aanleggen zodat iedereen de top kan bereiken die geen zin heeft om hiervoor te trainen?

Mijn punt is dat juist de toevoeging van een makkelijke modus afdoet aan de prestatie.uitdaging

[Reactie gewijzigd door Megagijsje89 op 5 december 2024 11:10]

Die vergelijking gaat natuurlijk mank. Zet je op de Mount Everest een stoeltjeslift neer, dan lijdt de berg daar onder en hebben klimmer last van de drukte (wat ze nu overigens ook al doen). Die klimmers doen dat doorgaans ook om zichzelf uit te dagen. Niet om te pochen met hun prestatie. Zouden ze ongehinderd naar boven kunnen klimmen en geen last hebben van mensen die een stoeltjeslift nemen, dan zouden ze daar geen probleem mee hebben. Net zoals iemand er geen last van heeft als ik een game thuis op easy speel, terwijl hij bedoeld is om op hard te spelen.

Mijn punt is dus dat als ik een game op easy uitspeel, dat geen afbreuk doet aan jouw prestatie.

(op de Mont Blanc is overigens gewoon een kabelbaan aanwezig, maar dat even terzijde...)
De bedoeling van mijn vergelijking is dat als je een makkelijkere optie hebt om hetzelfde doel te bereiken dat voor mij afbreuk doet aan de uitdaging.
Ik snap het niet, want het is jouw uitdaging niet. Dus wat maakt dat uit? En als je bedoelt dat jouw uitdaging wordt aangetast doordat iemand anders die uitdaging niet aangaat dan snap ik dat nog minder. Want waarom doet die andere persoon en wat zij doen er toe? Waarom heeft een ander zoveel invloed op je speelplezier? Waarom moet iemand dezelfde uitdaging/ervaring hebben als jij?
Ik heb helemaal nooit iets gezegd over een ander en zijn keuzes. Het gaat om mijn eigen beleving van een uitdaging. Als er een makkelijkere optie wordt gegeven dan verliest fe uitdaging zijn glans wat mij betreft. Misschien leg ik het niet goed uit, ik weet het niet. Maar als ze een easy mode zouden maken voor de dark souls games dan verliezen die spellen zeker hun essentie.
De logica is anders ver te zoeken. Omdat er makkelijke pistes bestaan betekent het niet dat de zwarte piste geen uitdaging meer is. Het is toch jouw keuze. De essentie is wat jij er uit haalt, niet wat anderen er uit halen.

Dit gaat voor mij heel snel richting elitarisme.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 6 december 2024 13:41]

Ik snap niet waarom jullie het niet begrijpen. En daarnaast probeer ik steeds aan te geven dat het niks met anderen te maken heeft maar mij eigen beleving is. Hoe kan het dan als elitair bestempeld worden?
Hoe heeft het dan effect op jouw beleving als jij gewoon de door jou gewenste moeilijkheidsgraad kan spelen. Je merkt er letterlijk niets van.
Zeker wel, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Dus je zegt gewoon dat je geen zelf controle hebt? Dan ligt het probleem toch bij jou en niet de beschikbare opties?

Kan er weinig anders van maken.
Maar je hoeft die Easy mode helemaal niet te kiezen. Daarom zijn mensen zo verbaasd over wat je zegt. Jouw typische moeilijkheidsgraad bestaat gewoon nog steeds. Ik zie in een post van je hieronder "Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" Wat een bizarre vraag is om te stellen als je juist net in meerdere posts zegt een uitdaging te willen. Je hebt je eigen vraag dus al lang en breed beantwoord; je doet het moeilijk omdat je een uitdaging wil. Waarom stel je het dan?
Ik vind het jammer dat jullie hier zo heftig op reageren en mij niet lijken te begrijpen. Daarom wil als laatste reactie verwijzen naar een blog waarop een ander gast een poging gedaan om het uit te leggen: https://polydin.com/dark-...%20the%20game's%20design.
Ik houd inderdaad wel van een discussie, maar het was niet mijn bedoeling belerend over te komen. Sorry daarvoor. Ik vind het gewoon jammer als een moeilijkheidsgraad een sta-in-de-weg wordt voor een hele groep mensen die graag de omgeving van dergelijke games had willen ervaren. Ik begrijp ergens je punt wel dat het afbreuk kan doen aan de uitdaging als er een eenvoudiger optie beschikbaar is. Ik ben zelf redelijk fanatiek geweest in sim racen en er een bloedhekel aan toen de optie om terug te spoelen werd geïntroduceerd. Tegenwoordig vind ik dat helemaal prima. Ik denk dat het met Souls-like games nog steeds loont om op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen in de vorm van achievements/trophies. Uiteindelijk gaat het er toch om dat iedereen lekker kan gamen en de mogelijkheid heeft om games op een manier te spelen die hij/zij prettig vindt? Althans, zo sta ik er tegenwoordig in. Als je ook ziet hoe vaak men tegenwoordig aangeeft dat games te kort zijn, maar slechts een fractie van de spelers de langere games daadwerkelijke uitspeelt, is het denk ik helemaal niet verkeerd om games van een modus te voorzien waarin de focus meer op het verhaal dan op de uitdaging ligt.
Er staan ook een batterij mods op nexusmods die je kan gebruiken mocht je het alsnog te moeilijk vinden, inclusief één die de console opent waarmee je gewoon helemaal de uitdaging er uit kan halen door god mode aan te zetten.

Ik speel het zelf sowieso een keer vanilla uit voordat ik daar aan begin, maar ik krijg wel vlekken in mijn nek van o.a. het inventory management dus de volgende playthrough wordt er wel een met een carry limit mod.
En die dacht/nacht cyclus zou ik ook wel graag een rem op zetten want je gaat in een real time uur door een dag nacht cyclus heen ofzo, gaat nergens over.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 4 december 2024 15:05]

Het valt me wel op dat streamers die klagen dat het altijd nacht is, nooit ergens gaan slapen ingame, maar je hebt wel gelijk dat het wel heel snel gaat in de game.

b.t.w, probeer je knife eens uit, sommige van die suckers kan je met je knife gemakkelijker doden dan met kogels.
Ik weet niet hoe lang het gevoelsmatig nacht is versus dag, maar ik weet wel dat 't veel te snel gaat.
In cyberpunk heb je volgens mij iets van 3 uur dag en drie uur nacht, dat voelt toch een heel stuk geloofwaardiger.

In het donker op pad moeten vind ik niet zo erg, dat is juist wel spannend, maar het voelt echt alsof de dagen voorbij racen.
Mja, de originele STALKER was ook flink pittig.

Maar ik vond de uitdaging wel leuk eigenlijk, en dwong me om tactischer en voorzichtiger te spelen. Daar werd het spel enkel leuker door en kreeg ik ook voldoening van door een missie ook daadwerkelijk te voltooien.

Idem met de loot die je mee kunt nemen, ik vind een beperkte invetory geen minpunt. Je moet gewoon keuzes maken
Geld verdienen met loot was ook in de originele stalker geen vetpot. Je moest echt aan de bak om een paar schamele centen bij elkaar te sprokkelen.

Even een paar honderd kilo aan wapens op de toonbank flikkeren om te verkopen vind ik weinig realistisch, en om het spel dan te balancen zou je dan voor die wapens voor een habbekrats krijgen, dat is al zo, en een nog lagere verkoop prijs voor loot is dan eerder frustrerend.

Stalker was toendertijd al geen makkelijk spel, juist dat spreekt veel mensen aan. Het origineel had flink wat minpunten maar is uiteindelijk wel een klassieker geworden.
Als je echt uitdaging wil in deze game, start de oude stalker met de modpack Gamma eens op, (ik geloof dat kotton nog ergens een installatie handleiding heeft staan voor gamma.) Je kan dan geen nieuwe wapens meer kopen en moet alles bij elkaar scharrelen van loot, was erg leuk om een streamer dit te zien spelen.
De aanwezigheid van een makkelijke modus zit jou niet in de weg.
Elden Ring hoeft niet moeilijk te zijn. Als je uit je neus wilt eten ga je gewoon tank en neem je mimic tear en leun je achterover. Je hebt nog wel bosses die nog steeds moeilijk zijn maar die hebben ze dan ook optioneel gemaakt. De DLC aan de andere kant die is wel pittig.
Ben zelf nu nog Elden Ring aan het spelen, maar ben blij dat het spel geen makkelijke mode kent.
Nou... ik speel de DLC op het moment maar ik heb het gevoel dat het toch te makkelijk is, of, de sprong van gewone enemies naar bosses is erg groot. Het grootste deel voelt best grindy aan voor mij. Maar ik ben lvl 150 ofzo op NG en heb het base spel al tweemaal uitgespeeld, gaat wel snel met de XP die je er krijgt.
Toch even zeggen dat moeilijk =/= bulletsponges.
Het overlevingsaspect, daar ben ik het enigszins mee eens; maar dan wens ik ook dat een pienter mens zaken bedenkt om daarmee om te gaan en niet dat de dev er van uitgaat dat je hopen munitie in een hoofd/borst knalt en dat weinig effect heeft. Zéker in combinatie met lage frames, eventuele stutters, muis acceleratie en -smoothing die standaard aanstaan en niet uitgezet kunnen worden ( bij launch ).

Moeilijk màg, maar t mag je niet artificieel moeilijk gemààkt worden. Da's gewoon flauw.

Mag ik er ook nog bijvermelden dat de devs zelf hebben aangehaald dat de A-Life zelfs niet in werking is en men nu werkt met een rudimentaire AI in een diameter van 150m van de speler en dat 'stealth' evenmin goed werkt. ( Na je eerste kil, stealth of niet, is de hele groep verwittigd én weet precies waar je bent. Ook kunnen de vijanden bvb érg nauwkeurig automatisch schieten, wat jij als speler niét kan.

Soit, all in good time; de devs zijn aan het patchen. :)

Zoals elk Stalker game: komt wel goed. Zeker van ^^.
Voor die mutants, eigenlijk allemaal, gebruik ik standaard intussen een m870? (daarvoor de doublebarrel) shotgun, of in ieder geval de geen met meer dan 2 kogels. Silenced pistol om de kleine groepjes NPC's eerst even uit te dunnen en verder een automatisch geweer voor de overige gevechten.

Die bloodsuckers, of in ieder geval die onzichtbare monsters, waren de eerste 5 keer nog wel irritant. Je kan niet healen én rennen, healen duurt lang en daarna ook je wapen nog moeten herladen en hij staat alweer voor je. Maar op dit moment is het vooral gewoon een 'noodzakelijk kwaad'. In open terrein kun je dat beest gewoon ontlopen (zodra die wil aanvallen gewoon even wegrennen), en verder trekt die zich terug als die 1 blast van een shotgun heeft ontvangen. Doe dat 4 of 5 keer en hij is dood.
Zelfde voor boars, fleshies en honden. Al zijn die laatste ook prima met een automatisch geweer met extended magazine te doen.

Intussen ga ik zo efficiënt om met kogels en allerhande overige spullen (eten, meds) dat ik elke keer weer snel naar de opslagkist loopt om zo goed als alles te stashen en nog met hooguit 30 extra kogels, 2 bandages en 1 medkit de deur uit loop. De eerste de beste groep vijanden die je tegenkomt hebben alweer zoveel spullen op hun body dat je binnen notime weer stacked bent met die spullen.

Geen idee of de mutants echt kogelsponsen zijn, je hebt immers gewone en 'Armor piercing' kogels, wellicht doen de gewone kogels ook nauwelijks schade en bij snelbewegende mutants zoals de honden schiet ik de helft ook gewoon mis. Geen idee of dat mijn verbeelding is, maar het lijkt alsof het gewicht van het wapen ook meespeelt in hoe je doelwit 'trailed', maar voor mijn gevoel moet ik mijn wapen over het scherm heen slepen als ik een doelwit wil volgen.
Geen idee of de mutants echt kogelsponsen zijn, je hebt immers gewone en 'Armor piercing' kogels, wellicht doen de gewone kogels ook nauwelijks schade en bij snelbewegende mutants zoals de honden schiet ik de helft ook gewoon mis.
AP kogels worden onderschat! Die dingen maken écht verschil tegen de sterkere mutanten. Je krijgt later ook expanding shotgun kogels (geel label), die moet je gebruiken.

De kracht van de mutanten zou moeten zijn dat je ze ieder op een eigen manier moet benaderen. Ik vind de Psy-dogs (of hoe die dingen ook mogen heten) echt mega irritant, maar juist dat maakt ze moeilijk.

Alvast succes met de Chimaera. :Y)
Zonder te googlen, de 'Psy-dogs' zijn die honden die van die 'spook' honden spawnen? Zodat je de daadwerkelijke hond moet killen om ze te stoppen?

1x tegengekomen tot nu toe (ben net in Garbage gebied aangekomen). Stond een uitkijktoren midden in het veld en daar ben ik maar in gaan schuilen. Bij geluk spawnde er een random groep bandits die wel een minuut hebben lopen 'vechten' en toen was die echt hond eindelijk dood.

De spookvariant is met 1 kogel in ieder geval weg, maar als je de juiste hond niet te pakken hebt kan het hard gaan met de kogels...

En dank voor het succes, ik zal het vast nodig hebben. Maar als het zo erg is als deze dan is dat gewoon niet leuk meer. Een uitdaging is leuk, maar er zijn eindbazen in spellen die makkerlijker neer te krijgen zijn :P.
Ik speel normaal op "normal" als dat dan te moeilijk is en je bij iedere encounter dood gaat is het wel fijn om een moeilijkheids graad te kiezen waarbij er nog steeds uitdaging is en waarbij je niet het gevoel hebt dat je vrijwel alles zonder moeite aan kan. Oftewel er is nog wel iets aan uitdaging. Als ik lees wat de reviewer schrijft is Normal te moeilijk en Rookie te makkelijk.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 4 december 2024 11:54]

Ik denk dat het de reviewer meer te doen is om het verschil in moeilijkheidsgraad. Een spel met meeredere moeilijkheidsgraden is prima, maar moet niet het gevoel geven dat je van 'hard' naar 'very easy' gaat. Moeilijkheidsgraad moet meer aanvoelen als een glijdende schaal ipv een (te) grote stap.
Mee eens, ik speel ook graag gewoon voor de story / sfeer maar wat ze in de review bedoelen is eerder dat de stap van rookie naar het volgende leven te groot is. Dus het is of 10x dood gaan per minuut of gewoon spelen voor sfeer en gezelligheid.
Het gaat er niet om dat het laagste niveau te makkelijk is, maar dat het verschil met het nivea erboven te groot is.
Je wil het makkelijker maar niet makkelijk.
Het gaat niet om dat de lagere niveau's moeilijker moeten, maar dit is wel een issue waar meer spellen "last van hebben". Op "normal" zijn sommige games voor iemand die gewoon na z'n werk wil relaxed te moeilijk, en daar is Stalker 2 best een voorbeeld van. Op "easy" zijn ze dan weer zoveel makkelijker dat het aanvoelt alsof je totaal niéts bereikt.

Ik ben het met de reviewer eens dat zowel in Stalker 2 als in andere games er best een "easy++" mag zijn, waarin je nog steeds wel wát weerstand ondervindt van de AI, maar dat je niet anderhalf magazijn nodig hebt voor 1 monster. 2 shot kill is dan weer het andere uiterste en is óók niet leuk.

Moeilijkheidsgraden balanceren is lastig, en Stalker 2 doet dit wat mij betreft op dit moment nog niet goed genoeg.
"Health" van de bloodsuckers is aangepast doormiddel van nieuwe updates aan het spel, het is nu makkelijk dan ooit.

Ik ben gister opnieuw begonnen aan Stalker 2 op vet difficulty en heb een bloodsucker neergeschoten met 1 AR416 mag... (30 rounds)

[Reactie gewijzigd door aleksandr op 4 december 2024 16:37]

Ik heb het een half uur of zo gespeeld en toen was ik er wel klaar mee. Vanuit het donker springt er een beest op je. Je kan er weinig tegen doen en ziet ze niet. Voor dat soort spellen heb ik geen tijd meer. Misschien had ik het ook op rookie moeten zetten, maar vond het spel ook gewoon te donker.
+100 voor jou: ik speel graag, maar ik ben vrij hopeloos, en zie dus van menig spel alleen het allereerste deel, omdat ik bij alles wat lastiger is in een halve seconde dood ben en die delen dus nooit krijg te zien! @kujinshi: waarom mag ik die andere 90% van het spel niet zien?
Sterker nog: je kan nu (en ik ook!) het hele spel doorspelen in een stand die je nog net aankunt, en daarna het moeilijkheidsniveau verhogen totdat het een uitdaging of onmogelijk wordt. Als je merkt dat dit wel erg makkelijk is zit je de settings wat lastiger. Als je ergens vast loopt is het tijd het eens met wat simpeler settings te spelen en te zien of je er dan wel doorkomt.
Ik hoorde dat eerder ook al, dat mutants zulke kogelsponzen zouden zijn. Eerste bloodsucker was met een AK echter niet al teveel moeite, op Veteran. Ik vraag me dus af of dit wordt geroepen door mensen die à la A-team alles mis schieten.
Overigens waren veel mutants in de originele games ook enorme sponzen.
Pre 1.0.1 waren het zeker wel kogelsponsen ja.
Ik vind het nu meer in lijn met wat ik "gewend" ben, al is het onderhand een jaar of 10 geleden dat ik voor het laatst een van de originele STALKER's aangeraakt hebt.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 5 december 2024 12:36]

Precies. Ik snap de hele gate-keeping rond moeilijkheid uberhaupt niet. Ik heb nog niemand horen pochen in de kroeg dat ze Dark Souls ect.. met een hand op een driewieler hebben uitgespeeld tijdens volle maan.

Nobody cares!

Als spellen voor meer mensen toegankelijker worden door moeilijkeheids sliders, doen!
Keuzevrijheid in spellen zoals dit zijn een groot goed.
Qua stemacteurs, ik zelf heb (zoals ik altijd met de stalker games deed), alle voice acting op Oekraiens gezet. Kan er geen zak van verstaan, maar het voelt iig realistisch aan. Natuurlijk wel subtitles in het Engels. Als Nederlander kijk je toch ook geen nagesynchroniseerde films...

[Reactie gewijzigd door Zamoraak op 4 december 2024 11:01]

OT
Als Nederlander kijk je toch ook geen nagesynchroniseerde films...
Over film gesproken, de film Stalker staat op youtube. Grimmig.
De ontstaansgeschiedenis van de film vindt ik moeilijk in 1 woord te vatten, het is niet grimmig misschien meer macaber?
Zelf zou ik de film meditatief en duister-sprookjesachtig willen noemen :)

Regisseur Tarkovsky is een meester in het neerzetten van een bijzondere sfeer in zijn films. Ze kunnen wat ingewikkeld en ondoorgrondelijk overkomen, maar zo zijn ze volgens hem niet bedoeld. Het zijn geen plot-gerichte films die je per se moet 'snappen', eerder kijk- en luisterervaringen waarvan je de indrukken en gevoelens rustig over je heen moet laten komen. Ivan's childhood (over Russisch jongetje aan oorlogsfront) is misschien zijn meest toegankelijke bekende film.
Ben toevallig nu het boek Roadside Picnic aan het lezen waar de films op gebaseerd zijn
Wat dat laatste betreft, nagesynchroniseerde films, soms wel als het geen Engels is hoor... Maar films zijn wel echt anders, dan is het soms gewoon te veel moeite om zo geconcentreerd op te blijven letten en geen ondertitels te missen omdat je even weg keek. Ook is het horen van zo'n vreemde taal in de basis al zwaarder en als je gewoon even op de bank wou chillen met een film dan kan dat te veel gevraagd zijn.

Maar bij een game, vooral een als dit, moet je sowieso al veel meer opletten dus is dat veel minder een probleem :)
Ik zie dat eerder andersom, in films ga ik me gewoon te veel ergeren dat de lipsyncs niet kloppen, en vaak worden er cultuur referenties of grappen gemaakt die gewoon niet werken in een andere taal, bepaalde bedoelde intonatie die gewoon niet overkomt.

In games, echter, als ik aan het knallen ben, heb ik geen tijd om te lezen.

Desondanks prefereer ik altijd sub over dub, vrij zelden dat een dub in de buurt komt van het origineel.
Grappen in het Koreaans die in het Engels of Nederlands niet werken ga ik ook met subs niet snappen dan :+

Maar ja snap je punt wel. Het hangt er in games ook een beetje vanaf wanneer er veel tekst komt, is dat op rustige momenten of moet je ook tijdens het vechten echt opletten. Ik vind games die tijdens combat verhaal vertellen sowieso irritant want vaak krijg ik het dan gewoon niet mee ook al is het wel in een taal die ik prima begrijp.
Toch niet helemaal mee eens, dan niet zo'n ervaring met Koreaans, maar zeker wel genoeg met Japans, en ondanks je de woorden niet direct hoeft te kunnen verstaan, kan je aan tempo en intonatie al veel beter begrijpen _hoe_ iets gezegd wordt. En dan zie ik bij dubs toch vaak dat ze de vertaling van een papiertje op staan te lezen zodat het totaal niet landt in de geschetste situatie. De ondertiteling kan het dan prima pogen te vertalen, je hebt in ieder geval veel betere context. Snap je het dan nog niet (omdat het echt een te cultureel iets is) dan snap je in ieder geval wel dat het als een grap bedoelt was en dus de reacties van andere personages.

Zeker met Nederlandse dubs heb ik het idee dat er maar een handjevol stemacteurs bestaan die alles aan een lopende band staan in te spreken.
Ja dat ben ik dan inderdaad wel met je eens. Ik moet zeggen dat ik ook maar weinig dubs kijk/luister hoor, maar bij Netflix met Engelse dubs ben ik de laatste tijd af en toe wel naar mijn idee echt goede dubs tegengekomen. De enige die ik nu zo even weet was how to sell drugs online, als ik me de naam goed herinner. Die is dan Duits origineel maar heb ik in het Engels gekeken. Maar ik kreeg de indruk dat het misschien in dat geval ook de originele acteurs waren die het zelf nagesynchroniseerd hebben. Heb dat verder niet gecontroleerd of zo maar de reden dat ik dat denk is dat er ook een stuk in Nederland speelt en dan hoor je wel dat het ook echt Nederlanders zijn.
De traditionele dubs zoals we ze vroeger op de Duitse zenders zagen zijn inderdaad niet de moeite waard, dan kun je beter gewoon niet kijken imho. Ook bij anime heb ik veel liever subs, hoewel ik het daar ook gewoon gewend ben en niet weet of er wel goede kwaliteit subs zijn tegenwoordig.
Zeker met Nederlandse dubs heb ik het idee dat er maar een handjevol stemacteurs bestaan die alles aan een lopende band staan in te spreken.
Zal best kloppen ja, ik hoor al meer dan dertig jaar dezelfde stemmen in tekenfilms.
Dat is eigenlijk zelfs een beetje irritant.
Ik kwam hier precies om dit te schrijven, ik heb het gevoel dat de reviewer met Engelse voice overs heeft gespeeld. Dat heb ik ook gedaan, precies 3 minuten lang. Toen over naar Oekraiens en ik vond dat een enorm beter gevoel van immersie geven.
Maakt het wel lastiger om het verhaal te volgen , maar de engelse voice over is gewoon niet goed.
Dus ik ben ook na 3 min geswitched naar de originel taal.
De engelse tekst haalt je ook uit de game , want de rest van alle borden zijn duidelijk niet in het engels.
Ik zal NOOIT een gedubte film kijken, want ik haat het als lip sync verkeerd zit. En dat is juist mooi in stalker2. In welke taal je het ook zet, de lip sync is er wel. Wat het meeste stoorde zijn de ruimtelijke effecten op de stemmen die niet overeen komen met de omgeving waar men staat.
Geweldige game met een geweldige sfeer. Zo jammer dat het hele gevoel dat a-life gaf in de eerdere delen of in de ANOMALY mod bijvoorbeeld niet genoeg reden is geweest de game uit te stellen tot het beloofde product af is. Dan hadden ze misschien het hele NPC/CPU probleem kunnen tackelen ipv achteraf patchen.

De wereld en sfeer voelen als stalker maar het speelt toch anders.

Aanrader om te spelen maar ben ook benieuwd waar de game staat over een jaartje zoals Cyberpunk 2077 ook nu pas eindelijk af is.
Daarom wacht ik altijd een tijdje, mods en patches maken games gewon zoveel beter dan het wachten gewoon waard maakt.
Doe ik ook. Wacht ook nog even met spelen.
Op dat vlak is de modding community van STALKER 2 echt razend snel geweest. Er staan al behoorlijk deftige mods op Nexus Mods die het A-Life systeem weer leven inblazen, of het goed genoeg simuleren dat je dat gevoel van een levende wereld weer terugkeert. En installeren is zo simpel als één bestandje in een folder steken en klaar.
cyberpunk speelde ik met een mod of 100 fallout 4 nu met een 800 .
:)
Kom wel aan stalker 2 over een jaartje of zo
Zijn er nog Cyberpunk mods die je kan aanraden? Ik ben er toevallig net mee begonnen nu ik eindelijk goed op 1440p kan gamen. Ik erger me ontzettend dood aan hoe bullet spongey enemies zijn, ik ga daar sowieso een mod voor zoeken.
Had de collecties : Welcome to Night City 2.13 & High-Res Graphics Pack - MAXIMUM
Plus nog zowat elke grafische mod die er is en "meer pedestrians & cars" zodat de stad echt bevolkt lijkt.

Wat ik ook wel echt leuk vond was een mod die al de verschillende nationilteiten in hun eigen taal laat spreken ipv iedereen engels.

Damage Scaling and Balance (Formerly Level Scaling)

mod is wat je zoekt denk ik
https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077/mods/1712
Ik speel moderne AA(A) games bijna altijd een jaar of jaren later. Voordeel: minder bugs, vaak een goede prijs met DLC erbij en vaak in sales een nog betere prijs. Ik heb er een hekel aan om beta tester te spelen wanneer ik de volle prijs moet betalen voor een game die net uit is.

Desalniettemin staat deze op mijn verlanglijstje! Vorige week op een avond tijd kunnen vinden om de eerste Stalker weer eens te spelen. De sfeer in die game is geweldig! ...En zo te lezen en te zien ook in de nieuwe!

Daarnaast kan ik niet wachten op de mods voor Stalker 2!

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 4 december 2024 13:22]

Ik heb dit weekend Suicide Squad voor nog geen 4€ gekocht op steam.
De game zou niet super zijn, maar wil het toch wel eens proberen voor het offline zou gaan :+

Vroeger moest de game af zijn om op een CD te branden, in te pakken en op release day in de winkel liggen. Nu is het zelfs nog makkelijker en zouden ze in theorie meer tijd hebben, maar toch slagen weinig developers een afgewerkte game uit te brengen.
Na zo een blunder verwacht ik niets anders dan updates voorzien en transparant zijn om toch een afgewerkte game te hebben voor mensen die de volle pot betalen.
Het is gewoon je tijd niet waard, laat staan 4 euro.
Het is nu al jaren standaard dat ik pas een spel ga spelen, na zeg een half jaar (of zelfs langer). Heb zo'n hekel aan bugs en andere zwakheden in spellen.

Wellicht over een tijdje ook in dit spel duiken, trailer is zeker aantrekkelijk en leuk verhaal/wereld.
Mijn meug is het niet. Houterige gameplay elementen, framedrops met een 4090 en 9800X3D. Animaties en GFX voelen aan als begin de jaren 2000, die engine is echt hopeloos verouderd, ze hebben er wat moderne effecten proberen opgooien, maar die hebben een serieuze impact op performance. Menselijke vijanden leg je neer met een headshot, die monsters hebben een volledig magazijn nodig... Ik had het verhaal wel eens graag gevolgd, maar het was gewoon TE irritant.
Het is in Unreal 5 gebouwd, dus aan de engine ligt het niet. Edit: ik zat op een lang niet ververste pagina, blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 4 december 2024 12:57]

Engine kan dan idd wel Unreal 5 zijn, wat ze ermee gedaan hebben is een raadsel dan, ik vermoed dat ze dan wat vastgeroest zijn in oude gewoontes en die engine niet ten volle benut hebben. Het ziet en voelt als een oude engine van 10 jaar geleden.
Misschein klinkt het heel raar... maar dat vind ik juist het fijne. Het voelt voor mij precies als de oude Stalkers maar dan met updated visuals. Vaak slaan ze de plank mis bij reboots door het meer te maken als andere moderne games waardoor de ziel van de oude game er niet meer in zit.

Het is niet perfect, dat geef ik toe. Maar gelukkig hebben ze het bovenstaande goed gedaan met Stalker 2. En ik heb vanaf de eerste aankondiging al gezegd dat deze game niet voor iedereen is. Stalker was altijd al een niche en ik wist al van tevoren dat velen een andere verwachting hadden na de reveal.
Unreal Engine 5, welke de game gebruikt, is natuurlijk niet hopeloos verouderd. De game ondersteunt ook mods, zodat je m aardig naar je hand kan zetten. Graphics is natuurlijk ook niet alles, het gaat bij Stalker voornamelijk om de exploration, verhaal, lore, setting en atmosfeer. Maar goed, dat de game wat updates nodig heeft, is duidelijk. Ik als Stalker speler van het eerste uur heb er in elk geval veel lol al mee!
Is Unreal 5 nu al verouderd?
Als de game runned vind ik het tot nu toe echt een topgame. De game gestart krijgen is alleen een beetje hit-or-miss voor mij... 40% van de tijd crasht bij bij Compiling Shaders met de error 'not enough video memory'... Verwacht toch wel dat een RTX 4090 met 24GB genoeg is. :)
Meer een specifieke error, dan dat je niet genoeg "oempff" in je GPU hebt zitten. Wanneer er errors zijn, gaan ze vaak alle kanten uit met foutmeldingen (behalve de goede.....).
Heb dat niet 1 keer meegemaakt.
Er is een mod die het compilen overslaat. Probeer die eens. M'n 4080 heeft er geen last van, dus het lijkt iets in het compilen zelf te zijn bij jou en niet per se verbonden aan je 4090.

Gelukkig is GSC erg actief bezig met bugfixes en luisteren ze naar de spelers om verbeteringen door te voeren, dus ik vermoed dat dit zichzelf oplost. Tot die tijd zijn er gelukkig modders.

[Reactie gewijzigd door IamGrimm op 4 december 2024 17:22]

Ik zou de nieuwste drivers eens installeren. :+
Kon dit spel in eerste instantie niet in komen. Vond de besturing wat vaag (was ook op dat moment met de nieuwe Dragon Age bezig) ten opzicht van andere games. En op mijn manier van spelen ging ik vaker dood dan dat ik aan een missie toe kwam.

Toch doorgezet. En nu zit ik elke avond toch wel een paar uurtjes achter klaar te spelen. Heeft een heerlijk grimmige sfeer en super veel vrijheid om je avontuur in te delen. Wel op Performance mode hier op de Series X. De hogere framerate speelt gewoon lekkerder weg en de iets mooiere graphics op Quality Mode wegen niet op tegen de fijnere gameplay.

Inmiddels zijn er wel al 3 patches geweest afgelopen week. En speelt steeds fijner. ook fijn dat iets repareren en/of verkopen rendabeler is gemaakt. Anders had je waarschijnlijk veel meer bezig geweest met oude wapens inleveren voor meer Coupons dan dat je echt met het spel bezig zou zijn. Nu is het goed in balans.

Hopelijk komen er nog wel iets van Ubermutants of sterkere eindbazen voorbij.

Aanrader waar ik nog wel wat uurtjes in ga stoppen in ieder geval.

Nog genoeg om naar uit te kijken de komende maanden op Gamepass overigens

Indiana Jones, Avowed, Atomfall
Vind je de besturing met controller niet onhandig? Hier even op de Series X gespeeld. Ik speel de laatste tijd veel CoD BO6 en daarna STALKER opstarten was echt al snel een no-go voor mij. Wat me meteen opviel aan de besturing:
- Grote deadzone op je joystick (niet instelbaar).
- Minimale beweging gaat erg snel, waardoor precies aimen erg moeilijk is (niet instelbaar).
- Maximale beweging gaat erg traag, duurt voor m'n gevoel 5 seconden voordat ik omgedraaid ben (niet instelbaar, ook op z'n snelst blijft het traag).

Ik heb hier jaren naar uit gekeken en het spel nog geen half uur gespeeld. Ook vond ik het extreem donker. Leek alsof m'n TV niet goed afgesteld stond, wat niet het geval is.

Jammer dat de UX gelijk slecht is voor mij, daardoor laat ik de gehele game gelijk al liggen.
Ze hebben deadzones toegevoegd in de laatste patch, dat is nu wel gefixed. De default aim curve van BO6 heeft flinke acceleration, volgens mij meer dan in vorige CoDs. Ik moest ook flink schakelen van BO6 naar oudere/andere shooters met een lineaire/zwakkere curve.
Dit is dus wat ik bedoelde met de vage besturing in het begin. Dit is met een patch opgelost.

Speelt nu veel fijner weg met directere reactie. Ook kan je in de instellingen nog een beetje tweaken met controller sensitivity, dat helpt ook nog een stuk. Vooral met aimen door je crosshair of kijker is het een stuk beter geworden.

Ik zou em toch nog een keer oppakken en even doorzetten. Daarna pakt de sfeer je wel goed op waarschijnlijk.
Met verkopen zou het verschil moeten maken of je het bij een "groene" trader doet, of bij een "witte" of andere kleur trader, maar heb daar nog niks van gemerkt, vond dat Owl wel erg weinig gaf voor een wapen, ging naar Zalissya omdat daar de trader wel al groen was, en krijg hij geeft exact het zelfde voor me wapen.

En wacht maar tot je een Chimera tegen komt, die krijg je niet dood, die mogen ze wel iets makkelijker te doden maken zo als bvb in CoP, nu kun je hem meerdere keren met een RPG raken of meer als 30 schoten vol in zijn kop van dichtbij (omdat hij net niet bij je kan komen) en nog steeds leeft hij.

En denk je dat je er van af bent... blijken er 2 te zijn...
De echte loot traders geven meer dan de standaard barman geloof ik.
Ik heb nog niet vergeleken wanneer ik terug ga naar Zalissya of het daar dan hoger is. Zal ik vanavond wel eens proberen.

Het nadeel is dat een Guide ook geld kost om snel even terug te reizen. En heen en weer lopen met je rugtasje vol kost zo een half uur. Die tijd zou je nuttiger kunnen besteden in de omgeving zelf met looten.

Het plan is nu om gewoon elke sectie helemaal uit te pluizen tot aan de laatste stash en dan verder te reizen en de vorige te laten voor wat het is. Tenzij er voor het verhaal natuurlijk teruggereist moet worden.

Ik ben nu ook pas in Garbage dus nog niet mega ver. Genoeg te ontdekken voor uren aan gamen. En als papa alleen in de avond uren tijd wanneer de kinders en vrouwlief op 1 oor liggen.
Ben nog steeds bezig na heel wat uurtjes maar er zijn toch wel een aantal dingen die mij erg irriteren.

De wereld is vrij leeg, kwartier lang lopen langs meerdere anomalies die je makkelijk kunt ontwijken om alleen je quest in te leveren.
De monsters zijn bullet sponges en kom ze relatief weinig tegen, ook weinig variatie.

De enemies hebben aimbot en wallhacks.
Vaak zie ik niet wie mijn allies zijn( misschien is dat ook intentional)
Stealth is niet te doen.
Animaties hebben ook echt nog werk nodig

Desalniettemin vermaak ik mij prima met een aantal mods.
Dat de wereld wat leeg aanvoelt is onderhand ook al bevestigd door GSC omdat het a-life 2.0 systeem zo een beetje compleet is uitgezet om de game stabiel te houden. Dit zal nog wel worden gefixt maar dat kan even duren.

Binnen de game bestanden zijn enkele aanwijzingen te vinden dat het a-life systeem redelijk complexe taken kon uitvoeren zoals dat als je net wat bandieten overhoop schiet dat andere stalkers zich naar jouw locatie bewegen en hun spul looten, ze zouden gebouw voor gebouw af kunnen gaan en zichzelf zelfs kunnen overgeven en weg rennen.
Daarnaast heb je dat als het systeem wel zou werken dat er groepjes beesten of mensen van bepaalde facties vrij rond bewegen rond de map dus zou er een kans zijn dat je plots een groep bandieten tegen komt of een groep mutanten, of zelfs dat ze ergens buiten jouw speelveld elkaar vinden en dat je in verte plots een schiet gevecht hoort

[Reactie gewijzigd door Vagax op 4 december 2024 11:26]

Best wel bijzonder hoe Stalker 2 exact in de voetsporen van Stalker 1 stapt. Dat had ook een complex NPC systeem waar uiteindelijk maar een fractie van gebruikt is om het spel speelbaar te houden :) Uiteindelijk in Stalker 1 kwam het er een beetje op neer dat zeer selecte NPCs tussen zones konden migreren na script triggers.

In de twee sequels was er wel wat meer van gebruikt. En die games hebben nu toevallig ook meer kans op soft locks. Vooral Call of Pripyat daar hield ik tenminste 3 verschillende saves in leven.
Na patches had Stalker 1 en de rest gewoon een best prima ALife systeem, maar in SoC was dat gewon niet nodig.

ALife is niet alleein reizen tussen locaties he, ook de conflictdynamieken en zaken als stalkers die in de nacht niet in het donker gaan wandelen maar aan het vuur zitten, dat was _allemaal_ dynamisch.

[Reactie gewijzigd door DMZ op 4 december 2024 11:31]

Ik volg al een hele lange tijd de games die uitkomen niet meer.
Zo blijft het voor mij nieuw als ik interesse in een game heb, nu deze ook op game pass kwam was het voor mij een no brainer om 13 euro uit te geven.
volgens de makers zou dit geweest zijn omdat a-life 2 niet zou draaien op systemen met 16gb aan Ram, wat ook voor de consoles dus moeilijkheden zou veroorzaken
Mag nog hard aan gewerkt worden:

Stealth werkt niet, snipen werk niet daar je amper wat ziet en het spel enemies pas veel te dicht bij je genereert (gemiddeld ben je al gezien voor je uberhaupt hun kan zien in een open velden de damage lijk/is statisch. Ik kan je werkelijk niet vertellen of een exosuit je veer tankier maakt voor de meeste bronnen van damage, en ik kan je ook eerlijk niet vertellen of de eerste bandits met een pistoltje nu eigenlijk wel minder damage doen dan als je direct jezelf in de eindzone skyrimt en tegen mensen met sniperrifles (die ze gebruiken als pistol) vecht.

Gunfights zijn slecht, daar de tegenstander je amper in 1 spray dood kan maken (damage gates?) maar wel direct de pixel die je buiten cover staat raken. Gevechten tegen de mutants zijn nog veel erger, behalve de flesh die Ehhhhh te noemen zijn zijn elke andere mutant actief niet leuk. Wie wil er tegen een eindeloos klonende hond vechten die voor je hem überhaupt ziet zich 8-10 gekloont heeft, met elke aanval weer je bleed, dan per kloon 3-5 kogels neem in een spel waar elke kogel (zou) moeten tellen en ook nog hoogstwaarschijnlijk geprogrammeerd is om een damage gate te hebben (waarbij hij ook nog 5-8 in een keer kloont). Gevechten word al snel naar een tegenstander rennen met een shotgun (die wel erg lekker aanvoelt), de schade op de kin te nemen en maar door te healen. Tactisch doen zorgt dat je nog meer kogels vangt.

Atmosfeer in het spel is wel goed, het rondlopen in het spel is erg prettig en mooi. Wapens zien er prachtig uit en shotguns voelen erg goed in gebruikt. Locaties zien er goed uit. Anomalities effecten zijn prachtig en voelen gevaarlijk uit.

Hoewel er veel potentie in het spel zit kan ik op het moment het niet aanraden: voor een spel waar je alleen locaties aanwandel zit er te veel geforceerde gevechten in het spel, en voor een schietspel is het schieten absoluut niet leuk. Als je game pass kan je kijken of het je trekt, maar zou hem nog niet kopen.

Nog een snelle ronde andere dingen die bagger zijn:
-Border guards niet niet echt bij een border hoeven te staan die hetzelfde eruit zien als iedereen anders, klinken als iedereen anders, je direct dood schieten en ook nog niet dood te krijgen zijn.
-Loop waat je niet hoort te zijn? instant death radiatie zonder enige vorm van waarschuwing
-Crashes, vastlopers en bugs
-99% van alle deuren, als deze gelocked zijn het 1 weg deuren of questdeuren. Behalve 2 na uren in het spel die ineens opengeblazen kan worden met een granaat. Hoe je daar achter komt mag joost weten, ik kreeg een granaat op mn hoofd en vond het zo uit.
-Granaten zijn blijkbaar goed voor deuren, want voor gevechten zijn ze niet.
Het schieten is juist goed uitgewerkt je moet het even doorhebben en dan kill je alles, zo wel stealth als run and gun.
Dan ga ik er even van uit dat de game pass een andere versie is dan waar jij ook speel, want stealth is simpelweg niet een ding hier.
Ik vind juist het stealth gedeelte goed aanvoelen, maar je moet op heel veel letten. Als je een rode armor gebruikt (chemisch pak), mag je stealth in bossen wel vergeten! Stealth bij monsters: zorg dat je geen honger hebt, of ze horen je maag knorren! Houd rekening met het weer, bij monsters moet je rekening houden dat je uit de wind blijft en je sluipt ze zo voorbij. Enkel: 'kruipen' maakt meer lawaai dan 'traag wandellen'
Vreemd, stealth lukt hier wel enigszins. Vrij vroeg in het begin, als je Garbage net inkomt, moet je een Ward basis in om een laboratorium in te gaan. Ik heb dat toch vrij stealthy gedaan. Werkte zoals in menig ander shooter. In het donker blijven, achter volk blijven, kruipen en sluipen en heel af en toe eens een silenced pistol naar boven halen. Lukte wel aardig.

Dat gezegd; niet perfect hoor. Het gehoor van de NPCs leek wel érg gevoelig, en zelfs in de schaduwen leken ze me wel rap te spotten. Dus naderhand heb ik wel wat aan de AI getweaked met een mod om volgende stealth stukken wat soepeler/haalbaarder/hoe-je-het-wil-noemen te maken. Maar zelfs zonder lukte het wel.
Hopelijk trap ik hiermee niemand op de tenen maar voor mijn gevoel moet je echt masochist zijn om dit te spelen. Vol bugs, grafisch van het niveau 2011, 100 keer herkauwde gameplayelementen. Het is hier boven allemaal al opgenoemd. Heb het na een half uur uitgezet.
Misschien word ik gewoon oud en is mijn tijd te schaars. Ik was fanatiek gamer in de tijd dat games uitkwamen en gewoon meteen fantastisch en pefect waren (2000 - 2010). Die tijd is blijkbaar voorbij.
Toegeven ik heb stalker 1 niet gespeeld en had ik teveel AAA verwachtingen. Misschien is dit spel gericht op de fijnproever met geduld.

[/zeikmodus]
Ik snap je punt, misschien is de Stalker serie dan niets voor jou.

Ik speel stalker vanaf het begin en heb de laatste 2 jaar veel Stalker Anomaly en Gamma gespeeld. Dat is nog veel moeilijker maar dat heeft vooral met resource management en repareren te maken. Dat is wel een beetje zelfkastijding om dat unmodded te spelen. Ik zie daarom vooral in Stalker 2 elementen van Stalker Anomaly.

Hopelijk komen er wel wat meer tweaks en updates zodat de gemiddelde gamer beter uit de voeten en dat er wat meer fijn-afstellingen komen. Zo kan iedereen de game instellen naar persoonlijke voorkeur. Beetje moeilijkere human tegenstanders en makkelijkere Mutants. Betere drop rate etc.
Want in Gamma moet je (bijvoorbeeld om een wapen in goede conditie te krijgen) 500 bandieten neermaaien om 1 loop of trigger te krijgen die een betere durability heeft dan 60%. Dan kan je dat onderdeel repareren ( met bijvoorbeeld gun-oil ) en dan je wapen onderdeel vervangen.
Aangezien wapens uit gemiddeld 5 of 6 onderdelen bestaan, en elk wapen een ander type onderdeel heeft. Kom je vaak op extreem veel "Grinden" uit. Dat kon je wel aanpassen in de instellingen. Waardoor je jezelf het zo moeilijk of makkelijk kon maken als jij wilde.

Het enige waar ik wat op aan te merken is net als in stalker 1 of anomaly / gamma... Stealth is gewoon niet aanwezig en Mobs zien je van 3km aankomen Die beginnen dan ook meteen te schieten. Nu ben ik in S2 net een uur of 10 bezig maar ook hier is dat een probleem. Iedereen weet meteen waar je bent en schiet je gelijk voor je gat. Beetje jammer dus ik hoop op wat verbeteringen. .Ik zeg wacht een half jaartje en probeer het opnieuw !
Ik heb vaak genoeg dat ze me niet als eerste zien, maar ik snap wat je bedoelt, meestal zien hun je veel eerder dan dat jij ze opmerkt.

Ik vind de honden vervelend, die groepjes honden mogen ze van mij wel de helft kleiner maken.
En op sommige plaatsen denk je dat je ze allemaal hebt gedood, komt er een 2 groep honden aan gerent.
Als ze je niet als eerste zien zijn ze meestal gebugged en kan je op hun tenen tapdansen voor ze aggroed. De sniper in de fabriek met al de boobtraps had die bug, ik liep naar em toe, wou met hem praten, sta daar druk een minuut te kijken waarom ik niet met em kon praten, en hij werd eindelijk actief waneer ik weer de tap af liep. :+
Ik had een paar keer dat ik ze eerder en omdat ze niets deden dag dat ze misschien wel vriendelijk waren tot ze mij zagen en dat witte boogje in beeld kwam dat ze je zien, net nog gehad met een missie voor Owl.

Maar Stealth mag wel wat beter in de game, meestal word je veel eerder gezien als dat jij ook maar iets van hun hebt gezien.
haha ja als je in het begin bij dat dorpje aankomt en die 4 bandieten op dat huis aan het schieten zijn. Ik mik op ze en mijn crosshair werd groen.. ik dacht "ah die moet ik helpen".. Loop 5 meter verder en ze gaan ineens op mij schieten! Was ik gelijk 3 bandages en een paar magazijnen verder. Had beter 1 voor 1 kunnen headshotten van een afstandje.
Vol bugs..wat een onzin
De bugs zijn nog wat te aanwezig voor mij, maar ik heb het spel wel op mijn Steam wishlist gezet. Ik koop ‘m dan over een jaar waarschijnlijk als, hopelijk, het gros van de issues is gefixed.
De Bugs vallen wel mee, ik ben er geen meer tegen gekomen sinds de eerste 2 patches.
Wow 2 patches al? Dat hebben ze snel gedaan. Heb jij de pc versie of de console versie?
PC, er zijn 3 patches al, eerste was om de echte bugs te verhelpen, de andere 2 waren meer om missie bug/probleempjes te verhelpen en wat access violation bug's, maar ik heb daar zelf geen last van gehad op beide PC's, aangezien ik de game zowel hier thuis als bij mijn Moeder thuis heb geinstalleerd voor als ik daar een dagje of 2 ben wat te doen heb.
Dat klinkt positief. Ik heb momenteel helaas weinig tijd… maar misschien kan ik dan met deze kerst al kopen ipv volgend jaar 😅

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.