Specificaties 650W (80 Plus Gold), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master V650 Semi-Modular Review

gekke-gerrit 7 april 2014, laatste update op 1 februari 2015, 5.082 views

Cooler Master V650 Semi-Modular

Een hele goede voeding! Erg energie zuinig! Lees snel verder! Let op: model is veranderd! Nu in plaats van vier peg connectors maar twee peg connectors

Pluspunten

• Semi Modulair.
  • Single Rail.
  • 4x 6/8 pins.
  • Genoeg aansluitingen.
  • Mooi strak design met logo's die altijd rechtop staan.
  • Hoge efficiŽntie - bijna Platinum.
  • Stille ventilator op 50% belasting.

Minpunten

• Kwaliteit sleeve, mag strakker.
  • Geen vier maar twee peg connectors tegenwoordig

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4

Breng mij naar boven!

Wie doet het niet? Wie is er nog niet aan het minen naar digitale coins? Ik ben was er nu mee bezig (wel een beetje laat, maar goed) en ťťn van die dingen die je nodig hebt is een voeding. Hoe goedkoper hoe beter... toch? Nou na wat research kan ik je dat volkomen afraden. Hoe efficiŽnter hoe beter, omdat een mining rig 24 uur per dag 365 dagen per jaar aan staat is het belangrijk dat de voeding heel efficiŽnt de 230~ volt om kan zetten in de 12 volt gelijkspanning.

Voor deze gehele review ga ik er van uit dat 1 Watt, bij een heel jaar lang verbruik, op jaarbasis § 2,- kost

Een computer van 350 Watt kost dus op jaarbasis 700,- euro aan stroom.

In deze review richt ik mij op de efficiŽntie en kosten van de Coolermaster V650S Gold Label en ook op de aansluitingen die deze voeding heeft. Als vergelijkingsmateriaal heb ik de Antec Earthwatts EA-650 Platinum, een op papier (80 Plus Platinum Label) betere voeding, maar is dat ook zo in de praktijk?

Ik ben erg druk bezig geweest met een online calculator waar je alle gegevens in mee kan nemen.
Hier krijg je duidelijk overzicht van de kosten om een voeding bijvoorbeeld 1 jaar aan te laten draaien. Neem een kijkje en ontdek wat je er allemaal mee kan.
PSU-Efficiency.com.

Voor deze review maak ik gebruik van PSU-Efficiency.com.

Klein rekenvoorbeeld:

Je computer gebruikt 350 Watt.
Je voeding is 700 Watt en die moet 350 Watt geven aan je computer.

Als we nu een 80 Plus Label en een 80 Plus Gold Label vergelijken bij een belasting van 50% op 230 Volt.
Wanneer een voeding met een 80 Plus Label 420 Watt verbruikt, verbruikt een voeding met een Gold Label 369.6 Watt.

420 Watt werkelijk stroomverbruik * 2 euro = § 840,- per jaar
369.6 Watt werkelijk stroomverbruik * 2 euro = § 739.2 per jaar

Je ziet dat het verschil tussen een 80 Plus en een 80 Plus Gold § 100,80 per jaar bespaart. Dat betekent dat je met deze voeding makkelijk geld kan overhouden en besparen! Al zou je die 80 Plus voeding gratis krijgen dan is het nog steeds duurder, omdat je meer kwijt bent aan de stroom leverancier!
Resultaat van psu-efficiency.com

Om even aan te geven welke 80 Plus Labels je hebt.
80 Plus test type115 Volt230 volt
Belasting10%20% 50% 100%10%20% 50%100%
80 Plus-80%80%80%----
80 Plus Bronze-82%85%82%-81%85%81%
80 Plus Silver-85%88%85%-85%89%85%
80 Plus Gold-87%90% 87%-88%92%88%
80 Plus Platinum-90%92%89%-90%94%91%
80 Plus Titanium*90%92%94%90%90%94%96%91%

*Er bestaan nog geen titanium voedingen voor consumenten.

Waarom heb ik voor een 650 Watt model gekozen om te minen en niet meer? Omdat ik niet meer wil verliezen dan ik wil investeren. In mijn geval ben ik bereid om 600,- te verliezen. Momenteel heb ik een AMD processor, Asus moederbord en 2x 7870 '13 series van Club 3D.

Nu jullie genoeg inleidende informatie hebben gehad is het nu tijd voor de Cooler Master V650S!

Breng mij naar boven!

Specificaties netjes van Cooler Master zijn website gestolen :)

Model RS-650-AMAA-G1
TypeIntel Form Factor ATX 12V V2.31
Afmetingen150 x 140 x 86mm
Invoer Voltage90-264Vac
Invoer AmpŤre9 - 4.5A
Invoer Frequentie60 - 50Hz
PFCActive PFC (>0.9 gemiddeld)
Power Good Signal100-500ms
Hold Up Time>16ms
EfficiŽntie90% gemiddeld
Levensverwachting>100,000 uur
BeschermingOVP/UVP/OPP/OTP/SCP/OCP
Uitvoer Vermogen650W
Omgevings Temperatuur0~40įC
RegulatoryCE/TUV/FCC/CCC/BSMI/KCC/RCM/EAC/UL
Fan120mm (snelheid past zich aan)
Certificering80 Plus Gold
ConnectorMB 20+4 Pin 1x
CPU12V 4+4 Pin 1x
PCI-e 6+2 Pin 2x**
SATA 8x
4Pin molex 6x
4Pin Floppy 1x

**In de specificaties staat 2x, Dit zijn 2 aparte kabels. elke kabel heeft 2x een 6/8 pins aansluiting. Dit betekent dat je er 2 videokaarten mee kan aansluiten

Op de site van Cooler Master staat de lengte en de hoeveelheid kabels duidelijk aangegeven. Dat is een goede zaak van Cooler Master.

Breng mij naar boven!

De Cooler Master V650S zit in een spetterende doos. Duidelijk 80 Plus Gold Label aanwezig. So far so good!

Wanneer we de doos openen zien we het nodige papier werk, powercable, stroomkabels van de voeding en nog meer karton.

Daar is hij dan! de Cooler Master V650. Netjes verpakt in het plastic. Op het logo zat ook nog stukje bescherm plastic. Mijn V650 kwam krasloos binnen! Wel zo netjes.

Cable maddness. De V650 is semi modulair. Dat betekent simpel gezegd dat de 24 pins en 8 pins moederbord aansluiting niet los te koppelen zijn (ik zou ook niet weten waarom wel) en de 4 x 8 pins zitten ook vast aan de voeding. Alle andere kabels, zoals de Molex en Sata kabels kun je gewoon los maken van de voeding. Aangezien ik geen harddisk's gebruik is dat voor mij behoorlijk handig!

Breng mij naar boven!

Zijaanzicht van de Cooler Master V650. Je ziet dat het logo hier recht op staat. Wanneer je hem in je kast legt is het logo ook rechtop. Mijn main PSU HX1000W had dit niet. Ik moest zelf de sticker eraf halen en rechtop plakken. Cooler Master heeft hier over nagedacht. Thumbs up for that!

Alle kabels van de V650 die niet modulair zijn, zijn netjes gesleeved.

Hier zie je dat het logo op de kop zit. Zo ziet hij er ook goed uit als je hem in de kast hangt (bovenin).

De aansluitingen voor de modulaire kabels.

Specificaties aan de onderkant met het Gold Label.

Het is een prachtig afgewerkte voeding, een lust voor het oog. Er is ook nog een tuimelschakelaar aanwezig! Dat vind ik ook altijd fijn.

Breng mij naar boven!

In eerste instantie heb ik mijn voeding gekocht aan de hand van de 80 Plus Labels, maar er is natuurlijk een onder- en een bovengrens. 50% load is de ondergrens bij Gold Label 92.00% en de bovengrens is 93.99%. Bij Platinum Label is de ondergrens 94.00% en de bovengrens 95.99%

Ik heb via de 80 Plus Organisation (de beoordelaar) de rapporten erbij gepakt van de V650S en de Antec.
En wat blijkt? De Antec haalt nipt het Platinum Label en de V650 haalt het Platinum Label net niet.

Hierbij moet ik wel vermelden dat deze tests op 115V zijn uitgevoerd. Bij 80 Plus Organisation is het niet verplicht om voor beide voltages (115V / 230V) een certificaat te halen. Ook is het belangrijk om de actuele prijzen van de voedingen in de gaten te houden, want dit verandert continu. Mijn review veranderd niet mee.

Van alle voedingen is er maar +/- 10% getest op 230v.

Totale certificaten op 115V = 4579+
Totale certificaten op 230V= 570+

Omdat wij niet met 115V werken is dit natuurlijk niet 100% correct. Het is een schatting!

Bij 50% belasting heeft de Cooler Master V650 een efficiŽntie van 91.53% en de Antec EA-650 haalt een efficiŽntie van 92.03%. Dat is een verschil van 0.5%.

Om het verschil in kosten aan te geven heb ik een meting gedaan met een Watt meter. Ik heb de Antec EA-650 1 uur lang gemeten. Het resultaat is 338 Watt.

Mijn uitgangspunt is nu een beetje raar, want ik gebruik de 338 Watt die ik heb gemeten op 230V. Vervolgens vergelijk ik het met de efficiŽntie van 115V. Dit moet wel, omdat er geen andere gegevens beschikbaar zijn!

Als ik de standaard efficiŽntie van 115V pak op 50% belasting is dat voor de Gold Label 90% en voor de Platinum Label is dat 92%.

Volgens de standaard meting komt het volgende resultaat eruit: 1 jaar op 338 Watt is de Cooler Master voeding § 0,40 goedkoper dan de Antec. Niet echt enorm schokkend.
Resultaat van psu-efficiency.com

Wanneer ik de efficiŽntie gebruik die beschikbaar is gesteld door de certificaten komt de Gold voeding er nog beter uit. De Cooler Master is §11,40 goedkoper dan de Antec.
Resultaat van psu-efficiency.com

Je kan nu goed zien dat deze Gold voeding in 1 jaar goedkoper is dan de Platinum.

Maar dat is nog niet alles, ik heb de Cooler master ook gemeten met de Watt meter! dat resulteerde in 330 Watt, dat is 8 Watt minder (§ 16,- op jaarbasis). Als we dat nog eens naast elkaar houden ziet het er wel heel goed uit voor de Cooler Master 650V.
Resultaat van psu-efficiency.com

Dit alles resulteert in het volgende kostenplaatje om de boel 1 jaar lang te laten draaien inclusief voeding
Antec EA-650 : 338W = § 847,32
Cooler Master V650 = § 814,60

Het verschil is § 32,72 in het voordeel voor de Cooler Master.

Pas na 5 jaar non-stop draaien is de Antec §3,- voordeliger!

Vergelijking tussen de mogelijkheden van beide voedingen:
Cooler Master V650S Antec EA-650
Semi modulairNiet modulair
4x 6/8 pins aansluiting2x 6/8 pins aansluiting
Logo zowel liggend als hangend in de kast mooi.Logo alleen liggend in de kast mooi, hangend in de kast kijk je tegen de specificaties aan.
Ventilator nagenoeg niet te horenVentilator nagenoeg niet te horen

Breng mij naar boven!

De Cooler Master V650 is een voeding die veel waar is voor zijn geld, heeft een zeer hoge efficiŽntie en een goede prijs. Hij is stil en heeft een mooi design. Als ik nu zou moeten kiezen tussen Antec en Cooler Master ga ik uiteraard voor de Cooler Master. Hij kost minder in aanschaf en ook op de energierekening is hij in mijn geval § 29,- goedkoper in het eerste jaar.

Uiteraard verschilt dit per persoon. Ik heb niet voor niets voor deze review een complete website gelanceerd om de kosten van een voeding te kunnen berekenen. psu-efficiency.com is dan ook mijn advies voor als je een voeding gaat aanschaffen. Kijk hoeveel je betaalt voor de stroom en de aanschaf kosten in jouw situatie en kijk goed naar de efficiŽntie van de door jouw gekozen voedingen op 80Plus.com.

De Cooler Master heeft mij in ieder geval overtuigd. De Antec is inmiddels verkocht via vraag en aanbod.

Breng mij naar boven!http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/Coolermaster/other.png
De volgende reviews heb ik geschreven:Mocht je op- of aanmerkingen hebben, laat het mij weten!

Mocht je op- of aanmerkingen hebben op www.psu-efficiency.com, laat het mij dan ook weten!
Ik kan dan aanpassingen doorvoeren (het liefst via DM).

Wanneer je jouw berekening wilt delen, doe dat dan gerust. Drop een link in je reactie.

Special Thanks to my lovely girlfriend :D :D :D :D Teresa :D :D :D :D voor het verbeteren van mijn review!

Heb jij ook een Cooler Master V650 Semi-Modular?

Jouw voeding heeft 4 PEG connectors? Overal wordt maar twee vermeld namelijk, in het persbericht bij de launch, volgens de specs op de site van CM, echt overal. De V750S heeft er wel duidelijk vier volgens de specs. http://www.coolermaster.c...odular-v-sm-series/v750s/
Misschien even bij de samenvatting/plus-min punten een note zetten dat ze nu geen 4 peg aansluitingen erop hebben.... aangezien ik daar blind op vertrouwde ;)
Verder geen probleem, maar het is wel een notitie waard wellicht....
Jep! Model type is wel hetzelfde nog... RS 650 AMAA G1 trouwens..

[Reactie gewijzigd door Vandread op 1 februari 2015 16:31]

Top :) zo doen we dat toch hier ^^
Goede review. Wel kekke kleurtjes als achtergrond :P Begreep ik nu dat je gestopt bent met minen?
Momenteel zijn de stroomkosten te hoog om makkelijk winst te maken :) dus hij staat nu uit! Wachtend op betere tijden!

Bedankt voor je complimenten :)
Mooie review en op basis daarvan heb ik een paar weken geleden deze PSU ook gehaald.

Merk wel tijdens het aan/uit zetten dat ik een klik hoor en vroeg me af of jij dat ook hebt? Ik heb dat namelijk nog nooit eerder gehoord bij PSU's maar kan me ook voorstellen dat dit 'normaal' is.
Ja dit klopt. dit hoort zo, Ik denk dat het een relais is die de stroom er helemaal af haalt zodat je geen sluip verbruik hebt

Dus als je computer uit is is hij helemaal uit! 0 watt
En niet nog 1 a 2 watt verbruikt (op jaarbasis 2 a 4 euro)

Dus je hoeft je nergens zorgen over te maken!

Mooi om te horen dat je aan de hand van mijn review een keuze hebt gemaakt! :+
Thanks voor je snelle response en bevestiging dat het dus normaal is :)
Gerrit, mooie en duidelijke review. Je hebt mij ook overtuigd, ga deze bestellen voor mijn nieuwe pc! Dank!
Mooie review! Bedoel je met ventilator is stil op 50% dat 'ie dan niet draait of gewoon zo stil is???
Prachtige en zeer informatieve review! Bedankt hiervoor :)
Ja, ik heb hem gisteren opgehaald en geÔnstalleerd, werkt super en is ook erg stil, dat is wel een verademing vergeleken met mijn oude voeding :)
Mooi om te horen! Ik ben er ook nog steeds blij mee!
4 x 6/8 pins zijn alle niet modulair?
2x modulair en 2x vast?
Als je er nu een klein beetje moeite voor doet kan je het zelf zien op de foto's :X
Doe ik maar ik wilde op safe spelen, sorry ...
50% load is leuk en aardig, maar ik denk niet representatief voor velen daar de gemiddelde gebruiker zeker zijn pc niet 24 uur per dag op 50% load laat werken. 50% load wat meestal 100% cpu load betekend (en gpu?).

De genoemde bespaarcijfers zijn dan ook slechts een leidraad voor de zware gebruikers, die minstens 12uur per dag, 365 dagen lang, zijn pc intensief gebruikt. Zoniet, dan vallen de besparingen tegen, meer naarmate je je pc minder intensief gebruikt.
Inderdaad, daar heb je gelijk in. Het is per persoon anders. Je kunt het narekenen op www.psu-efficiency.com

hier een voorbeeld dat je 100 watt verbruikt, 8 uur per dag gedurende 5 jaar. dan zie je inderdaad dat bronze label wint. http://psu-efficiency.com/yh