Specificaties Bedraad Qwerty met Cherry MX Brown switches - Bekijk alle specificaties

CM Storm QuickFire TK Stealth Cherry Brown Review

gekke-gerrit 19 december 2013, laatste update op 7 mei 2014, 7.352 views

CM Storm QuickFire TK Stealth Cherry Brown

Pluspunten

• Letters/tekens op de zijkant van de toetsen
  • LED's van de navigatiepijlen gaan uit als numlock aan staat
  • Numpad
  • Typt super lekker
  • Stalen frame
  • Verwijderbare USB kabel
  • Kabelgoot voor USB kabel
  • Compact
  • Uitneembare toetsen
  • Gemakkelijk schoon te maken
  • Keypuller
  • LED's kunnen vervangen/toegevoegd worden
  • Staat als een huis op je bureau

Minpunten

• Letters/tekens op de zijkant van de toetsen
  • Niet volledig verlicht met LED's
  • Navigatiepijlen in numpad

Breng mij naar boven!
6 Jaar geleden heb ik ooit een G15 van Logitech gekocht voor een prikkie, omdat hij op een evenement was gebruikt. Jaren heb ik op dit toetsenbord getypt en eigenlijk heb ik nooit het gevoel gehad dat ik iets miste. Maar afgelopen jaar hoorde ik van mijn klasgenoten dat zij een mechanisch toetsenbord hadden. Hoe veel ik ook van hardware afwist, dat gedeelte heeft mij nooit geïnteresseerd en daarom wist ik niet eens dat het bestond! Mijn lieve klasgenoot heeft toen een testset van MX Cherry Switches (hieronder uitgelegd) meegenomen zodat ik ze eens kon uitproberen en wat het verschil was tussen de MX Cherry Switches. Uiteraard geeft dat niet het gevoel hoe een toetsenbord voelt/typt maar het gaf me wel een beeld dat er meer bestaat dan alleen rubberen cups, zoals je bij elk normaal toetsenbord tegenkomt. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat ik van dit toetsenbord ga vinden. Ik heb het toetsenbord nog maar een paar dagen en deze hele review (as i'm typing) wordt getypt op het nieuwe toetsenbord.

Waarom wil je dan zo graag een mechanisch toetsenbord? Ik programmeer en maak verslagen voor school. Ik typ dus heel wat af. Als ik dan iets kan vinden waardoor ik bijvoorbeeld lekker snel kan typen en dat ik meer aanslagen per minuut kan halen, is dat natuurlijk al mooi mee genomen maar ook het comfort en feedback die een toetsenbord geeft laat de wensen soms over. Ook hoorde ik dat het eerste model van de Asus Zenbook een slecht toetsenbord had en soms aanslagen miste.(review Tweakers.net Video min 2:50) nou dat zal met een Cherry MX toetsenbord als deze nooit gebeuren. Je drukt hem in en hij registreert de aanslag! Dat is natuurlijk wel erg belangrijk om snel en lekker te kunnen typen.

De specificaties van de CM Storm Quick Fire TK Stealth
Hij is te verkrijgen met drie verschillende Cherry MX switches namelijk bruin die ik heb,
maar ook rood en blauw. (Wat het verschil is wordt hier uitgelegd)

Specificaties netjes van Cooler Master's zijn website gestolen :)

Model SGK-4021-GKCM1-xx (Brown)
SGK-4021-GKCR1-xx (Red)
SGK-4021-GKCL1-xx (Blue)
Key Switch Cherry MX Brown, Red, blue
Key Caps ABS, grip gecoat, verwijderbaar
Keycap Puller Ja, ring-puller
Keycap Rollover NKRO (windows)
Polling Rate 1000 Hz / 1ms
Blue: 4719512045138
UPC CodeBrown: 884102024177
Red: 884102024160
Blue: 884102024184

Op het forum van Tweakers bestaat een topic dat heet "Het grote mechanische toetsenbord topic" Hier heb ik informatie van af gehaald om aan jullie uit te leggen wat het verschil is tussen Cherry MX bruin, rood en blauw. Alle eer aan de topic starters!

Cherry MX Brown switches
Werkinghttp://tweakers.net/ext/f/kpSkoGkhmF6HF5sb81iHHekl/full.gif
Tactile feedbackJa, licht
ClickyNee
Actuatiekracht45g (55g piekkracht)
Toetsbewegingsbaan2mm tot actuatie, 4mm tot bodem.
Brown switches bewandelen vooral het pad van de middenweg. Ze combineren een lichte voelbare klik zonder geluid met een lichte aanslag. Bovendien ligt het reset point nagenoeg op het actuation point. Je hoeft dus je toets niet hoog op te tillen.

De Brown geniet hierdoor vaak de voorkeur van mensen die een beetje van alles doen. Je krijgt minder, doch nog steeds merkbaar feedback voor het typen/RTS games en tegelijk zijn FPS, MMO, ... Toch iets leuker te spelen op Brown (t.o.v. Blue). Brown wordt gezien als de veilige 'middle ground'.

- Levert nog steeds (lichtere) feedback maar is minder extreem
- Lichte aanslag

Cherry MX Red switches
Werkinghttp://tweakers.net/ext/f/6MJnIyTUBJLyYp87WxFmSD12/full.gif
Tactile feedbackNee, lineaire switch
ClickyNee
Actuatiekracht45g (55g piekkracht)
Toetsbewegingsbaan2mm tot actuatie, 4mm tot bodem.
Red switches zijn kort gezegd black switches die lichter typen. Bijgevolg vind je ze tegenwoordig ook vaak terug in gaming toetsenborden.

Of je de lichtere of zwaardere aanslag verkiest is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

- Ideaal voor FPS, MMO, ...
- Licht of zwaar is een kwestie van smaak

Cherry MX Blue switches
Werkinghttp://tweakers.net/ext/f/d4Pwf6DHPsGznjnQFk4V67zG/full.gif
Tactile feedbackJa, duidelijk
ClickyJa
Actuatiekracht50g (60g piekkracht)
Toetsbewegingsbaan2mm tot actuatie, 4mm tot bodem.
Blue switches zijn gebaseerd op de oervader van mechanische toetsenborden: de IBM Model M.
Deze IBM Model M had Buckling Spring switches waardoor ze zeer geliefd was en is bij typisten.
De Blue switches geven net als de Buckling Springs naast duidelijk voelbare feedback ook een hoorbare klik.

Verder ligt het reset point (het punt waar je langs moet om de toets opnieuw te kunnen indrukken) hoog waardoor je je vingers bijna helemaal moet optillen om de toets nog een keer te kunnen aanslaan.

Dit maakt dat de Blue switches hoog staan op het verlanglijstje van typisten en RTS-gamers (zoals Starcraft II professionele spelers). Ze zijn in principe minder geschikt voor FPS enz.. omdat je daar je toets heel vaak even optilt en weer indrukt, zonder ze helemaal terug los te laten.

Opgepast: MX Blue's maken echt heel veel geluid!

- Luid
- Meest tactile & clicky
- Gemiddelde actuatiekracht

- Goed voor SCII en typen
- Minder goed voor FPS, racer, mmo, ..

Breng mij naar boven!

Het toetsenbord zit in een mooi versierde doos!

Het is fijn dat CM Storm duidelijk aangeeft op de doos met welke Cherry MX switch je te maken hebt. Anders moet je heel goed de EAN Code in de gaten houden.

Het toetsenbord suggereert dat het een gaming toetsenbord is. Op Facebook kreeg ik al een opmerking:"maar jij gamed toch helemaal niet". Misschien is het een wat misplaatste naam. Maar als je er op zet dat het een toetsenbord is voor typen laat sowieso elke gamer hem weer links liggen.

Geen secondhand spullen. Geen afdankertjes van de internetwinkels. Met de zegel kan je snel zien of jouw nieuwe toetsenbord al gebruikt is. :D Die van mij gelukkig niet.

Netjes verpakt voor transport.

Er zaten twee kleine boekjes in met een paar handige tips!

Nog een voordeel aan mechanische toetsenborden is dat je de toetsen er zo af kan halen en kan vervangen voor andere toetsen. Als je als Tweaker nu even naar je toetsenbord kijkt om te kijken hoe "schoon" je eigen toetsenbord is, dan is het antwoord vaak dat hij toch niet "helemaal schoon" is, omdat je de toetsen van een mechanisch toetsenbord er zo af kan halen kan je het toetsenbord ook makkelijk schoon maken en schoon houden. Je kan de toetsen gewoon laten weken in water of misschien wel in de vaatwasser/wasmachine doen.*

*Geen ervaring mee risico is voor jezelf.

Je krijgt er in ieder geval een keypuller bij geleverd, zo kun je makkelijk je toetsen eraf halen!

Nu heb ik inmiddels wel weer genoeg gezegd over alles behalve het toetsenbord. :P

Breng mij naar boven!

Het eerste wat natuurlijk opvalt bij dit toetsenbord is dat de letters niet aan de bovenkant van de toetsen zitten maar aan de zijkant, en ik moet zeggen, het valt nauwlijks op als je het toetsenbord in gebruik hebt. Je went hier erg snel aan en je hebt geen slijtage meer aan de letters die op de knoppen staan.

Vanaf de bovenkant zie je dat het toetsenbord geen tekens op de toetsen heeft staan en een numpad heeft met daarin de de pijltjestoetsen.

Als je van voren kijkt zie je duidelijk de toetsen met het nieuwe Windows logo (JEEJJ), ook zie je de pijltjestoetsen en de FN knop die weer gebruikt wordt voor de media toetsen. Deze media toetsen zijn simpel maar effectief. Op mijn G15 gebruikte ik die macro toetsen nooit. Het enige wat ik gebruikte waren de audio knoppen. Dat zit hier op en is voor mij meer dan voldoende.

De pijltjestoetsen zijn niet zo goed zichtbaar, dat komt doordat ze licht doorlaten als het toetsenbord aan staat. (dan moet je numlock natuurlijk wel uit staan, want het pijltje naar boven dient ook voor het cijfer 2.)

Bij de CM Storm Quick Fire TK Stealth wordt een gold plated USB kabel meegeleverd. Over het nut wordt nog wel eens getwijfeld. Maar één ding weet ik in ieder geval wel en dat is dat goud niet oxideert waardoor de werking niet wordt beïnvloedt door slecht contact. De USB aansluiting is wel goed voor elkaar!

De kabel bij dit toetsenbord is 1.8 meter en is heel robuust en dik in vergeleken met andere USB kabels en heeft een mooie zwarte sleeve.

Wanneer je met de keypuller er een toets afhaalt zie je de Cherry MX switch zitten en dat is in mijn geval een bruine. Je ziet aan de rechterkant een kleine inham, dit is standaard ruimte voor een LED.

De FN toets heb ik er ook af gehaald. Hier zie je dan een witte LED zitten. Bij de G15 zitten de LED's aan de zijkant en wordt het door middel van plexiglas uitgestrooid over de toetsen. Na mijn LED mod van de G15 is dit bij mij niet meer te zien. :) Het is een beetje een mislukte LED mod. Een LED per toets werkt veel beter, dan is de verlichting overal gelijk! Over LED'sgesproken, je kan natuurlijk als echte Tweaker deze LED's zelf vervangen als je wilt. Later meer hierover!

Hier zie je twee toetsen op de kop liggen. De linker is een standaard toets die geen licht doorlaat. De rechter laat wel licht door.

Om dit toetsenbord een gaming toetsenbord te maken moet er natuurlijk wel een Windowstoets-lock knop op zitten. Dit zorgt ervoor dat je niet zomaar uit je game gaat wanneer je per ongeluk op de Windows toets drukt. Dit kun je aan of uit zetten door FN + F12 te drukken. Ook deze is verlicht zodat je in één oogopslag kunt zien of je Windows toetsen aan staan of niet. Wanneer F12 verlicht is zijn je Windows toetsen uitgeschakeld.

"in het donker" ziet het er zo uit van de zijkant. Mooi duidelijk verlicht.

Van boven zie je de verlichting er een klein beetje doorheen lekken. Voor mij absoluut niet storend. Hier staat numlock uit.

Wanneer numlock aan staat gaan de navigatiepijlen uit. Zo heb je snel door dat numlock aan staat in plaats dat er alleen een LED brand.

De Quick Fire TK Stealth is voorzien van een mini-USB poort. Zo kun je de huidige kabel vervangen voor een andere mini-USB kabel. Dat kan handig zijn bij een all-in-one PC, omdat deze op je bureau staat en je geen 1.8 meter kabel nodig hebt.

Wat ik nog een toffe feature vind is de kabelgoot. Je kan op 3 manieren je kabel weg laten lopen! Dit is echt erg handig! Als ik dit toetsenbord bijvoorbeeld wil aansluiten op mijn laptop wil ik hem zo dicht mogelijk tegen mijn laptop aan hebben staan. Wanneer de kabel dan recht naar voren uitsteekt kan ik hem niet strak tegen mijn laptop aanzetten. Nu kan dat wel! Ik hou van zulke kleine dingetjes die het leven/product makkelijker maken. :D

Bij veel toetsenborden zie ik dat de pootjes onder het toetsenbord uitgeklapt staan. Bij dit toetsenbord zag ik eerst niet eens dat hij ze had. Hij staat al een beetje naar je toe gericht in plaats van plat als een plank op je bureau. Op dit moment heb ik helemaal geen behoefte om de pootjes uit te klappen.

Mocht je het toetsenbord nog meer naar je toe gericht willen hebben dan kun je de pootjes aan de onderkant uitklappen.

Bij de bijgevoegde blaadjes stond ook 6KRO en FULL NKRO uitgelegd en hoe je dit moet activeren. Bij normale toetsenborden kun je maar een aantal toetsen tegelijk indrukken. Ik heb ooit een IBM Model M overwogen, omdat dit "een geweldig" mechanisch toetsenbord zou moeten zijn. Maar, omdat je maximaal 2KRO hebt bij de IBM Model M betekent dat je CRTL + ALT + Delete niet eens kan uitvoeren, omdat hij maximaal 2 toetsaanslagen kan registeren (CMIIW). Ik heb daarom IBM Model M niet aangeschaft. Gelukkig gaat het bij de CM Storm Quick Fire iets anders!
is dus niet waar. :) Het toetsenbord is opgedeeld in groepjes en functietoetsen zoals shift, control staan hier sowieso los van. Maar ook kun je verder weg gelegen toetsen indrukken. 2 is eigenlijk het minimum aantal toetsen dat je tegelijkertijd kunt indrukken. Desondanks ga je het bij het spelen van games wel merken.
Standaard staat het toetsenbord op 6KRO, omdat het in sommige gevallen voor kan komen dat de computer anders niet kan opstarten. Ook kan de Mac hier niet goed mee overweg. Dit staat ook duidelijk aangegeven! Voor mensen die dus de FULL NKRO activeren weten welke problemen ze eventueel kunnen verwachten.

Wanneer je FULL NKRO activeert worden de drivers door Windows 8 automatisch geïnstalleerd! Dus deze keer geen verwijzing naar drivers of iets dergelijks onder het kopje Extra informatie

Nu kun je denken:"Wanneer gebruik ik nu meer dan 6 knoppen tegelijkertijd?" Waarschijnlijk niet heel vaak maar, wanneer je bijvoorbeeld met iemand een multiplayer game gaat spelen op één pc met één toetsenbord, dan kom je natuurlijk al snel over 6 toetsen heen.

Om jullie een goed beeld te geven wat het verschil is tussen 6KRO en FULL NKRO heb ik een filmpje gemaakt!

Breng mij naar boven!

Als echte Tweaker sloop je natuurlijk meteen een toetsenbord zodat je weet hoe het er van binnen uit ziet en of je een beetje kwaliteit in huis hebt gehaald. :+

Aan de onderkant zitten 7 schroeven waarvan 2 verstopt zitten onder de rubberen pads en 1 onder een garantiezegel (die gemakkelijk met een stanleymes op te tillen is). Met een beetje wrikken komt de plastic bovenkant eraf. Wanneer je vervolgens weer 4 schroefjes verwijderd, komt ook de onderkant los. Vergeet niet dat de micro-USB aansluiting op de onderkant bevestigd is!

Je ziet aan de bovenkant een witte pcb maar als je met aandacht kijkt zie je ook dat er een dikke metalen plaat is gebruikt voor de stevigheid! Dikke duim daarvoor!

Zoals ik al had verwacht is dit mechanisch toetsenbord één grote printplaat (PCB). Nu weet je ook een beetje waarom mechanische toetsenborden wat duurder zijn. Elk knopje is er op gesoldeerd.
Je ziet hier ook een kleine microcontroller (CMIIW) die de aansturing van de FN toets en LED's etc. regelt.

Voor de oplettende kijker: elke toets heeft een aansluiting voor een paar weerstanden en LED's. Mocht je je vervelen dan kun je voor elke toets een LED erin solderen! Leuk als extra projectje om je toetsenbord persoonlijk te maken voor LAN-party's etc. Ik ervaar dit altijd als erg leuk! Zo maak ik iets unieks waar ik dan trots op ben! Je moet dan nog wel nieuwe toetsen (caps) kopen!

Hier zie je het metalen frame duidelijk zitten.

De LED's van scroll-, caps- en numlock.

Breng mij naar boven!

Voor de vergelijking heb ik mijn oude G15, en mijn Asus N53 notebook erbij gepakt.

Formaat
Wat meteen opvalt aan de CM Storm Quick Fire TK Stealth is dat hij een stuk kleiner is dan mijn voorganger. Het toetsenbord vind ik persoonlijk mooier staan op mijn bureau. Dit toetsenbord heeft geen aflopende randen voor je pols maar is lekker compact. Geen toeters en bellen maar gewoon de dingen die je nodig hebt. Ik vind het verschil met de G15 niet een enorme achteruitgang. Ik ben natuurlijk een groot toetsenbord gewend maar dit went ook snel. Dit kan komen door mijn Asus N53. (niet op de foto)

Numpad
Numpad is voor mij een gevoelig iets, ik gebruik het dagelijks. Met programmeren heb je vaak te maken met cijfers intypen en dat doe ik altijd met mijn numpad. Hier zie je wel duidelijk dat dit een "Gaming" toetsenbord is. Het is even wennen als je van de G15 afkomt. Het liefst had ik natuurlijk een losstaand numpad gedeelte maar dat drijft de kosten ook weer op. 10 knoppen extra en een kleine 7 centimeter breder wordt het toetsenbord dan, dat is 20% extra ruimte!

Als je kijkt bij mechanische toetsenborden zie je dat meerdere toetsenborden geen numpad hebben, Ik ben blij dat de CMStorm Quick Fire TK Stealth dit wel heeft. Het is kiezen of delen zeggen ze altijd. :)

Gevoel
Als ik het typen vergelijk met de G15 merk ik op dat hij wat iets meer lawaai maakt door de Brown switches. Ook heb ik het gevoel dat ik sneller typ, of dit echt zo is weet ik natuurlijk niet helemaal maar hij typt wel een stuk fijner. Het verschil tussen de G15 en CM Storm Quick Fire TK Stealth is niet heel groot, omdat ik gekozen heb voor de Brown Switches. Als ik gekozen had voor rood of blauw was het verschil al groter geweest in geluid- en typ ervaring. Het verschil ligt dus niet echt bij het toetsenbord maar bij het type switches die je kiest.

Hier een home made video met het geluidsverschil tussen de G15 en de CM Storm Quick Fire TK Stealth. Ik heb bewust wat achtergrond muziek aangezet, omdat in de meeste gevallen mensen wel een muziekje aan hebben staan.

Lichamelijk
Qua comfort is het toetsenbord voor mij gelijk. De G15 heeft een zogenaamde polssteun maar dat is een polssteun van niks. De laatste jaren had ik zo nu en dan pijn aan mijn linker pols, meestal duurde dit 1 à 2 weken. In eerste instantie dacht ik dat het kwam door mijn werk bij POSTNL maar ik kreeg dezelfde klachten in mijn linker pols weer terug terwijl ik daar al een half jaar niet meer werkte. Ik rust mijn linker hand altijd op mijn toetsenbord. Mijn rechterhand heeft afwisselend werk, omdat ik mijn muis ook bedien. Mij is opgevallen dat mijn pols in een hoek van 30 graden staat. Of ik nu gebruik maak van de G15, de CM Storm Quickfire TK Stealth of welk ander toetsenbord dan ook. Inmiddels heb ik een Kensington Keyboard wrist rest aangeschaft (¤ 8,-), dit is een gel kussen. Deze zorgt ervoor dat mijn pols recht is wanneer ik mijn hand op het toetsenbord laat rusten. Dit lijkt mijn RSI probleem op te lossen. Ik ben in de twintig en ik moet mijn hele leven nog typen dus het is voor mij belangrijk dat ik mijn polsen voor de rest van mijn leven blijf ondersteunen. De G15 gaf mij het idee dat het met mijn polsondersteuning wel goed zat maar dat is dus absoluut niet zo. Voor mij heeft de polssteun van de G15 geen meerwaarde. Het krijgt zelfs een beetje haat van mij, omdat ik op het verkeerde been ben gezet.

Nu we toch bezig zijn met een lesje goed gebruik maken van een toetsenbord, hier ook nog een mooi plaatje hoe het wel en niet moet.

Breng mij naar boven!

Ik vind het goed dat de navigatiepijlen verlicht zijn. Zo kun je ze snel vinden. Het is wel wennen dat de navigatiepijlen in de numpad zijn verwerkt. Er wordt heel veel goed gemaakt doordat lichten van de navigatiepijlen uit gaan zodra je op numlock drukt. Dit maak het meteen duidelijk dat je de navigatiepijlen op dat moment niet kunt gebruiken.

Het zal nog wel even wennen zijn dat ik bij elke cijferhandeling, die ik normaal gesproken met het numpad doe, het numpad eerst aan moet zetten en dan daarna meteen moet uit zetten. Het is een kwestie van tijd maar dat is niet verwonderlijk na 6 jaar één en hetzelfde toetsenbord.

Het licht van je beeldscherm verlicht je toetsenbord van bovenaf als het donker is in je kamer. Nu de letters aan de zijkant van de toetsen zijn gedrukt zie je door het invallende licht op de bovenkant van de de toetsen de bedrukking niet goed meer. De letters lukken nog wel maar de tekens, zoals een punt en komma, zijn lastig te lezen! Dit is voor mij geen ramp, omdat ik blind kan typen en ook de gemiddelde gamer weet zijn knoppen wel te vinden.

De afwerking van het toetsenbord en hoe het aanvoelt is gewoon subliem. Het is één stuk kwaliteit en nergens heb ik het gevoel dat ik kwaliteit mis. Hij typt helemaal geweldig en ik heb dan ook echt genoten van het typen van deze review.

Het toetsenbord staat als een huis op je bureau, hij heeft zeer veel grip en glijdt niet weg!

Mocht je een goed toetsenbord zoeken dan is dit er zeker één die ook bij jou in de smaak zal vallen! Natuurlijk is het typgevoel voor iedereen anders. Je kunt kiezen uit drie verschillende switches, welke het beste bij jou past moet je zelf natuurlijk uitzoeken maar hier heb ik wel een oplossing voor: Wet koop op afstand :+ 3 toetsenborden bestellen en 2 terug sturen! Of de webwinkels daar zo blij mee zijn weet ik alleen niet :+

Zonder gekheid, dit is echt een superieur toetsenbord en mijn G15 is officieel vervangen :)

Als ik een Gold Award had dan had ik hem zeker aan de CM Storm Quick Fire TK Stealth gegeven :)

Breng mij naar boven!http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/Coolermaster/other.pngMocht je op- of aanmerkingen hebben, laat het mij weten!

Special Thanks to my lovely girlfriend Teresa :D voor het verbeteren van mijn review!

Heb jij ook een CM Storm QuickFire TK Stealth Cherry Brown?

Wauw, ongelooflijk mooie review. Maar dit

Maar, omdat je maximaal 2KRO hebt bij de IBM Model M betekent dat je CRTL + ALT + Delete niet eens kan uitvoeren, omdat hij maximaal 2 toetsaanslagen kan registeren (CMMIW)

Dank je wel voor je toevoeging ik zal dit erin gaan verwerken! En Thanks voor je compliment :)
edit:
Is toegevoegd

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 28 december 2013 19:03]

Super! Deze review haalde mij over. Dit soort dingen kan ik waarderen! Lekker duidelijk, uitgebreid en met foto's ;)
Netjes, ook de vergelijking tussen de verschillende soort toetsen is erg handig.
Voor de volledigheid had ik ook een aanslagen per minuut vergelijking willen zien tussen je nieuwe toetsenbord en je oude. :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 14 maart 2014 13:11]

ja dat zou wel leuk geweest zijn maar toch lastig om dat echt zuiver te krijgen, al helemaal omdat je de overgang moet maken tussen een toetsenbord wat je eerst gewend bent en de andere nog niet helemaal kent.
Goede review! Zojuist bestelt en hoop er veel plezier van te hebben.

Opmerking: je hebt bij minpunten letters/tekens op de zijkant. aangezien dit de stealth versie is ben je hiervan bewust zodra je hem koopt lijkt me? is dit dan een minpunt?

Verder zeer duidelijk en compleet.

[Reactie gewijzigd door Samboi op 26 maart 2014 10:11]

Dank je wel! Ik heb dat zowel als positief als negatief ingevuld omdat de tekens niet altijd even goed zichtbaar zijn! Helemaal als je kamer donker is.

Vandaar mijn keuze om het toch te benoemen!
Als je het zo zegt kan ik het begrijpen. Ik had nog een vraagje omtrent de reflectie op bonvenkant van de toetsen, als het donker is is het dan eerder storend of is dat juist fijn voor vingerpositionering?

[Reactie gewijzigd door Samboi op 26 maart 2014 12:51]

voor vinger positionering gebruik ik natuurlijk de F en de J omdat hier streepjes op zitten. Ik type blind dus voor de rest heb ik der geen last van.
Kijk er naar uit om me eigen TK Stealth te ontvangen
Ik zit ook te overwegen om dit toetsenbord te kopen, maar vraag me af of het niet moeilijk is om blind de pijltjes toetsen te vinden? Bij een "normaal" toetsenbord zitten er geen toetsen strak boven de pijltjes en daardoor makkelijk te vinden. Ben benieuwd naar jouw ervaring.
Dat valt reuze mee! Eigenlijk geen problemen mee gehad!
Hele mooie en uitgebreide review! Naar aanleiding van deze review ook het toetsenbord bested! Werkt super, vooral als je voor het eerst op een mechanisch toetsenbord typt.
Ik heb dit toetsenbord, erg tevreden over, maar bij mijn moederbord/bios werken de f-toetsen niet tijdens het booten. Kan wel bios in met 'del', waarna ze het gewoon doen. Maar heb dus een ander toetsenbord nodig om in het boot-menu te komen (f8).