ASRock H61M/U3S3 Review

gekke-gerrit 16 februari 2012, laatste update op 7 mei 2014, 2.546 views

ASRock H61M/U3S3

Pluspunten

• Lay-out
  • aansluitingen
  • onboard vga
  • grafische bios
  • b3 chipset
  • Xfast USB Software
  • AXTU software
  • Gigabyte Lan
  • 100% solid state condensatoren
  • BIOS instellingen opslaan

Minpunten

• zwak I/O shield
  • zwakke vga aansluiting
  • Instant boot tool werkt niet.
  • geen 5.1 aansluiting
  • niet meteen comptabele met i7-2700

Layout Score: 4
Software
Lay-out moederbord
Prestaties
Extra informatie

Van mijn schoonvader kreeg ik de taak om een computer in elkaar te zetten de verjaardag van zijn dochter. De bedoeling van deze computer is school en Sims 3, ik moest het zo goedkoop mogelijk houden. Daarom heb ik gekozen voor de Asrock H61/U3S3.
Het is een redelijk goedkoop bordje waar ik niet de hoogste verwachtingen aan zal hebben. Bij Afuture heb ik op 30 januari 2012, 53,30 euro betaald voor de Asrock H61/U3S3. Dat is een prijs waar je niet over mag klagen.

Chipset - Intel® H61
Memory
-Dual Channel DDR3 memory technology
- 2 x DDR3 DIMM slots
- Supports DDR3 1333/1066 non-ECC, un-buffered memory
- Max. capacity of system memory: 16GB
Graphics
Technology, Intel® HD Graphics 2000/3000, Intel® Advanced Vector Extensions (AVX)
- Pixel Shader 4.1, DirectX 10.1
- Max. shared memory 1759MB
Audio
- 5.1 CH HD Audio (Realtek ALC662 Audio Codec)
Lan
- Gigabit
- Atheros® AR8151
USB
- 2 x USB 2.0 headers (2x2 USB 2.0 ports op het mainboard)
Slots
- 1 x PCI Express 2.0 x16 slot (blue @ x16 mode)
- 1 x PCI Express 2.0 x1 slot
- 1 x IR header
- 1 x CIR header
- 1 x Print Port header
- 1 x COM port header
- CPU FAN (4 pins )/Chassis FAN(4 pins )//Power FAN (3 pins )
- 24 pin ATX power
- 1 x Gigabit LAN 10/100/1000 Mb/s
- HD Audio Jack:Line in / Front Speaker / Microphone
Afmetingen
- 24.4 cm x 21.8 cm

En dit moederbord beschikt over 100% Japan-made high-quality Conductive Polymer Capacitors. En dat is mooi meegenomen. Er zijn steeds minder moederborden die dit niet gebruiken maar, vooral in het goedkope segment komt dit nog vaak genoeg voor. Dus dat is sowieso een plus punt!

Het moederbord word redelijk compleet geleverd met twee sata kabels van 30 cm een I/O Shield en handleidingen. Ook is er een cd bijgeleverd met de nodige software. (meer hierover onder het kopje software)
Het I/O shield is wat van mindere kwaliteit er is gebruik gemaakt van slap aluminium.

De asrock heeft een grafische bios. Ik wil jullie deze bios laten ervaren. Daarom heb ik van alles printscreens gemaakt dan weet je aardig waar hij toe instaat is.

Bios scherm.

Als je in de bios bent kom je op de main page.

OC Tweaker. Veel opties aanwezig! En dat is mooi voor een bordje in deze prijsklasse!

Advanced menu. Hier heb ik een klikbaar menu van gemaakt! Elke zin is klikbaar! Probeer het uit en ontdek deze bios!

Onder hardware monitor heb je de mogelijkheid om de temperaturen te controleren en de snelheden van fan’s aan te passen. Dat vind ik een pluspunt. Op deze manier kan je een aardig stille pc creëren zonder enig gevaar van oververhitting.

Redelijk standaard boot opties.
---
Onder het kopje Security kan je een user en een administrator wachtwoord aanmaken.
---
Onder Exit kan je alles weer resetten en afsluiten e.d.

Zo dat was dan de bios! Ik hoop dat jullie een goed beeld hebben kunnen krijgen wat het dit moederbordje allemaal kan.

Asrock levert extra software mee. Uiteraard staan er standaard drivers op de cd. Maar ook een tooltje om je usb 2.0 sneller te maken met maximum 10%. Ze beweren namelijk dat Microsoft 10% van de maximum snelheid vrij houd voor het een en ander. Asrock heeft een tooltje gemaakt waarmee je dat uit kan zetten en hierdoor zou dus de snelheid worden verhoogt. Het tooltje heet trouwens XFast usb

Ook bied Asrock een overclock tool aan. En ze noemen dit Asrock Extreme Tuning Utility (AXTU) Hier kan je zonder bios je processor snelheid verhogen. Maar je kan er ook meer mee! Je kan je temperaturen in de gaten houden. Je fan speed aanpassen. en Intelegent Energy Saver (IES) aanzetten. Hierdoor zou je dan wat stroom kunnen besparen. Maar dan moet je uiteraard niet gaan overclocken. Alle instellingen die je maakt kan je ook opslaan. Bijvoorbeeld een mooie overclock hoef je dan niet helemaal opnieuw te doen maar kan je de instellingen gewoon inladen.

Instant boot is ook een tooltje die asrock mee levert, hierdoor zou je sneller moeten kunnen opstarten dan wanneer je het tooltje niet gebruikt.
Dit heb ik getest en de resultaten zijn er niet naar.
het duurt even lang om op te starten. En ik zie hier dus geen meerwaarde in.

Bij de I/O heb ik toch wel een opmerking. Normaal werkt dit moederbord met een extra videokaart in pci-e maar om de grafische prestaties te testen van dit moederbord heb ik de videokaart eruit gehaald en mijn vga kabel aangesloten op de I/O vga aansluiting. Ik kwam erachter dat deze duidelijk niet goed op het moederbord zit en ik moest de vga aansluiting van binnen tegenhouden om ervoor te zorgen dat ik niet de vga aansluiting naar binnen drukte. Dit is dus een zwakke plek! (zie deze foto als je mij niet begrijpt. )

Het moederbord is redelijk goed ontworpen. Veel aansluitingen aan de zijkant. Hierdoor heb je niet alle kabels dwars over het moederbord lopen. De 8-pins CPU aansluiting kan ik niet helemaal plaatsen. Dit lijkt me overkill
Daarnaast bevind de aansluiting van de buzzer zich op een rare plek namelijk rechts bovenin. En de front-audio is tussen de pci sloten geplaatst, niet echt gewenst. (zie foto)

Showcase

Qua prestaties. Het moederbord draait al een poosje stabiel. Zonder overclock. Ook het overclocken laat ik achterwege. Het moederbord kan het wel maar of het zo goed zal presteren als een moederbord in het highrange segment betwijfel ik uiteraard!

Ik heb wel een 3dmark06 ronde gedraaid. Hier kan je dan ook de standaard grafische power zien.
Het resultaat zegt al genoeg. Genoeg power om full hd filmpjes af te spelen maar je moet het de GPU niet veel moeilijker maken.

Een prima bordje voor een prima prijs! De aansluitingen vind ik ruim voldoende! Als je bijvoorbeeld mijn Asus Rampage III Extreme 1366(7x zo duur) vergelijkt met het moederbord van Asrock wint de Asrock het al met usb aansluitingen. Alles is gewoon ruim en lekker. Er is goed over na gedacht.
Enkele minpuntjes vind ik dat er word gezegd dat er een 5.1 geluids aansluiting is. Dat zal de chip dan zijn. Maar niet wat er aan de achterkant van de computer is te vinden.
ook het al eerder vermelde I/O shield is een beetje matig.
en dan hebben we nog de eerder vermelde vga aansluiting die best gammel is.

positief vind ik wel dat er Gigabyte Lan op zit!
Een grafische bios vind ik persoonlijk best prettig werken! en de optie dat je instellingen van je bios kan opslaan is ook erg prettig!
en de prijs vind ik ook positief! je krijgt veel voor je geld.

Ik zou zeggen opzoek naar een leuk budget moederbord? neem Asrock!

Opmerking: dit moederbord is in combinatie met I7-2700 mogelijk mits je bios versie 1.30 hebt
Het geteste model werd geleverd met bios versie 1.20

Specificaties van de fabrikant
Handleiding
Installatie handleiding
CPU Support LIST
Memory Support LIST

Heb jij ook een ASRock H61M/U3S3?

Duidelijke review. :) Geen overbodige details.

je ziet wel vaker 3 audio poorten op eenvoudige borden. Overigens moet 5.1 wel mogelijk zijn via 3 poorten. Vaak kunnen die poorten op verschillende manieren gebruikt worden. Groen voor 2 front speakers. Blauw voor 2 rear speakers of voor line in. Roze voor center speaker en subwoofer of voor micro. Micro en koptelefoon kun je ook voor inprikken, zodat je achter echt 5.1 kun krijgen. Misschien moet je in de audio instellingen nog wat aanpassen.
Dank je voor de extra informatie
Van mijn schoonvader kreeg ik de taak om een computer in elkaar te zetten voor haar verjaardag.
bedankt!

veel zorg besteed aan de review en dan zo'n fout LOL 8)7

ps Dyslexie ... voor de mensen die willen gaan vallen over elke komma!

fouten melden mag via reactie of via pm

BVD

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 16 februari 2012 17:56]

Natuurlijk weer een ubervette review van Gerrit, terwijl hij morgen gewoon een toets heeft... :P
Leuk bordje dus! Veel features staat ASRock bekend om. Jammer dan van de 5.1 sound en bouwkwaliteit. Overklokken is sowieso niet ideaal op de H61 chipset, en de 2700k is vrij nieuw... zal niet weten welk bord die direct out of the box herkent ;) sowieso had ik met dat budget een ander bord gekocht.

Krijg trouwens zelf morgen deze binnen O-)

[Reactie gewijzigd door Richh op 16 februari 2012 19:55]

Zeker een goede review...

Dat bord wat jij binnenkrijgt draait hier ook! Heerlijk bordje, stabiel, snel en stil! :Y) Have fun morgen _/-\o_
zit die 5.1 sound niet gewoon op de hdmi output? Maar idd een aparte aansluiting was mooi geweest.
Er zit op het moederbord een 5.1 chip. En het zou idd kunnen dat het de hdmi is. :*)
Wat is de temperatuur van de moederbord bij idle/stress? En geeft het moederbord veel warmte af zodat de behuizing warm wordt?
Ik ben helaas niet meer in het bezit van dit moederbord ik zal in mijn volgende review er rekening mee houden!

Zover ik weet was hij ide rond de 28 graden met een omgevingstemperatuur van 21 graden

Sorry dat ik je niet meer informatie kan geven

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 13 april 2012 11:17]

op je mobo zit GEEN bios, maar een uefi.

Als je in de bios bent kom je op de main page. <-- GEEN bios, er staat toch niks voor niks 'asrock uefi setup utility'. als Dit is uefi (efi is de 'gezamelijke naam'). en dit is bios.

EFI is zo krachtig dat je er zelfs mee kan brouwsen (als je dat wil), je zegt zelf 'grafische bios' ziet er leuk uit. op HP laptops (met uefi) kan je soms brouwsen. dit is meer om te showen hoe krachtig het is. maar BIOS != EFI, ik zou het graag zien dat je dit aan past.

één van de opties in EFI is 'Instant boot'. bij instant boot (correct me if i'm wrong) word de boel wat in EFI draaid op geslagen, zodat EFI niet helemaal opnieuw hoef opgestart te worden, maar hij laat uit z'n geheugen (van EFI) de laast gebruikte instellingen en welke lijntjes waar heen gingen. Het booten van je OS duurt even lang, maar het starten van EFI (wat in de praktijk nooit heel erg lang is) gaat veel sneller. check dat aar eens een keer

ik dacht dat het al wel basis kennis was voor een tweaker? maar goed,, verder ziet het er goed uit! :D

[Reactie gewijzigd door Luukje01 op 17 februari 2012 18:51]

dus jij ziet graag dat ik het woord BIOS verander in EFI?

en als tweakers kan je niet alles weten :X
2 vraagjes,

Waarom heb je niet de pentium G840 gebruikt deze is slechts een paar eurootjes duurder, maar toch iets sneller?
Zie tomshardware cpu chart http://http://www.tomshar...iew-overclock,3106-5.html.
Wat is er eigenlijk goed aan Japan-made high-quality Conductive Polymer Capacitors, ik heb hier namelijk echt geen kaas van gegeten?
1, dat weet ik niet ik heb de tweakers BBG gevolgd :P
2, de normale condensatoren zijn een gestolen product. hier miste een "ingrediënt" om optimale werking te hebben voor zeer lange tijd. zoals je misschien wel eens hebt gezien is dat de condensatoren gaan lekken of exploderen. en dat gebeurt bij de solid state zelden. tot nooit. dat komt omdat dit het originele recept is voor een condensator (en iets duurder in productie)

CMIIW
Hoi Gerrit,

Mooi review. Het ziet ernaar uit dat die Sapphire over het PCI-slot heen gaat zodat daarvan nog maar een over blijft. Klopt dat?

Thanks.
klopt helemaal! Dualslot vga kaart!! Bij een singleslot natuurlijk niet!