Transcend JetFlash 700 8GB Zwart Review

gekke-gerrit 6 mei 2011, laatste update op 7 mei 2014, 4.743 views

Transcend JetFlash 700 8GB Zwart

Pluspunten

• Snelle lees snelheid
  • Ruimte voor een keycord
  • Limited lifetime warranty
  • Mooie uitstraling
  • Rustige blauwe indicator led

Minpunten

• Slechte schrijf snelheid
  • Geen keycord bijgeleverd
  • Los dopje
  • Maar 7.890.833.408 bytes aanwezig
  • Voelt niet heel solide aan
  • Verpakking niet echt gebruiksvriendelijk
  • Software werkt zeer slecht
  • Site van transcend werkt niet naar behoren op Chrome en Firefox

Op 04-05-2011 heb ik een Transcend JetFlash 700 8GB usb 3.0 usb stick aangeschaft om te gebruiken als usb stick met tools, zoals bijvoorbeeld: HD Tune Pro, Cinebench, 3Dmark, Norton Ghost, enz en natuurlijk omdat hij niet heel duur was. Aangezien het vakantie is op dit moment en er in zwolle niet heel veel te doen was in de stad op bevrijdingsfestival, ben ik lekker thuis gebleven en heb een review gemaakt van deze 'budget' usb 3.0 stick

De enveloppe!

De inhoud!

De Transcend JetFlash 700 8GB usb 3.0

De Achterkant

Pull to open. Het verbaaste mij dat deze verpakking een pull to open had, oftewel een keer die verpakking open maken zonder schaar. maar het ging niet zo heel soepel. er was veel kracht voor nodig en ik denk dat mijn vriendin deze verpakking dus beter open kan knippen.

Goed bedacht, slecht uitgewerkt. de verpakking is maar voor de helft opengegaan en toen scheurde het plastic al. Mooi resultaat een half open verpakking, net genoeg om de boekjes en de USB stick eruit te halen.

Onder de USB staat hoe je lifetime warranty kan ontvangen.

In de verpakking zit ook wat oud papier,

Een veelzijdige uitleg over de garantie, behalve in het Nederlands

Informatie over JetFlash elite
Onderaan vind je hier een uitgebreid verslag van.

De Transcend JetFlash 700 8GB usb 3.0 foto shoot

Voorkant

Achterkant

Zijkant

Voorkant Zonder dop

Achterkant Zonder dop

Zijkant zonder dop, met een klein opstaand randje aan beide kanten om het dopje vast te kunnen houden.

Het dopje met aan de binnenkant ook een opstaand randje zodat het dopje op de usb stick blijft zitten.

usb 3.0 mooi blauw is niet lelijk :)

Transcend heeft rekening gehouden met een keycord maar heeft er zelf niet een bijgeleverd, op zich wel jammer want je raakt je usb stick zo sneller kwijt.

Transcend JetFlash 700 8GB usb 3.0 op een dode WD5000AAKS

Uiteraard moest de usb stick ook even open. De usb stick bestaat uit 2 delen die redelijk eenvoudig van elkaar af te halen zijn omdat ze aan elkaar gelijmd zijn. Het betekent dus ook. Als je hem los haalt dat je hem niet zomaar weer dicht kan klikken.

rechts de usb stick en links de 'onderkant'

De ene helft van het geheugen van Micron. Met recht van het geheugen in het midden een ledje
En recht onderin een stukje plastic van de behuizing die door de printplaat heen steekt.

De controller met aan beide zeiden ook weer een stukje plastic wat alles op zijn plaats moet houden
Hier vind je alles over de Controller zelf

Andere kant van de Transcend JetFlash 700 8GB usb 3.0
ook hier zit een Micron flash chip op, verassend

De behuizing nader bekeken: Onderkant

De behuizing nader bekeken: Bovenkant

Op naar binnen om het ledje te laten zien :)

LET THE BATTLE BEGIN

Uiteraard mag de Transcend JetFlash 700 8GB usb 3.0 niet zonder slag of stoot mijn favoriete usb stick worden.
dat moet hij toch echt bewijzen.

Hij moet het op gaan nemen tegen:
Corsair survivor 32GB (versie 1) usb 2.0
Medion 16GB usb 2.0
Conceptronic C20-152 met daarin: Seagate Momentus 5400.7 640GB*
( http://tweakers.net/produ...disk-box-mini-usb-30.html )

*deze heb ik deels uit de review weg gelaten, omdat hij in mijn ogen niet zeer geschikt is als draagbaar medium in vergelijking met een usb stick, dus daarom is hij alleen meegenomen in de benchmarks

Alles word getest op een:
i7950 @ stock

Gewicht

Trancend
Aangegeven door de fabrikant: 10.3g

Benchmarks

Ik heb het volgende getest:
HD Tune Pro 4.60

Benchmark
Random Access
Operations / sec (IOPS)
avg.access time
max. access time
avg. speed (MB/s)

File Benchmark 1MB (geen grafiek.)
File Benchmark 512MB (geen grafiek.)

CrystalDiskMark 3.0.1 x64
standaard: dus 5/1000MB
Read
Write

Wat heb ik meegenomen in de test?
Transcend JetFlash 700 8GB usb 3.0
Transcend JetFlash 700 8GB usb 2.0
Corsair survivor 32GB (versie 1) usb 2.0
Medion 16GB usb 2.0
Conceptronic C20-152 met daarin: Seagate Momentus 5400.7 640GB

Benchmark
HD Tune Pro

Random access (IOPS)

Random access (avg. access time)

Random access (max. access time)

Random access (avg. speed)

Crystal Disk Mark
Read

Crystal Disk Mark
Write

Toen ik de benchmarks aan het draaien was viel mij op dat HD Tune Pro 7 GB aangeeft.

Ik heb maar even de eigenschappen van windows erbij gehaald en kwam toen het volgende tegen:

Als ik de Corsair eigenschappen bekijk zie ik dat deze wel meer dan 32.000.000.000 bytes bevat. daarom is dit wel een officiele 32GB usb stick.

Het zijn geen 8.000.000.000 bytes dus hij zou niet verkocht mogen worden als een 8 GB editie. Omdat hij niet over die 8 miljoen bytes beschikt.

Maar de fabrikant heeft het zekere voor het onzekere al genomen om dit op zijn website te vermelden.

1GB=1,000,000,000 Bytes. In OS system, it would be displayed as 1,000,000,000 Bytes/1024/1024/1024 = 0.93GB. A certain portion (1~3%) of the storage capacity might be reserved for firmware and maintenance use.

Oke in mijn geval
8GB=8,000,000,000 Bytes. In OS system, it would be displayed as 8.000.000.000 Bytes/1024/1024/1024 = 7.45GB.* A certain portion (1~3%) of the storage capacity might be reserved for firmware and maintenance use.
(*7,450580596923828)

ze mogen 1 tot 3 % gebruiken voor firmware ed. dan hou je over
7,450580596923828 /100 = 0,0745058059692383 * 97 = 7.22GB,**
(**7,227063179016115)

mij is gegeven: 7,890.929.312 /1024/1024/1024/ = 7,34GB***
(***7,349000602960587)

Dat betekent dat er volgens de informatie op de website wel genoeg op staat van wat ze beloven. Alleen helaas staat dit niet op de verpakking. Dus in mijn ogen doen ze je te kort.

File benchmarks 512MB

File benchmarks 1MB

Transcend usb 3.0

Deze benchmarks zijn wel opgenomen in de grafieken.
HD TUNE PRO Benchmark

HD TUNE PRO Random access

Crystal Disk mark

Transcend Elite software
Met Google Chrome ging ik naar de website van Transcend.

Als ik naar het menu boven in ga, en dan vervolgens 'Tech Support' wil gaan om daar een keuze te maken in de box die er onder verschijnd. Verdwijnd hij weer. Je mag dus niet op de linkjes klikken lijkt het wel. in Firefox lukte het me eerst ook niet. maar na heel snel bewegen met de muis kwam ik toch terecht in de box. alleen tot mijn verbazing gaat hij bij elke hover de pagina verversen! Goed bezig programeurs.
Toch maar even een kijkje genomen met internet explorer. En ja hoor. Hier werkt de website wel naar behoren. De website zelf komt een beetje oud en verlaten over.

Op naar de Transcend Elite software.

Wanneer je wilt downloaden moet je, je email adres invullen en aan of uit vinken of je reclame wilt hebben, in mijn geval heb ik gewoon een junk mail adres gebruikt en reclame uitgevinkt. En dan kan je beginnen met downloaden. Als je wilt kan je ook spam verzenden naar je vrienden want er word niet gekeken of dit email adres wel van jou is.
Wanneer je de download start krijg je een zip bestand binnen met daarin de .exe dit bestand is 7.25 mb groot, en download snelheid ligt zo rond de 450kb, niet denderend.

Na het installeren zie je dit hoofdvenster.

Laten we een backup gaan maken.
Eerst selecteren wat voor backup we willen.

Vervolgens wat we willen menemen in de backup.

Daarna waar we de backup willen opslaan.

Wanneer willen we backupen?
Dagelijks. om 17:00. Maar dit blijkt niet mogelijk. De programeurs doen hier hun werk ook al niet zo heel goed je kan kiezen tussen 1 en 12 maar is dat PM/AM? Dat is niet bekent. Erg onduidelijk dus.

Na een aantal testjes ben ik er achter gekomen dat hij de gegevens netjes backupt.
Maar hij doet het volgende. Hij veranderd de bestandsextentie in een datum wanneer hij is gebackupt. Dat werkt natuurlijk voor geen meter en als je zegt ik wil alleen een text document 'test' backupen dan denkt hij dat ik ook 'The social network' bedoelde, Die ging hij uit het niets backupen.

(deze is klikbaar)

vervolgens plaatst hij alles in mapjes waar ik niet vrolijk van wordt.
Ook bij het encrypten gaat hij wanneer je iets encrypt het decrypten in allemaal mapjes. Stel je hebt op je bureaublad een textdocument staan. dan word die ge-encrypt en als je hem decrypt dan maakt hij er: C/Users/Gerrit_Desktop/Desktop/Test.tct
van terwijl dat absoluut onnodig is.

Het positive is dan wel dat het encrypten wel werkt. Ik kan het namelijk niet meer lezen.
Bookmarks heb ik even ingekeken, deze is alleen beschikbaar voor IE en Firefox. terwijl ik ook chrome gebruik. voor de rest niet getest.

Daarnaast bieden ze nog wat extra software aan op het gebied van:
Jetflash Online Recovery (software om je usbstick te maken?)

RecoveRX (terug halen van bestanden)

Dit heb ik niet getest, Omdat het in mijn ogen niet de moeite waart is.

Extra Informatie
DataSheet

Hier vind je alles over de Controller

Transcend Download Center

Flash geheugen: 32nm, 2x 4GB Micron 29F32G08CBACA MLC NAND chips.
Bericht van Transcend met betrekking tot de 8.000.000.000 bytes
Beste Gerrit,

Het klopt inderdaad dan er minder dan 8.000.000.000 bytes aanwezig zijn. Dit komt door het volgende. Logischerwijs is 1GB 1.000.000.000 bytes. In een OS wordt dit weergegeven als:
1.000.000.000 Bytes/1024/1024/1024 = 0,93GB. Bovendien kan een bepaald gedeelte (1~3%) van de opslagcapaciteit gereserveerd zijn voor firmware en onderhoud gebruik.

Met vriendelijke groet,

Marketing Officer
Dat Betekent dat mijn berekening klopt. Helaas betekent dat ook dat je een, in mijn ogen niet 8GB waardige usb stick krijgt. omdat jij als klant niet 8.000.000.000 bytes tot je beschikking hebt.

micron Flash benaming uitgelegt.
Dit staat op de flash chips:29F32G08CBACA

Dit komt er uit

29F= NAND Flash
32G = 32Gbit / 8 = 4 Gigabyte
08 = 8 bits
c = (bit/cell = 2) (die=2) (nCE=2)(RnB=1) (I/O Channels=1)
B= 1.8V (1.70–1.95V)

Link naar review ocz vertex 2
Zoek vervolgens met crtl+F naar: 29f32g08cbaca

De ocz vertex 2 met de zelfde flash chips heeft een read en write van:

Mijn conclusie
De Lees snelheid is hoog, zeer hoog in vergelijking met de rest van de usb sticks, maar als je bij crystal mark write als usb 3.0 usb stick verslagen word door een medion usb stick uit de rommelbak bij de aldi, tja, dan vraag ik me wel af of het echt de moeite waard is om deze aan te schaffen als schrijf station.
als je de usb stick één malig beschrijft en veel leest dan is het nog een kanshebber.

Transcend Elite (software)
Heel erg warm word ik niet van deze software. Als de software beter uit gewerkt was en hij was ook nog eens standaard op de stick meegeleverd dan was dat een pluspunt geweest. maar nu mag je zelf op zoek naar een stukje software op een slechtwerkende site als je google chrome en firefox gebruikt.
hij veranderd automatisch bestand extensies en gaat vervolgens ook nog allemaal ongewenste mapjes aanmaken. hij backupt dingen die niet gewenst zijn en de tijd is niet goed in te stellen

Ik zou Transcend Elite (software) links laten liggen.

In mijn ogen bestaan er betere usb sticks voor ongeveer het zelfde bedrag.
en er bestaat software (open source) die veel beter voldoet dan Transcend Elite.

En nogmaals, je krijgt een 7.89 GB stick (windows inhoud 7.34 GB)

edit:

Review van de software toegevoegd.
Extra info toegevoegd.

http://i481.photobucket.com/albums/rr178/gekke-gerrit/Coolermaster/other.pngIk ben in het bezit van dyslexie

Heb jij ook een Transcend JetFlash 700 8GB Zwart?

Niet voor het één of ander gerrit, maar hoe lang ben je wel niet bezig geweest om deze review in elkaar te knutselen. Je geeft een nieuwe defenitie aan uitgebreid.
ongeveer 16 uur :)

en Ik heb een email gestuurd naar transcend met de review
Dit was hun reactie.
quote: Transcend
Beste Gerrit,

Bedankt voor uw e-mail!
We hebben inmiddels uw review bekeken en vinden deze erg interessant. Uw positieve en negatieve punten zijn zeer handig voor verdere product ontwikkelingen.

Bedankt voor uw feedback over onze JetFlash 700!
Mocht u in de toekomst nog eens een Transcend product testen, zouden wij het erg leuk vinden als u deze review weer naar ons kunt sturen.

Met vriendelijke groet,

Marketing Officer
Ik hoop dat ze hun software en website hierdoor eens nader zullen bekijken.

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 6 mei 2011 16:20]

Mooi, leuk zo'n antwoord.
Het is ook wel een erg mooie uitgebreide review, ik heb voor de grap eens geteld, het zijn 70 foto's/plaatjes!

Ik hoop dat je geen gratis photobucketaccount hebt, dan staan hier straks allemaal dode linkjes omdat je te veel data gaat verbruiken gok ik;)

En over transcend, misschien kun je voorstellen dat ze je een keer een nieuw product opsturen, in ruil voor zo'n review? :P
Zo'n uitgebreide review van zoiets simpels als een USB-stick heb ik nog nooit gezien!

Erg veel foto's, en zoals alopex zegt, je kunt het niet mooi vinden, ik vind het juist wel mooi!

Ook erg mooi die foto's in het gras, zelfs een grassprietje door het keycordgaatje, geweldig! _/-\o_

Alleen onderaan je opmerking over de grootte van de stick (qua GB's) is niet terecht, dit is altijd zo, en is al lang bekend...

[Reactie gewijzigd door yannickie111 op 5 mei 2011 21:46]

Niet helemaal waar. Het is moeilijk uitgelegd maar hij moet 8.000.000.000 bytes bevatten om 8gb genoemd te worden.

Alleen bevat hij dat niet.

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 6 mei 2011 10:15]

Het zou nog fijner zijn als ze hem enigzinds tegemoet zouden komen met een extra exemplaar o.i.d.

Lijkt me namelijk ook een stukje gratis reclame voor ze.

@ gerrit,

Misschien wel zo netjes om de naam van de Markerting Officer weg te laten, ( vooral als mensen te googelen zijn op fb e.d ) Kan me voorstellen dat mensen het niet zo prettig vinden als hun naam weer eens een keer opduikt in een Search Engine.

[Reactie gewijzigd door Unidentified op 6 mei 2011 15:48]

volgens de specs van de site.
Read 53 MByte/s, Write 12 MByte/s (8GB); (heb ik )
Read 70 MByte/s, Write 20 MByte/s (16GB);
Read 70 MByte/s, Write 30 MByte/s (32GB)

Per verdubbeling word ook de snelheid verdubbelt. teminste zo lijkt het bijna :P
Een 32GB versie om die uit te testen is misschien niet verkeerd.

30MB Write is wel aantrekkelijk op zich :) maar nog steeds USB 2.0 capaciteit

@Destianto
Daar heb je helemaal gelijk in, meteen even geregeld

vervolgens een wederbericht van Transcend met betrekking tot de 8 GB: staat in de review zelf: onderaan bij extra info

micron Flash benaming uitgelegt. 29F32G08CBACA
Verassende uitkomt:Te vinden in extra info

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 6 mei 2011 16:55]

zeer complete review maar door het aantal foto's wordt het toch wat onoverzichtelijk (misschien een link naar album plaatsen of thumbails maken).
gekke-gerrit, je wilt te graag..
gekke-gerrit, het is beter dat je chillt vandaag! :)

en dan mag ook wel na het maken van zon review!

Ik zat al te wachten op een dergelijke review, alleen jammer dat deze stick toch aardig tegenvalt..
zeer goede review! lekker uitgebreid en duidelijk.

respect voor de tijd dat je ermee bezig bent geweest.
het is dan toch ook altijd leuk als je een positieve reactie terug krijgt van transcend nadat ze je review hebben lezen.

netjes gedaan.
Hebben we het met de Micron chips niet over 32 Gbit aka 4GB x 2 = 8GB.....
Ik denk dat je gelijk hebt +3 :)
Voor het verduidelijken
Uitstekende review met een vleugje humor. Kudos.

Wel twee kleine punten:

1) Je schrijft dat de grootte van de stick klopt met zijn 32.000.000.000 bytes. Volgens jou correct omdat "32 GB". Dit is incorrect. 32 GB = 32 * 1024 * 1024 * 1024 = 34.359.738.368 bytes.

2) In een van je screenshots zien we een tekstbestandje van je. Het betreft de volgende screenie: http://i481.photobucket.c...ekke-gerrit/mini-ramp.jpg. Daarin is nogal wat "weizig" terug te vinden. Het is niet "weizig" maar "wijzig". Beetje zonde Gerrit ;).

Ga zo door.

[Reactie gewijzigd door CoreIT op 12 mei 2011 22:44]

dank je wel voor het compliment,

en wat betreft de puntjes,

1, dat klopt helemaal!, maar dat is vanuit software gezien. fabrikant bekijkt vanuit hardware en vandaar 32.000.000 = 32 GB (verkoop status) wat je overhoud is natuurlijk minder dat is 32.000.000 /1024/1024/1024/ = bytes

het ging om het feit dat de fabrikant wel 32.000.000 bytes aan je verkoopt. en waardoor om een een of andere geacepteerde regel door de maatschappij dit een 32GB usb stick is. ondanks dat je die ruimte niet tot je beschikking hebt in windows.

En punt nummer 2.
En dat zijn nou punten waar ik zooo veel moeite mee heb :9
maar dit zal ik ook weer in mijn hoofd proberen te stoppen zodat ik het de volgende keer wel goed kan onthouden.

Dyslexie 4 life yea! 8)7
Goede review veel plaatjes :)
4 **** sterren :)
Aangezien de leessnelheid vrij hoog is, is hij dan ook goed geschikt als bootable USB?(om Windows te installeren bijvoorbeeld).
Ja, dat werkt prima! daarvoor gebruik ik hem ook nog af en toe.
Bedankt voor je reactie. Overigens een duidelijke review d:)b.