Conceptronic 2,5" Harddisk Box Mini USB 3.0 Zwart Review

gekke-gerrit 28 april 2011, laatste update op 7 mei 2014, 6.235 views

Conceptronic 2,5" Harddisk Box Mini USB 3.0 Zwart

Pluspunten

• Behoud hardeschijf snelheid 99.9%
  • Snel te monteren
  • Nederlandse uitleg
  • Y USB kabel van 60 cm
  • flexibele USB Kabel
  • indicator led niet vel

Minpunten

• snel te demonteren (diefstal gevoelig)
  • isolatie van de usb is vrij zacht en kwetsbaar
  • reisetui is niet echt praktisch
  • vingerafdruk gevoelig
  • voelt niet heel stevig aan
  • geen rubberen nopjes aan de onderkant

Op woensdag 27-04-2011 heb ik besloten om mijn 'oude' laptop hardeschijf her te gebruiken als backup schijf. mijn hardeschijf komt uit mijn http://tweakers.net/pricewatch/275436/asus-n53sv-sz016v.html notebook deze heb ik vervangen voor de vertex 3

het gaat om een http://tweakers.net/price...sata-300-8mb-5400rpm.html

Aangezien mijn laptop zelf ook usb 3.0 beschikt leek het mij ideaal om daarmee mijn backups te gaan doen op een snelle usb 3.0 externe-hardeschijf. Ik heb een Conceptronic 2,5" Harddisk Box Mini USB 3.0 bemachtigt voor 22,96.

Ik heb besloten om hier een review van te maken om toch een goed beeld te geven over hoeveel prestatie winst het opleverd in vergelijking tot een 2.0 hardeschijf.

Dit alles heb ik getest met een:
i7950 @ stock
asus Rampage III
windows 7 ultimate 64bit

De doos met de hardeschijf box

De achterkant

De 'misleidende' Theoretische snelheid( niet geheel onlogisch dat ze die erop zetten omdat hun van te voren niet weten of jij er een oude 5400 rpm hdd of een vertex 3 in gaat stoppen bijvoorbeeld.)

Uit de doos

Onder de hardeschijf zit een van hard gemaakt papieren doosje.

In het doosje zit het volgende:

5 boekjes:
Bestaande uit:
  • Declaration of CE Conformity (niet in het nederlands voor de rest een hele hoop talen waaronder engels en spaans.)
  • Multi Language Format Guilde.(NL)
  • Multi Language Assembly Guilde.(NL)
  • Multi Language Quick Guilde.(NL)
  • 2 Years Limited Warranty(NL)
In het boekje: Multi Language Quick Guilde, staat onder andere wat er in de verpakking zit/ hoort te zitten.
dat is het volgende:
  • Conceptronic 2.5"mobilie harddisk box.
  • USB 3.0 micro-USB Y-kabel (2x usb naar micro-USB.)
  • Reisetui.
  • Deze meertalige SnelStart Handleiding
  • Meertalige montage handleiding
  • Meertalige formatteerhandleiding
  • Garantiekaart
  • CE-verklaring
Wat zat er nog meer in dat doosje van dik papier.
Dat is de Y vormige usb kabel. deze telt een lengte van 60 CM en voelt rubberachtig aan. en is daardoor heel soepel. maar in mijn ogen ook kwetsbaar. omdat je deze al in kan kerven met je nagel als je dat wilt.

reisetui
De reisetui kwam bij mij met rare vormen uit de verpakking, er heeft teveel druk gestaan op de verpakking waardoor de vulling is ingedrukt door de USB kabel die er op lag.

maar oke, dat is geen ramp. laten we eerst maar eens kijken hoe hij past.

de reisetui beschermt niet de complete hardeschijf. en ik had graag een complete dekking gehad stel dat hij op de verkeerde hoek valt (50% kans) zal er meer schade zijn dan wanneer hij wel op de beschermde kant valt.

Maar nu ga ik op reis en ik neem mee?
Een externe hardeschijf van Conceptronic*
En uhh? De USB kabel.
Meteen even uit geprobeerd. Maar helaas word het er niet beter op als je ook je usb probeert kwijt te raken in deze o zo mooie reisetui

Geweldig!
Ik heb alles wat ik had moeten krijgen!
Ik heb nu volgens mij ook wel genoeg verteld over de boekjes. hoesjes en usb kabeltjes.

De behuizing zelf
de behuizing zelf ziet er in mijn ogen strak uit, eigenlijk standaard. dus niet lelijk en tja ook niet een WOOW factor. de piano lak look, laat natuurlijk heel veel vingerafdrukken achter.
De behuizing voelt redelijk stevig aan maar daar kom ik op terug**

Bovenkant.
Aan de bovenkant is er een aan knop logo te zien. dit is alleen een plastic plaatje die het licht doorlaat van de led ik had liever net zoals western digital: my passport, gezien dat je een klein gaatje hebt waar het licht van de led doorkomt. Dat vind ik persoonlijk veel mooier

Onderkant.
Aan de onderkant mis ik de rubberen nopjes die ervoor zorgen dat de hardeschijf niet gaat glijden en om trillingen tegen te gaan.

Als we de beschrijving gaan lezen hoe we hem open krijgen dan is dat heel simpel. Je hebt geen schroevendraaier of iets nodig. Alleen 1 paar handen is genoeg.
**Wanneer je de behuizing opent krijg ik een beangstigend gevoel dat hij niet kapot gaat. Dit omdat hij niet soepel los gaat en het materiaal niet heel sterk overkomt. Maar na 4 a 5 keer openen en sluiten functioneert hij nog goed.

Als je het indicator lampje aan de rechter kant hebt zitten
Schuif je simpel de bovenkant naar rechts toe en dat is het.

De binnenkant van de deksel en behuizing.

De S-ATA aansluiting met aan de linker kant een niet te vel (donker)blauw ledje.
De Led zelf is goed te bereiken en daarom ook goed te vervangen voor een ander kleurtje als je dat zou willen. (Uiteraard moet je dan wel Tweakers.net waardig zijn :)) En als we het dan toch over modden hebben, je kan natuurlijk complete figuurtjes in de behuizing dremelen en door een ander ledje te plaatsen de hele behuizing licht te laten geven.
Alles is te modden, daarom 4 sterren

Onder de 'kussentjes' die je op de foto ziet aan beide kanten zitten geen schroeven.
zoals je zou verwachten alleen een stuk plastic waar hij tegen aan gedrukt word wanneer je de usb in de behuizing drukt.
de rode cirkels die ik getekend heb, daar zitten 2 clipjes die de printplaat vast moeten houden.

Wanneer de printplaat eruit gehaald is zit er vervolgens een stuk aluminium folie.
wat in mijn ogen niet logisch is maar misschien dat iemand hier een antwoord op weet waarom ze dit doen.

Vervolgens moeten ze de printplaat isoleren. omdat aluminium en electronica niet lekker samengaat. dat doen ze met een stuk 'tape'

De onderkant van de printplaat

De belangrijke controller chip
Via Google heb ik tot nu toe niets kunnen vinden over deze chip
Als jullie wel iets kunnen vinden laat dan even een reactie achter a.u.b.

De code op de chip:
GL3310PG
MS4AA01G01
035G3C8251

Om te zorgen dat de harde schijf goed in de behuizing komt te liggen zijn er 6 kleine opstaande randjes

En op de rand van de onderkant zitten de clips / schuif mechanisme om de deksel vast te houden.

Op de deksel zitten natuurlijk de randjes om hem vast te houden.

De hardeschijf erin plaatsen.

En weer dicht 'sliden'

Het dicht 'sliden' voelt wel vertrouwt aan en met enige druk is dat zo gepiept

Volgens mij begint mijn review al weer saai te worden dus laten we het even leuk houden met wat intresante benchmarks.

Ik heb het volgende gedaan op het gebied van testen van de hardeschijf

Sata 300
USB 3.0

(ik heb even gekeken of er verschil zat tussen 'met power usb kabel' en zonder maar er was geen verschil dus deze heb ik eruit gelaten)

Welke programma's heb ik gebruikt om te testen

HD Tune Pro 4.60
  • Benchmark
  • Random Access
    • Operations / sec (IOPS)
    • avg.access time
    • max. access time
    • avg. speed (MB/s)
  • File Benchmark 1MB (geen grafiek.)
  • File Benchmark 512MB (geen grafiek.)
CrystalDiskMark 3.0.1 x64

CrystalDiskMark Write

File Benchmark 1MB

File Benchmark 512MB

USB 3.0

Benchmark picture's (Wel opgenomen in de grafieken.)

Random Access

CrystalDiskMark

USB 3.0

zoals de grafieken laten zien perst usb 3.0 er alles uit wat er in zit.
eerst zat ik te denken. zal dat ding wel zo goed zijn? maar hij is inderdaad erg goed! hij behoud de snelheid van de harde schijf voor 99.9% en dat is echt zeer goed!
hoe hij zich nou bij snellere schijven / ssd's zich weerhoud durf ik niet te zeggen ook omdat het per USB 3.0 controller verschild, hierdoor kan ik moeilijk nagaan of de conceptronic of de USB 3.0 controller de bottleneck is. helaas zie ik het nut er dus niet van in om mijn eigen vertex 3 in te bouwen. al helemaal omdat deze niet thuis hoort in een externe harddisk box (in mijn ogen)

edit:
Ik ben in het bezit van Dyslexie

Heb jij ook een Conceptronic 2,5" Harddisk Box Mini USB 3.0 Zwart?

controller chip

Via Google heb ik tot nu toe niets kunnen vinden over deze chip
Als jullie wel iets kunnen vinden laat dan even een reactie achter a.u.b.

Image

De code op de chip:
GL3310PG
MS4AA01G01
035G3C8251

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 28 april 2011 22:58]

Is het niet deze unit: http://www.genesyslogic.com/_en/product_01_1.php?id=72 ? :)

Mooie review!
Doet het apparaat het nog steeds goed trouwens?
Zeer goede review !

Enig idee waar de grote uitschieters in de 1 MB file benchmark screens vandaag komen ?

IIG, dit lijkt me een goede kandidaat voor mijn eigen 500GB schijfje dat ik nog heb liggen.
Dank je!

Ik heb trouwens geen idee waar die uitschieters vandaan komen. burst rate? kan dat het zijn? zelf niet heel veel verstand van :)

in jouw geval zou ik eens kijken hoe snel die hdd van jou is als je hem aan de computer hangt. als hij rond de 90/100 zit dan hoef je geen andere te kopen behalve als het om het uiterlijk gaat :D
Gaat over een intern schijfje van 500 GB, ding doet over de 100 mb/s, dus dan is usb3 wel een must :P

Zit overigens ook naar zo'n quickport geval te kijken, waar je de schijf gewoon in kunt zetten, is voor zowel 2,5 als 3,5 inch, dus helemaal ideaal voor mij, heb namelijk ook nog een paar 3,5" sata schijven liggen.

Over die snelheid, ik zie wel vaker vreemde dingen, dat schijfje waar ik het over heb, is bijna net zo snel als een VelociRaptor van WD, scheel 10-15 mb/s :P
Ik ga ook eent USB 3.0 aanschaffen, nog niet helemaal uit wbt wat voor iets.
Maar zit er ook een verschil met USB 2.0 op USB 2.0 en USB 3.0 op USB 2.0?
Heb, mede op basis van jouw review, deze behuizing gekocht voor een losse 500 GB schijf uit mijn oude Dell pc. Is een Samsung HM500JI schijf. Heb deze keurig in de behuizing weten te krijgen - dank voor je uitgebreide uitleg. Nu wordt deze schijf wel op de USB 2.0 poorten van mijn laptop en mijn grote PC herkend en kan ik daar mee werken, maar op de USB 3.0 poort van mijn grote pc wordt deze niet goed herkend - deze ziet wel een Genesys USB3/SATA Bridge USB Device,maar vraagt om initialisatie van deze schijf (schijf 4 bij mij via MBR) en dat lukt niet. "Het apparaat is niet klaar" is dan de melding. Wat kan ik doen opdat ik deze schijf wel via de USB 3.0 poort kan gebruiken?

Dank alvast voor je antwoord. Paul Poppenk
Wat een top review. Super uitgebreid en echt alles getest. Heel netjes.
Extra leuk voor mij is dat ik precies dezelfde ASUS laptop heb, waar ik ook de Vertex3 maxiops in heb gestopt en dus ook met de oude HDD daarvan aan de slag zal gaan. ... Hopelijk kan ik deze omhulzing ergens in de winkel vinden vandaag, anders moet ik weer wachten :)