AMD Ryzen 9 5950X Tray

Specificaties AM4 socket • 16 core @ 3,4GHz-4,9GHz - Bekijk alle specificaties

Review door de redactie

Door Tomas Hochstenbach - Redacteur componenten 5 november 2020

AMD Ryzen 5 5600X, Ryzen 7 5800X, Ryzen 9 5900X en 5950X

De AMD Ryzen 9 5950X is het 16-core topmodel uit de Ryzen 5000-serie, waarmee AMD zijn blauwe concurrent op vrijwel elk vlak het nakijken geeft. Lang niet elke workload kan 16 cores op een nuttige manier bezighouden, maar als je dergelijke software gebruikt, heb je aan de 5950X een ultieme processor die óók in games de vloer aanveegt met de concurrentie. Lees verder »

Reviews door gebruikers

Scoreverdeling

Gemiddelde gebruikers score Score: 5
iiMS0Raw 4 januari 2022 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Ik heb deze processor gekocht ter vervanging van mijn i9 uit de Skylake-X generatie. Mijn eerste indruk, wauw, wat een snelheid. Maar ook deze processor draaide enorm heet en dat leek niet aan mijn koeling te liggen.

Pluspunten

• Wat een snelheid
  • 16 cores
  • Boost tot 5Ghz met undervolt

Minpunten

• Temperatuur
  • Niet geschikt voor iedereen (i.v.m. bios tweaking)

schilperoordbas 4 januari 2022 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

De 5950x is fantastisch snel, veel cores voor renderen bijvoorbeeld en lekker gamen kan ook. Hij kan heet worden. Ik heb verschillende X570 borden gehad en het verschilt per bord hoe warm hij word. Hij was warmer op mijn Gigabyte X570 moederbord en heb nu een ASUS. (70-90 graden)

Pluspunten

• Snel
  • Veel cores (renderen en multi core gamen)
  • Gewoon super vet om te hebben

Minpunten

• Vcore aggressie per moederbord bepaald temperatuur (ASUS is iets minder aggressief met vcore in vergelijking met Gigabyte, dus betere temps)

_Supreme 27 december 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Beetje underwhelmed met deze processor. Ik werk vaak met cinema 4D en After Effects samen en moet nog steeds erg vaak wachten..

Pluspunten

• Niet te heet

Minpunten

• Niet wat ik er van verwacht

Shakesbeer_NL 19 oktober 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Gekocht omdat de 5900x destijds niet goed leverbaar waren. Deze CPU verslindt alles wat je er tegen aan gooit. Standaard loopt die redelijk koel (40-60 graden). Met PBO loop je echter snel tegen de throttle aan van 90 graden, met slechts 10% winst in prestaties.

Pluspunten

• Uitstekende single core prestaties
  • Uitstekende multi core prestaties
  • Efficiënt (zonder PBO/OC)

Minpunten

• Met PBO aan is het een heethoofd
  • Disproportioneel geprijsd
  • Weinig waarde voor gamers t.o.v. 5900x

FullThrottle 14 september 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Wat een beest van een processor! Primaire taak is het analyseren van schaakstellingen en dat gaat uitstekend met 40 miljoen stellingen per seconde. Met PBO aan vliegt de temperatuur als snel boven de 85C maar wat een prestaties.

Pluspunten

• Super snel
  • Prijs prestatie verhouding

Minpunten

• Geen meerwaarde voor gamers
  • Heeft goede koeling nodig

GiantSparta 2 augustus 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

De snelste consumer cpu wat je kan krijgen op dit moment. Met een woord super snel!

Pluspunten

• Snel
  • 16 Cores
  • PBO-2
  • Single core + Multi core

Minpunten

• Zware cooler nodig

DennisH82 9 juni 2021 Hands-on

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Gebruikt in klantsysteem, heel efficient, gebruikt in Prime 95 niet meer dan 138 W kan Intel niet echt zeggen :P 16 Cores, wel prijzig uiteraard, maar heel snel Overclock/PBO niet geprobeerd

Pluspunten

• Prestaties
  • Efficient
  • 16 Cores

themash360 11 mei 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Gekocht omdat ik het beu was met mijn 9700K, Gamen was prima, maar de rest ging allemaal met grote moeite. Nu kan ik en beter gamen en terwijl ik het doe ook nog eens Youtube/Twitch/Discord met webcams aan zonder problemen.

Pluspunten

• Out of the box razendsnel
  • Met Limits aan zuinig
  • Goed te koelen wegens groot chip oppervlak

• Geen stock cooler
  • Ram snelheid gevoelig 3200 14 of 3600 16 in dual rank & channel mode is nodig

MickeyMuisjeeNewbie 7 mei 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Leuke processor. OC niet nodig gehad tot nu toe. Draait alles soepel.

Pluspunten

• Gameprestaties
  • Multimedia design prestaties

Minpunten

• kwaliteit/prijs tegen over 3 serie stuk hoger

Zuur.Pruim 9 februari 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Een CPU voor vele jaren, in de meeste workloads zowel single als multi threaded sneller dan welke Intel dan ook. Even PBO aanzetten en vergeten. Zelf overklokken levert nagenoeg niks op, behalve hoofdpijn als hij door te agressieve curve optimizer onstabiel wordt ;)

Pluspunten

• Prestaties, zowel single als multi core
  • IF flink verbeterd tov. Zen2

Minpunten

• Met PBO - altijd tegen het temp. limiet aan in AVX taken
  • Geen ruimte voor OC, behalve PBO
  • Stevig prijskaartje

FramesPerSecond 18 januari 2021 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

Wat een pracht van een processor. Eindelijk hoeven we niet meer te kiezen tussen single of multi core performance. Deze knakker kan alles aan! Vergeleken met Threadripper mis je wel wat lanes en quad channel memory support, maar goed, dit is veel makkelijker en betrouwbaarder naar mijn mening. Edit: typfout

Pluspunten

• Zowel single core als multi core performance is utistekend
  • Zeer efficiënt
  • Overklokken niet nodig dankzij PBO3
  • Memory support is veel beter en de controller lijkt meer te kunnen verdragen qua overklokken en maximum aantal ranks
  • Werkt op voorgaande chipsets, dus bestaande PCs kunnen makkelijk worden geüpgrade zonder een nieuw moederbord te hoeven kopen
  • Aardig wat moederborden en CPU koelers voor AM4 beschikbaar, relatief veel mogelijkheden qua betaalbaarheid en performance
  • Stabiel platform waar de meeste bugs al uit zijn
  • PCIe 4.0

Minpunten

• Overklokken niet nodig, wellicht wel als je zware multi core taken uitvoert, en dan zijn de performance gains waarschijnlijk minimaal
  • Meerprijs ten op zichte van de andere processors in van de Zen 3 architectuur disproportioneel aan extra performance

TVBE 25 december 2020 Product gekocht

AMD Ryzen 9 5950X Boxed

De Ryzen 5950X is een zeer geschikte CPU voor het draaien van zware multi-threaded workloads. dankzij Precision Boost Overdrive kan de performance nog hoger worden opgedreven mits de koeling dit trekt. Verder valt er niet veel te melden dat al niet wordt beschreven in de Tweakers review hierboven.

Pluspunten

• Zeer snel op zowel single-threaded als multi-threaded workloads
  • Redelijk efficient
  • PBO verhoogt snelheid aanzienlijk in gunstige omstandigheden

Minpunten

• Prijs/kwaliteit verhouding niet zo gunstig als de Ryzen 3000 series
  • Enkel geschikt voor situaties waar 32 threads goed van pas komen
  • PBO verandert CPU in heethoofd ongeacht de koeling

Resultaten per pagina: 25 | 50 | 100

Heb jij ook een AMD Ryzen 9 5950X Tray?