Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Frederik Zevenbergen

Productmanager Tweakers Elect

Tweakers aan het werk - De keuzes van... Xander

08-10-2018 • 07:00

35 Linkedin Google+

Advertorial

In de komende weken presenteert Tweakers Elect de serie 'Tweakers aan het werk'. Daarin schrijven we over jullie ervaringen met werk in de ict en hoe je als tweaker je carrière hebt vormgegeven. Welke keuzes heb je gemaakt, welke opleidingen heb je gevolgd en waar ben je nu in je carrière?

Profiel

Xander ten Boden
Nick: SonataArtica
Leeftijd: 29 jaar
Woonplaats: Maarssen
Opleiding: mbo 4 systeembeheer
Werkervaring: 9 jaar loondienst en 1 jaar zzp
Belangrijkste opdrachtgever/branche: de Persgroep/media
Functie: Webdeveloper
Werklocatie: Amsterdam
Uren per week: 32
Reistijd: 45 minuten heen, 45 minuten terug
Werkdruk: gemiddelde werkdruk, af en toe knallen

Freelance webdeveloper Xander ten Boden (29) kwam via Tweakers Elect bij Tweakers Elect terecht. Vandaar dat we hem onder andere vragen over Tweakers Elect. Dat is behoorlijk meta, maar gelukkig werkt hij ook aan een Elastic Search-klus in Nunspeet en heeft hij metal leren spelen naar aanleiding van Guitar Hero.

Hoe ben je aan deze opdracht gekomen?

"Ik was als freelancer op zoek naar een klus en kreeg via Tweakers Elect precies op het goede moment een flirt voor deze opdracht. Ik had me ooit als een van de eersten ingeschreven voor het platform en in juni was er een match op basis van de skills die ik had opgegeven: PHP, Symfony, Scrum, Bootstrap, oAuth en React."

Waarom heb je de opdracht aangenomen?

"Het concept van Elect spreekt me aan: lastige recruiters zien te vermijden. Na het eerste gesprek had ik een goed gevoel over de mensen en de informele sfeer in het bedrijf. Sowieso vind ik het leuk om met moderne technieken zoals React aan de slag te kunnen. Ik heb ook weleens in een ander bedrijf met hele ouwe zooi moeten werken; daar werd ik depressief van."

Wat voor zooi?

"Ik was gedetacheerd bij een bedrijf dat meterstanden verwerkt. Hun code was minstens tien jaar oud en onleesbaar. Dan kwam Jantje die wilde het zus en Pietje zei: “Maak het maar zo”. Had je het gebouwd, dan kwam Klaasje en die wilde weer wat anders. Niemand begreep er wat van. Ik kreeg er een burn-out van. Toen ik daarvan hersteld was, wilden ze me detacheren bij een klant op anderhalf uur rijden. Dat was de druppel en toen ben ik zelfstandig geworden. Dan kun je tenminste zelf bepalen waar je terechtkomt."

Reistijd is dus ook een criterium?

"Zeker, en dat kun je ook aangeven bij Elect. Ik wil niet langer dan drie kwartier rijden. Ik ga altijd per auto - tegenwoordig elektrisch trouwens - want ik heb geen zin om op het openbaar vervoer te wachten en te kleumen. Ik heb ook weleens een job afgeslagen bij TicketSwap omdat dat midden op het Damrak zit. Dat is voor mij gewoon onbereikbaar."

Wat doe je precies bij Elect?

"In de afgelopen periode hebben we de aanmeldprocedure ingekort. Er staat sinds kort ook een omgekeerde flirt live, waarmee talenten kunnen aangeven bij welk bedrijf ze zouden willen werken. Nu zijn we bezig om het werkgeversgedeelte helemaal opnieuw op te bouwen. Mijn collega is de backend aan het ombouwen om de data beschikbaar te stellen via een api. Ik kan die api vervolgens aanspreken met React, zodat de frontend stukken sneller wordt. De matches worden ook beter."

Hoe ben je aan je kennis gekomen?

"Ik heb een opleiding tot systeembeheerder gedaan, maar dat is zo saai: muizen aansluiten en zo. Via een klasgenoot ben ik aan het programmeren geslagen in oldskool PHP. Als developer ben ik dus autodidact. Ik leer veel van online cursussen bij onder andere Udemy, maar ook door gewoon veel te doen wat me interesseert. Zo ben ik onlangs bezig geweest met een cursusje Elastic Search. Bij mijn andere opdrachtgever in Nunspeet deden ze zware zoekopdrachten nog met MySQL, die soms wel twintig seconden kostten. Met de implementatie van Elastic heb ik die tijd aanzienlijk teruggebracht."

Wat is je droombaan?

De favorieten van…

Favoriete apps: Devrant, Bandmanager (eigen app), Spotify, Waze, Enpass, Parkmobile, Keeping (urenregistratie)
Favoriete websites: Tweakers, veilofdelusions.com, Nu.nl
Favoriete gear: MacBook Pro 15” 2017 (2,9GHz i7 / 16GB), iPhone X 64GB, Xbox One X, Hyundai Ionic Electric
Favoriete film: Star Wars en Lord of the Rings, maar ik ben geen echte filmkijker
Favoriete muziek: metal, klassieke rock

"Datacollecteerders zoals Google en Facebook trekken me niet. Ik heb zelfs geen Facebook-account. Iets in de muziekwereld, zoals Spotify, zou ik wel tof vinden. Ik ben tien jaar geleden begonnen met gitaarspelen op zo’n plastic Guitar Hero-ding. Al snel kon ik de hoogste moeilijkheidsgraad met twee vingers in mijn neus. Toen ben ik maar overgestapt op een echte gitaar en ben ik met een vriend een metalband begonnen. Ik heb overigens zelf een app gebouwd om bands te managen. Hij is bijna klaar om op de markt te worden gebracht, maar ik moet nog wel iemand vinden die me daarbij kan helpen."

Wat zou je mensen aanraden die nu de ict in willen?

"Verzin een leuk projectje en probeer dat te bouwen. Begin met iets simpels en breid dat steeds verder uit met nieuwe features. Door het gewoon te doen en niet op te geven leer je echt het meeste!"

Tweakers Elect, ook voor jou?

Ben jij het zat om lastiggevallen te worden door recruiters? Ben je de ongeïnspireerde massamails via LinkedIn, het benaderen met een droombaan die niet bestaat en alle andere trucs om je cv in handen te krijgen beu? Maak dan een profiel aan op Tweakers Elect.

Tweakers Elect is het platform waar werkgevers bij jou komen solliciteren. Op basis van onder andere je skills, je werkervaring, opleiding en gewenste salaris. Jij blijft daarbij anoniem, totdat je besluit om het aanbod van een werkgever te accepteren. Je krijgt geen recruiters meer achter je aan, want we werken alleen met de werkgever zelf. Je wordt gematcht door meer dan tachtig werkgevers op de ruim achthonderd vacatures. Dus tweaker met ambitie in de ict, waar wacht je nog op?
Schrijf je in en laat ons je nieuwe droombaan voor je zoeken. Deze week verloten we een iFixit Bitset onder de (nieuw) ingeschreven leden van Tweakers Elect.

Reacties (35)

Wijzig sortering
Goed om te zien dat je voor jezelf kiest! Raad ik iedereen aan om te doen, zeker in deze tijd met voldoende werk.

Daarnaast erger ik me een klein beetje aan de clichés:
- koukleumen en wachten op de trein en daarom in je verantwoorde elektrische auto naar je klus gaat
- vond het erg denigrerend naar systeembeheerders toe "beetje muizen aansluiten"
Ik ben het daar ook mee eens. Het lijkt erop dat het gesprek tijdens een vrijdagmiddagborrel is afgenomen. Een minuut later bedacht ik me, dat dit wellicht de manier van spreken is en dat dit is zoals Xander het voelt. Niet alles hoeft politiek correct te zijn, maar soms mogen dingen ook vanuit het hart worden gezegd (en genoteerd).
Bijzonder cliché inderdaad m.b.t. koukleumen.
Ik kom vanuit Utrecht naar naar Amsterdam (met het OV via station Maarssen) en ben blij dat men op de A2 achteraan in de rij aansluit zodat er nog plek is in de trein ;)
Ik heb het meerdere malen geprobeerd, maar met het OV ben ik gewoon VEEL meer tijd kwijt dan met de auto. Als ik om 07:30 bij De Persgroep wil zijn dan is dit mijn reistijd, uitgaande van een perfecte situatie zonder vertragingen volgens 9292:

- 06:00 => 06:11 Lopen naar station (nee geen fiets, daarvan zijn er al 2 gejat van het station)
- 06:11 => 06:54 Trein van Maarssen naar Amsterdam CS
- 07:15 => 07:30 Veerboot
- 07:30 => 07:35 Lopen naar kantoor

Dan ben ik dus 1:35 onderweg, enkele reis. Ik stap nu om 06:50 in de auto en ben er om 07:30. Op de heenweg nooit file, en op de terugweg max een kwartier vertraging (en dus nog steeds sneller dan met de trein). En dan zijn vertragingen nog niet eens meegerekend. Veel plezier met de trein, maar ik blijf lekker warm in de auto naar werk gaan :+

[Reactie gewijzigd door SonataArctica op 8 oktober 2018 09:54]

Je staat wel erg lang op die boot te wachten, 20 minuten. Als je net een andere rit zou pakken zou je er 1.18 uur over kunnen doen. Maar ja, inderdaad nog steeds een stuk langer dan met de auto zonder files. Je hebt de pech dat je van zuidelijk Amsterdam naar diep in Noord moet, en dan is het OV heel onpraktisch. Als je op de Zuidas of bij station Bijlmer had gewerkt was het anders geweest! En zelfs bij b.v. Sloterdijk of in het Centrum was de route al vele malen beter geweest. Dus ik kan me goed voorstellen dat je in jouw huidige situatie zeker met de auto gaat.
Er zit nog 7 minuten loopafstand tussen de trein en de boot volgens 9292, die had ik voor het overzicht weggelaten uit het lijstje. Een trein later is dus geen optie ;-)

Mijn ervaring is dat het OV eigenlijk alleen interessant is als je zelf dicht bij een centraal station woont, en je werk daar ook pal naast ligt. Zodra je moet overstappen op streek/stad vervoer of zoals hier in Maarssen alleen sprinters hebt dan begint de ellende. Ik had voorheen een baan in Sloterdijk, maar ook dat was die paar keer dat ik noodgedwongen de trein moest nemen minstens een verdubbeling van de reistijd als gevolg van lange overstappen en van/naar het station komen.
7 minuten is wel een beetje lang! Ik zou dat zelf denk ik in 3 minuten halen, denk dat Google (daar heb ik het in geprobeerd voor die 1.18) iets van 5 minuten rekent. Maar goed, klein verschil, elke overstap kost inderdaad tijd, en je hebt een extra risico op een opeenstapeling van wachttijden als je een overstap mist.

Bij een centraal station wonen helpt inderdaad. Maar bij een metrostation ook, en bij een sprinterstation kan het ook prima zijn als het allemaal goed aansluit en de goede kant uitgaat. Maar dit alles geldt ook voor je bestemming: als die ver van een station af ligt kost dat al gauw meer extra reistijd dan de hele treinreis zelf.

Ik zie dat met het OV naar Sloterdijk inderdaad ook nog best slecht is en juist heel snel met de auto.

Maar naar station Bijlmer is de trein wel sneller dan de auto.

Naar station Den Bosch zie ik dat de trein nu ook sneller is, maar dat komt door files. Zonder files is de auto een paar minuten sneller. Dus als je werk bij station Den Bosch zou zijn, zou dat ook nog wel handig zijn met de trein. Zodra je echter in een bus moet wordt de auto weer een stuk sneller.
Ik heb bijna nooit vertragingen met de trein.

Bovendien is de trein vrije tijd waar je een boek kunt lezen of een film kunt kijken.

Bovendien had je een baan kunnen krijgen bij het Damrak dat op een paar minuten van het CS zit. Je zou binnen een uur op lokatie zijn.

Het OV in Amsterdam maak ik iedere dag gebruik van. Het is geweldig. O+

En weet je wat het mooie is? Al die figuren die er van gebruik maken zorgen er voor dat jij minder in de file hoeft te staan.

Hoe dan ook zijn er zat mensen die iedere dag langer in de file staan dan ze op weg zouden zijn met de trein. Die kom ik namelijk iedere dag tegen. Dat maakt zo'n algemene denigrerende opmerking over het OV stupide.
Die kunnen we natuurlijk ook omdraaien @Jerie :

Ik ben zoals je ook in het verhaal hierboven kunt lezen geen filmkijker, en ook boeken zijn niet aan mij besteed. Als dat je ding is dan is dat een prettige bijkomstigheid. Reizen met het OV is voor mij echter geen vrije tijd, maar tijd die ik t.o.v. de auto langer onderweg ben en daardoor minder kan besteden aan de dingen die ik WEL graag doe in mijn vrije tijd.

Op een paar minuten op Amsterdam CS zijn vanaf Damrak is 1 ding. Maar dan komt een overstap, en nog een overstap, en moet ik nog naar huis toe lopen. In die tijd had ik ook met file al lang thuis geweest. En nee, dat is geen vooroordeel maar dat heb ik ook daadwerkelijk meerdere malen geprobeerd, ik ben er namelijk gewoon op gesprek geweest. En ook bij verschillende andere werk/opdrachtgevers op meerdere plekken in zowel Amsterdam als andere steden heb ik dezelfde ervaring. De enige uitzondering tot nu toe is Utrecht Centrum, waar ik de auto graag laat staan en het OV of de fiets pak afhankelijk van het weer.

De auto is dan ook geweldig, ik maak er daarom ook iedere dag gebruik van. O+

Al die figuren die er voor kiezen om in de file te staan zorgen er voor dat er voor jou een extra zitplek vrij is in de trein. Mooi he?

Ik kom vaak genoeg mensen tegen die met het OV een eeuw onderweg zijn terwijl ze met de auto vele, vele malen sneller zouden zijn. Zo is een van mijn bandleden 1.5 uur onderweg naar de repetities terwijl het met de auto een ritje van nog geen 25 minuten is. En dan hebben we het ook gewoon over Amsterdam - Utrecht. Dat maakt een denigerende opmerking over de auto dan ook stupide.

Situaties en voorkeuren verschillen nu eenmaal per persoon, that's life.

[Reactie gewijzigd door SonataArctica op 8 oktober 2018 21:55]

Sowieso eens met je laatste zin.

Developer says: It depends.

Ik reisde vroeger altijd met de auto naar werk. Dat beviel me opzich prima maar toen ik vanuit DH naar R’dam ging met een leasewagen was het op een bepaald moment gewoon totale ergernis. Geregeld deed ik er een uur over deur tot deur.

Toen ging ik bij een ander bedrijf werken in Rdam recht tegenover het station en kreeg ik een businesscard voor de NS en ging er een wereld voor me open! 30 min deur tot deur en ik kon die 20min in de trein lekker even een krantje lezen, bakkie koffie erbij en geen verkeersdrukte meer.

Inmiddels werk ik in Amsterdam, kost me 1 uur en 15 min, ja, lang, met de auto zou het me 50 min kosten maar ik vind het nu gewoon niet relaxed dat ik me met mn slaperige hoofd 50 min (zonder files) lang moet concentreren en me moet ergeren aan jakkerende mede weggebruikers.

Lekker vroeg op pad en nog zat zitplek ook!
Tip: Regel een motor :D Als je dan al fileleed hebt rij je er tussendoor. Erg prettig. Alleen wat koud gedurende 3 maanden van het jaar.
Laatst mijn motorrijbewijs gehaald, nu nog sparen voor ene fijne motor, en dan kan ik dit ook doen.

Zal wel iets schelen elke ochtend van Zoetermeer naar Schiphol en terug tijdens de spitsuren 8)7
ja dat is wel andere koek. Als je meet dan 50% langer er over doet met het OV dan zit ik ook wel in de auto :) Utrecht Zuilen naar Bijlmer Arena deur tot deur voor mij is OV-technisch heel aantrekkelijk.
Is er op jouw traject plaats in de trein dan? Dat moet dan komen omdat er op dat traject normaliter iedere 10 minuten een trein rijdt.
De laatste keer dat ik in de spits van Dordrecht naar Rotterdam toe moest, braken er nog net geen rellen uit tussen de mensen die de trein in probeerden te komen. Sardientjes in blik hebben meer ruimte dan forenzen/studenten in de spits op dat traject.
Ach, dan heb je nooit in Hong Kong of Tokyo gereisd tijdens de spitsuren, en daar hoor je ook niemand klagen. Dat is pas druk, zelf ook meegemaakt, auto is daar eigenlijk ook geen optie.

https://www.youtube.com/watch?v=nXFRO89hVRE
Ik ken de filmpjes van Tokyo (en daar is het zo druk omdat er veel meer mensen met de trein/metro reizen en daar helpt zelfs geen 10-minuten-rooster voor), op de stations van Zwijndrecht en Barendrecht ziet het er in de spits nagenoeg hetzelfde uit, behalve dan dat er geen ruimte gemaakt wordt voor andere mensen, en het een in het algemeen gewoon een stuk chaotischer is. Ook is er maar eens in het half uur een trein op die stations (als er al geen treinen uitvallen). Ik vind het wonderbaarlijk dat er niet dagelijks gewonden vallen zo lomp als dat er wordt 'gestreden' om een plekje in de trein.
Heeft ook met fatsoen te maken, van de week ook van die hufters (alle lagen van de bevolking, de keurige accountant in zijn Volvo deluxe turbo, de shagrokende uitkeringstrekker in een Opel Kadett, de 18 jarige in zijn VW Golf, die net zijn rijbewijs heeft) op de weg die (bijna) ongelukken veroorzaken, af en toe verbaas ik mij hoe het hier zo ver heeft kunnen komen. Al is het megadruk in Tokyo, de trein rijdt daar altijd op tijd en mensen vechten niet, ik zie ze daar echt niet klagen over recht op een zitplek zoals ze in Nederland al gedaan hebben.
agree met je, ik reis van Sittard naar Amsterdam / Rotterdam/ Arnhem / Houten voor mijn werk en kan prima werken in de trein zelfs :) Langleve het treinen :D
Klopt, systeembeheer is zeker meer dan een beetje muizen aansluiten. Daar ben ik inmiddels, zo'n 10 jaar na mijn opleiding, ook wel achter. Dit is dan ook meer een quote van toen ik op mijn opleiding zat en als stagair op MBO niveau op een on-site support positie terecht kwam dan hoe ik er nu tegenaan kijk ;)

[Reactie gewijzigd door SonataArctica op 8 oktober 2018 08:33]

Leuk om te lezen waar je terecht bent gekomen Xander, je stak op het ROC altijd al met je kennis boven de rest uit.

Ik kan als oud-klasgenoot van je ook bevestigen dat het niveau van onze opleiding toentertijd niet bijster hoog was, dus het 'cliché' dat de opleiding systeembeheer toen niet verder kwam dan wat dingetjes aansluiten en netwerkkabeltjes maken was klopt ook gewoon. :P
Aan de andere kant: zo is mening beheerder begonnen... niet spannend idd, maar communicatie met eindgebruikers doe je er wel mee op en dat is ook wat waard.

Ov is per reis / situatie verschillend en zelfs per werkgever. Niet in alle gevallen is met de auto een optie als vaste medewerker.
Zelf via een uitzendbureau bij mijn werkgever terecht gekomen, dat was in de jaren 90. Enthousiast hobbyïsme was voldoende, maar goed, was in een tijd met nogal wat tekort aan IT'ers... Die luxe is er tegenwoordig niet meer.
Wel geslaagd om te lezen hoe Tweakers Elect werkt. Als ik nu nog een baan zou zoeken zou ik me daarvoor zeker inschrijven.
Chapeau Xander!
Dat tekort is er nog steeds. Alleen zijn werkgevers niet meer bereid moeite te steken in hun medewerkers. Misschien omdat ze bang zijn dat ze snel weg gaan.

https://www.itbanen.nl/va...1&limit=15&sort=relevance

213 vacatures als ik zoek op Eindhoven. En veel daarvan zijn moeilijk in te vullen.
Je hebt geen range opgegeven dus er staan ook vacatures tussen uit Amsterdam e.d.

Het probleem is dat werkgevers het schaap met 5 poten zoeken maar daarvoor dikwijls niet bereid zijn om voor te betalen. Daarnaast zoeken ze vaak starters met 5 jaar ervaring, of bieden ze traineeships aan waarbij van de 20 kandidaten uiteindelijk na een 2 jarig traject er 1 door mag gaan (a.k.a. cherry picking).
Die ervaring heb ik ook. Hier in de regio (Zuiden) zijn er zelfs bedrijven die voor Senior posities (5+ jaar ervaring, teamleider, HBO/WO+) eindigen op €3750,- bruto p/m.

Leek me een erg leuk bedrijf toen ze me benaderden, maar dat is echt een heel verschil met wat er nu in de randstad aan salarissen normaal is.
Hmm, mijn ervaring is eigenlijk anders.

Ik zie dat aan ervaren ICT-ers gewoon getrokken wordt om over te stappen, met allerlei beloftes en extra's, terwijl startende ICT-ers (ik ken iemand die vorig jaar een NCOI HBO opleiding ICT is gaan volgen maar nog geen enkele werkervaring) worden aangenomen, in een 4 weekse training worden geslingerd en daarna als servicedesk of werkplek beheerder het land in worden geslingerd.

Ook als je op een LinkedIn bijvoorbeeld aangeeft écht niet op zoek te zijn naar een nieuwe opdracht, blijven de headhunters je toch gewoon bellen. Ik heb gelukkig de meeste weten duidelijk te maken hoe het voor mij zit, dus is het weer even wat rustiger (gemiddeld nog maar eens per week dat ik er een aan de lijn heb), maar het blijft gewoon irritant.
En ja, ik gebruik LinkedIn bewust om in contact te blijven met oude opdrachtgevers en collega's, dat levert soms onverwachte resultaten op (zowel mbt opdrachten als oud-collega's van opdrachten die overstappen naar mijn werkgever).
mooie ontwikkeling doorgemaakt. Niet opgeven na een "standaard opleiding" tot systeembeheerder maar eigen keuzes durven maken. Succes verder!
Interessant interview.
Systeembeheer is meer dan muisjes vervangen ;) (ik doe het al +15 jaar)
Maar programmeren is duidelijk meer je ding.

Ik vind het prachtig dat je echt gitaar bent gaan spelen door G.H.
Ik kan me een boze artiest herinneren die zich kwaad maakte dat mensen maar echt gitaar moeten leren spelen en dat dit geen artiesten oplevert. WRONG! :Y)
Interresant om te lezen! Je bent goed bezig in je carriere! Dit motiveerd.
Leuk artikel.
Zeker hetgene van "Wat zou je mensen aanraden die nu de ict in willen?" Zelf ben ik er ook van overtuigd dat als je een eigen project met volle zin opbouwt en hier mee door gaat dat je het meest bijleert.
@Geachte redactie:
Ik weet dat daar een aparte link voor bestaat, maar dit bericht heeft publieke waarde en is een aanvulling op het onderwerp:
Dit is geen .actie. Het is een advertorial.
Dat is niet erg, maar door een setje bitjes te verloten(!) onder de inschrijvers (waar een hoop geld aan verdiend gaat worden, en daar is helemaal niets mis mee) maakt dit artikel nog geen .actie.

Wellicht een goed idee op een kopje ".elect" te maken.
Er is niets (of toch op zijn minst: niet veel) mis met deze artikelen, de rubriek is echter misleidend.
Helemaal eens. Gelukkig staat er wel al boven het artikel dat het een advertorial is. Nu nog als rubriek.
Dat het een advertorial is stond er vanochtend overigens nog niet boven.
dus hij kwam via "Tweakers Elect" bij "Tweakers Elect" terecht dat is net zoiets als wij van wc eend adviseren wc eend 8)7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True