Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Submitter: Yoshi2889

Mozilla heeft maandag een nieuwe versie van Firefox uitgebracht, die onder meer een vernieuwde zoekfunctie bevat. Daarnaast zit in versie 34.0 ook videochatdienst Hello ingebakken en is Yahoo in de VS nu de standaardzoekmachine in de browser.

De vernieuwde zoekfunctie werd onlangs aangekondigd. Vanaf nu biedt de zoekbalk de mogelijkheid om snel te zoeken in meerdere sites. Zo verschijnen er op het moment dat de gebruiker iets typt in de zoekbalk direct resultaten van de zoekmachine. Daaronder staan knoppen om rechtstreeks te zoeken op andere sites. Vooralsnog werkt de nieuwe zoekfunctie alleen in de Verenigde Staten, maar hoogstwaarschijnlijk volgen andere regio's snel.

Nieuw in Firefox 34.0 is nu ook Hello, een experimentele dienst waarmee gebruikers kunnen telefoneren en videobellen vanuit de browser. Daarvoor hoeven ze geen account aan te maken of extra plug-ins te installeren. Het kan zijn dat de functionaliteit vanuit de Nederlandstalige versie van de browser niet direct is te benaderen, maar daarvoor is wel een workaround beschikbaar door loop.throttled in het configuratiescherm op false te zetten.

Een andere ingrijpende wijziging, die voor Nederlandstalige gebruikers overigens onopgemerkt blijft, is de verandering van de standaardzoekmachine van de browser in de Verenigde Staten. Daar stuurt Firefox zoekopdrachten niet langer automatisch naar Google, maar naar Yahoo. Dat is het gevolg van een recent aangekondigde overeenkomst. In andere landen, zoals Rusland, werkt Firefox daarnaast voortaan met Yandex.

Firefox Hello

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Helaas zal ik stoppen met het update van Firefox, ik zit nu op versie 29. Ik zie het niet zitten om de videochat functie geintegreerd te hebben in een browser. Is het mogelijk om te updaten naar versie 33 met behoudt van de data en instellingen.
Die videochat ondersteuning is gewoon een implementatie van de WebRTC standaard. Als je dat niet in een browser wil hebben dan moet je geen browser installeren omdat net als HTML en CSS alle moderne browsers dit gewoon zullen ondersteunen.
Firefox 34 voelt veel sneller aan dan Firefox 29. Er zit bijvoorbeeld een compleet vernieuwde HTTP cache in (geÔntroduceerd in Firefox 32). Wat resulteert in minder tijdelijke freezes (jank) en kortere paginalaadtijden. Geef het een kans.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 1 december 2014 23:35]

Inderdaad zal wel moeten updaten. Maar ben niet tevreden waar het naartoe gaat met Firefox en de integratie van allerlei randzaken.
Ik heb de indruk dat je bent niet tevreden met een zinnetje wat je hier en daar leest over FF zonder zelf echte te kijken wat de impact is. FF heeft bijv. ook al tijden support voor integratie met Facebook e.d. maar dat ben ik nog nooit tegengekomen dus dat wordt ook niet hard gepushed en zit dus niet in de weg.
De videochat staat automatisch uitgeschakeld voor Nederlandse gebruikers. Verder kun je als ze dat wel doen de instellingen zoals altijd in about:config aanpassen.
Niet updaten is juist niet verstandig zo mis je allemaal beveiligings updates, kan je hem er beter afgooien en een andere browser nemen.
Klopt, en wie langer een Firefox-versie wilt van een zelfde generatie kan Firefox ESR gebruiken, die is gebaseerd op FF 31:
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/organizations/all/
Yahoo? Wat moet je daar nu mee. Bing in de VS kan ik nog begrijpen want die is daar gewoon groot en vindt waarschijnlijk ook vrij veel. In de EU geldt voor Yahoo en Bing: veel zoeken maar niks vinden. Het blijft dus hier gewoon Google of eventueel StartPage (enhanced by Google).
Bing en Yahoo zijn helemaal niet slecht. Je kunt het alleen niet incidenteel gebruiken. Google bouwt een profiel van je op en past zijn zoekresultaten daar op aan. Als je Bing 1x gebruikt en dan weer een tijd niet dan zullen je resultaten nooit zo goed zijn als met Google. Als je Bing een kans wilt geven zul je het een tijdje moeten gebruiken.
Zonder profilering zijn resultaten van Google waarschijnlijk het beste. Alhoewel ik wel het idee heb dat de non-profiling results van enkele jaren geleden kwalitatief beter zijn en dat ze het algemene profiel bewust slechter hebben gecodeerd, om ons te dwingen profilering in te schakelen.
Waarom zijn er nog geen engines die gebruik maken van lokale profielen?
Bing is hier in de EU ook een nette search engine. Voor de VS (en daar buiten?) is Yahoo echter "powered by Bing", dus veel verschil in zoekresultaten zal het niet maken.
Een zoekmachine naar eigen keus toevoegen kan ook nog. Zo gebruik ik zelf Startpage.com, een privacy-zoekmachine die zoekresultaten gebruikt van Google. Daar kan je de zoekmachine ook toevoegen aan Firefox.
Gros zal niets merken van de verandering. Meeste searches zijn oppervlakkig. Het probleem van google is dat er ook nog eens vervuiling optreed door Ads. Wil je een beetje fatsoenlijk resultaat dan moet je meerdere tags gebruiken en ook nog eens bepaalde tags uitsluiten omdat je anders +50 resultaten van alibaba krijgt.

Alleen in bepaalde specifieke gebieden zullen zul je een verschil merken, maar frappant genoeg zijn daar weer betere search-engines voor dan google.
Yahoo! in de VS is niets anders dan logisch. Daar (en, ik geloof in de EU, in bv. Duitsland) zijn hun diensten nog populair. Dat maakt ook dat de zoekmachine betere resultaten levert dan voor Nederlandse zoekdoeleinden.
Yahoo heeft de laatste keer dat ik het controleerde (vorig jaar ofzo) een grotere markt in de VS dan Google.
Onzin. Google heeft meer dan 60% van de desktopmarkt en meer dan 80% van de mobiele markt in handen in de VS. http://searchengineland.c...-83-percent-mobile-203937

Wereldwijd is Baidu de grootste concurrent. Bing en Yahoo snoepen wat van elkaars procenten af, ze komen echter niet in de buurt van Google. http://en.wikipedia.org/wiki/Web_search_engine
Als je bing wel kan begrijpen. Yahoo gebruikt al jaren bing.
Raar, in de changelog(https://www.mozilla.org/en-US/firefox/34.0/releasenotes/) staat wel "Default search engine changed to Yandex for Belarusian, Kazakh, and Russian locales", maar de verandering van Google naar Yahoo in de VS staat er niet in. :?
Amerikaanse versie heet 34.0.5:

http://forums.mozillazine...p?f=23&t=2891765&start=30

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 2 december 2014 12:25]

De vernieuwde zoek-functie is en-US only. Zit dus niet in de Nederlandse versie. Edit: het artikel is nu aangepast door de auteur met deze info.

Nieuw in de Nederlandse versie is wel de forget button, die al langer in de internationale versie zat.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 1 december 2014 23:21]

Het artikel klopt niet. Je kan nog steeds custom zoekmachines gebruiken in de URLbalk. Ze hebben het alleen verwijderd uit het aparte zoekveld (wat niemand gebruikt door de overlap in functionaliteit met de URLbalk).

Als je een zoekmachine toevoegt aan je bookmarks met een keyword werkt dat nog steeds, ook met de PriceWatch (net getest).

Firefox 34 heeft een andere belangrijke fix: Master Password werkt weer in combinatie met het syncen van wachtwoorden in Firefox Sync.

[Reactie gewijzigd door Blaise op 1 december 2014 23:20]

Aparte zoekveld gebruik ik juist, te veel gezeur om triggerwoord in te typen, bedoel Google in searchveld geeft mooie suggesties, doet die in URL niet.
"Het artikel klopt niet. Je kan nog steeds custom zoekmachines gebruiken in de URLbalk."
Kan je misschien het deel van het artikel dat niet klopt citeren? Want ik zie nergens staan dat deze functionaliteit verwijderd is.

"het aparte zoekveld (wat niemand gebruikt door de overlap in functionaliteit met de URLbalk)."
Het aparte zoekveld gebruik ik wel, en met mij vele anderen. De zoeksuggesties zijn zeer handig. Ik hoef vaak maar 4 letters in te typen en dan staat er al wat ik wil zoeken.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 1 december 2014 23:40]

Tweakers heeft de passage al aangepast.
Het valt me op dat er weinig animo is voor Firefox updates en de commentaren laten vooral een standpunt Chrome (of andere favoriete browsers) vs Firefox zien.

Wat boeit het welke search engine er staandard staat ingesteld bij een browser die zo aanpasbaar is als Firefox?
Geen lezer van deze website gebruikt toch een standaard Firefox zonder een veelvoud aan handige plug-ins?

Een heel klein beetje ontluikende Tweaker installeert toch per direct een x -aantal extra search engines (Startpage.com, IxQuick, DuckDuckGo etc..) welke gemakkelijk te selecteren zijn via het drop down pijltje links naast het zoekveld?

Edit: net geupdate naar versie 34.0: waar je vroeger via het drop down menu naast de search bar de standaard search ging verzetten naar een alternatieve search engine, ook bij eenmalige zoekopdracht laat deze Firefox een eenmalige search via alternatieve zoekmachine toe terwijl de standaard search engine blijft staan voor de volgende zoekopdracht.
Standaard search engine met 1 click verzetten is nu niet meer mogelijk (maar ook niet ver weg gestopt).

De chatfunctie Hello krijgt bijna geen aandacht.

"Leuk maar Whatsapp (aka ik stuurde uw contacten, imei nummer en tel nr vrolijk over het net, unencrypted http://fileperms.org/whatsapp-is-broken-really-broken/ ) en Skype... "

Het mag misschien vermeld dat de achterliggende infrastructuur duur Telefonica wordt verzorgd, een Spaans telecombedrijf, en dat WebRTC alleen versleuteld kan communiceren, volgens dit artikel.

https://gigaom.com/2014/1...h-telefonica-partnership/

"One of the nice things about WebRTC is that it can only create encrypted communications channels – as for how that security holds up over time, we’ll just have to wait and see."

Dus de WebRTC beveiliging is:

1. Niet optioneel maar gewoon standaard ingebouwd
2. Door browser gedistribueerd wat in theorie maakt dat WebRTC security leaks en fixes sneller en efficiŽnter aan de man gebracht worden

De moeite waard om eens te testen, post-Skype.

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 2 december 2014 09:29]

Bendankt voor deze heldere uiteenzetting, ik vind het eigenlijk wel leuk die integratie, maar ja eerst zien hoe kwalitatief dat wordt.De enige reden dat ik skype op mijn machine heb staan is om te videobellen met 2 personen die alletwee FF hebben, en mijn FF staat er sowieso op en open, het uitproberen waard.En overigens deel ik de mening dat er weer even laggyness was rond versie 27-29 maar daar heb ik nu geen last van, draait weer als een tierelier..moet alleen nog eens checken voor issue met videoloading in youtube, maar kan wr is flash related zijn (as usual, thank you adobe -.-)
Leuk dat Hello, je moet wel even na die about:config instelling opnieuw opstarten, dan kan je de knop toevoegen aan het menu.
Alleen als je het Hello menu weer opnieuw opent krijg je automatisch een nieuwe link, is dat wel handig vraag ik me af, blijft de vorige nog wel werken, na een browser restart?
Hebben meerdere mensen last van het inloggen van de LastPass extensie op Mac OS X? Dit is wel de eerste keer dat ik Firefox erop heb gezet. Via Chrome werkt het wel gewoon!

Edit: Na het inloggen op de LastPass website is mijn Vault automatisch mee ingelogd, inloggen op Tweakers lukt alleen helaas niet, lijkt wel of Firefox geen cookies opslaat of iets.. Misschien even een reboot uitvoeren.

[Reactie gewijzigd door K93 op 1 december 2014 21:06]

Klopt! Ik heb daar ook last van. Al een paar versies.Gebruik nu vooral Chrome.
Dus om Hello (beta) te installeren:

"about:config" in address balk + enter

zoeken naar en dubbel klikken op "loop.throttled" om deze op "false" te zetten

Firefox herstarten

Op Menu rechts klikken (knop met drie horizontale streepjes)

Ga naar "Customize" (in NL FF: "aanpassen"?)

Hello knop bij je favorieten zetten en customize sluiten

Hello starten


-Hello Terms of Service lezen:

https://hello.firefox.com/legal/terms/

Hier begint het gedoe (als je wil contacten impoteren en in FF cloud bewaren): Wil je echt je browser historiek + bookmarks gaan linken aan een voicechat account (secure in theorie maar ja...) ..

Klinkt een beetje identiekt als geval waar je ingelogd met Google + , Hangouts, GMail etc gaat websearchen via.... Google. Een privacy bewust persoon denkt twee keer na over zulks.

A Firefox Account is required to use certain features of the Service, such as importing your contacts from another service or creating new contacts. You are responsible for all activities under your account and agree to abide by the Firefox Accounts Terms of Service and Privacy Notice..

-Cloud services privacy notice en gerelateerd lezen:

https://www.mozilla.org/en-US/privacy/firefox-cloud/

Maar je kan blijkbaar gewoon kiezen om even anoniem chatten en dit tussen verschillende WebRTS browsers. Al wat nodig is je contact de hyperlink voor je sessie te laten weten.
En nu testen! :Y)

EDIT: even getest en blijkt naar behoren te werken.

Videochat komt in een overlay venstertje en kan afzonderlijk bediend worden van je hoofdbrowserscherm. Je kan video of voice kiezen of video later activeren.

Met rechts klikken kan je screenshot saven en full screen activeren.

Alles wat de andere zijde nodig heeft om je te contacteren is de sessie URL gegenereerd door jou browser bij activeren Hello.
Iedere keer dat je op Hello klikt wordt er een nieuwe URL aangemaakt maar mijn voorlopige test wees uit dat je bereikbaar blijft via de eerder gegenereerde URL. (waarschijnlijk tot je je browser historiek dumpt)
Dus bij deze een tip: je kan de URL van je contact gaan bookmarken om die snel op een bepaalde computer te gaan bellen.
Je moet Hello niet terug activeren bij herstarten browser, het staat blijkbaar automatisch aan (nadeel?).
Wat mankeert is een tekstchat functie, wat normaal altijd handig is om even af te stemmen vooralleer over te gaan op videochat.
Zeker in dit geval waarbij je een rustig surfende gebruiker plots overvalt met gebel. Een grote indicator voor "Hello is online" ware wenselijk.
Bij opstarten sessie worden er door Firefox verschillende servers gecontacteerd , al dan niet noodzakelijk voor de werking van Hello: TokBox (makers) , Amazon, Centerbeam UK etc.. sommige zijn STUN servers.
Heb ook proberen bellen vanaf Iron (Chrome) werkte. Safari ga melding: niet WebRTC compatible.

[Reactie gewijzigd door Vetsmelter op 2 december 2014 13:36]

Hello en de vergeetknop zaten al standaard in de beta's van Fx 34.

In installeer altijd via filehippo. Is altijd de Amerikaanse versie van Fx.

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 2 december 2014 12:30]

Mozilla wil de dominatie van google serieus verzwakken. Overal een andere zoekmachine en het inbouwen van de nieuwe zoekbalk.
Is meer andersom hoor, dat het Google gewoon niet meer uitmaakt. Google betaalde altijd veel geld en kan dat nog steeds doen in principe, maar door de stijgende populariteit van Chrome en Chrome voor Android door de jaren heen is de impact gewoon niet meer groot genoeg. Zinloos om daar nog geld in te steken.
Deze keuze is iets te laat helaas :(
Mozilla werd voor 90% gefinancierd door Google.
inderdaad, wat nu waarschijnlijk onder andere van yahoo afkomt. Waar het geld vandaan komt maakt niet uit, de macht van google is wat uitmaakt.
Doorsnee gebruikers kiezen tegenwoordig voor IE wat standaard goede functionaliteit en snelheid biedt en anders installeren ze Chrome.
Doorsnee gebruikers gebruiken het eerste icoontje dat ze zien dat hen naar internet brengt, niet meer of minder.. En hoewel het nooit of te nimmer mijn favo browser zal worden moet ik zeggen dat op IE 10 en hoger (9 meh sava) niet veel aan te merken valt , ZEKER niet voor HTK gebruik. Meeste van mijn users maken daar zelf gn onderscheid in, is allemaal "het internet"

Nuja , ik ben een verstokte mozilla user die vroeger nog superlang met netscape heeft gewerkt (damn dat was een goed ding vr zijn tijd) dus what do i know :D