Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

Mozilla voert wijzigingen door aan de zoekfunctie in Firefox. De zoekbalk krijgt de mogelijkheid om snel te zoeken in meerdere sites, terwijl sleutelwoorden voor zoekopdrachten juist uit de browser zullen gaan verdwijnen.

De functie om te zoeken via sleutelwoorden, waarbij gebruikers bijvoorbeeld 'pricewatch tablets' kunnen invoeren om in de Pricewatch direct te zoeken op tablets vanuit de url-balk, werkt in de komende versie niet meer, maar zal volgens Mozilla-ontwerper Philipp Zackl op een later moment terugkeren. De huidige sleutelwoorden van gebruikers zullen blijven werken.

In de nieuwe zoekfunctie verschijnen op het moment dat de gebruiker iets typt in de zoekbalk direct de eerste resultaten van de standaardzoekmachine, terwijl daaronder knoppen staan om rechtstreeks te zoeken op andere sites.

Mozilla blijft onduidelijk over wanneer de wijzigingen te zien zullen zijn in Firefox; de ontwikkelaar houdt het bij 'coming soon', maar noemt geen geplande datum of versienummer.

Firefox zoekenFirefox zoeken

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Je kunt altijd nog smart bookmarks aanmaken en in de bookmark een keyword invullen. Deze functionaliteit blijft werken. Gebruik ik eigenlijk altijd al op die manier in plaats van de voor iedereen voorgedefinieerde keywords.
Inderdaad, gelukkig wel zeg! Ik schrok enorm van dit nieuwsitem omdat in het artikel staat:
De functie om te zoeken via sleutelwoorden, waarbij gebruikers bijvoorbeeld 'pricewatch tablets' kunnen invoeren om in de Pricewatch direct te zoeken op tablets vanuit de url-balk, werkt in de komende versie niet meer
Dat wekte voor mij de indruk dat dit ging over de sleutelwoorden voor bladwijzers, welke ik voor werkelijk álles gebruik.

Op de blogpage die in het artikel wordt gelinkt wordt gelukkig gezegd:
Old search keywords should still work. You can still add bookmark keywords (which do essentially the same thing) by clicking into a search field on any website and selecting »Add a keyword for this site«
En het blijft dus ook gewoon mogelijk om je bladwijzers van een sleutelwoord te voorzien in de bibliotheek. Eigenlijk verandert dus alleen het zoekbalkje, wat vooral een handige functie is voor de mensen die geen gebruikmaken van de slimme functies van bladwijzers.

Het is dus belangrijk om een onderscheid te maken tussen "search keywords" (die tijdelijk undercover gaan) en "bookmark keywords" welke ongewijzigd zijn (en in mijn beleving 100x meer functionaliteit bieden).
"Mozilla blijft onduidelijk over wanneer de wijzigingen te zien zullen zijn in Firefox; de ontwikkelaar houdt het bij 'coming soon', maar noemt geen geplande datum of versienummer."

De Firefox 34 betas hebben deze wijziging al. Deze zal dus gewoon mee uit beta gaan en vanaf de final versie 34 beschikbaar zijn.

Is iemand tegen gekomen hoe je zoek machines verwijderd? Dat kan ik niet meer terug vinden na deze wijziging. Ik moet er nu voor naar de AppData folder om het handmatig te doen.

[Reactie gewijzigd door gg141717 op 27 november 2014 09:21]

Lopen de Mozilla versies voor Windows en Mac gelijk?
Ja, Mozilla heeft drie 'Tier 1' platforms (Windows 32bit, OS X 32+64bit en Linux 32+64bit) en die komen exact tegelijk uit.(Tier 2 zijn: “Android Linux/x86 and ARMv6, Windows Metro/x86” Tier 3 zijn: “Windows/x86-64, Linux on various CPU architectures including ARM, PPC, 68k, OpenSolaris/x86&SPARC, OS X/ppc, FreeBSD, OpenBSD, Darwin/X11, Windows/x86 and x86-64 (mingw gcc) Supported build configurations)

Het enige wat nog wel eens gebeurt, hoewel vrij zeldzaam, is dat een bepaalde functie erg afhankelijk is van het onderliggende platform en dus eerder in één versie zit dan een ander. Het gebruik van de door het OS meegeleverde codecs is daar een recent voorbeeld van. Alledrie de OS-en hebben daar hun eigen, sterk verschillende, frameworks voor waar afzonderlijk code voor geschreven moest worden.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 27 november 2014 11:50]

Onder linux lijkt deze aanpassing niet doorgevoerd te zijn!
//edit; aanpasing staat meer dan een week in testing, daarbij is de zoekmachine voor linux versie niet aangepast! Die van mac/win wel :?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 27 november 2014 09:53]

"Mozilla blijft onduidelijk over wanneer de wijzigingen te zien zullen zijn in Firefox; de ontwikkelaar houdt het bij 'coming soon', maar noemt geen geplande datum of versienummer."

Ze zijn dus nog niet doorgevoerd.
Staat ie in testing bij Mozilla of bij je distro? Daar zit een verschil in he.
Ubuntu doet in ieder geval niet mee, ik weet niet welke distro je gebruikt.
http://www.omgubuntu.co.u...ngine-ubuntu-not-affected
Alleen die voor MAC-OSX 10.4/10.5 voor Power PC Macs zijn later omdat ClassicHasClass de versie moet porten naar TenFourFox en daar eerst alle Little-endian/Big-endian problemen uit moet halen...
Dit is dan ook geen officiele versie als ik het goed begrijp.
Klopt, OS X/PPC is een Tier 3 platform. Dat betekent dat Mozilla die niet zelf beheert maar er mensen uit de community zijn die die builds onderhouden. Ze downloaden de officiele source code, maken wijzigingen om het op dat specifieke platform te laten draaien en brengen het dan uit. Er zit regelmatig vertraging in omdat het niet altijd erg makkelijk is om iets te porten naar een totaal andere architectuur. Supported build configurations

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 27 november 2014 11:19]

Ja, zit misschien wat tijd tussen de releases.
Dus ik kan geen zoekopdrachten meer in de adresbalk invoeren?

Wat is precies het nut van deze wijziging?
Nee, geen zoekopdrachten meer in de zoekbalk op basis van keywords. Iets waar het nut mij totaal van ontgaat, het is immers een zoekbalk. Bouw dit soort ongein lekker in de url-balk.
Keyword searches doe je in de adresbalk. Bijv. "g tweakers" om te googelen op tweakers, of "wp dubbeldrank" om op wikipedia de dubbeldrank-pagina te openen. Ik gebruik deze functie heel vaak dus erg blij word ik er niet van. Gelukkig blijven bestaande keyword searches wel werken.

Het is wel enigzins een poweruserfunctie, aangezien je het wel moet weten te vinden en dat zal voor de doorsneegebruiker niet het geval zijn, dus op zich is het best voor verbetering vatbaar (bijv. in combinatie met een slimme samenvoeging van de zoekbalk en de adresbalk). Maar als ze vervangende functionaliteit plannen dan lijkt me dat ze beter even kunnen wachten tot die erin zit.
Werkt dit ook voor zoeken in de adresbalk? Of alleen in dat zoekbalkje dat waarschijnlijk iedereen uit heeft staan?
Ik gebruik nu op werk Chrome, maar thuis nog Firefox.
En merk vaak zat nog dat ik iets wil zoeken maar komt Chrome met zijn urls aanzetten die ik niet wil.
De onderscheid tussen zoeken en urls vind ik zeer fijn.
Zet je zoekopdracht tussen aanhalingstekens om dat te vermijden.
Behalve dat ik tussen aanhalingstekens zetten meer moeite vind dan een ander vakje aanklikken, is het effect ook anders. De zoekopdracht die hij in google gooit is dan namelijk ook tussen aanhalingstekens en dan zoekt hij dus sites waarbij de zoektermen precies na elkaar komen, terwijl je misschien wel gewoon sites zoekt die alle gezochte termen bevat in willekeurige volgorde...

@Enai: Hmm, daar heb je wel een punt denk ik. :9 (Behalve als je eerste "woord" een . én een / bevat, dan wordt t lastig)

[Reactie gewijzigd door Benji87 op 27 november 2014 09:56]

dan een ander vakje aanklikken
<ctrl>-K kan ook :-)
Zo ook Ctrl-E.

En Alt-D voor de url bar.
Maar als je meer dan een woord intikt, vervangt Chrome je zoekopdracht toch niet door een URL?
:?
Zet een '?' voor je zoekopdracht :)
"waarschijnlijk". Je moet jezelf niet projecteren naar iedereen he. Ik bijvoorbeeld heb het aan staan en gebruik het zelfs met enige regelmaat.
Alsnog ken ik zelf ook nog genoeg mensen die het *niet* uit hebben staan.
Inderdaad, ideaal zo'n extra vakje. Ook om tijdelijk dingen in te zetten, bijvoorbeeld een lange zoekopdracht die je niet opnieuw in wil typen, maar waarschijnlijk nog wel een keer nodig hebt.
ken niemand die het aan heeft staan
Idem hier. Voornamelijk voor (uitgebreide) zoekopdrachten die ik een nieuwe tab wil laten openen.
Met CTRL + Enter wordt de opdracht in een nieuwe tab uitgevoerd.
Ideaal wanneer je wat aan het lezen bent en wat achtergrond info wenst zonder het hoofdartikel te verlaten.
Zo te zien wel:
De huidige sleutelwoorden van gebruikers zullen blijven werken.
Ik gebruik dat heel erg veel, zowel op mijn werk als prive. Schrok dan ook een beetje toen ik dit begon te lezen.
Een zoekvraagvoorbeeld is bijvoorbeeld "wet Tabakswet" (zonder quotes natuurlijk) die me direct naar overheid.nl gooit naar de Tabakswet en aanverwante regelgeving in dit geval. Bij het Arbobesluit is er geen twijfel en kom ik derict in het besluit.
Het fijne van die zoekbalk is ook dat ik meteen op Wikipedia, of youtube of marktplaats of kickass kan zoeken zonder eerst naar de site te gaan =) Dat is de voornaamste reden voor mij iig ^.^
Als ik het goed begrijp moet ik dus typen en dan met de muis een site kiezen? Dat lijkt me niet echt een verbetering, toch?
Als ik het goed begrijp van het blog zijn er dus ook mogelijkheden om met de Tab-toets en pijltjestoetsen items uit dat menu te kiezen. Lang niet zo snel als "pricewatch tablets" dus, maar voor de 'muismensen' onder ons dan wel weer een fijne verbetering.
Wisselen tussen muis en toetsenbord vermindert de kans op RSI-klachten. ;)
Nu is het zo dat als je iets selecteert en je op de rechtermuis knop klikt, je daar dan kan kiezen voor: Search [selected search engine] for "selected text".

Wat ik handig zou vinden is dat je daar dan direct uit de mogelijke search engines kan kiezen:

Search "selected text" with
google
wikipedia
amazon
...

[Reactie gewijzigd door Roby op 27 november 2014 10:30]

Dat kan nu al, je moet alleen voordat je begint even de juiste zoekmachine instellen naast het zoekveld. Dat lijkt iets omslachtiger, maar werkt prima, ook met een touchscreen.
In Firefox url balk typ je toch about:config en dan kan je dit toch gewoon zelf manueel aanpassen? Ben nu op gsm kan niet controleren hoe exact. Maar pasgeleden heb ik dit nog aangepast.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 27 november 2014 09:30]

Zal je nodig hebben met de Yahoo zoekmachine. Daarmee kun je geen bal vinden dus moet je wel andere search engines gebruiken. Ik zet het standaard op Google, zelfde geldt voor IE11.
Zoeken doe ik met Startpage.Dat zoekbalkje haal ik altijd weg en als ik iets zoek doe ik dat in de Startpagetab.
Voor iedere alternate search engine die standaard in de browser zit ontvangt Mozilla geld. Nu deze alternate search engines zichtbaarder zijn zullen ze wel meer geld kunnen ontvangen. Op zich een prima manier om de kosten van Firefox te dekken.

Deze gehaaste toevoeging aan het einde van een bèta-periode zal ook vast wel wat te maken hebben met de recente gesprekken over de default en alternate search engines.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 27 november 2014 15:32]