Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

Start-up Imp poogt via Indiegogo genoeg geld te verzamelen om de gelijknamige mini-pc op basis van een Samsung Exynos 4412 Prime-soc op de markt te kunnen brengen. De compacte Imp zal standaard draaien op Ubuntu 14.04 LTS en de Cinnamon-desktop aanbieden.

De Exynos4412 Prime-soc van Samsung is geklokt op 1,7GHz en bevat vier Cortex A9-kernen en een Mali 400-gpu. De processor is geplaatst op een Odroid U3-moederbordje dat 83x48mm meet. Er is 2GB ddr2-werkgeheugen aanwezig samen met, afhankelijk van de versie, 8 of 16GB interne flashopslag. Via een micro-sd-kaartje of het interne emmc-socket kan de opslag verder vergroot worden.

Op de Imp kan via de micro-hdmi-aansluiting een monitor of televisie worden aangesloten. Verder bevat de compacte computer een 100Mbit-ethernetpoort, een analoge audio-uitgang, een micro-usb-aansluiting en drie usb 2.0-aansluitingen. Voor het maken van een wifi-verbinding wordt een usb-stick op basis van de RTL8188-chipset meegeleverd.

ImpImp

De start-up installeert standaard Ubuntu 14.04 LTS met de Cinnamon-desktopomgeving. Het bedrijf stelt dat gebruikers standaard data op diverse commerciële en open cloudopslagdiensten kunnen benaderen. Ook zal Imp Kodi, de opvolger van XBMC, voorinstalleren. Tevens zijn er plannen om met behulp van een iOS- en Android-app content op de Imp op afstand te benaderen.

Het Israëlische Imp hoopt via zijn Indiegogo-project 100.000 dollar in te zamelen om de mini-pc op de markt te kunnen brengen. Mocht dat lukken, dan moet de Imp in maart op de markt komen met een verwachte prijs van circa 200 dollar, ofwel 160 euro, voor de 8GB-editie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Mm, moet niet weten wat ik hier zo bijzonder aan moet vinden. Gezien de specs is hij ongeveer hetzelfde als de Odroid U2, wat ook al prima op zichzelf Ubuntu kan draaien. Heeft ook de Samsun soc erop zitten. Verder vind ik 160 euro ook vrij veel als je al voor 200 euro een Intel Nuc + geheugen en Harddisk kan krijgen.

Edit: ik zie bij de specs dat ze er een Odroid U3 in hebben zitten.

[Reactie gewijzigd door ShittyNL op 27 november 2014 13:44]

Als je nu besteld, krijg je hem voor ongeveer 129 dollar in maart 2015.
Nog 119 plekjes open van de 250, op dit moment.
Ik vind het juist een fantastisch project. Kijk eens in de folder van de gemiddelde computerwinkel. De gemiddelde instapcomputer zal zo'n 400-500 euro kosten. En dan krijg je een oer trage HDD van 500 GB erbij. SSD's zijn al maanden zo niet jaren goedkoop genoeg om in instap-PC's in te bouwen. Voor de light users (mensen die hun digid willen gebruiken, op facebook zitten, af en toe iets op youtube kijken, etc. is zoiets als dit perfect.

Het punt is, de computer kan een stuk goedkoper en moderner dan de appparaten die momenteel in Nederland aangeleverd worden:

>Lagere prijs
>Compactere behuizingen
>Snellere harde schijven
>Optie voor linux tegen korting
>Nieuwere hardware
>Stiller

Ik juich deze concurrentie van harte toe. Wat ik ook graag zou zien is dat computerwinkels meer Intel NUCs gaan verkopen. Een i3 NUC + 4GB + 128GB SSD als instap model, en een i5 + 8GB + 256GB SSD als luxe model. Het enige lastige is dat ze er geen Wifi instoppen...

[Reactie gewijzigd door ikdv op 27 november 2014 14:03]

moet je eens kijken naar chromebooks ... 200-300 euro voor een pak meer ...
Klopt. Dit is in feite eenzelfde concept als een chromebook, maar dan als Desktop variant.
Echter zijn Chromebooks x86, en dat is een voordeel voor de meeste gevallen... Er is veel minder desktop-software beschikbaar voor ARM, en behalve mobieltjes-apps en hun stores (die hun eigen OS vereisen) heb je eigenlijk geen mogelijkheden behalve zelf compilen. Dat zie ik users nog niet doen.
De goedkoopste NUC (met celeron) heeft wel wifi, combineer die met 4GB RAM en een 120GB SSD en je hebt een mooi, snel instapsysteem voor weinig geld.
Inderdaad, vrij prijzig.

Ik zoek eigenlijk al een tijdje naar een soortgelijk project om te gebruiken als server :) Vraag me dan ook af of ik niet beter een NUC kan bestellen.
De processor is dezelfde als die uit de Samsung Galaxy SIII en Note 2. Hoewel die een kale android 4.4 aardig draaien, heb ik wel mijn vraagtekens bij een volledige Ubuntu distributie, zeker als je daar geheugen-hongerige apps op wil draaien zoals Firefox, Office en XBMC
Volgens hun website kan je ook office draaien ... wine ? Lijkt toch een beetje een doodgeboren project ...
Nee Wine op ARM gaat 'm niet worden, Windows binaries zijn voor x86(_64) gecompiled en JIT je assembly taal omgooien heb ik nog niet van gehoord. Kan mij ook niet voorstellen dat een qemu-based Intel "VM" een goed idee is ivm performance. Ik zou eerder gokken op Office 365, dus web-based, of een .net pakket in Silverlight of het to-be-released .net for Linux.

[Reactie gewijzigd door RSpliet op 27 november 2014 13:38]

Nee Wine op ARM gaat 'm niet worden, Windows binaries zijn voor x86(_64) gecompiled en JIT je assembly taal omgooien heb ik nog niet van gehoord.
Is in het verleden bijvoorbeeld wel eens gedaan met Windows-on-Windows op DEC Alpha systemen (gebruikt in Windows . Zo kon je x86 code (volgens mij alleen 16-bit) draaien op een andere architectuur zonder een compleet besturingssysteem te emuleren.

Dat is natuurlijk niet efficiënt. Je zou zoiets met Wine kunnen doen door deze te koppelen aan een x86 emulator. Echter moet je op een gegeven moment accepteren dat legacy ook echt legacy is, en dat het tijd wordt om software omhoog te tillen naar een niveau dat onafhankelijk is van het onderliggende hardware platform. Als je echt legacy moet draaien, dan gebruik je x86. Dat heeft ook de beste backwards compatibility. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 27 november 2014 13:47]

Windows NT 4.0 is ook officieel uitgebracht op DEC Alpha en ondersteunde deze volledig, voor ARM is dat met de huidige desktop versies (nog) niet zo.
met bochs kun je op arm x86 emuleren. Theoretisch zou je een linux x86 distro daarop kunnen draaien en dan met chroot en Wine aan de gang kunnen gaan. (ik zeg theoretisch want als je het werkend krijgt is het niet vooruit te branden denk ik?

of qemu op arm draait weet ik niet
Silverlight dingen zullen hem vast ook niet worden. Naar mijn weten werkt Moonlight (werkt Moonlight überhaupt?) alleen op x86, en verder kan je nog de echte Silverlight in WINE gebruiken (maar dat kan dus niet op ARM). Je bedoelt niet stiekem een .net pakket in Mono? Volgens mij is dat wel crossplatform.
Silverlight is toch dood? Een paar jaar geleden hoorde ik al dat MS er mee gestopt was (de runtime zou niet meer geupdate worden). En dat is maar goed ook. Silverlight is gewoon een nieuwe incarnatie van Flash en Flash is het web ook niet beter op geworden.
Silverlight wordt op dit moment nog met CPR in leven gehouden door de entertainmentindustrie. iTV van KPN gebruikt het bijvoorbeeld nog, Netflix is nu net bezig ervan af te stappen. Maar verder is het gewoon dood. Je zou kunnen stellen dat de entertainmentindustrie wat necrofiel is.
JIT je assembly taal omgooien heb ik nog niet van gehoord.
QEMU? PCSX2?
Waar lees jij dat? Ik kom namelijk alleen het volgende tegen:

Q: Can I use/install Windows on imp?
imp uses Open Source software and is based on Ubuntu, Linux. So, no, you cannot install Windows. If you insist, you can use Microsoft Office Online.

Mogelijk dat ze ergens anders refereren naar office online?
op de indigogo :
https://www.indiegogo.com...mputer-made-for-consumers

buildin apps ... maar het kan idd 365 online zijn. (daar ben ik niet mee vertrouwd)
Ah ja, die vind je niet met CTRL+F... maar ik vermoed inderdaad een web-app gezien eigenlijk alle diensten daar op chromium en firefox zelf web based diensten zijn (of naar mijn weten geen Ubuntu Arm gecompileerde officiele applicaties van zijn)
buildin apps ... maar het kan idd 365 online zijn. (daar ben ik niet mee vertrouwd)
Bij elk microsoft ( outlook/live/hotmail ) account kan je online de basic functies als 'webapps' gebruiken, net zoals je google's online docs en sheets kan gebruiken.

imo is 90% van hun aankondiging leunend op andere diensten ( zolang je een browser draait, heb je alle apps voorhanden )
De prijs zou een pré moeten zijn, maar de gemiddelde androidbox kan hetzelfde.
( en dat weten ze zelf ook, daarom plakken ze mooie plaatjes van hongerige afrikaantjes, en een brutale puppie in hun verhaal )

Ik laat me deze voorbij schieten, zo vernieuwend is het ook weer niet

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 27 november 2014 15:38]

Een doodgeboren project van meer dan 20 jaar oud (bron)? Daarbij kun je er prima office op draaien, al zou ik het zelf niet gebruiken om een commercieel product mee aan te prijzen.

Echter hebben de developers het waarschijnlijk over Libreoffice.

[Reactie gewijzigd door ClementL op 27 november 2014 13:38]

Er staat duidelijk word powerpoint ... ik had het trouwens over dit project, wine is natuurlijk niet doodgeboren lol...
NM

[Reactie gewijzigd door elleP op 28 november 2014 11:20]

Wine draait niet op ARM, helaas.
Office 365 in de browser?
Zal wel LibreOffice zijn. WINE werkt enkel op x86 (immers, Wine Is Not an Emulator), en volgens mij geldt hetzelfde voor Kingsoft WPS.
MS office is nie de enige office suite... je hebt kingsoft office, openoffice en libreoffice voor linux
Klopt maar de namen "word" "excel" "powerpoint" zijn dat wel deel van MS office.

[Reactie gewijzigd door svennd op 28 november 2014 10:08]

heb ff gekeken op hun website en daar staat overduidelijk een screenshot van powerpoint online, het gaat dus over de webvariant van MS office
Voor het maken van een wifi-verbinding wordt een usb-stick op basis van de RTL8188-chipset meegeleverd.
Jammer, dat soort zaken had toch ook makkelijk intern gekund.. zo ben je toch weer één van de drie usb-poorten kwijt. :/
[...]

Jammer, dat soort zaken had toch ook makkelijk intern gekund.. zo ben je toch weer één van de drie usb-poorten kwijt. :/
Aan één kant heb je gelijk, aan de andere kant is de verbinding via interne antennes in zulke kleine computers vaak een stuk slechter, omdat de antennes een stuk kleiner zijn en ook de positie vaak niet optimaal is door de plaatsing van het apparaat.. Dat is iets dat je niet wilt als je bijvoorbeeld HD films wilt streamen over draadloos.
Mocht dat lukken, dan moet de Imp in maart op de markt komen met een verwachte prijs van circa 200 dollar, ofwel 160 euro, voor de 8GB-editie.
In dit prijssegment zijn er ook interessante NUCs en andere compacte, x86-gebaseerde machines. Een leuk initiatief, maar ik zie de innovatie hier niet echt in.
[...]
Aan één kant heb je gelijk, aan de andere kant is de verbinding via interne antennes in zulke kleine computers vaak een stuk slechter, omdat de antennes een stuk kleiner zijn en ook de positie vaak niet optimaal is door de plaatsing van het apparaat.. Dat is iets dat je niet wilt als je bijvoorbeeld HD films wilt streamen over draadloos.
In smartphones is de wifiontvangst anders prima en kan dat dus naar mijn mening ook in een dergelijke behuizing. Ik vind het ook altijd vreemd om tegenwoordig een apparaat als compact en klaar voor gebruik op de markt te zetten, maar er dan wel een losse dongle bij te stoppen.
Heel simpel, die soc heeft geen geintegreerde MAC, noch wifi, noch ethernet. Dus heb je maar een beperkt aantal mogelijkheden om een WiFi moduel toe te voegen. SPI of USB over het algmeen. USB is gewoon super makkelijk en stukken goedkoper om dat te realiseren.
Dan nog zou je zo'n usb stickje aan de binnenkant van het apparaatje kunnen verbinden/integreren. Ik snap het allemaal wel, maar het argument dat het de ontvangst beïnvloed is niet algemeen en daarmee dus niet waar. Het kán van invloed zijn, maar veel smartphones bewijzen het tegendeel.
Ah, nee daar heb je helemaal gelijk in; je hebt gewoon USB oplossingen die helemaal intern kunnen. Er zijn verder gewoon prima antenna mounts te realizeren of interne antenne's te pakken.

Heul veul telefoons en tablets hebben ook gewoon USB wifi intern :) Zeker tablets
Mijn ervaring is dat mijn smartphone in bepaalde kamers geen bereik heeft of geen data terwijl mijn laptop volle snelheid haalt. Vaak zijn de antennes in laptop gewoon stuk groter wat voor een beter bereik zorgt. Wel fijn als bij jou er bij geen verschil is overigens :Y)

Geen wifi is ook minder kosten. Zover ik het gezien heb zijn de NUC en BRIX ook standaard zonder wifi. Voor het vergelijken dus wel handig!

edit/ ze hebben overigens de opslag verdubbelt naar 16GB en 32GB i.v.m. halen eerste milestone!

[Reactie gewijzigd door Jelv op 27 november 2014 14:15]

Alhoewel mijn voorkeur naar een NUC gaat (heb er eentje, geweldig ding) heeft dit kastje een voordeel, Netflix werkt officieel onder Ubuntu en dus ook in combinatie met XBMC. OpenElec heeft dit voordeel niet waardoor ik een Windows licentie moet kopen voor Netflix onder XBMC.
Dan installeer je toch Ubuntu op je nuc :)
Daar heb je een sterk punt, alleen werkt OpenElec out of the box. Ik ga ervan uit dat dit met Ubuntu niet gaat lukken (afstandsbedieningen? en, in mijn beleving, sadistische kleine details die bij elke Linux installatie horen)
Netflix werkt officieel onder Ubuntu en dus ook in combinatie met XBMC.
Ik ben nog geen goed functionerende netflix apps in xbmc/kodi of ubuntu tegengekomen, de enige recente ontwikkeling is dat NSS in ubuntu nu drm ondersteuning heeft waardoor je geen pipelight oplossing hoeft te gerbruiken.

Op dit moment gebruik ik zelf NetfliXBMC maar dat is verre van functioneel vergeleken met de netflix apps die netflix zelf maakt (zo ontbreekt dolby en wordt er gebruik gemaakt van een fullscreen chrome venster)
Waarom kan het niet zo, is toch veel handiger?

http://i01.i.aliimg.com/img/pb/519/065/831/831065519_326.jpg

(Via een Mini-PCI slotje, een wireless kaart met een kabeltje naar de ontvangers)

Offtopic:

Voor de geintereseerde, hier een barebone van het voorbeeld wat ik poste (Celeron 1037U)
http://www.aliexpress.com...port-Home/1600403067.html

[Reactie gewijzigd door Monne op 27 november 2014 14:23]

Simpel, ze gebruiken intern een odroid U3, deze heeft de benodigde poorten niet. Anders zou men een nieuw moederbord moeten ontwerpen en dan is het maar weer de vraag of de SoC de nodige aansluitingen heeft.
Ja en nee, om met de meeste NUC's te kunnen concurreren vind ik x86 toch wel een 'voorwaarde', dit ziet er erg goed uit begrijp me niet verkeerd maar x86 is toch het platform met de meeste mogelijkheden van installatie.
[...]
In dit prijssegment zijn er ook interessante NUCs en andere compacte, x86-gebaseerde machines. Een leuk initiatief, maar ik zie de innovatie hier niet echt in.
Indedaad. Veel krachtiger, WiFi incluis :-)
Er zijn wat industriele pc's (Hisense/Heisei e.a. en ja die zijn duurder maar dat kabeltje kost waarschijnlijk net zoveel als een externe dongle) waar de antenne in de behuizing verwerkt zit zoals b.v. bij een laptop en dat werkt goed.

En voor een linux bakkie 160 euro... nee dat is net iets te veel. Al moet je wel de ssd/geheugen module nog mee rekenen zou ik eerder voor een NUC of Zotac mini box gaan, dan heb je toch de mogelijkheid om zelf je OS te kiezen.
Er is zelfs al zo'n systeem: http://nitrux.in/store/nxq-64gb/

Dit is dus niet erg bijzonder...
Chip op het moederbord, sma-aansluiting aan de achterkant, losse antenne meeleveren, klaar is kees. Een veel betere en mooiere oplossing.
Ik zie niet wat hier nu vernieuwend aan is?
Voor ¤99,- heb je al een ODROID-U3 met 8GB eMMC, case en adapter.
Je betaald hier dus vooral voor de case en wifi adapter?
En wat voorgeïnstalleerde meuk. Enige pluspunt is dat ze XBMC niet combineren met Android. Dat is pure winst, maar dan nog vind ik de prijs absurd.
Dit soort kansloze projecten krijgen toch vaak te veel aandacht. Het is gewoon wat goede spullen uit een schap gehaald en bij elkaar gestopt. Het 'ontwikkel gedeelte' zit voornamelijk in het marketingpraatje wat ze erbij moeten bedenken. Je kunt beter een NUC aanschaffen en daar Ubuntu opzetten. SSD erin en 4GB geheugen en je hebt een veel krachtigere machine.
Bedankt voor de link. Hoe zit het eigenlijk met de grafische drivers?
Ik gebruik 'm zelf als headless server, dus geen first hand experience.
Maar als ik dit filmpje bekijk lijkt het me prima in orde (afhankelijk van je wensen uiteraard).
Mja, dan blijft een Intel NUC toch interessanter: Is tenminste x86 hardware, wat meteen een hoop extra mogelijkheden geeft (windows, steamos)
Jammer dat er geen twee gigabit nic's in zitten.Het zou een mooie firewall kunnen worden.
Grappig ding. $ 139 + $ 15 verzendkosten is niet slecht.

Grappig: heeft een micro-HDMI poort mààr je krijgt er een mini-HDMI naar HDMI kabel bij ! :o
Dat is er toch allang? MK802 V5 LE, 105 dollar. En dan zit wifi er al in.
Voor de prijs niet erg interessant imho...Uit de pricewatch:
Brix met Haswell Celeron voor 133
2GB Crucial geheugen voor 20
32GB Msata SSD voor 29

181 met als meerwaarde
- Heul veul sneller
- Meer en snellere opslag
- Displayport
- USB 3.0
- Gbit NIC

Wil je het nog goedkoper dan neem je msata 8gb ssd, scheelt 2 euro :P Duik je onder de 180. Of een Brix met een Celeron N2807; 23 euro eraf. Kostie nog maar 152 euro. 8gb opslag, 150 euro :D

[Reactie gewijzigd door JT op 27 november 2014 17:23]

Dat ding is zo klein dat ik zou zeggen: waarom geen smartphone die als computer kan dienen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True