Vertaling duikt op van optie om blauwe vinkjes WhatsApp uit te zetten

Het lijkt bijna zeker dat de omstreden blauwe vinkjes in WhatsApp binnenkort uit te schakelen zijn. Een vermelding van een soortgelijke optie is opgedoken in de vertaalomgeving van de populaire chatapplicatie.

In de Android-vertaling van het programma vraagt het bedrijf vrijwilligers een zin te vertalen die erop wijst dat de vinkjes zijn uit te schakelen. "If you turn off read receipts, you won't be able to see read receipts from other people", staat er.

Het lijkt nu vrijwel zeker dat de blauwe vinkjes zijn uit te schakelen. Deze week zei een bètatester, die in het verleden vaker nieuwe functionaliteit van de chatapp naar buiten bracht, al dat die mogelijkheid er komt. Hij droeg echter geen bewijs aan voor zijn claim.

WhatsApp schakelde woensdagavond de omstreden functie in, waarbij gelezen berichten twee blauwe vinkjes krijgen. Het was voor het eerst dat WhatsApp een indicatie geeft dat een chatbericht echt gelezen is.

Niet iedereen is even enthousiast over de feature, omdat ze niet graag hebben dat de verzender ziet dat een bericht is gelezen. Gebruikers kunnen nu al voorkomen dat de verzender de blauwe vinkjes krijgt door de berichten te lezen op het lockscreen, in de notificatiebalk, via een smartwatch of andere accessoire. Ook is het mogelijk de notificaties door te geven aan de pc door middel van applicaties als Pushbullet.

Door Yoeri Nijs

Nieuwsposter

08-11-2014 • 10:37

179 Linkedin

Reacties (179)

179
165
88
4
0
21
Wijzig sortering
Op de een of andere manier vind ik dit toch een interessant filosofisch vraagstuk. Mensen willen altijd bereikbaar en online zijn, maar niet altijd zichtbaar voor anderen. Je wil graag weten of je berichten zijn aangekomen en het liefst ook of de ander jouw bericht gelezen heeft, maar ondertussen wil je idealiter wel berichten van anderen kunnen lezen zonder dat zij daar bevestiging van krijgen.

Eigenlijk zou men, wat ik dan denk, het liefst hebben dat anderen ook niet kunnen zien wanneer je voor het laatst online was, terwijl je wel graag zou willen zien wanneer de ander voor het laatst gezien is. Iets met wel de lusten maar niet de lasten.

Wat ik wel vervelend vind is dat er een soort van verwachtingen ontstaan omtrent antwoorden. 'De ander heeft m'n bericht gelezen, dus hij moet nu antwoorden' of erger 'm'n bericht is gelezen, maar diegene heeft niet geantwoord dus negeert me'. Dit lijken wat simpele voorbeelden, maar ik ben van mening dat veel (vooral social media geile) whatsappers toch deze denkwijze hanteren.

Het doet me ook erg denken aan de Hyves update vroeger dat je ineens kon zien wie je profiel recent hadden bezocht. Dit kon je na een update ook uitzetten, maar dan zag je het ook niet meer bij je eigen profiel ('helaas').

De beste oplossing lijkt me inderdaad de optie om het uit te zetten. Of nog liever, een optie om het aan te zetten ervan uit gaande dat de optie bij de volgende update standaard op uit staat. Ik vind het altijd een wat rare manier van denken van appdevelopers dat elke update feature direct enabled moet zijn. Wellicht omdat veel mensen de updates niet doorlezen of de moeite nemen nieuwe features te ontdekken.

Alle commotie was echter bespaard gebleven als de functie standaard op uit stond met de keuze deze aan te zetten. Features door de strot duwen die privacy gevoelig zijn is not done, dan kan je direct klachten verwachten.

Edit: ik probeer de ophef alleen maar te relativeren en krijg direct -1 en 0 votes? Modereren en persoonlijk verschillen van mening zijn niet hetzelfde!

[Reactie gewijzigd door stin00 op 8 november 2014 11:46]

Als er een verwachting komt van mensen in jou lijst heb je verkeerde mensen in je lijst.
Ik heb daar totaal geen last van en als het iets belangrijks is word er gewoon even gebeld.

Zo stuur ik af en toe een berichtje dat ik nu weg ga naar iemand toe en daar verwacht k helemaal geen antwoord op.

ook ben ik snachts laat op en is het handig om te zien of iemand net nog wakker was door de laatst online functie.


Veel mensen gebruiken het gewoon verkeerd maar dat ligt niet aan de software maar aan de waardeloze persoonlijkheid van deze mensen.

En zo privacy gevoelig is dit niet. Mensen moeten gewoon beseffen dat je ook bezig kan zijn zo open ik alles meteen puur omdat ik missedmessageflasher geïnstalleerd heb die anders constant geluid maakt. maar ik ga niet gehaast antwoorden ik denk soms liever even na over wat ik typ zouden meer mensen moeten doen.
Mensen weten dit en vinden het normaal niks aan het handje dus.
Opdringerige figuren negeer ik compleet omdat ik daar niet van hou. dan leren ze het vanzelf af.
Get is een doodsimpel communicatiemiddel Ik hoef me niet te verdedigen over mijn acties enz enz.
7 jaar geleden werd je ook af en toe weg gedrukt omdat je bezig was en wist je dat de ander er wel was maar op 1 of andere dere niet konof wou antwoorden.
Nu word er gelezen en weet je dat het bericht binnen gekomen is en dat er later een antwoord komt indien nodig. Lijkt mij een verbetering toch?
Je slaat hier denk ik de spijker op zijn kop. Ik merk het bij mezelf ook bij Linkedin. Ik vind het heerlijk om een tijdje langs allerlei (vage) bekenden te klikken, maar vind het vrij irritant dat deze mensen, als ik ingelogd ben, te zien krijgen dat ik hun profiel bekeken heb. Regelmatig krijg ik hierdoor ook invites, terwijl ik daar helemaal niet op zit te wachten |:(
Anoniem: 503112
8 november 2014 10:49
Ik weet niet precies waarover de ophef is van de blauwe vinkjes. Ik bedoel ik lees altijd mijn berichten via de notificatiebalk en voorkom het zo al, dat zal altijd al zo moeten zijn. Daarbij zijn de blauwe vinkjes hetzelfde als "laatst online" waar je gewoon kan zien dat die persoon online is geweest en dus je bericht heeft gezien (normaal gesproken)
De "laatst online" optie kun je al uitzetten in Whatsapp (voor mensen die niet willen laten zien wanneer ze online zijn)
http://imgur.com/h6rnG6V
Dat wel ja, maar over het algemeen zie ik meer mensen die het nog aan hebben staan dan uit. Als je het zelf wel afschermen en er een hekel aan hebt dan kan je ook de moeite nemen om je berichten via de notificaties te lezen, heeft hetzelfde effect dan.
Kan wel maar nu zeuren er ineens veel meer mensen over dan mensen die dat uit hebben staan.
Een kleine nuance is wel op z'n plaats: De feature 'Laatst gezien' wil niet precies zeggen dat diegene het bericht ook daadwerkelijk heeft gelezen. Als jij drie nieuwe berichten hebt van drie verschillende contactent, en je opent er maar één, dan zullen de andere twee gesprekken dus geen twee blauwe vinkjes laten zien bij de verzender. De verzender weet dan dus dat jij zijn/haar bericht nog niet hebt gelezen.
Anoniem: 503112
@Royeboi8 november 2014 11:00
Klopt daar heb je wel gelijk in. Alleen kan je er dan wel vanuit gaan dat die persoon jou op een of andere manier "negeert". Dat is wat ik namelijk gehoort heb waar dit allemaal om gaat. Dat je kan zien dat iemand jou negeert en dus niet antwoord. Als je online bent of bent geweest dan zou je de tijd hebben om dit andere bericht dan ook daadwerkelijk te lezen.
Soms open ik Whatsapp per ongeluk of heb ik werkelijk even geen tijd. Heeft niks met negeren te maken.
Nu komen we weer in het kader van random events. Ik bedoel ik kan ook honderd manieren bedenken waarom ik perongeluk het open enzo, maar dan kan je hetzelfde over dit zeggen. Oeps ik drukte perongeluk op jouw gesprek en nu zijn ze blauw terwijl ik bij persoon B wilde kijken.
Ik open het regelmatig per ongeluk. Tja.. komt erop neer dat je niet zo moet stressen als je even geen reactie krijgt als je blauwe vinkjes ziet!
precies! Mensen moeten gewoon niet zo druk zijn als je niet meteen antwoord krijgt, tegenwoordig kan je niet 5 minuten wachten op iets dat vroeger wel anders was. Beetje geduld is wel nodig :D
Precies. Of soms heb je wel even de tijd om iets te lezen, maar wordt je weggeroepen naar belangrijkere taken. Dan kan het dus uren/dagen duren voordat je wel ineens denkt aan je berichtje.

Ik begrijp de ophef ook niet helemaal. Onder het mom van "privacy" is het m.i. meer een geval van "fomo" (fear of missing out). Mensen (vooral kinderen/pubers) zijn al zo bang om er buiten te vallen en dingen te missen die "belangrijk" zijn. Als je nu dus wel een bericht gekregen hebt, maar je kunt niet reageren, is dat natuurlijk vreselijk, wat zullen de andere mensen wel niet van je denken...?

Mijn vrouw heeft een drukke baan. Het kan wel de hele dag duren voordat ik een reactie krijg op een bericht. Nou en? Als het belangrijk is, dan bel ik haar wel. Of ik bel naar de zaak.

Als er ooit een voorbeeld gezocht wordt voor "storm in een glas water", nomineer ik alvast de blauwe vinkjes van Whatsapp.
Anoniem: 463321
@Jorgen8 november 2014 11:40
Mensen die hun leugens willen verbergen en mensen die niet durven te zeggen dat ze niet meteen reageren als ze een bericht zien (sociale druk) maken zich er druk over. De rest boeit het weinig.
Daarbij zijn de blauwe vinkjes hetzelfde als "laatst online" waar je gewoon kan zien dat die persoon online is geweest en dus je bericht heeft gezien (normaal gesproken)
Dat is dus niet waar. Ik kan online gaan omdat ik met anderen ga chatten maar dat wil niet zeggen dat ik ook daadwerkelijk jouw berichten gelezen heb.
Overigens kun je online status verbergen als je dat zou willen en dat is met deze vinkjes (nog?) niet mogelijk.
Maar dat is juist het principe, als je het bericht kan lezen en niet doet dan zit je dus in het kader waar iedereen zich zo over opmaakt, dat je de persoon mogelijk negeert. Ik zeg niet dat het zo is maar zo wordt het opgevat. Verder als je die vinkjes kan uitzetten net als de online status, wat heeft het dan voor zin om dit te hebben? Beide zijn ongeveer hetzelfde omdat als je online bent je het bericht zowiezo kan zien.
Dat is ook het hele probleem, dat mensen meteen denken dat je ze negeert. Dat is dan hun probleem en niet de mijne.
Wat voor nut die online status en die vinkjes hebben? Die vinkjes hebben voor mij persoonlijk geen nut. De status gebruik ik soms om te zien of iemand nog wakker (zeker van belang met vrienden in wisselende dag/nachtdiensten) is zodat ik met een gerust hart iets durf te versturen. Maar ik verwacht niet omdat diegene dan online is ook meteen een reactie terug. Wellicht omdat ik zelf ook niet altijd, om wat voor reden dan ook, direct reageer en me daartoe ook niet verplicht voel.

En nogmaals, een online status is niet hetzelfde als de vinkjes zoals ik in mijn vorige bericht al aangaf. Dat jij het invult dat wanneer iemand online is hij/zij ook meteen al zijn/haar berichten heeft gelezen is jouw verkeerde invulling.
Ik ben het eens met je op het eerste deel. Het is hun eigen pakkie an dat ze denken dat ze genegeerd worden. Maar als dat niet zo'n groot probleem was dan was het nooit zo in het nieuws geweest.

Wat ik bedoel met dat ze de berichten kunnen lezen als ze online zijn is waarom dit zo een probleem is. Dit is hetzelfde principe, stel je voor. Ik stuur jou een bericht en zie dat je online komt, nu kan ik dus denken oh je bent online dus je antwoord mij. Maar nee je gaat weer offline. Hoeveel kans heb je dan ook dat je het bericht opzettelijk niet hebt gelezen of er geheel overeen kijkt? Nu met de vinkjes, ik stuur een bericht en ik zie dat je het gelezen hebt. Mooi nu kan je antwoorden, of niet dan ga je weer offline. Hoeveel verschil heeft dit? Je zit dan te kijken naar de kans dat je geheel het bericht negeert van de persoon die jou het heeft verstuurd tegen dat je er overeen kijkt dat me onwaarschijnlijk lijkt tenzij je honderden contacten hebt die je spammen.
Eh, ok, who cares dat een bericht gelezen is zeg. Je hoeft toch niet instant te reageren, ook al heet het instant messaging?

Mensen verwachten echt teveel tegenwoordig.
Ik was gewoon tevreden met 1 groene en 2 groene vinkjes.. :/

Ik snap alle ophef wel.. het is echt iets psychologisch.. We zijn zo getrouwd met onze phones en manieren van communicatie, dat dit soort bevestigingen en triggers helaas als leidend en als zijnde een verwrongen waarheid worden gezien en geloofd, boven gezond verstand..

En zoals vriend Einstein (misschien) gezegd zou hebben:
I fear the day that technology will surpass our human interaction. The world will have a generation of idiots. :/
Ja maar vroegah kon je dit opzich ook wel weten aangezien bijna iedereen gewoon laat zien wanneer ze voor het laatst online waren geweest. Hangouts laat al jaren zien tot waar de ander gelezen heeft en niemand die er over zeurt. En als je gesprekspartner begint te zeiken dat je meteen moet reageren omdat dat zo werkt zou ik gewoon helemaal niet meer reageren.
Niemand gebruikt Hangouts, dus ook geen ophef :+
Dat niemand hangouts gebruikt is vreselijk zonde. Ik vind hangouts best fijn.
Overigens vind ik die blauwe vinkjes juist wel fijn. Niet ieder bericht hoeft een antwoord. En dan is het handig om te kunnen (laten) zien dat het gelezen is.
Verschil is dat meer mensen WhatsApp gebruiken dan Hangouts.
Anoniem: 181786
@cavey8 november 2014 10:58
Ik begrijp de hele ophef ook niet. Mensen hebben geen verplichting om mij direct te beantwoorden (ook niet na lezen van het bericht) en andersom is die verplichting er zeker ook niet. Kom nou. Mensen die hier ruzie door krijgen zouden eens moeten gaan werken aan hun vriendschappelijke/familie contacten.
En als het nou je baas is, je klant, iemand met wie je moet samenwerken in verenigingsverband... misschien is het onredelijk van hen als een paar van die mensen geïrriteerd raken als ze zien dat je niet meteen reageert, maar dat kun je zelf niet zo makkelijk oplossen. Whatsapp zadelt je van de ene op de andere dag op met een privacyprobleem, probeert je te dwingen om op een bepaalde manier met je sociale contacten om te gaan: ofwel meteen reageren, ofwel aannemen dat anderen het niet erg vinden als je niet meteen reageert. Waarom moet ik dat doen zoals een of ander Amerikaans bedrijf wil?
Als het je baas of een klant is en er is voor gekozen dat Whatsapp de geeigende manier van communicatie is dan zul je zelf de berichten lezen en ook meteen antwoorden. Die antwoorden zijn belangrijker dan een blauwe vinkjes. Nu kan je baas of klant denken dat je iets gelezen hebt terwijl dat nog steeds niet 100% zeker is.

Het privacyprobleem zie ik niet zo wat de blauwe vinkjes betreft. Dt je weet dat een ander iets gelezen heeft wat je zelf verstuurd hebt benadeelt je privacy niet. Of het nu direct wordt gelezen of pas of een week, je privacy wordt er niet meer of minder door benadeeld.

Het gedwongen voelen om meteen te reageren is echt iets van jezelf. Of je reageerde altijd al meteen als je een bericht kreeg of enkel als je tijd of zin had. Als je je nu door vinkjes laat beïnvloeden moet je misschien even goed bij jezelf te rade gaan.
Je vergist je denk ik heel erg in hoe veel mensen denken. En het gaat 100% over privacy, omdat de vinkjes iemand vertellen wat jij aan het doen bent en wanneer.
Rivanni, het probleem van zoals de baas ... je gaat er vanuit dat de baas dit vraagt tijdens de werkuren. Ken intussen al bazen dat graag je een werk telefoon aansmeren, gewoon omdat ze dan zeker zijn dat ze je ALTIJD kunnen contacteren.

Het schoentje wringt daar omdat je dan weeral buiten je betaalde werkuren aan het werken bent. Tegenwoordig is het bijna een gewoonte dat je altijd voor je baas of je collega ( welke geen sociaal leven hebben ) gereed moet staat na je werkuren.

Waar als je je telefoon uitschakelt is één ding. Maar als men bijvoorbeeld je privé whatsup of andere toestanden weet ( en trust me, sommige bazen vragen erachter! ). Dan zit je met de situatie dat je niet meer online durft komen, want mocht je baas daar weeral zijn met taken enz.

Dit is maar een dom voorbeeld, maar er zijn veel zaken in een mens zijn leven, waar je niet wilt op reageren, en zeker niet wilt dat andere mensen nog eens zeker weten dat je het gelezen hebt.

Persoonlijk neem ik er ook enorme aanstoot aan, dat nadat je je werk gedaan hebt, dat je baas na de werkuren af komt met de nodige projectjes. Overuren betalen op het werk was al een groot probleem ( gebeurde bijna nooit ), maar dan die "je hebt thuis, kan je vlug nog iets doen" toestanden.

Het is veel moeilijker om zo een zaken te vermijden, als de mensen dan nog eens een bevestiging krijgen dat je iets gelezen hebt.
Dat lijkt me geen probleem. Sinds werk een betaalde aangelegenheid is, zeg je gewoon dat je best die taken direct wilt doen, maar deze worden dan geschreven als overtime. Voor niets gaat de zon op en werk dient betaald te worden. Als je baas daar niet mee akkoord gaat, dan zijn die taken het eerste wat je oppakt om 8 uur de volgende morgen. Slavernij is afgeschaft.
Het gaat vooral denk ik om onzekere mensen, die nu hard "privacy" roepen om dat te verbloemen. In werkelijkheid willen zo gewoon zo snel mogelijk bevestiging dat wat ze verstuurd hebben leuk of interessant gevonden wordt. Voorheen konden die zich nog afvragen of het gelezen was of niet, nu zien ze dat het gelezen is en vragen ze zich vertwijfeld af waarom er dan geen reactie kwam. Dat of ze zien dat een bericht na 2 dagen nog niet gelezen is wat het idee geeft dat je genegeerd wordt.

De werkelijkheid kan heel anders zijn natuurlijk, maar dat maakt de stress er niet minder om. :P
Precies volgens mij waren wij hier thuis de enigste die het een mooie verbeterende functie vinden.
Het is handig ff tegen iemand zeggen dat ze brood mee moeten nemen of dat de bus niet gaat en je later ben voor het eten.
Geen retour bericht nodig maar wimpelweg weten dat iemand het gelezen heeft en het bericht doorgekomen is is genoeg.

Wat dat betreft zit tweakers vol met ras Nederlanders.

Zeuren om te zeuren maar als er wat belangrijks is om over te zeuren is niemand van de partij.
En welke kleur krijgen de vinkjes dan om aan te geven dat de vinkjes van de ontvanger niet blauw worden? Ik wil natuurlijk niet voor niets wachten.
Dan blijven ze gewoon de kleur wat ze normaal al hadden zoals vóór de update van de blauwe vinkjes.

Dit is de ideale oplossing, wie het niet wilt gebruiken kan het makkelijk uitzetten en voor wie het wel wilt hoeft helemaal niks te doen.
Geheel mee eens. Ik vind het onvoorstelbaar dat Whatsapp zoiets uitrolt zonder gebruikers de keuze te geven, echt schandalig. Gelukkig komt het dan snel, maar dan nog! Een maand met deze privacyschending is al te veel – nee, een dag is al te veel. Het is duidelijk dat dit bedrijf niets begrijpt van privacy, het kan ze gewoon niets schelen. Net als wel meer (vaak Amerikaanse) bedrijven...
De keus is toch aan jezelf om de app al dan niet te gebruiken.
En door het uit te rollen zonder de keuze te geven 'wennen' de mensen er alvast aan. Als je over een week wel de keuze hebt dan is de kans groter dan je het gewoon laat aanstaan t.o.v. als je vanaf het begin een keuze hebt. Veranderingen zijn namelijk eng.
Het kan inderdaad zijn dat ze dit doen omdat mensen zo sneller berichten gaan sturen, en ze ons proberen te pushen om in hun stramien te lopen.

Voor de meeste mensen is geen Whatsapp gebruiken nauwelijks een optie. Ik wou dat ik het niet hoefde te gebruiken, maar dat kan gewoon niet in de praktijk.
Dat kan prima hoor.
Doe ik elke dag.
Heb WA na een maand gebruik verwijderd.
Was al dat domme gelul toen al meer dan zat.
Ze sturen maar een SMS als ze iets willen melden.
Het hangt ervan af hoe mensen in jouw omgeving Whatsapp gebruiken. Ik kan echt heel moeilijk zonder, alleen al een paar groepen waarin mensen samen dingen regelen en taken verdelen. Ik kan mensen niet dwingen om dat allemaal via andere kanalen te doen. En er is verder geen nadeel aan het gebruik van Whatsapp, dat domme gelul kan ik gewoon negeren – behalve mijn privacy, met dingen zoals die nare blauwe vinkjes.
Dat krijg je als Mark zijn handen er op legt!
Dat zou er inderdaad mee te maken kunnen hebben; aan de andere kant hebben ze precies hetzelfde geflikt met die "last online"-status een tijdje geleden, en toen waren ze nog niet overgenomen, dacht ik.
Praat beiden gewoon geen onzin. Heeft niets met facebook te maken en is ook totaal geen privacy schending. Echt totaal niet.

Laatst gezien zit al sinds dag 1 in WhatsApp. Je kan t gewoon uitzetten in je Privacy instellingen.

WhatsApp is een van de meest privacy vriendelijke diensten die er bestaan. Facebook heeft nul komma nul invloed op de privacy policy van WhatsApp. Mag niet van de overheid.
Het is een serieuze privacyschending, echt totaal. Niemand hoeft te weten wanneer ik wat aan het doen ben en of ik hun berichten gelezen heb, dat zou vanzelf moeten spreken.
Dan gebruik je toch lekker andere software als t je zo dwars zit...? Keuze zat...

... Oh nee, want zo'n beetje alle messengers bieden deze info.
Tja, ga je terug naar e-mail zonder leesbevestiging en SMS.

Privacyschending is als je er zelf niet mee instemt, dat is hier totaal niet van toepassing. Je kiest er zelf voor om de dienst te gebruiken, en daar zit deze functie in.
Niet gaan janken over privacyschending om je eigen keuzes. Jij kiest ervoor het te gebruiken.
Even je profiel op tweakers gecheckt:
Laatste reactie 9 november 2014, 13:19

Ga je nu ook klagen tegen tweakers?

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 10 november 2014 12:52]

Ik zou liever hebben dat ik dat uit kon zetten, ja. Maar of jullie dat zien kan me minder schelen, omdat ik jullie toch niet ken, en jullie niet weten wie ik ben. De afstand en het pseudoniem verschaffen redelijk wat privacy.
Die optie heeft er tijden ingezeten zonder ophef.
Ik denk dat de meeste mensen die nu paniekerig doen over de blauwe vinkjes ook gewoon de laatst online status gewoon aan hebben staan en niet hebben uitgezet en dat ze ook gewoon Facebook Messenger gebruiken (die dit ookal tijden heeft).
Nou, ik in elk geval niet. Toen Whatsapp nog die verplichte online-status had die je niet kon uitzetten gebruikte ik Whatswidget om het te omzeilen, wat ik nu ook weer moet doen dus. Facebook gebruik ik nauwelijks en heb ik zeker niet geinstalleerd staan. Telegram heeft ook de vinkjes, en dat vind ik ook super kut, ik moet er elke keer rekening mee houden. Gelukkig kan ik tenminste mijn online-status voor Telegram verbergen met de client Galegram, de Galicische variant van Telegram (ook nog best leuk als added benefit, dat Galicisch).
En wat heeft dit in vredesnaam met privacy te maken? weten ze wat je aantrekt? weten ze wat je aan het doen ben? wat je gegeten heb? Welke merken je gebruikt? wat weten ze alleen dat je even je telefoon scherm aangehad heb.

Maak je liever drum om het feit dat je ips precies weet in welk gebied je je begeeft of dat de ah jou eetpatroon als je een bonus kaart heb of dat google als je je gps aan heb precies weet waar je ben.

En als je je google account gelinked aan je telefoon niet goed beschermt kan iemand zo uitvinden waar je woont werkt shopped enz enz.

dat geneuzel met vinkjes gaat helemaal nergens over.
Dat zijn allemaal inbreuken op onze privacy inderdaad. Het gaat mij er niet eens om dat Whatsapp weet wanneer ik de applicatie open (dat is onvermijdelijk), maar dat alle mensen met wie ik communiceer nu weten of en wanneer ik hun gesprekken open en "beschikbaar" ben. Dat is een schending van ieders privacy. Blijkbaar vind jij dat niet belangrijk, dat is je goed recht; maar het is en blijft een inbreuk op privacy.
Je bent duidelijk geen ondernemer, cerberus gaf al aan dat het ook om klanten ging. Mijn klanten verschuiven ook van telefoon en mail langzaamaan naar whatsapp. Dat legt een totaal andere druk op berichtjes omdat deze zakelijk zijn en vaak om storingen of ict vragen gaan die je niet altijd direct kan of wil antwoorden. Nu wordt er verwacht dat je direct actie onderneemt je bent immers op de hoogte van hun dringende problemen. Dit ontneemt je als ondernemer de nog enig overgebleven bewegingsruimte om op je eigen tijdstip te reageren en hulp te bieden. (Lees plannen)
En een zeurende klant waarvan je weet dat ie "moeilijk" is kan je maar beter meteen reageren in deze economische tijd, tis niet anders
Ik ben ondernemer, ik heb twee bedrijven in de IT. En ik heb mijn klanten niet op Whatsapp. Kwestie van opvoeden.
Onzin.
Ik heb vanaf dag 1 klanten op WhatsApp, en dat zijn er inderdaad steeds meer en meer.

Als ik geen tijd heb om te reageren of ik moet eerst iets nakijken/opzoeken etc. dan reageer ik gewoon niet direct. Punt. Met email bevestigingen was het ook niet anders.
Klanten snappen dat gewoon, totaal geen probleem.

Als je zulke trieste klanten heb, dan maak je gewoon een pre-defined reply aan "Bericht ontvangen, ik ga er naar kijken en kom er zo snel mogelijk op terug". Tadaaaa... maar dat dat nodig is is eigenlijk al een beetje triest.
Misschien is dat het probleem dat je krijgt als je met low-budget klanten werkt...?
Je laatste vraag geeft al aan dat je betoog ervoor niet werkt. Niet bij low budget klanten zoals jij ze noemt. Iedere icter die voor mkb werkt heeft daar wel een paar van lijkt me
En de truc is om die niet je prive telefoonnummer te geven...
Precies! Vooral als je 's nachts even wakker wordt in het weekend en je berichten checkt is het vervelend als mensen verwachten dat je meteen in actie komt...

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 8 november 2014 14:38]

waar maak je in godsnaam druk om, gooi je gsm het raam uit als je graag meer privacy wilt.
Je had al zoveel berichten getypte om je onvrede te uiten.

Als ik jou was, zou ik whatsapp gewoon deinstalleren. Dan voel je een stuk beter!
Wat is dat nou voor reactie? Whatsapp moet gewoon enig respect hebben voor onze privacy en zo'n optie er niet ingooien zonder dat je het uit kunt zetten. Mijn oplossing is Whatswidget: zo kan ik Whatsapp-berichten lezen en beantwoorden zonder ooit online te komen. Maar dat zou niet nodig moeten zijn.
privacy en whatsapp gebruiken? 8)7

Sorry maar als je zoveel waarde hecht aan je privacy gebruik je toch zowiezo geen Whatsapp. Daar zijn veel betere apps voor, snap sowieso niet waarom ik iedereen die liep te janken over dat ze nooit geen Whatsapp meer zouden gebruiken want hun privacy geschonden zou worden nu opeens hoor klagen over de vinkjes.

Kan er bij mij niet goed in, ik klaag niet want ik gebruik het niet meer. Er zijn andere en betere apps, zo gebruik ik Telegram en dat werkt gewoon goed en als je privacy belangrijk vind is het sowieso een veel betere optie.
Dat heb ik dus net uitgelegd...

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 8 november 2014 14:39]

Zoiets? ;)

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 8 november 2014 11:31]

Als je meteen antwoordt wilt hebben, dan bel je toch gewoon ??? Wat een gedoe om een paar vinkjes :)
Hadden ze dit dan nooit geïntroduceerd! Nu gaat het verwarrend werken. De helft van je contactenlijst heeft het dadelijk uitgeschakeld en de andere helft niet. Vervolgens blijven je vinkjes wit en weet je niet of je moet wachten tot ze blauw worden, of dat die persoon het heeft uitgeschakeld. Je wacht dan voor niets. Gaat een lekkere zooi worden.
Interessant dat je het over 'wachten' hebt. Kennelijk ga je ervanuit dat iemand binnen no-time zijn of haar berichten heeft gelezen, wat opzich vandaag de dag begrijpelijk is. Als iets dusdanig van belang is, zou het dan niet eenvoudiger en sneller zijn om diegene gewoon te bellen? Ik kwam er laatst bij mezelf achter dat ik ook te vaak whatsappjes stuur en 'wacht' op een antwoord binnen 1 minuut. Het zit zelfs zo ingebakken dat ik regelmatig kijk of er wel 2 vinkjes staan om te zien of die persoon het wellicht wel ontvangen of gelezen zou kunnen hebben. Best een vreemde verslaving eigenlijk! Ik probeer daarom de laatse tijd steeds vaker 'gewoon' weer te bellen om wachten te voorkomen.. First world problems ;)
Anoniem: 463321
@stin008 november 2014 11:58
Waarbij je met bellen eigenlijk dezelfde verwachting hebt als met een berichtje sturen. Je gaat er al vanuit dat in geval van haast je beter kan bellen en de ander daarom ook direct zal opnemen.
Helaas is ook dat iets wat voor velen een verslaving is geworden. De telefoon persé moeten opnemen ongeacht de situatie waarin ze zich bevinden. Of het nu achter het stuur is en men kan enkel handheld bellen of tijdens een leuk gesprek met vrienden. Weinig mensen laten de telefoon overgaan als ze eigenlijk niet in de gelegenheid zijn of geen zin hebben. Bij bellen is die verwachting er al veel langer en dat heeft zich nu ook doorgezet naar de berichtjes. Het is simpelweg hetzelfde patroon.
Jij reageert weer vanuit dezelfde naïviteit waarmee je tegen het principe van deze hele ophef ingaat. Volgens jou zou er nooit ophef geweest moeten zijn omdat het allemaal niet uitmaakt. Dus ook al omschrijf jij een ideaal beeld, mijn post is de werkelijkheid voor diezelfde groep mensen wat nu ophef veroorzaakt. Neem maar van mij aan dat dit voor veel mensen verwarrend gaat werken en dit is dus geen goede implementatie.

Waarom krijgen alle van jouw soort gelijke posts die een ideaal beeld schetsen +2 scores?

Ik durf te wedden dat wanneer jij in de flirtfase met een dame zit op whatsapp, dat die vinkjes allemaal stuk meer betekenis hebben wat betreft het doorgronden van je vooruitgang. ;)
Ik zeg nergens dat het niet uitmaakt. Ik zeg alleen, ook in eerdere berichten, dat de functie wat mij betreft prima is zolang er voor gekozen wordt deze standaard op uit te zetten met de óptie om deze aan te zetten.

Daarnaast probeer ik te illustreren dat het eigenlijk heel bizar is dat er ophef ontstaat omdat mensen nu meer informatie over elkaar hebben. Het is wat mij betreft vaak het probleem dat mensen alles over zijn/haar contacten willen weten, terwijl ze zelf liever zo anoniem blijven. Ik heb dit zelf ook een beetje. Het liefst zie ik wel blauwe vinkjes verschijnen bij elk contactpersoon, maar kunnen zij dit niet van mij zien. Heel oneerlijk eigenlijk. Ik vind mijn mening overigens van geen enkele naiviteit getuigen, ik probeer het juist allemaal te relativeren.

Dat er ophef over ontstaat kan ik begrijpen, maar de impact van de ophef vind ik wat ver gaan. Het gaat om een feature in een applicatie voor je mobiele telefoon. Whatsapp is zo belangrijk geworden dat het een must-have is geworden, zonder whatsapp is het sociale leven zo goed als weg. Dit klinkt overdreven maar zo zou het bij mij wel zijn eerlijk gezegd. Ik gebruik Whatsapp voor het contact onderhouden met vrienden en het afspreken.

Je gaat wel een beetje de mist in met posts die 'het ideale beeldschetsen krijgen +2'. Een hogere beoordeling krijg je door reacties te geven die veelomvattend zijn en nieuwe inzichten bieden, oplossingen, interessante vraagstukken of iets waar lezers wat aan kunnen hebben.

Ik geef je overigens gelijk dat de vinkjes momenteel door mij gebruikt worden, vooral inderdaad als ik met interessante vrouwen praat :) Maar als de optie er komt om het uit te zetten, dan zet ik het uit. Ik heb ook al zeer lang de 'laatst gezien' funcite uitstaan omdat ik dat liever voor mezelf houdt. Ik vind het direct antwoorden en de hoge verwachtingen van whatsapp nogal flauwe kul namelijk, ik antwoord wel wanneer ik iets zinnigs te zeggen heb.
Anoniem: 463321
@enomiss8 november 2014 11:53
Hoezo gaat het een zooi worden. Als je reactie krijgt weet je dat het gelezen is. Wat heb je er aan om enkel te weten of iets gelezen is? Durf je die vinkje dan 100% te vertrouwen? Ze zeggen namelijk enkel maar iets over of een chatgesprek geopend is, niet of de tekst ook daadwerkelijk gelezen is. Een antwoord van de andere kant is de beste bevestiging die je kunt krijgen. Voor zo'n antwoord heb je geen blauwe vinkjes nodig, daar krijg je zelfs een notificatie van. Mooi systeem toch?
Een bericht als bv. Sta in de file, ben wat later. naar je vriendin of wat dan ook. Heel handig, kan belangrijk zijn om te weten of het gelezen is, maar waar geen antwoord voor nodig is, Vriendin die boodschappen doen, ff een bericht: Schat neem ook ff brood mee.

Genoeg dingen die je kan vragen waarvan je alleen hoeft te weten dat het gelezen is.
Als antwoord / reactie echt belangrijk is - dmv telefoontje kortsluiten, toch.
In het kader van de privacy discussie zou het mooi als je die opties om de blauwe vinkjes en de laatst online gezien tijd ook voor whatsapp kan verbergen...
Het zijn je vrienden kennisen enz. in whatsapp...
Als je je moet verbergen voor je vrienden enz. ben je een waardeloze vriend/kennis/collega/familielid en mag je van mij uit de lijst.

Als we dit vinkje uit kunnen zetten wil ik een vinkje waarmee ik mensen die dit uitzetten kan blokkeren.
En geef ze dan ook een berichtje dat ze het aan moeten zetten als ze me wat proberen te sturen :)
Ik bedoelde dus ook te zeggen dat ik het niet zo'n bezwaar vind als mijn contactpersonen dit zien, maar dat ik dan liever de optie kan uitzetten voor het bedrijf whatsapp. Daar zit in mijn ogen een groter risico voor de privacy.
Ik zou het jammer vinden als het uitgezet zou worden. Ik vind het wel een handige feature en had het gemist ten opzichte van BBM en Telegram. Ik ben nu bang dat het uitzetten tot grotere onduidelijkheid zal leiden. Het is groen omdat hij/zij het nog niet heeft gelezen of omdat hij/zij deze feature uit heeft staan. Gok maar. Een extra kleurtje zou dan wel handig zijn.
Anoniem: 463321
@Zapato8 november 2014 12:09
Een antwoord van de andere kant is je bevestiging of het gelezen is.
Als het vinkje grijs blijft en er komt geen antwoord weet ik niet of de andere kant het niet heeft gelezen of de blauwe vink uit heeft staan. Dat laatste weet ik namelijk niet.
Ik vraag me trouwens wel af of er überhaupt veel mensen zijn die wel berichten lezen van persoon X en persoon y een andere keer gaan lezen. De mensch is wel zo nieuwsgierig dat ze graag wil weten wat iemand schrijft
Je kan een groot deel van het bericht in de notificatiebalk lezen, in dat geval weet je zo'n beetje waar het bericht over gaat zonder dat je "moet" reageren (omdat die persoon niet ziet dat je het heb gelezen. Naja op mijn telefoon zie ik de eerste 8 woorden (galaxy gio) maar denk dat op veel nieuwere telefoons een veel groter stuk te lezen is.

[Reactie gewijzigd door mugenmarco op 8 november 2014 13:33]

Android heeft een widget voor whatsapp. Neem de grootste en je kan alle berichten in het geheel lezen zonder enige represailles ;-)
Hoewel het prettig is dat die dingen uit te schakelen zijn snap ik de ophef er rondom heen totaal niet :? Het zijn maar twee extra vinkjes die iets aangeven... Ben je verplicht direct te reageren als je een berichtje lees? Is het vreemd als je iemand even negeert omdat je druk bent?
Wat mij betreft heb je ook een zwakker zelfbeeld als je je direct genegeerd word als je geen antwoord krijgt op een berichtje.. Spreek die persoon dan zelf aan of bel even...

Dat er zo'n ophef om word gemaakt zegt wat mij betreft eerder is van de populatie (en dus de gebruikers ) dan van de applicatie zelf. 8)7

[Reactie gewijzigd door Mrjraider op 8 november 2014 13:29]

Precies.
Ik negeer vaak mensen als ik aan het koken ben of ff aan het gamen ben omdat ik anders volledig mijn concentratie kwijt ben en mijn brood zwart word of mijn ragout iets te bruin of mijn game record er aan gaat doordat ik 2 dingen tegelijk aan het doen ben.

Als het dringend is kan je altijd bellen en de mensen om me heen doen hetzelfde.

Maar de bevestiging zorgt dat het eindelijk lekker werkt en ik eindelijk duidelijk kan zien of iets wel of niet aangekomen is.
En ja mensen zijn gewoon meer aso en op zichzelf gericht de laatste 10 jaar.
Het is een top functie en moet er gewoon in blijven.

Ik stuur mails ook met leesbevestiging en daar doet niemand ooit moeilijk over dus waar hebben we het over?
Ik kijk altijd naar de tijd dat iemand whatsapp voor het laatst heeft bekeken (dat kon je altijd al zien). Ik ga ervan uit dat mijn bericht is gelezen als het voor die tijd is gestuurd. En inderdaad, tegenwoordig wordt alles privacyschending genoemd, daarmee hol je een begrip uit.
Die functie is niet betrouwbaar, en daarnaast uit te schakelen. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee