Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 168 reacties
Submitter: Crash

Sony heeft een Playstation 4 met een nieuw typenummer op de markt gebracht die op enkele punten gewijzigd is. Onder andere is het gewicht met 50 gram teruggebracht, is de energievoorziening aangepast en is er een gewijzigde heatsink.

De huidige generatie PS4's hebben als typenummer CUH-1100, waar het oorspronkelijke model de aanduiding CUH-1000 droeg. De Japanse site Pocketnews heeft beide varianten uitvoerig met elkaar vergeleken.

Sony PS4 nieuwe revisie moederbordSony PS4 nieuwe revisie moederbord

De heatsink is aangepast in de nieuwe versie. Het gaat nu om een koelblok met aluminium vinnen die allemaal dezelfde afmeting hebben. Het koelblok van het vorig model bestond uit twee delen, waarbij een deel iets kleinere vinnen had. Ook is het gewicht van de console met vijftig gram teruggebracht van 2,75 kilo naar 2,7 kilo.

Het moederbord heeft als typenummer SAB-001 in plaats van SAA-001 gekregen en het verschil lijkt vooral de stroomvoorziening te betreffen. De CUH-1100 heeft een eenfasige voorziening voor de cpu en een driefasige stroomvoorziening voor de gpu, terwijl de CUH-1000 een tweefasige voorziening voor de cpu en vierfasige energievoorziening voor de gpu bezit.

De AMD-apu heeft ook een iets gewijzigde typeaanduiding gekregen, van CXD90026G naar CXD90026AG, maar de chips lijken verder identiek te zijn en hetzelfde geldt voor de Renesas R32C/118-systeemcontroller. Het Samsung-werkgeheugen dat de sub-processor ondersteunt is eveneens vervangen: de PS4 gebruikt niet langer de 4B2G1646E-BCK0-package, maar de K4B2G1646Q-BCMA. Daarmee maakt die processor de overstap van ddr3-1600- naar zuiniger en sneller ddr3l-1833-geheugen. De betreffende sub-processor is de Marvell CXD90025G-asic, die ondersteuning biedt bij netwerktaken en datatransport van de blu-raydrive en hdd.

Opvallend is dat de 8-bit-mcu van STMicroelectronics van het moederbord verdwenen is, maar deze was ook al onderdeel van de elektronica van de blu-raydrive en was daardoor mogelijk overbodig. De voeding is gewijzigd van model ADP-240AR naar ADP-240CR en die aanpassing gaat gepaard met een afname van het gewicht van 24 gram en een iets andere output.

Sony PS4 nieuwe revisie Sony PS4 nieuwe revisie Sony PS4 nieuwe revisie Sony PS4 nieuwe revisie Sony PS4 nieuwe revisie

PS4 oude revisiePS4 oude revisiePS4 oude revisiePS4 oude revisie

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (168)

Dit nieuws is al een tijdje oud. Voor de Tweakers die 'bang' zijn nog een 'oud' model te kopen. Vanaf The Last of Us bundel krijg je al de vernieuwde versie van de PS4. Ook losse PS4's die nu in de NL winkels liggen hebben naar alle waarschijnlijkheid gewoon het nieuwe typenr (staat onder op de doos):

http://www.dualshockers.c...y-announcement-from-sony/
Dit levert mij een aantal vragen op. Is dit beter qua kwaliteit? Of goedkoper qua produceren? Als ik een PS4 wil kopen, moet ik dan wachten? En hoe weet ik of ik deze versie dan krijg?
Type nummer staat op de doos als je hem koopt

Zie;
http://www.psdevwiki.com/ps4/File:Serial_box.jpg

[Reactie gewijzigd door paulvdwal op 24 oktober 2014 14:33]

Het typenummer staat normaalgezien op de doos.
Moest ik van plan zijn om een ps4 te kopen zou ik mijn aankoop er niet voor uitstellen, alhoewel het leuk llijkt om iets nieuwere hardware te hebben...

De verranderingen komen er meestal om de kosten te drukken (en dit gebeurd wel bij elke console fabrikant) en om eventuele zwakke punten op te lossen (12 miljoen verkochte consoles geeft al heel wat feedback op wat er wel en niet langer meegaat).
Omdat ze hier bij de Mediamarkt (Eindhoven Ekkersrijt) een aanbieding hadden omdat ze net geopend zijn (PS4 voor 333 euro) heb ik er vandaag een gehaald.
Het modelnummer op de doos is CUH-1116A, wat dus het nieuwe model is. Dit is een 'plain' versie (geen bundel dus), dus ook daarvan is het nieuwe model te vinden. Als je erg graag dit model wilt dus gewoon in de winkel even het modelnummer checken.
Ik zit te denken aan de Farcry 4 bundel en ik heb al even zitten googelen. Volgens mij is deze met de nieuwe versie.

edit link: http://www.psdevwiki.com/ps4/CUH-11xxA_series

[Reactie gewijzigd door Laudor op 24 oktober 2014 14:47]

Uit dat artikel blijkt dat je dan de nieuwe zou moeten krijgen (far cray 4 bundel staat ook niet bij de CUH-10xxA bundels).
Het geheugen is iig sneller, of het wat uit maakt, geen idee, meer kans op stabiele framerate misschien? In princiepe moeten de ontwikkelaars rekening houden met de laagste snelheid dus volgens mij zouden er nooit hele grote verschillen moeten zijn...
Het geheugen word niet gebruikt door de main-cpu en/of GPU, die gebruikt GDDR5.
Die DDR3 is voor een extra chip voor achtergrond services , dus heeft 0,00 effect op snelheid in games.
Denk het niet, bottleneck ligt veel meer bij cpu, geheugen is snel zat.
Ik denk eerder goedkoper te produceren, want het is en blijft een PS4 en speelt PS4 games. Ik geloof niet dat er merkbare prestatieverbeteringen zullen zijn en zelfs als dat mogelijk zou zijn, dan zou het nog steeds softwarematig gethrotteld worden.

De (enige?:+ ) grote voordeel van een console is juist dat hij geen merkbare verandering in hardware heeft en jarenlang meegaat om games mee te spelen.
Mogelijke verbetering in FPS, en als het getrottled wordt. Dat is ook goed want dat betekend minder GPU Load = Minder warmte, en minder stroom verbruik :D
Goedkoper produceren daar gaat het ze meestal om. Meestal wordt de boel ook zuiniger en dat lijkt me als ik dit zo lees ook het geval moet zijn. Performance zou het niks uit moeten maken aangezien developers er geen gebruik van gaan maken anders werken de oude ps4's niet. Ben benieuwd na de eerste vergelijkingen. Zo nog niks kunnen vinden via google

Nieuwe versie kun je zien als volgt:
If you’re in the market for a new PS4 and want to make sure you get the new revision, just check the box for the model number (it’s either on the front or on the top, to the right), and make sure that the second digit of the number is a 1 and not a 0

Bron: http://www.dualshockers.c...y-announcement-from-sony/

[Reactie gewijzigd door arjentjuh op 24 oktober 2014 14:31]

Versienummer kun je ook op de doos terug vinden :)
het type nummer van de playstation staat op de verpakking. Ook bij bundel verpakkingen. Als je bijvoorbeeld deze verpakking bekijkt: http://cdn3.dualshockers....-Glacier-White.jpg?eaa32f

Dan zie je daaronder staan CUH-1116A, aangezien het tweede cijfer een 1 betreft dit het nieuwe model. Bij het 'oude' model zou dit een 0 zijn dus bijvoorbeeld CUH-10XXX
In terms is het altijd beter om even te wachten voordat een console gekocht wordt, omdat er eventueel verbeteringen komt. Het is niet goedkoper maar juist efficiŽnter en is vaak gepaard met verbeteringen, bijvoorbeeld het geheugen is versneld, zuiniger GPU. In sommige gevallen worden design verbeterd, of flaws gefixed.

Voordeel van een APU is dat hij beter en sneller gaat werken met snellere geheugen :)

Hier kan je de type vinden: https://support.us.playst.../KCimages/kbid_5054/1.jpg
Deze afbeelding is van playstation.com, dus niet van mij. Als je het via een webshop koopt, kan je dat volgens mij gewoon vragen of bekijken als je het ophaalt.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 24 oktober 2014 14:40]

Dat zijn toch behoorlijk wat wijzigingen wat ik zo lees.
Met uitzondering van het snellere DDR3 geheugen geen reden om je oude te vervangen.
Maar om alleen voor het geheugen je oude PS4 te verkopen om dan weer een nieuwe te kopen.... neuh.
Het DDR3 geheugen in kwestie is voor een systeem controller, niet voor de APU zelf, die gebruikt 8gb gddr5.

Ik denk dat je in de praktijk niks merkt van de wijziging in het ddr3 geheugen.
Ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd of de verandering m.b.t. de headsinks ook tot een andere/betere koeling leidt. Ik heb namelijk een hekel aan luid koelende apparatuur, zeker consoles.
Mijn PS4 is zeer stil, de HDD in de Kabel-Recorder maakt iig meer lawaai :)
Precies, m'n oude Xbox 360 maakte meer herrie dan mijn PS4 nu.
Mijn PS4 maakt toch flink wat lawaai, ik heb hem in een kastje staan maar toch hoor ik hem blazen. Aangezien ik toch met geluid aan game is het verder niet echt een issue, maar in mijn ervaring maakt hij juist meer geluid dan mijn xbox 360 (die oude, niet de "slim").
Ik denk dat het kastje juist de oorzaak is van de herrie. Als de lucht daar niet goed weg kan, dan blijft je PS4 gedeeltelijk warme lucht aanzuigen, waardoor er steeds slechter gekoeld wordt.
volgens mij zit er veel verschil op de ps4 consoles qua geluid
als ik sommigen hoor is die zo goed als geluidloos terwijl ik echter de oorspronkelijke reactie bijtreed dat hij absoluut niet zo stil is.
de xbox one daarnaast bv hoor ik gewoon quasi niet, wat ik niet kan zeggen van de PS4
ook de drive van de PS4 maakt redelijk veel lawaai bij het gamen terwijl ik dat bij de PS3 en de Xbox one absoluut niet heb.
De Xbox 360 had dan weer de luidste dvd drive.
Grappig is dat. Ik ken ook de verhalen over luide PS4's. Dat terwijl die van mij echt geruisloos was. Mijn XOne was dat ook, maar die lijkt steeds luider te worden zonder dat hij zich echt in hoeft te spannen...
Het kastje is aan de achterkant helemaal open, daar zou dus wel lucht binnen moeten kunnen komen. Bovendien staat de xbox 360 ook in dat kastje en de wii u (die je al helemaal niet hoort) ook.

Hij zou vast stiller zijn in een andere omgeving, maar hij staat nu wel mooi weggewerkt.
Mijn PS4 is stil alleen een beetje geluid als ik een spel opstart, maar voor de rest niet.
Is je kastje misshien te krap qua lucht circulatie? Kan zijn dat het overhit raakt en daarom meer zijn best doet om te koelen?
Zou hij misschien niet wat minder blazen als hij niet in een kastje zou staan ?
Ik neem aan dat je 'm niet in een gesloten kast hebt staan? Want anders kan 'ie geen frisse lucht aanzuigen en wordt 'ie warm en dan gaat de fan harder draaien.
Meer geluid dan de originele xbox 360 bladblazer? Misschien eens uit de kast halen zodat ie wel frisse lucht krijgt.
Voor mij geldt van luidst naar het meest stille: PS3 Phat, Xbox360, PS4, XO....
Ik vraag met sterk af of aluminium Finnen beter koelen dan aluminium vinnen.... :X
Dat hang grotendeels af van hoe de Polen aangesloten zijn....
Het DDR3 geheugen is alleen voor de co-processor, dus daar zul je totaal niets van merken qua performance.
aangezien de APU GDDR5 gebruikt en geen DDR3.
Ik ben benieuwd of er wijzigingen zijn op het gebied van energieverbruik. Zeker in idle stand verbruikt de ps4 belachelijk veel stroom.
Voor een systeem dat uit z'n neus staat te vreten is dat best veel.
Toch zo'n kleine 90 Watt.

Eigenlijk wel vreemd, want de processor die in het systeem zit zou toch wel wat lagere idle waardes mogen/kunnen hebben. Een systeem gebaseerd op een FM2+ processort (A10 7850) gebruikt Idle niet meer dan 45 Watt. Is deze processor daar geen broertje van?

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 24 oktober 2014 14:40]

Dat is 10 watt en geen 90 in idle, bijna evenveel als een gewone 600lm spaarlamp

Edit: correcties

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 24 oktober 2014 14:57]

Die 12.5 Watt is Connected Standby.
Ik weet niet of dat gelijk staat aan Idle.
Indien dat zo is, dan is het helemaal niet slecht eigenlijk
Maar ik ben bang dat het een soort van sleep state is.

Wel vraag ik me dan af waarom Navigation dan ineens naar 90 Watt zou gaan.

EDIT
Ik lees net dat AMD voorlopig geen Connected Standby ondersteunt
In dit geval lijkt het toch Idle te betekenen.
"With these developments, Intel based tablets can now offer the instant-on capabilities of smartphones, even with the 64 bit OS. AMD currently has no plans to support Connected Standby."

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 24 oktober 2014 15:08]

Het is een stand waarbij de console wel uitstaat, maar downloads wel gewoon door kunnen lopen. Ideaal dus om ´s nachts een grote game update mee binnen te halen bijvoorbeeld.
Zelf heb ik hem gewoon maar helemaal uit staan. Vind 12Watt toch nog vrij veel voor een apparaat wat niet gebruikt wordt.
Ik lees inderdaad dat dit eigenlijk gewoon idle is waarbij Internet nog gewoon actief is. Ik snap dat het zonde is om dit continu aan te laten staan, maar voor Idle vind ik het niet slecht.

Alleen die 90 Watt bij Navigatie, niet echt duidelijk waar dit door komt.
Worden alle cores dan ineens naar de hoogste frequentie geklokt?
Dat is 10 watt en geen 90 in idle, bijna evenveel als een gewone 600lm spaarlamp

Edit: correcties
Nee, hierin zitten 8 Jaguar processors, zoals ze ook zitten in de deze 'Ultrabook' reviews: Samsung Book 9 Lite: ultraportable met 'quadcore' en in meerdere andere tablets en netbooks. Qua energieverbruik doen die low-power cores niet zoveel.

Denk eerder dat het ligt aan dat de GPU niet goed terugklokt.
Je hebt helemaal gelijk.
Maar dan zou Idle nog veel lager moeten zijn dan de A10 7800K.
Het zijn per slot van rekening low power cores.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de reden zou zijn.
Misschien toch de GPU, maar ik kan me amper voorstellen dat dit het geval zou zijn.

Misschien is de voeding ook niet helemaal optimaal (geen 80+)?
Houd er wel rekening mee dat stroomverbruik tijdens "navigation" (door de menu's bladeren) heel wat anders is dan idle verbruik, zeker als er een leuk live achtergrondje gebruikt wordt.
Schokjes (microstutters) heb/had je bij AMD videokaarten vanwege brakke drivers, niet vanwege timingverschillen hoor... Volgens mij heeft AMD dat ook al grotendeels opgelost ondertussen en bij Nvidia heb je er sowieso veel minder last van.
Het enige andere waar je last van zou kunnen hebben wat jij als schokjes ervaart is tearing of terugvallende framerates vanwege vsync terwijl je niet de power hebt om de 60 fps vast te houden. Dat ligt echter aan een verkeerd afgesteld systeem, als je genoeg power hebt dan heb je hier geen last van en als je niet genoeg power hebt dan moet je de settings een beetje terug draaien. Ook kun je (bij Nvidia in ieder geval) adaptive vsync aanzetten wat een stuk vloeiender werkt.
Op de console zorgt de developer er al voor dat de settings goed zijn, dat is het enige verschil.

Overigens, nog iets heel anders... met een controller op de TV merk je ook domweg minder van slechtere framerates dan met een muis op een monitor die veel dichter bij staat. Dat merk ik zelf in ieder geval wel, in die situatie ben ik veel kritischer dan als ik dezelfde PC naar de TV schakel en met de xbox controller speel.
Vergeleken met de Wii is het wel echt belachelijk veel hoor!
Het ging om idle he en niet om terwijl je hem gebruikt.

Ik begreep dat die power consumption ook is als je USB power aan hebt. Voor de XBox schijnt het nodig te zijn om (voice) Kinect te kunnen ondersteunen.
De Wii gebruikt een fraktie van de andere twee idle. Het balkje is echt miniscuul.
0,4 als ik mij goed herinner :)
Opzich belachelijk dat beide consoles ongeveer 3x zo veel stroom verbruiken als de WiiU voor dezelfde simplele taken.

In game kan ik het nog wel snappen, maar ook voor navigation en Netflix?
90 watt om wat rond te klikken in het menu? Ja dat is toch wel redelijk belachelijk, vooral in een tijd waar zuinigheid toch wel een selling point is. Maar het staat dan ook bij geen van de fabrikanten trots op de doos.
Zelfde geld voor een normale computer, je kan een simpel processor halen en kan je daarmee je eigen taken uitvoeren, en met een snelle processor kan je wellicht ook makkelijk hetzelfde taken uitvoeren. Maar dan gebruikt hij waarschijnlijk meer stroom.

Je kan een Wii U niet vergelijken met een Xbox of een Playstation. Daarvoor is hij te achterlopend met die AMD/Nvidia kaartjes. Dan kan je net zo goed een vergelijking maken tussen Wii U en een Media Speler.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 24 oktober 2014 15:40]

LOTG vergelijkt dan ook navigation en Netflix, niet de games. Een Wii U is een stuk zuiniger als je Netflix draait, terwijl zowel de Wii U als de PS4/Xbone gewoon de 1080p stream uitpoepen.
De vergelijking met de processors gaat niet op. Een core i7 verbruikt idle even veel als een core i3, dat ontloopt elkaar nagenoeg niks.

[Reactie gewijzigd door db87 op 24 oktober 2014 22:03]

Dit is een van de redenen dat ik altijd wacht met de aanschaf van een nieuwe console. Ze weten er bij iedere revisie toch wel weer de nodige aanpassingen door te voeren om het apparaat te verbeteren. De ene keer gaat het energieverbruik omlaag, wordt de koeling verbeterd of de prestaties verbeterd, de andere keer gaat het uiterlijk op de schop.

Bovendien worden de nodige kinderziektes opgelost die veelal in software voorkomen, is het aantal beschikbare spellen vergroot en zijn prijsdalingen voor soft- en hardware mogelijk.

Kortom; geduld loont zich.
Mja maar met die constatering trap je ook wel heel hard een open deur in natuurlijk.

Early adopters betalen altijd meer en zijn altijd de gelukkigen mbt kinderziekten.
En je krijgt alle opties. Bij de ps3 had je bij de slim versie geen cardreader meer en geen 4 usb poorten Ook geen PS2 support. En persoonlijk vind ik de fat versie mooier.
Dat hij goedkoper word (zeker in het geval van de ps3) had ook zo de nodige nadelen.
Daar heb je inderdaad gelijk in :) Jammer dat de blu ray laser niet in orde was bij die serie.
Mee eens! Ik heb alle PS3 versies gehad... (Ik verkoop de vorige versie altijd met een paar games die ik niet meer speel)

Vooral de laatste versie van de PS3 was kwalitatief echt slecht! De inhoud was prima, maar de behuizing was echt slecht en zeer goedkoop uitgevoerd. Vooral de openschuivende afdekplaat boven op voor de BluRay was gammel uitgevoerd.
Wachten op de slim-versie van de PS4 (of 5, wanneer ik me lang met de PS3 vermaak) lijkt mij ook de handigste en voordeligste optie. Minder lawaai; een mooier en kleiner uiterlijk; veel meer spellen beschikbaar; vaak een mooie deal met een grote SSD of HDD en extra controllers. Ik kan dus ook nog wel even wachten.
Als er van de PS4 een "slim" variant uitkomt. Van de PS3 was dat toendertijd inderdaad mogeljk omdat de Cell CPU kleiner kon. We zien het vanzelf.
Wou je stellen dat de APU uit de PS4 niet kleiner kan? Dat kan nu zelfs al, alleen is het kostentechnisch nog niet interessant genoeg.

Die variant komt dus zeker wel, het gaat alleen nog eventjes duren.
Alles kan kleiner maar dan komen er andere problemen de hoek om kijken. Een daarvan is warmteafvoer. Eeen gameconsole draait vaak hogere "toeren" dan een veel zwaardere game PC en dan is koeling nog belangrijker. Hoe groter het oppervlak hoe beter hitte afgevoerd kan worden, tenzij er een hele grote dikke fan in komt maar dan krijg je weer zoveel geluidsproductie, iets wat in de woonkamer ongewenst is.
Euhm... juist als je de APU uit de PS4 kleiner maakt (een kleiner productieprocedť, dus van 28nm naar 20nm, of 16nm) zal je juist een efficientere chip maken die minder warmte afstoot. Dit is JUIST dť reden waarom er later een PS4 Slim zal komen, omdat er niet zoveel ruimte meer nodig is voor een heatsink.
Dit was ook het geval met de Cell. Die begon geloof ik op 80nm, de Slim was 40nm. In de laatste revisie hebben ze de Cell en de GPU op 1 chip gebakken, iets wat nu dus al het geval is.

Kleinere productieprocedťs leveren zowel in energieverbruik als in productiekosten winst op en daarom is het voor zowel de consument als Sony wenselijk dat er, als de tijd er rijp voor is, er een Slim-variant kmot.

Daarnaast is de heatsink van de PS4 nou ook weer niet zo gigantisch hoor :P
Geloof mij nou maar, die komt.

Net zoals de xbox one die komt volgend jaar ook met een slim model.
De PS4 is nu al niets eens te haren!! Hij doet zijn werk geruisloos op een afstand van 2 meter. je hoort alleen de CD opspinnen wannneer je hem aanzet en daarna ook niet meer.
Zet hem maar eens in een kastje, net een stofzuiger die staat te loeien.
Heb em dan maar op mijn kastje gezet en dan is ie idd erg stil.

Jammer dit, staat veel mooier in mijn kast,direct zo een drukke bedoening met mijn tv kastje terwijl ik liever alles strak wil hebben.
Kastje an de achterkant open maken voor de koeling en de PS zelf op extra rubbertjes plaatsen.
Dit is een van de redenen dat ik altijd wacht met de aanschaf van een nieuwe console. Ze weten er bij iedere revisie toch wel weer de nodige aanpassingen door te voeren om het apparaat te verbeteren.
Het nadeel is dat je met een dergelijke visie nooit aan de aanschaf van een nieuwe toekomt.
Met technologie kun je wachten tot je een ons weegt... er komt iedere keer wel weer iets beters uit. Goed is goed in mijn ogen. Mijn pc verbruikt in idle 250watt en onder full load bijna 700 dan valt de ps 4 nog wel mee volgensmij
Volledig met u eens,

Heb zelf nu ook de xbox 360 slim version, alle kinderfoutjes zijn eruit.

Het zelfde ga ik namelijk ook doen bij de xbox one. volgend jaar of 1.5 jaar max komt de Slim versie zowel als xbox als ps4.
de prestaties verbeterd
Dat zal bij een console nooit gebeuren. Ook al zouden de chips sneller gemaakt kunnen worden na verloop van tijd (zoals hier met sneller geheugen), dan zal men dat niet doen.
De chips zullen op exact dezelfde snelheid geklokt worden, en je zult dus hooguit wat verbetering zien qua stroomverbruik/warmte.

Het is immers voor de software niet te doen om rekening te houden met verschillende varianten van een console, waarbij de een sneller is dan de ander.
Ook is het mogelijk dat door een verschil in prestaties, hoe minimaal ook, bestaande software niet meer goed werkt, omdat aannamen over de prestaties niet meer kloppen, en er bepaalde bugs naar boven komen.
Bovendien worden de nodige kinderziektes opgelost die veelal in software voorkomen,
Maar dat is niet echt een reden om te wachten, want die updates krijg je ook op je oudere PS4.
Dit verhaal geldt voor elk product. Nieuwe modellen bij auto's, nieuwe mobieltjes(zelf ervaren vaak). Je betaald veel en je krijgt alle kinderziektes op je schoot geworpen.
Ik heb er van geleerd om niet meer het nieuwste te willen. :P ja dat is moeilijk als je enorm gadget freak bent.
Ik vraag me nu dan af: zorgt dit voor enig verschil in het dagelijks gebruik en in de prestaties?
Waarschijnlijk verwaarloosbaar. Verbruik zal ietsjes lager zijn maar dat is denk ik eerder 1-3 watt voor het geheugen (als je dat al haalt).
Het zou kunnen zijn dat de nieuwe APU revisie dezelfde clocks met een lage voltage kan draaien. Daar zou je dan het meeste winst mee kunnen behalen. Dan kun je er denk ik wel 10% lager uit komen onder load.

Qua prestaties is het maar de vraag of ze dat 1866 MHz geheugen ook op hogere clocks laten draaien. Het zou mij niets verbazen als de clocks niet verhoogd worden en is het vooral een kosten besparing omdat ze deze modules voor een goede prijs kunnen krijgen.

En als dit geheugen al sneller geclockt zou zijn zou je er denk ik weinig van merken. Bottelnek ligt vooral bij de GPU en de CPU. En daar na de 8GB GDDR5.
Bottleneck ligt voornamelijk bij cpu, die eigenlijk ontwikkeld was voor tablets en 8 zwakke cores heeft. De gpu is wel redelijk, vergelijkbaar met 7790 en 7850 dus zou geschikt moeten zijn voor 1080p 60fps.
Jaguar is niet speciaal voor tablets gemaakt. Er is wel een 4,8 watt versie van voor tablets maar hij is eigenlijk voor de Ultra portables / netbooks gemaakt. Dat is toch nog even een trapje hoger dan een tablet CPU maar wel lager dan een desktop cpu. Door het gebruik van 8 cores heb je in totaal nog aardig wat reken kracht. Echter is dit moeilijker te benutten dan dat je een hoog geclockte dual of quad core CPU hebt. Dus de Dev's moeten eindelijk eens aan de slag om goede multi threaded code te gaan schrijven.
Een HD7850 trekt inderdaad 1080p60 als het gaat om PS360 niveau van detail...met de next gen heeft hij nog wel wat moeite, gezien er praktisch geen enkele not-indie not-remake 1080p60 game uitkomt.
De PS4 heeft toch enkel 8 GB GDDR5 geheugen ? Waar is dat DDR3 geheugen dan voor en hoeveel is dat ?
256MB
http://en.wikipedia.org/w..._technical_specifications
"PS4 includes a secondary ARM processor (with separate 256 MiB of RAM) to assist with background functions and OS features".
"An additional 256 MB chip, (using a 2 Gbit DDR3 SDRAM chip in the 2013 release) is fitted, thought to be used by the auxiliary processor".
De ddr3 is van de extra ARM processor, zit erin zodat je ps4 altijd met internet kan communiceren, om game updates enzo binnen te halen zonder dat de hele ps4 aan moet blijven staan, met bijbehorend verbruik.
jah dat vroeg ik mij ook al af.
Misschien dat het nu ook goedkoper is om de PS4 te maken. Stel je schaaft er een tientje aan productie kosten vanaf, dan tikt dat per 10+ miljoen verkochte consoles per jaar toch wel aan.
Een tientje aan kosten zal er vast niet vanaf gegaan zijn, maar reken maar dat met de verkoopaantallen aanpassingen die een euro of zelfs minder opbrengen per console al de moeite zijn voor een aanpassing.

Wel blijf ik het idee hebben dat de PS4 te snel op de markt is gezet om de Xbox maar voor te blijven. Ook op de PS3 was de software verre van af. Daar was echter elke update haast voorzien van onverwachtte extra's. Voor mij was bijvoorbeeld de toevoeding van 3D weergave een leuke onverwachtte extra.
En dan te bedenken dat deze generatie al vanaf het begin met winst verkocht wordt.
Ik denk eerder dat dit wat financiŽle ruimte biedt die een (op termijn onvermijdelijke) prijsverlaging minder pijnlijk zal maken. Ook valt er dan iets meer te verdienen op bundels.
Qua prestaties wijst alles erop dat er (nagenoeg) geen verschil zal zijn. Het geheugen van de subprocessor is iets sneller geworden, maar dit wordt voor slechts enkele taken gebruikt (netwerktaken en datatransport van de blu-raydrive en hdd) en het is de vraag of hierbij het oude geheugen de bottleneck was. Alleen als dat het geval is, zouden deze specifieke taken iets sneller kunnen worden. Qua hitte en geluid zou er een miniem verschil kunnen zijn, en daarnaast zou de WiFi-ontvangst beter kunnen zijn. Van beide is nog afwachten of dat het geval zal zijn, en de verschillen zullen sowieso niet wereldschokkend zijn (mijn conclusies na het lezen van de informatie).

Dit is vooral een hardware-refresh voor (iets) lagere productiekosten, zoals vaak gebeurt tijdens de levenscyclus van een console.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 24 oktober 2014 14:48]

Verbruik: hoe het er nu naar uitziet waarschijnlijk wel, maar daarvoor is het beter even te wachten op metingen.
Presentaties: zeker niet, immers de ontwikkelaars van de PS4, zullen ontwikkelen voor de greatest common denominator, welke voor het PS4 platform altijd de CUH-1000. Natuurlijk zullen zij naar verloop van tijd de hardware beter kennen en er efficiŽnter op kunnen programmeren. Maar er zal zeker geen verschil in prestaties tussen de 'oorspronkelijke' PS4 en haar revisie te merken zijn.

Achter dit soort optimalisaties zit altijd eigenlijk maar een gedachte en dat is de kosten te besparen per geproduceerde console. De rest is eigenlijk alleen maar bijzaak.
En daarom heb ik deze keer is een keer niet de PS bij launch gekocht.
Zowel PS2 als PS3 hadden bij mij kuren, 2 had een brakke dvd drive en de 3 maakt ongelooflijk veel lawaai.

Met de kerst toch maar is gaan kijken :)
Als ik tot 2 maal toe serieuze problemen zou hebben met een nieuwe auto van merk x dan koop ik de volgende keer zeker geen auto meer van merk x.
Er zijn heel wat meer automerken (die ook allemaal precies hetzelfde doen, je van punt a naar punt b brengen) om op terug te vallen.

Als je graag The Last of Us speelt en je wilt geen playstation, dan heb je brute pech.
Klopt. En als je graag een Volkswagen Golf dashboard wil en je hebt al zware betrouwbaarheids problemen gehad bij je nieuwe golf V en bij je nieuwe Golf VI heb je constant problemen gehad met de turbo. Ga je dan nog voor de nieuwe Golf VII omdat je dat dashboard zo graag wil? Of kijk je toch even verder?

Er zijn drie fabrikanten van spelcomputers en er is nog de PC elk met unieke en exclusieve titels. Spijtig van dat ene spelletje wat niet gespeeld kan worden, maar daar zal vast wel weer een uniek ander spelletje tegenover staan.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 24 oktober 2014 15:15]

Geef jij maar unieke andere spelletjes tegenover een Uncharted, God of War, Ratchet & Clank, inFamous, The Last of Us. Even uit me blote hoofd. Dan spring ik graag over. Helaas is dat niet het geval. Bij welke console dan ook.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 24 oktober 2014 15:09]

Dat games op de pc netjes op 60fps draaien maakt al veel goed, en het zijn leuke games, maar andere aaa games doen daar echt niet voor onder.

Xbox en wii hebben minstens zo goede exclusives, dus dat gaat ook niet op.
Ik twijfel ook niet over de KWALITEIT van andere exclusives, maar wel over de entertainment waarde die deze MIJ kunnen bieden. Ieder heeft zn specifieke smaak. Framerate zal me worst wezen. Als ik een blu-ray op 24 frames aan kan, zal 30 ook prima te pruimen zijn. Gezeik om 60 frames altijd... Ik snap dat t plezieriger kan zijn, maar een film draait er op minder, dus waarom zou een filmische ervaring in een game dan wel op 60 moeten?

[Reactie gewijzigd door chimnino op 24 oktober 2014 19:39]

Lol, ga je serieus film met game vergelijken? Ben je vergeten dat je een game zelf bestuurt itt film? Dat het er vloeiender uitziet is een bijzaak voor mij, wat voor mij telt is dat de game veel sneller aanvoelt en je meer dingen ziet, niet gek ook want 60fps zal 2x sneller op input reageren dan 30fps. Snap echt niet waarom mensen met 30fps genoegen zouden nemen terwijl 60fps prima mogelijk is met de techniek van vandaag.
Bij een film heb je 24 "verzamelmomenten" per seconden, waarbij iedere frame 1/48e van een seconde vastlegd (dus met motion blur, enz). Bij een game heb je 30 snapshots, zonder "echte" motion blur.

Maak maar eens een screenshot van een film tijdens een actie moment: Alleen maar blur. Tijdens een game: Strak, geen echte blur.

Dit verschil zorgt ervoor dat je schokken ziet op 30fps bij bewegingen. Zelfs bij 60fps zie je dit nog, maar dan veel minder. Zelfs bij 120fps zou je het nog kunnen waarnemen.
Waarom zouden die games perse voor tieners zijn? Beetje triest om zo te generaliseren.

Wel grappig dat je immersion en realisme hebt maar toch tevreden bent over de ps4. Hoe je het went of keert hebben graphics en framerate daar vrij veel mee te maken.
ben het voledig met je eens Richh, heb zelf nog steeds veel plezier aan games als crash bandicoot op de playstation 1 en mega man 2-6 op de NES weinig games die vanaf de playstation 2 zijn uitgekomen waar ik nog zoveel nostalgische waarde aan heb. en een 18+ stikker joeppie doe mij maar een goeie diepgaande gameplay met lekkere controls dan boeit het mij niet of de graphics 8-bit zijn of next gen
Er zijn eigenlijk bijzonder weinig problemen geweest met betrekking tot de hardware na de release.
Enige reden om te wachten was het lage aantal launch games.

Ik zou overigens iedereen afraden om de 'driveclub' box te kopen. Het spel is maar MŤh...
Dat is vaker verstandig: een paar maanden de kat uit de boom kijken. Zo kan het bedrijf op advies en/of klachten van andere mensen het ontwerp aanpassen zodat jij een betere versie hebt.

Uiteraard wel jammer voor de mensen die het apparaat wel meteen kopen en dan met problemen kampen, maar ze krijgen altijd mijn dank en respect. ;)
Maar je wil toch juist een aantal fase's hebben om de stroomvoorziening stabiel te houden?
Waarom wordt het dan van 2 naar 1 gereduceerd voor de cpu en 4 naar 3 voor de gpu?
Lijkt mij dat dat een goedkopere oplossing is.
Hoeft niet. Ligt er helemaal aan hoeveel ampere er overheen moet gaan. Daarnaast kun je natuurlijk ook voor 3 zwaardere fase gaan. Als de componenten identiek zijn en je zou dan 3 fase met een 4 fase design vergelijken kan het verbruik van het 4 fase design hoger liggen. Daarnaast zijn de kosten hoger omdat je meer componenten hebt.

Dus als je de extra capaciteit niet nodig hebt kun je beter terug naar minder fase.
Tsmc produceert die apu's nu al meer dan een jaar, misschien hebben ze hier en daar wat getweaked waardoor de chips nu van betere kwaliteit zijn. Dan hebben ze minder stroom nodig, dus kan je minder fases gebruiken, en wat je niet verbruikt hoef je ook niet te koelen.

Of de originele ps4 had nog wat ruimte over om de clocks wat op te voeren, maar bleek dat bij launch niet nodig omdat de xbox toch ruim achterbleef qua specs.
Hoeveel lawaai maakt de ps4?

Ik heb mijn oude xbox toen omgebouwd en er een 92mm in gedaan, weg lawaai. Zo ook bij de ps3. Garantie had ik toch niet meer en alles,beter dan lawaai.

Vind dat zo irritant dat ze daar maar niks mee doen. Sommige beamers ook. Als men daar iets meer investeerd zijn zulke apparaten behoorlijk stil te krijgen dat het acceptabel is en niet het idee hebt dat er een concorde of awac overgevlogen komt
Ik hoor mijn PS4 niet als ik speel net als mijn ps3 of ps2 nooit gehoord, ik had zelfs de xbox 360 nooit gehoord tijdens gamen.
Het is niet dat ik een headset op had ofzo en geluid stond ook niet op z'n max als ik aan gamen was.
Hij was met t grafisch zeer sterke inFamous: Second Son bij mij wel goed hoorbaar. Maar niet dat dit mij deerde.
Grafisch zeer sterke? Je bedoeld dat het een zwaar spel was? Grafisch sterk en de matige ps4 hardware gaan voor mij niet echt samen
Bekijk dan maar eens beelden van The Order 1886. Ongelooflijk wat developers uit een machine als de PS4 weten te halen.
Vraag me af wat dit betekent voor de prestaties? Wellicht niet veel maar een benchmark zou handig zijn.
Niets, 100% dezelfde performance.
Waarschijnlijk niets, want de cpu is daar te langzaam voor. Zelfde als op pc's waar geheugen ook snel zat is.
Een 8 bit microcontroller in een device als de PS4. Waarom zat due MCU eigelijk in de PS4? Of, wat is er veranderd dat de mcu niet meer nodig is?
Volgens de topic starter, is het omdat het waarschijnlijk overbodig is omdat hij voorkomt in het elektronica van het blu-ray drive.

Eigenlijk vindt ik dat wel raar, want meestal hebben ze specifieke taken. Ik zelf denk dat het om het systeem te monitoren en eventueel voltages te veranderen. Mogelijk verwijderd omdat er misbruik van gemaakt kan worden, of onnodig data uitgelezen/gemanipuleerd?
Of, wat is er veranderd dat de mcu niet meer nodig is?
Staat toch in de tekst....
Staat in dezelfde zin (vermoedelijke reden):
Opvallend is dat de 8-bit-mcu van STMicroelectronics van het moederbord verdwenen is, maar deze was ook al onderdeel van de elektronica van de blu-raydrive en was daardoor mogelijk overbodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True