Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Asus brengt een opvolger voor zijn MeMO Pad 10-tablet van vorig jaar uit. De tablet is iets kleiner, maar het scherm is even groot gebleven. Bovendien heeft Asus de Rockchip-soc uit de tablet van vorig jaar ingeruild voor een van Qualcomm.

De tablet heet nog steeds MeMO Pad 10, maar heeft nu als typenummer ME103K en heeft nog steeds een 10,1"-ips-lcd met een resolutie van 1280x800 pixels. Binnenin is er wel iets veranderd. Asus heeft de Rockchip RK101-soc verruild voor een Qualcomm S4 Pro-processor met vier kernen op 1,5GHz, bijgestaan door een werkgeheugen ter grootte van 1GB.

Asus claimt een accuduur van tien uur met een 5070mAh-accu in het apparaat. De Android-tablet heeft 16GB-opslag aan boord met de mogelijkheid om dat uit te breiden via een micro-sd-kaartje van maximaal 64GB. De tablet is 25,6x17,4cm groot en 9,9mm dik, waarmee hij iets dunner is dan zijn voorganger.

De tablet komt in november in Nederland uit en kost bij release 199 euro, net als zijn voorganger. Die is inmiddels te koop voor rond de 170 euro.

Asus Memo Pad 10 (2014, ME103K)Asus Memo Pad 10 (2014, ME103K)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

De tablet heet nog steeds MeMO Pad 10, maar heeft nu als typenummer ME13K en heeft nog steeds een 10,1"-ips-lcd met een resolutie van 1280x800 pixels
Dus het is weer zo'n nutteloze tablet die jij bij van alles en nog wat cadeau krijgt. Zonde Asus, zonde. Als jullie nou een kwaliteitstablet maken van 10 inch met stylus, dan kan je je nog onderscheiden, want dan heb je alleen maar een samsung galaxy note 10 tegenover je staan, die je vrij makkelijk kan uitschakelen.

Wat dacht je van de nexus 7?
De pricewatch: Lenovo IdeaTab S6000L 16GB Zwart zoals pc dealer aangeeft etc?

[Reactie gewijzigd door Frozen op 24 oktober 2014 14:19]

de tablet (oude versie) is zeer goed, en werkt prima, ik heb er niet over te klagen.


en die lenovo tablet is nog alleen bij amazon te koop, waar je hem uit duitsland moet laten bezorgen.

bij andere tablets rond dezelfe prijs zijn nog wel te koop IN NEDERLAND. waarbij je met problemen gemakkelijker naar de winkel terug kan (wehkamp & bol.com uitgesloten)
En wat is het probleem dan met Amazon leveringen uit Duitsland?
Ik bestel vaker op Amazon en het maakt geen ruk uit of het nu uit Duitsland of Engeland komt... het komt allemaal netjes aan in Nederland.
Soms bestel ik op amazon.de en dan worden de spullen toch vanuit Engeland geleverd en omgekeerd... het werkt allemaal prima en de prijzen voor verzending zijn vaak nog lager dan bij sommige nederlandse sites !
Prijzen en leveringen zijn dus geen enkel probleem voor nederlanders op Amazon.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 24 oktober 2014 17:57]

Hoe zit het met garantie dan? Dan ben je direct die ¤20,- verschl weer kwijt, doordat de zender waarschijnlijk niet voor de kosten op wilt draaien voor haar buitenlandse klanten.

Als het verschil 30-50% is of meer is, zoals bij Chinaphones, dan is het het overwegen waard.
omdat je meer en meer de melding krijgt "Leider versendet dieser Verkäufer nicht in die Niederlande" (of belgien in mijn geval)
Da's bij 3rd party Merchants, Amazon zelf levert vrijwel alles ook in NL.
Kleding niet. Ik moest een hawaii shirt kopen via een vriend in Schotland, die hem naar mij heeft doorgestuurd. De 3rd party zat in Duitsland. Het was de moeite waard :-) Ultra-mooi shirt.

Ik zou er geen moeite mee hebben om Amazon.nl te krijgen. Kunnen ze concurreren met bol. Maar dan wil ik wel graag goede voorwaarden voor pakketbezorgers/ZZP'ers. We kopen steeds meer zooi online maar willen geen smerige vieze rooie cent betalen voor de bezorging. Want stel je voor dat een ander een normaal salaris verdienen zou...

Vroeger was ik altijd jaloers op de amerikanen. Ik vernam dat als je daar een bankstel koopt bezorging doorgaans gewoon gratis is. Hier moest je daar tot voor kort nog lang voor dokken. Ik meende dat de winkelier blij moest zijn met mijn klandizie en de bezorgkosten zelf maar moest betalen.

Nu is de samenleving anders door ICT. Nu kopen we alles online maar de pakketbezorgers worden zo langzamerhand de moderne slaven. Kijk, dat was niet de bedoeling lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Vendar op 25 oktober 2014 11:42]

De opvolger van die Lenovo is ¤150 en is zelfs ietsje beter:
pricewatch: Lenovo IdeaTab A10-70 WiFi Blauw
Kwaliteitstablet voor 199 euro???? Wel realistisch blijven.
Waarom is dat niet mogelijk? De Nexus 7 was ook geen kwaliteit?
en 7". En gesponsord door Google.
De 8" inch Samsung Tab Pro kost 240 euro. Je krijgt dan een Qualcomm 800, een whopping 2560x1600 pixels scherm, 2GB werkgeheugen en een lichtgewicht tablet. Die tablet is zelfs nog een stuk beter dan je gesponsorde Nexus tablet. pricewatch: Samsung Galaxy Tab Pro 8,4" WiFi 16GB Zwart

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 24 oktober 2014 14:20]

Maarja, dat is maar 8", IMHO te klein om fatsoenlijk op te internetten.
Ik vind het erg jammer dat Ze er geen Rockchip RK3288 en 2GB RAM en 1920x1080 scherm in gedaan hebben.

De Rockchip RK3288 is lekker snel iets langzamer dan de Snapdragon 800, en waarom geen 2GB RAM, en waarom een 10,1"-ips-lcd scherm met een resolutie van 1280x800 pixels, waarom niet een 1080P scherm?

Erg jammer anders had het nog een leuke tablet geweest.

Maar er is altijd nog de PiPo P4 die wel dat alles heeft en erg goedkoop is, snelle Tablet is dat.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 25 oktober 2014 01:34]

Die pipo is best een aardige tablet qua specs, maar toch weer maar 9", dus imho te klein....
Sorry maar 1" kleiner op dat formaat zie je bijna niet, mijn vader had een 10,1" tablet en nu een 8.9" en hij kan bijna niet het verschil merken, alleen als hij ze naast elkaar zou liggen, dan zou hij het verschil zien.
Niet echt. Die van mij was hardwarematig zeer slecht en dat was niet de enige klacht die er over het apparaat was. Ik denk toch dat je dan beter wat meer low budget componenten kunt gebruiken, maar ze dan wél goed in elkaar zetten.

Praktijkvoorbeeld. Het scherm viel bijna uit mijn Nexus 7. Je kon hem wel vastschroeven, maar dat resulteerde in gigantische backlight bleeding op de schroefpunten. Asus stak de kop in het zand :/
Kan goed hoor: pricewatch: Lenovo IdeaTab S6000L 16GB Zwart
1GiB ram, 16GB opslag, een quadcore met een mooi scherm. Wat wil je nog meer?
Processor is een stuk zwakker en (volgens de pricewatch) op één plaats beschikbaar.
Zie niet in waarom die Lenovo beter zou zijn dan de Asus

Heb hier de huidige generatie memopad liggen en doet waarvoor ie dient: vrouw speelt spelletje en kan mail controleren en tijdens verlof kan ik voor het slapen gaan nog een filmpje bekijken. Maar meer verwacht ik ook niet voor een tablet in die prijscategorie.
Als ik kwaliteit wil, geef ik iets meer uit voor een Surface (om maar iets te zeggen)
De opvolger van die Lenovo S6000L is iets beter en kost maar ca. ¤150:
pricewatch: Lenovo IdeaTab A10-70 WiFi Blauw
Mijn vriendin heeft de S6000L en is er erg tevreden over. Zij doet er geen heel intensieve dingen op en hij werkt vlot, ik vond hem er ook prima uitzien. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander weinig verschil merkt tussen die Lenovo en een nieuwe Ipad. Alleen zware spellen zullen een probleem worden (lichte niet).
Ik beweer dat ook niet. Zoals je ziet reageer ik op leejohn: hij beweert dat het niet mogelijk is om EUR <200,00 een kwalititeitstablet te kopen. Ik beweer dat het met een Lenovo kan en jij met een Asus en ik geef je volledig gelijk. Ik heb destijds ook gekeken naar Asus en uiteindelijk een betere deal gemaakt met Lenovo bij BCC.

Wij hebben meerdere in ons bezit gehad: pricewatch: Difrnce DIT7010 Zwart, deze heeft mijn zoontje laten stuiteren en dat ging niet best (scheur in het scherm). Maar daarnaast was het bagger: vastlopers, traag starten met een 512 MiB, slechte registratie van gestures en geen Google Market/Play.

Daarna een http://qware.nl/tablet-pc...pro-series/tb-1210bl.html die een stuk sneller was maar ook vastliep. Geen passende accessoires:
Er is door Qware geen bumperhoes voor dit specifieke model geïntroduceerd op de markt. Op de verpakking van de beschikbare 10” bumpers van Qware staat aangegeven voor welk modelnummer ze geschikt zijn. De pasvorm is specifiek bedoeld voor het modelnummer wat vermeld wordt op de verpakking en kan niet gegarandeerd worden voor andere modellen, omdat de huls van de tablet verschilt in afmetingen en ontwerp. Er zijn geen plannen om een bumperhoes voor dit 10” model te introduceren. Er is wel een 10” keyboard cover voor dit model uitgebracht (http://qware.nl/accessori...ccessories/tbs-110bl.html ), de beschikbaarheid kunt u in de winkel navragen. Qware biedt geen eigen webshop via de Qware website.
Dit model is door http://tweakers.net/shopreview/6032/intertoys/shopreviews/ 3x omgeruild vanwege vastlopers en het niet meer kunnen opladen. Daarna nog een nieuwer model (maar dan 8: ) gehad met quadcore en 1GiB geheugen, maar ook deze binnen twee weken retour gestuurd. UIteindelijk gecrediteerd. De vestiging Veldhoven heeft perfecte service verleend de webshop werkte niet mee.

Maar goed, ik heb mijn lesje geleerd: geen onbekende "merken". De Lenovo hebben wij sinds februari en is nooit vastgelopen en staat continu aan of in standby. Altijd staan er 5-12 apps open. De enige keer dat het ding uit gaat is als de accu leeg is en de kids tot het einde toe door kijken naar de tigste Super Mario film. Kwaliteit kan dus wel voor minder dan EUR 200,00.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 25 oktober 2014 12:05]

Diverse goede Chinese Tablets met Retina scherm zijn voor een bedrag rond deze prijs te koop
Dat jij er niet om zit te springen betekent niet dat er geen markt voor is. Genoeg mensen die gewoon een no-nonsense tablet willen met een stukje fatsoenlijke support(iets wat je met Chinese tablets vaak wel kan vergeten) die ook nog een beetje fatsoenlijk geprijsd is.
Zo'n tablet heb je dan ook niet voor 199/170 euro, daar zit het verschil. In het hoge segment heb je toch direct de iPad om mee te concurreren, ik denk dat Asus daar wel heeft gezien dat het geen nut heeft om daar mee te vechten.
De Qualcomm Snapdragon S4 Pro, die hebben we lang niet meer gezien in een nieuw apparaat. Prima chip die een stuk sneller is als de Snapdragon 400 die in bijvoorbeeld de Tab4 serie van Samsung zit.
Verder is het wel jammer dat de resolutie zo laag is gebleven, want zeker op 10 inch is het verschil tussen 720p en 1080p erg groot en de Adreno 320 GPU zou de hogere resolutie best aankunnen. Wellicht komen ze wel weer met een MeMO Pad HD die wel een betere resolutie heeft.

Op de SoC na is deze tablet verder niet bijzonder in mijn ogen.

Edit: Grappig trouwens dat de pricewatch: Asus Memo Pad 7 (ME572C) 16GB WiFi Zwart een hogere resolutie heeft op een kleiner scherm :p

[Reactie gewijzigd door Jornv op 24 oktober 2014 16:38]

De soc is 2 jaar oud, maar heeft wel 2 kraitcores.
Voor een resolutie van 1280x800 is de adreno 320 genoeg.
De resolutie is wat laag, maar dat zullen ouderen, of bijv. een a-technische moeder niet direct opvallen, doordat het toestel wel een ips scherm heeft.
2gb ram, en android 4.4 maken hem wel toekomst bestendig voor zijn prijsklasse.
De Soc is een snapdragon s4 pro APQ8064 met quadcore 1.5 ghz en met adreno 320 op 400 mhz
Gaan mensen veel boeken erop lezen dan zou ik sowieso wel een 1080p scherm adviseren.
Raar dat zij ervoor kiezen om zo'n oude chip te gebruiken. Ik had wel iets moderner verwacht van Asus...
Is het misschien zo dat zij goedkoop oude restpartijen van Qualcomm kunnen krijgen?

Desalniettemin is de chip wws snel genoeg om huidige apps te draaien en voor die resolutie is de GPU ook prima.
Er bestaat een hele serie intern verschillende Qualcomm chips die allemaal het typenummer APQ8064 hebben maar met verschiilende toevoegingen. Daaronder zijn chips die vallen onder S4 Pro (oorspronkelijke APQ8064) een een serie chips die intern meer weg heeft van Snapdragon 600 (Krait 300 cores) maar toch als S4 Pro verkocht wordt. APQ betekent dat het een application processor is zonder modem.

Waarschijnlijk gaat het hier om om zo'n wat recentere chip. Qua performance zal die het redelijk doen (wat performance per MHz betreft zit Krait 300 niet ver onder Krait 400).

Er is nog steeds een tekort aan produktiecapaciteit bij TSMC en Qualcomm profiteert daar waarschijnlijk van omdat zij een groter gedeelde van de gewenste capaciteit krijgen dan veel concurrenten. Dat kan een reden zijn voor Asus om voor deze chip te gaan (beschikbaarheid). De chip wordt ook geproduceerd op 28LP, niet op 28HPM waar de tekorten het grootst zijn. Het kan ook om oudere voorraden gaan.

Normaal gesproken verkoopt Qualcomm niet veel modemloze processors voor tablets omdat ze hiervoor geen stok achter de deur hebben met hun hoge patentroyalties en licensies for smartphones (dat competitieve voordeel valt dan weg). Ik denk dan fabrikanten niet echt fan zijn van Qualcomm chips voor tablets omdat ze de duurdere smartphone markt toch al monopoliseren / domineren.

De oude Memo Pad (Smart?) 10 had trouwens geen RK101 chip (dat is een interne Asus code of iets dergelijks) maar gewoon een RK3188 (misschien RK3188T, goedkopere/langzamere variant), een snelle chip qua CPU maar niet bijzonder zuinig die in bijzonder grote aantallen bij GlobalFoundries op 28nm is gemaakt en zelfs in budget tablets zijn weg heeft gevonden (wat eigenlijk onlogisch is, want de chip zal nooit gekoop zijn geweest om te fabriceren en is overkill voor dat tabletjes, en vaak niet zuinig genoeg).

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 24 oktober 2014 17:03]

Ik denk dan fabrikanten niet echt fan zijn van Qualcomm chips voor tablets omdat ze de duurdere smartphone markt toch al monopoliseren / domineren.
Qualcomm hanteert hoge prijzen, in de telefoon segment komen ze ermee weg (Intel, nVidia en Samsung hebben daar gewoon niet echt interessante chips) maar de tablet markt is de concurrentie veel sterker en liggen de prijzen lager. Voor Qualcomm had het tot voor kort weinig zin om met hun beperkte bij TSMC gereserveerde productiecapaciteit high-end APQ-chips te produceren en voor $15 te verkopen aan een tablet fabrikant als ze met diezelfde wafers ook S805's met modem kunnen bakken die ze voor $40 aan een telefoon fabrikant kunnen slijten.

Ik snap eerlijk gezegt niet zo waarom Asus niet zoals bij hun andere tablets (Fonepad 7/8, MeMO Pad 7/8 etc) voor een recente Intel chip gekozen heeft, die zijn een stuk sneller en zuiniger dan die oude 28nm LP Qualcomms, en (als 64-bit chip) een stuk beter voorbereid op Lollipop. Ofwel Qualcomm geeft ze bijna gratis weg, ofwel Asus wil beide leveranciers doelbewust te vriend houden.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 oktober 2014 20:59]

Voor dit prijspunt is een Krait 200 prima lijkt me. Het ding is sneller dan een standaard Cortex A9 en daarmee veel sneller dan de Cortex A7. De Nexus 7 had ook deze processor.
Ik wacht nog steeds op de lenovo tab s8
Heb de oude versie draait nog steeds geen kitkat op..........

[Reactie gewijzigd door Theodor op 24 oktober 2014 15:46]

Beter geen versie dan eentje die de zooi vertraagd kan ik je zeggen.

Mijn Galaxy note 10.1 draait nog steeds op 4.1.4, maar hij draait 10 keer beter dan mijn ipad 3 op iOS 8.1. Een update is leuk, vooral als het veel toevoegt, maar als je tablet er alleen slechter van wordt is het maar de vraag of je de update wilt.
bagger dus. 1gb ram kan echt niet meer. Daar valt niet me te multitasken. 3gb is de standaard en ze komen nog doodleuk met 1gb aanzetten terwijl 2gb of 3 gb nog geen 10 euro meer kost.

en accuduur van 10 uur ja de claimde ze ook met de eerste en die haalt nog geen 5 uur...

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 24 oktober 2014 16:37]

Jammer van die bezels :/ Dat dit bij hun niet kleiner kan. Dit heeft zo'n Kruidvattablet gehalte.
Die zijn er toch juist voor om de tablet beter vast te kunnen houden? Vind mijn Ipad mini die ik noodgedwongen heb niet echt praktisch in gebruik. Smalle randjes aan de zijkant.
Het zal wel persoonlijk zijn uiteraard. Ik houd tablets op mijn hand liggend. Nahja.
Leuk spul voor de kinderen. Heb een 7" memopad en voor het geld best goed. Alle spelletjes kun je erop spelen en nog steeds niet kapot na al die keren dat hij is gevallen.
Ik mis ook Kitkat op mijn MeMO Pad 10, Asus en alle pads upgraden is er niet bij.
Het is mijn laatste van dit merk.
dat ding van mij is pas 4 maanden en dan geen kitkat, nee ook geen asus meer