Museum geeft broncode van eerste 'moderne pc' vrij

Een computermuseum heeft de broncode vrijgegeven van de eerste computer met een gui, muis, desktop en een ethernetpoort. De Xerox Alto was een prototype dat het bedrijf uiteindelijk alleen intern heeft gebruikt sinds 1973.

Xerox AltoHet gaat niet om de gehele broncode, maar een deel ervan: de code is gepubliceerd op de site van het Computer History Museum in de Amerikaanse stad Mountain View. Er is ook een 'guided'-versie met commentaar bij de code om zaken uit te leggen. Het is voor het eerst dat een deel van de broncode van de Xerox Alto-computer online verschijnt.

De Alto was de eerste 'moderne' pc die een besturing had via toetsenbord en muis. Die besturing was nodig, omdat het de eerste computer was met een gui. Het gebruikte de metafoor van een bureaublad voor het organiseren van bestanden en de software gebruikte iconen en vensters, zoals huidige besturingssystemen dat ook hebben. Ook maakte Xerox voor de Alto een tekenprogramma als Paint en een tekstverwerker met wysiwyg-editor zoals Word later zou krijgen.

Ook had het een ethernetaansluiting met een maximale snelheid van 3Mbit/s om de computer te verbinden met andere apparaten als printers en op het Arpanet, de voorloper van internet zoals we dat nu kennen. Daarmee was de Alto de eerste pc die lijkt op computers zoals ze nu nog steeds in gebruik zijn.

Xerox heeft de Alto nooit uitgebracht: er zijn er ongeveer 1500 van gemaakt die Xerox intern gebruikte en distribueerde aan universiteiten. Wel bracht het in 1981 de Xerox Star uit, die geldt als eerste verkrijgbare pc met grafische interface. In de jaren daarna volgden veel bedrijven met een eigen grafische interface, waaronder VisiCorp Vision en het besturingssysteem dat Apple maakte voor zijn Lisa-computer in 1983.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

23-10-2014 • 11:25

91

Reacties (91)

91
85
61
10
1
8
Wijzig sortering
Dat is nog ns een muis: met gelagerde metalen bal als bewegingssensor en 3 knoppen!
http://oldmouse.com/mouse/xerox/alto.shtml (de "moderne MS muis" is inmiddels ook reeds een museumstuk ;) )

De portret optie voor monitor vind ik ook perfect gezien. Raar dat dit nooit een standaard gebleven is voor bureauwerk.
Hier een paar screenshots van de GUI

http://edu.i-lo.tarnow.pl/inf/hist/002_gui/xeroxalto.php
die portrait mode zie je nog wel bij uitgevers en in ziekenhuizen (röntgenbeelden)
ik pakte bij het maken van grote scripts nog wel eens een barco scherm in portrait voor het overzicht.
Xerox Parc - Office Alto Commercial:
https://www.youtube.com/watch?v=M0zgj2p7Ww4

Zocht op de Alto op YouTube maar vond dit, ook interessant, uit 1982, Xerox Star User Interface (1982) :
Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=Cn4vC80Pv6Q
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=ODZBL80JPqw

Maar ook " The Xerox Alto: A Personal Retrospective":
https://www.youtube.com/watch?v=2H2BPrgxedY

En als we dan echt oud gaan:
IBM STRETCH - A Technology Link Between Yesterday & Tomorrow
https://www.youtube.com/watch?v=AvVrdQWZZLU :Y)

Wat mij vooral opvalt is hoe saai en donker de kantoren eruit zagen :+ en natuurlijk de verbazing om te besluiten om een computer te bouwen wanneer je kijkt hoe het allemaal begonnen is, het geloof er in en wat het heeft gekost.

Meer "history" (playlist):
https://www.youtube.com/w...E&list=PLD26DD508B41C8945

[Reactie gewijzigd door codebeat op 27 juli 2024 15:27]

Wauw sinds 1973 al. Dat past m'n beeld van de leeftijd van de moderne computers wel ff aan.
Verhaal is dat Xerox er niets in zag en na een demo aan Steve Jobs en andere Apple mensen rond 1979 Apple "het licht" zag qua grafische userface en het de inspiratie vormde voor de Lisa en Macintosh.

Hoewel dit bezoek en demo ook als een mythe wordt beschouwd, omdat men al een paar jaar aan de Lisa werkte:

http://www-sul.stanford.edu/mac/parc.html
... en Xerox heeft z'n inspiratie voor de Alto weer opgedaan bij NLS, een systeem van Douglas Engelbart (SRI lab), de man die wordt gezien als de uitvinder van de muis en die innovaties zoals 2d display editing, windows, hypermedia en videoconferencing voor het eerst demonstreerde op de 1968 Fall Joint Computer Conference, samen met Bill Paxton; een demo die nu bekend staat als de 'Mother of All Demos".

1968... da's zelfs ouder dan ik ben!

Zien?
https://www.youtube.com/watch?v=JfIgzSoTMOs
Je kan ook op de datum van de reactie drukken en die pagina bookmarken.
Of toch even openen in YouTube > toevoegen aan afspeellijst Later Bekijken ;)
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @loekf223 oktober 2014 12:03
Verhaal is dat Xerox er niets in zag en na een demo aan Steve Jobs en andere Apple mensen rond 1979 Apple "het licht" zag qua grafische userface en het de inspiratie vormde voor de Lisa en Macintosh.

Hoewel dit bezoek en demo ook als een mythe wordt beschouwd, omdat men al een paar jaar aan de Lisa werkte
Apple is inderdaad op bezoek geweest bij Xerox afaik, maar toen zagen de engineers oplossingen voor de problemen met de gui waar ze tegenaan liepen en die Xerox wel had opgelost; ze werkten er dus al aan (net als meer bedrijven). Bovendien zag Xerox er wel wat in: de Star kwam uit in 1981.

Jouw verhaal klinkt wel spectaculairder, maar zoals wel vaker liggen de feiten lang niet altijd in lijn met het beste verhaal :P
Dat schrijft loekf2 toch juist? Dat verhaal is de mythe zoals ook in de link helemaal wordt uitgelegd. Interessante link trouwens, legt ook goed uit hoe de kruisbestuiving in die tijd in elkaar zat door mensen die van Xerox naar Apple gingen, of bij Xerox stage oud hadden gelopen en op die manier al lang met de materie bekend waren. En ook zakendeals die van invloed waren:
But a number of Apple engineers were already familiar with PARC, its work, or technologies like the mouse. Bill Atkinson had read about Smalltalk as an undergraduate. Some had worked at PARC: Jef Raskin spent time there during a sabbatical year at Stanford, and had a number of friends who were researchers there. Finally, there were even some Apple employees whose had learned about the mouse while working for Douglas Engelbart at SRI in the 1960s and early 1970s, or Tymshare in the later 1970s.
Unbeknownst to Raskin, Jobs had his own reasons for visiting PARC: Xerox's venture capital arm had recently made an investment in Apple, and had agreed to show Apple what was going on in its lab.
Een interessante periode in de geschiedenis van de IT!
Dit stuk komt inderdaad terug in een scene in Pirates of Silicon Valley. Uiteindelijk wordt Microsoft weer beschuldigd van het kopiëren van de GUI en muis omdat zij ook een GUI hebben.
Naast wat ChokingHazerd zei, dit komt ook terug in de biografie van Steve Jobs. De gui was hetgene wat nog miste in de computer. Hetzelfde voor de muis.
Dan mag er overigens bijgezegd worden dat de Xerox Alto al jaren daarvoor geen bedrijfsgeheim was. Steve mag er dan pas in 79 meer in aanraking gekomen zijn maar het zit er dik in dat er bij Apple al veel eerder kennis over het systeem aanwezig was. Tevens was het idee van een GUI met een muis en in zekere vorm ook WYSIWYG al in de jaren 60 door het Augmentation Research Center bedacht (en publiekelijk gedemo't), maar was het toen niet op een PC (gewoon een terminal aan een mainframe volgens mij) en was het allemaal toekomstmuziek.

[Reactie gewijzigd door Sylph-DS op 27 juli 2024 15:27]

Xerox PARC Alto komt uit 1973, en dat was niet de start van bedenken ervan maar eindpunt van werkend product, werd dus al jaren ervoor aangewerkt en ook over gesproken.

De grondligging van GUI werd al in 1945. gelegd door Vannevar Bush, en voor eerst uitgevoerd in 1960 door Doug Engelbart die eerste muis gestuurde GUI maakte met meerdere vensters, en de eerst GUI was geboren!

Is heel simpel Apple zat gewoon bij de groep die ineens allemaal GUI gingen maken, dat twee mensen hetzelfde idee hebben tegelijkertijd is al best opmerkelijk maar dat is goed mogelijk, maar hele groep kan echt niet, hebben het ergens afgekeken bij wie nu wat heeft afgekeken maakt niks uit, zitten allemaal in hetzelfde schuitje. ;)
Anoniem: 22438 @loekf223 oktober 2014 12:27
Het verhaal is geen mythe, in de documentaire The triumph of the nerds, (zie YouTube) vertelt Steve Jobs het verhaal zelf.
Klopt, dat doet ie dus inderdaad nooit.
Hij geld heeft gestolen van Wozniak dus zelfs tegen partners is hij niet eerlijk.

http://gawker.com/359590/...but-he-also-made-the-ipod

http://www.jamesaltucher....nt-know-about-steve-jobs/

Maar ook dit is natuurlijk niet waar
Ik zie niet zo goed in wat het voordeel voor Jobs zou zijn in deze situatie als hij zou liegen hierover.
Het werd al een stuk moderner toen de C64 op de markt kwam!
Dan moet je zeker GEOS kennen. De 1ste GUI voor C64. In relatiteit was je meer diskettes aan het swappen dan de GUI te gebruiken, maar de grondbeginselen waren er.
Oh ja man, wat een tijd! Graphic Envirnoment Operating System :) Later ook voor de PC van Berkeley Softworks. Ik ben actief geweest voor 2 landelijke clubs (geos gebruikers groepen) en heb NL vertalingen voor het OS gemaakt. Ik had echt alles van Geos (boeken en discs) in mijn bezit.

Met de komst van GEOS op de 1581 drive werdt er al minder geswapped..

Ken je deze ook nog?
GeoWorks
GeoFont
GeoPublish
GeoWorks
GeoEnsemble
GeoBasic
GeoRam (insteekmodule)

In Duitsland waren ze ook heel actief.
Jep werd meegeleverd op Philips pcs ergens in jaren 90.
Ook ik was een enorme fan van de C64 (1982), maar de IBM PCs (1981) van die tijd hadden toch een wel professionelere en meer moderne uitstraling dan de ("breadbox") C64.

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 27 juli 2024 15:27]

Maar toch hebben we de C64 meer in ons hart gesloten dan die kille ibm machines. Althans mijn generatie, C64 was mijn eerste computer buiten consoles om wel te verstaan. En daarna Amiga500 gekocht toen ik 13 jaar was, zit dus ook stukje nostalgie bij voor mijn en denk vele met mij die van dezelfde generatie zijn.

Maar de ZX Spectrum krijgt ook altijd wel lach op mijn gezicht. :)
Maar toch hebben we de C64 meer in ons hart gesloten dan die kille ibm machines.
Al vas het maar om het enorme prijsverschil...
Toen wij van onze ZX-Spectrum afstapte werd het een MSX omdat een IBM PC dik over de tienduizend gulden kostte.
Zelfde voor mij, maar bij mij thuis begon het met de Commodore 128, toen Amiga 1000 en daarna Amiga 2000, en toen Amiga CD32+SX32, en toen kocht ik zelf de Amiga 1200.

Maar ik kan zeggen dat ik meer genoten heb van Commodore 128 en Amiga Computers dan van de PC nu, de Amiga gemeenschappelijkheid en Clubs waren totaal anders dan nu de PC gemeenschappelijkheid en clubs zijn.
In 1982 begonnen met een P2000 van Philips met een heuse Z80 processor op 4MHz, daarna een MSX VG8010 met een losse cassettespeler erbij en daarna in 1986 overgestapt op AT-machine's (640k zou toch genoeg moeten zijn) op 16MHz en een harddisk van maar liefst 20MB waar je toentertijd nog even FL 1000,- voor betaalde (ff omgerekend voor de broekies is dat € 446,- ongeveer).
In die tijd dus ook OS/2-Warp op de computer, heerlijk systeem en jammer dat IBM daar niet mee door is gegaan, Windows was een slak in vergelijking met OS/2. (Mijn OS/2-Warp spijkerjack van IBM heb ik pas in 2009 weg gedaan op verzoek van mijn vrouw... jaja onder de plak hé).

[Reactie gewijzigd door roches op 27 juli 2024 15:27]

Anoniem: 353647 23 oktober 2014 13:22
Opvallend dat ik hier nooit van heb geweten!!

Zelf gebruikte ik een MSX Philips homecomputer, maar die had nog geen grafische interface of muis. Nog altijd spijt dat ik deze heb weggegooid. :-( Maar goed, je bewaart een hedendaagse pc ook niet tot die antiek wordt natuurlijk.

Dan waren ze ver vooruit in de tijd met die wysiwyg interface. Word kreeg dat pas begin jaren 90. De reden dat Wordperfect de boot mistte is dat ze jaren later waren dan MS Word. Hun eerste versie WP6 was bovendien erg traag en onhandig om mee te werken.
Welkom bij de club: ik had een Toshiba MSX (http://www.msxvillage.fr/upload/hx_10.jpg) met WHSmith data tape recorder (http://sales.hansotten.nl/uploads/whsmith/IMG_0386.JPG) die ik destijds heb verkocht om bij te dragen aan de aankoop van een Amiga 500 met 1084s monitor. (http://paulquirk.net/wp-content/uploads/2013/06/100_6673.jpg) Ook ik heb tot de dag van vandaag nog spijt dat ik hem niet heb gehouden. Ik had er ook niet eens al te veel geld voor gekregen, dus had ik net zo goed even door kunnen sparen, maar op die leeftijd denk je vaak ook anders.

Sinds de Amiga 500 heb ik dan ook niets meer weg gedaan, tenminste wat home computers, consoles en handhelds betreft. En ik bezit er nog al wat. Ik ben niet van plan om een museum op te richten, maar een potje retro gamen zo af en toe, daar kan ik me nog steeds prima mee vermaken...

Ik vind PC's toch wat anders, vraag me niet waarom maar als je alleen al kijkt naar het tussentijds upgraden dan is de PC die je in de winkel kocht toch compleet uitwisselbaar en in mijn ogen niet zo uniek als zo'n kant-en-klare box die de home computer je bood, en datzelfde geldt voor consoles. Daarom gaan ze in dat opzicht naar mijn bescheiden mening ook langer mee. Ik heb best lang gedaan met mijn Amiga 500 voordat ik overstapte op de A1200.

Ik weet ook nog goed dat veel games die ik destijds op mijn Amiga 500 speelde er beter uitzagen en klonken dan op de gemiddelde PC. Een vriend van mij speelde destijds net als ik vaak de game Test Drive II: The Duel. Ik in full color met goede kwaliteit geluid en een arcade joystick en hij op een zwart wit monitor met PC speaker bliepjes en bestuurd via het toetsenbord. Die kleurenmonitors waren er natuurlijk wel, net als geluidskaarten voor betere kwaliteit geluid, maar de meeste mensen die ik kende met een PC hadden de wel bekende monochrome monitor met witte, oranje of groene tekst.

ON TOPIC:

Altijd leuk en interessant dit soort oude weetjes en trivia.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 27 juli 2024 15:27]

Ah geweldig! Ik had dus de http://upload.wikimedia.o..._0150_Philips_VG-8020.jpg

Met portable zwartwit tv als scherm en cassetterecorder als tapedeck. Ik geloof dat ik de bandjes en het cassettedingetje nog heb. Ik programmeerde zelf ook wel in basic destijds. Dat was vrij gemakkelijk te leren.

Leuke anekdote: Tijdens mijn studententijd in het studentenhuis was ik eens een rapportage voor school aan het typen in Tassword toen een vriend van mij grappig was en de stoppen even uit de meterkast draaide, Alles kwijt! Dat was het grote nadeel aan zo'n systeem. Het was ook altijd spannend of je het document de volgende dag weer kon opladen vanaf tape. De tape moest immers precies goed staan en werd zovaak overschreven. Daarom sloeg ik de info meestal op op 2 tapes. Programma's stonden ook op tape (voor de niet-kenners).

Ik kocht de MSX tweedehands van een vriend van mij. Kostte 600 gulden. Dat was eigenlijk erg duur vergeleken met nu.

Je hebt gelijk dat een pc wat anders is dan een MSX of andere homecomputer. Maar 't is ook een beetje als met de eerste liefde misschien. ;-) Ik vond die 286 die ik later kocht ook erg goed. De pc's daarna zeggen me niks meer.
Je anekdote deed mij gelijk weer denken aan hoe vaak laden bij mij fout ging. Op een gegeven moment had ik standaard een precisie schroevendraaiertje naast mijn tape recorder liggen om het azimuth schroefje bij te kunnen stellen. 8)7

Qua spellen was ik toendertijd verslaafd aan River Raid, Konami spellen maar vooral aan Flight Deck (hele korte clip en de enige die ik kon vinden: http://www.youtube.com/watch?v=Mxf7hShchUA) maar dat duurde ècht lang om in te laden. Soms ging ik letterlijk ondertussen even douchen en dan was het hopelijk geladen. Maar het ging met enige regelmaat fout en dan kon ik weer van voor af aan beginnen na het opnieuw afstellen van het schroefje. En vervolgens weer 10 minuten laden... :'(
(die kids van nu zouden krankzinnig worden, laat staan dat ze begrijpen dat wij het ooit zo mee hebben moeten maken)

Later had ik ook meerdere tapes met allemaal dezelfde games en programma's erop, maar dan "anders" opgenomen. Nadeel was dan wel weer dat als ik switchte naar een oudere tape dat ik dan wéér een hele tijd met het schroefje zat te emmeren. |:(

Ik heb net als jij ook in BASIC zitten knutselen. Ik had dit boek met allerlei lessen en voorbeelden erin: https://www.boekenwebsite...he/detail/msx-basic_1.jpg. Na enige tijd kon ik een soort videoclip maken met een slideshow en een liedje eronder. Het was een soort Coca Cola reclame met het liedje "eight days a week" van de Beatles eronder.

Aah, the memories... ;) _/-\o_ :D

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 27 juli 2024 15:27]

Hahaha, dat doet me denken aan iets heel raars. Je moest geloof ik juist een taperecorder gebruiker met slechte kwaliteit, omdat die de gegevens/signalen beter/scherper gescheiden opslaat. Ik gebruikte zo'n simpele stemrecorder die men vroeger gebruikte om speeches op te nemen voor de typiste. Een duurder audiodeck werkte juist slechter, waarschijnlijk omdat die teveel nuances/storing opslaat. :-P

Dat msx boek heb ik volgens mij ook gehad. Ik heb oa een menu geprogrammeerd. In wezen had je daar niet veel aan, want elke keer als je op het menu iets aanklikte moest het bandje immers weer goed staan. Maar het was erg leuk om te doen. Andere dingen ben ik vergeten.

Ik heb nog wel een rapportage die ik maakte op de msx. Printen was ook zo'n ramp, omdat de regels vaak scheef werden geprint. Het papier werd dan verkeerd of onregelmatig doorgevoerd.

Leuk om hieraan terug te denken. :-) Zou niet terug willen overigens. Toen waren we ook niks gewend en was het prutsen sowieso al leuk. De latere 286 was veel functioneler. Wat leuk was is dat de vooruitgang in die tijd zo snel ging. Op school had iedereen het continu over de laatste ontwikkelingen. Nu is de vooruitgang niet zo zichtbaar meer.
Die tape recorder van mij was ook niet zo duur, hoor.
Het probleem dat ik met name ondervond was dat de spellen die ik kreeg van één van mijn vrienden opgenomen waren op zo'n dubbel tape deck. Soms ook nog op dubbele snelheid opgenomen. Vaak was daardoor het volume anders en ook de toon was anders, niet per sé scherper of luider, maar wel anders. Ik had mijn tape recorder afgesteld op officiële tapes die ik gekocht had en die deden het ook gewoon allemaal.
Pas toen ik en mijn vrienden begonnen met het uitwisselen van tapes en games begon het gedoe.

Dat programmeren en laden was inderdaad wel een gedoe. Ik had voor alle tapes een lijstje met daarop de tellerstanden van de recorder, dus zo kon ik altijd naar de juiste positie spoelen.

Een printer heb ik nooit gehad.

Als je trouwens nog eens wilt fröbelen dan kan je ook op PC kijken naar fMSX. Ik heb daar zelfs een officiële CD van met alle games en programma's erop. Voor mij ook leuk dat er MSX 2 spellen op zaten, want die heb ik nooit gehad.

Tegenwoordig is dat natuurlijk allemaal online te vinden. O-)
ah, dank voor tip!

PS: Dat versneld opnemen, ook zoiets. :-P
Toshiba msx: check
Ligt nog ergens in een doos samen met handleidingen en gekrabbel van listings. O wat was ik een nerd ;
Of gewoon eigenwijs, net als ik want al mijn vrienden hadden een Commodore 64... ;)
Ik ben met name verrast door de 3 MB/s verbinding. En dat in 1973!
41 jaar later zijn er nog legio adressen in Nederland waar minder binnenkomt.
Daar was ik ook erg over verrast. Ik vind het zelfs zo hoog dat ik twijfel of het wel waar is. Ik vind het ook apart dat Tweakers geen specificaties van de PC noemt, behalve die van het modem.

Ik ben daarom even op zoek gegaan. De specficaties van de PC zijn al niet gemakkelijk te vinden (2.5MB HDD, 64KB RAM). Maar die van het modem al helemaal niet. Ik heb uiteindelijk de officiële handleiding van het apparaat gevonden. En hierin staat dat het om een 3Mbps modem gaat. Dat is dus al een factor 8 minder.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 27 juli 2024 15:27]

Ja wat zou je moeten met een 2.5MB HDD en een internetsnelheid van 3MB/s? Dan zit je schijfje wel heel erg snel vol.
Gezien we het nog steeds hebben over 1973, wat volgens mij nog best een 'terminal' tijdperk was, zou het goed kunnen zijn dat dit een soort vroege 'thin-client' was.
Met relatief domme en basale software, omdat de bulk van de data toch elders staat en verwerkt wordt.

Dan heb je meer aan een snelle verbinding dan een krachtige processor, veel RAM of veel schijfruimte :)

Dan is ook het interne gebruik uit te leggen, en tevens de reden waarom 'ie vrijwel niet commercieel aangeboden werd. Welke consument heeft er immers in 1973 een server thuis staan?
Diegene die poen genoeg heeeft en het geen donder uitmaakt waaraan ze hun geld aan besteden. Gewoon voor de patsfactor.
Mja, 3mbps is nog steeds extreem snel in contrast met de rest van je resources. Zet die 3mbps weg tegen een 2.5MB HDD en 64K RAM...
Het artikel is aangepast, zie ik net.
Maar 3 Mbps vind ik nog érg netjes anno 1973. :)
Ook 3 Mbps wordt tegenwoordig op veel verbindingen niet gehaald.
3 Mbps, dus 0,375 MB/s. Niet heel snel :P
Dat is nog steeds heel (zelfs extreem) snel. In vergelijking, dat is op 6 seconden de HDD vol. Dat zou neerkomen op een 1333333 Mb/s (+- 170GB/s) internetsnelheid nu (1TB HDD) he ;).
Anno 2014 niet, nee...
Idd. 3MB/s daar had ik eind jaren 90, dik 25 jaar later toen 1MB/s al vrij uiterzonderlijk was, voor getekend.
Een computermuseum heeft de broncode vrijgegeven van de eerste computer met een gui, muis, desktop

volgensmij bedoelen jullie met desktop, toetsenbord? een computer (dus desktop) met gui, muis, toetsenbord.


erg jammer dat ik dat tijdperk gemist heb :'( . (even crt monitoren buiten beeld latend, ik krijg al hoofdpijn bij de gedachte)
Anoniem: 491579 @mission23 oktober 2014 12:09
Volgens mij bedoelen ze met desktop gewoon de "desktop environment", dus bureaublad etc.
ja maar dat is de gui toch?

(edit, waarom word ik gedownmod voor het stellen van een vraag die vrij ontopic is?)

[Reactie gewijzigd door mission op 27 juli 2024 15:27]

Moet je nagaan hoe dit is gemaakt.. al die jaren aan research en miljoenen aan investeringen voor technologie waar we nu om lachen... 3Mb/s is veel trager als een gewone mobiele dataverbinding.. maar tegelijkertijd wel denkende aan dat dit het beginsel van de hedendaagse computer is.. technologie staat voor niks tegenwoordig en ik vraag me zeker af wat er nog zal komen over x jaar

edit na aanleiding van ignitem 3MB is 3Mb(it)

[Reactie gewijzigd door ignition_mp op 27 juli 2024 15:27]

3MB/s (MegaByte/s) staat gelijk aan 24mbit/s, dat is sneller dan de gemiddelde 3G verbinding hoor, en helemaal al sneller dan GPRS.
Uit de Wikipedia pagina:
Ethernet was likewise supported by minimal hardware, with a shift register that acted bidirectionally to serialize output words and deserialize input words. Its speed was limited to 3 Mbit/s because the microcode engine could not go faster and continue to support the video display, disk activity and memory refresh.

Foutje in het artikel. Het gaat dus om een 3Mbit aansluiting.
Dank.. had al mijn twijfels :P
3MB in RAM staat wel gelijk aan 24Mb, maar 3MB/s is niet 24Mb/s: Over ethernet worden ethernet-packages gebruikt. Die hebben enkele voorloop en afsluit bits waartussen de databits liggen. De 'efficientie' is op zijn hoogst 97% dan. Dan hebben we nog niet alles meegerekend:
Bijvoorbeeld het source- en destination-adress worden ook in de packet meegenomen, en nog een hoop andere overhead. Voor het gemak hanteer ik meestal dat 1 Kbyte gelijk staat aan ongeveer 10 Kbit inclusief overhead - bij gegevensoverdracht.

Met ethernet heb je (tegenwoordig) nauwelijks collisions omdat iedereen nu een switch heeft ipv een hub. Met 3G en GPRS heb je die veel, en heb je nog veel meer overhead door allerlei foutcorrectie mechanismen. Ik denk ook dat de 3Mbit van ARPA-net sneller is dan het huidige 3G op sommige plaatsen :-)
Vergis je niet: 3MB/s is 24mbit/s is meer dan een gemiddelde mobiele verbinding.
Zelfs sneller dan mijn ISDN verbinding uit 2001. (128KB/s)
3MB/s is veel trager als een gewone mobiele dataverbinding..
3MB/s oftewel 24 Mbit/s is zeker niet veel trager dan een doorsnee mobiele verbinding. Enkel gebruikers van 4G genieten daarvan.

Ik weet nog dat we vroeger ISDN hadden en overstapten op kabel internet, Chello. 1.5 Mbit was dat, en dat was toch echt na 1973, moet je nagaan.

Een vriend van me is recent pas overgestapt van 10 Mbit internet, die gaat nu pas kennis maken met hetgeen jan modaal al jaren internetten noemt, maar dat is een ander verhaal :D
euhm, ik tik dit bericht vanaf een internetverbinding van..jawel...3mbit! Canarische eilanden, Las Palmas. Heel gewoon hier.

En ja, ik kan daar alles PRIMA mee doen. Youtube 720p films kijken, tweakers, films downloaden (ze staan er niet in 10 minuten, maar ik heb nog steeds véél meer films klaar staan dan ik dagelijks kan kijken).

Dus, 3mbit is redelijk 2014. Niet omdat er niet sneller is, maar omdat je met 3mbit vrijwel alles kunt wat er in 2014 van je verwacht wordt, mobiel of op je laptop.
3MB/s wow, ik wist niet dat ARPAnet 24Mbit aankon.. :+
Volgens wikipedia is het 3 Mbit/s, niet 3MB/s.
Dat klinkt al een stuk waarschijnlijker.
3Mbit vind ik nog niet eens slecht voor 1973? 20 jaar later zaten we nog met 10 Mbit kaarten..
met een harde schijf van 2.5 MB moet dat wel fun geweest zijn :)
met 3 MB/s haal je met gemak een blu ray film in een paar uur binnen!
dat wordt dan wel een paar uur rennen met floppies :)
Xerox had in zoveel opzichten marktleider moeten zijn tegenwoordig :+
Mee eens!
ze hebben in de loop der jaren heel wat 'ontdekt' wat niet meer weg te denken is in het ICT landschap.

Desondanks erg trots op en tevreden met mijn werkgever! :)
Anoniem: 353647 23 oktober 2014 19:33
Idee: Bouw er een simulator mee, zodat we allemaal kunnen zien hoe het was en werkte.
Mesa emulators:
- Globalview 2.1
- Salto
- heb er nog een thuis, door een student gemaakt, naam weet ik ff niet

lijkt me nog steeds een leuk project om Maze (multi player doolhof fps... sort of) te kunnen spelen, heb de binaries reeds gevonden... joepie !

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.