Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties
Submitter: Bv202

Telenet heeft besloten om zijn Telemeter4Tools-service, waarmee abonnees hun dataverbruik kunnen opvragen, uit de lucht te halen. De provider verwijst abonnees naar zijn mobiele website. Externe partijen die gebruikmaakten van de service reageren met verontwaardiging.

De Vlaamse kabelaar hanteert voor veel abonnementsvormen nog steeds een datalimiet. Om zijn abonnees inzicht te geven in hun dataverbruik heeft Telenet sinds 2005 de service Telemeter4Tools geactiveerd. Deze dienst was tot voor kort ook toegankelijk voor derde partijen, die op hun beurt weer software konden ontwikkelen waarin het dataverbruik inzichtelijk werd gemaakt.

Telenet heeft maandag de stekker uit zijn Telemeter4Tools-dienst getrokken. Volgens de kabelaar kunnen abonnees voortaan ook via hun mobiele website het dataverbruik opvragen en is daarmee de Telemeter4Tools-service overbodig geworden.

Software-ontwikkelaars reageren boos op het offline halen van de dienst. Zo meldt developer Bjorn Vantongelen aan Tweakers dat zijn TeleLimit-applicatie, die in de taakbalk van Windows het dataverbruik van een Telenet-abonnee toont, niet langer bruikbaar is. Het argument van de kabelaar dat de gebruiker toegang kan krijgen tot gebruiksgegevens via de mobiele website van Telenet snijdt volgens de developer geen hout, omdat mobiele apps daar geen toegang toe hebben.

Vantongelen zegt de klachtendienst van Telenet diverse malen te hebben geraadpleegd over de kwestie, maar geen reactie van de kabelaar te hebben gekregen. Bovendien wijst hij erop dat naast zijn Telemeter-app ook diverse andere softwaretools en mobiele applicaties nutteloos zijn geworden door het stoppen van de Telemeter4Tools.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

of dat goed recht is, is nog maar de vraag,

een voorbeeld, provider x stuurt je een brief met u heeft voor 100 euro aan mbs teveel vebruikt,
jij: oja en hoe en wanneer dan wel,
provider: geen idee maar de server zegt het dus is het zo,

dit heeft in nederland al eens tot flinke conflicten met vodafone (en hun mobiele tak) geleid,

en nu maakt telenet het voor de meeste gewone consumenten nagenoeg onmogelijk om zich tegen te een te hoog verbruik te wapenen,

in tegenstelling tot jouw grijpgrage vvd-mentaliteit waarin iedereen het harde werk van telenet probeer te jatten, zou je het misschien ook eens vanuit de klant kunnen bekijken, al die handige tools die hen op tijd waarschuuwden dat ze tegen hun limiet aanliepen werken nu niet meer,

een van de redenen waarom ik bijv vodafone weg wil is omdat hun data counter app niet eens in staat is om me te tonen hoe recent de getoonde getallen zijn... tegen de tijd dat ik nog 500mb heb moet ik noodgedwongen stoppen omdat ik niet meer kan weten of en hoe naukeurig mijn laatste mbs worden gemonitored en hoeveel ik zal moeten bijbetalen.

ik gun de telenet klanten een beter lot dan dat...

dus hou gewoon je mond over 'echte' programmeurs want echte programmeur gaan niet met scrapers aan de gaan maar gebruiken een api... de api die telenet nu in de prullenbak heeft gesmeten, vermoedelijk omdat er te weinig klanten over de schreef gingen. wat mij betreft riekt dadt naar wanpraktijken en oneerlijke handel.
Die API geeft exact hetzelfde weer als wat de server van Telenet intern weergeven dus je voorbeeld gaat helemaal niet op. Dan ben jij nog steeds afhankelijk van wat Telenet jou aan cijfers verschaft.

Wil je echt weten wat je verbruik is dan moet je een tool installeren die jouw verbinding in de gaten houd. Mobiel zijn er genoeg tools en voor de desktop had je bv netlimiter.
Dan pas weet je wat je exact verbruikt hebt. Bij een ISP via een API is meestal ook zonder je huidige verbinding, dan is het nog redelijk gokken of je niet over de limiet zit.
Je weet dan inderdaad wel wat de ISP meet en hoe ver je dan van je limiet af zit.

Maar ik zie niet hoe een ISP zo een API zou moeten garanderen. Ze moeten dit dan ook onderhouden en als daar bv maar een 10% van de gebruikers van gebruik maakt dan snap ik dat ze de ondersteuning laten vallen. Dit was een gratis extraatje dat ze gedurende 9 jaar aanboden en nu vinden ze dat er andere opties zijn om je verbruik te raadplegen.

Ik ben zelf nooit bij telenet gezeten maar Belgacom bv. stuurt gewoon een mailtje als je aan je limiet komt. Waarna je zelf gratis je limiet kan verhogen natuurlijk.
Dan zijn mensen die niet eens weten dat zulke tooltjes bestaan zelfs beter geholpen. En eerlijk denk ik dat dat een heel grote meerderheid is.

Dat 'echte' programmeurs liever met een goede API werken is wel zo, maar spijtig genoeg is dat maar al te vaak niet voorhanden.
En je kon het ook een stuk minder bot brengen.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 23 september 2014 21:15]

Wat doe je dan met een download-NAS, laptop, en vaste computer? Overal "een tool" installeren, die dan alles onderling optelt? :-)
Ware het niet dat je via Mijn Telenet waarschuwingen kan instellen voor wanneer je verbruik bijna overschreden is. Dan krijg je gewoon netjes een SMS berichtje en weet je exact wanneer je moet gaan opletten.

En voordat je begint over wanpraktijken en oneerlijke handel kan je beter eerst even nadenken over hoeveel mensen deze tool gebruikte. Een extreem kleine minderheid. Voor Telenet als bedrijf is het niet interessant om een dergelijke tool open te laten staan, terwijl er tegenwoordig goede alternatieven zijn voor de grote meerderheid van de klanten, vanuit Telenet zelf.

Je kan vanaf 75% 90% en 100% waarschuwingen ontvangen voor je sms, bel en data verbruik voor mobiel. En je kan ook herinneringen krijgen vanaf 5, 10, 15, 25,30, 50, 75 en 100 euro extra verbruik buiten je bundel. Je kan deze herinneringen voor mobiel krijgen per SMS of e-mail, op meerdere nummers/email adressen.

Voor je datalimiet op vast internet kan je ook automatische herinneringen instellen op 80%, 90% en 100%. Je krijgt dan een e-mail bericht en je kan ook instellen dat je automatisch een vangpagina krijgt met een waarschuwing, zodat je eerst moet bevestigen dat je op de hoogte bent dat je limiet bijna is behaald. Je moet nu ook los zelf extra volumeblokken aankopen, je surft niet meer automatisch betalend verder aan je volledige snelheid nadat je maximum limiet is overschreden.

Er zijn genoeg mogelijkheden om op tijd gewaarschuwd te worden. Verder kan je gewoon op eender welk moment je courante verbruik raadplegen via de officiŽle Telenet Telemeter.
Mensen kunnen niet zomaar een API daarvoor maken omdat die code niet open source ofzo is en ze ook niet zomaar een link daarnaar toe kunnen leggen als Telenet dat niet wilt..
Een API wordt geschreven zodat devs iets kunnen maken met die functionaliteit die enkel Telenet kan geven via zo'n API -> bv getMaxLimit(User) ofzo oproepen en dan krijgen ze de data daarvoor terug om het simpel te zeggen.
Als Telenet dat niet geeft, dan kan je die data ook niet ophalen..

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 september 2014 17:24]

De 'commerciŽle doeleinen' moet je toch even nuanceren, het programma waarover in het artikel wordt gesproken (TeleLimit) was namelijk gratis beschikbaar.
Dat klinkt natuurlijk mooi, maar een gratis app met reclame inkomsten is wel degelijk commercieel. Daarnaast moesten gebruikers in dergelijke tools hun gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Een dev met verkeerde intenties, en de gevolgen kunnen zeer verstrekkend zijn.

Dat neemt niet weg dat het gebruiksvriendelijk zou zijn voor klanten als Telenet zelf een dergelijke app ter beschikking zou stellen.

[Reactie gewijzigd door NLblabla op 23 september 2014 17:27]

Reclame waar dat? Want dat zit er niet ingebakken.
Heb je de complete programmeertaal gelezen van alle beschikbare tools? Dat hoeft geen zichtbare reclame te zijn, maar kan ook doorverkoop van registraties zijn.
Als ontwikkelaar van TeleLimit (ik ben diegene dat in het artikel vernoemd wordt) kan ik je verzekeren dat de tool gratis was, er geen reclame was (zelfs niet op de website) en de enige communicatie die de tool deed via het internet was het gebruik maken van de webservice :)

Het was uiteindelijk gewoon een hobbyprojectje om WPF/MVVM te leren dat ik online heb gezet aangezien de andere beschikbare tools naar mijn mening niet voldeden ;)

Ik denk trouwens niet dat de voorwaarden van Telenet toestaan dat er geld gevraagd wordt voor zulke tools.

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 23 september 2014 19:00]

Ik heb het idee dat je niet helemaal snapt wat een API is.
Misschien moet je geen woorden gebruiken die je niet kent. Tenzij jij even kan uitleggen hoe een ontwikkelaar een API kan maken om de database van Telenet te gebruiken? Het feit dat je het dan ook nog over echte programmeurs hebt maakt je comment helemaal belachelijk
Een kennis van mij gebruikt ISP Monitor voor zijn Telenet verbinding.
Ook wordt dit wel vaker aangeraden in de "Telenet-Shops".
Dit zou beter en gebruikersvriendelijk werken.

Alhier ; http://ispmonitor.be/nl-nl/software/
Ik ben de ontwikkelaar van deze applicatie en kan je melden dat deze al jaren niet meer bijgewerkt is. Het zou me sterk verbazen dat deze nog naar behoren werkt :) Wel is het zo dat ISP Monitor eerst probeert via de Telemeter4Tools-service en als dat niet lukt via een klassieke "scraper" probeert de data te verzamelen. Ik zou aan mijn collega-ontwikkelaars voorstellen om het gewoon op die manier te doen.
Ik heb zonet even m'n ISP Monitor ververst (5.7.6 Beta) en hij haalt nog steeds de gegevens van mijn Telemeter binnen. Handige app trouwens, zou jammer zijn als deze stopt met werken en ik telkens naar de website moet surfen om m'n verbruik te bekijken |:(.

Nuja, zoals gewoonlijk verschiet ik hier niet van bij Telenet. Hun producten zijn degelijk (behalve hun mobiel netwerk), maar op gebied van ondersteuning is het een ramp. De Yelo app is de laagst scorende app in de Play Store die op m'n smartphone staat en werkt dan ook voor geen meter.
ISP Monitor maakt toch ook gewoon gebruik van Telemeter4Tools?
Aldus de website:
"Volgende providers worden rechtstreeks ondersteund door ISP Monitor. Dit betekent dat ISP Monitor uw internetverbruik kan ophalen rechtstreeks vanop de servers van deze providers."

Als Telenet heeft gekozen om de service / servers offline te halen zal ISP Monitor zijn werk ook niet goed meer kunnen doen.
Grappig, tooltjes die we gebruikte toen we nog een modem hadden. Maar dan om je minuten in de gaten te houden.
allemaal leuk en aardig maar wat als je een van de weinige bent met nog geen smartphone? kan je dus helemaal niks meer. Dit is gewoon denial of service wat ze voor heen wel hadden. Jammer jammer, dit gaat ze klanten kosten.
Jawel, je volume kun je al altijd raadplegen op Mijn Telenet. Wie dus geen smartphone heeft, merkt al helemaal niets van deze actie van Telenet.
Yeah right deze morgend stond ik nog altijd (sinds 18 September) op 0% en nu staan ik op 18% handig he :( en dit weekend was er nog onderhoud ook zodus kon je helemaal niets zien/doen.
Ik vraag me af hoe actueel dat dan is, mijn ervaring is dat dit per dag of iets in die trant is, nooit helemaal up to date. Maar goed ik heb geen problemen verder met telenet gezien ik er geen klant ben en nooit over de limiet ga bij mijn bundel.
Volgens mij wijzigt dat per (half) uur :(
Als je denkt dat dit ze klanten zal kosten, dan heb je Belgacom nog niet gezien.

Allemaal een pot nat.
dit gaat ze klanten kosten.
Grappig dat dit altijd geroepen wordt. De mensen die op hun datalimiet moeten letten zijn allang overgestapt naar een provider waar ze dat niet hoeven, en als dat niet kan zitten ze dus vast aan telenet. Niks te kiezen dus.
Je wordt gewoon verwezen naar de mobiele versie van de website op de desktop. Helemaal geen probleem dus om het gewoon via de Telenet website te bekijken.
Typisch telenet...

Je kan de mobiele pagina's raadplegen door zelf requests te sturen en je eigen Browser headers te faken.
Dat zal wel extra zwaar zijn voor hun servers om te verteren maar dat hebben ze zelf verdiend!
Het bedrijf begint op de overheid te lijken en elke vorm van creativiteit en inventiviteit af te straffen en antwoord duidelijk niet op communicatie (duidelijk het gedrag van de overheid)
waarom is 'de overheid' zo ontzettend de slechterik?

heeft de gemeente waar je woont alles volkomen verkloot? Zijn alle wegen bij je in de buurt volkomen onbegaanbaar? Is de rijksoverheid slecht bezig op alle gebieden?

Volgens mij is het gedrag van Telenet nou juist typisch voor (te) grote bedrijven. Ik ben het volledig eens dat (ook) overheden grote en domme fouten maken, maar dat geldt dus ook voor bedrijven. Allebei laakbaar, maar allebei erg moeilijk te voorkomen. Voorkomen van fouten is soms nog duurder dan fouten oplossen. Helaas.
BelgiŽ ;) Telenet moet je zien als een Europese Comcast qua gedrag.
Europese Comcast die 500 miljoen in zijn infrastructuur steekt. Dat zie ik Comcast niet doen.
volgens mij is comcast ook mede eigenaar van telenet
Ze doen dit waarschijnlijk in opdracht van het moederbedrijf.
BelgiŽ is een klein land, dus wij worden veel gebruikt als testgebied.

Als ze er bij ons mee wegkomen, dan zal Liberty Global (moederbedrijf) dit waarschijnlijk ook proberen in andere landen waar de wetgeving dat toelaat.
Mobiele website en een paar dagen geleden kwam nog dit: nieuws: Meer dan helft Belgen heeft geen mobiel internetabonnement
Tuurlijk niet letterlijk hetzelfde maar het is wel lekker dom geklets van Telenet als je via omwegen maar iets moet zien. Fijn staaltje pr werk weer van Telenet.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 23 september 2014 17:22]

Er is natuurlijk ook hun gewone 'desktop' website die je kan bezoeken om je volume te raadplegen...
De tools maken het ook veel te gemakkelijk voor gebruikers om binnen de limiet te blijven.
Als je wat meer moeite moet doen om het te controleren, dan is de kans op overschrijding misschien wat groter... en dus extra inkomsten...
En een website moeten raadplegen zal waarschijnlijk ook wel iets meer data kosten als een tool gebruiken.
dat zou wel heel zielig gedrag zijn als je zo je geld moet binnenhalen
60% van telecomland draait op mensen die per ongeluk teveel bellen of teveel dataverbruik hebben... en in belgenland dus ook de internet providers..

"Schat.. vanavond netflix kijken?"
- "Nee, sorry liefje.. ik moest wat Steam games opnieuw installeren en onze limiet voor deze maand is bereikt"

Achterlijk.. we leven niet meer in de jaren '90...
Ik vraag me af wat die mobiele website dan wel mag zijn. Als ik met mijn telefoon naar mijn.telenet.be ga, kom ik gewoon op de desktop website terecht en moet ik zitten prielen om aan mijn Telemeter te geraken.
Vroeger gebruikte ik gewoon een Telemeter app voor Android en had ik gewoon een widget waarmee ik gewoon onmiddellijk mijn volume-verbruik kon nakijken.
Ik voorspel niet enkel woede van developers, maar evenzeer van klanten zelf.
Je hebt de Telenet Mobile app. Hier staat het verbruik van je nummers netjes in.
Ik heb net eens de app opgezocht op de Play Store, en zoals de naam al deed vermoeden is dat een app voor Telenet Mobile, dus voor wie een GSM-abonnement heeft met data.
Het gaat hier echter over data-limieten op je Internet-abonnement;
ISP Monitor wordt al tijdje niet meer geupdate en werkte niet meer met de Telenet Telemeter.
Ik gebruikte TeleFup op mijn PC en TelemeterX op smartphone en die zijn nu ook aan zijn einde gekomen door uitschakelen van Telemeter4tools.
Transparantie is ook een vreemd woord voor Telenet, liever je klanten in het donker laten zodat je vanalles kan vertellen tegen hen.
En helpdesk is ook al een ramp, op e-mails antwoorden gebeurd al niet en als je binnengeraakt met de telefoon heb je kans een jonge dame van een callcenter aan de lijn te hebben die verschil niet kent tussen een router en een broodrooster. Maar als je bij de snelste wil zijn heb je weinig keus en Belgacom is niet veel beter qua support en service.
Via twitter is het wonderbaarlijk nog deftige support.. Ze antwoorden daar op alle support vragen elke dag.
Als ze meer info zoals klantnummer nodig hebben, vragen ze je gewoon om een DM te sturen en dan gaat zo alles verder.
https://twitter.com/Telenet

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 23 september 2014 17:27]

ISP Monitor werkt bij mij nog steeds, zonet getest (5.7.6 Beta).
Bij mij niet, ook versie 5.7.6 Beta
Waarschijnlijk omdat ik met Telenet Fibernet XL zit met FUP in plaats van vaste limieten.
Tjah ik ben een tevreden telenet klant en ben niet verdrietig dat de tooltjes weg zijn.
Ik ga ermee akkoord dat dit vroeger handig was en zelf gebruikte ik dit ook maar nu heb je toch een groter datalimiet waarbij de "gewone" klant geen vrees meer zal hebben dat hij erover zal gaan.

Basic internet bevat een datalimiet van 100GB dus voor de gewone internet user is dit meer dan voldoende of niet soms?

Enige die misschien wel wat meer moeite gaan moeten doen zijn ouders met kinderen die wel veel downloaden. Maar dan nog kan je het nakijken van je telemeter geen moeilijke taak noemen.
Veel kunnen wel inloggen om hun bankrekeningen te controleren en dit zijn dan toch meer stappen dan:
  • mijn.telenet.be
  • Inloggen
  • Telemeter klikken
Desnoods gewoon gaan naar een winkel om even te vragen dit te tonen.
Ik snap het commentaar niet echt.

De mensen die trouwens deze tooltjes gebruiken zijn waarschijnlijk de mensen die wel kunnen inloggen via de site? Want een dummy user zou zelfs niet weten dat deze tooltjes bestaan tenzij ze dit bij telenet shop hadden gehoord.

Trouwens deze tools hadden al geen nut meer met de free use "limieten" <- (hoe ironisch)

[Reactie gewijzigd door sleeperzzz op 23 september 2014 20:38]

Ik zie niet waarom die tools geen nut meer hebben bij hun "vrij downloaden-abonementen? Die hebben nog gewoon limieten hoor, al is de werkwijze gewoon iets anders.

En er zijn veel mensen die nog een limiet van 100GB hebben. Zeker met de komst van diensten zoals Netflix kan je dit snel bereiken.

Het nut van mijn tootlje was op de hoogte gehouden worden van je limiet zonder er steeds aan te moeten denken naar de Telemeter te kijken. Zoiets vergeet je namelijk nogal snel. Je kan natuurlijk waarschuwingen instellen via Mijn Telenet, maar die blokkeren je hele verbinding en zijn dus gewoonweg irritant.

Ook bij mobiele applicaties is deze toepassing nuttig. Zo kan je bijvoorbeeld push notifications tonen wanneer je de limiet bijna bereikt hebt.

De datalimieten zijn nog steeds een beperking voor veel klanten.

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 23 september 2014 20:50]

Das juist ja Netflix.
Was die eventjes vergeten :)

Had inderdaad hier ergens gelezen dat een UHD iets van 8gb door het kabeltje zuigt.
Toen ik overstapte naar free use konden de tooltjes mij geen data meer tonen van hoeveel verbruik ik had. Ook via telemeter wist ik het niet meer.

Sinds de start van Fibernet heb ik mij even aangesloten bij de 120 maar nu zit ik op de Buisness 160 met geen prijs verschil door enkele korting acties.
Maar inderdaad die Netflix speelt wel een belangrijke rol nu.
En misschien dan ook verdacht dat Telenet net NU wanneer netflix er is deze tooltjes onbruikbaar maakt

[Reactie gewijzigd door sleeperzzz op 25 september 2014 20:58]

Van mij mag dit, als ze dan ook meteen die prehistorische limieten opheffen. Wishful thinking?
ik zie niet in wat er prehistorisch is aan limieten. Naar mijn bescheiden mening gaan we ze in steeds meer landen terugzien door de invloed van diensten als netflix
Het is prehistorisch omdat de rest van de wereld ze al lang niet meer heeft, zeker niet zulke bizar lage limieten die nergens op slaan voor zulke hoge prijzen.
Netflix levert caching servers aan providers zodat ze niet naar amerika hoeven voor die data, daarbij hebben zij net zo goed afspraken met upstream providers om een bepaalde bandbreedte te krijgen ipv een hoeveelheid data, dus ik zie niet waarom zij nog steeds deze inderdaad zwaar prehistorische datalimieten hanteren.
Sniff :( ik had nochtans zo'n mooi Zabbix scriptje in mekaar geknutseld en nu...
Laatste data: 22 Sep 2014 20:30:03 :'(
De telemeter is al sinds zaterdag offline en sinds deze morgend staat ie bij iedereen op 0% hopelijk blijft ie ook op 0 staan als ie terug komt en niet in eens naar 90% ofzo.

Edit: wishfull thinking, staan op 17% nu :(

[Reactie gewijzigd door Damic op 23 september 2014 17:49]