Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 163 reacties

Apple brengt iOS 8 volgende week uit als update voor bestaande iOS-apparaten. Daarbij komt de ondersteuning voor de nog altijd populaire iPhone 4 uit 2010 te vervallen. De fabrikant zal de update volgende week woensdag gaan verspreiden.

Gebruikers kunnen de update downloaden via iTunes of over-the-air. De update komt uit voor de iPhone 4s, 5, 5s en 5c, terwijl in de iPad-lijn de iPad 2, iPad 3 iPad 4, iPad Air, iPad mini Retina en iPad mini een update krijgen. Ook de vijfde generatie iPod touch krijgt iOS 8.

In de update zitten veel wijzigingen. Zo zijn notificaties niet alleen meldingen, maar ook een soort 'mini-apps' waarin je acties kunt uitvoeren. Bij binnenkomende mail is het bijvoorbeeld mogelijk om het gelezen te markeren of te archiveren, bij berichten kunnen gebruikers direct antwoorden vanuit de notificatie. Ook ondersteunt iOS widgets in het notificatiecentrum.

In het overzicht met openstaande apps, te openen met een dubbeltik op de Home-knop, staan nu favoriete contactpersonen en mensen met wie de gebruiker het meeste contact heeft. In de Camera-app zijn opties toegevoegd: zo is er een time lapse-modus.

Het toetsenbord heeft een voorspellende functie gekregen, maar het vereist wel dat je het in een andere taal zet dan Nederlands: de voorspeller werkt in diverse talen, maar de Nederlandse taal zit daar vooralsnog niets tussen. Interessanter is dat Apple toetsenborden van derden zal toelaten; die draaien in een sandbox en moeten toestemming hebben om verbinding te maken met internet.

Onder meer Swype en Swiftkey komen in elk geval met alternatieve toetsenborden voor iOS en dat is goed nieuws voor iPhone-gebruikers. Beide toetsenborden onderscheiden zich op diverse manieren van Apples standaard-toetsenbord en bieden gebruikers dus iets anders dan ze nu hebben.

Ook stopt Apple zijn Health-app in de update. In deze op gezondheid gerichte app kunnen gebruikers allerlei data bijhouden, zoals hartslag, gewicht en andere data van bijvoorbeeld fitnesstrackers. In Safari kunnen gebruikers de op privacy gerichte zoekmachine DuckDuckGo als standaard instellen. Tot slot gaan iOS-apparaten beter samenwerken met elkaar en met Mac OS-laptops en -desktops; een mail die de gebruiker begint op een iPhone kan hij of zij op een Mac afmaken bijvoorbeeld. Ook is het mogelijk om een telefoontje te beantwoorden op een Mac.

Apple kondigde iOS 8 in juni aan op zijn ontwikkelaarsconferentie WWDC. Afgelopen maanden kwamen er testversies uit van deze update voor Apples mobiele besturingssysteem. Tweakers publiceerde eerder een preview van iOS 8.

Apple iOS 8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

Is het verstandig te upgraden op een 4s? Wordt die dan niet trager?
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst, maar ik voorspel dat je toestel trager wordt en sneller door je batterij heen gaat en dat in 8.1 een beetje gecompenseerd wordt.
Is wel een grote kans op, zelf heb ik een 5S, maar in de winkels wel gespeeld met een 4s, ik vind die onder ios7 al vrij traag. Er is altijd een kleine kans dat iOS8 slimmer om gaat met hardware, zoals Kitkat op Android. De vraag is wil je het risico nemen? Persoonlijk zou ik hem zo lang mogelijk op ios7 houden.
Apple geeft je, na de release, altijd 24 uur de tijd om de nieuwe versie uit te proberen. Als de nieuwe versie niet bevalt, dan kun je gewoon via iTunes weer downgraden. Daarvoor moet je dan de IPSW file voor downloaden; op google genoeg over te vinden. Als de 24 uur verstreken is dan wordt de oude iOS niet meer gesigned door Apple, en kun je dus ook niet meer downgraden.

Sinds gisteren is tevens de iOS8 GM uitgekomen waarvan je kunt verwachten dat dit de final 'beta' zal zijn. Je kunt nu dus alvast iOS8 uitproberen als je dev bent, zie ook: http://www.redmondpie.com...s-rumors-and-news-update/

[Reactie gewijzigd door Mick1990 op 10 september 2014 12:12]

Wanneer gaan Android leveranciers eens van die mooie upgrade paden bieden? Als Android gebruiker ben ik toch wel een beetje jaloers op iPhone gebruikers.
Installeer een custom ROM, dan ben je nog meer de baas over je eigen telefoon. Dat vind ik dus mooi! Bij een iPhone heb ik het idee dat ik heel veel niet zelf mag bepalen. Daar ben ik dus niet jaloers op.
Ja, super mooi. Met CyanogenMod op de Galaxy S3 werkt bijvoorbeeld de FM radio niet meer, en zijn geluidskwaliteit, telefoongesprekken en camera ook duidelijk achteruit gegaan.
Tuurlijk. Een paar honderd euro uitgeven om vervolgens de boel te gaan verbouwen om er iets bruikbaars van te maken.
Er zijn maar weinig Android leveranciers die gedurende een paar jaar de Android versies volgen en beschikbaar stellen voor bestaande toestellen. Dat is dan ook de belangrijkste reden voor de versnippering van Android versies.
Dus opletten bij welke leverancier je je toestel haalt. Motorola doet het bijvoorbeeld goed.
Yup. Maar punt blijft, Android leveranciers doen dat in het algemeen niet.
Een Android telefoon kun je ook zonder fabrikantupdates aan je eigen wensen aanpassen met bijvoorbeeld een launcher. Er zijn alternatieve roms beschikbaar.
Mogelijkheden te over.
Dat is een typische nerd reactie. Waarom zou ik als gebruiker moeten gaan kloten als ik een toestel voor een paar honderd euro heb gekocht. Het zou de leverancier sieren om gewoon tijdig updates beschikbaar te stellen. Zoals Apple dat doet.
Ja iets wat 0,0001% van de complete Android userbase snapt hoe te doen. Apple. Update. Aanklikken. GAAN! iOS is 1000x beter in gebruik dan Android OOIT zal zijn.
Ja iets wat 0,0001% van de complete Android userbase snapt hoe te doen. Apple. Update. Aanklikken. GAAN! iOS is 1000x beter in gebruik dan Android OOIT zal zijn.
Uit de box vaak wel,
Maar met launcher, al dan niet geļnstalleerd door de fabrikant, kan android wel beter scoren, volgens digits magazine.
Yup, voor de gemiddelde persoon is een Apple telefoon een heel stuk gebruiksvriendelijker en eenvoudiger dan een Android telefoon, plus je hebt geen bloatware en goede updates. Maar 1000x keer beter? Meh :+
Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen? Dat het niet zo erg is dat de meeste Android telefoons zo belachelijk kort worden ondersteund? En leuk, alternatieve roms. Maar bij Samsung telefoons mis je dan wel een stuk functionaliteit wat je met de stock rom wel had.
Persoonlijk zou ik wachten met het updaten van je 4s. Vind dat mijn 4s trager is geworden na de update van iOS7. iOS8 zal meer vragen van je hardware, dus nog trager.

[Reactie gewijzigd door TFZ61 op 9 september 2014 19:51]

Ik ervaar IOS8 als net even wat sneller dan IOS7 op de 4s, transities tussen apps lijken wat beter te verlopen (zijn ook wat sneller gemaakt voor 'het gevoel'). Maar over het algemeen voelt mijn 4s traag aan omdat ik hem vergelijk met de 5s'en om mij heen.
Die conclusie kun je niet zo snel trekken. Misschien hebben ze wel wat verbeterd. Windows 7 loopt ook veel lekkerder op mijn oude laptop dan windows vista
Hmm en hoe zit het met Siri, er zouden nieuwe talen komen maar ik heb niks gehoord over welke dat zijn.
Ja, dat wil ik ook wel weten!
Siri is op de developers conference niet belooft in nog meer talen maar dicteren wel, en ik kan je vertellen dat dat erg goed werkt :)
Het begint echt duidelijk te worden dat Apple achter begint te lopen op het vlak van innovatie. De ommekeer is echt wel duidelijk. Waar Android vroeger achter vaak werd aangeduid als copy cat is het nu net andersom. Widgets, notificaties met functionaliteit, grotere schermen, nfc, 3rd party keyboards. De concurrentie heeft het al lang. Als je daar dan nog eens de late smartwatch introductie bijneemt kan je moeilijk zeggen dat Apple innovatief bezig is.
Ik denk dat dit de eerste Smartwatch wordt die echt als Smart gezien gaat worden en als Watch in plaats van 1 van de 2 of geen (Samsung gear?).

Innovatie is niet altijd de eerste zijn, maar het gewoon 'goed' doen (nog even bezien natuurlijk!). Ik weet niet of Tweakers op locatie is maar ben erg benieuwd naar de eerste hand-ons :)

Idem voor betalingen met je telefoon, zeker niet nieuw maar al eerder echt goed geļmplementeerd helaas niet. Mogelijk dat dit 'gewoon goed' of direct bij de lurven pakken de innovatie is niet de arms-race.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 9 september 2014 21:13]

Sorry, maar ze brengen zo vaak iets USA-only uit (de betalingen de eerste jaren waarschijnlijk ook), dan noem ik dat echt niet goed. Ik wacht nog steeds op een Nederlandse SIRI...
Siri is natuurlijk een heel ander verhaal dan mobiele betalingen. Bij het laatste komt het aan op samenwerking tussen de partijen. Het is bepaald niet Apple die kan uitmaken wanneer het wordt uitgerold. Men kan het sturen maar men heeft nog altijd de creditcard maatschappij en de winkelketen nodig. Het krijgt in ieder geval een duwtje in de rug.
Echter zijn wij bepaald geen creditcard landje, dat is compleet anders in de US.
Mobiele betalingen kan nu ook gewoon door de Nederlandse banken zelf verder uitgerold worden gezien de iPhone 6 nu ook NFC ondersteunt en dus een extra zetje voor deze standaard.

Nederlands voor Siri heeft waarschijnlijk en helaas voor ons lage prioriteit. Het wordt wereldwijd ook maar gesproken door een zeer kleine groep.
Gelukkig zijn er eindelijk teken dat er nieuwe talen worden toegevoegd, waaronder Nederlands.
Zie verhaal OkselFris + dat ze daar lekker kunnen testen. Daarnaast zou NL niet lang hoeven duren gezien veel pin terminals 'plots' NFC hebben.
Hoe smart is een watch als hij voor al zijn functies zijn grote broer de telefoon nodig heeft?
Helemaal niet mooi, het feit dat ze de 4 laten vervallen vind ik echt brak. Als iedereen (dus niet alleen telefoon fabrikanten) zijn support voor oudere modellen zo snel liet vallen als Apple dan hadden we een hoop meer te recyclen. Het toestel is nog geen 5 jaar oud, maarja je moet wat om ze nieuwe spullen te pushen...

Voor mijn werkt de 4 nog iedere dag naar volle tevredenheid, accu is nog steeds goed en ik heb hem al bijna 3 jaar dag in dag uit in gebruik.

Peresoonlijk vind ik dat ze veiligheids patches dan op z'n minst op een losse manier zouden moeten releasen of als app om te installen. Als je dan geen heel nieuw OS meer geeft, vooruit, maar gewoon helemaal niks meer is wel erg kort...

[Reactie gewijzigd door bonus op 9 september 2014 22:24]

Wat een onzin over dat ze support voor de 4 laten vallen. Vraag dat maar eens aan mensen die een Samsung galaxy s3 hebben gekocht, na 1,5 jaar kregen die al geen updates meer. Verder een mobiel die al bijna 5 jaar goed gewerkt heeft is ook best een score om te noemen. Ik bedoel de gemiddelde Pc op kantoor gaat nog minder lang mee. Mensen nemen tegenwoordig toch om de 2 jaar een nieuw Abbo met een nieuwe telefoon. Dus ik vind de support van bijna 5 jaar op een telefoontje best knap. Als laatste zou je als een iPhone 4 gebruiker niet over willen gaan naar IOS8, simpelweg omdat iOS7 al behoorlijk traag werkt op een iPhone 4.

(Typefouten)

[Reactie gewijzigd door MrNiCeGuY77 op 9 september 2014 22:30]

4 jaar, de iPhone 4 komt uit halverwege 2010, we zitten nu eind 2014.

Dat we inmiddels gewend zijn aan het weggooien van een apparaat van ¤699 (destijds ¤599) na slechts 4 jaar is mijn inziens zorgelijk te noemen. Ik herinner me apparatuur uit de goede oude tijd (jaren 80 en 90) die tegenwoordig nog werkt, doordat de bouwkwaliteit dermate goed was.

Wat echter nog treuriger is, is dat dit notabene nog de beste situatie is: Android en Windows Phone is het al helemaal erg.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 9 september 2014 23:48]

De gemiddelde Windows Phone of android is overigens wel een stuk goedkoper dan de 599 waar je mee begint bij Apple. Tuurlijk je hebt high end modellen die wel duur zijn maar niet iedereen koopt die om na 2 jaar weg te doen.

Ik heb wel het idee dat steeds meer mensen niet meteen na het einde van het contract een nieuwe nemen maar simonly gaan omdat het toestel naar behoren werkt.

[Reactie gewijzigd door maqish op 10 september 2014 07:28]

Ik herinner me apparatuur uit de goede oude tijd (jaren 80 en 90) die tegenwoordig nog werkt, doordat de bouwkwaliteit dermate goed was.
Je vergeet alleen de de soldeer toen een duimdikte was en alles in het geheel gewoon bulky. Je vergelijkt een vrachtwagen met een kleine stadsauto: vrachtwagen is vele groter en steviger, de stadsauto is klein en fragiel.

Ik zelf loop nog met een HP Ipaq 514 rond... uit 2007. Ik heb nog geen behoefte gehad om het te vervangen.

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 10 september 2014 09:20]

bij een dergelijke telefoon kun je nog custom roms draaien iets wat op een iphone wat lastiger is, ik zeg express niet onmogelijk want er is ongetwijfeld een slimmerik die het gelukt is maar dat terzijde.
De 4 is uit 2010. Met een lifecycle van 4 jaar is dit helemaal geen slechte zaak voor een telefoon van tegenwoordig. De meeste telefoons houden het nog geen eens 2 jaar vol qua support en zijn dan eigenlijk ook wel direct afgeschreven. iOS 7 is nog prima een tijdje te gebruiken zonder van alles te missen.

Probeer maar eens een telefoon van een ander merk te vinden dat 4 jaar lang vendor support heeft.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 10 september 2014 01:29]

de 4s is uit 2011, de 4 uit 2010. Overigens draait mijn 4s nog perfect op ios7, mijn 4 is niet vooruit te branden. Dit terwijl mijn 3gs weer als een zonnetje draait op iOS 6, vele malen sneller dan de 4 op iOS 7.

Dus ik wacht nog even met iOS 8 te zetten op mijn 4s. Eerst weten of de snelheid acceptabel is.
Had Apple niet na de release van iOS 7 nog een update voor iOS 6 uitgebracht waardoor de oudere machines toch nog weer wat beter liepen? Misschien doen ze dat met iOS 7 ook.
Probeer maar eens een telefoon van een ander merk te vinden dat 4 jaar lang vendor support heeft.
Is niet zo moeilijk. Zonder gelijk een fanboy discussie te beginnen, maar Windows Phone 8(.1) heeft nog vendor support tot juli 2017. En is uitgekomen in 2012. Dus zelfs als je vandaag nog een toestelletje van zo'n ¤150 koopt kan je dus qua support in ieder geval nog een jaar of 3 vooruit.
Maar welt toestel heeft dat dan concreet? Want OS support maakt geen donder uit. Android kan in principe ook prima 4 jaar of meer mee. BBOS ook. Hell, als je Linux op je telefoon draait zonder rare binary blobs kan je er zolang je architectuur ondersteund blijft de rest van je leven mee.

Het punt is dat veel fabrikanten een telefoon geen lifecycle geven van langer dan 2 of 3 jaar. Als iemand dan komt klagen dat een telefoon met 4 jaar constante support niet lang genoeg support heeft vraag ik me toch echt af wat z'n probleem is.
Helemaal mee eens. Tot anderhalf jaar terug had ik nog een Symbian toestel, deed in principe bijna alles nog(incl bv whatsapp). Maar op een begeven moment houdt app support echt op en dan kan het OS nog zo prima werken, je hebt er niet zoveel meer aan.

Wel is het zo dat -in theorie- WP toestellen altijd geupdate kunnen worden, zonder support van de fabrikant. Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken moeten we natuurlijk nog zien. Ik heb zelf een Samsung Ativ S, en Samsung is as usual laks qua updates. Ik heb nu dat toestel nu dev unlocked(dat gaat gewoon gratis via Microsoft) en krijg nu alle updates gewoon binnen. Nokia doet het wat dat betreft stukken beter, dat moet ik toegeven.
De iPhone 4 is al 4 jaar oud, ik vind 4 jaar support uitzonderlijk lang als ik het met veel Android toestellen vergelijk, dus wat is je punt eigenlijk?
Het punt is dat bij android veel makkelijker is om het te omzeilen en dat de weigering van ios8 op iphone 4 puur een marketing reden is. Technisch gezien slaat het natuurlijk nergens op. Dat kan een bedrijf wel doen, maar goede klantensupport is het natuurlijk niet. Dat kan ze een keer gaan opbreken, zij gokken dat de klanten het nu nog wel pikken, maar er is een omslagpunt dat gebruikers dan ook minder snel de iphone5 willen als ze weten dat ook daarvan binnen een paar jaar de support weg kan zijn.
Apple brengt toch sowieso veiligheidspatches ook voor oude toestellen uit? Ook na het uitkomen van iOS7 is Apple doorgegaan met kritieke fixes voor toestellen die om wat voor reden dan ook nog op iOS6 zitten. Er kwam alleen geen nieuwe functionaliteit bij natuurlijk.
Deze reaties had ik eigenlijk ook wel een beetje verwacht. Maar aan de andere kant... moet je het wel willen om je 4 te upgraden naar IOS 8?
Als je met een iPhone 4 op IOS 7 hebt gewerkt zal je vast wel weten dat dit ook niet ruim zit qua prestaties. En in vergelijking met andere merken is de support die ze geven alsnog vrij lang.

Ik ben wel met je eens dat ze eigenlijk een soort security patches zouden moeten uitrollen om "grote lekken" te kunnen dichten.
Ik zou ook niet naar 8 willen, zeker als je weet dat 7 eigenlijk al teveel leek te vragen. Maar net als bij b.v. XP wel nog een beetje verantwoordelijk blijven tov oude OS qua beveiliging. iOS 6 werkt voor mij en op de 4 prima, zolang het maar veilig kan en dat lijkt me niet teveel gevraagd. Dus ik wil geen iOS 7/8 maar een veilig iOS 6.xx :) De rest mogen ze houden...
Ik gebruik nog steeds een 3GS op iOS 6. Helemaal prima.
Je hebt toch een werkend apparaat?
Als hij zo goed werkt waarom zou je dan überhaupt naar 8 willen overstappen? De ipad2 wordt ondersteund maar ik had er al snel spijt van dat ik ooit van 6 naar 7 ben gegaan. Hij (zal wel een zij zijn) is er beslist niet sneller op geworden. Ik wacht nu op zijn minst een tijd met updaten naar 8 om te zien wat andere gebruikers er van vinden.
Gewoon je 4 blijven gebruiken zoals hij nu is joh.
Direct reply is wel een tikkeltje overgenomen van BBos10. Al hebben andere
Wel jammer dat ze de hub, 1-interface voor alle berichten, niet hebben overgenomen.

Edit: Ik ben ook benieuwd hoe het zit met functies & gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe interface van IOS8. Dus hoe hij uit de 1001 vergelijking komt van Digit's magazine.

http://www.digit.in/mobil...best-mobile-os-23575.html

[Reactie gewijzigd door doorlopert op 9 september 2014 23:00]

Volgens mij is het niet zo zeer overgenomen als dat het gewoon parallelle ontwikkeling is. Veel mensen klagen dat er dingen 'overgenomen' worden (alsof dat een slecht iets is), terwijl de meeste grote fabrikanten dingen eigenlijk al wel tegelijk aan het bedenken en uitwerken zijn. Het is vaak voornamelijk de eerste die er mee komt waar mensen dan van denken dat het afgekeken wordt, en de eerste die het ook daadwerkelijk praktisch en groots uitwerkt is degene die voornamelijk onthouden wordt als de eerste succesvolle versie.

Het maakt uiteindelijk eigenlijk niks uit.
Ik ga hem denk ik niet installeren op de Ipad 3, zelfs op mijn 5S misschien niet, het zal altijd trager draaien. Ik merktte dit bijv. bij de update naar ios7 op mijn. Ipad 3, na wat patches is dit wel grote deels verholpen. En meeste apps werken voorlopig met iOS7 nog prima. Tegen de tijd dat er weinig apps meer op werken kan ik hem toch altijd nog installeren net voor de release van ios9?

[Reactie gewijzigd door dennis_rsb op 9 september 2014 20:45]

Het scheelt als je een nieuwe install doet ipv een update...
Zou bij iOS en OSX niet uit moeten maken, in tegenstelling tot Windows
Waar staat dat? Het is sowieso altijd aan te raden om een fresh install te doen...
Is een eeuwige discussie waar al hele threads over zijn geweest.

Punt is dat Apple ten tijde van ongeveer OSX Lion in de bijbehorende keynote hier over heeft uitgewijd.

[Reactie gewijzigd door Pyrone89 op 10 september 2014 11:51]

Zo, dan heeft m'n vriendin, zusje, moeder, schoonmoeder, vader toch wel geluk met hun 4s. Ik had al tegen ze gezegd dat ze mogelijk geen iOS 8 zouden krijgen, maar ze ontspringen de dans deze keer :P
Wie wil er in godsnaam de versie hoger dan iOS6 op zijn iPhone 4 ;) TRAAAAG
4S staat er dan ook :)

Die had toch een fors snellere SoC aan boord, als ik me niet vergis.
En waarom zou je ze dat verteld hebben? Al sinds de eerste beta is het bekend dat d 4s nog mee mag spelen :)
Dat wordt weer 2 dagen of een week wachten. Servers zullen dan wel weer plat liggen. :')
Helaas nog niks gehoord over de iOS8 GM.. Hopelijk komen ze er nog wel mee vandaag.