Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Submitter: Balance

Netgear heeft de R7500 Nighthawk X4 officieel aangekondigd, nadat de komst van de high-end-router al eerder uitlekte. De 802.11ac-router moet dankzij ondersteuning voor quadstream-wifi hoge snelheden behalen, voor onder andere online gamen en het streamen van content.

De router kan in theorie snelheden behalen van 1733Mbit/s op de 5GHz-frequentie, opgebouwd uit vier 433Mbit/s-verbindingen, en 600Mbit/s op 2,4GHz, bestaande uit drie 200Mbit/s-connecties, voor een totale doorvoersnelheid van ongeveer 2,33Gbit/s. Die snelheid is hoger dan veel andere wifi-ac-routers op papier bieden, dankzij de ondersteuning voor multi-user multiple input multiple output, ofwel mu-mimo. De Wave 2-technologie van Quantenna zorgt voor die ondersteuning voor mu-mimo.

De router heeft daarnaast een Qualcomm-soc IPQ8064, met twee Krait-cores, die beide op 1,4GHz werken. De prestaties van de router zijn volgens AnandTech te vergelijken met die van de Asus RT-AC87, die ook over Quantenna's Wave 2-chipset beschikt, maar er zijn enkele verschillen. Waar de X4 over de Qualcomm IPQ8064-processor beschikt, draait de Asus op Broadcom BCM4709A. Daarnaast heeft de X4 zowel een esata-interface als twee usb 3.0-poorten, waar de Asus het met een usb 2.0- en een 3.0-poort doet.

De ondersteuning voor 4x4-mu-mimo moet voor hogere wifi-snelheden en stabielere verbindingen zorgen, maar Netgear voegt nog een functie voor efficiënte werking toe. De router heeft een lijst met apparaten en apps die de toewijzing van bandbreedte kunnen regelen. Apps en programma's die gebruikmaken van bufferen, zoals YouTube en Netflix, krijgen een hogere prioriteit dan apps en programma's die minder bandbreedte vereisen. Gebruikers kunnen de lijst zelf updaten, volgens Anandtech.

Netgear R7500 Nighthawk X4Netgear R7500 Nighthawk X4Netgear R7500 Nighthawk X4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Mochten er hier early-adoptors aanwezig zijn .. let op!

Initiëel zal MU-MIMO niet aanwezig zijn.

Quote SmallNetBuilder.com:

If you're looking for MU-MIMO support, you're also out of luck. NETGEAR said that the R7500 will not support Multi-User MIMO when shipments begin, but it will be added via a future firmware upgrade

[Reactie gewijzigd door xback op 3 september 2014 16:55]

Dit spul is niets voor de Europese markt. In de 5 GHZ band worden maar 4 kanalen beschikbaar gemaakt. Dan zit die band gelijk vol met 1 AP op 160Mhz. NIET kopen dus. Hetzelfde geldt voor de Asus.
Om het een en ander te verduidelijken:
Germany requires dynamic frequency selection (DFS) and transmit power control (TPC) capabilities on 5.250–5.350 GHz and 5.470–5.725 GHz as well, in addition the frequency range 5.150–5.350 GHz is only allowed for indoor use, leaving only 5.470-5.725 GHz for outdoor and indoor use.

Since this is the German implementation of EU-Rule 2005/513/EC, similar regulations must be expected throughout the European Union
Regelgeving:
EU-Rule 2005/513/EC
Beschikking betreffende het geharmoniseerde gebruik van het radiospectrum in de 5 GHz-frequentieband voor de implementatie van draadloze toegangssystemen met inbegrip van Radio Local Area Networks (WAS/R-LAN’s)

EU-Rule 2007/90/EC
Beschikking 2005/513/EG betreffende het geharmoniseerde gebruik van het radiospectrum in de 5 GHz-frequentieband voor de implementatie van draadloze toegangssystemen met inbegrip van Radio Local Area Networks (WAS/R-LAN's)

[Reactie gewijzigd door Clueless op 3 september 2014 16:54]

Die EU regels zijn prachtig, maar het is de regelgever per land die bepaald wat er mag. In Nederland zijn er op 5Ghz 9 40Mhz kanalen om te gebruiken, 5 80 Mhz kanalen en 2 160 Mhz kanalen. Met de spullenboel van Asus, Netgear en bijvoorbeeld Linksys heb je maar 4 40 Mhz kanalen, 2 80 Mhz kanalen en 1 160 Mhz kanaal ter beschikking. Ze maken maar een product voor de hele Emea markt dus ben je beperkt tot wat er mag in het land met de krapste regulatie. AVM doet dat met zijn Frtizboxen een stuk beter.
Als je aan 1 AP genoeg hebt dan maakt dat toch niets uit?
Niet als je een klein huis zonder buren hebt.
Hoe meer APs hoe slechter je netwerk wordt want die dingen storen elkaar, 5ghz werkt nog wel ok in dezelfde ruimte of door dunne muurtjes.
Je hebt helemaal gelijk. Op die manier zit de 5GHz band ook meteen vol.
De Netgear routers hebben wèl de optie om de landinstelling te veranderen naar USA. Daarmee krijg je de hogere kanalen in de 5GHz-band tot je beschikking. Ik zit hier met een R7000 op kanaal 161. Klein nadeel is dat sommige 5GHz clients de router niet zien als ie uitzend op hoge kanalen (HTC One M7 bijvoorbeeld). Met i-devices geen problemen.
Helaas zal die optie om de landinstelling te veranderen snel verdwijnen in opdracht van de FCC. De meeste fabrikanten knippen en buigen voor elke oekaze die uit de US komt. Asus is al begonnen om deze faciliteit de verwijderen in de firmware updates. Pas dus op je tellen bij het updaten. Cisco bijvoorbeeld blokkeert het terugzetten van oudere firmware op bepaalde AP's.....
Ik begrijp de komst van deze router niet echt. De R7000 bestaat al een tijdje en de R8000 is ook al te krijgen. De snelheidswinst die deze router biedt (tov de R7000) zal beperkt zijn met de huidige apparatuur, dan wil je liever de R8000 die nu ook nog niet volledig benut wordt maar wel meer perspectief voor de toekomst biedt.
En het prijsverschil van 2× vergeten we voor het gemak even ;)

pricewatch: Netgear AC3200 Nighthawk X6 Tri-Band WiFi Router ¤ 299,-
pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000) ¤ 159,-

Iets zegt me dat deze net boven de R7000 geplaatst gaat worden en niet net onder de R8000.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 3 september 2014 15:23]

Klopt, maar de R7000 had ook een advies prijs van ¤200, de prijs van de R8000 is ook nog de adviesprijs.
De R8000 is niet voor de NL markt beschikbaar, deze komt pas in 2015.
Ik had het vorige model gekocht van Netgear (Netgear Nighthawk AC1900), ook 802.11ac met de hoop dat ik beter bereik zou hebben in m'n betonnen huis. Helaas kwam ik nog niet eens tot op de 1e verdieping. Voor mij is het daarom belangrijker dat de antenne's te vervangen zijn voor bijvoorbeeld 9 dbi versies.
Snap dat dat de bedoeling niet is in nederland maar het is de enige manier buiten Poe (wat ook slecht werkt) of kabels trekken.

[Reactie gewijzigd door MrRobot op 3 september 2014 14:40]

Als je echt slecht bereik hebt, kan je beter proberen op 2.4Ghz. De lagere frequentie komt beter door muren heen dan de 5Ghz.
Dat hangt van de situatie af. Ik ontvang overdag binnenshuis meer dan 100 sterke 2.4GHz accesspoints en de kwaliteit heeft daar flink onder te lijden. Echter op 5GHz ben ik de enige en haal dan ook hoge snelheid met lage ping.
Meerde wifi netwerken op 2.4Ghz zorgen er zeker voor dat je minder kwaliteit kan hebben. Maar dat komt omdat ze op de zelfde golflente zitten en vaak op de zelfde (standaard) kanalen zitten. Ik heb zelf mijn wifi op kanaal 4 gezet omdat die tussen de veel gebruikte kanalen in zit.

Waar ik op doel is dat een langere golf lengte (2.4 Ghz) een groter bereik heeft en makkelijker door een muur of iets dergelijks komt dan een kortere golf lengte.
Dan werkt 5ghz in alleen in dezelfde ruimte, ik heb betonnen vloeren dus een op zolder bij het trapgat zodat ik in het hele huis goed bereik heb. Met 100 buren is 2.4ghz inderdaad nooit stabiel, ik had 40 en was kansloos. Nu met voldoende 5 ghz dekking erg blij maar alle vaste apparaten hebben nog steeds een draadje!
Ik had het vorige model gekocht van Netgear (Netgear Nighthawk AC1900), ook 802.11ac met de hoop dat ik beter bereik zou hebben in m'n betonnen huis. Helaas kwam ik nog niet eens tot op de 1e verdieping. Voor mij is het daarom belangrijker dat de antenne's te vervangen zijn voor bijvoorbeeld 9 dbi versies.
Dit soort dingen hoor ik vaker, maar alleen aan de routerkant het bereik vergroten lijkt mij niet genoeg.
Je kan een sterker signaal uitzenden, je kan de antenne's verbeteren, maar het draadloze apparaat blijft uitzenden met hetzelfde signaal en dezelfde signaalsterkte, ontvangen is 1, maar je draadloze apparaat moet ook naar het accesspoint kunnen zenden.
Wat heeft een andere/betere antenne of een hoger vermogen dan voor zin?
AC standaard heeft juist minder bereik door muren etc heen vanwege de frequentie waarop gecommuniceerd wordt. De hogere frequentie heeft dan echter wel weer voordelen voor de overdrachtssnelheid. Wel trachten ze het bereik te verbeteren door beam-forming toe te passen, wat de signalen beter moet richten en dus een verhoging van de zendcapaciteit in een bepaalde richting realiseert.

Dus als je een AC router kocht voor het bereik: helaas, dat is inderdaad minder geworden. De snelheid waar je wel bereik hebt? Vele malen beter :)

Tip van de dag: haal je router eens uit de meterkast :) Het plafond boven een meterkast is bezaaid met koperleidingen, die de signalen prima blokkeren. Trekt een netwerkdraad door een buis naar de andere kant van je huis, en sluit je wifi router daar aan :) Ik heb de mijne op de tweede verdieping op de grond staan en door het gehele huis prima bereik. Ook op het dakterras.
Ik heb zelf ook de R7000 en 3 betonnen vloeren, maar prima dekking in en om het huis, probeer de router eens uit de meterkast te plaatsen, de eerste bounce is de deur en alle leidingen die er lopen helpt ook niet echt, het voordeel van de R7500 en de R7000 is dat je de antennes kan verlengen eventueel buiten de meterkast kan plaatsen. Verder is een goede client/ wifi adapter niet geheel onbelangrijk.
En hoe helpen we de volgende generatie wifi weer om zeep.

Als we straks allemaal zo'n router hebben, is in no-time de band weer vol.
Het kan nuttig zijn maar ik denk dat het al snel voor veel band vervuiling zorgt.

[Reactie gewijzigd door vDorst op 3 september 2014 14:37]

Ik mag toch echt hopen dat de gemiddelde "huis tuin en keuken" gebruiker niet deze router in zijn huis plaatst. Los van het feit dat het puur overkill is, zal de prijs niet mild zijn. Ook duurt het nog wel even voordat de 'provider geleverde' routers vervangen worden.

[Reactie gewijzigd door skaars op 4 september 2014 08:43]

Dat is voor mensen met een beetje dikkere muren een een Ziggo modem dus vanaf dag één. Bij ons thuis is zelfs op de begane grond is het wifi signaal van de Ziggo-doos om te huilen.
Dat is voor mensen met een beetje dikkere muren een een Ziggo modem dus vanaf dag één. Bij ons thuis is zelfs op de begane grond is het wifi signaal van de Ziggo-doos om te huilen.
Ik heb het Ubee modem van Ziggo en deze doet het prima op de begane grond en eerste verdieping, ook door een betonnen vloer.
Om full coverage in het hele huis te hebben, heb ik sowieso op elke verdieping een accesspoint, mijn hele huis is toch bedraad, dus aansluiten was simpel.
Elk provider modem is over het algemeen problematisch mbt de wifi. Een Fritzbox zou nog redelijk kunnen zijn, maar als je en fatsoenlijk draadloos netwerk wilt zul je toch echt een eigen router moeten neerzetten.
Oh niet alleen Ziggo hoor. Ik heb een glimmende Horizon box van UPC en dat is ook om te huilen! Een muurtje (wel beton, niet gewapend beton) naar de keuken, daar is het niet te gebruiken. Om nog een muurtje verder voor de badkamer maar niks te zeggen ;)

Gelukkig voor mij zijn de eisen voor het hebben van WiFi in die plekken niet zo hoog. Maar voor een grotere woning zou ik een router als deze aangekondigde toch wel overwegen. Zeker 1 antenna op 5GHz voor de betere snelheden wanneer je er dichtbij bent, voor de rest van de woning de 2.4GHz. (5GHz hogere frequentie, korter bereik).

Maar om deze router nu ook specifiek te noemen voor gamers vind ik (persoonlijk) wel wat ver gaan. Een beetje gamer heeft alles bedraad voor de beste prestatie!
Je kan niet zo maar elke willekeurige frequentie pakken, zowel qua wetgeving als storingen. Dus het lijkt me logisch dat het volstroomt en dat men dan weer bij een nieuwe techniek voor een andere band kiest. Zeker omdat 2.4Ghz in de meeste steden gewoon erg vol is en 5Ghz nog steeds problematiek oplevert bij langere afstanden.

OT:
Ben benieuwd hoe snel dit ding nou echt is. "Op papier" snelheidsclaims ben ik meestal wat huiverig voor. Het vorige model was in ieder geval razendsnel in WAN en LAN activiteiten :)
Hoezo is juist met "zo'n router de band sneller vol"? Met 5Ghz op zich heb je al veel minder overlapping, en met MU-MIMO en beamforming moet je nog minder overlapping hebben. Als je misschien in Japan woont waar dunne muurtjes de norm zijn in veel appartement complexen, dan ja, raakt de 5Ghz band in jouw omgeving snel 'vol'. Maar Met redelijk dikke muren tussen je buren zal het echt wel meevallen.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 3 september 2014 17:20]

Als we kijken naar de marketing achter de routers beginnen we een gelijkenis te vinden tussen de router antennes en de aantal scheermesjes... :+
De hoek van de antenne kan veel uitmaken. Mijn AP ligt op de vloer wat in de directe omgeving prima is, maar de uiterste ruimtes van mijn huis waar het bereik al minder is zie ik verschil als ik de laptop antenne (Edimax EW-7711USn met 5dBi omni directional) verticaal, diagonaal of horizontaal zet. Smartphone werkt daar het beste rechtop en de laptop antenne horizontaal. Als je AP meerdere antennes heeft die je los van elkaar kan buigen kan dat de kwaliteit voor verschillende apparaten aanzienlijk verbeteren.
Helemaal gelijk! Bij het scheren maakt de hoek van de mesjes ook uit! Zo kun je ook makkelijk in alle hoeken komen en is je bereik beter :+

[Reactie gewijzigd door junkchaser op 3 september 2014 23:59]

Ik heb exact hetzelfde. Geen groter bereik dan een router van 6 jaar oud. Maar ik zit meer aan een range extender te denken.
Beter een draad trekken naar een andere locatie en daar een extra accesspoint neerzetten.
Range extenders vergroten je bereik en vertragen je dataverkeer.
Bedankt voor de tip.
Theoretische snelheden, ben benieuwd naar de daadwerkelijke prestaties. Vooral de throughput naar LAN vind ik belangrijk. Heb je een syno op een Gb aansluiting, schakelt ie maar op 100 Mbit (al verwacht ik dat dit bij dit apparaat wel mee zal vallen). Wachten op de reviews!
Ik heb net de r7000 gekocht, en het was het geld waard. Die van mij gaat naar een familie lid en ik zal zeker naar deze upgraden. Ik kan niet wachten.