Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 62 reacties

Samsung heeft toch kinderarbeid gevonden bij een toeleverancier in China, ondanks dat het eerder zei geen werknemers onder de 18 te hebben aangetroffen. Vermoedelijk gaat het om kinderen die papieren krijgen om zich ouder voor te doen.

Scholieren werken bij Shinyang aan Samsung-smartphonesSamsung zegt de banden met de fabriek te verbreken als het bewijs vindt dat de faciliteit de kinderen met opzet heeft ingehuurd. De kinderarbeiders zijn aangetroffen bij Shinyang, een fabriek in de Chinese regio Dongguan. Er werken in totaal 600 mensen bij de fabriek.

De conclusie van Samsung komt niet als een verrassing: actiegroep China Labour Watch bracht vorige week een rapport uit met gedetailleerde informatie en foto's van kinderarbeid bij de fabriek, waar medewerkers onderdelen voor Samsung-smartphones in elkaar zetten. Daaruit bleek dat een tussenpersoon scholieren vanaf 14 jaar probeert te vinden in armere regio's om ze tijdens vakanties te laten werken in fabrieken; in die periode is het in fabrieken juist het drukst. Die scholieren werken dan veelal tot 11 uur per dag. Die scholieren krijgen papieren om zich ouder voor te kunnen doen, omdat werken onder 16 jaar illegaal is in China.

China Labour Watch kwam achter de misstanden doordat een activist van de groep undercover ging en daarbij gesprekken opnam met minstens vijf collega's die onder de 16 bleken te zijn. Ook nam hij foto's van de omstandigheden in de fabriek.

De vorige controle van Samsung vond plaats op 25 juni en volgens het Zuid-Koreaanse bedrijf nam de toeleverancier vanaf 29 juni de scholieren aan. Dat ligt in lijn met het verhaal van China Labour Watch dat het gaat om te jonge vakantiekrachten. Het is onbekend hoe vaak het laten werken van te jonge scholieren nog voorkomt in China. Bij een controle van honderd toeleveranciers vond Samsung naar eigen zeggen onlangs geen kinderarbeid.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (62)

Ik vind kinderarbeid altijd een beetje dubbel, uiteraard moeten kinderen gewoon lekker spelen en niet 11 uur per dag in een fabriek werken. Echter hebben gezinnen die getroffen worden door kinderarbeid het vaak al niet al te breed, door dit tegen te gaan komt er nog minder geld binnen en hebben de gezinnen het nog slechter.

Een betere oplossing lijkt me om de werkomstandigheden te verbeteren en ze iets meer loon te betalen, de winstmarge op een telefoon lijkt me groot genoeg om dit toe te staan. Bovendien kun je dat als fabricant aanprijzen dat je probeert de omstandigheden voor kinderen te verbeteren wat op mij overkomt als goede reclame voor je bedrijf. Alleen als het per wet niet mag dan wordt het moeilijk natuurlijk.

Neem die reclame als voorbeeld waar ze meisjes uit de prostitutie halen. "<naam> werkt aan een lopende band voor 2 euro per dag, en daar zijn we trots op". Dan is het ineens goed want voordat ze met die organisatie te maken kregen werkten ze in het kinderprostitutie circuit. Ondertussen klinkt dat ook redelijk als kinderarbeid. Omgedraaid, als ze alle kinderen uit de fabrieken schoppen god mag weten waar ze dan terecht komen?

Lastige zaak dus.
Ik kan jouw verhaal volledig onderstrepen. Ik heb een tijdje stage gelopen bij een leerbewerkings- en exportbedrijf in India en maakte mij in het begin ook druk om te jonge krachten. Het is echter allemaal niet zo zwart-wit als wij hier denken.

Om te beginnen is het vaak onduidelijk hoe oud mensen waren. Niet alleen omdat ze er over liegen en het moeilijk/niet te controleren is, ook hebben veel mensen helemaal geen papieren omdat ze gewoon nooit ingeschreven zijn bij de burgerlijke stand als zijnde "geboren" en er dus helemaal geen geboortecertificaat is. In het laatste geval kwam het ook vaak voor dat de mensen zelf niet eens wisten hoe oud ze precies waren. Ik kon zelf vaak niet goed inschatten hoe oud mensen waren omdat ik als NLer dat bij IndiŽrs gewoon moeilijker kon zien (vrouwen van 40 hadden nog wel eens het figuur van een 14-jarige), en bovendien waren het vaak mensen die door slechte voeding gewoon een slechte ontwikkeling/groei hadden gehad en het dus niet vergelijkbaar was met een goed doorvoede Hollandsche puber.

Daarnaast ging het in dat bedrijf om zogenaamde "dagwerkers"; orders zijn vaak relatief ad-hoc en benodigde arbeid was dus ook moeilijk te voorspellen. Daarom werkte het er zo dat er 's ochtends werd bepaald hoeveel werk er was, en er dan mensen buiten in de rij stonden om te werken. Dan kregen dus een aantal mensen een opdracht om iets te doen (leer met de stans-machine in vierkantjes snijden, leerlapjes dubbelvouwen, etc etc). Zij namen dan een groepje mensen mee (vaak hun familie) en deden dan de hele dag samen het werk waar ze zich voor ingeschreven hadden. Zo was een familie in ieder geval samen, en als je dan een regel stelt dat alleen het jongste kind niet naar binnen mocht dan is dus ůf dat kind alleen buiten, ůf kan de vader of moeder niet meewerken en missen ze een enorme hoeveelheid van hun inkomen.

Ten laatste zien wij kinderarbeid over het algemeen als "slecht" omdat wij vinden dat kinderen naar school moeten. In veel gevallen is de keuze voor hen echter niet "werken-versus-school", maar "werken-versus-honger".

Ik ben destijds een paar keer voor het blok gezet: "okee, moeten we deze persoon nu ontslaan?". Uiteindelijk heb ik mij in die fabriek ingespannen voor een veilige werkomgeving, regels dat sommige activiteiten (die bv gevaarlijker of fysiek zwaarder waren) niet door kinderen/jongeren gedaan mochten worden, en een simpele maar voedzame maaltijd in de middag.

Dus tja; kinderarbeid is niet zo simpel als wij het doen voorkomen.
Kinderen moet niet werken maar naar school! Gelijkwaardig onderwijs voor jongens en meisjes is de beste manier om een land te ontwikkelen. Door onderwijs daalt de bevolkingsaangroei, stemmen mensen verstandiger (in een democratie) en komen ze sneller op voor hun rechten en het milieu. Ze hebben later ook meer kans op een beter betaalde job.

Door kinderarbeid te verbieden verhoog je de kansen op onderwijs en verbeter je hun toekomst op lange termijn ipv op korte termijn.
"Kinderen moet niet werken maar naar school!"

Makkelijk roepen vanuit een ontwikkeld land met hoge bevolkingsdichtheid en sociale veiligheden.
Daarom moeten wij, die in een ontwikkeld land met hoge bevolkingsdichtheid en sociale veiligheden leven, een nultolerantie hebben voor kinderarbeid.
Veel beter is inderdaad om de omstandigheden te verbeteren en te zorgen dat er mogelijkheden komen voor scholing en dergelijke. Probleem is dat wanneer ze eruit geschopt worden en niets meer verdienen, mogelijk een hele gezinnen niet meer de minimale behoefte's kan voorzien (eten, schoon water, dak boven het hoofd).

Dergelijke zaken reguleren in combinatie met scholing en normale arbeidstijden werkt vele malen beter.
Bij die reclame gaat het waarschijnlijk over zwerfkinderen, dat is een compleet andere zaak, alhoewel ik de reclame ook een beetje verwarrend vind, oa omdat het redenaties als bovenstaande ondersteund.

In dit geval gaat het om kinderen die te jong zijn om te werken, zeker in zulke fabrieken, 11 uur per dag. Dat kun je niet vergelijken met de situatie hier. Het is volgens mij zeker niet wenselijk om dit structureel te 'verberteren' want elk kind dat goedkoper het werk doet van een volwassene neemt een arbeidsplaats in van een ouder die wel een gezin kan onderhouden waardoor het kind niet 11 uur per dag in een fabriek hoeft te werken.

En je zegt het zelf al; het mag niet per wet, dus waar hebben we het nog over...
11 uur per dag in een fabriek werken is inderdaad niet weggelegd voor een 14 jarige, maar dat een 14 jarige Łberhaubt niet mag werken vind ik ook een beetje vreemd. Ik weet nog goed dat ik rond die leeftijd baalde dat mijn opties beperkt waren tot het nemen van een krantenwijk, waar er dan nog een bij kwam in de vakantie. Dat is dus echt werk dat je niet full time wilt doen in je vakantie en fabrieksarbeid bij een electronicafabrikant (wat ik op mijn 17e deed), had ik ook echt veel liever gedaan in die tijd.
Dit gebeurt wel veel in China en de grootte merken worden vaak aangesproken met dit soort aanklachten wat eigenlijk niet hoort.
Ik loop vaak in dit soort fabrieken rond. Er zijn toch wel een paar dingen die je je moet realiseren met fabrieken in China en Nederland. Zo heeft bijvoorbeeld Philips Aachen wel geteld een man of 50 op de gehele plant terwijl Osram Foshan (nabij Dongguan) op een fabriek een kleine 6000 man heeft. Dit is nog niet eens uitzonderlijk er zijn units met 50.000 man en nog meer.
Vervolgens lijken jonge Chinezen veel op elkaar. Ook wisselen ze elkaars ID uit of regelen ze een copy. Ga hier als werkgever maar iets tegen doen.
Daarnaast komt ook met enige regelmaat de politie langs (hoewel die vrij corrupt zijn) om fabrieken te controleren.

Verder mag het wel zo zijn dat ze 11 uur werken maar dit is iets wat werknemers ook eisen. Bied je ze 8 uur aan vertrekken ze simpelweg. De overuren is namelijk hetgeen waar ze op verdienen. Ook kun je klagen over de fabrieken hoe ze opereren maar uiteindelijk is dit niet Nederland met talloze veiligheidsmaatregelen. Het is gewoon nog niet zover ontwikkeld daarnaast luisteren ze ook niet. Je kunt ze keurig stofmaskers geven maar die leggen ze keurig naast zich leer omdat ze storend zijn tenzij je dreigt ze te ontslaan wat ook niet practisch is.

Ik heb vaak het idee dat we dit soort praktijken erg vanuit de Nederlandse positie bekijken maar uiteindelijk is dit China, niet Nederland. Het is allemaal nog in ontwikkeling en het is goed dat Samsung hier actief naar kijkt. Dit is niet iets nieuws dankzij China Labour Watch gebeurd.

Daarnaast laten we elkaar ook niets wijsmaken dat dit soort organisaties hun brood verdienen door regelmatig in het nieuws te komen. Hoe krom het soms ook is zoals hier 600 man en waarschijnlijk 5 foute met valse papieren we praten dus over minder dan 1% en als het een onderdeel is van een grotere fabriek (zeer waarschijnlijk geen enkele draait enkel voor Samsung) is het nog een veel lager percentage.
Dit dus.
Het gebeurd hier regelmatig dat een jongere het id leent van zijn oudere broer / vriend / klasgenoot die op hem lijkt en daar mee probeert een baan te vinden. Je kan een enorm uitgebreid antecedenten onderzoek gaan doen als werkgever maar ga daar maar aan staan met 3000-6000 werknemers. En dan ook nog eens een verloop van gemiddeld 3 maanden.
In de Jumbo en AH werken ook genoeg kinderen die vaak niet ouder zijn dan 15. Sterker nog, als ik tegenwoordig in supermarkten kijk wordt er alleen nog maar geselecteerd op zo jong mogelijke scholieren om de kosten te drukken...

[Reactie gewijzigd door Silent Thunder op 14 juli 2014 09:04]

Met het verschil dat in Nederland kinderen van 13-14 max 7 uur per dag mogen werken op niet-schooldagen (op schooldagen zelfs helemaal niet), en kinderen van 15 max 2 uur op schooldagen en max 8 uur op niet-schooldagen. bron Dus geen 11 urige dagen voor Nederlandse jongeren.
Dus wij hebben de perfecte tijd ontdekt dat je mag werken, en alle andere tijden zijn per definitie slecht? Wij weten dat natuurlijk het beste van de hele wereld...

Buiten dat 11 uur mij ook wel erg lang lijkt zijn de mensen daar sowieso heel anders dan hier, en dus zeker niet 1:1 te vergelijken...
Behalve dan dat in China kinderen onder de 16 niet mogen werken. Zoveel anders is het dus niet?
Toch wel, want hier mag je dus WEL werken voor je 16de :) Staat zelfs in de post waar ik op reageer...

Maargoed daar ging het niet om, het gaat er om dat we onze manier van denken hoe iets moet zijn niet perse hoeft te stroken met het denken van een land aan de andere kant van de wereld.
Daar heb je gelijk in, China is niet Nederland.

Er zijn inderdaad verschillen alhoewel ik niet weet of er soortgelijke uitzonderingen zijn in China. Wel is het zo dat de gedachte achter beide regels is dat kinderen onder de 16 niet structureel moeten werken, hooguit wat bijbaantjes. Zowel aan deze, als aan de andere kant van de wereld.
tja, mogen en gebeuren zijn 2 verschillende dingen.. 11 urige dagen ken ik ook wel voor 15 jarigen (gewoon als 2 diensten aan elkaar geplakt).. Ook in nederland komt dat gewoon regelmatig voor hoor..
Beetje een rare vergelijking omdat de jeugd daar doorgaans vrijwillig werkt (en niet voltijds). Dat is iets totaal anders.
Denk je nou werkelijk dat veel jeugd daar echt zo vrijwillig werkt? vaak moeten ze ook gewoon van hun ouders een baantje zoeken.. En genoeg gezinnen die ook in nederland die inkomsten gewoon nodig hebben om het hoofd boven water te houden.. Denk nou niet dat alles in nederland zo rooskleurig is en beter is als bv in China..
Waar baseer je dat op?
Als het gaat om een 'vakantiejob' en er geen dwangarbeid aan te pas komt zie ik het probleem niet echt. Buiten het feit dat het illegaal is in China om onder de 16 jaar te werken...
Vanaf ik in het middelbaar onderwijs zat ging ik tijdens de zomervakantie (zoals zoveel anderen) ook af en toe bij de plaatselijke boer werken om wat extra centjes in mijn spaarpot te hebben. :)

[Reactie gewijzigd door dimitrimissinne op 14 juli 2014 08:50]

Precies. Ik was als kind ook in de weer met eerst een folderwijk en later een krantenwijk, en in het voorjaar en de zomervakanties vaak tussen de bollen (koppen en rapen). Daar wordt je niet slechter van. Er is een verschil tussen kinderarbeid en vakantiewerk wat mij betreft.

Overigens heb ik eerder ook wel verhalen gehoord over verplichte "stages" van scholieren in dit soort fabrieken. Dat leek meer op dwangarbeid als je het mij vraagt.
Alhoewel Samsung dit soort beslissingen voornamelijk uit PR-oogpunt zal maken, is het wel goed dat het gebeurt. Het kan er voor zorgen dat kinderen en tieners meer ruimte en tijd krijgen om zich te ontplooien, waar ze meer aan zullen hebben als volwassene dan weten hoe je een plastic hoesje inpakt.

En ja, ik realiseer me dat in Nederland tieners ook vakantiewerk doen tussen 14 en 16/18 jaar, maar de leefomstandigheden in China zullen toch ook anders zijn dan hier.
Met ontplooien bedoel je bedelen op straat of hun lichaam verhuren aan een 'rijke' buitenlander? Want dat is vaak wel de realiteit. Ik durf niet te zeggen of het in dit specifieke geval ook speelt, maar alleen kinderarbeid verbieden en er van uit gaan dat het dan 'goed' is, is erg naief.

Uitbuiting moet absoluut voorkomen worden, maar kinderarbeid kan je pas afschaffen wanneer de ouders voldoende inkomsten hebben voor eten, schoon drinkwater en een dak boven hun hoofd.

Ik ben bang dat het wegvallen van werk meer schade doet in de gezinnen waar de kinderen onderdeel van zijn, dan de kinderarbeid zelf.
Ik begrijp dat je tegen het uitbuiten van kinderen bent. Dat is een heel goede zaak,
maar ik lees hier dat het om vakantiewerk gaat van 14 jarigen?
Goed, de wet moet omzeilt worden omdat onder de 16 werken niet is toegestaan, maar ik lag met mn 14 jaar ook al tussen de bollen in het land in de vakanties om een extra centje te verdienen. En dat was, (inclusief pauze dan) wel 10 uur en soms meer. Het ging er om zo veel mogelijk uur te draaien, want dat betekende zo veel mogelijk geld aan het eind vanm de vakantie.

Zo heb ik mijn Sinclair ZX81 bij elkaar gespaard.

[Reactie gewijzigd door Philos31 op 14 juli 2014 08:48]

Goed dat er zoiets bestaat als China Labour Watch, daarmee merk je dat het stilletjes aan toch evolueert naar een normaler land.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 14 juli 2014 09:04]

Samsung zegt de banden met de fabriek te verbreken als het bewijs vindt dat de faciliteit de kinderen met opzet heeft ingehuurd.
Following the investigation, Samsung decided to temporarily suspend business with the factory in question as it found evidences of suspected child labor at the worksite. The decision was made in accordance with Samsung's zero tolerance policy on child labor.
Ze hebben de samenwerking dus al voorlopig opgezegd.
China Labour Watch kwam achter de misstanden doordat een activist van de groep undercover ging en daarbij gesprekken opnam met minstens vijf collega's die onder de 16 bleken te zijn. Ook nam hij foto's van de omstandigheden in de fabriek.
Linkje svp
mja ik vind het ook bijzonder hypocriet dat wij met onze maatstaven naar een land als china durve kijken,
volgens onze maatstaven horen kinderen op school te zitten, en dan liefst maar een uurtje of 5 a 6 per dag anders wordt het te vermoeiend, verder hebben ze natuurlijk recht op sport, vakantie, mooie leren en een 'spel'computer.

wat we maar al te graag vergeten is dat als deze kinderen niet in een fabriek werken, ze dus op straat moeten gaan bedelen, of erger nog hoereren om aan die paar centen te komen die hun ouders zo hard nodig hebben om ze Łberhaupt naar school te kunnen sturen.

mijn ouders hebben het OOK meegemaakt (kinderarbeid) en die is ook hard nodig geweest om de welvaard en de eoconomie genoeg te stimuleren om het nu overbodig te maken, voor bepaalde 'rechten' is geld nodig of een zeer totalitair regime (dat leraren dwingt om gratis les te geven, en bouwvakers om gratis scholen te bouwen),

feit is dat we liever hele gezinnen om zien komen van armoede, dan dat we kinderarbeid zien die dat voorkomt. hoe vreselijk wij het in onze beleving ook mogen vinden, er zijn echt ergere dingen dan dat... en dit probleem moet je bij de bron aanpakken niet bij de symptomen
Kinderarbeid levert geen verbetering van de levensstandaard op! Scholing doet dat wel.
Een kind laten werken, voor weinig geld, beroofd hem van zijn kans een betere positie op de arbeidsmarkt te verwerven. Scholing, en in het geval van de 3e wereld moet je denken aan simpele dingan als leren lezen, is de enige manier om het bestaan te verbeteren.

En ja, om nu simpel te zeggen "Hee een fabriek met kinderen, sluit die toko maar" is inderdaad niet perse een goed ding. Dan breng je de kinderen inderdaad in een nog slechtere situatie, wat niet weg neemt dat de werk situatie ook slecht is.
Naar mijn mening moeten klanten van zo'n fabriek deze dwingen de kinderen ook scholing te geven en een eerlijk loon. Dat zou een mogelijkheid zijn om de ongewenste situatie beter te maken.

Met de vinger wijzen is sowieso niet de oplossing, meer willen betalen komt al meer in de buurt. En zo heilig als wij, het westen, zich doet voorkomen zijn we ook niet helaas. Er zijn genoeg westerse landen waar de vork niet goed op de steel zit.
Idd hier in het vrome kuch kuch Nederland zijn we geen haar beter. Geen kinderen.... Maar wel Roemen, Polen en Bulgaren naar binnen halen tegen over het salaris van een zestienjarige...complete woongroepen weggedrukt in zomerhuisjes of caravans....


Tja wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Dat is omdat we zelf te lui zijn om te werken. http://www.nu.nl/werk-en-...iet-werken-in-kassen.html
Als er dan groepen elders uit Europa zijn die wel willen werken, dan is het logisch dat we die hier naartoe halen.
wil je dat wat je daar stelt eens vertellen aan al die werkloze vrachtwagenchauffeurs................
Of de mensen in de bouw ( bijvoorbeeld de Eemshaven project ).

Daarnaast moet je even bedenken tegen wat voor een salaris en omstandigheden.
Nederlanders willen wel werken, maar gezien de reiskosten haast niet meer opwegen tegen het salaris dan houd het rap op.
Als je al Łberhaupt reiskosten krijgt.

Als ik voor laat zeggen een kleine 1300 aan salaris helemaal naar het westen moet knappen en daaraan een paar honderd euro aan benzine verstoken dan klopt er iets niet.
Terwijl er in mijn omgeving banen genoeg zijn, maar die dus vervuld worden door Oostblokkers.
Dus ik zou maar gauw wakker worden en niet zomaar geloven in de verhaaltjes van de media, maar gewoon echt gaan verdiepen in de oorzaak van de werkeloosheid binnen bepaalde functiegebieden.

[Reactie gewijzigd door Amadeus1966 op 14 juli 2014 16:52]

Er is natuurlijk een downsite aan dit al, als kinderarbeid uitgebannen wordt of het nu per wet is of op een andere manier door die fabrieken te sluiten, gaat het Samsung mobieltje geen 200 euro meer kosten voor de westerse consument maar 500 euro, want ergens moet de winst van Samsung vandaan komen en dat geldt ook voor andere leveranciers, dan loopt men weer te schelden dat een mobieltje zo duur is en het maar 2 jaar meegaat. :)
volgens onze maatstaven horen kinderen op school te zitten
Ook volgens de wet in China.
10 jaar en 2 gulden per uur. Dat is ook slaven- en kinderarbeid voor Westerse beschaafde normen.
Dat is afhankelijk van zijn leeftijd natuurlijk.
Mijn ouders kochten nog ijsjes voor een dubbeltje, voor dat hongerloon van die ijsboer komt nu niemand meer zijn bed uit O-)
Het blijft sowieso kinderarbeid (althans in BelgiŽ). Vanaf 15 jaar kan je daar (beperkt) legaal werken.
In nederland niet noodzakelijk. Als je 13 bent mag er maximaal 12 uur per week gewerkt worden, binnen de regels die verder van toepassing zijn. Het gaat dan vooral om een folderwijk of oppassen.

Zie deze website voor een overzicht: http://www.nibud.nl/schol...jes/regels-afspraken.html
Hoe heeft jouw comment een +1 gekregen? heb je erbij gerekend dat de gulden vroeger best veel waard was? heb je gelezen dat dat een vakantiebaantje was van TheBorg? ik vind dat er heel erg veel tegenwoordig wordt gezien als kinder arbeid of als kinder mishandeling. maar ja, dat is off topic.

On topic: Ik las het hierboven al maar Samsung zou inderdaad een soort werk leer traject op moeten zetten. wat mij betreft is het niet erg als er kinderen werken, als ze er maar wat aan hebben. elke dag werken in een fabriek kan vervelend zijn.. maar als ze daar nou eens een mooie studie bij krijgen waarna ze ook gelijk een mooie diploma naar binnen kunnen slepen?
Jij zat in de openlucht, kon tussendoor drinken en misschien wel even een hapje nemen van een snack. Je zult hoogstwaarschijnlijk ook ťťn of meerdere pauzemomenten gehad hebben welke langer duren dan 2 minuten om te plassen.

Is toch een groot verschil, bovendien had jij (wij!) toekomstperspectieven, welke deze mensen helemaal niet hebben. Hun enige perspectief is dat ze 'hopelijk' ook later in dezelfde fabriek aan de slag kunnen.
Je vergeet nog 1 ding. Borgje heeft het over vakantie werk. Schijnbaar heeft hij de lagere school nog kunnen afmaken en wie weet nog meer.

hier gaat het natuurlijk niet om vakantiewerk maar om kinderen die voltijds werken en geen school meer kunnen volgen. toch een groot verschil met vakantiewerk lijkt me.
Tip: Ga op vakantie naar China voordat je allemaal wijze lessen gaat houden over toekomstperspectiven. Jullie zijn allemaal opgegroeid in een land waar het individu daadwerkelijk iets waard is. Waar aandacht wordt geschonken door zowel de overheid als door je ouders - of in ieder geval 1 van de 2.

Als je ouders geen opleiding hebben, moeten werken om hun drankgebruik op pijl te kunnen houden, al je vriendjes, broertjes en zusjes moeten helpen met bouwen van de straten of aanleggen van andere infrastructuur, dan is zo'n fabriek vaak nog de beste oplossing. Verhoudingsgewijs is dat licht werk - hersendodend en veel uren. Maar relatief gezien, ben je vaak beter af dan de minder gelukkigen die in het vuil naar resten moeten zoeken die ze kunnen verwerken als voedsel.
Ja mensen, de rest van de wereld is niet zo mooi geasvalteerd als Nederland, waar de wegen naar een goude toekomst volledig zijn uitgebaand.

Het is goed dat Samsung hier aandacht aan besteed, maar domweg weren uit de fabriek en naar huis sturen daar help je niemand mee. Die kinderen gaan echt niet opeens naar school. Want let wel: uit de fabriek, is uit de verantwoordelijkheid van de producent.
Het zou ze sieren om met een carriere-plan te komen voor kids, om werk en opleiding te combineren. Heel Nederland zal van schande spreken, maar in perspectief geplaatst zijn die kinderen daar het meest mee geholpen. Thuis hebben ze het echt niet veel beter dan in de fabriek.
"Dus jij koopt geen vermalen neushoornpoeder? Dat is mooi, maar daar help je niemand mee en het zou je sieren als je naar Kenia ging om te helpen die neushoorns te beschermen." Kijk, andere opzadelen met allerlei overspannen verantwoordelijkheden is makkelijk. Helemaal niets doen onder het mom van "als ik het niet doe, doet een ander het wel / het valt allemaal wel mee", is nog makkelijker.

Door geen producten te kopen waar slaven/kinderarbeid aan te pas kwam, los je het probleem niet helemaal op, maar je helpt er in ieder geval niet aan mee. Het is geen totaaloplossing, maar ergens houd je eigen verantwoordelijkheid ook op. Tenslotte moet je ook weer niet onderschatten wat het effect is als consumenten massaal foute producten mijden. Zie bijv. bij koffie en chocolade.
"Dus jij koopt geen vermalen neushoornpoeder? Dat is mooi, maar daar help je niemand mee en het zou je sieren als je naar Kenia ging om te helpen die neushoorns te beschermen."
Ten eerste: Schande met hand in eigen boezem, want ik zou je niet durven zeggen of niet eens per ongeluk (zeker niet bewust) iets heb gekocht waar iets van een neushoorn in zit.
Als consument heb je de verantwoordelijkheid om zelf je keuzes te maken, en hopelijk zijn die dan overwogen en niet in strijd met welke wet dan ook. Als iedereen er zo over denkt kun je veel bereiken. Mee eens.

Daar houdt het dan ook op. Jij als consument kunt er alleen achter komen, als er aandacht aan wordt besteed door de media. Daarom is het belangrijk dat de producenten zelf ook verantwoordelijkheid op zich nemen. We hebben het hier niet over een "bakker op de hoek", maar corporaties die complete dorpen uit de grond stampen naast hun fabrieken.

Als producent, vind ik, gaat de verantwoordelijkheid verder dan alleen het product dat wordt gemaakt en de strikt westerse norm: kinderarbeid Ja / Nee.

Net als met de Neushoorn: de stropers hebben zelf het idee dat ze geen alternatieve manier hebben om zo veel geld te verdienen. Je kunt je jarenlang tegen hongerloon als eerlijk boer doodwerken, tot er een corporatie of regering komt en zegt "nu is dat land van mij". Of je kunt een paar olifanten / neushoorns jagen en er tonnen geld mee verdienen.

Naast het feit dat illegaal neushoorns jagen en kinderarbeid 2 totaal andere discussies zijn, op een ander continent nota bene.
Tenslotte moet je ook weer niet onderschatten wat het effect is als consumenten massaal foute producten mijden. Zie bijv. bij koffie en chocolade.
Monopoly van fair trade merken of wat bedoel je?
Dit is wel leuk en aardig, maar het gegeven dat de maatschappij sociaal-economisch zo achterstandig is dat kinderarbeid een betere optie is dan het alternatief, maakt niet dat je maar als norm moet accepteren dat kinderen maar in een fabriek staan te werken.

Juist de grote industriŽle machten waar de industrie gebaseerde economieŽn voor een groot deel op draaien, hebben de macht om een verandering teweeg te brengen en op deze manier af te dwingen dat die economieŽn/landen kijken naar een andere invulling van die fabrieken en dit ook doorvoeren in overige sectoren.

Het zijn altijd ontzettend grote landen met een enorme bevolking, dus het motief om voor die mensen te zorgen, zeker de groepen uit de mindere maatschappelijke lagen, is vaak niet zo aanwezig. Wanneer je de invloed hebt om dat te corrigeren, heb je als industriŽle macht de ethische verantwoordelijkheid om dat te doen. Als andere sectoren dat voorbeeld volgen, zal de overheid uiteindelijk ook inzien dat in het belang van de toekomst (naast uiteraard een beter leven voor die mensen, maar daar wordt in veel van die landen minder waarde aan gehecht) een menswaardigere standaard nodig is, ook voor die mindere lagen.
Zeker, en daarom moet je vanuit de positie die je nu hebt zodanig beredeneren dat hopelijk "al" (let op de quotes) met de volgende generatie kan veranderen. Maar elke waan dat vůůr die tijd daadwerkelijk iets kan veranderen is pure illusie. Lange termijn denken. Deze mensen staan er echt niet voor hun lol, dus moet je zorgen dat ze een keuze krijgen. Door ze nķ van eerlijk werk te voorzien. Met voorschriften, controles, veiligheidsmaatstaven: alles om de veiligheid en verzorging voor de werknemer te garanderen.

In andere landen zijn succesvolle proeven geweest met een kleine zorgverzekering, speciaal voor werknemers, e.d. Ik noem maar wat... dat zijn prima opties om ervoor te zorgen, dat de kinderen van de kinderen naar school kunnen, in een gebouw naast de fabriek en daar onderwijs en een warme maaltijd krijgen. DŠn help je ze pas echt.
Om je post aan te vullen, dit kinderen in derde wereld landen hebben niet echt veel keuze. Het is niet alsof de boze moeder haar kinderen geen school gunt. Ze hebben vaak gewoon niet genoeg geld en dan zal er gewerkt moeten worden. Wij kunnen hoog en laag springen, maar het vult hun portemonnee nog steeds niet. Erger nog, als door de ons geleverde sociale druk op bedrijven ervoor zorgt dat ze diezelfde kinderen ontslaan, wat dan? Wat voor opties blijven er dan voor hun over? Want er is nog steeds niet genoeg geld. Kinderprostitutie is helaas dan wel een optie.
Uit het rapport, pagina 4:
Shinyang employs many minors (under 18 years of age). These are typically students who enter the factory as temp workers.
Dit gaat dus wel om vakantiebaantjes.
Ik denk dat je wat te kort door de bocht gaat in je vergelijkingen...

-vrije wil
In het artikel gaat het over scholieren die met vakantiewerk wwat bijverdienden. Er wordt niet over uitgeweid of deze scholieren dit uit vrije wil deden of onder dwang van de familie.

TheBorg heeft vermoedelijk vroeger uit vrije wil wat werk gedaan om wat extra zakgeld te verdienen. Dit komt in Nederland wel vaker voor, en dit zou dan ook op zich geen probleem moeten zijn.
Maar met de ontwikkelingen van de laatste tijd (toename van werkeloosheid en bezuinigingen op de sociale zekerheid (het meeste merkbaar voor zij die het het hardste nodig hebben)) is het niet eens compleet ondenkbaar dat sommige kinderen onder zachte dwang vakantiewerk doen om het huishoudinkomen te steunen.

- legaliteit
In China is werken onder de 16 jaar blijkbaar bij wet verboden, onafhankelijk van de precieze omstandigheden. Over de uren die deze te jonge scholieren maakten wordt in het artikel niet zoveel gezegd (jammer... dat zou nuttige informatie geweest zijn.)

Nederland heeft vrijere regelgeving: kinderen van 13 jaar mogen een beperkt aantal uren (2 per dag, 12 per week) werken, maar nooit tijdens schooluren.
Ik kan je vertellen dat het aantal uren nog wel eens overschreden wordt, en uit het voorbeeld van TheBorg blijkt dat men zich ook niet altijd aan de minimum-leeftijd houd.

- toekomstperspectief
Aangezien het in het artikel gaat om scholieren ga ik er vanuit dat het toekomstperspectief niet heel veel afwijkt van de gemiddelde Chinees. Hoe goed of slecht dit is laat ik hier maar even onbesproken.

Het toekomstperspectief van de huidige Nederlandse jeugd ziet er echt even niet zo geweldig uit hoor...
De jeugdwerkeloosheid in sectoren buiten de ICT is zo hoog, dat sommige jongeren zich na het afronden van hun opleiding laten overhalen om een 'stage'(merk het verschil tussen de stage (zonder aanhalingstekens) die je als deel van de opleiding doet, en de 'stage' die je doet omdat je gewoon geen werk kan vinden) te nemen in plaats van een startfunctie: de werkzaamheden in een 'stage' zijn dan vergelijkbaar met de werkzaamheden bij een startfunctie, behalve dat je een fractie van het minimumloon betaald krijgt en na afloop van je stageperiode vervangen wordt door een andere stagiere.
Ook als je besluit om niet een 'stage' te doen na je opleiding... dan krijg je niet altijd een mooi toekomstperspectief:
- als je solliciteert op werk onder je niveau dan wordt je al snel afgewezen vanwege overkwalificatie: ook onder je niveau hebben ze vaak werknemers voor het uitzoeken.
- als je nog bij je ouders woont, dan krijg je geen bijstand zo lang je ouders nog inkomen hebben.
- als je niet meer bij je ouders woont, dan kan je een bijstandsuitkering aanvragen waarmee je met wat geluk net rond kan komen, maar na een tijdje krijg je te maken met de verplichte 'tegenprestatie', wat in het algemeen inhoud dat je verplicht moet werken voor een percentage van het minimumloon (de moderne versie van slavernij!)
- wat overblijft is solliciteren op toekomstloze baantjes, waarbij het de werkgever niet uitmaakt wat je opleiding is en hoe lang je bij ze wilt blijven werken. ondertussen kan je hopen dat de economie weer een keertje opkrabbelt (men voorspeld geloof ik tot 2020 toenemende werkloosheid...).
Hoe dit geheel in absolute zin vergelijkt met het toekomstperspectief in China kan ik niet zeggen omdat ik de details in China niet ken, maar ik kan je wel vertellen dat het toekomstperspectief van de huidige Nederlandse jeugd belabberd is vergeleken met het toekomstperspectief dat men - zeg - 15 jaar geleden had.

[Reactie gewijzigd door n-i-x op 14 juli 2014 14:11]

Off -topic, in reactie op hierboven toekomstperspectief: Wat ik je wel kan zeggen, uit eerste hand ervaring: best jonge nederlanders: Ga naar China! Daar zijn jullie goud waard.

China zoekt de westerse kijk op het leven, bij veel bedrijven kun je als adviseur zo aan de slag. Enige kwalificatie vereist: westerling, minimum inkomen 2000+ american dollars.

Als je zelf niet weet wat je toekomst in Nederland kan betekenen, kijk dan verder.. Nederland heeft zo'n kleine horizon dat ik alleen maar kan aanmoedigen: Kijk over die grenzen!

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 14 juli 2014 15:42]

En jij kon na je vakantie weer gewoon naar je school.... dat is het verschil tussen arbeid en dwangarbeid.
Dit is meestal enkel het opstapje naar verkapte dwangarbeid. In China neemt men het niet zo nauw met alle regels. Dat je 11 uur moet werken in zo'n fabriek is niet uit eigen wil maar omdat je ploegleider het bepaald. En dan krijg je hopelijk je overuren ook nog betaald.
Er zijn genoeg documantaires die alle misstanden in China in het licht plaatsen.
Maar de overheid neemt het allemaal niet zo nauw daar met haar eigen regels.

[Reactie gewijzigd door -=bas=- op 14 juli 2014 09:03]

En jij kon na je vakantie weer gewoon naar je school.... dat is het verschil tussen arbeid en dwangarbeid.
Hoe kom je er bij dat het dwangarbeid is (hooguit dat er dwang is vanuit het gezin zelf)? Daarbij gaat het volgens het artikel toch om scholieren, die gaan wel degelijk gewoon naar school, net als TheBorg deed...

Anyway ik wil het niet goed praten ofso, maar laten we de beschuldigingen ook niet erger maken dan het is...

edit: reactie van bas is ondertussen wel aangepast...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 juli 2014 09:09]

Prei planten. Ik heb er nog nachtmerries van. Drie weken poetsen en schrobben om de stank van je vingertjes af te krijgen. En dat voor echt geen 2 gulden per uur.
Schrale troost, ik ben begonnen voor een kwartje per uur op een scheepswerf in 1964 en dat gewoon 8 uur per dag. Ik kon na 6 weken werken de radio betalen die mijn ouders hadden voorgeschoten ala 70 gulden, kreeg 10 gulden korting omdat het zo goed was gegaan het werken. :) ben er echt niet slechter van geworden hoor.
Prei planten. Ik heb er nog nachtmerries van.
Maar het levert wel heerlijke groente op. En ach, als je het niet wil moet je het ook zeker niet doen.

Kinderen moeten niet hoeven werken. Ik zou zeggen, knuppel de ouders die hen dwingen. Dan maar nog minder geld. Niet mťťr gaan betalen natuurlijk, want dat is slecht voor de prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True