Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 31 reacties

Samsung heeft laten weten dat uit een onafhankelijk onderzoek naar arbeidsomstandigheden bij zijn Chinese toeleveranciers is gebleken dat er diverse misstanden zijn. Zo zou er vaak meer worden overgewerkt dan wettelijk toegestaan en er zijn gevaarlijke situaties aangetroffen.

Samsung heeft onderzoek laten doen bij honderd toeleveranciers uit China, circa de helft van het totale aantal bedrijven uit dat land dat werkt voor Samsung, meldt persbureau AP. Uit het onderzoek komt naar voren dat 59 Chinese toeleveranciers aan zijn werknemers geen beschermbrillen, maskers of andere beschermende attributen uitdeelt, hoewel dat wel vereist is. Jonge werknemers tussen de 16 en 18 moesten bij 48 bedrijven met gevaarlijke chemicaliën aan de slag, terwijl ook dat niet mag.

Een ander pijnpunt is dat er in vrijwel alle onderzochte bedrijven er langer wordt overgewerkt dan wettelijk is toegestaan. Dit probleem komt vaak voor bij Chinese ondernemingen. Verder zouden er bij veertig bedrijven onvoldoende evacuatieoefeningen worden gehouden en parttimers zouden bij 39 bedrijven overwerk niet gecompenseerd krijgen.

Samsung is meer aandacht gaan besteden aan de arbeidsomstandigheden bij zijn toeleveranciers toen China Labor Watch de firma HEG Electronics, een bedrijf dat voor Samsung onder andere telefoon en dvd-spelers produceert, beschuldigde van kinderarbeid. Een eigen onderzoek van Samsung zou hebben uitgewezen dat er geen bewijzen waren gevonden voor kinderarbeid, maar dat er wel diverse andere misstanden waren geconstateerd. Ook de Chinese overheid deed een onderzoek naar de beschuldigingen en kwam tot een soortgelijke conclusie als Samsung.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (31)

Je kan hier kritiek leveren dat samsung slecht is,
Maar wat mij betreft is het goed, dat deze problemen erkent en benoemd worden. Want dat legt het fundament voor het oplossen van deze wijd verspreide problematiek.

Samsung doet het met het assembleren van sommige toestellen ook aardig goed, door ze in zuid korea te laten bouwen waar werknemers relatief goed beschermt zijn. Andere goedkopere telefoons worden helaas nog vaak ten koste van geluk en gezondheid in China geproduceerd, waar over het algemeen weinig gedaan wordt om misstanden te voorkomen.

Wat mij betreft gaan samsung, en alle overige fabrikanten meer en meer de kant op van fairphone.
Inderdaad, wat mij betreft sterk marketingconcept van Fairphone. Jammer dat de grote jongens hier onvoldoende issue van maken. Kennelijk is de vraag, het bewustzijn en de interesse te laag bij consumenten om op, onder meer, goede arbeidsomstandigheden in te spelen als 'unique selling point'.

Een partij als Fairphone, hoe erg ik het initiatief apprecieer, heeft gewoon te weinig impact om echt een verschil te kunnen maken. Wel kunnen ze het besef aanzwengelen. Mocht het concept daadwerkelijk sterk aanslaan, dan gaan de grote jongens alsnog deze pionier volgen, waardoor de waarde van hun USP decimeert. Om succesvol te blijven met dit concept zal de markt voor telefoons die gemaakt worden met buitengewoon veel aandacht voor arbeidsomstandigheden een niche moeten blijven. Hopelijk wordt dit concept echter wel succesvol, waardoor de groten (in ieder geval in veel grotere mate dan nu) het voorbeeld gaan volgen.

Dit artikel gaat over Samsung, maar het zijn issues waar alle fabrikanten mee te maken hebben. Eigenlijk zou je er blind op moeten kunnen vertrouwen dat een telefoon (zeker één van meer dan 500 euro) geproduceerd is met aanzienlijke aandacht voor mens en milieu.

Was het echter het geval dat 'de meute', de consumenten, er veel waarde aan hechtten, dan was er veel meer productie in Europa gebleven, waar normen en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden en milieu veel hoger liggen cq strenger zijn.

Tot voor kort kon ik bij Nokia terecht voor een (deel) in Europa gefabriceerd toestel. Helaas kan dit niet meer zover ik weet...
(gelukkig kan ik bij andere productgroepen wel in Nederland/Europa terecht (horloge, m'n Bommeltjes :) )

Edit:
@pieper (hieronder)
Ja, ik weet zeker dat m'n Bommeltjes in Nederland worden gefabriceerd. De minder dure lijn(en) van bijvoorbeeld Greve worden wel elders gemaakt :+

[Reactie gewijzigd door Edddd op 1 juli 2014 20:00]

Ethical consumer (UK) onderzoekt sinds 1989 de sociale en milieu gegevens van fabrikanten van mobiele telefoons. Ofschoon fairphone het hoogste is gewaardeerd, hebben de meeste fabrikanten al jaren een verbeterprogramma (ethicalconsumer.org).
...(gelukkig kan ik bij andere productgroepen wel in Nederland/Europa terecht (horloge, m'n Bommeltjes :) )
Weet je zeker dat die Bommeltjes niet uit Roemenie of Indonesie komen?
Helemaal mee eens. Ergelijk hoe cynisch mensen tegenwoordig zijn op alles wat de wereld een betere plek wil maken (al is het maar een klein stapje).
Eens kijken wat Samsung in de praktijk ermee gaat doen. Dit soort situaties zorgen er altijd voor dat de productieprijs laag blijft. Elke aanpassing kost zijn geld en daarmee gaat de prijs omhoog. Dit lijkt me indirect Samsung in de portemonnee te raken.
Yep maar als zoiets bekend wordt en een grote krant gaat er herrie over maken dan kost dat je ook heel veel omzet. Dat risico moet je dus afwegen. Alles onder het tapijt vegen kan heel voordelig werken, maar Apple heeft er al een goeie rel om gehad (dankzij Foxconn), en Samsung is er (terecht) ook bang voor.
Niet alleen de kranten, ookal speelt de media natuurlijk wel een allesbepalende rol, kan het ook zijn dat er door overheden boetes worden opgelegd. Ik kan me in westerse landen nog wel voorstellen dat er op gegeven moment een verbod komt op niet 'eerlijk' geproduceerde producten. als een paar grote spelers vergenoeg gevorderd zijn kunnen ze met zo'n lobby concurrenten weer een hak zetten. Adapt to win.
De overheid hier kan er niks aan doen, tenzij de overheid daar meewerkt. Anders plakken ze alsnog gewoon een stickertje erop dat er geen kinderarbeid aan te pas kwam, en klaar. Wie controleert, kan iets doen. Op dit moment is het de slager die zijn eigen vlees keurt, of de Chinese overheid die doodsbang is dat de export in gevaar komt. Dat zijn nou niet de beste partijen, maar wel de enige die invloed hebben.
De overheid op zich zelf inderdaad niet. Maar partijen als Samsung wel met betere protocollen etc. De producenten kunnen namelijk wel e.e.a. gedaan krijgen, als zou blijken dat mensen daar meer geld voor over hebben.

Als ze hier echt iets mee gaan doen, dan vind ik het wel mooi dat Family Samsung zich daar nu op richt.
Ik weet nu al dat de dag gaat komen dat ze beschuldigend naar Apple wijzen en in onschuld gewassen heel hard zullen roepen: "Ja maar, zij hebben allemaal producten met kinderarbeid enzo! Dat mag helemaal niet..."

Je kunt t wel mooi afdwingen zo.
Huh? Dat het bij Samsung een hel is om te werken voor Chinese arbeiders is al geweten van toen de rel om Foxconn losbrak maar het interesseerde niemand een zier, iedereen bleef maar hameren op Apple. Het is dus echt wel bedenkelijk dat Samsung het zo lang heeft laten aanslepen. Het lijkt dus eerder een PR stunt dan een bedrijf dat echt iets wil ondernemen tegen de slechte werkomstandigheden bij hun onderaannemers.
De reputatie van Samsung is op zijn minst bedenkelijk, zie rank a brand waar bij de sector 'electronics' Fairphone op 1 staat, Apple op 2, en Samsung op de 13e plaats qua milieubeleid, klimaatbeleid en arbeidsomstandigheden.

http://m.rankabrand.nl/br...tor=119&title=Elektronica
Leuk, maar wie zijn zij? Zo te zien twee jongens uit Nederland.

En wie zegt dat de info waar zij zich op baseren klopt en niet beïnvloed is / wordt?

Als je doorklikt op die pagina en gaat kijken naar hoe Samsung aan die score komt, dan zie je dat op veel van hun vragen ze het antwoord van Samsung niet weten (staan vraagtekens), aan de Bronlinks te zien gaan ze niet verder dan de website van Samsung nalezen.

Lekker makkelijk trappen zo.
gaaaaap nieuws, nee het is al jaren zo, verbaasd, nee het zal nog jaren zo blijven.

Samsung doet nu net als apple aan marketing we gaan er iets aan doen. Paar controleurs die dan wat roepen, waarschuwingen naar de toeleveranciers in de media. De klanten zal het worst zijn die kopen gewoon samsung of apple of wat anders uit dezelfde fabrieken.

De Chinese overheid boeit het ook niet. Het brengt geld en werk op.
Dit soort situaties zorgen er altijd voor dat de productieprijs laag blijft. Elke aanpassing kost zijn geld en daarmee gaat de prijs omhoog.
Dat valt erg mee: de arbeidskosten zijn doorgaans een fractie van de totale productiekosten. Dat blijkt ook uit het feit dat de salarissen van werknemers van dat soort fabrieken in de loop vd afgelopen jaren aanzienlijk zijn verhoogd (na demonstraties vd werknemers) en dat geen dramatisch effect heeft gehad op de prijs die wij voor dat soort producten betalen.

Chinese Workers Win Wave of Raises
http://online.wsj.com/new...4256604575294620379224124
"Hon Hai, one of the largest employers and exporters in China, said this week it will double wages for some of its roughly 800,000 workers.."

iPhone manufacturer Foxconn to double worker salaries by 2013
http://www.zdnet.com/blog...rker-salaries-by-2013/438

https://www.google.nl/sea...s+labor+wages+electrocnis
Sasmung, apple noem ze maar op moeten voor de graaiende beurzen geld blijven verdienen, hoe meer hoe beter, hoe hoger de koers des te hoger de bonus van het top management. c.q de waarde van hun opties.

Het draait allemaal om geld en loonkosten kunnen maar een klein deel zijn. Ze zijn een deel en goedkoop moet goedkoop. doe jij het niet dan doet je concurrent het wel.
De arbeidskosten in high tech productie zijn bijzonder laag. Ik verwacht dus absoluut niet dat dit tot prijsverhogingen gaat leiden.
Het scheelt dat het in de realiteit gewoon maar een zeer minimaal percentage van hun klanten wat kan schelen. Ik ga er niet minder Samsung van kopen want ongeacht de omstandigheden zijn deze mensen simpelweg beter af dan zonder deze banen en bedrijven. Ik zou daarentegen wel minder Samsung gaan kopen als de prijs omhoog gaat (ongeacht de reden), dan zijn er betere alternatieven als er toch meer geld uitgegeven moet worden.
Dat is het gevolg van de consumptiemaatschappij. Het is jammer dat geld het meestal wint van de ethiek. De rijken der aarden maken misbruik van hun positie. Ook dieren worden het slachtoffer van deze mentaliteit, meer vlees voor minder geld.

Geld, een gezamenlijk vertrouwen in een valuta dat niets van waarde vertegenwoordigd laat ons keuzes maken ten koste van het welzijn van onze medemens en natuur. Het systeem is verziekt als je het mij vraagt.
Mee eens, behalve dan dat alleen rijk dit doet. Ook Jan Modaal kiest met zijn portemonnee. Ook als Jan een verantwoorde kip kan betalen, zal hij dat niet doen.
Maar Jan modaal zoals wij die kennen behoord nog steeds tot de rijkere van de wereld. En inderdaad verwacht ik ook niet dat ze voor een verantwoorde kip kiezen als er een paar cent te besparen valt, ookal zou de kip daar een veel beter leven door hebben gehad. Het is jammer dat mensen vaak egoïstisch zijn als het om geld gaat.

[Reactie gewijzigd door darkdesign op 1 juli 2014 17:31]

Het probleem is dat voor jan modaal totaal niet meer inzichtelijk is wat "goed" en "slecht" is.
Daardoor is de zogenaamde vrije keuze een illusie.

De tijden dat een vrije markteconomie de consument enigzins overzichtelijk liet kiezen tussen kwaliteit en kwantiteit liggen echt heel erg ver achter ons.

Arbeidsomstandigheden & Milieu waren de eerste 2 slachtoffers, het derde slachtoffer zullen wij zelf zijn. Er hoeft maar 1 (voedsel) produkt te komen met een enorm risico en het is einde oefening. Denk bv aan rundvlees en CFJ........dat had net zo goed iedereen kunnen treffen die ooit rundvlees had gegeten.

.....Arbo slecht in China: Another Amazing Discovery ! :X
We horen vaak verhalen over hoe slecht de omstandigheden en loon bij bedrijven als Foxcon wel niet is. Maar die is door kritiek van de Internationale gemeenschap en bedrijven als Apple eigenlijk al flink beter dan wat er voor de rest gaande is.

Mijn vader moest ooit een toezicht houden in een fabriek in China. De verhalen waarmee hij kwam waren echt onwerkelijk. Werknemers moesten verplicht vele overuren draaien, werden soms zelfs geslagen. Ben je ziek of heeft een familielid problemen en wil je een dagje vrij of kon je niet overwerken? Dan krijg je de loon van de hele maand niet uitbetaald! Zeuren kon niet, want zoveel werk was er niet. Want als jij dat werk niet wil doen, staan er nog tien andere Chinezen in de rij om het te doen.
Dit. Als je er zelf niet 24/7 iemand hebt zitten kun je er weinig aan veranderen. Ik heb zelf ook veel tijd in fabrieken doorgebracht en dit was zo'n beetje het standaard verhaal:

* Fabriek wordt getipt dat inspectie binnenkort langskomt. Meestal door mensen van het (internationaal gerenommeerde) inspectie bedrijf zelf, soms door een tussenleverancier of door een contact bij de klant zelf.

* Productie van het te inspecteren product wordt snel verplaatst naar de hal die voldoet aan alle regels. Is dit niet mogelijk dan wordt de bestaande hal zo snel mogelijk van tijdelijke upgrades voorzien. (Ik heb meegemaakt dat de hal+apparatuur de nacht voor de inspectie nog even snel in de verf werden gezet.)

* Gevaarlijke stoffen worden verwijderd, personeel wordt voorzien van nieuwe uniforms, mutsjes, brillen, handschoenen, etc.

* Jong, tijdelijk, onervaren of onprofessioneel personeel wordt verwijderd en vervangen door ervaren supervisors die precies weten wat ze wel en niet kunnen zeggen uit andere delen van de fabriek.

Wanneer de inspectie langskomt zijn de vouwen in de nieuwe uniformen en andere aanwijzingen die duiden op een tijdelijke upgrade nog duidelijk zichtbaar, maar goed, men voldoet aan de regels. Inspectie geslaagd. Het is een groot toneelspel.
Je vergeet er bij te zeggen dat de vaak westerse inspecteurs zich maar al te graag laten omkopen. Dineetjes, KTV met wat leuke meisjes op kosten van de fabriek, komt maar al te vaak voor.
Als je chinezen niet meer laat over werken worden ze gek want ze reizen dagen om dan zo veel mogelijk te werken in een paar maanden om weer naar huis te gaan met geld.

Verder, rekeninghoudend met de wensen van de arbeiders zelf, is dit zeker een goede zaak.
Als je chinezen niet meer laat over werken worden ze gek want ze reizen dagen om dan zo veel mogelijk te werken in een paar maanden om weer naar huis te gaan met geld.
Dat is geen keuze dat is (helaas) hoe het in China werkt.
Het probleem is ook er in China nog veel arme provincies zijn waarvan ze de mensen nog op de manier, IMO, kunnen uitbuiten.
Ze trokken massaal naar China om massaal en goedkoop te produceren, met de oogkleppen op, om nu opeens de heilge uit te hangen, beetje laat maar laat men hopen dat er daar veel verandert en vlug.

Tijd voor een LABEL, dat een gezonde werkomgeving bevestigd, en een bewustwording bij de koper.

[Reactie gewijzigd door pgm5700 op 1 juli 2014 17:56]

Yep...
Jammer.
Het is in ieder geval wel opvallend en in mijn ogen onbegrijpelijk dat een bericht over vermeende misstanden in de fabrieken die voor Apple produceren hier het nieuws haalt en iedereen op Apple begint in te hakken terwijl een bericht over ernstige situaties in Samsung fabrieken wordt genegeerd. http://www.nu.nl/tech/377...tig-zieke-werknemers.html Ik heb het bericht als nieuwstip aan Tweakers gemeld.
Ik ga er niet vanuit dat dit opzettelijk gebeurd maar voor de algehele beeldvorming is het m.i. belangrijk om het hele verhaal te vertellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True