Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Gebruikers kunnen Google Now gaan gebruiken in meerdere talen tegelijk. Momenteel is het gebruik van Google Now alleen mogelijk in de systeemtaal, maar de zoekgigant wil dat snel gaan veranderen, vermoedelijk mede vanwege de release van Android Wear-smartwatches.

Google wilde de functionaliteit oorspronkelijk deze week beschikbaar maken, maar de release volgt nu later om nog enkele kritieke bugs te pletten, meldt Cnet. De functionaliteit moet het mogelijk maken om in het Engels tegen Google Now te zeggen 'take a note' om die daarna in het Nederlands in te spreken. Diverse functies van Google Now zijn alleen nog in de Engelstalige versie beschikbaar.

De modus om tot zeven talen tegelijk te ondersteunen is wellicht nodig voor smartwatches met Android Wear; die leunen zwaar op input via spraak, maar in veel talen zijn functies nog niet beschikbaar door beperkingen in de speech-to-text-engine van Google zelf. De meertalige ondersteuning zou daarvoor een lapmiddel kunnen zijn.

Momenteel werkt Google Now alleen nog in de systeemtaal; wie dus alle functionaliteit van Now op zijn smartphone wil gebruiken, moet zijn hele smartphone in het Engels zetten.

Google Now

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Dit drop ik even hier. Ik had het op Google+ gepost. Maar ook maar even met mede tweakers delen.
https://plus.google.com/1...2070987/posts/bzFYYGkDQTU

Google Now is nu zelfs vanuit elk scherm benaderbaar. Zelfs wanneer scherm uit staat en aan de oplader hangt. Dit betekend dus ook tijdens het auto rijden !! _/-\o_ _/-\o_

-----

Ontopic:

Overigens vraag ik mijn af, hoe zou dat moeten gaan met dingen als:

"Okay google" Navigate me to gereedschapskiststraat vijfenvijftig by lopend? Dus gecombineerde vraagjes. Nu zeg ik er wel bij dat zo'n straat niet echt bestaat maar gaat even om de 'G' als klank en by foot of by lopend :D

Betekend dit dus dat het alleen met dingen als

-Remind me
-Take a note
-Call

werken en de rest vervalt?

Edit:
Ik heb het al!?!?
https://www.dropbox.com/s...t_2014-06-30-11-32-05.png

Primair en secundaire taal.
https://www.dropbox.com/s...t_2014-06-30-11-35-38.png

[Reactie gewijzigd door ibson op 30 juni 2014 11:36]

Google Now is nu zelfs vanuit elk scherm benaderbaar. Zelfs wanneer scherm uit staat en aan de oplader hangt. Dit betekend dus ook tijdens het auto rijden !! _/-\o_ _/-\o_
Ik wil dat juist niet. Google pushte dat al eerder via het Google home screen. Dus ik gebruik expres een ander homescreen. Ik wist trouwens niet dat ze het nu via een andere weg ook lijken te pushen.

In de auto kan je ook gewoon blind de options' knop een seconde ingedrukt houden (om Google Now te openen vanuit elke situatie) en dan 'okay google' zeggen.

Waarom dit voor mij onwensbaar is?

1) Wat gebeurt er met de batterij als de microfoon constant aanstaat?
2) Constant-aan microfoon is een compleet nieuwe bron van informatie met ongekende mogelijkheden. De informatie die google van mij gaat weten is me te persoonlijk van aard.

Gaat google in de toekomst de stemmen van je vrienden herkennen? Advertentiewoorden 'berekenen' uit je gesprekken? Emotie herkennen bij bepaalde onderwerpen? Ze horen nu in ieder geval al naar welke muziek je luistert. Kunnen ze daarmee beginnen.

Eerst Google Home, toen de Chrome Cast app, en nu dus Google Search. Ze proberen alles om jou de permissies van 'Altijd aan' microfoon te accepteren. Onderschat niet waarom ze dit ongetwijfeld zo graag in handen willen hebben, wat er in de toekomst allemaal mogelijk is en dat voor onderzoekdoeleinden bepaalde fragmenten op de googleservers gaan staan. Voor de mensen die er iets mee hebben: Dan zijn ze voor de wet ook meteen in handen van de NSA.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 30 juni 2014 13:37]

Het werkt alleen als je scherm aan staat. Dus gelockt en scherm uit zal niet werken, dat is de Moto X.

Scherm uit zal alleen werken als er een lader aan hangt, dus in auto of 's nachts. Maar is snap je vrees. Van mij mogen ze best weten ondertussen hoe mijn plas klinkt tegen de wc pot. Ze weten al alles van me 8)7

[Reactie gewijzigd door ibson op 30 juni 2014 13:55]

Nevermind, gevonden.

[Reactie gewijzigd door WoutF op 30 juni 2014 17:53]

Wat zocht je ? Ik had je trouwens op G+ gecommentarieerd voor deze vinding.
Hopelijk helpt dat ook voor het navigeren naar plaatsen in de buurt. Google Now werkt mooi voor heel veel zaken. Zoeken, alarm zetten, applicaties starten, notities naar je zelf mailen. Alleen navigatie naar plaatsen in nederland is een ramp. Amsterdam lukt nog (als je het op z'n engels uitspreekt), maar probeer dat maar eens met een straatnaam. Of probeer eens te navigeren naar Lelystad.

Leuk experiment:

* Ga naar Google Translateop de PC
* Laat "Navigeer naar Lelystad" vertalen naar engels.
* Roep "OK Google Now" tegen je telefoon.
* Laat translate de vertaling uitspreken.

Resultaat: "Navigate to Larry's Dad", WTF? 8)7

Google kan dus zelf zichzelf niet verstaan als je vanuit de engelse Google Now instelling naar Lelystad wilt.

Hopelijk dat dit op deze manier verholpen gaat worden,
Voor een ieder die het wil proberen, via een Hack is het al te doen. Bij mij werkt het nu al een hele tijd super.

http://forum.xda-develope...ead.php?t=2649349&page=33

Hot words werken in het engels, de rest gaat in het nederlands. Gebruik nu met name "call" en "navigate to/drive to" in de auto om te bellen en de route in te stellen. er kan meer, maar moet dat nog allemaal gaan proberen
Bij mij is het niet zozeer dat de Nederlandse taal ontbreekt (alhoewel dat leuk zal zijn om smsen/mails te dicteren, als het tenminste deftig werkt), maar toch dat google now in Europa nog zeer beperkt is in zijn kunnen. Ik heb een maand geleden google now verwijdert van mijn smartphone en ik mis het geen seconde.
Het enige wat het deed was mijn woon-werk verkeer herkennen en zeggen wanneer het druk was op de baan. En tja, het is BelgiŽ dus dat is iedere dag :-). Het geeft ook het weer weer, maar dan kan ik even goed buiten kijken.
Van sporten in Europa (of toch BelgiŽ) geeft hij niets weer. Vliegen doe ik slechts en hoogstens 1 keer op een jaar, dus uitgestelde vluchten interesseren mij niets.

[Reactie gewijzigd door 4bit op 30 juni 2014 11:18]

Het herkennen van mijn reis-patroon mislukt ook volledig.
Steeds maar weer die verkeerde aannames. Het is echt om moe van te worden. Ik ga het ook verwijderen.
Cool! Vond Google now altijd wel interessant, maar vind de Nederlandse taal van mijn smartphone toch ook wel fijn. Combinatie klinkt ideaal, al wil je in een perfecte wereld toch liever Google now ook in het Nederlands. In ieder geval meer functionaliteiten die op Europeanen zijn toegespitst..
Tegenwoordig wordt zelfs op school in het Engels les gegeven, zo goed als alle media is in het Engels, je programma's zijn in het Engels. Bij vakantie ben je vaak op Engels aangewezen, waarom is het zo'n probleem om je telefoon in het Engels te bedienen?
Okay, ik ben volledig tweetalig, maar toch.
Mijn Engels is prima, maar waarom zou ik de Engelse taal moeten gebruiken als de smartphone ook een Nederlandse taaloptie heeft?
Om de simpele reden dat dat de teksten zijn die de programmeurs er zelf in hebben gestopt en dus vaak een stuk stuk logischer zijn dan de Nederlandse versies. De vreemde constructries die je zo nu en dan krijgt als je letterlijk een woord vertaald uit het engels naar het nederlands zonder de context te begrijpen... gewoon verschrikkelijk vaak. En daarnaast is het opzoeken en toepassen van instructies online als je hulp nodig hebt of het opzoeken van foutmeldingen natuurlijk ook een stuk simpeler als je engels gebruikt.

Haalt niet weg dat vocaal switchen van talen een stuk lastiger is dan twee talen door elkaar heen te lezen, dus wat dat betreft extreem noodzakelijke toevoeging die Google nu fixed.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 30 juni 2014 13:23]

Het probleem is dat je dan ook geen nederlandstalig berichtje kan inspreken. En dat wil ik juist wel. De commando's zelf zijn het probleem niet.
Idd, ik wil gerust tegen mijn toestel zeggen "ok Google, remind me to" maar dan wil ik de tekst van de reminder gewoon in het Nederlands kunnen inspreken.

Of navigate to en dan gewoon in het Nederlands een adres inspreken.
Probeer maar eens een Nederlands adres op zijn Engels uit te spreken zodat maps het begrijpt.
En tijdens het navigeren is een Nederlandse stem prettiger.

[Reactie gewijzigd door puntje013 op 30 juni 2014 12:24]

Misschien is mijn Google Now verouderd hoor, maar wat ik erg beperkend vind, in het Engels kan je "compleet" dicteren en in het Nederlands (op mijn telefoon) alleen een zin zonder leestekens.

Hey brother, where are you going?
hey broer komma waar ga je heen vraagteken


De speech to text module moet de Nederlandse grammatica gaan begrijpen zodat het snapt wanneer je een woord en wanneer je een leesteken bedoelt.

[Reactie gewijzigd door Redsandro op 30 juni 2014 13:19]

Op vakantie ben ik altijd op het Frans aangewezen, maar dat wil nog niet zeggen dat ik mijn telefoon op het Frans ga zetten.
De meesten van ons kijken ook liever een film met Nederlandse ondertiteling, terwijl ze het zonder ook wel begrijpen.
Zo zijn er ook velen die Engelstalige software begrijpen, maar toch de voorkeur geven aan Nederlandse.
Mijn Engels is redelijk goed, maar toch merk ik dat ik veel moet schakelen als ik ergens aan denk (in het Nederlands) en het dan in het Engels moet inspreken. Maar wat belangrijker is, de herkenning van Nederlandse termen. Als je bijvoorbeeld een reminder wil in de stationsstraat dan wordt het lastig voor Google Now. Staat hij op het Nederlands dan kun je geen instructie inspreken (Remind me to ...), staat hij op het Engels dan moet je zelf iets gaan verzinnen als station street en dan later er aan denken dat je dat anders bedoelde. In elk geval kun je dan geen reminders instellen die gekoppeld zijn aan die locatie. Dit is dus een hele welkome aanvulling!
Omdat niet iedereen alles in het Engels doet? Er zijn genoeg mensen die het engels niet machtig zijn. Omdat de 'nieuwe' generatie engels machtig is / moet zijn wil dat niet zeggen dat iedereen dat is?
Ik zit op tweetalig onderwijs (60% van alle vakken in het Engels) en ik heb mijn telefoon in het Nederlands staan. Ik had hem wel een tijdje in het Engels, maar ik heb hem al snel weer terug gezet om ťťn simpele reden. Constant wisselen van taal. Als ik aan het whatsappen ben is dat in het Nederlands of Limburgs. Als ik dan even een instelling moet aanpassen bijvoorbeeld automatisch draaien, dan is het weer Engels. Dit is best vervelend af en toe,
Geen idee waarom dat vervelend is... Ik praat vrijwel altijd in het Nederlands, maar me telefoon en computer staan in het Engels, want dat vind ik wel logischer en netter staan dan het Nederlands.
Engelse commando's spreken is niet zo'n punt. Maar wanneer je je telefoon helemaal op engels zet, wordt het bv vrijwel onmogelijk om nederlandse straatnamen te laten herkennen in bv maps (als je ze inspreekt).
Dus zo meerdere talen ondersteunen, is een prima oplossing zolang nog niet alles in het Nederlands beschikbaar is.
Maar nog steeds niet in het Nederlands... Toch jammer dat wij altijd vergeten/genegeerd worden met dat soort dingen.
Zeer kleine markt, uit financieel oogpunt logisch dat Google daar a) geen moeite voor doet of b) eerst anderstalige markten wil bedienen.
Dat begrijp ik maar dat maakt het niet minder jammer. Het zou Google sieren om klantvriendelijker te zijn en ons gewoon in onze eigen taal te bedienen.
Het zou Google inderdaad sieren om alle 6700(!) gesproken talen in de wereld te ondersteunen ......

Ik hoop dat je begrijpt dat Google nou eenmaal keuzes maakt om sommige talen eerder te ondersteunen op basis van redenen die zij plausibel vinden, en die redenen hoef jij zelf niet plausibel te vinden.
Dat is wel veel, maar eerst alleen de officiŽle landstalen zou al een hele sprong voorwaarts zijn :). Ik snap wel dat je niet alle talen gelijk kan hebben, maar met dergelijke nieuwe functionaliteiten is het denk ik key om alle Westerse talen te dekken. En bij de opkomende markten in ieder geval de dominante talen.

Met Frans, Engels, Spaans, Duits, Portugees, Nederlands, Russisch, Arabisch, Mandarijn, Chinees, Indisch en Javaans zou je al een ontzettend groot deel pakken.

Met name:
- Noord- en Zuid-Amerika (Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees en zelfs Nederlands)
- West-, Noord-, en Zuid-Europa (Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Nederlands)
- Grote delen van Afrika (Engels, Frans. en Nederlands)
- En China, Rusland, AustraliŽ (o.a. Engels), IndonesiŽ (Javaans) en India (Indisch).
Met Frans, Engels, Spaans, Duits, Portugees, Nederlands, Russisch, Arabisch, Mandarijn, Chinees, Indisch en Javaans zou je al een ontzettend groot deel pakken.
Maar je zet Nederlands hier toch enkel maar in omdat je het zelf spreekt?
Nederlands figureert niet eens in de top-25 van meest gesproken talen. Als men zou gaan voor een maximalisatie, dan zijn er echt andere talen die eerst aan beurt komen. Bengaals, Japans, Koreaans bijvoorbeeld.

Zelfs als je puur binnen Europa wil maximaliseren zijn er eerst andere talen aan bod. Italiaans, Turks (voor zover je dit bij Europa rekent, het ligt er half in) en Pools worden meer gesproken dan Nederlands.

Verder vernoem je Chinees als 1 taal, terwijl er meerdere dialecten zijn.
Ik bedoel Simplified Chinees. Maar inderdaad, ontelbare dialecten :) .

Mbt Nederlands: Nederland, BelgiŽ, Enkele eilanden, Suriname, Zuid-Afrika en zelfs V.S. Niet groot in aantallen (toch nog wel 28 miljoen), wel in continentale dekking (spreiding van de taal). Japans is inderdaad een goede toevoeging trouwens.

Anyway, mooie verandering mbt Google Now.

[Reactie gewijzigd door teusink op 30 juni 2014 12:45]

We zijn wel erg technologisch ontwikkeld, volgens mij zijn er in Nederland en BelgiŽ procentueel gezien meer mensen met een Smartphone met data.
't werd tijd, want ik heb Google Now (mijn gehele telefoon dus) tegenwoordig in het Engels ingesteld om geen functionaliteiten te missen.

Het nadeel hiervan is dat ik geen Nederlands gesproken zoekopdrachten of commando's kan inspreken.

Een zeer welkome update dus!
Ik heb m'n telefoon in het Nederlands, maar met xposed heb ik google now in het Engels gezet, Maar overigens pakt hij ook nog vaak Nederlanse woorden als ze lijken op de Engelse woorden.

Maar ben benieuwd of het straks beter gaat, ik vermoed dat het weinig verschil zal maken, maar ik hoop dat hij ook in het Nederlands terug gaat spreken dan :D

En als er geen gesproken antwoord komt, dan laat ik hem lekker op Engels staan met Xposed.
Eindelijk! Als dit er is (inclusief Hot Word) hůef ik eigenlijk geen Xposed meer te draaien :)
Precies. "ok google"werkt alleen als je de taal op engels instelt (welke Xposed extension gebruik je om dit uit te breiden?)

[Reactie gewijzigd door leuk_he op 30 juni 2014 17:02]

"Appsettings ". Je kunt per app instellingen maken zoals dus Locale, maar ook of hij in landscape mag, etc. Super handig; ik zet maps dus op nl en heb best of both worlds!
Dat is zeker wel handig, ik merk dat ik nu nog het probleem heb met voicedial dat ik namen zoals "Toos" erg vreemd moet uitspreken.
Tja ik zal niet de enige zijn die altijd tweetalig werkt (vandaar dat ik ook Swiftkey zo prettig vind werken). Veel communicatie zowel zakelijk als prive in Nederlands doorspekt met engelse termen (ook vanwege het werk voor Amerikaans bedrijf).

Zoeken in google in het engels levert vaak meer resultaten op etc. Tja en dan ben ik Nederlander. Er zullen in bijv, de VS ook velen zijn die zowel Spaans als Engels dagelijks gebruiken etc. Ik moedig meertalige ondersteuning alleen maar toe!