Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties
Submitter: ericcgg

Google geeft gebruikers van zijn Zoeken-applicatie voor Android de mogelijkheid om in verschillende talen tegen de app te spreken. De functionaliteit is nog beperkt, omdat er geen twee talen in dezelfde zin worden ondersteund.

Ook het voordeel voor Nederlandse gebruikers van een Android Wear-smartwatch is dus vooralsnog beperkt. Omdat commando's als 'navigate to' en 'schedule a meeting' niet in het Nederlands werken, doen commando's als 'navigate to Scheveningseweg in Scheveningen' het vooralsnog niet. Google zegt dat de beperking om per zin maar één taal te kunnen gebruiken 'for now' geldt.

De ondersteuning van verschillende talen komt niet als een verrassing. De release stond op de planning voor juni, maar Google stelde die uit vanwege enkele bugs. De ondersteuning zit in versie 3.6 van de Google Zoeken-app voor Android. Gebruikers kunnen vijf talen aantikken.

De meertaligheid werkt wel, zo blijkt uit een korte test van Tweakers. Het enige voordeel voor Nederlandse gebruikers in combinatie met Engelstalige commando's is dat het mogelijk blijkt om sms'jes in het Nederlands te versturen en contacten met Nederlandse namen te bellen. Omdat Google Zoeken dan een vervolgvraag stelt, kan de gebruiker na het Engelstalige commando 'send a message' omschakelen naar het Nederlands.

Google Search

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Er worden wel in dezelfde zin andere talen ondersteund... Heb het zelf uitgetest en het werkt.
Perhaps the coolest aspect of this is that Google can even parse multiple languages in the same query. You can start a search in English, then lapse into German or whatever other tongues you have selected, and Google just gets it.
http://www.androidpolice....lections-in-voice-search/

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 22 augustus 2014 14:14]

Een query kan uit meerdere zinnen bestaan. Zoals in de aankondiging van Google staat:
For now, you need to stick to one language per sentence though.

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 22 augustus 2014 14:20]

Vreemd.. Normaal herkent die Nederlandse straatnamen niet, maar als ik nu "Navigate to Van Rijswijckschans 3" zeg doet die het wel (helaas doet die dan een Google search).
Zet hem eens op engels dan.
Hoofdtaal Google Now: English (US)
Secundaire taal/talen Google Now: Nederlands (Dutch)

Mobiel zelf staat ook op English (US).

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 22 augustus 2014 15:05]

Gek! Bij mij was dat ook, totdat ik Now op engels zette. Toen deed 'ie het wel..
wauw, als ik "navigate to amsterdam" zeg met amsterdam op z'n engels uitgesproken navigeert hij inderdaan, maar als ik amsterdam op z'n nederlands uitspreek doet hij een normale zoekopdracht. Met exact dezelfde tekst. Mijn taal staat primair op English (generic) en secundair op Nederlands
Inderdaad nederlandse straatnamen blijken te lukken, was vroeger niet het geval.

Soms doet hij het "Navigating to ..." gedoe, soms een Google Search, beetje vreemd. Stom ook dat, hoewel Nederlands als secundaire taal staat, ik niet kan "navigeer naar ...". Het lijkt alsof hij enkel basis zoekopdrachten in het nederlands doet (secundaire taal), terwijl de engelstalige (primaire taal) zoekopdrachten ook de echte features van Google Now brengen, zoals route bepalen, herinneringen aanmaken, muziek opzetten, etc.

Dus eigenlijk hebben ze nu gewoon de spraakherkenning van de gewone Google (zonder Now) van andere talen bij in Now gestoken, al kan je nog niet secundaire talen gebruiken om iets 'deftigs' te doen. Of mis ik iets?
Grappig genoeg kan je al geruime tijd in het Nederlands en Engels hier gebruik van maken voor je gewone toestesenbord; handig, omdat ik veel engelse en nederlandse vrienden/kennissen/contacten heb, die je zo heel makkelijk en snel kan smsen/whatsappen.
Nederlands is een hele moeilijke taal voor google
De batterijduur van mijn toestel gaat te snel naar beneden door Google Now.
Zou graag zien dat ze zich eerst op dit punt focussen.
Waarschijnlijk is dit niet op te lossen als ie constant moet 'luisteren' of je "Ok Google" zegt.
Ik heb zelf de "Ok Google" feature uitstaan en ik merk toch ook een verschil. Google Now zit altijd te kijken waar je bent voor het weer, photospots nearby, kalenderafspraken, ...

Ik heb het nu aanstaan in de hoop dat het mij op een dag eens iets nuttigs zal aanreiken, maar dat is precies enkel als je ergens naartoe op reis gaat of ergens komt waar je nog nooit bent geweest. Bij mij toont ie altijd het weer - leuk, maar als ik naarbuiten kijk zie ik toch de zon in tegenstelling tot de regen die Google voorspelt -, reistijd naar locatie waar ik regelmatig kom - maar die toont hij ook gewoon elke dag - en mijn kalenderafspraken.

Voor de rest als ik eens iets heb gegoogled over bv een RPI, dan geeft hij mij diezelfde avond nog een ander nieuwsartikel hierover. Verder ook niets. Sportsteams? Als je NFL en NBA volgt misschien. Wat hij ook al gedaan heeft is mijn vlucht tijd getoond, of mijn vlucht vertraging had of niet. Dat kan wel handig zijn voor de regelmatige reiziger.

Misschien is mijn leven momenteel te voorspelbaar om Google Now interessant te kunnen maken, maar langs de andere kant zou het net nu het voorspelbaar is moeten weten wat ik wanneer ga doen.

Hoe dan ook - als ik niet hele dagen thuis zou zitten blokken zou het bij mij ook uit staan, want het gebruikt wel degelijk nog wel wat batterij ook al staat de "Ok Google" feature uit.
Ik zie welke films er draaien in de buurt. Updates over bepaalde nieuwsberichten die ik pas heb gelezen.

's ochtends wordt mij verteld hoe ik het beste naar werk kan reizen met het OV (en zodra ik op werk ben hoe ik zo snel mogelijk thuis kan komen :P). En ik krijg updates over Baseball wedstrijden.
In welke taal staat jouw telefoon? Ik vind de kaarten bij een Nederlandstalig ingestelde telefoon tot nu toe erg tegenvallen.
Engels (US).
Ik weet niet hoe het bij Nederlands is, maar ik zou aannemen dat dat niet anders zou moeten zijn?

Wat ook een lichtelijk bizarre feature is: als je een mailtje stuurt met een adres. Dan geeft ie dat adres als tip in Google Now. Zelfde als je googlet voor een bepaalde 'locatie'. Eerste keer schrok ik :P

[Reactie gewijzigd door noobz op 22 augustus 2014 16:10]

Ik kreeg zelfs een reminder over mijn vlucht nadat mijn vliegmaatschappij een email erover stuurde.
Ik was ook een beetje geschrokken, maar dat is nergens voor nodig, want je email wordt toch doorgespit voor gerichte advertenties dus dan vind ik het prima als ze het ook gebruiken voor nuttige informatie die mij helpt.
Je kan ook in de instellingen aangeven waar google(now) mag zoeken, email kun je uitzetten...
Een collega kreeg onderweg naar huis een waarschuwing dat er een ongeluk op de weg was en hij om moest rijden, terwijl op de radio dit nog niet werd vermeld.

Bij mij had ik op mijn PC de plaatselijke Hornbach gegoogeld. Google now liet daarna vanzelf 'vandaag open tot 20:00' en 'navigeer naar ...' zien voor deze Hornbach.

Soms is het dus wel al handig.
Google Now is vooral handig voor mensen die vaak reizen, onder tijdsdruk staan en van snufjes houden. Met andere woorden: voor techjournalisten.

Daarom wordt Google Now opgehemeld in de media maar eigenlijk kun je er niet op vertrouwen omdat het een black box is. Een toepassing die de juiste informatie 90% van de tijd toont is zinloos.

Volgens mij zal Google Now eindigen zoals Glass: tof voor techfreaks maar niet voor de gewone gebruiker.
Met reizen is het zeker handig, maar "thuis" werkt het ook goed. De informatie is voor mij wel degelijk relevant. Je moet het systeem wel voeden met bijvoorbeeld agenda afspraken etc. Er komen wel steeds meer handige dingen bij. Natuurlijk staat de techniek nog in de kinderschoenen, maar dit is wel de logische stap die na zoeken komt.
Net als de pre-PC's ook alleen interessant waren voor een specifieke doelgroep, het moet nog uitgroeien en volwassen worden, maar dan heeft ook echt bijna iedereen er wat aan.
Ik gebruik het wel, on te zien hoe het zich ontwikkeld en vind het wel grappig.

Echter, de functies die ik vooral gebruik zijn er nog niet in het Nederlands (voice commands dus).

Jammer dat het er nog niet is maar ik begrijp de tussenoplossing wel; puur gedaan voor Android wear
Dit is ook de reden dat ik het uitgezet heb op mijn Nexus 5.
De CPU en microfoon zijn volgens mij de hele tijd wakker om commando's op te pikken als 'Ok, Google'.

Correct me if I'm wrong.
Alleen als je op het hoofdscherm of op het google now scherm bent toch?
Tenminste, dat kan je instellen als je onderaan de google now pagina naar settings en dan voice gaat.
Je hebt ook een xposed module welke het activeert op ieder scherm, zolang toestel unlocked is. Werkt perfect
Dat kan ook standaard in Google Now, is vinkje in settings: activate Ok, Google from any screen.
Activate from lock screen is weer apart vinkje.

En qua batterij verbruik vind ik het wel meevallen.
Het hangt ook samen welke chipset je hebt. Bepaalde Qualcomm cpu's (800+ meen ik) hebben een always listening core waardoor het batterij gebruik op die toestellen drastisch minder is dan op andere modellen.
Ah is dat nu standaard? Destijds (3 maanden geleden) nog niet. Mooi dan kan die module er weer af :+

Overigens is bij mij batterij gebruik ook erg weinig (nexus 5)

[Reactie gewijzigd door TheNymf op 22 augustus 2014 17:20]

Ik heb hem na een paar dagen ook maar weer uitgezet.
Leuke toevoeging dat Now maar alleen als je elke dag tussen 2 adressen pendelt.

En laat ik dat laatste nou net niet doen 
Na een paar dagen zie je ook nog niks, je moet het langer gebruiken.
Ik werkte afgelopen maanden ook steeds op verschillende locaties, en uitgerekend de locatie die ik als 'werk' had ingesteld het minste. Na een paar weken herkende hij alsnog ene patroon (vooral omdat ik vaak wel dezelfde locaties had op dezelfde dagen in de week), en maakte hij weldegelijk de juiste suggesties. Niet dat dat heel veel toevoegt aan het uit je hoofd leren van de relevante stukjes NS-dienstregeling (en dat gaat automatisch als je dagelijks de trein pakt), maar het werkte wel.

Wat ik wel jammer vind is dat je dus (for now) nog maar een taal per zin hebt, dus 'navigate to stationsstraat' gaat em niet worden...
Je kan de spraakcommando's (waaronder 'OK Google') ook gebruiken zonder Google Now aan te hebben staan. Scheelt je weer batterij ;)
Ik vraag me af waarom het zo'n probleem is om meerdere talen te ondersteunen? Als je een heel bericht in het Nederlands kan inspreken dan is de input blijkbaar niet het probleem. Hoeveel werk is het dan om in plaats van 'navigate to' de woorden 'navigeer naar' te implementeren?
Spraak herkenning gebeurt meestal op 2 manieren

1) Letterlijk het word, en dan gewoon proberen te matchen. Daarom werkt dat met de trigger "ok google" omdat deze uniek en simpel is.
2) Fonetisch -> Dan blijven er een aantal woorden over -> Context meepakken en statistiek en dan het meest logische word blijft dan over.

Dus "navigate to" en "ok google" is optie 1 en de rest 2. De zoekruimte stijgt enorm als je dan meerdere talen moet gaan ondersteunen. Optie 2 gaat dan ook via de cloud..
Ok google is niet het enige hoor :)

het is ok google, hey google, ok jarvis, ok computer, ok glass, listen google
en no veel meer
Als het zo eenvoudig was hadden ze het wel gedaan, nietwaar? :+
Zojuist proberen te testen. Krijg het nog niet voor elkaar. Als ik nadat ik in het Engels heb gezegd send a message een bericht wil dicteren in het Nederlands dan werkt dat niet en blijft hij ervan uitgaan dat ik Engels spreek. Zowel Nederlands als Engels als primary language geprobeerd en nog niet het gewenste effect bereikt. Iemand enig idee? :) vind het wel een goede ontwikkeling namelijk en zou het graag willen gebruiken.
Dit heb ik inderdaad ook. Verder heeft hij erg veel moeite met de Nederlandse namen in mijn contactlijst.
Hebben anderen wel voor elkaar gekregen dat hij snapt dat het bericht in het Nederlands is?
Namen werken hier wel als ik Nederlands als taal aanvink. :) maar Nederlandse berichten wil hij dus niet begrijpen. :(
"Google zegt dat de beperking om per zin maar één taal te kunnen gebruiken 'for now' geldt."

Briljante taalgrap in de context van het artikel :)

[Reactie gewijzigd door marius1993 op 22 augustus 2014 14:39]

Wederom een onafgemaakt product van Google. Het idee van Google Now is leuk, maar de toegevoegde waarde is laag en de batterij-drain is te groot om het te gebruiken, naar mijn inziens.

[Reactie gewijzigd door Belecthor op 22 augustus 2014 16:36]

Nu nog ondersteuning voor vreemde plaatsnamen en namen in het algemeen (wellicht op basis van je contactlijst)

PS: OK poophead werkt ook. Soms ook OK glass.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 23 augustus 2014 06:47]

"OK Google" werkt dan ook, als je alleen Nederlands selecteerd heb je die audio optie helemaal niet eens beschikbaar om Now te starten.
Kan google snel komen met een update voor Play Services.
Telefoon is na twaalf uur niks doen gwn leeg!!!
Xperia Z?
Da's Sony's schuld, niet Google.
Zet location updates uit.
Hoe kan het dan dat dat is sinds play services 5?