Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 132 reacties

Microsoft heeft een teaser geplaatst voor wat vermoedelijk de opvolger zal zijn van de Nokia X, een Android-telefoon. De teaser toont de kleur groen die Nokia eerder gebruikte voor de X. De opvolger van de Nokia X krijgt mogelijk onder meer een beter scherm en snellere processor.

Microsoft Devices plaatste op zijn Conversations-blog een teaser met de tekst 'green with envy', groen van jaloezie, met een countdown die dinsdagochtend om negen uur afloopt. Bovendien plaatste Microsoft de tekst 'summer brings out our inner glow', maar waar dat naar verwijst, is onbekend.

Veel wijst erop dat het om de opvolger van de Nokia X gaat. Het gebruik van de kleur groen is daar een van: Nokia gebruikte dat in februari om de eerste X te teasen. Bovendien claimde geruchtensite BGR al enige weken geleden dat de aankondiging van de 'Nokia X2' rond 23 juni zou plaatsvinden.

De opvolger van de Nokia X kent volgens de geruchten enkele wijzigingen: zo zou Microsoft de Terug-knop vervangen door een Home-knop, de schermdiagonaal zou van 4" naar 4,3" gaan: bovendien heeft Tweakers begrepen dat het gaat om een ips-paneel. De processor zou een 1,2GHz-model zijn uit de Qualcomm Snapdragon 200-serie en het werkgeheugen zou zijn opgekrikt van 512MB naar 1GB.

Als de vermoedens kloppen, krijgt de Nokia X dan snel een opvolger: de X verscheen in maart. Bovendien maakt het een einde aan de geruchten dat Microsoft het niet eens zou zijn met het bestaan van de X-lijn. De Nokia X verscheen niet in Nederland of België: Microsoft verkoopt de telefoon vooral in Azië.

Nokia X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (132)

Ik vraag me af of dit nog wat toevoegt aan de markt die al overspoeld is met Android-toestellen. Er is nu al te veel keus; misschien dat er enkel in het high-end segment plaats is voor een extra deelnemer, maar de budget- en midrange categorieën hebben niet nóg een toestel nodig.

Nokia zoekt het (sinds de overname van Microsoft) traditioneel in het lage en in het onderste gedeelte van de midrange markt. Dit toestel lijkt ook in de budget-reeks thuis te horen als ik op de specificaties moet afgaan.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 20 juni 2014 11:44]

Bij ieder bericht dat Nokia een nieuwe Windows Phone presenteert wordt er moord en brand geschreeuwd dat er Android op zou moeten draaien. En nu doet Nokia/Microsoft eindelijk wat er gevraagd wordt en wordt er weer gevraagd wat het toevoegd... schiet mij maar lek :?

Ik had niet verwacht dat Microsoft zo voortvarend door zou gaan met de X-lijn. Het lijkt er op dat ze zelf niet heel overtuigd zijn van hun eigen WP-product en op deze manier toch een deur op een kier willen houden om zo niet volledig van scratch te moeten beginnen als WP uiteindelijk niet voldoende aanslaat.
MS is nog steeds overtuigd van de WP lijn. Ze zullen daar alleen niet snel veel marktaandeel mee scoren. als je met /nokia wel marktaandeel kan scoren, ongeacht het OS, bouw je het merk nokia weer sterk op.
voor een sterker merk is het dan ook eenvoudiger om WP te pushen.
WP opbouwen vanuit Nokia kan Microsoft niet meer doen. Ze hebben alleen de telefoondivisie van Nokia overgenomen, niet het hele bedrijf, en ook niet de merknaam. Het merk Nokia mogen ze gebruiken voor dumb- en featurephones, wat een uitstervende markt is. Smartphones mogen ze nog maar een beperkte periode onder de naam Nokia uitbrengen.
Dat mensen de Android telefoons van Nokia niet geweldig vinden heeft er denk ik mee te maken dat de versie van Android die er op staat totaal niet lijkt op stock Android. Niet alleen qua uiterlijk en interface, maar ook omdat er geen Google Services op staan (voor zover ik weet althans, correct me if I'm wrong).

Als Nokia zich nou meer aan de standaard user interface van Android hield, dan zou er al een stuk minder commentaar op zijn geweest. Maar volgens mij zette Nokia hier zo'n interface op om mensen meer kennis te laten maken met Windows Phone. En het gebrek aan Google diensten kan verklaard worden doordat Microsoft zijn eigen diensten liever op zo'n toestel ziet.

Het mooiste zou dus zijn als Nokia een "volwaardig" Android toestel zou maken, maar dat kunnen ze niet vanwege Microsoft.
Inderdaad, ik denk dat het een heel koude dag in de hel wordt voordat Microsoft lid wordt van de Open Handset Alliance. Dat was tenminste volgens mij een vereiste om de Google App Suite mee te kunnen leveren.
Het is geen vereiste, maar het maakt het wel een heel stuk makkelijker

"While it might not be an official requirement, being granted a Google apps license will go a whole lot easier if you join the Open Handset Alliance. The OHA is a group of companies committed to Android—Google's Android—and members are contractually prohibited from building non-Google approved devices. That's right, joining the OHA requires a company to sign its life away and promise to not build a device that runs a competing Android fork."

http://arstechnica.com/ga...by-any-means-necessary/3/
Bedankt.

* Jammer dat je geen *plusjes* mag geven aan reacties op je eigen reacties. Een verbod op minnetjes kan ik me in een verhitte discussie wel voorstellen, maar plusjes zou wel prettig zijn.
Wat is een fork?

Sommige mensen zouden zeggen dat Samsung's aanpassingen al heel ver gaan.

Maar de Amazon phone van gisteren zal dan waarschijnlijk zeker niet mogen?
Nokia is niet van Microsoft dus ze kunnen dat prima. Wel vanuit een andere divisie.
Nokia is niet van Microsoft dus ze kunnen dat prima

Kunnen wellicht, maar contractueel mogen ze het niet voor de komende X jaar O-)
Uuuuhm, nope.
Microsoft heeft de mobiele telefoon divisie van Nokia overgenomen. Nokia is nog steeds van Nokia.

Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nokia#2013-present
Maar het lijkt me erg onlogisch dat Nokia de mobiele divisie verkoopt, om het vervolgens opnieuw te starten. Ik denk ook dat Microsoft er niet blij mee zou zijn, want zij hebben tenslotte de naam Nokia voor mobieltjes gekocht.

Het lijkt mij in elk al met al een juridisch mijnenveld.
Technisch gezien heb je gelijk maar in de context van het artikel en de reactie, is net het relevante deel van Nokia overgenomen...

Op je wikipedia link valt ook te lezen dat ze geen "Nokia-branded phones" mogen maken tot 31 december 2015. Ik ga er van uit dat dit betekent dat ze wel toestellen mogen maken voor andere merken maar niet voor zichzelf, en zodoende kan Nokia dan geen volwaardig Android toestel maken (zoals sanderjvp zou willen) voor 1 januari 2016. Als iemand hier een beter inzicht in heeft (met bron?) hoor ik dat graag, het is niet zo meteen 100% duidelijk imo...
Er staat genoeg personeel op straat in Finland om zo weer een Telefoon divisie op te starten. Waarom niet?
Je hebt blijkbaar erover gelezen of de moeite niet gedaan om de wiki pedia pagina eens te lezen dus ik zal het maar quoteren:
Nokia itself is also subject to a non-compete clause forbidding it from manufacturing any Nokia-branded phones until 31 December 2015.
Een non-compete clause is niet iets wat je zomaar negeert hoor. En als ze een ander bedrijf zouden oprichten om er onder te kruipen (wat volgens mij niet eens legaal zou zijn, maar heb daar verder geen bron voor of ervaring in) dan verliezen ze zowiezo de kracht die de merknaam Nokia is. En die merknaam hebben ze wel nodig als ze dit zouden doen, meesten zullen gewoon niet weten dat het van Nokia komt anders en er gewoon geen interesse in hebben.
Dus stel voor, ze nemen Jolla over in 2016. Ik heb een collega die familie heeft die werkt bij Nokia in Finland. Die vertelde ook al dat heel veel goed personeel ook op straat zijn gezet vanwege de reorganisatie door Elop. Elop is daar helemaal geen held hoor als je dat denkt.
In de ogen van Finland voelt het hele Microsoft debacle als een kind dat gestolen is. Finland was trots op hun mobieltjes gebeuren in Finland.

Daarnaast kunnen ze dus Prima een nieuwe telefoon divisie starten na 2016. Genoeg talent daar in Finland. Helemaal veel Linux kennis is daar.
Wie schreeuwt dat? Mijn ideale telefoon zou de HTC One M7 met WP8.1 zijn :)
Maar ben nu al te gewend aan Sense en Android. al is HTC hard op weg Sense steeds minder sjiek te maken met 6.0.
Ik heb nu sense 6 draaien op mijn M7 en vindt net dat ie er nog nooit zo mooi uitzag? :)
Ben je serieus?
- BlinkFeed is bijna onbruikbaar doordat het scrollsysteem is verwijderd. Dat was niet alleen heel mooi (en werd in alle demo filmpjes geshowd) maar ook heel praktisch. Nu scroll je in 1x door je hele feed (die vaak dan nog blanco is).
- de klok/weer widget was heel strak geïntegreerd met de app drawer en BlinkFeed. Nu is het een losse widget, niet geïntegreerd in de rest van de UI. zoals je al velen hebt in de App Store. Geen unieke
waarde meer en ik vind het veel minder mooi.
- Gallery heeft Islandia theme terug, dat is 1 van de 2 hoofdredenen dat ik Sense6 wilde, maar mist nu de optie om Albums te maken obv de automatisch gegenereerde events! :( dat is echt heel dom, nu zijn die events en de software erachter nutteloos!

Zo zijn er nog wat kleinere missers. Erg jammer!

Ik heb wel Insert Coin rom, wat een aantal irritaties weghaald, bijv een notification bar waar 4 icoontjes permanent in staat als ik in de auto op USB verbind. En ben verder wel heel tevreden, maar vind het erg jammer dat een organisatie zo iets moois maakt en vervolgens met elke update 1 van hun USPs weghaald, zoals Islandia in eerdere updates.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 20 juni 2014 19:06]

Misschien de M8...
HTC rumored to be building a Windows Phone version of the new android flagship

[Reactie gewijzigd door 80466 op 20 juni 2014 15:04]

Microsoft claimt al een tijdje een nieuwe strategie na te streven: om een devices en services company te worden.

Dat betekent zelf hardware uitbrengen, maar ook software over alle platformen uit te brengen, denk bijvoorbeeld aan Office voor iOS of Android.

Microsoft heeft niet meer het voordeel wat het vroeger had: een dominant OS waar ze al hun andere dingen aan kunnen ophangen. Hoe goed je WP ook vind, realistisch gezien zal WP de komende jaren niet een dominant OS worden. Met dominant bedoel ik dan een > 75% marktaandeel. Men mag al blij zijn met plek 3. Zelfs op plek 2 (ze kunnen iOS op termijn voorbijstreven) heb je nog steeds te maken met een ernstig minderheidsaandeel.

Microsoft als OS is dus niet meer vanzelfsprekend, en daar speelt men nu op in.
Of, dat Microsoft zo de goedkoopste android phones kan maken. Ze hoefen de license kosten die MS van andere fabrikanten krijgt, niet te betalen (aan hunzelf)

En WP is al voldoende aangeslagen dat het een blijvertje is. Duidelijk al nr3 en in menig land nr2. Dus die kier heeft MS niet nodig lijkt mij.
Microsoft verdient door allerlei patenten veel aan de verkoop van Android toestellen, het bedrijf lijkt de laatste tijd ook juist zoveel mogelijk groepen te willen bedienen. Aangezien Android de grootste speler op de markt is en het Microsoft veel geld oplevert, is het niet meer dan logisch dat het hier aanwezig wil zijn.

Dat is niet omdat het niet gelooft in haar eigen product. Dit is puur een commerciele keuze. Het OS van Windows Phone doet het prima, zit nog steeds in de lift en is in veel landen gewoon nummer 2 achter Android. Het marktaandeel dat het in een relatief korte tijd in deze (naar het blijkt redelijk verzadigde) markt heeft behaald is buitengewoon knap.
Het probleem is dat veel mensen de Lumia + (stock) Android willen (o.a. ik). De 1020 met Android zou bijvoorbeeld een GEWELDIGE telefoon zijn.
Door er een eigen ROM van te bouwen zonder enige Gapps (oftewel Play Store) valt vaak niet in het goede keelgat.
De 1020 met Android zou bijvoorbeeld een GEWELDIGE telefoon zijn.

De 1020 met stock Android echter niet :)

De standaard camera app van Google is gewoonweg slecht, en de 1020 gebruikt om het zacht te zeggen nogal non-standaard hardware (aanpassingen aan de hardware accelerator omdat die standaard slechts 20Mpixels aan kan en niet de 42Mpixels sensor zoals aanwezig) voor de camera. Zonder specifieke modificaties in de firmware en camera app zal die camera waarschijnlijk niet eens werken.

Ik denk dat de aversie tegen non-stock vooral is tegen die skins, aanpassingen van de standaard apps en soms zelfs bloatware? Maar ik laat me graag corrigeren.
valt vaak niet in het goede keelgat.
:? >> "In het verkeerde keelgat schieten." <> "In goede aarde vallen."
WinDroid dus ?
Een eigen implementatie van MS Nokia van Android ?
De 1020 is al geweldig, als het op Android zou draaien dan had ik het nooit gekocht!
Precies, WP spreekt een grote groep gebruikers ook aan. En mankeert niks aan naar mijn mening. WP staat voor mij bij eenvoud, terug naar de basis. Ik ben er blij mee.
Same. Waarschijnlijk zou het met Android met de Lumia 1020 SOC niet soepel draaien waar het met Windows Phone wel doet.
Waarom denken mensen altijd zo simpel, je doet net of we jouw 1080 met Windows af willen pakken, nee we willen er een Android versie naast, jij gelukkig wij gelukkig?

Niet dat ik een Nokia wil, maar het idee dat je iemand anders z'n geluk wilt ontnemen ofso zodat je jezelf beter voelt oid...
Als MS en WP en Android zou gaan aan bieden op dezelfde topmodellen kan MS wel ophouden met WP. Ik verwacht dat de toestellen met WP tnauwelijks meer verkocht zullen worden.
Welnee genoeg mensen met een aversie richting Google, dus er is sowieso markt naast Android ;)
Welnee genoeg mensen met een aversie richting Google, dus er is sowieso markt naast Android ;)
Natuurlijk is er altijd een markt voor anders dan Android (Google) . Echter tis maar de vraag hoe groot die groep WP liefhebbers is want alternatieven zijn er ook Apple, BB, Firefox, etc. Ik verwacht eerder dat de grootste groep mensen met een aversie tegen Google op een van die laatste zal overstappen.
Dat soort mensen gaat toch niet naar een microsoft produkt overstappen lijkt me, die zijn meer geinteresseerd in jolla/sailfish of ubuntu.
En dat was nu juist het leuke aan de Nokia X. Die was helemaal Google vrij omdat de Google App suite niet werd meegeleverd. Dus gewoon puur Android. Ik gok dat dat bij het nieuwe model weer zo gaat zijn.

Nokia had zelf een app store en apps voor de telefoon ontwikkeld.

Wat dat betreft voegt juist Nokia iets toe voor de westerse markt.

* Edit: Score -1 Ongewenst? Is het ongewenst dat ik on-topic reageer?

[Reactie gewijzigd door 125509 op 20 juni 2014 15:40]

En Android is Google-vrij omdat...?
Al een paar duizend keer aangehaald ;) maar:https://source.android.com
Ga dat maar lekker lezen:
reviews: Nokia X: Finse budgettopper met én zonder Google

De link staat ook gewoon in het artikel trouwens. Nokia/Microsoft levert de Nokia X zonder de Google meuk en met een eigen App store.

In principe zou Nokia daarmee dus bijv Cortana naar de Nokia X kunnen brengen zonder het naar de OHA aangesloten Androids te brengen.

Een heel interessante ontwikkeling wat mij betreft.
Je kan altijd gapps wegsmijten of een stock rom installeren zonder gapps en je hebt hetzelfde resultaat: geen Google op je phone, buiten hetgeen wat zowiezo in Android al zou zitten, dus ook op de Nokia X... Daarvoor heb je echt geen Nokia nodig.
Het is maar een kwestie van de relevante apk's uit je rom te halen voor je hem flashed. Velen zullen het inderdaad niet doen, maar hebben dan ook geen recht op klagen dat er Google apps op hun telefoon staan. Zelfde geldt (in mindere mate) voor mensen die niet willen of durven flashen. De mogelijkheid is er, als je er geen gebruik van maakt heb je voornamelijk jezelf als schuld.
Een goede appstore is ook geen echte noodzaak. Je kunt prima de apk's sideloaden, als je ze vindt of via een ander (meer anoniem) toestel kan downloaden uit de Playstore. En hoeveel goede appstores zijn er nu wel? Die dan nog eens te vertrouwen zijn... (ik weet het werkelijk niet, ik gebruik gewoon de Playstore, heb er geen moeite mee).

Daarnaast is het zo dat je niet zomaar gapps met je rom mag meeleveren... Dat is -als ik mij niet vergis- dat roms zoals CM (Slim doet het iig zo, lang geleden dat ik zelf nog CM heb willen gebruiken) het gewoon als aparte download meegeven...
heb je voornamelijk jezelf als schuld.
Het woord 'schuld' kan ik niet goed plaatsen. Door mensen de keuze te geven voor een Google vrije Android telefoon, sla je het schuld stuk toch helemaal over?

Ik vind het vanuit een concurrentie oogpunt gewoon prettig dat er meer serieuze aanbieders met toestellen komen die het echt proberen zonder de GApps en dus Google Play.

Dan hebben we in de toekomst wellicht de keuze uit appstores die gaan van perfecte controle op kwaliteit tot bleeding edge. Dat is keuzevrijheid wat mij betreft.
Het woord 'schuld' kan ik niet goed plaatsen. Door mensen de keuze te geven voor een Google vrije Android telefoon, sla je het schuld stuk toch helemaal over?
Oh ik zeg niet dat het niet welkom zou zijn, gewoon dat je het nu al kan en als je dat dan echt zo graag wil en het niet doet, dat het gewoon je eigen schuld is dat je het niet doet. Da's alles :P
Je kunt op een tweede telefoon met GAPPS de app installeren, met Titanium Backup de app backuppen, en dat op de andere telefoon herstellen. Enig nadeel van deze procedure is dat het een heel gedoe is met updates.
Zei ik eerder ook al (maar ik noemde niet specifiek titanium backup, daar heb je root voor nodig en kan je net zo goed de apk zelf gaan kopiëren eigenlijk).
Daarnaast, zijn updates wel zo nodig constant? Ik update zo eens per 2 maand of zo en heb maar weinig nuttigs gemerkt qua functies of verbeteringen in de apps die ik gebruik, en bij een aantal moet ik de update weigeren vanwege overdreven permissies (facebook, maps, ...) Mijn 2de en 3de toestel update ik al helemaal niet meer (gebruik ze ook zelden) en merk eerlijk gezegd niets van verschil. Het gebrek aan goede en duidelijke patch notes zegt volgens mij genoeg. Het updaten om te updaten is een spel in de appstores zodat mensen niet van je app weggaan "omdat het niet meer geupdate wordt" dus ik ben nogal sceptisch erover...
90% gaat met roms aan de slag? uhuh
Nee, 90% van de gebruikers die met roms aan de slag gaat, niet 90% van de gebruikers gaat aan de slag.

De groep die met roms aan de slag gaat is erg klein, dat is nu juist één van mijn redenen om blij te zijn met een Google vrije telefoon van Nokia.
Die mensen konden ook gewoon (en deden dat meestal dan ook) zelf een pc in elkaar steken voor nog minder geld (of betere kwaliteit of performance). Tenzij je laptops bedoelt met "pc's".

En wat jij zegt is dat als er een Nokia phone is met 2 uitvoeringen, 1 met Android en 1 met Windows iedereen die met Android zou kopen? De Windows Phones doen het hier bij de tweakers toch vrij goed zou je denken als je bij dergelijke artikels door de comments leest. En bleef WP niet in marktaandeel stijgen? Waarom zou een Android versie ernaast dat allemaal teniet doen?
Zelfs met een dualboot WP/Android zit er weinig logica in je reactie...
Inderdaad, ik wil Android op mijn iPad.
Je kunt Android draaien zonder Google. Of met de dienst van Google streng ingeperkt op Android, door middel van Xprivacy.
Bij ieder bericht dat Nokia een nieuwe Windows Phone presenteert wordt er moord en brand geschreeuwd dat er Android op zou moeten draaien. En nu doet Nokia/Microsoft eindelijk wat er gevraagd wordt en wordt er weer gevraagd wat het toevoegd... schiet mij maar lek :?
Misschien is de conclusie dat aan beide geen behoefte is en er gewoon een fabrikant te veel is?

Misschien een parallel met PC en Laptop fabrikanten, daar waren er eerst ook heel veel van. Uiteindelijk bleven degene over met voldoende afzet volume om het goed en goedkoop te doen. Alle andere zijn afgevallen, het zij gestopt, het zijn opgeslokt door andere. En dat kan ook als je eerst marktleider was zoals Compaq.

In de mobile telefoon markt is dit ook gaande. Enkele doen het heel goed met hoog volume, alle anderen hebben het moeilijk en ik vraag me af of ze het zullen overleven. Motorola is al gestopt, Ericsson heeft op tijd de boel over gedaan aan Sony. HTC gaat niet echt lekker. En Nokia is veel te laat geweest en doet nog moedige pogingen om alsnog aan te sluiten. Maar gemakkelijk is het niet om je terug te vechten, als het lukt is het een huzarenstuk.

Windows Phone lijkt de enige hoop voor Nokia, maar dan alleen als het dat hele Phone project van Microsoft op zich slaagt, op dit moment zijn het vooral professionele gebruikers die er wat in zien (en die daarvoor Blackberrys gebruikten -- ook voormalig marktleider in problemen trouwens). Ik zie er weinig particulieren mee rond lopen. Sterker nog, degene die een Nokia hebben van de zaak hebben er zelf voor privé gebruik nog een Android of IOS toestel naast.

Het is een veeg teken dat Nokia nu toch Android telefoons moeten maken en achter aan moeten sluiten bij alle andere Android fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 20 juni 2014 12:28]

Windows Phone lijkt de enige hoop voor Nokia,

Nokia heeft de handdoek in de ring gegooid heeft en hun telefoon divisie verkocht aan Microsoft. Nokia telefoons zijn dus sinds vorige maand exit.

Overigens is de telefoonmarkt redelijk versnippert. Windows Phone is globaal geen grote speler, maar in Nederland is Windows Phone extra ondervertegenwoordigd.
X lijn is er vooral voor 3e wereld landen, vandaar de prijs en specs.
Ik weet het niet hoor.... Ik vind het een hele vreemde zaak dat swerelds markt leider in pc software een bedrijf als nokia op koopt om vervolgens telefoons te maken die op android draaien.... Iets klopt er niet in deze vergelijking.

**wat sanderjvp hier boven zegt kan inderdaad een deel van mijn vraag beantwoorden. door android zo te verkrachten dat het net windows Phone lijkt zou wel eens de reden kunnen zijn om proberen mensen naar windows Phone te krijgen. Dat verklaart ook de WP launcher voor android. .. wellicht wil MS op deze manier het offensief inzetten tegen android. Maar of dit gaat werken?

In mijn ogen maakt microsoft een mooi OS met al een hele hoop opties. Ik heb zelf android maar heb een tijdje met een windows Phone rond gelopen en moet zeggen dat het een heel aardig toestel was!

Als MS eens de strijd in zou zetten op apps en functionaliteit binnen WP dan kan het echt wel een grote speler worden.

[Reactie gewijzigd door sygys op 20 juni 2014 12:12]

Aandeelhouders die lopen te janken dat er meer kortetermijn winsten gemaakt moeten worden. Waarna ze hun aandelen met winst weer kunnen dumpen. MS probeert gewoon het beste wat ze kunnen om die zakken wat rustig te houden. Dit zijn mensen die een favourite bedrijf van mij kapot gemaakt hebben. Motorola....

ValueAct is gewoon een klootzakken groep dat bedrijven kapot maakt om zelf korte termijn winsten te maken. Ze verstoppen dat dan achter mooie woorden als :"We will trim the fat! We beleive this company can be sooo much more". Deden ze met Motorola ook, en dat is nu niks meer dan een patenten bank en mobieltjes maker voor Google.

Beetje zoals Elop bij Nokia deed, maar dan met meer mensen en het is een bedrijf dat niks anders doet dan andere bedrijven kapot maken.
"Er is nu al te veel keus;"

Wat is hier mis mee? Des te meer keuze, des te beter. Of heb jij liever dat er amper competitie is omdat Samsom, Gertje en Cameraman de enige bekende merken mogen zijn omdat t anders te moeilijk is voor de consument te kiezen? Wat een onzin.

Ik ben het volledig met je oneens: We hebben overal des te meer concurrenten nodig. In alle segmenten. Dat is goed voor innovatie, goed voor de consument. Als jij je graag dom wilt houden en alleen een populair merk wil, kan dat nog prima hoor.
Bij te veel concurrentie zie je door de bomen het bos niet meer. Toestellen lijken allemaal dusdanig veel op elkaar dat je heel goed naar de verschillen moet zoeken. De gemiddelde consument weet nu al van gekkigheid niet meer waarom toestel A beter is dan toestel B.

Het grootste verschil is het merkje dat ze er op plakken; iedere smartphone doet in de regel exact hetzelfe en bevat grotendeels vergelijkbare hardware. Het dilemma waarom je juist voor een bepaald toestel zou kiezen wordt steeds moeilijker naar mate er meer keus is.
"Bij te veel concurrentie zie je door de bomen het bos niet meer. Toestellen lijken allemaal dusdanig veel op elkaar dat je heel goed naar de verschillen moet zoeken. "

Dit is een gevolg van te weinig concurrentie en te weinig innovatie. Niet andersom.

"De gemiddelde consument weet nu al van gekkigheid niet meer waarom toestel A beter is dan toestel B."

Dan maakt een extra merk écht niets uit, als de gemiddelde consument toch trouw blijft aan wat populair is.

"Het grootste verschil is het merkje dat ze er op plakken; iedere smartphone doet in de regel exact hetzelfe en bevat grotendeels vergelijkbare hardware."

Gebrek aan innovatie door gebrek aan concurrentie.

"Het dilemma waarom je juist voor een bepaald toestel zou kiezen wordt steeds moeilijker naar mate er meer keus is."

Waarom is dit een dilemma? Dat slaat werkelijk nergens op. Klaag jij ook in de supermarkt van "verdorie, ik kan niet kiezen tussen al die merken tandpasta"?

Meer keuze is GEEN dilemma. Als er meer keuze is, meer concurrentie, en meer innovatie, dan is het zelfs minder triviaal uberhaupt te willen nadenken over welke je wil: alle toestellen zijn dan des te beter, dus een 'foute' keuze heeft veel minder impact. Bovendien stelt het mensen in staat meer op hun eigen voorkeuren te kiezen, want dan heb je simpelweg meer keuze qua uiterlijk en dergelijke binnen een bepaald prijssegment. Nu heb je een lelijke plastic Samsung in het topsegment, of zit je opgescheept met slechte software als je voor de qua uiterlijk betere HTC gaat. (Is natuurlijk een mening, maar gaat om het punt.)

Je kan net zo goed gaan klagen over teveel in de ISP-markt. Tuurlijk is het eenvoudiger als je maar 1 provider kan kiezen. Is dat een goede reden om 1 provider te willen? Nee. We weten allemaal wat dat voor gevolg heeft.
Ik vraag me af of dit nog wat toevoegt aan de markt die al overspoeld is met Android-toestellen. Er is nu al te veel keus; misschien dat er enkel in het high-end segment plaats is voor een extra deelnemer, maar de budget- en midrange categorieën hebben niet nóg een toestel nodig.
Er is nooit te veel keus, hoe meer keuze hoe beter voor de consument.
Ik ga hem iig kopen.
c. een accuduur van een week hebben.
Op telefoons met accuduur van een week zal je nog wel even mogen wachten.
Of gewoon geen smartphone meer kopen.
Toevallig laatst in het nieuws http://www.technologyrevi...ones-that-run-for-a-week/

Link van Microsoft Research http://research.microsoft.com/en-us/projects/eloupe/

[Reactie gewijzigd door capsoft op 20 juni 2014 12:03]

Weet ik, maar de technologie bestaat wel, dat moet alleen verder uitgedacht worden. Je zou toch zeggen dat Microsoft het geld heeft om zo'n soort project op poten te zetten.

Juist omdat nog geen andere fabrikant het heeft zou het een enorm selling-point zijn imo, helemaal in de zakenwereld.
Iedereen heeft minsten elke dag een laadpunt in de buurt. Ik denk niet dat het een belangrijk selling point is. Het is handig, ja, maar voor het dagelijks gebruik zijn er andere zaken die veel meer invloed hebben (snelheid, scherm, gebruiksgemak)
Het is ook veel beter voor de batterij als ze minder vaak moet opgeladen worden. Opladen produceert warmte (draadloos opladen een heel stuk meer dan met de kabel), wat (op termijn) de capaciteit van je batterij naar beneden haalt.

Actief gebruik produceert natuurlijk ook warmte, maar afhankelijk van het gebruik is dit meer of minder dan opladen, gaming vraagt meer stroom, dus meer warmte voor zowel batterij als processor, gewoon een telefoontje maken vraagt veel minder.
Moet je een andere omgeving op gaan zoeken. :)

Ik hoor heel veel goede verhalen over WP, en me vriendin heeft een Nokia 920 en geloof mij dat ding is echt goed, aangezien ze hem na anderhalf jaar nog niet stuk heeft gekregen. Ter vergelijking een Sony was in 1 maand scherm doormidden, en een HTC was na 2 maanden ook stuk (lade niet meer op). Der vorige phone was een iphone heeft ze ook een jaar mee gedaan was hij foetsie (ergens laten liggen).

Maar goed er zullen genoeg zijn die het tegendeel hebben ervaren.
De kwaliteit van de telefoons zeg ik niks over, Lumia toestellen hebben prima bouwkwaliteit. Mijn probleem met de telefoons is Windows, ik blijf het niet heel praktisch vinden werken.
Dat is jouw mening, zelf zou ik er ook niet voor kiezen maar er zijn heel veel mensen die het wel prettig vinden werken, Daarom is er ook keuze in verschillende mobile OS
Ik ben benieuwd wat er dan niet praktisch aan is? Zelf ben ik overgestapt van Windows Mobile 6 en 6.5 naar Android 2.1 2.3 en 4.x weer naar Windows Phone 8.0 en 8.1 en vind ik Windows Phone juist consistenter in de UX. Bij Android heb je per merk een (gedeeltelijk) andere UX. HTC, Samsung, Sony, Nokia X etc. Met verschillende launchers. Dat geeft meer vrijheid, dat klopt, maar ik denk dat dat niet is weggelegd voor de meerderheid van de gebruikers. Veel mensen roepen dat Windows (op bv. desktop) slecht is, maar hebben nog nooit een Linux distributie geprobeerd (of bsd, of os x etc.)
Ik vind het niet erg als iemand kritiek heeft op een OS, maar ben dan altijd erg benieuwd naar wat dan de argumenten zijn.
Wat er op Windows Phone voornamelijk ontbreekt zijn de apps. Die zijn voor IOS of Android en maar mondjesmaat voor Windows Phone.

Bijvoorbeeld een goede Youtube player. Allemaal 3rd party. Ik weet dat dat aan Google ligt, maar ondertussen is het wel zo. Maar ook bijvoorbeeld Wordfeud. Dat is er voor Windows Phone maar loopt al een jaar achter bij Android, het toont nog steeds geen score bij het leggen en ik denk dat het voor de maker gewoon totaal geen prioriteit heeft.

Misschien een beetje Video2000 v.s. VHS effect. De 1e is technisch beter maar bij de 2e kon je de wereld aan films huren. Guess who won. Daarnaast is het in dit geval ook nog de vraag of Windows Phone technisch wel beter is...
Ik ben het met je eens dat de youtube app een belabberde wrapper is van de mobiele website van youtube. Gelukkig kan internet explorer op wp8.1 het wel goed afspelen en werkt het wel. Maar een app zou fijner zijn (zoals microsoft die had uitgebracht)

Verder zijn vooral de kleinere apps minder aanwezig. Zoals Ziggo (ze werken er nog steeds aan) en die van Albert-Heijn. Maar er komen iedere dag (nuttige) apps bij en het marktaandeel lijkt (mij) toe te nemen.

In de adduplex statistieken zie je vooral in arme landen de Nokia Lumia 520 het goed doen. Ik denk dat er toch een groei zit in Windows Phone. Met name vanwege de high end met mooie camera devices en de low end. Veel features (die soepel draaien) voor weinig geld.

Het ontwikkelen vind ik erg fijn werken voor Windows Phone en met Xamarin kun je makkelijk(er) je app uitrollen naar Android en iOs(als je een mac hebt)

Ik heb er vertrouwen in en verwacht echt dat het marktaandeel gaat groeien.
Maar ook bijvoorbeeld Wordfeud. Dat is er voor Windows Phone maar loopt al een jaar achter bij Android, het toont nog steeds geen score bij het leggen en ik denk dat het voor de maker gewoon totaal geen prioriteit heeft.
Op Windows Phones spelen mensen dan natuurlijk wel weer Wordament en Snap Attack die daar dan weer eerder zijn dan op android.
Als Google dat dus actief tegenhoudt, dan heeft MS dus een punt als ze klagen bij de EU en moet Google op de vingers getikt worden wegens monopoly praktijken.
Ardj, wat een ongelooflijk slecht verhaal zeg. Je vind het systeem blijkbaar belabberd, maar dat is op basis van ''gevoel'' en ''support qua apps''... Ik durf te beweren dat je WP uberhaupt niet geprobeerd hebt.

Het enige terechte punt wat je aan haalt is het feit dat apps vaak pas later uit komen op WP, al zie je hier al langzaamaan een omslag in verschijnen. Dat je op basis van ''gevoel'' een systeem niet mag is natuurlijk volslagen lachwekkend.
Uberhaubt heb ik nog niemand in mijn omgeving gehoord die tevreden was over Windows Phone. Dus of Android met een WPhone-achtige schil nu een slimme keus is...
Ligt aan de omgeving. In mijn omgeving gaan er steeds meer over op WP en zijn tevreden. Of het moeten echt appjunkies zijn en graag met clonen van clonen spelen.

Netjes dat MS niet meteen de stekker uit de Nokia X hebben getrokken en waarschijnlijk gewoon een nieuwe Android telefoon lanceren.
Ehm, je weet dat Nokia hun telefoon poot verkocht heeft? Aan Microsoft?

Maar goed, hierbij een zeer tevreden Lumia gebruiker. Ik zit nu op de tweede, een 625, na mijn 800.
Accuduur is bij mij ruim twee dagen, dankzij licht gebruik. Het dient meer als wifi spot dan iets anders. En over een maand komt de update die mijn grootste ergernis verwijderd, een volume voor alles.

Zou ik deze Lumia kopen? Waarschijnlijk niet. Android is goed, maar WP is beter.
Nokia loopt (jammergenoeg) al jaren achter de feiten aan
Hoe lopen ze achter de feiten aan? Ze hebben een blunder begaan door zo lang aan Symbian vast te houden, maar de nieuwste Nokia's kunnen gewoon 'op' tegen de nieuwste Android en iOS telefoons, hoor.
Uberhaubt heb ik nog niemand in mijn omgeving gehoord die tevreden was over Windows Phone.
Geloof ik niks van. Er zit nogal een verschil tussen ontevreden en 'tevreden maar met verbeterpunten X en Y". Ik ken niemand die ontevreden is over WP, wel een die een aantal Apps mist en een die het dropdown menu mist (welke met 8.1 wordt ingebracht overigens). Oh ja, en eentje klaagt dat er geen frontcamera op zijn Lumia zit, maar dat is niet zo vreemd voor een budget Lumia 520 :-)

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er geen ontevreden gebruikers bestaan, maar "ik heb nog nooit iemand gehoord die tevreden was" is gewoon sterk overdreven.
a. praktisch in gebruik zijn b. hufterproof zijn c. een accuduur van een week hebben.
a) dat zijn ze b) dat zijn ze c) dat heeft geen enkele smartphone, Nokia ook niet. Komt wel zodra de accucapaciteit omhoog kan en het verbruik omlaag.
Het uitbrengen van een Android telefoon door Microsoft is zo'n vreemde gewaarwording. Ik kan mij geen enkel voordeel (dat groot genoeg is) bedenken voor Microsoft. Het gaat nooit een goudmijn worden. En wordt het dan wel? Gaat ze groeien met Android? Dan concurreren ze met zichzelf.

Daarnaast verwacht ik niet dat er mensen zijn die denken: ik wil zo graag een telefoon van Microsoft, hadden ze maar Android. Nee er zijn genoeg goede Android toestellen.

Ik vind het een teken van onzekerheid en het communiceert verwarring. Ik dacht dat ze een cohesief totaal pakket aan de gebruikers van hun producten wilden leveren?
Elk onderdeel van Microsoft (of het nou hardware, software of diensten is) moet blijkbaar zijn eigen broek moeten ophouden. De tijd van koppel verkoop is voorbij. Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
Het doel is mensen MS-services te laten gaan gebruiken, waardoor ze later wellicht makkelijker overstappen op een wat duurder WP-toestel.
Ik denk zelf dat het eerste argument belangrijker is dan het tweede. De Nokia X heeft tenslotte een heel eigen eco-systeem. Hier in het westen verwacht ik dat het daardoor sowieso een niche blijft, tenminste totdat WP zelf wat groter is gegroeid.

In oa. Rusland en China waar het veelal een wild west is met app stores zou Nokia nu al een zucht van opluchting kunnen brengen met haar eigen app store. En volgens mij is dat nu juist nog een groeimarkt.

Ik vind het slim van Nokia/Microsoft om op voor hen twee eigenlijk volledig gescheiden markten in te zetten.

Het overstap argument is daarin eigenlijk alleen maar mooi meegenomen.
Android heeft in China een marktaandeel van meer dan 90%.
http://thenextweb.com/asi...hone-market-share-report/

Android heeft in Rusland een marktaandeel van meer dan 70%.
http://www.ewdn.com/2013/...e-market-with-70-9-share/

Hoezo kansen? Hoezo is de marktaandeel daar verdeelt? Het is in Azie OVERAL Android wat de klok slaat. Zuide Korea het ergst met richting de 100%.
Een eigen appstore is daar gedoemd te mislukken.

Android heeft op de mobiele markt een dominantie bereikt wat je kunt vergelijken met Windows op de Desktop markt. Als Microsoft hun services willen verkopen moeten ze dat wel uitbrengen op Android.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 20 juni 2014 18:28]

Die marktaandelen in China en Rusland zijn overigens allemaal zonder Google Playstore. Die landen hebben hun eigen appstores en eigen zoekmachines.
Rusland weet ik niet maar China inderdaad. Baidu is een grotere zoekmachine dan Google. En die leveren ook allemaal services voor Android. Maar kom als Microsoft dan met jou services naar China. Werkt ook niet echt omdat de overheid nog altijd voor eigen services gaat zoals Baidu. Tenzij de overheid anders gaat bepalen in de toekomst.

Microsoft Office wordt daar ook keihard aangevallen door KingSoft. MS Office gaat daardoor zwaar verlies leiden in Aziatische landen. http://www.kingsoftstore.com/index
Deze draait ook op Linux en is bedoeld voor Ubunty Kylin welke het hoofd OS van China moet worden volgens de overheid.

Wat dat betreft ziet de Aziatische markt er slecht uit voor zowel Google als Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 21 juni 2014 11:30]

Maar voor zover ik heb begrepen zijn dat veelal AppStores waar totaal geen controle is op het aanbod van Apps, waardoor het malware probleem juist daar erg groot is. Als Nokia daar iets aan doet zou dat een onderscheidende factor kunnen zijn.

In Azië en Rusland ligt wat dat betreft een grote uitdaging.
Het OS wordt steeds onbelangrijker. Het gaat inderdaad om de services.
Bekijk de markt als geheel:
1) De groei zit aan de onderkant vd markt
2) De gemiddelde prijs per handset gaat de komende jaren flink omlaag.

Kortom, de strategische ogen zijn gericht op hoe de value chain op deze verschuiving kan worden geoptimaliseerd. De voormalige Nokia-divisie heeft hiervoor de lever-capaciteit, alleen wordt het WP-systeem nog te duur bevonden voor het laagste segment. Kortom, voorlopig wordt hiervoor de android-fork gebruikt.
Ik dacht dat juist Windows Phone het geweldig deed in het lagere segment. Je krijgt volgens mij het meeste waar voor je geld momenteel. Een vloeiend systeem met alle functionaliteiten die ook op andere telefoons zit.
In de beleving van MS zit aan de onderkant van de markt dus nog een segment, waar op dit moment WP te duur voor is.
ah op die manier :) Ik snap je nu.
Waarom maken ze niet Windows Phone toestellen die compitable zijn met Android market??
Als ze dit doen dan ga ik weer terug naar Windows Phone! superfijne en stabiele besturingssysteem.
Mijn voorkeur gaat naar windows phone ipv android en iOS, maar ik heb enkel android omdat windowds phone market zo slecht is....
andersom juist, Microsoft biedt zelfs een platform waarop de apps voor alle os ontwikkeld kunnen worden

je argument over een slechte market is belachelijk, wat voor de istore of playstore een nieuwe app is, is óf een ingebouwde functie óf het heeft een andere naam

we kunnen tegenwoordirg android en iphone gebruik in hokjes plaatsen, kritisch zijn beide absoluut niet
Je kan zeggen wat je wilt, maar het is algemeen bekend dat als er nieuwe apps komen dat het meestal alleen maar voor android of iOS is.
blijft altijd de vraag of het iets toevoegt of dat de webversie van de website gewoon veel beter is

apps beperken je enorm
Dus ze gebruiken groen, en plots is het een Android device. Laten we totaal negeren dat sinds de x30 reeks ook Lumia's vaak standaard een groene variant hebben, en we ook nog steeds wachtte op de aankondiging van de Lumia 530, welke het laatste Windows Phone 8.1 toestel van Microsoft zou zijn, voordat WP8.1 Update 1 in gebruik wordt genomen, en dus nog voor juli/begin augustus uit zou moeten komen. En dan is er nog de beloofde Lumia 1520 in het groen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 20 juni 2014 13:54]

Hoe het toestel er uit ziet en welke kleur het heeft is nog helemaal niet bekend. Dat maakt je rant dan ook redelijk irrelevant.
Toch hoor je ook veel geluiden over een Nokia Lumia 530.
http://conversations.nokia.com/2014/06/20/green-envy-2/

want eigenlijk is de 630 nu de opvolger van de 520 geworden en zou de 530 nog meer voor low-budget zijn. Ik denk dat we gewoon nog even 3 dagen en 21 uur moeten wachten.
- Nokia heeft nog steeds een uitstekende reputatie in Europa.
- Mensen hebben liever geen Windows Phone, want Windows crasht voortdurend, heeft virussen.
- Een IPhone is te duur.

Zo denken de meeste mensen dus. 8)7 Dus dan kunnen ze nu gaan voor Nokia + Android.

[Reactie gewijzigd door biglia op 20 juni 2014 12:21]

Behalve dan dat deze toestellen niet in Europa worden uitgebracht..
De Nokia X niet, maar weet je zeker dat dat met de X2 ook zo gaat zijn?
"summer brings out our inner glow" -> Summer Glau ;-)
Als de windows telefoons een optie hadden om er naast ook android te draaien als de gebruiker het wilt zou het een stuk meer verkopen. Zoals de HTC hd2 standaard geleverd met windows, het was ook mogelijk om android er op te installeren of te laten draaien via dualboot.
dit dus! precies hoe ik erover denk.
of zorg ervoor dat windows phone compitable is met andoid market
Het niet kunnen booten van verschillende systemen is geen technisch probleem maar een commerciele beperking. Een vast OS + GUI maakt een toestel schijnbaar exclusief dus kan de prijs de lucht in + het houdt concurrent OS'en die dezelfde hardware targeten buiten de deur.
Daarom zijn Android, WP en iOS ook niet enkel besturingssystemen maar complete werelden die uit alle macht proberen de gebruiker binnen te houden en te doen alsof er niets voorbij de horizon is. In werkelijkheid is in de meeste gevallen ARM het eigenlijke platform waar alle software op draait die conform die architectuur gecompileerd is en qua systeemeisen voldoet .
Goede zaak. Wij hebben thuis zo'n budget Nokia (5xx of 6xx) met WP 8.x (samen met een iPhone 5 en iPad Retina Mini, wat een treurnis dat iOS (6 &) 7 vergeleken Android 4+) ongebruikt in een la liggen. Werkelijk prachtig systeem. En hoeveelheid apps in Windows Store is behoorlijk gegroeid.

Echter wat die apps betreft. De beste WP 8.x apps zijn nog niet eens net zo goed als de meest middelmatige Android apps. iOS apps ook meestal erg tegenvallend vergeleken Android apps door o.a. geen API-toegang, maar valt nog enigszins mee. En zitten Play- en App Store vol met nutteloze slechte kloon apps, In de Windows Store is het daarmee nog slechter gesteld.

Microsoft had niet voor kwantiteit, maar voor kawaliteit moeten gaan wat apps betreft.
Ik was in eerste instantie ook super enthousiast over wp8.x.

Totdat ik de apps mee maakte.
Of er was gewoon geen app of het was alternatief voor het originele.

Ben uiteindelijk terug naar Android gegaan.
Sorry, maar de gebruikte foto is toch gewoon een afbeelding van de Nokia Asha 501?
http://mralshahawy.files....sha-501-asha-platform.jpg
De Nokia X heeft hetzelfde design als de Asha.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True