Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Microsoft heeft te kennen gegeven dat het de Android-smartphones en Asha-budgettelefoons van Nokia blijft ondersteunen. Het is onduidelijk of dit ook betekent dat er nieuwe toestellen uitkomen. Microsoft rondde de overname van Nokia's telefoondivisie vrijdag af.

Dat zei Stephen Elop, die voorheen werkzaam was als ceo van Nokia, in een reactie op het afronden van de overname van de telefoondivisie van de Finse mobieltjesbouwer door Microsoft. Het is de bedoeling dat Microsoft de Nokia X-smartphones, die op Android draaien, en de Asha-budgettelefoons blijft ondersteunen. Elop zei echter niet of er ook nieuwe smartphones worden uitgebracht door Microsoft met Android of onder de Asha-merknaam. Daardoor is nog onduidelijk wat er precies met ondersteuning wordt bedoeld.

Nokia kondigde zijn X-serie aan op het Mobile World Congress in februari, toen al bekend was dat het Finse bedrijf deels zou worden overgenomen door Microsoft. De Nokia X-smartphones draaien op Android, maar zijn voorzien van een skin die doet denken aan de Windows Phone-interface van Microsoft. Door de aangekondigde overname werd vermoed dat Nokia de release van zijn Android-smartphones zou annuleren, maar dit bleek uiteindelijk dus niet het geval.

Asha wordt door Nokia gebruikt als merknaam voor featurephones. Mogelijk gaat Microsoft deze inzetten als goedkoop alternatief voor zijn Windows Phone-toestellen. Asha-toestellen draaien op een aangepaste versie van S40.

Microsoft maakte vrijdag bekend dat het de overname van Nokia's telefoondivisie heeft afgerond. Het bedrijf uit Redmond betaalt daar omgerekend ongeveer 5,5 miljard euro voor. Tevens krijgt Microsoft een licentie op softwarediensten zoals de kaartendienst Here en de merknaam Nokia.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Asha-toestellen draaien op een aangepaste versie van S40.
Dit is niet helemaal correct, oude Asha toestellen draaien inderdaad op S40, meer recente Asha toestellen draaien op Nokia Asha platform, wat een samengang is van een hele familie operating systems, S40, Smarterphone, Symbian, Meego en Maemo. S40 word wel nog genoemd, maar een aangepaste versie van is te veel 'credit'

In ieder geval wel een goede actie van Microsoft, er is zeker vraag naar zulke toestellen.

[Reactie gewijzigd door olivierh op 25 april 2014 17:48]

Het is misschien geen aangepaste versie, maar volgens Nokia wel de onmiddelijke opvolger van S40.

Een samengang zou ik op basis van die wikipagina ook niet durven beweren. Daar staat dat er "UI elementen van ..." in verwerkt zitten. Dat is toch heel wat anders. Er zitten ook heel veel API's van S40 in vanwege de compatibiliteit. Daar kun je ook niet echt conclusies aan verbinden.

In werkelijkheid is het Ashaplatform de opvolger van Meltemi, dat ontwikkeld was om S40 te vervangen. Wat exact de technische basis is, kan ik niet terugvinden maar ik vermoed dat er stevig geleund wordt op S40 of op Meltemi (dus met een snufje Linux). Iemand die daar meer over weet?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 25 april 2014 19:58]

Volgens mij is het inderdaad nog steeds en S40, maar dan met een modernere skin erover heen. Die ze gejat hebben uit de symbian/meego reeks.
Dit durf ik te beweren op basis van de volgende punten:
Apps for the platform are either made using Java ME, or as web apps, which are rendered by the Nokia Xpress browser which uses the Gecko rendering engine.
Oftewel hetzelfde wat vroeger ellke dumbphone kon.
he mobile operating system lacks true multitasking but the radio and music app can run in background mode
Idem dito, dit kon ik al op mijn Sony Ericsson K700..
Ook wordt het volgende gezegd door de Verge:
It had been reported later that its development is to be canceled and replace by the continuation of S40 platform and bringing Windows Phone platform to a lower end[
.
Goed om te zien dat ze nu blijkbaar bij Asha hetzelfde pad als Firefox OS zijn ingegaan. Al vind ik het raat dat er geen multitasking inzit. Hadden ze toch beter een andere basis kunnen gebruiken dan S40 :Y) .

Tevens vind ik het toch jammer om te zien dat Nokia het niet gelukt is om Symbian of Meego voort te zetten. Hier is lijkt me toch veel tijd in gaan zitten. Beide waren op het einde nog best volwassen, misschien niet om te concurreren met Android of iPhone. Maar als ik me bedenk dat veel functionaliteit in Windows Phone langere tijd niet aanwezig was, terwijl Symbian en Meego dit al wel hadden, zijn er in imho toentertijd op achteruit gegaan.
Symbian was misschien wel de ideale Ashabasis geweest want zoals Symbian Belle in 2012/2013 was kon het aardig meekomen, in elk geval op alle gebieden met de Android en iPhone stand van zaken van een paar jaar eerder, en op minstens sommige gebieden met de huidige stand van zaken (ik ben met mijn E6 nog niet echt tegen de limieten aangelopen). Ruimschoots goed genoeg om nog een aantal jaar z'n oude dag te slijten als featurephoneplatform.

@batjes hieronder: S40 is dan ook geen smartphone-OS, maar een featurephone-userinterface. Daar hoef je minder aan door te ontwikkelen, al was het maar omdat de basis al lang geleden degelijk neergelegd is. Alleen nu featurephones steeds uitgebreider worden is het wenselijk om het OS ook uit te breiden. Vandaar mijn gedachtenoefening om daar Symbian voor in te zetten dat op die manier nog zeker 5 a 10 jaar mee kan.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 27 april 2014 15:53]

Multitasking en background 'services' zijn op (vooral kleinere <5inch telefoons) vrijwel hetzelfde.

En dat ze S40 en dergelijke achterlaten is omdat het geen hol voorsteld in vergelijking met WP8 of zelfs Android.

In een jaar tijd heeft MS meer gedaan aan WP8 dan Nokia gefixed heeft aan S40 (en voorgangers/varianten) in de afgelopen 5 jaar.
Nokia met Android? Welke toestellen zijn dat dan? Die zou ik wel eens willen proberen.
Iemand misschien ervaring mee?
Bijvoorbeeld de X-serie zoals in het artikel genoemd staat? ;)

Je kunt er op deze pagina meer over lezen. Volgens mij zijn de telefoons niet officieel op de Nederlandse markt gebracht, maar wel via parallel-import te koop, ze staan ook gewoon in de pricewatch.

Het zijn volgens de tests geen toptelefoons, maar voor een prijs van ¤ 100 - ¤ 150 heb je wel veel waar voor je geld, zeker qua uiterlijk en stevigheid van de behuizing. Ook leuk is dat een echt 4" toestel is (X en X+, de XL is 5"), dus niet zo groot.

De toestellen draaien wel op een variant van Android die niet helemaal compatible is met Android zoals we het kennen, daarom moet je een eigen appstore van Nokia gebruiken en eventueel aangeschaft apps opnieuw kopen, tenzij je de .apk kunt side-loaden.

Voor de Nokia X zijn op XDA al twee smaken 'standaard' Android te vinden... een CyanogenMod en een vanilla AOSP. Beide schijnen al redelijk te werken.
Nokia met Android? Welke toestellen zijn dat dan? Die zou ik wel eens willen proberen.
Iemand misschien ervaring mee?
De Nokia X-serie is sinds een maand verkrijgbaar, zie pricewatch: Nokia X Zwart
Eind dit jaar komt er ook nog een X+ en een XL versie met Android uit.
Mooie van de nokia X is naast dat hij android apps draait, hij ook in de eu gemaakt wordt.
Dus dit betekend:
- beperkt benzeen gebruik in de productie
- redelijke arbeidsvoorwaarden tegenover china-phones.
- europese antenne technologie.
- goed voor de europese economie.

Dus het best een verantwoorde keuze.
Waar in de EU wordt hij gemaakt en heb je daar een bron van?

En als hij inderdaad in de EU wordt gemaakt, hoe kan het dat Europese antennetechnolgie (dewattes?) alleen maar in Europa gemaakt kan worden?
The Nokia X is reportedly in production at Nokia's Hungary factory


Reports from Hungary claim that the Nokia X has successfully passed testing and is now in production at Nokia's factory in the city of Komárom. The source "confirmed" that the Android phone in Windows-clothing won't feature Google's Play Services and Play Store, which we have no reason to doubt.
Van oudsher, zit de wetenschap over radio's in Europa en Noord Amerika.

Voor kleine componenten, zoals microfoons, ledjes. Worden door telefoonbouwers tegenwoordig vaak de goedkoopste (lokale) fabrikanten gekozen.
Of tegenwoordig antenne's zelfs bij quallcomm en mediatek in de soc ingebouwd.
Van oudsher, zit de wetenschap over radio's in Europa en Noord Amerika. En worden er ook verfijnde antenne tuners en antenne technologie gebouwd.
In China betalen ze liever niet de extra licentie, of productie kosten voor die technologie. Ook superlogisch, want de budget tuners, werken afdoende. (99% van de consumenten merkt weinig problemen met bereik).

Maar mocht je nog zo'n oud in Europa of Amerika gemaakt toestel hebben. Zul je zien dat die bereik heeft waar je nieuwe telefoon het niet heeft.

Ook nu nog verkopen bedrijven als paratek antenne's die signalen 20 decibel zwakker opvangen dan de antenne in de samsung note 3 doet.
Ah, Hongarije, waar ze destijds min of meer uit Duitsland heenverhuisd zijn. Doet me goed om dat te horen. Finland was nog mooier geweest, maar je kan niet alles hebben.

Het grappige van kennis is, dat dat niet echt landgebonden maar meer fabrikantgebonden is. Een Finse ontwerper kan zijn superieure antenne-ontwerp gewoon in China laten produceren en behoudens eventuele kwaliteitscontroleproblemen zal die antenne het daar precies even goed doen. Vandaar dat ik puntje 3 uit jouw verder kloppende lijstje er vreemd uit vond springen. Wat wel kan, is dat de modellen die in China gemaakt worden, uit een budgetreeks komen waar door de (eventueel Europese) ontwerper minder aandacht aan het antenne-ontwerp of aan de front-end is besteed.

Waar wel gebeurt wat jij zegt, is in de productietechnologie en bij de dingen die tijdens de productie aangepast of verbeterd moeten worden. Dan is het belangrijk je ontwerpafdeling dicht bij je productieafdeling te hebben, en juist op dat gebied gaat het vaak mis met verhuizen van de productie naar verre landen.

@hieronder: ah, ik begreep uit jouw bericht dat je het over de antenne zelf had, dat is door de aard van het beestje toch altijd een apart ontworpen onderdeel, al dan niet bestaande uit printsporen of los metaal. Het gaat dus om de frontend (dat is een wat ouderwetsere en breder te interpreteren term waaronder ik schakeling ken waar de antenne aanhangt). Bedankt voor de informatie over de afwegingen die daarbij horen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 26 april 2014 23:17]

Ah, Hongarije, waar ze destijds min of meer uit Duitsland heenverhuisd zijn. Doet me goed om dat te horen. Finland was nog mooier geweest, maar je kan niet alles hebben.
Duitsland? Ze hadden volgens mij nog wel een fabriek in Polen, maar Duitsland dacht ik niet.

De fabriek in Finland is een paar jaar terug gesloten, de Nokia N8 was één van de laatste modellen die nog in Finland werd gemaakt (en dat was goed te merken).
Mijn E6 van 2012 kwam ook nog uit Finland, daarna was het inderdaad snel afgelopen.

Duitsland was de voormalige televisiefabriek (ITT/Standard Elektrik Lorenz) die vanaf 1998 na verkoop van de televisie-activiteiten nog een paar jaar mobieltjes geproduceerd heeft. Het was nog een hele rel (die hier ook op de frontpage is besproken) toen men zich daar voortijdig terugtrok, omdat er werkgelegenheidssubsidies waren afgegeven waar Nokia zich dus niet meer aan hield.
De marktsituatie is nu zo, dat antenne (tuners) niet meer gezien worden als appart component. Maar als onderdeel van de soc. Doordat quallcomm een aardige tuner op de soc geleverd wordt.
Kiezen voor een Europees ontwerp voor de versterker en tuner op de soc, of een soc zonder quallcomm versterker en tuner gebeurd heel weinig. Een betere antenne zelf, is inderdaad meer gebonden aan de fabrikant.
Motorola, nokia of blackberry kiezen soms nog wel eens voor kwaliteit hun eigen techniek.

Helaas boeit het de gemiddelde consument niet en is deze info alleen terug te vinden bij bijv ifixit.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 25 april 2014 20:59]

- europese antenne technologie.
Er zit een SoC (met geintegreerde baseband) in van het Amerikaanse Qualcomm, geproduceerd door het Taiwanese TSMC.
Zit niet altijd bij de SoC's in.

Mijn 920 ondersteund zowat alles, van antiek GSM tot 4g/LTE. Terwijl de Qualcomm soc die erin zit alleen 3g en 4g(en paar variaties hiervan) ondersteund.

En het is ook nog eens afhankelijk van de SoC die je besteld. Gezien de SoC's ook gewoon zonder geleverd kunnen worden.

Nokia gebruikt hun eigen antennes in hun toestellen.

http://www.qualcomm.com/snapdragon/processors/s4/specs (S4plus zit in 920)
3G/4G World/multimode LTE on select processors
wist ik ook niet Panh3ad
Was voor mij ook nieuw. Ik vind de Lumia serie wel Ok maar hoef geen Windows Phone. Ik had eigenlijk gehoopt dat er een Lumia variant met Android zou zijn.
En het is dus officieel. Met ingang van vandaag, met dit nieuwsartikel, beheerst en ondersteunt Microsoft officieel een Linux distributie.
MS deed al eerder Linux ondersteunen.
Ze bouwden bepaalde modules, code donaties, etc... dat is heel wat anders dan een volledige distributie, wat de Android-fork van Nokia in feite is: een linux-based OS. Niet volledig GNU qua toolkit en geen xserver etc, maar desalniettemin: een volle Linux on ARM kernel.
Dat betrof alleen virtualisatie support zodat de kernel beter samenwerkt met.....*tromgeroffel* microsoft producten :P
Dat is niet zo raar, Microsoft verkoopt ook al jarenlang een Unix subsystem voor Windows.
Wat nu de status "DEPRECATED" heeft gekregen. Als je het hebt over SUA.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 27 april 2014 19:22]

Ik denk dat Maemo/MeeGo daar beter ondervalt dan Android :)
Uhm, niks nieuws, Microsoft heeft enkele jaren geleden ook al gewerkt aan een Linux based OS, om maar te zwijgen over het feit dat Microsoft een relatief grote contributie heeft gedaan aan Linux.
Microsoft geeft praktisch niets aan de kernel, ze hebben een tijdje wat zaken toegevoegd die slechts betrekking hadden op virtualisatie voor ms producten en daarna zijn ze weer gestopt, dat is iets anders dan een grote contributie doen aan Linux.
Toch staan ze in de top 10 contributers voor de 3.x kernel.
Niks nieuws, Microsoft heeft al eens een Linux distro gehad. Is er echter nooit officieel van gekomen.
Ik vraag me af waarom hebben ze de ondersteuning voor Maemo/MeeGo/Meltemi hebben stop gezet als toch ze wél met de Asha en de X lijn door gaan!?
Zeer gemiste kans voor ze....

[Reactie gewijzigd door HtheB op 25 april 2014 17:29]

Omdat een voormalig topman van de MS office afdeling CEO van nokia is mogen worden, en onmiddellijk maemo/meego de nek heeft omgewrongen.
Dit is al jaren geleden en het levert MS ondertussen dus niet veel meer op om deze te blijven ondersteunen.
Asha wordt echter nog vrij veel gekocht en biedt dus een redelijk publiek om te overhalen naar WP over te stappen. Het maemo/meego publiek is sowieso al moeilijk door WP te verleiden en wordt ook steeds kleiner (worden al lang niet meer verkocht).

De vraag is eerder, waarom is nokia überhaupt nog begonnen met die x-lijn, ze wisten immers al lang dat ze gingen worden overgenomen door MS...

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 25 april 2014 17:41]

Omdat Nokia X weleens een uitvinding van Microsoft zou kunnen zijn. Misschien is het zo dat Nokia X ooit eens een plan B van Nokia was indien het Windows Phone avontuur zou mislukken. Maar het is mijns inziens een vergissing te denken dat Microsoft er niet bij betrokken zou zijn geweest. Het zou ook erg dom geweest zijn van Elop als hij zijn toekomstig (en oud) werkgever zo tegen de schenen zou trappen. Hij zou zelfs in de race geweest zijn voor de CEO positie.

Mijn inschatting is dat Nokia X een 'marketingexperiment' is dat maar eens zo uit de koker van Microsoft is gekomen. Een experiment om te kijken of er een markt is voor Android telefoons met Microsoft services i.p.v. Google services. Een experiment om te kijken of er via Android wel developer support is om apps te porten van Google's Android naar Microsoft's Android (iets wat met Windows Phone nog te weinig gebeurt). Een experiment om te kijken of met een gevulde Microsoft Android store gebruikers van bestaande (!! een enorm potentieel !!) Google Android toestellen over te halen zijn naar Microsoft en haar services. Dat is immers waar het uiteindelijk om gaat: Services!

Nee Nokia X is een experiment van Microsoft; veilig gestart onder de naam van Nokia om Windows Phone niet al te veel te beschadigen en om niet al te veel gezichtsverlies te leiden als het mislukt.
Microsoft heeft eerder geprobeert met Android samen te werken. Ik sta er niet zo heel gek van te kijken dat MS en Nokia samen (moet wel gezien de intergratie met MS ipv Google die er in zit) gewoon inderdaad een prototype maken. Al zou het zijn van "Oh iedereen zegt dat Nokia het beter doet met Android, hier heb je een Nokia met Android".
Omdat een voormalig topman van de MS office afdeling CEO van nokia is mogen worden, en onmiddellijk maemo/meego de nek heeft omgewrongen.
Dit is al jaren geleden en het levert MS ondertussen dus niet veel meer op om deze te blijven ondersteunen.
Asha wordt echter nog vrij veel gekocht en biedt dus een redelijk publiek om te overhalen naar WP over te stappen. Het maemo/meego publiek is sowieso al moeilijk door WP te verleiden en wordt ook steeds kleiner (worden al lang niet meer verkocht).

De vraag is eerder, waarom is nokia überhaupt nog begonnen met die x-lijn, ze wisten immers al lang dat ze gingen worden overgenomen door MS...
De Maemo/MeeGo (tegenwoordig ook Sailfish OS) is nog STEEDS zeer actief door de developers.
Er zouden destijds nog 5/6 toestellen uitkomen met MeeGo... Maar als je iets gaat killen wat af is, terwijl er toch nog een andere project gaande is (Nokia X) wat nog niet eens af was.... dan klopt er echt iets niet...
Maemo was al op de markt sinds 2005 zonder enig succes. Dat na zes versies op een gegeven moment de stekker eruit gaat, is misschien jammer voor het developer team, maar niet onlogisch.
Als je geen telefoons uitbrengt dan wordt marktaandeel behalen moeilijk, toen nokia met een goede maemo telefoon op de markt kwam werd dat snel door Elop (microsoft) gestopt waardoor de ondersteuning twijfelachtig werd en developers (en gebruikers) het de rug toekeerden, zonder microsoft's inmenging had maemo het best goed kunnen doen.
Als je geen telefoons uitbrengt dan wordt marktaandeel behalen moeilijk
? Nokia heeft tussen 2005 en 2010 een hele reeks Maemo toestellen uitgebracht, de 770, N800, N810, N900, N9 en N950.
En hoeveel daarvan waren vrijelijk verkrijgbaar in Nederland? De telefoons waren er wel, maar in veel landen niet via de reguliere kanalen verkrijgbaar. Er is nooit een serieuze poging gedaan om ze grootschalig aan de man te brengen, anders had ik er ook wel een gehad.
zonder enig succes? er zijn nooit cijfers van (bv de N9- vrijgegeven dus dat kan je helemaal niet weten. Het stilzwijgen van deze verkoopcijfers doet zelfs het tegendeel vermoeden.

[Reactie gewijzigd door white modder op 25 april 2014 21:57]

Volgens mij mag jij dan dit wel eens even door lezen:

"Nokia’s recent button-less touch-based smartphone, the N9, has enjoyed strong demand, according to Elop. “In Russia, we saw our highest preorders ever.”
http://www.techcentral.co...-with-lumia-phones/26973/

"The N9 saw some success, especially in Russia. Elop spoke about how their Moscow store sold out in the opening sale and turned out the be the handset with the highest number of pre-orders."
http://www.wpcentral.com/summarising-nokia-world

Nokia N9 sales strong
http://www.ic-mobile.com/news/73-nokia-n9-sales-strong

Engadget: "Love at first sight -- this is possibly the most beautiful phone ever made"
http://www.engadget.com/2011/10/22/nokia-n9-review/
Ik denk dat het van MS wel slim is om klanten via goedkope Asha's te laten wennen aan hun services (onedrive, outlook, office etc.) en dan is de overstap naar WP minder groot, want de gebruikers gebruiken die services toch al.
De windows phone toestellen zijn gekoppeld aan Lumia en ik denk dat de Asha ook echt een aparte lijn blijft, al weet je het nooit echt zeker...
Ligt er een beetje aan wat ze met de UI gaan doen. Als die meer richting WP getrokken wordt zoals de Android lijn, is de ervaring vergelijkbaar en zullen extra features of snelheid mensen misschien over de streep trekken om een WP telefoon te kopen. Als de UI zo blijft als de huidige Asha toestellen is het niet zo logisch dat al die programma's überhaupt naar die toestellen komen, en levert de andere UI een hele andere gebruikerservaring op als ze wel komen.
Het zou mooi zijn als die qwerty Asha toestellen op termijn met WP worden uitgerust, er zijn nauwelijks goede qwerty toestellen meer tegenwoordig, en gezien het redelijke succes van die Asha dingen er is er toch wel een markt voor.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 april 2014 17:17]

Dan moeten ze heel het OS daar voor gaan aanpassen, lijkt me redelijk veel werk voor zo kleine winstmarges.
Mja het zal ook niet moeilijk zijn, maar het zal waarschijnlijk nog niet in WP8 zitten. En ik heb het idee dat er ook nog geen fabrikant naar gevraagd heeft, al zou dat natuurlijk nog wel kunnen komen. Misschien bij een toestel wat de Blackberry overstappers moet overtuigen.
Er zijn een aantal prototype/dev WP8 toestellen met qwerty geweest.
waren er WP7 toestellen met qwerty toetsenbord?
Dell Venue Pro, was een 4.1" WP7 toestel met qwerty.
Dank je! Had ik nog nooit gezien. Uniek ding :-)
Dus het succes van Asha telefoons is direct gerelateerd aan het fysieke toetsenbord? Bron?
Niet direct, maar ik lees zó vaak dat er mensen gewoon keihard zitten te wachten op een goed (high end) toestel met qwerty. Ikzelf ben er daar één van... Helaas gebeurt het niet meer. Alleen een Blackberry kan dan nog uitkomst bieden, maar zoals het er nu uitziet gaan die ook niet tot in de eeuwigheid telefoons maken.
Niet tot in de eeuwigheid? Helaas is het aftellen totdat het kaartenhuis blackberry in elkaar stort. Niet dat ik zelf een fan van blackberry ben, maar concurrentie is goed voor de innovatie.
vind het soms een beetje flauw om overal een bron voor te eisen. Hij suggereert hoogstens dat er een verband zou kunnen zijn, niet dat het één op één te relateren is volgens mij. En tja, het kan zijn dat het een met het ander te maken heeft.

maar goed, als je via het falsificatie principe de telecommarkt bekijkt, zou je haast zeggen dat qwerty toetsenborden nauwelijks populair zijn, omdat alle goed verkopende telefoons er niet mee uitgerust zijn. Of het een nou door het ander komt weten we natuurlijk niet zeker, maar als de fabrikanten veel vraag zouden verwachten zouden ze echt wel die telefoons aanbieden natuurlijk :-)
Niet alle Asha telefoons hebben een Qwerty toetsenbord.

Het succes lijkt me eerder gerelateerd aan hardware i.c.m. de prijs (in principe een volwaardige smartphone voor minder dan 100 Euro) en de (grote) afzetmarkten. (India, Brazilië etc.).

Het jaarloon van een arbeider in India is amper meer dan de aanschafprijs van een nieuwe Iphone, dus dan lijkt het me wel duidelijk wat het succes verklaart. (vooral omdat daar de verkopen van de Asha lijn zitten).
Mooi, Asha vind ik brilliant. Voor 65 euro een simlock vrije, dual sim telefoon met een stand-by tijd van praktisch oneindig. Ik erger mijn simpele Asha als ik na 5 dagen moet opladen, dat vind ik heel erg snel, en dan heb ik heel veel ermee gebeld. Afin goed concept, bellen sms'n en als je echt wil het internet op... houden dus!
Persoonlijk denk ik dat we in de X serie geen nieuwe smartphones meer moeten verwachten, Microsoft blijft het ondersteunen tot aan een respectabele leeftijd, en dan is het gedaan. Voor Asha denk ik dat het ook wel eens zou kunnen ophouden, of Microsoft gaat de merknaam gebruiken voor goedkope Windows Phone toestellen voor ontwikkelingslanden, terwijl Lumia meer naar het hoger segment toe buigt.
Als de Nokia X heel goed verkoopt, dan zal MS er wel mee door gaan. Maar voor zover ik kan zien loopt hij niet zo best - ja dan gaat de stekker er snel uit natuurlijk.
En hoe zit het met de ondersteuning van de nieuwe Nokia's? Ik ben van plan einde van dit jaar de Nokia Lumia 930 aan te schaffen, maar een debacle als de Lumia 800/900 zie ik niet zitten, door het toestel vervolgens keihard links te laten liggen (blijven steken op de 7.5 en later een slappe 7.8 update met alleen een ander homescreen).
Microsoft gaat dat niet weer laten gebeuren.

De huidige WP8 lumia's (op 1 na, een verizon only toestel) krijgen gegarandeerd alle updates tot 2016, gezien WP9 voor 2015 staat... zal je die ook krijgen.
Ik dacht eigenlijk juist dat Nokia weer helemaal terug was sinds de Lumia series.

Dus ik heb zelf onlangs ook een Lumia gekocht.

Zijn de huidige Lumia's dan de laatste serie nieuwe telefoons van Nokia of wat??? :?
Nokia gaat gewoon verder onder de paraplu (en naam) van Microsoft. De Lumia lijn gaat ook gewoon door.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 27 april 2014 13:12]