Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 164 reacties

De Amerikaanse geheime dienst is binnen Europa het actiefst in Duitsland. Dat schrijft het Duitse magazine Der Spiegel op basis van documenten van klokkenluider Edward Snowden. Bovendien bouwt de Amerikaanse overheid een grote afluisterpost in het midden van het land.

De nieuwe afluisterpost komt vlak bij de stad Mainz in het midden van Duitsland. Het moet de belangrijkste plek worden om communicatie te onderscheppen in Europa. Het 91 miljoen kostende gebouw staat een paar kilometer van de locatie die de NSA nu als de belangrijkste plek in Europa beschouwt. In de afluisterpost, die lokaal bekendstaat als Building 4009, verzamelt de NSA data vanuit onder meer Europa en het Midden-Oosten, schrijft Der Spiegel.

Volgens Der Spiegel hebben de Amerikaanse en Duitse geheime diensten afgelopen 13 jaar een nauwe relatie opgebouwd en werken ze veel samen. Het magazine redeneert dat het Duitse publiek het recht heeft om te weten hoe ver de spionage gaat en heeft daarom besloten de informatie te publiceren.

Het is de eerste grote Snowden-onthulling sinds een aantal maanden. Na de eerste onthulling van het programma Prism in juni vorig jaar kwam er veel informatie naar buiten. De informatie die over Nederland uit de Snowden-documenten naar voren kwam is beperkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (164)

Vind het ook wel mooi hoe dat ze toegeven dat het gebouw bestaat, zie: http://www.wiesbaden.army.mil/sites/tenants/, en dat het militair is, en beheerd wordt door U.S.

Zogenaamd onder de noemer, European Technical Center.

[Reactie gewijzigd door stverschoof op 18 juni 2014 17:41]

Hier is en zijn die gebouwen van uit de lucht goed te zien.
Als je de kaart gewoon op straat weergave doet wordt het hele gebied ineens grijs tov de omgeving. Ander grappig feit is dat het adres (straat hsnr bla bla) via die site nergens te vinden is, echter vanuit ander onderdelen is er wel een route beschrijving van linksaf rechtsaf en dan kom je dus hier uit.

En ten tijde van grote problemen kan je deze divisie zo plat leggen als je naar de beschrijving kijkt. " From Clay Kaserne:
B455 in the direction of Mainz
Go through the light at Kentucky Fried Chicken and stay on B455 (Boelckestrasse)
Turn left at Ludwig-Wolker-Strasse (An Esso gas Station will be on the right)
The entrance will be ahead on the right"
voedsel voorziening plat leggen en je hebt gewonnen. ;)
Het gaat niet om de buitenkant he.

Trouwens de gebouwen op dat terrein zijn deels nieuw van de laatste jaren, de hoofdingang ook.
Als je goed kijkt op de fotobeelden zie je ook dat grote delen van het terrein gesloopt en vernieuwd worden, andere oude ingangen zijn nu geblokkeerd en gesloten, de berichten zeggen dat ook, de oude bezetting is weggehaald en er is een nieuwe bestemming aan gegeven. Dat verklaard dan ook vernieuwing van het een en ander op het terrein, kijk maar eens de wegen, te diep zwart om al jaren oud te zijn terwijl de delen die braak liggen weer anders zijn.
Dat is het mooie van luchtfoto's, je kan er zo mooi oude glooiingen op terug zien van oude fundamenten of herindeling ervan. En dat zie je hier dus ook op bepaalde delen.
Vergelijk de foto's van google maar eens met die van Bing, de verschillen die je ineens ziet van bezetting en terrein omdat ze van verschillende tijdstippen zijn.

Een afluister post hoeft geen miljarden te kosten omdat het geen datacentrum is maar een "afluisterpost", data opslaan is weer voor een andere afdeling hetgeen een kwestie is van doorsturen. En zoveel data is dat niet, het gaat hier niet om inhoud van websites maar van wie er allemaal bezoekt bijvoorbeeld, dat zijn geen hoeveelheden waar je nu een volledig datacentrum voor nodig hebt. Kortom denk niet te snel alleen in internet termen, maar ook radio en andere telemetrische data.

Meest vreemde is de keuze van ligging, waarom daar, aangezien de meeste luisterposten over het algemeen in meer bosrijkere omgevingen liggen voor de rust en ruimte en weinig omgevingsstoringen wanneer je radio verkeer wil monitoren. En dan met dit vrijwel midden in de stad. Beetje wazig. Al is het terrein wel volledig omgeven door een hoge betonnen muur met "barbwire" en duidelijke borden erop dat er aan de andere kant gewapende mensen zijn (shoot to kill), iets wat de lokale bevolking al jaren weet/wist ,maar nu wel wat als nieuw gebracht wordt/is. Dermate vorm van beveiliging zegt al iets op zich.
De navo/nato basis die hier 15km verderop lag was nog niet zo beveiligt (slechts gaas hekwerk plus bewaking) terwijl dat terrein vol zat met nieuw materiaal (tanks, geschut, voertuigen ect) en wat zo meer. (in 1991 verscheept naar Irak en erna grotendeels afgestoten)

[Reactie gewijzigd door webcamjan op 19 juni 2014 02:53]

ik -denk- (geen bron, gezond verstand) dat de meeste landen al van elkaar weten dat er, waar er, en hoe er bespioneerd wordt. Dat zou een rede kunnen zijn om de VS niet de bouw van dat gebouw te ontzeggen. De VS kan namelijk net zo goed terugwijzen naar de Duitse afluisterposten die verspreid staan over de wereld (ervan uitgaand dat ze die hebben, wat ik erg werkelijk acht)
Dan lijkt het mij logisch dat ze in Duitsland niet meer hun beklag doen over hoe 'stout' de NSA is (geweest).
Ze verliezen hier andermaal alle geloofwaardigheid dat ze (duitsland) tegen de praktijken van de NSA zijn.
Ik kan mij wel heel goed voorstellen dat er tegen Duitsland werd vertelt dat er niet of beperkte mate Duitsers werden afgeluisterd
En het lijkt mij vrij zeker dat ze niet wisten dat ook Merkel werd afgeluisterd
Ik kan mij wel heel goed voorstellen dat er tegen Duitsland werd vertelt dat er niet of beperkte mate Duitsers werden afgeluisterd
Ze luisteren niet de Duitsers af in Duitsland. Dat doen ze vanuit andere landen. En in die andere landen zeggen ze: "We luisteren jullie niet af" ( maar doen het wel vanuit bijvoorbeeld Duitsland ).

Leuk trucje ;)

Een beetje zoals: We luisteren geen VS burgers af... Maar Nederland, UK, enz doen dat voor ons wel, en wij krijgen de data. Probleem met de wet ... welk probleem?
Het lijkt mij vrij zeker dat men dus wel wist dat Merkel wet ageluisterd als het grootste Amerikaanse spionage hoofdkwartier in Duitsland is gebouwd, dat gebeurt niet zonder medeweten va de politieke leiding.

Overigens is het niet zo moeilijk om te wten waar de NSA het meest actief is, het is gewoon waar ook de grootste internet knooppunten zijn gevestigd.

[Reactie gewijzigd door fevenhuis op 18 juni 2014 18:11]

Straks is Amsterdam ťťn van de grootste internet knooppunten.
Waarom? Omdat de servers van Riot daar worden gevestigd en zij zo'n beejte 80% van het internet beÔnvloeden (niet letterlijk nemen). Komt NSA dan ook naar Nederland? :D
Betwijfel het toch, misschien dat het voor de hand lag maar als ze geen bewijs hadden en Amerika het tegensprak hadden ze ook niet veel redenen om achterdochtig te zijn

Het afluisteren van Merkel ging waarschijnlijk door de ambassade en niet op Duits grondgebied

Toch behoorlijk vies van Duitsland dat ze pas tegen de NSA zijn als de regering zelf de dupe is en het ze gewoonweg niets interesseert als het de bevolking is
Het afluisteren van Merkel ging waarschijnlijk door de ambassade en niet op Duits grondgebied
De ambassade is nog altijd Duits grondgebied.
Contrary to popular belief, diplomatic missions do not enjoy full extraterritorial status and are not sovereign territory of the represented state. Rather, the premises of diplomatic missions remain under the jurisdiction of the host state while being afforded special privileges (such as immunity from most local laws) by the Vienna Convention on Diplomatic Relations. Diplomats themselves still retain full diplomatic immunity, and (as an adherent to the Vienna Convention) the host country may not enter the premises of the mission without permission of the represented country. The term "extraterritoriality" is often applied to diplomatic missions, but only in this broader sense.
Bron: wikipedia

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 19 juni 2014 06:55]

Ja, inderdaad. En de AIVD is niet veel beter. Dat is ook waarom heel Europa, althans onze overheden, zo lauw reageren. Die Plasterk! Gelukkig doet het Europees Parlement nog wel af en toe iets...
"Gelukkig doet het Europees Parlement nog wel af en toe iets..."

Zoals? Sinds de onthullingen vorig jaar is er niets verbeterd door de EU.

[Reactie gewijzigd door Sacron op 18 juni 2014 21:00]

Ze zijn natuurlijk langzaam en afhankelijk van de Europese Raad van regeringsleiders en de Commissie, die zoals gezegd niet erg meewerken. Maar het EP probeert wel van alles, meer dan alle Europese regeringen bij elkaar:

https://ddma.nl/privacy/e...t-voor-nieuwe-privacywet/
http://www.nrc.nl/nieuws/...d-vanwege-nsa-praktijken/
https://www.security.nl/posting/381445
Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Zweden moeten hun wetgeving over en toezicht op inlichtingendiensten aanpassen, omdat die in strijd zijn met Europees vastgelegde fundamentele mensenrechten als databescherming, privacy en het onschuldbeginsel.

Daartoe roept de commissie LIBE (Burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken) van het Europees parlement op, zo blijkt uit een gelekt conceptrapport, het resultaat van maanden onderzoek en hoorzittingen.

http://computerworld.nl/b...eelt--witwassen--nsa-data

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 18 juni 2014 18:57]

Helaas blijft het maar bij wat dreigementen in plaats van acties. Geen van de gegeven artikelen geeft aan dat ze daadwerkelijk harde maatregelen tegen de spionage nemen. T is gewoon PR, zoals gewoonlijk, de EU doet het echt niet beter dan de nationale regering (buiten het feit dat de EU ook zelf het een en ander aan grootschalige corruptieproblemen heeft).

Edit: Ah, my bad. Verkeerd gelezen. Negeer mijn gezeik over de EU.

[Reactie gewijzigd door Sacron op 18 juni 2014 21:00]

Ik begrijp je niet helemaal, de EU? Ik heb het niet over de EU doet, maar het EP.
Het Europarlement doet wat het kan. Het gaat allemaal niet snel daar in Europa, en het EP heeft niet genoeg macht om alles zelf erdoor te drukken, maar het doet echt wel veel. Wat zou jij voorstellen dat ze nog meer doen dat binnen hun macht ligt?
Teeven en Opstelten spannen de kroon. En van mensen zoals Maxime Verhagen zou ik ook niets beters verwachten. Het is geen PvdA-probleem, maar een probleem met regeringen die zichzelf graag in het geheim meer macht toeŽigenen.
Dan lijkt het mij logisch dat ze in Duitsland niet meer hun beklag doen
Men kan Merkel straks afluisteren door het raam open te zetten.
}>
Merkel zelf is een sleeping-agent van de NSA :o *Plot-twist* :Y) . Ze wist het alleen zelf niet _O- .
Wat een Hollywood-verhaal zou dat zijn :X 8-) .
Is het te vinden op Google maps? Als het geblured is weet je waar het ligt... :P
Daarom zijn ze in Nederland ook begonnen met het 'ontblurren' van allemaal militaire installaties, zoals de haven in Den Helder.
zoals de haven in Den Helder.
Den Helder.. Een beetje vijand weet wel dat er een bom op moet dan maakt blurren niet uit.
Het is overigens net zo iets als een schietschijf. Bombardeer alle geblurrde gebieden en een flink gebied er omheen.

Amsterdam, marineterrein Kattenburg. Blurrrrrr.
Maak je geen illusies, Nederland als doorvoerhaven met die enorm vertakte spoorlijnen die alle kanten op kunnen en rivieren waar heel zwaar transport overheen kan, dat wordt in zo'n horror scenario platter gelegd dan welk ander stukje NATO.

Als zo'n horrorscenario unfolds ooit, dan kun je maar beter snel wegwezen uit Nederland :)
Vind je het zelfs nog sneller :). Snap daarin ook het geblur niet. Als ik een persoon met een raket zou zijn en ik wil een bepaald land schade toe dienen op belangrijke posten dan hoef je alleen maar een beetje in Google maps te kijken en je hebt je doel... Je krijgt later vanzelf te weten wat er daadwerkelijk geraakt is :)
Snap daarin ook het geblur niet.
Dat blurren stamt uit de tijd dat een aanslagpleger nog op de fiets ging met foto´s uit een luchtballon ter orientatie. Tegeswoordigs schiet je een beetje raket van een veilige afstand. En hoppa, weg kazerneterrein.
Of je plant je gekaapte vliegtuig met veel omhaal in een gebouw wat luid en duidelijk overal bovenuit steekt, en nog een.

Blurren hoeft niet meer.
Blurren heeft wel degelijk nut.

Veel aanslagen worden gepleegd door met name jonge daders met weinig ervaring en weinig kennis. Zeg maar in de leeftijd dat je nog niet volwassen bent en stom genoeg. Zo voor 't 25e levensjaar.

Als dan alles geblurred is, dan weet je niet precies hoe groot of klein een target is, dus moet je op verkenning uit. Als je stevig wat van dat soort objecten verkent, dan kan iedereen 1 + 1 bij elkaar optellen en die jonge dader in de gaten houden voor hij een bommetje gebouwd heeft.
Clay Kaserne Wiesbaden, Flugplatz, 65205 Wiesbaden
Sinds wanneer ligt Mainz in het Ruhrgebied?
Precies. Het Ruhrgebied is grofweg het gebied omspannen door Wesel, Hamm, Dortmund en Duisburg. Daar ligt Mainz echt niet in of in de buurt, dat ligt bij Frankfurt am Mein. Logisch ook, want het Ruhrgebied ligt alles behalve in het midden van Duitsland.

[Reactie gewijzigd door ATS op 18 juni 2014 17:44]

Ruhrgebied is toch net over de grens van ..... Nederland :X

[Reactie gewijzigd door Kozak5k op 19 juni 2014 00:02]

Maakt allemaal niet uit. Vanuit de VS gezien kan het ook in Denemarken of Roemenie liggen. Echt niet belangrijk, echt niet.
Wel heel belangrijk, in Roemenie valt niks te halen :)
Dit heeft weer een groot /care gehalte.

Er word 2 a 3 dagen volop over gepraat en geroddeld en dan vergeten we het toch allemaal weer.
Het mag dan ondertussen ook geen nieuws meer heten aangezien het verder geen invloed meet heeft op het dagelijkse leven.

Het word allemaal maar gewoon gevonden en we kunnen er toch niks aan doen.
Wat hebben we toch geweldige volksvertegenwoordigers die het volk niet vertegenwoordigen tenzij er verkiezingen aankomen

Zolang we maar democratie in SyriŽ, Irak en Afghanistan brengen kunnen we hier doen alsof het vanzelfsprekend is
Er word 2 a 3 dagen volop over gepraat en geroddeld en dan vergeten we het toch allemaal weer.
Deels waar. Maar niet iedereen vergeet het. Rancune heeft een lang geheugen.
Tja maar degene die er wat aan moeten doen vergeten het voor het gemak :)

Kijk maar naar alle wiki leaks.
Niemand kraait er nog over maar wat was het een ramp die 100.000 leaks.
In Scheveningen bouwt de VS een gigantische nieuwe ambassade, grote kans dat de NSA daar straks ook zit om de verschillende instellingen (o.a. Europol) af te luisteren. Dat landen dit toestaan is wel merkwaardig.
Welke landen? De laatste 50 jaar hebben ze alle landsgrenzen afgebroken in Europa. In elke straat een McDonalds, massa immigratie, tv radio is 90% buitenlandse content, Nederlandse taalverloedering. Een land met een eigen cultuur is een concept dat niet meer welkom is in deze wereld... behalve als halve zolen in oranje shirtjes gaan lopen juichen.

Elite vs. klootjesvolk, meer is er niet.
Je post is nu ook niet meteen een voorbeeld van eloquentie en taalpurisme. Dat terzijde.

We hebben handel met onze buren makkelijker gemaakt dan ze een kogel door de kop te schieten. We hebben de impact van vergrijzing en een tekort aan arbeid in de nasleep van de wereldoorlogen en in de boom van de sixties netjes weten op te vangen met gastarbeid. En het 'klootjesvolk' zag zijn gebrek aan culturele interesse beloond met een McDonalds op elke straathoek en een gewelddadige serie of overdreven soap op elk kanaal.

We hebben gekregen wat we wilden, en in de algemeenheid bekeken is niet eens zo slecht uitgevallen. McDonalds heeft het betere eethuis niet verdrongen, bioscopen tonen nog altijd het betere beeldmateriaal en de Europese landen hebben nog veel meer cultureel erfgoed dan we ons realiseren.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 18 juni 2014 22:00]

Inderdaad. Ik hoop dat ze ons weer zullen bevrijden met hun leger alleen dit keer wel tegen terroristen. Net als in de film Robocop(2014 versie), want in die film wordt het zeer duidelijk dat we alleen in vrede kunnen leven als er 24/7 controle wordt uitgevoerd en ten alle tijde drones en gewapende militairen de straten veilig houden.

De enige manier om ons vrijheid te beschermen is door onze vrijheid op te geven aan USA. Al onze bedrijven moeten ook worden opgekocht en we moeten met z'n allen in Europa niet langer verschillende talen of verschillende culturen hebben, maar alles moet Engels op z'n Amerikaans. Onze zorgstelsel moet veranderen in die van USA, want dat is eerlijker tegenover de rijke mensen die hoeven dan niet met arme paupers opgescheept te zitten. Gelukkig gaat dat veranderen volgend jaar in Nederland en kun je de argumenten hiervoor lezen in het blog van Startups.

Helaas is dit alles toekomstmuziek, maar langzamerhand krijgt de USA meer grip op EU en dat is hard nodig. Hopelijk kunnen we dan ook onze euro's wegdoen en allemaal US$ gebruiken, want dan hebben we ook geen conversies meer nodig en kunnen we onze gadgets 1:1 kopen hier in Europa, want dat is wel zo goed. Met dat extra geld die de USA op deze manier van de EU verdient kunnen ze ons weer beter beschermen tegen de Russen en de terroristen. Elke vorm van anti-USA zal dan hard worden aangepakt en ons rechtsysteem zal dan ook veranderen naar je bent schuldig tot je het tegendeel bewijst, want tja als je niet kunt bewijzen dat je onschuldig bent dan ben je ook schuldig. Jij moet bewijzen dat je geen wapens hebt verstopt, want die heb je wel ook al heb je die zelf nog niet gezien.

Kijk maar naar Saddam en wat er nu van Irak is gekomen. Zoveel vrijheid heeft niemand ooit gehad in Irak.

edit: Omdat de sarcasmemeter in de meeste mensen en Tweakers afwezig is :o moet ik zeggen dat mijn post sarcastisch bedoeld was ;) :+ .

[Reactie gewijzigd door Simyager op 18 juni 2014 18:25]

Ik begrijp best dat je post sarcasme is, daar niet van. Maar op zich zou het echt beter zijn als de wereld overstapte op een universele taal, een universeel betaalmiddel, een universele wetgeving, etc. Dat wil niet zeggen dat de macht naar een persoon moet gaan, de verdeling in landen kan blijven zoals hij is, maar het zou economisch zeer interessant zijn als iedereen dezelfde taal sprak en hetzelfde geld gebruikte.
Met een universele betaalmiddel zou ik wel eens zijn, maar de rijkdommen van aarde moeten dan wel eerlijker verdeeld worden, want anders schiet je er nog niks mee op. De rijke landen worden rijker, terwijl er kapitaal en grondstoffen uit de arme landen wegvloeien naar de rijke landen. Iets met wet van behoud van materie en wet van behoud van energie. Alleen zijn er vele zwarte gaten waar het allemaal in verdwijnt en die moeten opgelost worden.

Universele wetgeving is ook moeilijk, omdat iedereen nu eenmaal andere normen en waarden heeft. De grote gevaar van universele wetgeving is dan ook dat als er ergens een wet komt die onrechtvaardig is dan krijgt iedereen ermee te maken en is er letterlijk geen ontsnappen aan. Even verhuizen, omdat je niet met een bepaald regel mee eens bent kan dus niet. Kijk maar naar je bent schuldig tot je het tegendeel bewijst verhaal, tja dan ben je echt de sjaak of je nou wel of niet iets ergs hebt gedaan.

Ik ben gewoon steeds wantrouwender tegenover politici geworden, de hele tijd 180 graden draaien en proberen mensen het leven zuur te maken. Iets anders dan dat kan ik niet noemen in de afgelopen jaren dat ik politiek heb gevolgd. Marginale voordelen voor het volk, maximale voordelen voor bedrijven.
Een universele munt, en daarmee een belangrijk aanpassingsmechanisme opgeven voor landen in nood? Griekenland is momenteel heel blij met een eenheidsmunt die ze niet kunnen devalueren. Nu moeten ze de pijn nodeloos lang rekken met een veel tragere 'interne devaluatie' (lees: loonkosten drukken).

Een universele munt (of ander betaalmiddel) werkt pas als er enige economische convergentie is in de wereld. Daarom niet qua levensstandaard, maar toch zeker qua groeiperspectieven.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 18 juni 2014 19:06]

Ben ik niet met je eens.

De globalisatie afgelopen eeuw heeft er toe geleid dat welvaartsverschillen in steeds grotere mate zijn verschoven van eigen stad/land naar wereldschaal. Waar de arme arbeiders er eerst in de buitenwijken van je eigen stad leefden zijn deze nu verhuisd naar Bangladesh bij wijze van. Naast de positieve gevolgen heeft globalisatie voor gigantisch veel negatieve gevolgen gezorgd. (En dus niet alleen op economisch gebied).

Als economieŽn aan elkaar gekoppeld worden (door middel van eenzelfde munt) dan zorgt dat er in toenemende mate voor dat armere landen dezelfde (hogere) prijzen moeten betalen als welvarende landen. Misschien dat het totaal aan welvaart in de wereld zou stijgen, maar de welvaartsverdeling absoluut niet. Een centrale bank kan zijn monetair beleid alleen afstemmen op een bepaald gebied met bepaalde economische omstandigheden.

Daarnaast kan je heel goed beargumenteren mocht het toch een positief effect hebben op de welvaart (in welke mate, en waar/welk gebied?) dat het verlies van taal, (en dus indirect cultuur/gebruiken) hier niet tegen opweegt.

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 18 juni 2014 19:41]

Handig misschien maar dan.
Dan zijn er geen verre landen waar andere mooie talen worden gesproken en ander geld is dat geeft toch het weg van huis gevoel en daar zak het dan wel niet bij blijven. We worden allemaal steeds meer tzelfde en rijd iedereen rond in auto's die we niet neer zelf besturen.

Ontopic: Geef mij maar die paar aanslagen als die er al zijn ik wil niet dat de vs alles over mij weet. Waarschijnlijk ben ik niet interresant voor ze maar het idee en daar privacy een grondrecht is kan dit gewoon niet. En qua politiek moet t ook eens over zijn met dat slappe gezeik niet meer zogenaamd verintwaardigt nee gewoon duidelijke taal EN daden komop zeg.
Kijk maar naar Saddam en wat er nu van Irak is gekomen. Zoveel vrijheid heeft niemand ooit gehad in Irak.
Ik hoop met recht dat het sarcasme is, wat je plaatst .....
ISIS wandelt er rond, en probeert met tientallen ( zo niet honderden ) slachtoffers de boel te verzieken om op nůg een plek waar ze men niet wil een streng islamitische staat te vestigen.

Er is niets mis met de Islam, het is in vele zaken zelfs even "mis" als het westerse christendom.
maar zodra ťťn groep met overmacht en kracht hun zin wil doordrijven, gaat het nooit geaccepteerd worden
De hele post en de laatste 2 zinnen zijn allemaal in hetzelfde stijl geschreven, maar omdat er toch mensen zijn die sarcasme niet kunnen begrijpen ;) dan moet ik maar mijn vorige post editten met een extra zin |:( :Y) .
Het magazine redeneert dat het Duitse publiek het recht heeft om te weten hoe ver de spionage gaat en heeft daarom besloten de informatie te publiceren.
Er wordt dus publiek gemeld op welke fysieke plaats er wordt gespioneerd data wordt verzameld, maar wordt er ook gezegd wat exact wordt verzameld?
De NSA moet er rekening mee houden dat burgers steeds beter worden geÔnformeerd. Ook worden we steeds technischer. Encryptie is een trend die in steeds sterkere mate zal toenemen. Steeds meer dataverkeer wordt versleuteld. Nu wil ik niet zeggen dat alles daarmee 100% veilig wordt, maar op een begeven moment kom je op een punt aan dat je zoveel rekenkracht nodig hebt om gegevens te decoderen dat je je af kunt vragen of de kosten nog opwegen tegen de baten.
Heb jij dan thuis iets waarmee je encrypten kunt, wat de NSA niet heeft noch ontcijferen kan?
Los van veel metadata heb je gelijk. Erg verstandig dat Snowden alles gespreid in de tijd laat presenteren. Ik denk dat encryptie inderdaad flink zal toenemen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True