Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Adobe heeft voor het eerst hardware uitgebracht. De maker van applicaties als Photoshop en Illustrator heeft een stylus en liniaal gemaakt voor gebruik met zijn iPad-apps. Ook geeft Adobe veel applicaties in zijn Creative Cloud een update.

De stylus heet Adobe Ink, terwijl de lineaal de naam Slide heeft meegekregen. De bedoeling is dat gebruikers met de liniaal rechte lijnen kunnen trekken met de stylus over het scherm van hun iPad. Gebruikers kunnen de hardware gebruiken in combinatie met Adobe's applicaties voor iPad, zoals Sketch, Line en Lightroom. De stylus is drukgevoelig. De combinatie van stylus en liniaal, die Adobe in september vorig jaar aankondigde, kost 199 dollar. De applicaties zijn gratis.

Belangrijke toevoegingen in de veertien desktopprogramma's van Creative Cloud zijn onder andere de in Photoshop toegevoegde Blur Gallery; deze geeft de mogelijkheid om beweging in foto's extra te stimuleren. Ook beschikt Photoshop nu over een optie waarbij het perspectief op een specifiek onderdeel van een afbeelding kan worden aangepast, zonder de rest van de afbeelding aan te tasten. Ook zou de interactie met laptops die over een touchscreen beschikken zijn verbeterd en zijn de nodige aanpassingen gedaan om het programma sneller te laten draaien.

Illustrator beschikt door de update over de mogelijkheid om rechthoeken binnen een aantal klikken te veranderen in meer complexere vormen. Ook zou het renderen van vectorafbeeldingen sneller gaan en is er een speciale layout toegevoegd die gebruikers makkelijker digitale boeken laat creëren. Adobe Muse heeft 64bit-ondersteuning gekregen en zou afbeeldingen scherper doen weergeven.

After Effects is dusdanig aangepast dat toepassingen van het programma soepeler worden afgespeeld in Premiere Pro. Volgens Adobe is de synchronisatie tussen de twee programma's verbeterd waardoor minder tijd nodig zou zijn om projecten waarbij gebruik wordt gemaakt van beide programma's af te ronden. Daarnaast is er een abonnement voor fotografen op Creative Cloud toegevoegd voor tien dollar per maand. Adobe heeft naar eigen zeggen 2,3 miljoen abonnees voor Creative Cloud.

Update, donderdag 10.14: Updates voor desktopprogramma's uitgebreider beschreven

Adobe Ink en Slide voor iPad

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

@all: eerst even de product demo bekijken voor je je afvraagt wat je met die lineaal allemaal kan:

nieuws: Adobe wil begin 2014 'slimme' pen en digitale meetlat op de markt brengen

ik ga hem iig bestellen zodra het kan: wat een mooie tool _/-\o_
Als ik dat filmpje zie valt mij vooral op dat er nogal veel vertraging aanwezig is bij het tekenen, iets wat niet echt optimaal is (zacht uitgedrukt). En wat je met die lineaal kan zit bijvoorbeeld al in Sketbook Pro maar dan zonder dat je daar een pen & lineaal van 200 dollar voor nodig hebt. Tablets met een ingebouwde (Wacom) digitizer en bijbehorende stylus werken dan echt een stuk beter, afgaande op die video van Adobe en mijn ervaring met tablets die over een Wacom stylus beschikken.
Het kan van alles wat leuk is, maar het heeft 2 problemen waarom het imo niet zo geweldig is:
1)de punt is nog steeds enorm, een rondje van 2 Š 3 mm doorsnede, erg percies kan je niet tekenen.
2)De lag tussen aanraken en tekenen is groot, mede door de techniek die voor de druk gevoeligheid zorgt.
Het enigste wat deze pen toevoegd is drukgevoeligheid(en wat adobe software). Wacom/Ntriger en soortgelijke technieken blijven nog steeds superieur.
(en wat adobe software)

maar dat is dus voor een hoop mensen een heel groot voordeel omdat je totale integratie krijgt met creative cloud en je schetsen direct over kan zetten naar bv illustrator en het daar afmaken.

lag ben ik idd met je eens, al ben ik benieuwd hoe de final versie eruit ziet: de demo is ook alweer een aantal maanden geleden gemaakt, dus hopelijk is dat goed gekomen.
Ik denk dat als het om software gaat de Surface Pro 3 interessanter is. Adobe is druk bezig om Photoshop CC (en vast ook de andere programma's in het pakket) te optimaliseren voor touch & stylus invoer en HiDPI schermen. Een iPad 16GB met deze liniaal en stylus van Adobe kost je minimaal zo'n §680 en de SP3 Core i3 64GB is verkrijgbaar vanaf §819. Voor §140 krijg je dan een groter scherm/canvas en de mogelijkheid om de volledige Adobe CC suite te draaien inclusief stylus ondersteuning. Die 200 dollar voor een pen & liniaal en wat software is dan toch echt wel stevig aan de prijs.
Naar wat ik begrepen heb zit er geen Wacom meer in de Surface Pro 3 en is de sensitiviteit er op achteruit gegaan t.o.v. de Surface Pro 2.

Is dat hele "tekenen op een tablet" niet gewoon een gimmick / niche voorlopig?
Dus?
Alles beter dan een ipad met capacitieve pen.
Capacitieve pen + Tekenen = Fail

De digitizer+pen (Ntrig) van de SP3 is trouwens inmiddels al getest.
Nog weer beter gevonden als de wacom van de SP2.

En het is niet alleen voor tekenen, hŤ.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 18 juni 2014 23:10]

het is een drukgevoelige pen die adobe levert en zeker geen simpele capacatieve pen. in de produkt demo zie je namelijk dat er een knop op de pen zit waar direct menu items van de software opgeroepen worden.

de pen + lineaal zijn dus wel puur alleen voor tekenen icm adobe software ontwikkeld en daarom heb ik vertrouwen dat het precies daarvoor heel fijn gaat werken
Al doe je het een jurkje aan, het blijft een capatieve pen die je vinger nadoet. Punt.

Deze al gezien?
Learn Some Magic tricks With OneNote And Surface Pro 3
http://microsoft-news.com...nenote-and-surface-pro-3/

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 19 juni 2014 09:43]

...hoeveel krijg je eigenlijk om alles van microsoft te promoten of zit dat bij je salaris inbegrepen?

maar goed: ik zie in die demo een vrouw notities maken in One Note terwijl dit pakket van Adobe ontwikkeld is als serieuze tekentool en ook als zodanig in de demo te zien is. Dit kan je toch niet serieus met elkaar vergelijken? Pas als ik hier een demo van zie waarin ECHT getekend word en de drukgevoeligheid van de pen naar voren komt, kunnen we een vergelijking maken. En dus niet zoals nu "Smile" op het scherm kalken en een getalletje omcirkelen.

Bij mij is sowieso windows 8 + High DPI = FAIL.
dus het maakt niet uit welke pen erbij komt....
.....hoeveel krijg je om alles van Apple te promoten..ben je een genius medewerker in diguise?

Moeilijk te accepteren dat een een ipad met deze Adobe spullen bij voorbaat een FAIL is? Just face it..
ik heb thuis 2 windows machines en 2 windows laptops, 1 om op te ontwikkelen en 1 om muziek mee te maken.

ik heb een htc android telefoon en een nexus 7 tablet. daarnaast heb ik een ipad 2 (aan mn vriendin gegeven) en een ipad air.

daarnaast ben ik ook een trouwe betalende office gebruiker en pas van hosted exchange geswitched naar office 365.

ik kijk gewoon bij elk product objectief waar IK het lekkerste op kan werken, that's all... en na mijn ervaring op mijn laptop met scaling in windows 8 is een surface gewoon GEEN optie, tenminste, niet voordat ik 300% zeker weet dat ALLE desktop programma's die ik wil gebruiken er goed en werkbaar schalen.
Ze mogen dan drukgevoeligheid hebben, maar de nauwkeurigheid is ongewijzigd en de lag is toegenomen. Leuk speelgoed, maar voor prof gebruik nig steeds niks. Het is nog steeds een capatieve pen met een extra gimmick die een probleem oplost maar een ander probleem vergroot(resp. drukgevoeligheid en lag)
ik ga het eerst wel even testen als het in de winkel ligt, nu al bij voorbaat roepen dat het een gimmick is die niet werkt vind ik in dit geval erg voorbarig voor een product van zo'n 200 euro waar adobe maanden aan ontwikkelt heeft. kan me namelijk niet voorstellen dat het echt zo slecht is als jij en tweaker1234 doen voorkomen. ik bespeur een licht anti-ipad sentiment bij jullie beide met continu referentie naar een surface pro 3 die nog niet eens uit is?
Ik basseer mijn mening vooral op dit filmpje: nieuws: Adobe wil begin 2014 'slimme' pen en digitale meetlat op de markt brengen. Je kan op 00.45 goed zien dat het een flexibele punt van ongeveer 3 mm doorsnede is. Dat je daar niet nauwkeurig mee kan tekenen is natuurlijk een open deur in trappen. Het zou ook heel bijzonder zijn als het iPad scherm nauwkeuriger werd als je een ander pen gebruikt, de nauwkeurigheid van de iPad is geen geheim. De lag kan je op rond 00:55 heel goed zien, daar loopt de lijn een centimeter of 3 achter de pen aan.

(overigens refereer ik nergens naar een Surface Pro 3, alleen naar andere digitizer technieken die voor nauwkeurig kunnen tekenen z.g.a. vereisd zijn. Dat kan zowel op een surface pro, asus viveotab, Galaxy Note of whatever zijn. maakt mij helemaal niks uit. Ik heb ook niks tegen op de iPad of welke tablet dan ook, maar gebruik de apperaten wel waar ze voor bedoeld zijn.)

[Reactie gewijzigd door wttj op 19 juni 2014 15:02]

Klopt, er zit een N-trig digitizer in de SP3 en die heeft inderdaad minder niveau's qua drukgevoeligheid.

Overigens denk ik dat tekenen op een tablet niet een gimmick hoeft te zijn. Het hangt vooral af van de hardware en software combinatie die je gebruikt. De oplossingen die er voor de iPad zijn hebben allemaal z'n beperkingen, bijvoorbeeld qua drukgevoeligheid of het ontbreken van handpalm rejectie.

Kijk wat tekenaars bij bijvoorbeeld grote game studio's gebruiken, dat zijn veelal Wacom Cintiq schermen. Microsoft komt met de Surface Pro's al erg dicht in de buurt van zo'n Cintiq scherm maar dan in een draagbaar formaat.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 19 juni 2014 00:55]

Het is al gebleken dat het geen gimmick is.
Tenminste niet als je GEEN ipad gebruikt maar WEL een Surface Pro of andere goede tablet met digitizer gebruikt.
zolang de helft vd software niet normaal met scaling kan omgaan in windows 8 is een surface pro 3 per definitie ongeschikt. heb zojuist een dell xps 15 met qhd gelukkig in kunnen ruilen voor een fhd precision. wat een puinbak is dat scaling in windows 8!! ik weet dit offtopic is, maar kan het niet vaak genoeg herhalen. en ja: ik heb 8.1 inclusief alle updates, weet hoe de manifest hack werkt en nee: dan nog is het niet werkbaar voor me.
Dat is die van Adobe toch. Oude koeien?
oude koeien, maar nog steeds actueel en een nog steeds onwerkbare situatie. geldt overigens niet alleen voor adobe software.
Pak dan eventueaal een Metro/Modern UI versie. Die schalen sowieso allemaal. Dat soort apps gebruik je feitelijk op een ipad ook. Afijn, je kan niet eens anders.
Ben het met je eens dat de situatie met Windows 8.1 nog steeds niet optimaal is, maar o.a. Adobe heeft laten zien dat ze bezig zijn om hun software geschikt te maken voor high DPI schermen. Toen Apple met z'n retina schermen kwam duurde het ook even voor dat ontwikkelaars hun software aangepast hadden. Bij Windows duurt het allemaal wat langer maar nu er steeds meer apparaten komen met hogere resolutie schermen zal er ook steeds meer vraag komen naar geoptimaliseerde software.
ik kijk over een half jaartje wel weer eens. voorlopig ben ik blij dat ik mijn high dpi laptop heb kunnen omruilen voor een exemplaar met werkbaar scherm. kan nu tenminste weer normaal werken zonder een externe monitor aan te sluiten.
Maar wat moet je er mee op een tablet zonder wacomachtige techniek? Op een ipad valt er niet fatsoenlijk te tekenen.
daarom dat het pennetje drukgevoelig is, dit is de wacomachtige techniek waar je het over hebt. Als het werkt is het misschien best nuttig.
Dan moet er eerst nog wat in het scherm zitten om de nauwkeurigheid te verbeteren. Al ga je nu met een dunne stift op een iPad tekenen komt je lijn nooit percies onder de punt. Al zie ik de dikte van deze sylus zal de nauwkeurigheid hetzelfde zijn gebleven.
Nee, je moet niet alles geloven op het internet ;)
En feitelijk een inkoppertje als je bedenkt; dikkere vinger-nadoe punt en geen digitizer.
Kijk maar eens naar een Surface Pro (3) en hoe daarmee getekend wordt.
Als je voor elke lijn die je trekt flink inzoomt valt er te tekenen. Maar on op een fatsoenselijke manier een goede tekening te maken is een normaal touchscreen lang niet nauwkeurig genoeg. Daar heb je echt waom/ntrig oid voor nodig.
Ik denk dat de lineaal wel wat intelligentie ingebouwd heeft in combinatie met de pen waardoor een lijn getrokken langs de lineaal altijd een lijn van punt naar punt is in plaats van een opname van een multipoint bezier die toevallig zo goed als recht is.
Een liniaal ;( Je kunt toch gewoon softwarematig rechte lijnen trekken? Of zie ik iets over hey hoofd?
Als je zojuist naar de presentatie hebt gekregen is het wel iets meer dan een 'gewone' lineaal.
Je kunt er ook driehoeken, perfecte rondingen en van alles en nog wat meer mee maken, alhoewel dat wel een flink softwarematig truukje is.

De pen en lineaal zijn met name bedoeld voor architecten en dergelijke.
Overigens lees ik hierboven dat de lineaal wat kort is, maar dat is geen probleem zag ik. De lijn wordt automatisch verlengd, ook als de lineaal ophoud.

Bovendien is het een vector en dus kun je hem verkorten en verlengen, of er weer een ander figuur op aan laten sluiten.

Het zag er mooi uit, maar ik vraag me af of het een toegevoegde waarde is tegenover een Intuos tekentablet.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 18 juni 2014 21:02]

En al die dingen kan je al jaren lang in any 2d/3d pakket, zonder lineaal, door gewoon de functie te kiezen en de punten te zetten.
Reden te meer dat ik totaal niet snap wie hier behoefte aan heeft. In ieder fatsoenlijk tekenpakket kun je rechte lijnen, perfecte curves (tangent aan de rechte lijn) etc tekenen. Wat voegt dit stukje hardware dan toe?
zie jij hier al een architect een huis op ontwerpen? XD
Je kan toch ook met een plastic liniaal een rechte lijn trekken of zie ik iets over het hoofd :+

Ik vind 199$ Heeeeeeeeeul veel geld voor dit soort dingetjes.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 juni 2014 18:40]

De liniaal is in feite een handvat voor een digitale liniaal. Je trekt dus niet een lijn langs dat plastic ding, maar je legt een digitale liniaal neer (die iets breder is), incl snap functies enzo om het makkelijk te maken.
Een beetje programma heeft een snap lijn erin zitten ala sketchbook pro (wat de liniaal eigenlijk overbodig maakt), die liniaal is gewoon een waste of money. Met de ipad tekent het sowieso niet lekker de dikke pen is net alsof je aan het vinger verven bent. Ik had een retina ipad met jotpro stylus maar het werkt gewoon niet zo lekker als met b.v. een wacom en pc of een surface pro (met wacom pen). Daarom al een tijdje geen ipad meer met jot pro, me ouders zijn er erg blij mee :+
Ter verduidelijking: je gebruikt een liniaal om een rechte lijn te trekken of in vrije ruimte of tussen punten. Iets wat al jaren opgelost is met een snap line (je plaatst 2 punten waar je wilt en de lijn komt tussen beiden). Dus nu moet je een plastic liniaal (digitaal of niet) neerleggen die nog meer van je zich blokkeert op je toch al niet grote 10" scherm. Met de stylus doe je met minder handelingen het zelfde, want nu moet je fysiek de liniaal pakken ipv de knop drukken snap line.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 juni 2014 19:12]

Nog erger: liniaal is niet echt lang... moet je twee van die knullige rechte lijntjes gaan proberen aan elkaar te naaien >< of je moet weer eerst uitzoomen voor je je lijntje wilt zetten :')
edit: volgens mij geeft ShittyOldMan een stuk betere uitleg dan het artikel, klinkt een stuk logischer dan, vermoedelijk zorgt het liniaal dan inderdaad voor een lijn op het scherm die je pen precies volgt :)

[Reactie gewijzigd door xaho op 18 juni 2014 18:49]

Met een toetsenbord erbij wel, maar ook op de software van Adobe voor iPad?
Dit zal toch ook prima op Android werken? Waarom richten ze zich dan puur op de iPad?
De Mac omgeving heeft de meeste gebruikers, al decennia.
Adobe heeft naar eigen zeggen 2,3 miljoen abonnees voor Creative Cloud.
Dat is erg weinig. Er zijn/waren vele malen meer gebruikers van hun programmas (mijzelf included) dus die abonnee service die we allemaal te duur vinden werkt kennelijk niet bijster voor Adobe? Iedereen blijft bij de laatste versie die ze hadden?
Vind ik ook weinig. Maar ook ik ben anti-abonnement (althans in deze prijsklasse), dus ook ik ben blijven hangen bij eerdere versies van CS, en ben druk bezig met het selecteren van alternatieven voor Photoshop (Pixelmator - aardige vervanger), Fireworks (Sketch - ik denk een goede vervanger, maar heb er nog te weinig mee gewerkt) en Dreamweaver (Coda 2 - prima vervanger). Flash heb ik al jaren achter me gelaten, zoals de rest van de wereld.

Het enige Adobe product wat ik zal blijven gebruiken - voorlopig - is Lightroom. Hopelijk blijft dat nog even zonder abo, maar ik ben er bang voor. Vervelender is dat hier niet echt een goede vervanger voor is. Aperture staat al een tijdje stil en andere namen op dit gebied zijn er eigenlijk niet.
Als de doelgroep een iPad heeft ga je toch niet investeren in iets voor Android? In de creatieve sector heb ik eigenlijk nog nooit iemand met een Android tablet zien werken.
Ik nooit iemand met een ipad. Om mee te tekenen ed. Allemaal wacom en Surface Pro
Naast wat er al genoemd is: iPad-gebruikers geven over het algemeen meer geld uit aan apps en accessoires dan Android-gebruikers.
Dit is het nadeel van subscriptie op software, mensen betalen per maand en ze brengen echt alleen maar mini updates uit voor de software. Hoe lang is bijv Photoshop CC al in de huidige staat? Het gaat allemaal een stuk minder snel dan bij distributed software want ze vangen maandelijks hun geld toch wel.
niet helemaal met je eens: zijn toch al aardig wat updates en bugfixes geweest voor cc en ik zit kwa gemaakte kosten nog ver onder de aanschaf van de "oude" web premium en ook die updates waren ook niet echt gratis.
haha! vandaag worden updates gepushed en nwe versies van DreamWeaver, Photoshop, Illustrator en Lightroom uitgerold :D

ze hebben naar je geluisterd denk ik ;-)
https://www.adobe.com/products/photoshop/features.html

Als ik zo eens ga kijken bij what's new blijf ik dat gevoel hebben dat het nogal minimaal is voor een jaarlijkse update. Het zijn eerder minor updates dan majors. :o

[Reactie gewijzigd door Division op 19 juni 2014 11:21]

Dit is geen lage prijs voor een stylus en een liniaal. Waarom zou je hier 200 dollar voor gaan betalen? Buiten drukgevoeligheid, kun je hetzelfde toch bereiken met een goedkope stylus en een plastic liniaal?

[Reactie gewijzigd door lesderid op 18 juni 2014 18:40]

De software, hoewel die "gratis" is. Maar natuurlijk zal je op den duur ook de rest van de CC apps erbij verlangen.

Het is natuurlijk geen §1 plastic liniaal, maar een innovatieve nieuwe controller die "liniaal 2.0" heet zeg maar.

Tja, een beetje overbodig denk ik toch, gezien de meeste mensen die digitaal hiermee werken allang aan een tekentablet zitten, maar goed, die kunnen zo ook onderweg werken.
199 dollar is wel flink wat overdreven voor een pennetje en een recht stuk plastic naar mijn mening.
Of je kijkt natuurlijk even wat het doet voor je een reactie plaatst.
Kan aan mij liggen maar ik werk al zeker anderhalf jaar met een samsung note 8.0 met ingebouwde stylus. Ooit nieuw uit doos op marktplaats gekocht 250 euro :-) een vette tablet voor 50 euro meer als alleen die liniaal en pen voor de ipad. Hehehe
http://youtu.be/qE37-77v_FI

Tested.com heeft een indepth test over de Adobe Ink and Slide.

Hier zie je ook de werking van het lineaal. (Na ongeveer 31 minuten) :)

[Reactie gewijzigd door SideSwipe op 18 juni 2014 21:56]