Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

D-Link heeft de DIR-880L Wireless AC1900-router op de markt gebracht. De dualband router voldoet aan de 802.11ac-standaard en belooft bruto doorvoersnelheden tot 600Mbit/s op 2,4GHz en 1,3Gbit/s op de 5GHz-band. Ook het bereik zou beter zijn dan zijn voorgangers.

De DIR-880L beschikt over drie afneembare antennes. Ook is er een usb 2.0-poort aan de achterzijde te vinden, terwijl op de zijkant een rappere usb 3.0-interface aanwezig is. Volgens D-Link maakt de snellere processor in de router het nu mogelijk om daadwerkelijk te profiteren van de hogere snelheden die de usb 3.0-interface biedt, maar het bedrijf laat niet los welke soc het gebruikt. De router beschikt ook over vier gigabit-ethernetpoorten en een gigabit-wan-poort.

D-Link stelt dat zijn Advanced AC SmartBeam-technologie de doorvoersnelheid en de signaalsterkte op beide wifi-banden vergroot. Hierdoor zou de router zich met name goed lenen voor het versturen van hd-content en andere 'zware' netwerktoepassingen. D-Link schermt ook met zijn verbeterde quality-of-service-functionaliteit: deze moet de beschikbare bandbreedte zo effectief mogelijk verdelen.

Wireless AC1900 Dual-Band Cloud Router (DIR-880L)Wireless AC1900 Dual-Band Cloud Router (DIR-880L)

De router heeft volgens de fabrikant een vereenvoudigde interface die ook geschikt is voor touchbediening. Verder levert het bedrijf SharePort, een app voor iOS en Android die een op de router aangesloten usb-opslagapparaat als een persoonlijke cloudopslagdienst dienst laat doen. Aanvullend is er nog de MyDlink Lite-app om de routerinstellingen aan te passen.

Voor het installeren van de router belooft D-Link overigens dat daar geen cd-roms voor nodig zijn. Andere functionaliteiten zijn een vpn-server met l2tp-verbindingen over ipsec, een ingebouwde dlna-server en een bridgemodus.

De DIR-880L Wireless AC1900-router is vanaf 16 juni verkrijgbaar. D-Link noemt een adviesprijs van 199 euro maar in de Pricewatch staat de router al voor enkele tientjes minder, al is het aanbod nog zeer beperkt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Die wifi-snelheden zijn behoorlijk misleidend, het is bijna frauduleus. Waarschijnlijk zetten ze op de doos dat het ding wel 1900 Mbit kan, het typenummer suggereert dat in ieder geval al. Dat soort snelheden ga je echter nooit halen, ze tellen domweg alle getalletjes op en doen alsof dat de snelheid is die je met 1 verbinding kan halen.
Net alsof we zeggen dat de maximumsnelheid in Nederland 790 km/h is: 30 in woonwijken + 50 in de bebouwde kom + 80 buiten de bebouwde kom + 130 op de snelweg + 80 voor vrachtwagens + 25 voor snorfietsen en dat allemaal twee keer want je kan ook achteruit rijden.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30 mei 2014 15:50]

Ook al schrijf je het leuk op, er zit toch best logica in...

Je koopt een router die de draadloze infrastructuur vormt voor je netwerk. Als zodanig kan de router tegelijkertijd zowel een 1300 Mbps als een 600 Mbps connectie ondersteunen en derhalve adverteert men met deze totale doorvoer capaciteit van de gehele router.

Het is daarnaast ook niet zo dat D-Link het enige bedrijf is wat dit zo doet... nagenoeg alle ac routers worden op dergelijke wijze geadverteerd. Was voor mij ook even wennen, maar ik snap de keuze wel.

Wat betreft de opmerkingen van anderen over dat je dergelijke snelheden nooit haalt: dat klopt, alleen geen enkele router haalt de geadverteerde snelheden met twee gewapende muren/vloeren ertussen en 20+ meter afstand. Echter zullen de hogere maximum snelheden hoogstwaarschijnlijk wel resulteren in hogere residu snelheden bij gelijkwaardige omstandigheden.

Ik ben al zeker een half jaar over op de ac standaard, aangezien ik verhuisd ben, geen mogelijkheden vond om CAT6 kabel te trekken, en toch een betrouwbare/snelle connectie zocht. Ik heb eerder nooit een hoge pet op gehad van draadloos, maar de nieuwe Asus AC66U router, in combinatie met een paar Cisco Universal Media Connectors heeft een wereld voor me doen open gaan. :) Werkt als een trein, en kopieren gaat als een zonnetje (nee, ik heb geen benchmarks...het is snel genoeg, dan boeit het me niet) :)
Zie mijn reactie op Keypunchie die hierboven ongeveer hetzelfde zegt:
CAPSLOCK2000 in 'nieuws: D-Link belooft wifi-snelheden tot 1300Mbit/s op high-end ac-router'

Ik snap best waar het getalletje 1900 vandaan komt maar "normale" eindgebruikers hebben daar niks aan. Dit is niet het getal wat ze willen weten en niet wat ze verwachten te zien. Ze schrijven gewoon "draadloze snelheden tot 1,9 Gbps". Nergens op die pagina staat hoe snel je laptop kan downloaden. Je zou kunnen zeggen dat ze dan maar de kleine lettertjes in de handleiding moeten lezen maar zo werkt het niet in het Nederlands consumentenrecht.


Dat alle fabrikanten het doen is geen erg goed excuus.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30 mei 2014 17:26]

Wat voor getal moeten ze dan wel kiezen?
'Downloadsnelheid met een enkel apparaat met type x netwerkkaart, met 1 muur tussen van deze dikte met dit soort en deze hoeveelheid ijzer in, met dat soort reflecterende en dit soort absorberende oppervlakken in de buurt, en deze achtergrondstraling....'

De enige manier om echt te weten wat er kan is jou specifieke situatie benchmarken, maar een goede indicatie over wat wel/niet mogelijk is kan je weel degelijk krijgen door je in te lezen in de specs van de aanwezige netwerkapparatuur en de manier waarop de technologie werkt.

Wat bij mij in ieder geval tot nog toe wel redelijk gelijk oploopt is de relatieve verhoging in snelheid met de verschillende technologieen. Als je eerst een g-router met theoretisch maximum had van 54mbps, en daarna een n-router met 150mbps max, dan lijkt de snelheid in vergelijkbare situaties wel degelijk 3x hoger te liggen.

Bij veel van de verbeteringen in de n- en ac-standaard is het echter nog iets complexer, vermits de verbeteringen niet enkel gaan over de snelheid van een enkele gebruiker, maar ook over het gelijktijdig gebruik door verschillende gebruikers.
Ik vermoed echter dat de effectiviteit van bijvoorbeeld beam-forming ook weer afhangt van de positie van alle apparaten ten opzichte van elkaar, wat het opnieuw bijna onmogelijk maakt om een realistische snelheid op te geven voor een typische situatie.
Ik moet een beetje terugkrabbelen. 1900 blijft te veel, maar 1300 is tegenwoordig wel degelijk mogelijk. In de eerste versie van de standaard mochten clients maar 1 datastream tegelijk gebruiken. In dat geval zou 433mbit het juiste getal zijn. Maar ik ben er zojuist achter gekomen dat het tegenwoordig wel is toegestaan om meerdere datastreams naar dezelfde client toe te sturen. 1300mbit is dan theoretisch haalbaar.
Het is niet helemaal misleidend.Je moet niet vergeten dat het een shared medium is.

Zo zou je van elke gigabit ethernetpoort kunnen zeggen dat ze 2 gigabit zijn omdat ze 1 gigabit kunnen verzenden en ontvangen. omdat het een shared medium is tellen ze hier alles bij elkaar op.
De switching van capacity van switches wordt zo ook vaak aangegeven. Mijn 48 ports switch heeft volgens HP een switching capacity van 96 Gbps :-)

Een beetje mislijdend wel, misschien zeker voor de normale consument... Maar die kopen niet snel dit soort routers, die staan vaker toch bij meer tweakers.
De snelheid van een auto en bandbreedte vergelijken is niet helemaal correct. Bandbreedte gaat om capaciteit.

Als jij een stel harddisken met in totaal 18 TB in je tas stopt en de trein van Amsterdam naar Utrecht pakt (reistijd een half uur), dan heb je zeer zeker een bandbreedte van 10 GB/s gehaald voor die verbinding.

Heb je daar nou heel veel aan? Niet voor iedere toepassing... Maar je vergelijking gaat scheef.
Je hebt gelijk, maar die "1900" is niet het getal wat mensen willen weten. Mensen willen weten hoe snel ze een file kunnen kopieren en of een router snel genoeg is voor hun internetabonnement, niet hoe snel alle aansluitingen samen zijn. Een 24 poorts gigabit switch wordt ook niet verkocht als "48 gigabit switch". Dat soort getalletjes zijn leuk voor de datasheets voor professionals, niet voor gewone thuisgebruikers.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30 mei 2014 16:18]

Ik dacht het het de bedoeling was om files te vermijden, ik rij liver file vrij.

Ow, je had het niet meer over auto's.


voor de rest wou ik bijna zeggen wat tss68nl hieronder al zei.
Nee zeg dan dat je met 1 auto die over drie banen breed op de rijksweg 360 km/u rijdt.
+2 voor de vergelijking vol humor :)
Ah, de AC-draft is al aardig in de opkomst zo te zien. Ben benieuwd naar de lineup van Cisco, wel ongeveer mijn go to merk als het op Wireless aankomt.
Cisco heeft al enige tijd AC access point. Momenteel zijn dit de 2700 en 3700 access points. Bij Cisco Meraki is dit de MR34. Daarnaast hebben ze de 5760 WLAN controller geļntroduceerd om de toegenomen vraag naar bandbreedte aan te kunnen. Deze WLAN controller is geschikt voor grote WLAN's met een totale throughput van 60 Gbps.

Deze AP's zijn WAVE-1 apparaten. Ergens richting 2015/2016 verschijnen WAVE-2 AC access points die tot 3.5Gbps aan kunnen. De 3600/3700 AP's hebben een modulair slot waar later een WAVE-2 AC module in geplaatst kan worden. Of andere services zoals security / wireless IPS of verbeterde location tracking.
Klinkt leuk en even kijken kleine lettertje dat is de snelheid op 1 meter van de router, met een paar muren en 20 meter zal er dan stukken minder van overblijven.

Het volgende probleem is 1,3 gb heb je niets aan. Er zal een maximaal 1 gb netwerk aansluiting op zitten waardoor je toch niet sneller op je eigen netwerk kan.

Ook al heb je 1,3 gb zelf al heb je glasvezel met 500 mbps haal je de snelheid nog niet.

Leuke marketing dus.
Het volgende probleem is 1,3 gb heb je niets aan. Er zal een maximaal 1 gb netwerk aansluiting op zitten waardoor je toch niet sneller op je eigen netwerk kan.
Wireless is een half-duplex, shared medium. Een gigabit Ethernet lijntje is full-duplex. Bovendien heeft wireless erg veel overhead t.o.v. standaard Ethernet. Een gigabit lijn ga je met een WAVE-1 AC access point niet dicht trekken. Straks bij WAVE-2 apparaten (die tot 3.5Gbps throughput leveren) wordt dit wel een probleem. Ik verwacht dat men 10GBASE-T gaan gebruiken.
Als je 3 routers wireless aan elkaar hangt kun je deze snelheid wel degelijk benutten.
Dus niet alleen marketing maar ook nog redelijk nuttig.
Welke consument doet dit?
Daarbij heb je dan nog steeds last van je 1gb netwerk beperking.
Een NAS met dubbele 1Gb poorten? Kan een consument nog wel laten doen door een neefje ofzo.
Als.......
Idd met de nadruk op kan nog wel laten doen.

Maar hoeveel % van de mensen zal dat ook laten doen.
Daarbij het zijn snelheden op een kleine afstand van de router. Zit je achter een dikke muur kom je op de helft uit en heb je niets aan je dubbele 1 gb poort.

Blijft dus marketing die op papier mogelijk in maar in de praktijk voor maar 0,00000001% realistisch is.
Consumenten die hun neefje voor 450 euro aan routers laten installeren? Dat betwijfel ik :)
Cat6 10gbit?
Kan dus prima

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 30 mei 2014 16:07]

Moet je wel apparatuur aan de andere kant hebben die 1300Mbit/s ondersteunt.

Hopelijk is deze D-Link trouwens wel achterdeurvrij : [ nieuws: Hacker ontdekt backdoor in D-Link-routers ].

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 30 mei 2014 15:29]

deze belooft 1,9Gbps pricewatch: Netgear Nighthawk AC1900 Smart WiFi Router (R7000)

Ik haal met de Netgear R6300 overigens wel de volledige snelheid op mijn breedbandverinding via een ethernet kabel, voorheen met de oude router lukte dat alleen als ik de PC direct op het modem aansloot.

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 30 mei 2014 16:20]

"belooft"
Wat ze daar hebben gedaan op de marketing afdeling is alle wifi snelheden bij elkaar opgeteld , dus ac+b+g+n.
Niet per definitie.
Downstream is met 4 antennes (33n 4x4 of 4x3 opstelling) op de 5GHz band met 160MHz per kanaal wel 1,3Gbps te halen.
Dat je wireless adapter geen 160MHz kanalen ondersteunt is natuurlijk weer een heel ander verhaal. En denk erom: het is bruto en totdat we 802.11ad gaan gebruiken nog altijd half duplex.

Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat ze niet de 2,4GHz band gebruiken voor upstream en de 5GHz voor downstream. Dan zou je namelijk gemakkelijk full duplex kunnen draaien.

Tenslotte: het is IMHO een schande dat nog altijd ondersteuning voor 802.11b wordt aangebogen. 99% van de gebruikers zal dat niet uitzetten (als het al kan) en het gevolg is dus dat je beacons ten alle tijden op 1Mbps de router verlaten, terwijl dat op 802.11g 6Mbps is. Dat scheelt flink in je doorvoer, aangezien er elke 100msec een beacon wordt verstuurd.
Volgens deze pagina is een beacon frame typisch rond de 50 bytes groot.
Op 1Mbps is dat dus 0.4 ms. Als er elke 100ms zo'n beacon verstuurd word is dat dus 0.4% van de tijd. Aan 6Mbps zou dit dus 0.07% van de tijd zijn.
De totale winst op je bandbreedte is dus slechts 0.33%
Bij 1300Mbps zou je dus praktisch 'slechts' 1295Mbps halen ipv 1299Mbps.

Voor je doorvoer lijkt het dus niet veel uit te maken.
Dat klopt ten dele.
Omdat WiFi een shared medium is, wordt er gewerkt met hold off timers.
Dat bepaald dus de periode dat de aether stil moet zijn, voordat een station mag gaan zenden. Die hold off period is random, maar wordt ook bepaald door de toepassing. Voor data is hij lang, voor voice/video kort. Beacons worden met een zeer korte hold off gestuurd, dus na ontvangst van de beacon gaat de hold off timer van de clients opnieuw lopen.

Jouw berekening houdt daar geen rekening mee, terwijl het het wel degelijk de doorvoer beinvloedt. Vandaar: schakel 802.11b uit en zorg ook dat bluetooth op je telefoon uitstaat, waneer je op de 2,4GHz zit.
Bluetooth zit daar ook en doet aan frequency hopping: een flink deel van de tijd zit hij dus te storen en dat kan zeer nadelig voor de doorvoer zijn.

Overigens zullen we over een paar jaar ook 60GHz WiFi krijgen. Daarmee kom je niet door een gipswandje, maar storingsvrij is het wel :)
(Kost een paar extra access points, maar labtest hebben al 6Gbps doorvoer weten te genereren). Kun je eindelijk eens serieus gamen zonder aan UTP vast te zitten. Tot die tijd zullen we helaas de ellende van de 2,4GHz moeten doorstaan.
Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat ze niet de 2,4GHz band gebruiken voor upstream en de 5GHz voor downstream. Dan zou je namelijk gemakkelijk full duplex kunnen draaien.
De 2,4GHz band zit helemaal hutje-mutje-vol. Dan krijg je asynchrone snelheden zoals bij ADSL. De EU / Nederland kan beter extra frequentie spectrum beschikbaar stellen voor draadloze datacommunicatie.
Tenslotte: het is IMHO een schande dat nog altijd ondersteuning voor 802.11b wordt aangebogen. 99% van de gebruikers zal dat niet uitzetten (als het al kan) en het gevolg is dus dat je beacons ten alle tijden op 1Mbps de router verlaten, terwijl dat op 802.11g 6Mbps is. Dat scheelt flink in je doorvoer, aangezien er elke 100msec een beacon wordt verstuurd.
Voor oude legacy apparaten zoals barcode scanners kan de B standaard nog wel handig zijn. Maar voor consumenten apparatuur is het idd. handiger om hier een configuratie optie van de maken, waarbij de B standaard standaard is uitgeschakeld.
Dat fabrikanten dingen beloven die ze niet waarmaken is geen nieuws feitelijk, dit blijkt ook duidelijk uit hoeveel firmware updates er soms voor een apparaat uitkomen, wat in feitelijk duidelijk maakt dat het apparaat bij het op de markt brengen niet werkte zoals het behoorde.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 1 juni 2014 12:19]

Lijkt mij alleen kunnen als hij gebruikt maakt van illegale bandbreedte. Zullen ze bij ESA blij mee zijn met de nieuwe ENVISAT
Wie gebruikt er nu eigenlijk daadwerkelijk die USB poorten?

Ik heb bij een kennis wel eens gezien dat die er een gebruikte voor zijn niet draadloze printer maar verder...

[Reactie gewijzigd door Leo1010 op 30 mei 2014 15:52]

USB harddisk, voor mensen zonder NAS.
Daarvoor kan hij ook gewoon gebruikt worden. Lokale opslag voor iedereen bereikbaar.
voor mensen die geen nas hebben maar toch een snelle fileshare toepassing willen hebben kan dit wel handig zijn.

Ik heb hier vroeger een 250GB hdd aangehangen om snel tussen alle apparaten files te sharen ( installers of andere kleine files) en idd gewone printers kunnen hier ook aan gehangen worden. maar veel mensen zullen deze usb poorten niet gebruiken.
1300Mbit is 2cm afstand zeker?
Al zal ie op 10 meter maar de helft halen, dat is altijd nog sneller als de (5GHz) N-standaard :)
Nee, als alle kanalen beschikbaar zouden zijn, er geen storing is, en je die allemaal zou bundelen. Wat eigenlijk niemand doet, of kan (tenzij hutje in the middle of nowhere), en geen standaard configuratie is voor 1 client op een access point.

[Reactie gewijzigd door Henk Poley op 31 mei 2014 09:38]

Vreemd artikel, voor het versturen van HD content is dit nuttig? Ik neem aan dat dit over streamen gaat, maar dan heb je vandaag de dag nog altijd genoeg aan een 100mbit verbinding.

Vind het wel een mooi wit ding, zie je niet zo vaak in routerland, ideaal voor in de huiskamer.
Huiskamer? Dit soort (modems, routers, NASsen) zooi hoort in de meterkast thuis, mooi uit het zicht. Maar goed, dan moet je daar wel de mogelijkheden voor hebben. Bij oude huizen kan dan nog wel eens lastig zijn.
meterkast zou ik persoonlijk een slechte plek vinden. wij hebben alles in 1 grote kast in de woonkamer zitten ( naast aansluitpunt van Ziggo) Nas netwerk printer en nog wat apparatuur.
Hier zitten alle aansluitingen in de meterkast, ook de splitters voor de kabel en telefoon, dus de aangewezen plek om het spul neer te zetten. Ik hoef er nooit bij, dus waarom al die kastjes en kabels in de woonkamer? :)
aangezien de meeste bekabelde apparatuur in de woonkamer staat die en vanwege wifi bereik. en alles is mooi weggewerkt in een grote kast neemt niet zoveel plaats in beslag

In de mijn oude woning stond ook alles in de meterkast hierbij heb ik een 2de router geplaatst voor het wifi bereik te verhogen

[Reactie gewijzigd door sanas op 30 mei 2014 16:17]

De nassen staan hier allemaal in de kast. In de meterkast zou inderdaad handiger zijn, maar daar heb ik geen mogelijkheid omdat ik dan eerst een stroompunt moet laten plaatsen, maar we hadden nog wat ruimte over omdat we van papieren boeken naar digitale boeken zijn gegaan.

Vind het persoonlijk ook wel mooi dat de nassen wat in het zicht staan, dat kan ik als tweaker wel waarderen. En als ze wit zijn (zoals mijn synology modellen) vind de rest van het gezin het ook best :)
Bij oude huizen komt de telefoon aansluiting/tv binnen in de woonkamer omdat de mensen meestal maar 1 telefoon hadden en 1 tv en die stond meestal in de woonkamer. Zoals bij ons thuis. Dan ga je geen kabeltje naar een meterkast treken.
Eindelijk weer is een serieuse WiFi AC router. Hopelijk daalt de prijs nog iets, zodat het een mooie Asus RT-AC68U concurrent word. Ben zelf zeer blij met de Asus RT-AC66U, zo dat het streamen van Netflix nu ook geen problem meer is.
Het is dus maar hopen, dat er op een beetje afstand dus toch nog 1Gbit overblijft, en je dus ook via wifi naar ja nas'je kan connecten op Gbit snelheid, zou mooi zijn :P. Enkel heb je er verder niet veel aan, want de meeste consumenten lijnen zullen niet hoger dan 200Mb/ps zijn, en 1Gbit snelheden zal je al helemaal niet veel vinden denk ik.
Wellicht dat bol een leuke actie doet net zoals bij het vorige topmodel de dir-868L...die had ik toen voor ¤80,-