Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties
Submitter: Wodanford

Samsung zou werken aan vier smartphones met het eigen mobiele besturingssysteem Tizen. Van de details van deze apparaten is nog niet veel duidelijk, al stellen andere geruchten dat de eerste smartphone met Tizen in Rusland en India wordt uitgebracht.

Het gaat om smartphones met de modelnummers SM-Z500, SM-Z700, SM-Z900, and SM-Z910, zo meldt Evleaks, die vaak details over onaangekondigde toestellen als eerste meldt. Van de specificaties is nog niets bekend, al lijkt gezien de modelnummers de SM-Z910 het meest high-end. Samsung liet eerder zelf weten dat het binnenkort zijn eerste smartphone met Tizen uitbrengt en dat het om een high-endmodel gaat.

Samsung gaf ook aan dat het Tizen-smartphones uit gaat brengen in landen waar succes wordt verwacht. Dat maakt het aannemelijk dat het niet om landen in West-Europa of de Verenigde Staten gaat, waar Android en iOS dominant zijn. Volgens The Wall Street Journal is Samsung van plan om zijn eerste Tizen-smartphone in Rusland en India uit te brengen, en wordt het apparaat in de komende weken tijdens een Unpacked-evenement aangekondigd in Moskou. Ook stellen de bronnen van de Amerikaanse zakenkrant dat Samsung werkt aan een versie van Tizen die op tv's kan worden gebruikt, al zijn daar nog geen duidelijk gedefinieerde plannen voor.

De Koreaanse fabrikant heeft al lang plannen om een smartphone met het eigen Tizen-besturingssysteem op de markt te brengen, maar heeft dit al een aantal keer uitgesteld. Wel bracht het bedrijf onlangs smartwatches op de markt die zijn gebaseerd op Tizen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Ik ben erg voor alternatieven voor iOS en Android, maar een systeem dat door Samsung wordt gedomineerd heb ik geen zin in.

De doorontwikkeling van Meego die door Jolla plaatsvindt is veel leuker en ook al gewoon verkrijgbaar. Met maandelijkse updates wordt het OS steeds stabieler en rijker en bovendien dragen leden van de community bij aan de ontwikkeling en ideeën. M.i. een betere aanpak dan die van Samsung.

Firefox OS gaat expliciet voor een open benadering van het mobiele internet. Het lijkt bovendien al behoorlijk wat support te krijgen van device manufacturers en mobiele operators in sommige landen.

Rond Ubuntu Touch is het de laatste tijd wat stil, maar ook dat zag er in de eerste demo's erg goed uit.

Ik vraag me ook af hoe succesvol Samsung hiermee gaat worden. Bada sloeg ook niet echt aan en het bleek onlangs ook dat de door Samsung ingebakken app store en apps nauwelijks worden gebruikt. Natuurlijk hebben ze momenteel diepe zakken en ze willen waarschijnlijk een eigen systeem hebben voor The Internet of Things. Maar juist daarvoor heb ik weinig trek in een systeem van een grote fabrikant die zowel je telefoon, pc , tablet als je koelkast en wasmachine levert. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen...

Edit:
@Bilbo ik denk ook zeker niet dat Samsung kansloos is. Naamsbekendheid, diepe zakken en veel producten die nog op het net kunnen worden aangesloten...

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 11 mei 2014 19:13]

Veel mensen kopen een Samsung telefoon dat blijkt wel uit het marktaandeel, het gros van die mensen kan het niet zoveel schelen welk besturingssysteem er in gebakken zit zolang de telefoon maar doet wat ze willen.
Dat mensen gewoon een goed werkende telefoon willen is ook niet bijzonder maar maakt wel dat Tizen best wel eens succesvol kan zijn, zolang ze maar genoeg App's beschikbaar hebben.

Dus ik denk wel dat Samsung hier mee kan scoren, al was het maar om Google mee onder druk te kunnen zetten, het lijkt wel een schaakspel...

http://www.forbes.com/sit...smack-down-samsung-twice/
Het is inderdaad een strategisch spel op het hoogste niveau. De echte waarde zit in de platforms en de data mining van wat wij als consumenten ermee doen. Hardware wordt steeds meer een commodity: kijk maar wat voor prachtige specs je nu al kunt krijgen met een telefoon van ¤300 (One+).

Ik denk ook zeker niet dat Samsung kansloos is. De herkenbaarheid in de markt, het zeer brede aanbod van producten die allemaal aan het internet kunnen worden gehaakt en de grote budgetten voor R&D en marketing maken dat ze een goede uitgangspositie hebben.

Persoonlijk kies ik liever voor een alternatief.
Tsja, Sailfish, Ubuntu zien er beiden erg goed uit. Ubuntu vind ik zelfs van dat het de markt ook echt naar voren duwt; iets dat sinds WinMo en Symbian niet meer gebeurd is.

Maar uiteindelijk moet je het wel aan de man kunnen brengen, en met alles dat Samsung is achter je is dat makkelijk dan wanneer je een relatief kleine onafhankelijke speler hebt, wat die andere twee zijn. Ook BlackBerry 10 is een super OS. Al sinds maanden mijn primaire driver terwijl ik hier ook een M8 en Nexus 4 heb liggen. Maar als er een organisatie is in de afgelopen 5 jaar die vanuit de lager gewaardeerde regionen naar voren heeft weten te komen, dan is het Samsung wel. Ze hebben daarnaast behalve grote telefoon sales ook activiteit op andere markten waar ze van zouden kunnen profiteren.

Het ding is alleen dat de software wel goed moet zijn en vooral ook verkoopbaar. Windows Phone heeft MS achter zich en die hebben het ook lastig genoeg. Hoe ga je appdevelopers motiveren om voor je toestel apps te schrijven? Blackberry schijnt veel geld te bieden, en hoewel het met BB beter lijkt te gaan dan Windows Phone in het begin (mede doordat veel apps feitelijk omgezette Android apps zijn) is het toch niet helemaal waar het moet zijn.

Samsung verkoopt echter meer dan Blackberry, en dus hebben appdevvers meer kans op inkomsten via het Samsung OS wat het interessanter maakt.

Ik hoop alleen wel dat Samsung gaat proberen daadwerkelijk iets nieuws te doen in plaats van gewoon een eigen OS te voeren waarmee ze van de Google-invloed af zijn.

Wat nieuwe OS' betreft heeft Firefox OS het misschien wel het beste door aangezien ze zich lijken af te stellen op een specifieke markt.
En Samsung staat nu niet echt bekend om zijn visie of perfect uitgewerkte software. Ze zeggen het zelf.. "onze software is niet zo goed..."
Als Samsung ergens niet zo heel sterk in is, is het software wel. Ze maken prima telefoons, alleen het kritiekpuntje is al jaren natuurlijk de software.

Daarnaast onderscheid het tot nu toe maar zeer weinig t.o.v. android. Wat me wel opvalt is dat de nieuwe touchwiz wel wat weg heeft van Tizen (https://www.youtube.com/watch?v=-TUgZBwZybU).

Hierdoor gaat de klant natuurlijk nauwelijks het verschil zien. Ik vraag me af of Tizen wel echt gaat slagen, want als ik de bovenstaande video bekijkt lijkt en voelt het exact als Android, ook met de knoppen.

Ben overigens ook een voorstander van een OS met gestures, een beetje a la Jolla (https://www.youtube.com/watch?v=_RVQVtiL1os), Sailfish OS heeft naar mijn mening wel iets onderscheidend.
Ben overigens ook een voorstander van een OS met gestures, een beetje a la Jolla (https://www.youtube.com/watch?v=_RVQVtiL1os), Sailfish OS heeft naar mijn mening wel iets onderscheidend.
Of zoals BlackBerry OS 10 (als we toch alle OS-en op gaan noemen hier ;) ). Die werken ook met gestures, en ik moet zeggen, je hebt zeker een punt als je daar voorstander van bent, want met een touchscreen zou je eigenlijk eerder dat soort bewegingen moeten willen maken, dan alsnog fictieve knoppen zitten in te drukken.
Een voorbeeld zijn bijv. ook de Wacom tekentablets. Die werken nu al een paar generaties met een touch oppervlak en ook met gestures. Zelf heb ik er helaas één van een generatie vlak daarvoor, maar bij de nieuwe werkt dat dus erg intinuatief.
Ik vind eigenlijk dat er één universeel soort van "apk" bestand moet komen dat voor alle mobiele OS'en moet komen. Nu Tizen mee gaat doen, gaat er waarschijnlijk nog een nieuw standaard aankomen. We hebben nu al de Apple App Store en de Android Play store, die ongeveer de grootste zijn. Verder hebben we nog Windows Phone Store, de Blackberry World, Tizen Store, Firefox store ... Hoe veel moeten er nog meer bijkomen?

Dit systeem werkt in het nadeel van zowel de consument (app is niet beschikbaar voor zijn device) als voor de developer (vooral Indie's). Dus waarom doen de OS developers dit?

[Reactie gewijzigd door mohf op 11 mei 2014 16:49]

Omdat dat de essentie van een OS is: Een operating system is een abstractielaag tussen hardware en applicaties. Applicaties worden geschreven voor een bepaald OS.

Het vereist een extra abstractielaag om applicaties OS-onafhankelijk te maken, en doorgaans brengt dat flinke nadelen met zich mee.

Voorbeelden van OS-onafhankelijkheid: Java, HTML5-apps, browser-apps (en dan is de extra laag dus de browser) en de mogelijkheid om op Blackberry Android-apps te installeren (toch?).
Beetje onzin dat Applicaties voor een bepaald OS moet geschreven worden. Hier ben ik het niet mee eens. En ja die extra abstractie laag is er vaak wel. Maar wat als die nou algeheel er komt en volledig opensource is en door iedereen ondersteund gaat worden?

-> WebApps. Draait op elk platform en kan draaien op volledig opensource abstractielaag namelijk WebKit met de V8 javascript engine.

WebOS van palm is een OS wat de toekomst eigenlijk is. We gaan daar naar toe. WebOS was gewoon zijn tijd ver vooruit. Samen met het Enyo.JS javascript framework waarmee je applicaties kon schrijven met webtools.

WebOS is wat Steve Jobs in gedachte had met iOS. Echter heeft iOS en Android en WP allemaal hun eigen implementatie van hun abstractie laag.

Deze abstractielaag moet dus 1 worden. Dat kan goed met web talen.
Ja dat is of was de essentie! Tijd voor nieuwe essenties!
Sailfish OS op de Jolla draait ook Android apk apps (naast native apps en html5 webapps).

waarom Google dat liever niet heeft is toch wel duidelijk: user lock in.
Google zal het weinig kunnen schelen dat android apk's ook op andere systemen draaien, je bent in de war met apple en microsoft gok ik, die gebruiken beide een mobiel OS wat gesloten is (de lock-in waar je het over hebt).
Google is echt geen lieverdje hoor... Expres geen apps uitbrengen voor WP en Microsoft terugfluiten wanneer die dan maar een YouTube app maakt (dit staat natuurlijk los van apk's, maar zegt wel iets over hoe Google opereert).

Google is gebaat bij zoveel mogelijk gebruik van haar services. Dat is waarvoor adverteerders veel geld betalen. De goed gevulde Play Store is een belangrijk verkoopargument voor Android en is alleen beschikbaar (voor de meeste gebruikers) via Google approved Android toestellen.

Als .apk een standaard wordt voor apps op meerdere systemen verliest Google een usp en stappen gebruikers makkelijker over.
Die is er al: De LSB (LInux Standard Base) door Ian gemaakt (oprichter van Debian) in opdracht van de linux stichting.

Daarom werken RPM en Deb, pkg beter tegenwoordig als je ze converteerd met bijvoorbeeld Alien.

Onder Sailfish kun je Rpm instaleren overigens en bijna alle linux osen ondersteunen QT. (al hadden ze beter voor GTK kunnen gaan toendertijd :X )

De LSB is beetje is niet compatibel op 1 punt helaas. De opstart packeges. Aangezien fedora tegenwoordig door is gegaan met system d verder ontwikkellen en ubuntu per se met upstart verder wilde.
Bestaat al en zal er ook komen. Op basis van Web Applicaties. Het is alleen nog erg jong.
Ik ben benieuwd naar de specificaties van de toestellen, is in iedergeval goed dat er een extra os op de markt komt als speler. Is goed voor de innovatie van de bestaande softwareplatformen.
als ze dit het zelfde gaan doen als met hun Bada OS dan zit het wel goed. in die tijd kwam toen de Samsung Wave gelijk uit met de S1. Wave had ijzere behuizing en kwa hardware was deze redelijk gelijk aan de S1 alleen een stuk goedkoper. Dus als samsung hun hardware wilt promoten zullen ze de toestellen goedkoper moeten maken dan android. (met de zelfde specs)

Maar ik vrees dat Tizen een flop gaat worden aangezien mensen telefoons kopen voor de bekende apps op te draaien. Neem WP als voorbeeld dit os is al stuk bekender en al tijdje op de markt en zelfs hun lukt het niet om hun marktsegment te vergroten maar mischien lukt het samsung wel om tizen een touchwizz interface mee te geven en gewoon genoeg telefoons met tizen uit te brengen ( ze hebben er het budget voor). dat voor de meeste mensen het verschil niet 123 zichtbaar is.

voor de budget reeks zie ik wel potentie in tizen of voor andere apparaten zoals de galaxy gear.

[Reactie gewijzigd door sanas op 11 mei 2014 17:10]

De eerste golf Bada telefoons verkocht relatief goed. Maar dat kwam meer omdat mensen niet wisten wat Android nou precies inhield en het interface van Android en Bada op de Samsung nagenoeg identiek waren. Echter was er 1 verschil: Android draaide allemaal populaire applicaties en de Bada telefoon niet.

Na de eerste golf Bada telefoons waren al die mensen ook gelijk een stuk wijzer nadat ze zagen dat bij iemand met een Galaxy S1 wel gewoon alle applicaties kon draaien op de Play store. Sindsdien weten alle toenmalige bada gebruikers dat ze "android" moesten hebben voor alle applicaties te kunnen draaien.

Dat was de neergang van Bada. Hoe zal dit anders verlopen bij Tizen? Wel mooi dat het een volledig Linux OS is zoals Jolla. Maar dan heb ik veel meer vertrouwen in o.a. Ubuntu die het OS aan verschillende OEM's kan slijten voor een groter marktaandeel.

Een OS voor jezelf houden kan alleen Apple.
Ik denk ook niet dat tizen het gaat redden en de zelfde neergang als Bada gaat maken. Dat het een volledig Linux OS betreft is leuk voor een enkele tweaker maar de massa zal er niks om geven. zolang zij hun bekende apps kunnen gebruiken vinden zij het wel prima.

maar Bada verkocht ook goed vanwege zijn prijs en specs 5mp camera en snelle 1 ghz processor waarbij je voor een android phone veel meer moest betalen. Bada opzich was voor zijn tijd een leuk OS lekker soepel en snel alleen de zeer slechte ondersteuning voor apps was grote probleem.

Mogelijk dat samsung ervan geleerd heeft en nu gaat zorgen dat er meer apps beschikbaar zijn voor Tizen. Maar dit gaat ze nooit lukken als WP het al niet lukt dat zie ik het Tizen al helemaal niet redden.

Mogelijk dat samsung tizen in een aangepaste vorm op veel meer "smart" devices kan gaan gebruiken.
Waarom zou alleen Apple het kunnen? Op die manier kun je ieder initiatief wel opgeven. Ik zou het eerder zien als dat Apple bewijst dat het wel kan.

Samsung is een populair merk, heeft een ontzettend grote markt presence. Ze verkopen veel toestellen en mensen kiezen specifiek voor Samsung. Ook als het om andere apparaten gaat. Daarmee hebben ze bijna alles om een eigen media-omgeving te kunnen creëren. Slechts de ondersteunende software hiervoor ontbreekt nog.

Het grote voordeel van Tizen tov Sailfish en Ubuntu is dat die laatste twee totaal geen basis hebben. Sailfish is nog wel met een eigen toestel uitgekomen, maar bedient slechts een niche markt.
Apple kan het omdat ze bakken ervaring hebben met besturingssystemen vanwege hun pc achtergrond (net als MS). Daarnaast waren ze de eerste met een succesvolle smartphone waardoor hun appstore supergoed gevuld is. Nieuwe spelers hebben dit voordeel niet meer en Samsung is gewoon niet echt een goed softwarebedrijf.
Is het niet logisch dat deze Tizen telefoons met Intel chips (Merrifield ws) komen? Aangezien Intel samen met Samsung Tizen heeft ontwikkeld...
Het enige wat dit veroorzaakt is nog meer gare hybride web apps die niet aangepast zijn voor het OS met rare gebruikersinterface.
Dat slaat natuurlijk nergens op, Android is helemaal niet kwalitief onder de maat.
De kans is groot dat Tizen onder maat is, gezien Samsung weinig van software bakt1, dat hebben ze zelf ook toegegeven.

1 http://www.trustedreviews...d-at-software-as-hardware

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 11 mei 2014 17:58]

Ik vind de 'Android' versie die Samsung levert anders wel onder de maat. Vol met bloatware die ik niet wil. Zelfs een stock android komt volgens mij vol met bloatware welke ik niet op mijn telefoon wil. Android werkt pas fatsoenlijk in mijn ogen wanneer je 1) je toestel root, 2) een mod zoals Cyanogenmod gebruikt.

Tizen zal hier niets aan veranderen dunkt me, Samsung zal zeker weten zijn software weer voorinstalleren. Ik ben overigens ervaringsdeskundige, erg tevreden met de hardware zelf, maar minder met het OS wat geinstalleerd staat (Android). Gelukkig dat ze dat zelf ook door hebben nu (@link) ;)
Cyanogenmod heeft anders ook genoeg bloatware. Movie Studio, Wisperpush, DSP Manager en nog een paar volstrekt nutteloze apps of apps waarvoor veel betere varianten van te downloaden zijn. En nee, je kan ze niet zomaar verwijderen, dat moet weer via een tool als Root Uninstaller.
Allemaal zeer gebruiksvriendelijk...
Als je dan ziet dat Google moet toegeven dat heel wat functies (zoals het personaliseren van scherm, widgets,...) niet gebruikt worden, dan schort er inderdaad wel iets aan de kwaliteit.
Voor ons tweakers is dat allemaal leuk, en spreekt het meestal voor zich, maar voor Jan met de Pet is al dat "open zijn" meer een hindernis dan een voordeel.
Heb je bronnen die aangeven in hoeverre gebruikers geen widgets plaatsen en het scherm aanpassen? Naar mijn idee wordt dit toch redelijk veel gedaan:
  • M'n ouders hebben (zonder tussenkomst van mij) contacten als widgets toegevoegd en een aantal andere apps zoals fotolijstjes.
  • M'n vriendin heeft o.a. de energiebeheer widget ingesteld.
  • Bij vrienden zie ik veelal facebook widgets en taskkillers (I know, I know, heeft geen nut meer tegenwoordig met moderne Android versies, maar negen van de tien Samsungs waar mensen mee lopen (toch het meest populaire merk) draaien nu eenmaal op =< 4.1
En in hoeverre zie je het 'open zijn' als nadeel, concrete voorbeelden?
Tuurlijk:
(maar eerst: uw ouders, vriendin, vrienden,... zijn maar een klein deel van de markt natuurlijk)

Interface:
Laatst nog: Mogelijk is de nieuwe interface een poging van Google om Android te versimpelen. Alhoewel het besturingssysteem veel mogelijkheden biedt voor gebruikers om de interface aan te passen, maken maar weinig mensen hier daadwerkelijk gebruik van.
Dit is iets dat Google reeds vaak in het verleden heeft aangehaald. Google zou ook graag willen dat de vendors zich houden aan bepaalde design elementen (zoals de 3 menuknoppen. Sommigen volgen de raad op, anderen implementeren zelf maar wat).
Vaak moet je bv. diep graven, of je moest je toestel ECHT kennen. Zoals bv. bij Samsung het blijven ingedrukt houden om naar een van de functies gaan binnen het notificatiescherm. (Het bekende naar beneden schuiven, om dan te blijven drukken op WiFi. Dit brengt je meteen naar het WiFi menu. Vele mensen gebruiken dit om WiFi aan en af te zetten, en gaan anders gewoon via de settings knop verder graven).

In geval van uw ouders zijn vele van die widgets ook reeds geïnstalleerd en aanwezig op het hoofdscherm. Deze hebben ze dan gewoon gepersonaliseerd.
Vraag hen eens (ik veronderstel dat ze Samsung toestellen hebben? En dat je nog geen volledige training hebt geven?) wat juist dat Flipboard is op hun toestel (afhankelijk van Samsung model staat deze widget op hoofdscherm)
Of om zelf een widget toe te voegen?
Of een scherm toe te voegen, te verwijderen, of in te stellen als "home" scherm.
Ze kennen wel dat Google zoekbalkje, maar weten niet dat dit ook Google Now is, dat ze ook foto's kunnen maken en deze als zoekopdracht gebruiken.

Maar dit zijn ook zaken die we, zei het wel in beperkte maten, terug zien bij Windows Phone gebruikers evenals iOS gebruikers.

'open zijn' als nadeel:
De eerste die afgelopen week weer is opgedoken:
Malware - bv. Police Ransom Malware

Je mag vooral niet vergeten dat het voor ONS vanzelfsprekende (en levensnoodzakelijke) functies zijn, en wij hebben nood aan het graven en uitspitten van alle mogelijkheden. Zonder zou ons leven er helemaal anders uitzien.
Maar Jan met de Pet (en die vormen toch het grootste marktaandeel) wil een toestel dat werkt en gebruiksvriendelijk is (en in de mode is) en zal maar 10% van alle mogelijkheden gebruiken.
En daar zijn Tizen, Symbian, Bada, Windows Phone, iOS even goed voor als Android. (sommige ga je hard mogen zoeken om ze nog nieuw te kunnen kopen)

Ga je ze alle mogelijkheden uitleggen beginnen ze meestal te zuchten en geven ze de opmerking "maar dat moet ik allemaal niet weten. Als het maar kan ...* "


*zelf in te vullen met bv. bellen, sms'en, whatsapp'en,...
offtopic:
Mag ik even hulde geven voor deze uitgebreide, onderbouwde en nette reply?

Ik probeer persoonlijk zo veel mogelijk van m'n vrienden en ouders weg te sturen bij Samsung. Voornamelijk HTC gebruikers aangezien ze daar aan gewend zijn.


Je hebt volledig gelijk dat de meeste mensen geen flauw idee hebben als je ze vraagt om een scherm toe te voegen, of te verwijderen, nog dat ze het nut er van zien 'verder dan een pagina vanaf je menu blader je toch niet'. Ook als ik ze vraag om een widget toe te voegen zullen ze geen idee hebben waar ik het over heb. Maar als je vraagt hoe ze dat fotolijstje, die agenda of taskkiller neer hebben gezet, dan kunnen ze dat (zij het niet heel soepel) vaak toch wel laten zien.

Mbt het artikel van Tweakers, het valt me op dat de tekst over weinig gebruik wel bij Tweakers staat, maar niet bij Android Police. Ik ga zeker niet zeggen dat het dus niet zo is, maar vraag me wel af hoe de auteur hier bij komt. Ik vermoed dat er eerder wel veel mensen zijn, maar dat die na de eerste keer instellen er nooit meer gebruik van maken. Oftewel, weinig aanpassingen per gebruiker, maar niet weinig gebruikers. (Let wel, het is mijn vermoeden, ik kan het niet staven anders dan op basis van eigen observaties.)
Hoe dan ook, (obsessief) launchers, custom Roms en instellingen uitproberen om alles tot in detail te tweaken zoals ons, nee daar begint de gemiddelde mens echt niet aan.

Je stelling dat Jan met de Pet maar 10% van de mogelijkheden gebruikt heeft aboluut een flinke kern van waarheid, en zolang de belangrijke apps maar te vinden zijn, dan maakt het feitelijk inderdaad weinig uit of je toestel A of B hebt. Maar veel van apps zijn niet te vinden zijn voor Symbian, Tizen, Bada en (inmiddels in mindere mate) Windows Phone. Te denken valt namelijk ook aan gmail/hotmail, internet bankieren, creditcard applicaties, netflix, instagram, etc, en dat kan toch niet (allemaal) op bovengenoemde OS'en.

Valide punt qua malware, het relatieve gemak waarmee je apps voor Android kunt plaatsen in de Play Store en ook kunt sideloaden maakt dergelijke malware een stuk eenvoudiger.
Zelf nog even zitten kijken in hoeverre mensen hun apparaten personaliseren.
LauncherPro, ADW en Nova Launcher zijn tussen 10 en 50 miljoen keer geïnstalleerd aldus de Play store. GoLauncher is zelfs tussen 100 en 500 miljoen keer geïnstalleerd. Zelfs als er veel overlap is tussen de mensen die deze custom launchers geinstalleerd hebben, dan nog zijn dit behoorlijke aantallen.
En dan hebben we alle theme packs nog.
Inderdaad... cm is misschien werk de meest bekende custom rom, maar naar mijn mening zeker niet (meer) de beste
Welke rom is voor u dan de beste rom ik heb een samsung S3
Cyanogenmod heeft anders ook genoeg bloatware. Movie Studio, Wisperpush, DSP Manager en nog een paar volstrekt nutteloze apps of apps waarvoor veel betere varianten van te downloaden zijn. En nee, je kan ze niet zomaar verwijderen, dat moet weer via een tool als Root Uninstaller.
Nee hoor, gewoon de bewuste .APK'tjes verwijderen in /system/app. Kan via de ingebakken File Explorer van CM :)
Je vergeet te vermelden dat er wel een degelijk verschil is wat betreft meegeleverde bloatware. Bij samsung gaat het om meer dan 6GB 'functies' waarvan 90% van de gebruikers niet eens weten dat ze er in zitten, laat staan dat ze gebruikt worden.

In CM zijn die applicaties tenminste nog te verwijderen, waar dat bij Samsung absoluut niet het geval is.
Samsung levert goede hardware met een relatief laag defect gehalte tegenover andere fabrikanten, de enige reden waarom ik niet nogmaals een samsung zou kopen is puur hun software implementatie. Persoonlijk vind ik Android geweldig als besturingssysteem en zou daarom zonder 3x na te denken eerder de Oneplus One aanschaffen zodra die beschikbaar komt.
Movie Studio is AOSP :), niet van CyanogenMod.
Ik ben ermee eens, maar ik moet zeggen dat ik wel dik tevreden ben met de software op de S5, de problemen komt vaak dat Android pas echt goed gaat werken wanneer er genoeg geheugen op de telefoon zit, uiteraard komt dat grotendeels hoe je UI van Samsung gemaakt is, en nee 750 mb van de S3 is niet voldoende :(

KPN heeft geen bloatware, maar T-Mobile wel weer. Maar toch, stoort mij niet bepaald. Toch liever zonder dan met, uiteraard.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 11 mei 2014 21:15]

Aangezien Google met een 'silver program' komt is de kans groot dat er Samsung telefoons komen met stock android aangezien ze zelf stoppen met de Nexus lijn.
En dit zou ook voor ander merken kunnen gelden. Dus geen 'nexus' kopen maar een toestel dat je echt wilt met stock android.
'Er weinig van bakken' is natuurlijk wat anders dan wanneer je zegt dat het niet je sterkste punt is. Ze zeggen dus niet dat ze er slecht in zijn; hooguit dat ze weten dat het voor verbetering vatbaar is.

Tizen is echter iets anders dan Android en het is maar afwachten welke kant ze daarmee op gaan. Willen ze gewoon een clean OS leveren waar ze zelf de omgeving willen controleren en eraan willen verdienen? Of gaan ze feitelijk Touch Wiz gewoon overzetten en willen ze alleen maar van de Google-invloed af?

Ik denk dat Touch Wiz zoveel tov Android dubbele zaken aanbiedt omdat Samsung niet te veel van Google afhankelijk wil zijn en gewoon eigen diensten wil aanbieden. Met een eigen OS is dat natuurlijk makkelijker.

De vraag is alleen of Samsungs Tizen interessant genoeg is voor appdevelopers om er apps voor te ontwikkelen of wat Samsung kan doen om ervoor te zorgen dat dat het geval is. Van alle fabrikanten is Samsung wel degene die ik het eerst zie slagen, mits de software natuurlijk goed genoeg is.

Wat ik tot nu toe gezien heb van het OS was ik echter niet kapot van (feitelijk gewoon TouchWiz). Als ik dan kijk naar wat er gedaan wordt met Sailfish en Ubuntu, vind ik dat veel interessanter. En na wat maanden met een Blackberry Z10 gewerk te hebben kan ik alleen maar zeggen dat dat ook een geweldig OS is.

Maar misschien dat Tizen er inmiddels heel anders uitziet.
omdat een persoon hun voorkeur uitgaat naar een ander OS, moet hij nog altijd niet zeggen dat android 'ondermaats is op elk vlak', android heeft ook veel positieve punten, zoals dat de vrijheid, aanpasbaarheid en functionaliteit hoger ligt dan bij de concurrenten, het nadeel aan android is dat veel fabrikanten er bloatware op zetten, maar dat ligt aan de fabrikant en niet aan android
Je kunt prima Android draaien zonder Google, hoor. Alleen moet je dan je applicaties side-loaden, als je geen applicatie-winkel op je telefoon wilt. Dat kan. Maar als je gewoon een Google-accountje maakt voor Android dat je alleen gebruikt om applicaties mee te downloaden uit Google's winkeltje, dan is er niet echt een nadeel aan.
Dan heb je nog f-droid.
Uh, presteert ondermaats omdat je niets van Google wilt hebben? Dat is een beetje raar hoor. Dat ligt dus niet aan prestaties (of dat ze aan een bepaalde verwachting voldoen). Jij hebt gewoon wat tegen Google zelf (wat jou goedrecht is natuurlijk), maar dat heeft dus helemaal niks met prestaties te maken.

Keer op keer het woord fandroids (wat gewoon flamebait is) gebruiken, laat je je niet bepaald intelligent overkomen.

En je gaat er maar voor het gemak maar vanuit dat als een Symbian, Meego of whatever, zou bestaan geen bloatware zou bevatten. Of dat deze partijen niet op dezelfde manier gevoelige informatie communiceren.

Bovendien, als je echt niet wilt dat Google gegevens over jou krijgt met een Android toestel, dan is dat zeker ook wel mogelijk om voor elkaar te krijgen (zoals eerder aangegeven, beginnen met de store niet te gebruiken, of daar een dummy e-mailaccount voor te gebruiken).

Voordat je mij ook voor een fandroid uit maak, dat ben ik dus absoluut niet. Ik ben een iOS-gebruiker (en stik tevreden), maar een product afzeiken omdat het ondermaats presteert (wat gewoon niet waar is) zonder onderbouwing, maakt je gewoon een troll.
Ik vind WP8 juist kwalitatief uitermate teleurstellend. Mijn Lumia heb ik gelijk weer ingeruild voor een Android telefoon, wat een verademing en zo ken ik nog meer mensen die hetzelfde denken over Windows Phone.

Na al die jaren krijgen ze nog steeds live tiles en whatsapp notificaties zonder 2 dagen delay niet werkend lol.
samsungs bloatware is gewoon supererg, koop daarom enkel androids met stock of close to stock android, sinds ik stock draai heb ik nooit problemen, en mn gsm kostte maar 180¤ dus niet bepaald high-end, maar draait toch alles wat ik erop getest heb vloeiend, inclusief games etc dat samsung android verpruttst is samsungs eigen schuld en niet die van android
Samsung maakt over het algemeen prima telefoons. Alleen jammer dat die tot nu toe voornamelijk met Android zijn uitgekomen, wat kwalitatief imho onder de maat is in alle opzichten.
Ik denk dat je hun "touch wiz" software bedoelt, en niet android zelf, want dan zouden niet specifiek de phones van Samsung slecht zijn, maar alle android phones.

[Reactie gewijzigd door Shark.Bait op 12 mei 2014 02:40]

Alleen moeten ze natuurlijk wel met genoeg apps komen.
Als de ontwikkelaars het naast zich laten liggen en vooral voor iOS en Android apps maken dan gaat die Tizen niet goed verkopen.
Windows phone loopt daardoor ook achter denk ik, te weinig apps.
Ik meen me te herinneren dat Tizen iig ook Android apps ondersteunt. Als ze daarnaast een aantal killer native apps bouwen... hoeft dat iig geen probleem te zijn. Door het ondersteunen van Android apps hebben ze iig in potentie niet dat windows-phone probleem mbt te 'weinig' apps.
Ja... maar dat argument geldt ook voor BlackBerry... maar helpen doet het niet
Het probleem van BlackBerry is een hele andere; marketing, marketing, marketing.
Als ik een BlackBerry Z10 niet kan kopen bij de Media Markt / Saturn (waar Huawei telefoons op de stand van BlackBerry liggen), dan gaat er iets niet goed.
Feit is dat BlackBerry zich de laatste tijd meer richt op software en weer meer op bedrijfsleven. Nu maar hopen dat ze zich ook open houden richting de consumer, want die is tegenwoordig veel meer BYOD ingesteld binnen het bedrijfsleven.
Het momentum, vooral in Nederland, is er een beetje uit. Hier geldt vooral, gratis, gratis, gratis, goedkoop, goedkoop, en wat heeft de rest dat wil ik ook.

[Reactie gewijzigd door William_H op 11 mei 2014 21:22]

De Saturn verkoopt bij mijn weten de Z10/Q5 gewoon. BB heeft vooral hun naam te grabbel gegooid met de Curve lijn en de late en slechte touchondersteuning(met BB7). Samsung heeft een sterke naam en een enorm martekingbuget, daar gaat het niet aan liggen.

[Reactie gewijzigd door wttj op 11 mei 2014 21:54]

Op de (verschrikkelijke) site van de MediaMarkt wel.
Maar ze liggen dus niet prominent in de winkel, en zelfs niet op de stand van BlackBerry (Saturn Amsterdam Centraal). Daar liggen Huawei's. Dan gaat er dus volgens mij iets niet goed met je marketing (afdeling).
Ze mogen dan late touchondersteuning hebben ingebouwd, maar hoe kom je er nu bij dat die touchondersteuning slecht is. Op BlackBerry OS 10 zit perfecte touchondersteuning en werken ze zelfs met vooruitstrevende zaken die Google nu in Android wil integreren, zoals de Hub en geen fysieke homeknop (en aanverwante knoppen als Back) meer.
Heb je BB OS 10 wel eens in handen gehad, gauw eens doen hoor :) zou ik zeggen!
Ik bedoelde de touch ondersteuning in het verleden(de zin was in de VT, maar ik zal het wel even aanpassen) op BB7. Bij Saturn Dordrecht liggen de Z10, Q5 en volgens mij ook de Z30 Op het stukje van BB(ze hebben daar een lange tafel met telfoons waar ieder merk een (paar) meter heeft). BB 10 heb ik al een s vast gehouden ne verdeind zeker meer als het nu krijgt. Zie ook http://gathering.tweakers...message/42122135#42122135
Oke, dan begrijp ik wat je bedoelt (en daar heb / had je zeker een punt).
Goed ook om te weten dat niet iedere MM / Saturn ze uit de schappen heeft. Toch vind ik dat je als bedrijf je best moet doen (zeker als een 'flag' store als Amsterdam) dat je daarin goed zichtbaar bent. Dat is een kleine moeite voor een Benelux marketing team. In Amsterdam zul je waarschijnlijk meer verkopen, dan in Dordrecht.
Als je ziet dat wereldwijd iOS nog steeds qua inkomsten uit apps voor 50% telt dan denk ik dat een nieuw OS wat nog onder Android en Windows Phone gaat zitten weinig geld in het laatje gaat brengen voor ontwikkelaars.

Ik denk dat Windows Phone het uiteindelijk wel gaat redden maar een beetje zoals MacOS in de jaren 90. Waar desktop Windows tien tot honderd applicaties had voor een bepaalde toepassing zoals FTP had de Mac er meestal maar drie of zelfs maar één.

Maar iedereen die ik spreek vindt het wel een fantastisch OS, voelt goed, ziet er moderner uit dan de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 11 mei 2014 17:33]

Samsung is een hardware bedrijf dus verdiensten uit een appstore zijn bijzaak. Leuk mee genomen als het wat voor stelt niet erg als het niks voorstelt :)

Daarbij heb jij het nu vooral over de europeeze en amerikaanse markt en niet de markten waar samsung zich op gaat richten, daar is dus veel meer ruimte om te 'beginnen'...
Dat maakt voor Samsung niks uit nee, maar iets moet de ontwikkelaars over halen om apps te gaan schrijven voor Tizen... en dat is een stuk lastiger.
Ik vraag me af of dit nog wat gaat worden met al de vertragingen die het heeft gehad
Het is de vraag wat ze er mee willen. Het lijkt me sterk dat ze het echt als alternatief voor Android gaan inzetten, want dan moet je ook het hele eco-systeem rondom Android opbouwen. Het lijkt me aannemelijker dat ze het voor de goedkope low-end toestellen inzetten. We zullen zien.
Ik denk dat ieder mobiel OS buiten Android en iOS als grootste uitdaging het apps eco systeem heeft. Een nieuw mobiel OS moet wel heel erg bijzonder zijn op zichzelf wil het potten kunnen breken. Zowel bij BlackBerry als bij WP zie je hoe ontzettend moeilijk dit is in een markt die al verdeeld is.

Wat ik het meest jammer vind is dat het web platform niet beter en sneller uitgebouwd wordt op deze systemen. In een ideale wereld kun je ieder stuk hardware en OS kopen en kun je alsnog bij al je informatie en apps. Nu zitten we in tuintjes opgesloten. Ik hoop oprecht dat er een dag komt dat het web platform zo goed is, dat apps overbodig worden. Die dag zal niet komen vermoed ik, het is immers in het belang van de partijen om je opgesloten te laten zitten. Zolang dat waar is, heeft ieder "derde" OS weinig kans. Het is gewoon niet vol te houden voor ontwikkelaars om apps te ontwikkelen voor meer dan 2 platformen. Sterker nog, de meeste spelen niet eens quitte bij het eerste platform waarvoor ze ontwikkelen.
Dat ecosysteem is steeds minder het probleem. Als de software-leveranciers maar een beetje willen meewerken. Er zijn genoeg ontwikkelomgevingen die voor alle desktop-varianten beschikbaar zijn, dus dat zou ook gewoon op mobiele apparaten kunnen.

Alles web heeft zo zijn eigen problemen: je krijgt browser-tuintjes, en in je aangeharkte en beveilide OS-tuintje krijg je een browser-hoekje waar je er alsnog een rotzooi van maakt ( https://xkcd.com/1200/ ).

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft belangrijk dat de software-producenten zich aan bepaalde standaarden houden.
Waarom zou je Tizen willen hebben in plaats van Android/Windows Phone /iOS? Het zou wel iets heel goeds moeten zijn om daarmee een beetje rendabel te kunnen concurreren.
Omdat alle platvormen die jij noemt gesloten zijn. Je kunt heel veel met die platvormen, maar in de praktijk kun je niet af van zaken die je helemaal niet wilt. Daarnaast zijn er best een paar mensen wantrouwend naar de big-data ambities van Google/Microsoft en Apple. Dat zal toch zeker minder het geval zijn bij Tizen, en als het wel zo is, komen mensen er tenminste achter.

Ik hoef al die poespas en overbodige apps niet en zeker niet als daar tegenover staat dat mijn hele leven in de USA geparkeerd komt te staan. Een browser en een telefoonapp zijn voor mij voldoende. De rest gebruik ik toch niet. Ik heb liever een telefoon gebaseerd op een open platform.

[Reactie gewijzigd door arnem_ op 11 mei 2014 17:46]

Wat is er gesloten aan Android?
Bedoel je dat Google apps niet open-source zijn of?
Android is namelijk in verre weg niet gesloten, zeker niet na rooten wat doodsimpel is.
Omdat Google steeds meer dingen uit AOSP haalt en in OHA stopt. AOSP loopt op veel vlakken erg achter op OHA en OHA is geen open source.
Dat is onjuist, het wordt er niet uitgehaald, google maakt voor bepaalde apps eigen alternatieven, android blijft gewoon open-source.
Probleem is dat veel bedrijven die android gebruiken leechers zijn en het dus opvalt wanneer google bepaalde apps zelf gaat maken en geen tijd meer investeert in de betreffende OSS app.
Dit artikel is op Tweakers al heel vaak voorbijgekomen, maar ik link het gewoon nog een keer: http://arstechnica.com/ga...e-by-any-means-necessary/ Al wil jij een compleet systeem dat open source is kan je uit gaan van AOSP, maar je zal zelf heel wat toe moeten voegen om er iets van te maken dat in 2014 mee kan komen.
Platform is met een F...

Tizen is bedoeld als open platform, dus wellicht dat het juist aan jouw eisen voldoet?
Als je inderdaad zo weinig gebruikt van de telefoon zou ik zeker naar Tizen kijken!
Dat vraag ik me dus ook af. De tweaker vind het niet erg om van een OS te wisslen, maar de mainstream zie ik echt niet zomaar over gaan. Iets waar WP ook tegen oploopt. Als mensen nu een Driod hebben waar ze wel tevreden over zijn nemen zien zij geen reden om over te stappen op iets anders..
Tja Android en iOS zijn nu al zo groot en er zijn al zoveel apps voor uitgebracht dat ik betwijfel of een nieuw OS succesvol kan worden.
Na Bada, WP 7.5 en nu Android, weet ik 1 ding zeker.
Ik stap pas over op een andere OS, als ik mijn Android apps kan hergebruiken of in ieder geval precies dezelfde kan gebruiken. In dat geval zou ik zelfs over kunnen stappen naar IOS, maar alleen als de telefoons een stuk goedkoper + up-to-date zouden zijn (een 2e handse 4s is wat mij betreft niet up-to-date).
Ik hoop op een klein succesje, maar ik zal vanaf de zijlijn bekijken hoe het gaat vlotten met Tizen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True