Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 248 reacties

Google lijkt van plan te zijn om de Android-interface van een flinke update te voorzien. Zo zou de applicatielauncher verdwijnen, terwijl er een applicatielijst voor terugkomt die vergelijkbaar is met iOS. Ook worden notificaties opgesplitst en worden de onscreen-knoppen aangepast.

Dat meldt Android Police, die vaker als eerste veranderingen in Android-software publiceert op basis van uitgelekte software. Volgens de site is Google van plan om een aantal zaken aan de Android-interface drastisch te wijzigen. Het meest opvallend is het verwijderen van de applicatielauncher; de knop waarmee de gebruiker de lijst met geïnstalleerde applicaties kan openen. Deze zou worden vervangen door een 'applicatiegrid', vergelijkbaar met hoe apps in iOS worden weergegeven.

Daarnaast krijgt het multitaskingoverzicht een belangrijkere plaats in Android. Wie het overzicht met openstaande apps opent krijgt deze te zien in de vorm van een 'stapel kaarten'. Vanuit deze interface kan ook de eerdergenoemde applicatiegrid worden geopend. Verder kan Google Now worden geopend door onderaan de interface omhoog te swipen.

Het is echter nog onduidelijk wat er precies met het homescreen en het plaatsen van widgets gaat gebeuren: de home-knop is in de nieuwe interface vervangen door een Google-knop die een zoekscherm opent en het lijkt alsof aanpasbare homescreens niet langer in de interface voorkomen. Of widgets daadwerkelijk geen plaats meer hebben in de nieuwe Android-interface moet echter nog blijken; volgens Android Police is hierover nog veel onzeker.

Van elk van de genoemde nieuwe interface-elementen heeft Android Police een mock-up gemaakt. De site stelt de afbeeldingen te hebben nagemaakt op basis van hoe de interface eruit komt te zien. Waarschijnlijk wil Android Police geen screenshots plaatsen om zijn bronnen te kunnen beschermen.

Nieuwe Android-interfaceNieuwe Android-interfaceNieuwe Android-interfaceNieuwe Android-interface

Volgens Android Police is nog niet helemaal duidelijk wat Googles plannen precies zijn. Waarschijnlijk is de nieuwe interface nog in ontwikkeling en kunnen er nog een aantal dingen veranderen voordat de software wordt uitgebracht voor het grote publiek. Het is ook mogelijk dat de nieuwe interface voorbehouden is aan gebruikers die de Now-launcher hebben geïnstalleerd; een standalone-app die het zoek- en informatiesysteem Google Now dieper integreert met de Android-software.

Mogelijk is de nieuwe interface een poging van Google om Android te versimpelen. Alhoewel het besturingssysteem veel mogelijkheden biedt voor gebruikers om de interface aan te passen, maken maar weinig mensen hier daadwerkelijk gebruik van. Veel smartphonefabrikanten bieden voorgeprogrammeerde homescreens, die automatisch met apps en widgets worden gevuld.

Android Police kwam eerder al met het gerucht dat Google spraakondersteuning in Android wil uitbreiden. Het zou mogelijk moeten worden om third-party-apps te bedienen via spraak, waarbij app-specifieke commando's zijn in te bouwen door ontwikkelaars. Toen toonde de site ook al de nieuwe Google-knop onderaan de interface.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (248)

1 2 3 ... 7
Chrome os + android = chrodroid
Als google dit echt uitvoert wow, iedereen gaat naar een andere os :)
AndroidPolice weet zelf ook nog niet helemaal wat Google van plan is en het duurt waarschijnlijk nog minstens tot het einde van dit jaar totdat deze wijzigingen in een nieuwe Android versie zouden komen (en wellicht totaal anders).
Ik zou liever zien dat ze iets aan de stabiliteit, beveiliging en gebruiksvriendelijkheid doen dan aan de interface. Iets met prioriteiten stellen.
Ik vind de gebruiksvriendelijkheid juist zeer goed, alle vrijheden die je krijgt te opzichte van ios zijn voor mij hemels, bij ios krijg ik het gevoel gevangen te zitten. Als je kijkt naar android dan zijn ze een stuk gebruiksvriendelijker voor mij persoonlijk, Ik kan zelf bepalen of ik bestanden download en kan ze zelf in mappen ordenen op het geheugen van me telefoon. ios is misschien makkelijker voor newbies en het heeft bepaalde voordelen voor sommige mensen maar andoid past precies bij mij. En is het je niet gebruiksvriendelijk genoeg dan raad ik je aan op ios over te stappen.

[Reactie gewijzigd door samikroon op 10 mei 2014 14:17]

Precies :) Als mijn homescreen alleen nog app-icons heeft en ik niet gewoon in een file-browser bestanden heen en weer kan kopieren dan zou het nog wel eens snel exit-Android kunnen zijn voor mij...Ik wil vrijheid en ook al is dat ook bij Android beperkt (gezien de bemoeienis van Google en z'n macht op het ecosysteem) is dit nog altijd vele malen groter dan bij een iOS. Dit introduceert opties en is daarmee inherent wellicht iets ingewikkelder, ik heb dat er zeer zeker voor over. Imho zouden ze gebruikers beter bij de eerste keer starten een optie kunnen geven voor een UI "Android Friendly" en een UI "Android Advanced".
Stabiliteit werken ze aan door over te schakelen van dalvik naar ART. Beveiliging zijn ze ook mee bezig (privacy). We hebben screenshot gezien die je per app meer rechten en instellingen geeft over wat je wilt delen.
ART is veel onstabieler dan Dalvik. Sneller wel, maar zelfs bij de laatste Nexus firmwares zie je een hoop dingen stilletjes in de achtergrond crashen die met Dalvik gewoon werken. Zowel third party apps als Google's eigen apps.

De laatse AOSP builds zijn nog een stapje erger. Er zijn wat aanduidingen dat ART wel eens de standaard instelling zou kunnen gaan worden in 4.4.3. Ik hoop ten zeerste dat dit niet het geval is, developers gaan hier anders nog erg veel last van hebben met redelijk willekeurige crashes her en der die aan hun apps worden toegeschreven maar gewoon bugs in ART zijn.
ART heeft relatief gezien de kinderkleerdjes nog aan. Ik prijs Google juist voor het risico wat ze hiermee nemen. De meeste apps die onstabiel lijken te zijn in ART zijn simpelweg niet geoptimaliseerd, dan ligt het probleem toch echt bij de ontwikkelaar.
Ik gebruik een hoop apps, en op een app of twee na crashen ze letterlijk nooit, en al helemaal googles eigen apps niet.
Je moet bij custom roms er wel op letten dat je gapps download die gecompileerd zijn voor ART, ik had een hoop problemen toen ik per ongeluk het verkeerde pakket had. Nu ondervind ik totaal geen problemen meer, en zie ik alleen maar vooruitgang.

Long story short; om vooruit te kunnen moet je eerst het oude en vetrouwde loslaten, en vanzelfsprekend gaat dat niet zonder slag of stoot.
Ik ben ook niet zozeer tegen ART, maar er werd gesteld dat ART nu stabieler is dan Dalvik, en dat is gewoon niet het geval. Het is zeker veelbelovend, maar mijninsziens is het vooralsnog te vroeg om standaard in te schakelen.

Je claim dat apps geoptimaliseerd moeten zijn voor ART gaat dan weer helemaal nergens over. Android specificeert een API en als je daar tegen programmeert dient dat gewoon te werken met zowel Dalvik als ART. Op een enkele rariteit na (on-the-fly dex generation) is vrijwel elke incompatibiliteit een bug in ART, en niet in de app.

Omdat een hoop gebruikers zonder verstand van zaken ART al gebruiken en app developers de schuld krijgen als iets niet werkt (precies zoals jij hier doet), is menig app developer al aan de slag gegaan met testen met ART en op eigen houtje om de bugs heen te werken. Uiteindelijk zorgt dit juist voor een minder stabiele ART, aangezien Google die bugs dan weer minder snel vind en oplost in ART zelf.

'Gecompileerd voor ART' bestaat simpelweg niet - ook met GApps is het zo dat er om bekende ART problemen heengewerkt is, die desalniettemin ook gepatched dienen te worden.

Wat betreft crashen, het gebeurd nu veel minder dan een aantal maanden geleden (zowel ART gaat vooruit als legio devs die om de problemen heen werken), maar vergis je er niet in hoeveel stukken code in stilte een probleem tegenkomen, wat loggen, en dan verder werken. Dezelfde Nexus met de laatste officiele firmware met ART of Dalvik draaien scheelt een factor in logcat output, en dat is wel degelijk toe te schrijven aan de onvolwassenheid van ART.

Non-dev power-users 'horen' ART nog helemaal niet dagelijks te draaien, en al helemaaaaaal niet third party devs de schuld te geven van 'ongeoptimaliseerde apps'. Uiteindelijk hoort ART 100% compatible te zijn met Dalvik, mits je geen (gedocumenteerde) zeldzame/rare dingen doet - dat is niet zomaar mijn willekeurige mening, maar de bedoeling van het project.

Dingen als een willekeurige intent broadcast die het hele systeem crashen en een reboot veroorzaken is geen app probleem, dat is een ART probleem.

[Reactie gewijzigd door BoomSmurf op 10 mei 2014 16:08]

De mensen die weten hoe je ART moet activeren weten vaak ook wel dat het beta is. Dat wordt zelfs aangegeven wanneer je het aan zet. Je moet eerst developer mode aanzetten. En dan nog ART aanzetten en dan krijg je een melding en moet je telefoon nog helemaal opnieuw opstarten (wat heel lang duurt).

Ik denk niet dat er veel gevallen zijn die ART hebben draaien. Ik draai het zelf ook en ik zeg niet dat het stabiel is. Wel snel. Heb maar 1 applicatie waar ART een beetje vreemd doet. Voor de rest nog nergens last gehad. Zelfs geen vastloper.
Opmerkelijke reactie over het oude en vertrouwde loslaten... Iedereen viel over Micorsoft toen ze de Metro/ W8 UI ging introduceren. Het is vloeiend, gebruik weinig resources(zelf op "oude" hardware) en het werkt goed. Je ziet dat IOS is begonnen om ook de "minimalistische" design van Microsoft na te doen en nu zie je dit dus ook bij google.
If you can't beat them join them!
ART zit ook nog vollop in ontwikkeling. Daarbij kan je verwachten dat er bugs in zitten. Ik denk dat het valaf Android 5 standaard zal zijn
Deze privacyfuncties waren volgens mij toegevoegd in jellybean (4.2 of 4.3, weet ik niet zeker), maar in 4.4 weer verdwenen. Dit waarschijnlijk door teruglopende inkomsten uit (privacy-etende) advertenties
Onzin, die waren niet toegevoegd, enkel voor bij Google intern.
App Ops komt nog terug aldus een Google medewerker, maar dan voor iedereen.
Als je wilt bashen, doe het dan wel goed.
Of een custom rom installeren, insertcoin voor mijn M7 heeft gewoon App Ops er in zitten, facebook/whatsapp/instagram mogen zo bijvoorbeeld bij mij vrijwel niets behalve het geen wat ze moeten doen.
Daar hoef je geen custom rom voor te installeren. Je hebt ook gewoon apps die dat (op mijn Nexus 5) voor je kunnen instellen. Facebook en Whatsapp mogen bij mij ook alleen het minimale en hebben niet in allerlei adresboeken en berichten toegang :)
klinkt goed, kan je enkele apps opnoemen?
Advanced Permission Manager, bijvoorbeeld.
Mijn advies is Xprivacy, maar daar heb je wel root voor nodig: https://play.google.com/s...khorst.xprivacy.installer
Tja, ik vind 3 euro voor een app dan weer erg duur. Als je die 100.000x of meer verkoopt ben je lekker binnen. Niet van mijn geld.
dergelijke apps vereisen dan meestal wel dat je foon geroot is.
LBE was er ook zo een dacht ik.
Tsja, blijkbaar _kan_ het ook zonder root. Misschien dat het met root makkelijker is, want hij moet de app eerst verwijderen en dan weer installeren met de nieuwe rechten. Ik heb mijn telefoon alleen (nog) niet geroot en het werkt wel.
zallek dan eens moeten uittesten.
tnx
Inderdaad, bij mij met SlimKAT 4.4.2 zit die er gewoon in. Dus XPrivacy is nu overbodig.
Het overschakelen naar ART heeft tot op heden weinig te maken met stabiliteit. Wel met snelheid. ART is op het moment verre van stabiel (spreek uit ervaring, CM11, 4.4.2, ART op mijn LG G2), wel lekker rap! Eerst moeten ze ART minstens zo stabiel maken als Dalvik.
Ik draai toch al weer een dik half jaar op ART (op de nexus 5), en tot nu toe eigenlijk nog geen problemen mee gehad.
Bonus is is wel dat mijn batterij nu een stuk langer meegaat :)

[Reactie gewijzigd door 12_0_13 op 10 mei 2014 16:28]

Dan zal het verschil zitten in het gebruik van CM11 tov Vanilla op uw Nexus 5. Wel heb ik het al een tijdje niet meer aanstaan, dus of de laatste updates (afgelopen 3 weken) ART verbeterd hebben, weet ik niet...Maar mijn eerste indrukken van ART zijn in ieder geval enkel prositief :)
Ik kan bevestigen dat de 4.4.2 SlimRoms voor de S3 en de S2 ook géén problemen geven (enkel voordelen dus) in ART (heb nog geen enkele crash ondervonden)

Ook voor die éne of 2 mensen die een Pipo M8 Pro hebben, met RileyRom 2.2 onder ART is de Tablet sneller en stabieler dan ooit tevoren.

Kortom, gezien alle voordelen, ART kan ik iedereen aanraden! je kan altijd terug naar Dalvik, dus waarom niet eens proberen hé
Stabiliteit werken ze aan door over te schakelen van dalvik naar ART.
Hoezo? ART maakt Android vooral sneller (en dat werd ook wel eens tijd). Qua stabiliteit is ART alleen maar minder. Het is een nieuwe VM met een iets andere aanpak, en het duurt nog wel even voordat ART helemaal ingeburgerd is, en de compatibiliteit op het niveau is van Dalvik nu (en ook daar heb ik nog af en toe apps die gewoon niet werken).
Ik denk dat ART sowieso nooit zo stabiel zal worden als Dalvik, omdat door het precompilen en optimaliseren ook een paar runtime-checks worden overgeslagen die Dalvik wel doet.
Definieer gebruiksvriendelijkheid? Als je het mij vraagt is iOS het meet gebruiksonvriendelijke systeem dat ik ooit gezien heb, maar toch zijn er ook mensen die er lyrisch over zijn. Ik zie weinig mis met de gebruiksvriendelijkheid van Android, dus het is nu behoorlijk een mysterie voor mij welke aspecten jij niet gebruiksvriendelijk vindt.
Gebruiksvriendelijkheid gaat om hoe makkelijk en logisch het gebruik van een stuk hardware en/of software is.

Het heeft met workflow te maken en hoewel dat persoonlijk is kun je daar wel groepen in onderscheiden. Android doet het vooral zoals we het al sinds het begintijdperk van de computer doen. Het zijn allemaal losse bestanden die je vanuit een filemanager beheert, opent, etc. iOS (en in zekere zin ook OS X) doet dat niet. Die gaat van de content uit en heeft per content een aparte app. Daarin zit wel een mogelijkheid om de content te delen met een andere persoon, een dienst of een app. In beide gevallen is er dus uitwisselbaarheid (tot op een bepaalde hoogte) maar is er een andere denkwijze hoe men met dingen omgaat. Bij de ene persoon past de wijze van Android en bij een ander weer die van iOS.

Het grote probleem wat ik met Android heb en wat ik in zowel iOS als Windows Phone 8/8.1 een stuk beter vindt is de positionering van de opties. Bij Android is het zoekwerk omdat ze werkelijk overal en nergens te vinden zijn. Bij iOS en Windows Phone 8/8.1 staat het op een aantal vaste plekken (het aantal plekken is beperkt). Dat levert minder zoekwerk op en daarmee ook minder denkwerk. Dat maakt het intuïtiever omdat je het nu op gevoel/muscle memory kunt doen ipv dat je eerst het trage proces van nadenken moet doorlopen. Iets wat ik ook veelvuldig van gebruikers terug hoor als ze Android en iOS hebben geprobeerd. Als je dan even kijkt naar de wijzigingen in Android die hier aangekondigd worden dan zijn dit allemaal dingen die inspelen op de verspreiding van opties. Volg de link naar het originele artikel bij androidpolice.com en je zult een veel rustigere en opgeruimde interface zien waardoor je meer overzicht hebt ipv heel veel afleiding. En een veel directere manier om bij de diverse apps en functies te komen. Een behoorlijke verandering in de workflow, eentje die wat meer op die van iOS en Windows Phone 8/8.1 lijkt.
Bij Android worden bestanden normaliter ook als content behandeld. Normaliter werk je nooit met losse bestanden, en de omgang met content is in Android heel vloeiend door de intents. Een applicatie hoeft geen speciale compatibiliteit in te bouwen voor veel dingen, omdat die al in Android zit, in tegenstelling tot IOS, voor zover het mij uitgelegd is.

Een voorbeeld: als ik een plaatje download van een website komt dat bij de content "foto's en filmpjes". Ik kan op de notificatie van de download drukken om naar dat plaatje in de galerij te gaan, of ik kan de galerij openen en op het album "downloads" drukken om mijn gedownloade plaatjes te zien. Dan kan ik met dat plaatje open op share drukken en het direct naar iemand sturen in b.v. Telegram. Dit kan in IOS niet, voor zover ik het begrepen heb, omdat je alleen iets kunt sharen naar een applicatie waarvoor er een share-functie in het OS ingebouwd zit speciaal voor die applicatie. Dat klopt, toch?

Je kunt het plaatje óók als een echt bestand in een file manager verplaatsen of copiëren of wat dan ook; dat werkt parallel met het content-gebeuren zoals boven en staat elkaar niet in de weg. Als je b.v. even snel een filmpje per USB op je telefoon wil gooien en wil afspelen op je telefoon in de trein werkt dat lekker soepel en duidelijk, terwijl je bij IOS Itunes moet gebruiken, toch? Het gaat dus om extra functionaliteit, geen vervangende functionaliteit. In de meeste gevallen gaat het bij dit bestandsbeheer om handelingen die je niet vaak verricht, maar die wel extra functionaliteit en efficiëntie toevoegen als ze een keer van pas komen.
Bij Android worden bestanden normaliter ook als content behandeld. Normaliter werk je nooit met losse bestanden, en de omgang met content is in Android heel vloeiend door de intents.
Dan snap je absoluut niet hoe het in elkaar steekt en wat ik bedoel. iOS is gericht op content, Android gericht op files. Wellicht moeilijk om te begrijpen wat het verschil nou precies inhoudt. iTunes is echter een mooi voorbeeld want daar zijn op Windows veel problemen mee, met name bij mensen die hun mediaspeler willen vullen.

Kijk maar eens goed naar hoe iTunes het doet en hoe de gemiddelde andere mediamanager dingen doet. In iTunes werk je niet met de daadwerkelijke files maar je werkt met de content. Bij ieder andere mediamanager is het eigenlijk andersom: daar werk je meer met de files. Dat levert continu problemen op omdat mensen denken dat je met iTunes ook files van hot naar her kunt verslepen. Dat kan niet want iTunes werkt met content.

Omdat je in iOS geen files beheert maar content heb je ook geen filemanager. Daar heb je de apps want apps beheren de content.
Dit kan in IOS niet, voor zover ik het begrepen heb, omdat je alleen iets kunt sharen naar een applicatie waarvoor er een share-functie in het OS ingebouwd zit speciaal voor die applicatie. Dat klopt, toch?
Ja en dit is exact wat ik bedoel met content. Alles doe je binnen die applicatie. Je werkt dus eigenlijk met de content/applicatie zelf en niet de file. Juist dat laatste doe je in Android wel en is de reden waarom je op Android veel meer kunt en bepaalde zaken makkelijker kunt doen. In iOS zullen applicaties onderling met elkaar moeten praten. Dat is de reden waarom we tegenwoordig de share functie erin hebben zitten.
Als je b.v. even snel een filmpje per USB op je telefoon wil gooien en wil afspelen op je telefoon in de trein werkt dat lekker soepel en duidelijk, terwijl je bij IOS Itunes moet gebruiken, toch?
Nee. Er zijn diverse manieren waarop je dit in iOS kunt doen. In iOS zijn applicaties vooral gekoppeld aan content. Bij bepaalde zaken dien je inderdaad iTunes te moeten gebruiken. Je kunt middels Airdrop maar ook e-mail nog wel dingen uitwisselen met andere apps via die share functionaliteit. Als je iTunes gebruikt werkt het anders. Daar worden de mediaspelers zoals de iPhone gezien als verlengstuk van iTunes (zo werd de eerste iPod ook aangekondigd). Dat staat dus los van iOS zelf.
Het gaat dus om extra functionaliteit, geen vervangende functionaliteit.
Nee, het gaat niet extra functionaliteit noch om vervangende functionaliteit. Het gaat hier om een andere denkwijze. Bij de een zijn het de files die voorop staan waardoor je een grotere flexibiliteit hebt wat je daarmee kunt doen terwijl de ander veel meer op de content gericht is. Dat laatste sluit wat meer aan bij hoe een gebruiker werkt (die zal het jeuken dat het een mp3, avi, jpg, etc. is, die is bezig met een liedje, film en een foto).
Okee, jij hebt het nu de hele tijd alleen maar over Itunes. Dat staat op je PC, niet op je telefoon, toch? Het enige moment waarop dat in contact komt met je telefoon is wanneer je telefoon contact moet maken met je PC, toch? Voor het verplaatsen van muziek en video's tussen PC en telefoon geldt inderdaad wat jij zegt, dat dit bij Android op basis van bestanden gaat, niet content.

(Daar ben ik overigens blij mee, omdat je precies kunt doen wat je wilt en niet hoeft te wachten tot het programma zijn synchronisatie voltooid heeft. Als je een muis kunt gebruiken zijn de voordelen van een content-benadering ook al een stuk minder groot. Ik hoor altijd mensen klagen over Itunes dat het zo onhandig is en langzaam. Maar goed, ik heb nog nooit Itunes gebruikt, dus daar heb ik geen oordeel over.)

En zijn wel programma's die je kunt installeren om dit meer op een content-achtige manier te doen, meer zoals IOS, mocht je dat willen. Zo flexibel is Android dan weer wel. Maar het is inderdaad niet standaard, omdat je standaard helemaal geen software op je PC hoeft te installeren: het werkt gewoon meteen als je je telefoon in een willekeurige nieuwe PC inplugt.

Maar waar ik het over heb is alles wat je op je telefoon zelf doet zonder direct contact met je PC. (Ik maak eigenlijk weinig direct contact met mijn PC: alles wat ik vaak gebruik gaat automatisch via Dropbox en dingen als Pushbullet en Gmail.) Daarbij is Android in principe volledig op content gericht, net als IOS en ongetwijfeld ook Windows Phone, zoals boven beschreven.

En dat werkt ook nog veel flexibeler dan in IOS, omdat je zoals ik zei intents hebt; daardoor kun je als Android-programma gewoon tegen Android zegge, hee, ik heb hier een plaatje, doe er wat mee! Dan laat Android een lijstje zien van geïnstalleerde applicaties die hebben aangegeven plaatjes te accepteren, en dan kun je b.v. een plaatje naar Telegram sturen met 1 druk op de knop. De contenthoop "plaatjes" bevat alle mogelijke soorten plaatjes, je ziet geen extensies of wat dan ook, zelfs geen bestandsnamen. Idem voor locaties, tekst, video's, URL's, contacten, telefoonnumers, en nog tientallen andere soorten. Het gaat dus niet om bestanden voor de gebruiker, maar om soorten content.

Mij is verteld dat dit niet mogelijk is in IOS: een programma kan alleen een plaatje sturen naar een ander programma als het OS dit van tevoren al ingebouwd heeft voor die specifieke applicatie. De manier waarop dit bij de meeste programma's gedaan moet worden is door in het doelprogramma op een knopje "plaatje" te drukken, waarop het doelprogramma een plaatje uit de contenthoop "plaatjes" kan halen. Of klopt dat niet? Hoe doe jij dat als je een plaatje zit te bekijken en je wilt het naar iemand sturen met Telegram? En als het iets anders dan een plaatje is, zoals een locatie, een hyperlink, of wat dan ook, schijnt dit nog minder eenvoudig te kunnen, of niet?

Dit is dus het content-gedeelte, wat je in Android 99% van de tijd gebruikt. Daarnaast kun je ook nog b.v. een back-up van een oudere versie van een programma herstellen met Titanium Backup, waarvoor je soms naar het bestand toe moet browsen, als je het op een andere telefoon eerder had geback-upt, of zoiets. Je kunt met een file browser een boot-animatie in een bepaalde mapje zetten als je de standaardanimatie wilt vervangen. Dit soort dingen doe je niet vaak, maar het kan, het is extra functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 12 mei 2014 04:56]

Ben ik niet met je eens, bij vanilla Android en ook bij Sense zijn de instellingen zeer logisch. Bij iOS heb ik zelfs een keer moeten Googlen om uit te vinden waar het in en uitschakelen van de scherm rotatie te vinden was.
Inderdaad, ik kan me enorm ergeren aan zulke dingen in iOS. Ik kwam er na een jaar (!) achter op m'n iPad met iOS6 dat je als je dubbel klikt op de home button om de openstaande programma's te zien je kunt swipen naar rechts en dan op een soort control panel uitkomt. Ik had dat echt niet zelf verzonnen om te doen zegmaar.... Ook staat de back button in elk venster weer ergens anders 8)7
Ook staat de back button in elk venster weer ergens anders
En daarom is het zo heerlijk dat er bij Android en Windows Phone er een back knop in het OS zit.
Nu nog zorgrn dat de apps er consistent mee omgaan...
Ik vind het ontbreken van een back button inderdaad een enorm gemis op mn iPad.
Dan ben je het dus wel met mij eens want er staat duidelijk dat dit soort zaken persoonlijk zijn ;) Ondanks dat kun je echter wel in hoofdlijnen wat onderscheid maken. Als we wat dieper in de materie gaan en echt alle functionaliteit 1 op 1 gaan vergelijken zullen we een lijst krijgen waarbij iOS en Android om en om als gebruiksvriendelijkste uit de bus zal komen. Als je dan de winnaar wil bepalen zul je het gemiddelde moeten gaan uitrekenen. Dat is wat ik heb gedaan. Het is en blijft een beladen onderwerp wat ook overduidelijk aan de reactiescores hier te zien is. Laat je daar niet door afleiden.

@cartman!: tja, het probleem van ieder apparaat: je moet je er (een beetje) in verdiepen. Er is geen enkel apparaat dat zo logisch in elkaar steekt dat je daar helemaal geen handleiding voor nodig hebt. Het switchen van applicatie is voor iOS, Windows Phone 8.x, Symbian, Android, WebOS, enz. nagenoeg allemaal hetzelfde. Dat scheelt dan gelukkig weer.

Dat mensen bepaalde dingen niet weten is voor mij niet nieuw. Dat kom ik aan de lopende band tegen, iedere dag. Dat is gewoon hoe de gemiddelde gebruiker is en gaat dan ook op voor ieder stuk software. Vraag een professionele fotograaf eens naar de specs van z'n camera en doe hetzelfde bij een amateur. Sta dan niet raar te kijken dat de eerste vrijwel geen idee heeft terwijl de tweede ze uit z'n hoofd weet op te dreunen. Bedenk je dan dat de eerste degene is die er grof geld mee verdiend, de tweede niet. Je gebruikt dingen op een bepaalde manier waardoor je niet alles weet en dat is helemaal niet erg zolang iets maar doet wat het moet doen (zoals in het voorbeeld van de fotograaf).
Bij iOS heb ik zelfs een keer moeten Googlen om uit te vinden waar het in en uitschakelen van de scherm rotatie te vinden was.
Ik kan het niet anders formuleren dan dat dat waarschijnlijk meer over jou zegt dan over de gebruiksvriendelijkheid van iOS. De optie om schermrotatie uit te zetten zit namelijk gewoon in de drawer waar je ook volume, WiFi, zaklamp, muziek controls etc kunt aanpassen, op de meest voor de hand liggende en snelst bereikbare plaats dus. Voor iOS 7 was het iets onlogischer en moest je 2x de home knop indrukken, en daarvoor was het zelfs een hardware switch. Niet echt rocket science allemaal dus...
Daarmee geef je toe dat het voor iOS7 onlogisch was, ik gaf net in n andere reactie ook aan dat ik er pas een jaar nadat ik mn iPad had pas achterkwam hoe ik bij die controls kom. Er zat ook geen handleiding bij de iPad en zulke dingen is gewoon op goed geluk aanklooien, net als die gestures.
Daarmee geef je toe dat het voor iOS7 onlogisch was
Dat het bij iOS 7 logischer is dan bij de versies voor iOS 7, wil niet zeggen dat het eerder onlogisch was! Lezen is een kunst…
ik gaf net in n andere reactie ook aan dat ik er pas een jaar nadat ik mn iPad had pas achterkwam hoe ik bij die controls kom.
Had je wel gezocht? Heb je het wel nodig gehad? Als je het niet nodig hebt gehad, is het mooi dat je niet wist waar het zat, je werd dan niet afgeleid door -voor jou- irrelevante zaken.
Er zat ook geen handleiding bij de iPad en zulke dingen is gewoon op goed geluk aanklooien, net als die gestures.
Gedrukte handleidingen zijn, net als installatiefloppy's, iets van vroeger. Google op "handleiding iPad", en de eerste link is er één van Apple, waarin je een uitgebreide handleiding (PDF, te downloaden en desgewenst te printen) kunt vinden.

Overigens kom je met gezond verstand en gewoon proberen ("op goed geluk aanklooien" in jouw woorden) ook heel ver!
ik gaf net in n andere reactie ook aan dat ik er pas een jaar nadat ik mn iPad had pas achterkwam hoe ik bij die controls kom.
Mijn conclusie: dat ligt dan toch echt aan jou!

Goed, laten we nu teruggaan naar het onderwerp van het bericht: de Android make-over.

Van mij mag Google dat doorvoeren, en dan meteen alle hardwareboeren verbieden er een waardeloze schil overheen te leggen. We moeten van de waardeloze TouchWiz interface af!
Dat het bij iOS 7 logischer is dan bij de versies voor iOS 7, wil niet zeggen dat het eerder onlogisch was! Lezen is een kunst…
Als het nu logischer is was het dus per definitie minder logisch in de voorgaande versie.
Had je wel gezocht? Heb je het wel nodig gehad? Als je het niet nodig hebt gehad, is het mooi dat je niet wist waar het zat, je werd dan niet afgeleid door -voor jou- irrelevante zaken.
Als ik moet zoeken naar hoe een feature werkt is het per definitie niet simpel. Pas toen ik de juiste zoekwoorden had gevonden ben ik tegengekomen hoe het werkte.
Gedrukte handleidingen zijn, net als installatiefloppy's, iets van vroeger. Google op "handleiding iPad", en de eerste link is er één van Apple, waarin je een uitgebreide handleiding (PDF, te downloaden en desgewenst te printen) kunt vinden.
Oneens, een A4 met de daarop meest gebruikte features/gestures is zeer makkelijk en vind je bij veel apparaten/gadgets.
Overigens kom je met gezond verstand en gewoon proberen ("op goed geluk aanklooien" in jouw woorden) ook heel ver!
Gewoon random knoppen indrukken en combinaties van 2x keer home button, swipen en hopen dat het iets doet, dat is toch compleet waanzin.
Mijn conclusie: dat ligt dan toch echt aan jou!
Dat mag jouw conclusie zijn, mijn conclusie is dat iOS er netjes uitziet maar soms compleet onlogische keuzes bevat die in andere OS-en veel slimmer zijn opgelost. In iOS7 hebben ze daar heel goed naar gekeken gelukkig maar zijn nog lang niet al mijn pijnpunten weg.
Als het nu logischer is was het dus per definitie minder logisch in de voorgaande versie.
Dat klopt helemaal! De meeste veranderingen in iOS 7 hebben iOS logischer gemaakt. Maar daar reageerde ik ook niet op, ik reageerde op dit stukje van jou:
Daarmee geef je toe dat het voor iOS7 onlogisch was
En dat is absoluut niet waar. Mijn advies aan jou is: gewoon even het stukje van john beton lezen!
Als ik moet zoeken naar hoe een feature werkt is het per definitie niet simpel.
Daar zit wat in. Ik ben voorstander van dingen die duidelijk en intuïtief zijn, zoeken moet voor basisdingen niet nodig zijn.
Pas toen ik de juiste zoekwoorden had gevonden ben ik tegengekomen hoe het werkte.
Dat proces duurt 5 minuten. Toch? Of werkt jouw brein niet zo efficiënt?
Oneens, een A4 met de daarop meest gebruikte features/gestures is zeer makkelijk en vind je bij veel apparaten/gadgets.
En ook dat tijdperk is (zo goed als) voorbij, net zoals de installatiediskette. Apple doet er niet aan, en ook Samsung niet. Sony nog wel dacht ik.
Gewoon random knoppen indrukken en combinaties van 2x keer home button, swipen en hopen dat het iets doet, dat is toch compleet waanzin.
Apple's iOS 7 was ver voordat deze uitkwam uitgebreid in het nieuws geweest. Alle swipes en "verborgen" menu's waren uitgebreid besproken en becommentarieerd. Dus je had met voorkennis kunnen proberen. Waanzin is iets totaal anders.
Dat mag jouw conclusie zijn, mijn conclusie is dat iOS er netjes uitziet maar soms compleet onlogische keuzes bevat die in andere OS-en veel slimmer zijn opgelost.
Ik kan goed met iOS 7 overweg, vrijwel alles is logisch. Ik heb alleen problemen met de kaarten app, bij het wisselen van vervoermiddel, van auto naar voetganger en v.v. Dat mag Apple drastisch gaan herzien. De rest werkt probleemloos en redelijk intuïtief, vele malen intuïtiever dan Android 4 op een Samsung telefoon met TouchWiz...
In iOS7 hebben ze daar heel goed naar gekeken gelukkig maar zijn nog lang niet al mijn pijnpunten weg.
Ik denk ook dat iOS 8 weer verschillende verbeteringen heeft. Nog een half jaar en we zullen het weten!
Laat maar, jij vind iOS geweldig en ik vind het bagger...laten we het daar maar op houden dan :)
Geweldig… dat is een beetje overdreven, maar ik vind het op de meeste punten beter dan de concurrentie, Android en Windows Phone.

Overigens vind ik Android niet bagger, alleen TouchWiz is bagger...
Ik heb het ook over iOS 6.

Overigens, dat control center beneden, waar kennen we dat ook al weer van?

[Reactie gewijzigd door reemprive op 11 mei 2014 08:15]

En natuurlijk een uitgelezen manier om de telefoonmarkt aan te zwengelen door mensen met een oudere Android-versie zichzelf een sukkel te doen voelen.

Ongeveer zoals Windows in de jaren negentig.
voor mij is dat dan weer zeker niet zo, ik vind iOS een vreselijk platform, en dit soort wijzigingen maken voor mij dat ik hoop dat skinns als Sense deze weer ongedaan maken anders moet ik strax nog op zoek naar alternatieven voor android, iets waar ik allerminst zin in zou hebben.
In welke wereld heeft een 'interface' geen prioriteit? Uiteindelijk is de interface het belangrijkste aangezien de gebruiker hier interactie mee heeft. De interface moet altijd topprioriteit hebben.
Dat is waar, maar ookal heb je nog zo'n mooi interface en je systeem is zo lek als een mandje dan gaat alsnog niemand je systeem gebruiken. Dus de andere dingen hebben ook veel prioriteit.

[Reactie gewijzigd door icter-tje op 11 mei 2014 12:54]

Dat is niet helemaal waar. Iemand deed zo'n twintig jaar geleden een uitspraak en die heeft zijn bedrijf minimaal tot de huidige versie toch wel geholpen...

"If you can't make it good, at least make it look good."

Bill Gates
Maar zou jij een systeem gebruiken waarvan je weet dat het niet veilig is?
Vrijwel iedereen doet dat. In bepaalde mate is geen enkel systeem echt veilig. Dropbox had een major leak een jaar of wat geleden, niemand is ermee gestopt. iOS en Android hadden/hebben ook beveiligingsproblemen, niemand maalt erom.
Daar weet iedereen het antwoord op. De vraag is of iedereen weet dat een dergelijk systeem onveilig is. Gezien wat mensen doen met Windows denk ik dat dat antwoord zeker niet eenduidig is.
Misschien moeten enkele elementen van de interface op de schop om dat te bewerkstelligen? Zeker bij het kopje gebruiksvriendelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 10 mei 2014 13:37]

De interface lijkt me 1 van de belangrijkste onderdelen die bepalen hoe gebruiksvriendelijk een product is, dus dat zit wel goed met prioriteiten dan.

Stabiliteit heb ik zelf nog geen problemen mee ondervonden, mijn android-telefoon werkt stabiel zoals ik verwacht.

Beveiliging hangt er een beetje vanaf wat je daaronder verstaat of het iets is dat nog verbeterd moet worden of niet. Het is hoe dan ook niet zo dat omdat 1 team bezig is met de interface dat er geen ander team aan de beveiliging aan het werken is.
Gebruiksvriendelijkheid hangt dan weer samen met de interface, en de stabiliteit is mijns inzien prima in orde, maar wellicht is dat fabrikant afhankelijk(en dus ook niet de verantwoordelijkheid van Google) en qua beveiliging, misschien komt app ops weer terug (of is het eindelijk af)
Misschien zou je moeten updaten naar 4.4.2
Daar is de stabiliteit super! Ikzelf heb nu de Nexus 5 en 7 en die draaien super stabiel!
Dat kon ik van mijn Galaxy S3 niet zeggen!
Ik zou liever zien dat ze iets aan de stabiliteit, beveiliging en gebruiksvriendelijkheid doen dan aan de interface. Iets met prioriteiten stellen.
En een wijziging aan de interface is per definitie ongebruiksvriendelijk? :? Juist de interface zorgt ervoor of iets gebruiksvriendelijk is of niet. Want juist dát is waar je als gebruiker het meeste naar kijkt!

[Reactie gewijzigd door CH40S op 10 mei 2014 14:43]

Je hebt gelijk,
Maar mensen die aan interfaces werken wil je niet aan beveiliging hebben, Gebruiksvriendelijkheid is onderdeel van de interface.
De interface bepaalt de gebruiksvriendelijkheid. Stabiliteit en beveiliging kan ik zeker wel mee akkoord gaan.
Dus het een sluit het ander uit?
Zo lang? Denk eerder dat google io https://www.google.com/events/io wel eens iets in die richting kan gaan demonstreren.

[Reactie gewijzigd door markg85 op 10 mei 2014 13:43]

Het klinkt een beetje als de Jolla Sailfish OS [url]https://sailfishos.org/[url] user interface, maar dan minder functioneel. Bij Sailfish kun je de openstaande apps ook nog bedienen.

Sailfish werkt verder erg prettig.
Dat staat toch ook in het artikel?
Dat mag ook wel. Van alle mobiele OSen die er zijn heeft Android op dit moment de minste uniform UI. Dat komt ook omdat elke fabrikant het nodig vindt om een UI te maken voor Android.
Tja waar je met android gewoon een launcher kan downloaden uit de standaard playstore moet je bij apple er meteen een jailbreak op doen. Het is maar net wat je fijner vindt natuurlijk.
Ik gebruik al android sinds 1.4. Ik weet hoe je een launcher kan downloaden. Maar dat is iets anders dan Android. Dat is een Launcher van wat voor bedrijf dan ook.
Overigens een Launcher verandert je homescreen en je app drawer etc maar apps passen dan totaal niet in de style van de launcher.

[Reactie gewijzigd door StarZ op 10 mei 2014 17:34]

Maar die launcher UI is dan weer verschillend van de UI in apps. Bij iOS is alles uniform.
Daar staat dan wel weer tegenover dat apps dat verplicht moeten doen bij ios. Dus als er een UI update komt en je vindt het lelijk (ios 7 voor velen) zien al je apps er ook ineens lelijk uit.
Er is helemaal niets te kiezen bij iOS dus dan is het niet zo moeilijk om "uniform" te zijn.
Een goede keuze vanuit dat oogpunt, zoals Apple er wel meer maakt. Alleen heeft dat ook nadelen zoals het gebrek aan configureerbaarheid. En dat is voor mij bij een telefoon plicht. Vandaar dat ik Android gebruik.
Ja, en dat is zowel een voor- maar vooral een nadeel.
En juist die kloterige schillen zorgen voor vertraging van updates of en je overgeleverd aan niet officiele roms.
Ik zou het echt tof vinden als Google de schil en os loskoppelt. Dan ben je niet afhankelijk van de grillen waar vooral HTC zo berucht door is.
Zou juist zeggen dat de scheiding tussen veel gebruikte apps op je home screen en minder gebruikte in je applicatie launcher juist handig is. Je will gewoon niet altijd alles op je home screen. Hoop dat het bij een gerucht blijft.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 10 mei 2014 13:22]

Inderdaad helemaal mee eens. Zo'n icoon festival op je desktop lijkt me helemaal niks,
Je kan apps gewoon van je homescreen afhalen bij stock android. Tevens zou je ook een launcher kunnen downloaden als dit niet het geval is.
Of je stopt ze in een folder zoals bij iOS.
Gadverdamme :(

Dat vind ik echt zo'n lelijke feature van iOS; geen manier om bepaalde apps te "verbergen"
Jij vind het erg om 1 mapje met rommel te hebben? Ik heb op mijn driod ook een mapje genaamd overig' met daarin alle dingen die ik niet in mijn appdrawer hoef te hebben. Ze helemaal gaan verbergen is imo te veel werk als ik ze eens een keer wel nodig heb.
Hij heeft het over het homescreen niet de app drawer, je weet wel de omgeving waar je als je wilt zelfs GEEN iconen op kunt zetten....
Dat vind ik ja, t ziet er lelijk uit en die apps wil ik niet in de eerste plaats.
Dat kan toch al lang?

(geen idee of dit stock is, maar wel bij Smasung en verschillende andere launchers).
Dat kan ook al tijden met Android, en vooral sinds 4.3 (of 4.4) ziet het er nog fraaier uit ook. Volgens mij (maar dat kan ik mis hebben) kan het niet bij WP8
Als Android daadwerkelijk meer op iOS gaat lijken dan zou dat een goede reden voor mij kunnen zijn om over te stappen op Ubuntu of Firefox OS, mits deze systemen op tijd klaar zijn. Mijn huidige homescreen zijn alleen maar text based widgets en een paar gestyleerde knoppen voor o.a. de app drawer. Als widgets en drawer verdwijnen dan is voor mij de essentie van de Android UI dusdanig om zeep dat je mij geen reclame meer voor het OS zult horen maken. Maar zoals altijd, eerst maar afwachten of het er daadwerkelijk van komt.
volgens mij gaat dat helemaal niet weg volgens mij bedoelen ze dat de knop waarmee je alle apps kan zien dat dat gaat veranderen de bureaubladden of hoe je dat noemt (de plek met widgets) gaat echt niet weg dat is juist de kant waarmee android zich van anders OS'en onderscheid (windows phone en ios)
Zelfs als dit artikel juist is: het betreft alleen de launcher van google zelf dus dan installeer je gewoon een andere.
Het verdwijnen van een customisable homescreen zou ik erg jammer vinden. Ik vind het juist een van de pluspunten van Android; de vrijheid om zelf te beslissen hoe je telefoon er uit ziet.
Waarschijnlijk blijven de launcher apps gewoon werken, waardoor je alsnog kunt gaan customizen. Mocht dat niet lukken, is er nog een community die zich juist met zulke dingen bezig houdt: xda developers.
Mogelijk is de nieuwe interface een poging van Google om Android te versimpelen. Alhoewel het besturingssysteem veel mogelijkheden biedt voor gebruikers om de interface aan te passen, maken maar weinig mensen hier daadwerkelijk gebruik va
Vandaar dat de custom launchers in Android zo populair zijn
Veel smartphonefabrikanten bieden voorgeprogrammeerde homescreens, die automatisch met apps en widgets worden gevuld.
Het eerste wat ik doe met een nieuwe Android, zijn alle widgets en andere onzin van me homescreen af halen om het zelf in te delen

Verder als ik de screenshots bekijk, zie ik niet heel veel verschil met hoe Android 4.4 er nu uit ziet
ook de vergelijking met iOS zie ik niet echt
Verder kan Google Now worden geopend door onderaan de interface omhoog te swipen.
Dat kan nu ook al lang

[Reactie gewijzigd door Sinester op 10 mei 2014 13:28]

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je vanaf onder naar boven te swipen de hele interface van google now omhoog kunt brengen.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je vanaf onder naar boven te swipen de hele interface van google now omhoog kunt brengen.
Klopt en dat kan dus ook op 4.4, net getest op mijn Nexus 5. Dat is ook precies wat Sinister bedoelt.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 11 mei 2014 09:44]

Oh, ik draai zelf android 4.4 end bij mij is dit niet zo. Er is alleen een link die de Google now app opent.
Onscreen knoppen aangepast zou echt fantastisch nieuws zijn, die dingen zijn gewoon zo irritant.

Je heb die onscreenknoppen dus een vinger breedte aan scherm kwijt, dan komt je toetsenbord er boven op resultaat wat over is is een klein blackberry scherm.
Als toetsenbord te voorschijn komt moeten die knoppen gewoon verdwijnen vind ik dan.
Lijkt me niet handig, je hebt de terug knop met enige regelmaat nodig als je ergens input geeft met het keyboard zodat het keyboard niet het halve scherm blijft bedekken.
Ja oke moeten ze daar iets op verzinnen op het moment vind ik het verschrikkelijk, je houd gewoon geen scherm meer over zo.
Je kan dan wel een leuke 5 inch scherm hebben maar veel heb je er dan niet aan.
Op het moment dat het toetsenbord omhoog is ben je toch aan het typen? Dan moet ik alleen het invulveld kunnen zien, verder niks.

Dat grote scherm is heerlijk voor alle momenten dat je niet aan het typen bent.
Ja je ben aan het typen maar krijgt ook weer berichten binnen, ik houd me telefoon rechtop dus.
Ik zie graag wat er ook gelijk binnenkomt, dus ik houd me telefoon al sowieso nooit in landscapemodus.

Het schermpje is zo klein wat dan nog over is en voor persoonlijke chat gaat dat nog, maar als je een groepschat heb is het irritant hele tijd toetsenbord weg en alles lezen.
Heb ik totaal geen last van, misschien omdat ik een Note heb :)

Ik gebruik ook nooit de landscape modus overigens

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 12 mei 2014 15:31]

Jup en je draait daar gewoon de standaard rom op denk ik, de htc one m8 heeft net als nexus onscreenknoppen en de note niet.

http://intoandroid.com/wp...4/HTC-One-M8-keyboard.jpg

Je kan het hier ook wel zien eigenlijk, je ziet de onscreenknoppen het toetsenbord, tussen hangouts balk en toetsenbord kan je ongeveer maar 3 regels kwijt.
Dit kan dus soms nog wel eens irritant zijn dus ben niet z'n fan van die onscreenknoppen, samsung doet het nog goed die doet ze tenminste onder het scherm.
Maar goed zo ieder ze ding 1ne zal het totaal niet erg vinden en de andere meer.
Ik draai deze week cyanogenmod toevallig Haha maar wissel best vaak.

Bij whatsapp zie ik nog 8 regels, al moet ik zeggen dat de tekst op klein staat hoor.

Op die foto zie ik inderdaad wat je bedoelt, dan blijf er niet veel meer over Nee..
De apps in de appdrawer staan nu toch ook al in een grid?
Ja, maar er wordt hier gezegd dat de appdrawer mogelijk verwijderd wordt zodat alle apps op je homescreen komen.
Ik begrijp het ook niet. In de appdrawer staan ze in een grid, maar je kan alle snelkoppelingen ook in een grid ordenen. Mijn Xperia lijkt in zijn homescreen net een iPhone :p
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True