Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

Er zijn screenshots opgedoken van een nieuwe interface voor Gmail. Uit de plaatjes wordt duidelijk dat de nieuwe interface meer lege ruimte krijgt, wat waarschijnlijk het overzicht moet bevorderen. Daarnaast is de navigatiebalk aan de linkerkant aangepast en heeft Hangouts een andere plaats.

De afbeeldingen zijn online gezet door Geek.com, die niet meldt wat zijn bron is. De afbeeldingen tonen een interface die, vergeleken met de huidige, een stuk meer lege ruimte bevat. Daarnaast wordt de navigatiebalk aan de linkerkant als 'fly-in' getoond, waardoor deze niet standaard aanwezig is. Bovenaan is een grote blauwe balk geplaatst die de gehele breedte van de interface beslaat.

Hangouts is verplaatst naar de rechterkant van het scherm en is verborgen onder een knop. Rechtsonderaan de interface is een grote ronde knop geplaatst. Deze opent onder andere de mogelijkheid om een nieuwe e-mail te schrijven. Daarnaast is er een 'remind me'-knop te zien en een aantal andere knoppen waarvan de functie op de afbeeldingen niet zichtbaar is gemaakt.

Verder is op de afbeeldingen te zien dat er een mogelijkheid is ingebouwd om e-mailberichten vast te pinnen. Ook is er een functie om e-mails tijdelijk als gelezen te markeren. Deze features waren eerder al ontdekt in een testversie van Gmail voor Android.

Het is vooralsnog onduidelijk of en wanneer Google de nieuwe interface voor Gmail wil invoeren. Het is mogelijk dat de nieuwe interface slechts een experiment is. Dat een aantal features al ontdekt waren in een mobiele testversie maakt het wel aannemelijk dat deze uiteindelijk voor het grote publiek worden uitgebracht.

Nieuwe Gmail-interfaceNieuwe Gmail-interfaceNieuwe Gmail-interface

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

1 2 3 ... 6
Vind het heel erg lijken op de nieuwe OWA van Microsoft.
Niet dat dat een slecht iets is, maar origineel is anders.
De stijl en font zijn wat meer Google, en het is minimalisme van Outlook is hier nog wat verder doorgetrokken.

Sinds iedereen plat, simpel en hoekig wilt zijn lijkt alles wel wat op elkaar. Daarom is het nog geen kopie.
Minimalistisch is een groot woord.

Erg druk, veel afleiding waardoor de focus voortdurend word weggetrokken. En dan vinden ze het vreemd dat bepaalde messenger-apps zo veel succes hebben. Berichtje, foto, bestandje delen zonder alle opsmuk waardoor het gesprek centraal staat.

Voor een bedrijfsomgeving mogen ze sowieso een aantal zaken standaard weglaten.
Origineel is niet belangrijk, slechts gebruiksvriendelijkheid telt in mijn ogen.
Maar enige onderscheiding tov andere maildiensten als Outlook.com lijkt me toch ook wel gewenst. Een andere kleur bijvoorbeeld kan al voor een eigen en herkenbare uitstraling zorgen.
Als je voor minimalistisch gaat (wat schijnbaar helemaal hot is) dan is er nou eenmaal veel minder ruimte voor creatieve content.
Dat is zeker niet waar. Er zit juist veel creativiteit in het verwerken en tonen van minimalistische content.

Dat iets minimalistisch is betekent nog niet dat het gelijk simplistisch is.
Dat dacht ik dus ook vooral de eerste foto lijkt er veel op.
Het is niet ongebruikelijk dat als producten steeds meer ontwikkeld raken het steeds meer naar elkaar toegroeit. Er zit ook niet zo veel verschil meer tussen rollen wc-papier van de verschillende leveranciers.....
Maar dan vind ik het wel vreemd dat we nooit wat lezen over de patentenoorlog in wc-papier-land.
Ik vind het juist lijken op Google +. En die interface is er al een tijdje.
Ik kan heel weinig gelijkenis vinden in de MS (Office 365) OWA en deze nieuwe interface van Google, behalve dat ze beide blauw gebruiken...

Ik ben geen grote fan van de Office 365 OWA, er zit teveel ruimte tussen alle opties, wat juist niet het geval is bij de huidige Google Apps interface. Ook de nieuwe Google Apps interface gooit een een heleboel bruikbare ruimte weg waardoor er minder informatie op het scherm past. Dat is geen verbetering imho!
Wow! Ziet er heel mooi uit. En veel (potentiële) werkgevers, bedrijven etc vinden een @gmail.com toch wat professioneler overkomen dan een @hotmail.com-adres. Kan niet wachten tot de launch!
Je kan de Gmail interface ook gebruiken zonder een @Gmail.com adres.
Ja, de interface gebruiken kan inderdaad door een externe mailbox te koppelen, maar een mailservice met eigen domein kan helemaal niet (tenzij je een zakelijk abonnement neemt)

Outlook.com kun je als volledige mailservice met eigen domein gebruiken via https://domains.live.com
Maar ach ZeroSect0r, een gmail adres en dan professioneel overkomen? Dat zie ik toch echt niet zo..

Uiteraard kun je ook een outlook.com mailbox koppelen aan de gmail gebruikersinterface, maar ik zie geen enkele reden om dat te doen.
Als je die ¤40/jaar (ex. BTW.) + domein kosten niet kan ophoesten om 'professioneel' over te komen dan heb je al helemaal geen reden om 'professioneel' te hoeven overkomen...
Inderdaad.
Of ¤49,20 /jaar voor Office 365 Professionals en Kleine Bedrijven...
Outlook.com kun je als volledige mailservice met eigen domein gebruiken
Outlook.com no longer offers support for new custom domain sign ups. New customers looking to manage custom domains are encouraged to use Office 365, Microsoft's premium online service, which also includes enterprise-class mail, collaboration and communication tools.
Dat was een paar jaar geleden misschien zo, maar tegenwoordig heeft iedereen en z'n moeder een eigen Gmail adres omdat ze dat aan moeten maken wanneer ze hun Android telefoon voor het eerst opstarten.
Een Google-account kan je ook op bijv. je Hotmailadres hebben (en andersom een MS-account voor je Xbox op Gmail).
Je kunt natuurlijk ook een @outlook.com, @live.nl etc. adres aanmaken bij Microsoft, wat toch al iets beter staat..
@gratismailprovider.ext is helemaal niet professioneel. Dan kun je nog beter @provider.ext of @eigendomein.ext hebben
gmail.com vind ik alles behalve professioneel overkomen.
outlook.com klinkt veel professioneler.
Zo iet er niet echt veel belovend uit, misschien dat het full screen op een groot scherm werkt maar wie werkt er tegenwoordig nog full screen. Heb Gmail nu al op 'compact' staan om het bruikbaar te houden, hoop dat in de nieuwe layout ook opties zitten om al deze nutteloze ruimte te minimaliseren.

Zal wel aan mij liggen Maarten vind de layout/design updates de laatste tijd in het algemeen niet echt een verbetering. De trend van veel ruimte en plat staat me niet echt aan. Vond de wat ruimtelijker, bijna 3D style van een jaar of 2 terug een stuk beter. Daarnaast ben ik erg groot voorstander van zo veel mogelijk informatie, mits juist geordend, op een zo klein mogelijk oppervlak erg prettig.
Eens. Zo vervelend al die lege ruimte. Net als Play Music op je mobiel. Heb je een 5 inch scherm en HD passen er vier albums op je scherm.... Ik wil geen lege ruimte (en dat zijn er veel hier, als we de reacties zagen op de nieuwe website van tweakers, de eerste versie). Hopelijk stoppen ze met dat lege ruimte gedoe. Kijk ook naar W8. Geen opties, geen kruisjes, niets. Alles is meer handelingen... (als het al kan, snel meerdere selecteren kan in heel veel Google Android apps al niet meer, alles moet simpel, bedankt Apple....)
Eh? Bedankt Apple? Die link snap ik niet helemaal?

Ik ben juist wel een voorstander van alles zo minimalistisch mogelijk houden. Als heel m'n scherm vol staat met buttons en links en kruisjes en menu bars word ik gek. :P

Dan hoor ik nog net niet: " KLIK OP MIJ KLIK OP MIJ".
Google kennende zal de interface echt wel responsive zijn en dus ook prima werken op kleinere schermen.
Dit lijkt mij ook responsive gebouwd hoor, want dit is duidelijk een weergave op een 1080p scherm of hoger in landscape, PC monitor dus.

Maar ook ik vind dat er hier toch wel erg weinig informatie wordt weergegeven op een enorm oppervlak. Moet er nou echt bijna twee witregels aan ruimte per 'entry' zijn in je mailbox? Waarom niet gewoon de Gmail spacing gehouden zoals ie was, en gewoon wat met het lettertype gedaan? Dan creeer je ook rust, maar zonder daarbij drie keer zoveel ruimte per email nodig te hebben. Nu ben je een dag aan het scrollen om de onderkant van je lijst te zien.

Dit is irritant omdat de witregels naast 'designkeuze' geen enkele functie hebben. In Outlook neemt een entry ook twee 'regels' in, maar op die tweede regel staat wel informatie over het bericht. Daar heb je wat aan...

Verder inderdaad, al die platgeslagen interfaces van tegenwoordig spreken mij ook niet zo aan. Het voelt kaal en vooral erg inefficient, ik voel me een beetje alsof de designer dacht dat ik 'dom' ben, te dom om informatie te vinden door even rond te kijken, en daar is het hele design op gebaseerd. Toen Tweakers net de huidige UI presenteerde had het daar ook allerlei trekjes van, vooral door veel te veel spacing en veel te veel loze ruimte. Alles wordt in hapklare brokjes aangeboden, want je zal toch eens verder moeten kijken dan je neus lang is. Daarmee is het vinden van echte functionaliteit vaak uiteindelijk méér zoek en klikwerk dan het op de oude manier is. Vreemd maar waar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 mei 2014 14:06]

misschien dat het full screen op een groot scherm werkt maar wie werkt er tegenwoordig nog full screen
Wie (als professional zijnde) niet? Twee schermen (of meer) en je hebt ruimte zat hoor.
Heb Gmail nu al op 'compact' staan om het bruikbaar te houden
Als je dat niet bewust inschakelt is gmail zo geprogrammeerd dat daar a.d.h.v je browser window formaat automatisch rekening mee word gehouden. Ik heb alles op default staan maar als ik 'm hier op m'n desktop thuis open staat alles op 'extra ruimte', open ik dezelfe inbox op m'n tablet via Chrome staat alles op 'compact'; zonder dat ik ook maar iets instel/configureer.
De trend van veel ruimte en plat staat me niet echt aan.
Ieder z'n ding. Ik vind flat-UI een veel betere optie dan allerlei opsmuk. Het gaat om de content, niet om de UI.
' t Ziet er wel mooi strak uit. Ik ben benieuwd in hoeverre het gebruiksvriendelijker is.
Daar ben ik ook benieuwd naar. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn met een andere mening naar ik vind de huidige interface echt niet prettig. Mails en antwoorden, de antwoord en doorstuurknoppen, tags. Het zal zo z'n doel hebben maar ik vind het momenteel allemaal erg onduidelijk weergegeven.

Afgaande van de screen shots is het wel een strakkere indeling, iets dat je in meer mailclients ziet vandaag de dag. Waar ontwikkeling in webmailclients een tijdje stil lijkt te hebben gestaan komt daar met de moderne web technieken (en inzichten) weer verandering in. Outlook.com is niet meer te vergelijken met Hotmail.com van een paar jaar geleden, zowel qua uiterlijk functionaliteit. Datzelfde geldt voor de nieuwe versie van OWA bij Exchange 2013.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 11 mei 2014 09:33]

Ik vind het er ook mooi uitzien, maar irriteer me er wel aan dat het zo vaak veranderd wordt. Het maakt me niet eens zo veel uit hoe de interface is, ik vind mijn weg wel uiteindelijk, maar het wordt zo vaak veranderd dat je regelmatig moet zoeken waar dingen nu weer naar verplaatst zijn. Of zoals de engelsen zeggen: stop moving my cheese.
Hmm, ik vind het opmerkelijk dat je je daar aan stoort. De laatste significante verandering in Gmail was volgens mij toch inmiddels weer 2-3 jaar geleden, en toen was alles een beetje strak getrokken maar zat het meeste op dezelfde plek.

Ondertussen is er zover ik weet alleen een los schermpje voor een nieuwe e-mail te tikken bij gekomen, in tegenstelling tot een compleet nieuw venster.
Ondertussen is er zover ik weet alleen een los schermpje voor een nieuwe e-mail te tikken bij gekomen, in tegenstelling tot een compleet nieuw venster.
Aan de beheer interface is ook flink gesleuteld sinds die wijziging, ook imho geen verbetering. Krijg vaak het idee dat Google veranderd om het veranderen... Er is nog meer veranderd maar ik ben nog geen changelist tegengekomen van Google Apps met data erbij, dus kan je geen lijst geven.
Tja, wat dacht je van Google maps dan??

Heel flashy en nieuw, maar ze zijn wel even vergeten om dingen als brandstofkosten en de routebeschrijving zichtbaar te maken bij het plannen van een route.

Ondertussen heb ik de inschatting brandstofkosten nog steeds niet kunnen vinden, gelukkig mogen we van Google nog wel terug naar legacy.

De enige die overigens de mail applicatie mooi strak en gelijk heeft gehouden vind ik eigenlijk juist Microsoft - Outlook is feitelijk gewoon nog steeds hetzelfde als Hotmail was, alleen wat andere look maar alles is nog grotendeels op dezelfde plekken te vinden. Vind het ook een veel prettiger UI als op Gmail, maar dat zal gewenning zijn. Het mooiste van web-Outlook vind ik dat het zoveel lijkt op een Outlook/Outlook Express applicatie, met maillijst/leesscherm etc globaal hetzelfde ingedeeld. De functionaliteit is overal aardig gelijk en is dat al jaren - dat zegt toch wel wat over goed UI design vind ik.

Qua wijzigingen overigens, spant Facebook echt de kroon, daar zijn Google, MS allemaal niks bij. Ik wíl FB dan ook niet eens meer snappen, ze zoeken het maar uit :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 mei 2014 13:52]

Die nieuwe Maps is een drama!
Ik heb het echt een kans gegeven, maar het is gewoon door en door slecht geimplementeerd. Als je ergens klikt, kom je gerust aan de andere kant van de wereld terecht. De helft van de functies zijn weg. Het is traag.
Ofwel: Het is zeker geen verbetering.

En wat zou het uiteindelijk moeten brengen?

Nee > Ze gaan een beetje Microsoft achterna, alleen dan gratis.
Alsin: We maken wat nieuws en jij (als klant) 'moet' het van ons. We bieden niets nieuws, maken zaken moeilijker en halen functies weg. Maar het ziet er wel fancy uit.
Klopt, laatst moest ik via een postcode zoeken, en Maps zet mij doodleuk midden in de V.S. neer.

Google wat DOE je? Het is echt lang geleden dat ik terug moest naar de ANWB routeplanner voor info.
Ik weet niet op wat voor postcode je heb gezocht maar als ik een postcode pak in Zeewolde of een aantal in Amsterdam doet Maps het prima.
Routebeschrijving: Klik op "staps gewijs"
Brandstofkosten: Zit niet in de nieuwe versie en dat verbaasd mij niets, want dat ding is niet bepaald accuraat... En ook niet echt nodig. Ze geven op hoeveel km het is, je weet vast hoeveel km je auto gemiddeld rijd op een liter en wat je van de week heb betaald voor een liter. Als je daar echt heel veel last mee heb qua hoofdrekenen heeft Windows een calculator ingebouwd ;-)
Ik weet niet op wat voor postcode je heb gezocht maar als ik een postcode pak in Zeewolde of een aantal in Amsterdam doet Maps het prima.
Routebeschrijving: Klik op "staps gewijs"
Brandstofkosten: Zit niet in de nieuwe versie en dat verbaasd mij niets, want dat ding is niet bepaald accuraat... En ook niet echt nodig. Ze geven op hoeveel km het is, je weet vast hoeveel km je auto gemiddeld rijd op een liter en wat je van de week heb betaald voor een liter. Als je daar echt heel veel last mee heb qua hoofdrekenen heeft Windows een calculator ingebouwd ;-)
Voorbeeld > Als je zoekt op costa brava, dan kom je in Haarlem terecht. Zo is het met heel erg veel logische zoekopdrachten. Hoe groot is de kans dat als je zoekt op costa brava, je daadwerkelijk zoekt naar deze steeg.
https://www.google.nl/map...xe46082a94896ce97!6m1!1e1

Andersom gebeurt ook: laatst zocht ik naar een stad in Engeland, ben even voorbeeld kwijt, en toen kwam ik op een dorp met 100 inwoners in de VS terecht.

Overigens beide opties ook in de klassieke weergave geprobeerd; https://www.google.nl/maps?output=classic
Beiden komen nu ook op de vreemde locaties terecht.
Ik weet heel zeker dat ik 'vroeger' met costa brava in Spanje terecht kwam. Blijkbaar is er met de nieuwe Google Maps ook iets aangepast aan de achterkant.

Maar > Feit blijft dat de nieuwe weergave traag is en minder functies heeft.
Het ligt er een beetje aan waar je Costa Brava invult, als ik in de US sta dan krijg ik direct Costa Brava Spanje, als ik in Zeewolde zit dan is dat optie #3. Het is natuurlijk wenselijk dat je het dichtstbijzijnde resultaat eerst krijgt, maar de andere krijg je ook gewoon.

Qua traagheid kan ik je ook geen gelijk geven, onder Firefox werkt het zoomen en bewegen soepeler dan voorheen. Maar het trekt wel aardig wat proc kracht, ik weet niet hoe de andere browsers ermee omgaan, maar het kan zijn dat ze er minder handig mee omspringen dan FF (yeah Chrome trekt ook meer proc kracht bij YouTube dan FF). Als je dit op een lowpower tablet/laptop/PC doet zou ik me voor kunnen stellen dat het wat trager werkt.
Bij mij op Firefox is Maps vrij traag, en, wat nog erger is, hij crasht de hele browser vaak. Dat was een vroeger niet.
Voorbeeld > Als je zoekt op costa brava, dan kom je in Haarlem terecht. Zo is het met heel erg veel logische zoekopdrachten.
Ik weet niet hoe je instellingen zijn maar ik heb er geen last van. Wellicht specifier ik mijn zoekopdrachten anders. Ik zoek standaard zonder lokale resultaten (ncr)
De interface van Google Maps is aangepast, maar het protocol dat bepaald waar in de wereld een bepaalde postcode thuishoort lijkt me niet erg veranderd. Wat dat betreft heeft dit dus niks te maken met de aanpassingen in het ontwerp.
De functionaliteit van Maps is hard achteruit gegaan met de nieuwe interface (tussenpunten invoeren bij routebeschrijvingen werkt veel minder gemakkelijk dan met de oude interface bijvoorbeeld en het is veel trager). Daarnaast heeft Google het kaartbeeld enorm om zeep geholpen door veel doorgaande wegen die voorheen geel werden aangegeven wit te kleuren. Ook satellietbeelden zijn zwaar outdated in sommige regio's (soms nog beelden van 2006). Het enige waar ik Maps nog een pre me heeft is het aanbieden van Streetview waar geen ander gratis alternatief voor is. Maar ook dat valt en staat met het up to date houden van beelden.

[Reactie gewijzigd door captain007 op 12 mei 2014 09:28]

zeer mee eens!!
Tja, wat dacht je van Google maps dan??

Heel flashy en nieuw, maar ze zijn wel even vergeten om dingen als brandstofkosten en de routebeschrijving zichtbaar te maken bij het plannen van een route.

Ondertussen heb ik de inschatting brandstofkosten nog steeds niet kunnen vinden, gelukkig mogen we van Google nog wel terug naar legacy.
Als ik nu naar Maps ga en een route plan staat er toch een heel duidelijk grote knop in beeld met de tekst 'Routebeschrijving'. En helemaal onderaan die routebeschrijving staan netjes de brandstofkosten.
Vertel mij eens waar jij op deze random routebeschrijving de brandstofkosten vindt dan.

https://www.google.nl/map....1002638!2d52.0757723!1m0

Niet liegen hé.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 11 mei 2014 14:17]

Scroll maar naar beneden. Onderaan de routebeschrijving staat:

Opslaan in Mijn kaarten & Gesch. brandstofkosten: ¤19.21

Beide zijn links. Klik je op brandstofkosten dan kun je het type voertuig kiezen, het brandstoftype en de prijs.


Edit: Ik snap het al. Ik heb Firefox en Opera gebruikt. Jij waarschijnlijk Chrome. Daar zie ik ook de brandstofkosten niet staan. Maar wel de routebeschrijving waarvan jij zei dat die ook miste.

[Reactie gewijzigd door Rivanni op 11 mei 2014 14:41]

Ik gok dat jij nog de oude interface gebruikt en niet de nieuwe.
Zoals gezegd ligt het aan de gebruikte browser. En de keuze van de interface wordt automatisch gemaakt. Ik neem aan dat Firefox en Opera later ook de nieuwe interface voor ogen krijgen.
Hopelijk zit dan ook het brandstofverbruik er weer in zodat iedereen weer tevreden is. :)
Heeft niets te maken met welke browser je gebruikt, maar met welke versie van maps je bezig bent. Jij gebruikt de oude interface, wij de nieuwe. Ik heb bovenstaande getest met IE, FF en Chrome.

Edit:
@Rivanni: Ik gok cookies of IP adres, waarbij je bij je andere browsers heb gekozen voor de oude versie (of vice versa).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 11 mei 2014 18:13]

Dan moet je me toch even uitleggen waarom ik (al dan niet via jouw link) in Chrome de nieuwe interface voorgeschoteld krijg en in de andere browsers de oude? Ik heb nergens een instelling staan of iets aangepast wat daarin een keuze maakt.
Die keuze zal mogelijk Google voor je gemaakt hebben. Wat overigens ook mist in de nieuwe interface is 'terrein' view, waarbij de berghoogtes te zien zijn. Die gebruikte ik op vakantie altijd met veel plezier, suf dat er na elke facelift meer functies eruit gaan.

Ook latitude is eruit gehaald, ook die gebruikte ik vaak. Nu afwachten welke functies ze bij deze aangekondigde facelift verloren zullen gaan :(
Zo denk ik er ook over. Toen ik de titel zag 'nieuwe interface' dacht ik al : "Oh nee he....alweer?!!" Om de haverklap veranderen ze steeds de interface weer van, dan weer Gmail, dan weer Youtube (< die heel vaak, soms kleine dingen, maar ene keer zit het knopje hier, en dan ineens zit knopje weer daar....hinderlijk). Je hebt amper de tijd om te wennen aan een andere interface en dan gaat de hele boel weer op de schop en zit je weer te zoeken en te zoeken van "waar is die functie nou weer gebleven?".

Ze veranderen dingen te vaak, te drastisch, en vaak word het er niet eens beter/duidelijker op...
Hier ben ik het helemaal mee eens. Als Youtube, Gmail en voorheen Facebook (heb geen account meer) een verandering hadden moest ik altijd erg wennen. Uiteindelijk ben ik wel gewend geraakt aan de huidige layout van Gmail en vind ik hem zo slecht nog niet. Het verbaasde me te lezen dat er een hoop Tweakers zijn die het huidige design minder prettig vinden. Dat terwijl ik juist mijn bedenkingen heb bij het nieuwe design. Desalniettemin vind ik veranderingen die relatief snel achter elkaar komen en alles totaal omgooien nooit zo prettig. Ik zal dan ook hier weer flink moeten wennen.
Bij YouTube is het een apart verhaal. Daar doen ze heel veel aan A/B testing (net als bij Facebook trouwens). De layout van YouTube veranderd eigelijk niet zovaak voor 90% van de users. Waarschijnlijk ben je ingelogd, dan is het een ander verhaal.
Inderdaad. Bij ons op het werk hebben wel ook gapps. De vorige grote wijziging waren onze gebruikers alles behalve amuzed.

Toen kregen we te horen dat ze lang gekeken hadden met ui experts omdat de originele interface nog nooit grondig veranderd was... Nu worden die experts blijkbaar na 2 jaar overroepen.

Ik heb er niks op tegen dat ze af en toe zaken verbeteren, maar changes waar defaults veranderen, knoppen verdwijnen of verstopt worden in een pull-down, of ganse systemen veranderen, mogen ze wat mij betreft wel wat minder vaak doen, en dan beetje bij beetje, en niet alles tegelijk.
Ik was/ben ook niet amused hoe je een nieuwe email moet 'opstellen', ook hadden ze bij reply opeens functionaliteit achter knopjes en menutjes verborgen.

Zowel Google als Microsoft hebben een handje om vergaande wijzigingen door te voeren zonder gebruikers of zelfs admins te waarschuwen. Bij Google zeker in het begin was het heel erg, drie keer in een jaar opnieuw moeten uitvinden hoe je gebruikers rechten geeft op elkaars agenda. Het helpt dan ook niet dat de documentatie niet uptodate is elkaar tegenspreekt of gewoon er niet is. Microsoft had vorig jaar precies dezelfde issues, zeker in de admin backend is er nogal wat aangepast zonder admins te waarschuwen.

Edit:
@RielN:
Eerste jaar nadat Google Apps for Business uit Beta was.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 12 mei 2014 09:44]

Mwa valt wel mee. Bij Office 365 wordt je als klant gewaarschuwd wanneer je van Wave gaat gemigreerd worden. Bij Sharepoint Online kan je zelfs zelf kiezen wanneer je je site omzet naar de nieuwe versie, lijkt mij logisch dat ze het voor Exchange online en Lync online ook zo doen (nog niet meegemaakt).
Nou Microsoft spant wel de kroon hoor.

Ze begrijpen nog steeds niet hoe het moet.

Als je bijvoorbeeld mails selecteert en je klikt pee ongeluk ergens anders met je muis dan verdwijnt je hele selectie.

En dat probleem zit er al in sinds de 1e versie van hotmail.
Als je bijvoorbeeld mails selecteert en je klikt pee ongeluk ergens anders met je muis dan verdwijnt je hele selectie.
Lijkt me anders vrij normaal. De selectie verdwijnt bij mij als ik op een folder of effectief een bericht klik. Hoe wil je anders een selectie ongedaan maken?

Ik vind de huidige Gmail interface eigenlijk niet prettig werken. Daar ik deze niet zo vaak gebruik, is het steeds zoeken achter die "compose" knop. Zaken die ik dan wel steeds gebruik, zitten achter een drop down ipv rechtstreekse knop (markeer al gelezen).
Nee, de selectie verdwijnt als je gewoon ergens op een lege plek klikt.

En gmail heeft dat probleem niet, dat zegt toch wel genoeg?
Wat is er veranderd in elkaar rechten geven op een agenda, want dat is echt als sinds GOogle Apps bestaat niet meer veranderd?

Documentatie is ook zeer compleet, en vaak is deze er al voordat de nieuwe features er zijn.

Daarnaast zijn er voor bedrijven release-schedules, waar je dus update kunt uitstellen.

En wij als admins waren zeker op de hoogte, we hebben de nieuwe panels zelfs nog lang kunnen proberen.
Precies, altijd gezeur dat je dingen aan moet passen die je niet wilt, mobiel nr b.v., naamsaanpassingen, compatibiliteit suggesties; er is altijd wel wat. Maar de interface is wel aan vernieuwing toe, ik vind het nog steeds erg rommelig op mijn desktop PC.
En in het Nederlands gebruiken we hoofdletters aan het begin van een zin.
Correct gebruik van hoofdletters en leestekens hoort daar ook bij.

Gelukkig zitten we hier niet op een taalneuksite maar op Tweakers?
Ik moet toegeven dat ik daar totaal overheen gelezen heb, maar je hebt blijkbaar wel gelijk. Toch... beetje flauwe reactie.
Taal evolueert. 'Irriteren' en 'ergeren' zijn een beetje bij elkaar geklonterd door de jaren heen, en daarmee wordt "je ergens aan irriteren" ook een logische zin.

'Je druk maken om de taal' gaat wat mij betreft nergens over. Taal is voortgekomen uit de gemeenschap en kan eigenlijk onmogelijk achteruit gaan. Het is hét middel om te communiceren; als meerdere mensen vaak iets duidelijk willen maken aan elkaar, dan vormt de taal zich er naar.

Wat mij betreft is het beste Nederlands niet zoals het gedocumenteerd staat, maar zoals men het onderling het beste begrijpt. Als dit door de jaren heen verandert, dan is er weinig mis mee om de documentatie van de taal hierop aan te passen.

Voorbeeldje uit het Engels: 'gay' had ooit niks met homoseksualiteit te maken, het was gewoon een woord voor een bepaalde manier van gelukkig zijn. Voor de huidige generatie is het een woord om een homoseksueel persoon te beschrijven, en het lijkt er niet echt op dat het Engels hierdoor een beetje kapot is.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 11 mei 2014 20:12]

Misschien moet je 1984 (nog) maar eens lezen ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Newspeak
Taal is niet alleen een communicatiemiddel, maar ook een uiting van stijl en cultuur, net als kleren. Stijl bevordert weer de communicatie. Uniformiteit en consistentie hebben trouwens ook een communicatieve functie. Het is allemaal heel ingewikkeld, maar natuurlijke taal werkt op heel andere wijze dan computertaal en heeft ook andere functies.
Taal is niet alleen een communicatiemiddel, maar ook een uiting van stijl en cultuur, net als kleren.
Is het dragen van kleding en andere vormen van stijl dan geen vorm van communicatie, en zijn het dan niet, net als taal, communicatiemiddelen? In kleding zie je evengoed evoluties, en net als in taal blijven sommige ontwikkelingen hangen, sommige niet, en sommige komen in golven.

Consistentie heeft niet veel waarde als de meerderheid van de bevolking een bepaalde uitdrukking prefereert over hoe de vorige generatie hetzelfde uitdrukte. Het staat dan alleen in de weg om de communicatie binnen een samenleving soepel te laten verlopen. In het kader van uniformiteit, is het dus juist belangrijk om de boeken aan te passen zodat o.a. kinderen geen taal leren die kunstmatig in leven wordt gehouden, en amper nog toepassing heeft in de maatschappij.
dus ik hoef mij ook niet druk te maken over het verkeerde gebruik van "me" in zinnen? Of dat er mensen zijn die overal kk gebruiken? Laat mij dan maar liefhebber zijn van de Nederlandse taal, ja deze is constant in ontwikkeling. Maar of alles een even mooie ontwikkeling is?
Grootste irritatie nu is dat de divs geen vaste breedte hebben - bij een lange mail discussie gaat de reply knop op een gegeven moment dus buiten beeld - niet prettig.
Dat ben ik volledig met je eens. De huidige interface is druk en onoverzichtelijk, en vind hem niet zo zeer prettig werken. Dit ziet er strak en overzichtelijk uit. Ben zeer benieuwd ernaar!
Ik krijg er een beetje een microsoft-gevoel bij.
Wat is er strak aan? het is mijn inziens een simpele layout met amper wat design. :Y)
Nu weer EAS terugbrengen en het word weer wat.
En custom domains terugbrengen en het wordt weer wat.
Ja, jammer genoeg heeft Microsoft dat ook al de nek omgedraaid...
Helemaal niet, https://domains.live.com werkt nog steeds perfect hoor.
Ja voor bestaande:
Wijzigingen in aangepaste domeinen met Outlook.com

Outlook.com biedt geen ondersteuning meer voor nieuwe, aangepaste domeinaanmeldingen. Nieuwe klanten die aangepaste domeinen willen beheren, wordt aangeraden Office 365 te gebruiken, de premium onlineservice van Microsoft die tevens professionele e-mail, en samenwerkings- en communicatiefuncties bevat
en
Als u momenteel aangepaste domeinen met Outlook.com gebruikt

We blijven de mogelijkheid voor aanmelding bij Outlook.com ondersteunen met uw bestaande, aangepaste domein-e-mailadres, maar in de toekomst kunt u geen accounts meer aan uw domein toevoegen of uit uw domein verwijderen.

[Reactie gewijzigd door tspawn op 11 mei 2014 12:46]

ze hebben nog veel te leren van Apple (icloud) en Microsoft (Outlook)

Het is een van de minstgebruiksvriendelijk interfaces.

Het is altijd prutsen om een nieuwe mail te make, of een reply op te stellen.

Bovendien is het niet te begrijpen, dat je van je email niet naar je agenda kan, maar wel naar contacten en taken.

BTW; Yahoo mail stond ook veel verder dacht ik?
Je kan wel in je Gmail naar je agenda (2 klikken). Je klikt rechts boven in op de 9 blokjes (Google Apps) en selecteert uit de iconenlijst je agenda.

In Hotmail kost het ook 2 klikken (tenminste ik klik linksboven in op Outlook -> en dan uit de balk Agenda) + dat hun agenda 10x trager laadt.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 11 mei 2014 10:14]

Voorheen kon je in Google Apps Mail met een klik naar je Agenda gaan (stond bovenin), dat kan ook in MS Office 365 (staat ook bovenaan).

Je kan in Google Labs de "Snelkoppelingen" aanzetten en handmatig een linkje maken naar de Google Agenda en dan kan je er in een enkele klik komen, maar alles behalve handig imho.

Het is dat ik m'n Agenda nooit gebruik, anders had me dat heel erg annoyed.

ps. Ik kan in Office 365 niet zeggen dat de Agenda trager laad dan die van Google Apps...
Hij bedoelde de laadtijd van calendar.live.com (daar kom je via outlook.com), niet de agenda van office 365 (die kent hij niet vermoed ik zo).
WEER een andere interface, ondanks dat het er best goed uit ziet (niet dat ik fan ben van al die loze/verspilde witruimtes) is het best wel heel irritant dat ik om de maand een nieuwe interface voor mn neus lijk te krijgen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 mei 2014 10:21]

Bij Microsoft weten ze ook niet wat ze willen. Hotmail, Live, Outlook en straks gaat het nog Bing Mail heten let maar op! Ik ben blij dat mijn Gmail in al die jaren niet is veranderd van naam.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 11 mei 2014 10:28]

Ik gebruik gmail al jaren (vanaf het eerste uur) en ik heb echt wel veel interfacewijzigingen gezien en hele hoop vervelende featuretoevoegingen en verwijderingen.

Je kan vaak wel switchen naar de oudere layout maar uiteindelijk moet je toch switchen...
ik houd er in ieder geval niet van. Ben niet zo'n voorstander van minimalistisch.
Hoop dat we de instelling krijgen dat we de interface kunnen houden zoals die nu is.
Wellicht wel, aangezien je nog steeds het klassieke uiterlijk kunt instellen in Gmail terwijl de 'moderne' versie al heel lang beschikbaar is voor iedereen.
Google is wel lekker bezig met de grote UI veranderingen. Eerst Android (zie nieuwsbericht van gisteren) en nu Gmail. Wat gaat de volgende zijn? :P
De vraag is natuurlijk of het ook beter wordt, veranderen om te veranderen is een beetje nutteloos...
Hieruit blijkt wel dat Microsoft toch een behoorlijke trendsetter is!
Excuseer? Heb je überhaupt ooit Zune gebruikt om te concluderen dan de iPod "10x beter" is? Vele recensenten zullen het oneens zijn me je. Daarbij zijn je andere beweringen ook nogal onzin, als de iPad niet beter was dan technologie van 10 jaar eerder, zou Apple zich diep moeten schamen. Ook is Microsoft op veel gebieden een trendsetter, daar heeft DJ Viem gewoon gelijk in. Toen de Windows Aero (hoezo is dat een kopie van Apples Aqua?) voor het eerst werd getoond zag je plots overal glazige interfaces op duiken. Hoeveel programma's gebruiken tegenwoordig wel niet de Ribbon interface? Met Windows Phone heeft Microsoft ook het flat design opnieuw leven ingeblazen. En laten we ook vooral negeren dat vele principes van de Metro interface al door Microsoft in gebruik zijn sinds 1995: Encarta, Windows Media Center, MSN, etc. gebruiken al sinds jaar en dag die principes, jaren voordat de Wii überhaubt bestond, om nog maar te zwijgen over hoe je aan die vergelijking komt.
Trend setten is vernieuwen. Vernieuwen is visie. Door het enorms succes van dos/windows/office op de pc markt is Microsoft een periode arrogant geweest, en Jobs heeft het ze bij leven moeilijk gemaakt op de marktsegmenten waar hij een vuist kon maken.
Markten veranderen, technologie ontwikkelt zich. Microsoft heeft de arrogantie achter zich gelaten, en bouwt op een overduidelijke visie: één os voor 'alle' apparaten. Daarin is Microsoft zonder meer trendsettend.
Was Canonical daar al mee bezig eind 2009 (toen Microsoft begon aan Windows Phone 7, Windows NT 6.2, etc.)? Ook is arrogantie bij Microsoft tegenwoordig ver te zoeken, en zijn ze veel opener naar de buitenwereld toe, enig idee hoeveel UserVoice pagina's Microsoft heeft? En ook het enige bedrijf dat ik zo vaak een AMA zie doen. Ook vraag ik mij af over welke uitspraken je het hebt die vandaag relevant zijn en GEEN reactie waren op uitspraken over Microsoft van hun concurrenten.
Wat is je punt precies? Laat ik als voorbeeld het startmenu nemen, dat zit al sinds jaar en dag daar, en de 2de kolom al sinds Windows XP, in Vista wordt de interface donkerder en dan is het plots gekopieerd? Een functie die er toen al 6 jaar in zat is pas gekopieerd nadat Apple het implementeerde? Je tweede video is trouwens helemaal ongerelateerd, of is dat de bedoeling om te laten lijken dat je een punt kan maken, want dat doe je niet. Alles wat er in de eerste video als punt wordt opgesomt, zijn trouwens ook dingen die al veel langer in Windows zitten of dingen die totaal niet te vergelijken zijn, zoals de mail apps bijvoorbeeld, natuurlijk lijken die 2 op elkaar als je dezelfde mail toont in een programma dat alleen een sidebar en een mail lijst heeft (die visueel nog steeds enorm van elkaar verschillen), natuurlijk heeft de agenda app hetzelfde uiterlijk als je dezelfde kalender toont...
Apple is trendsetter op OS gebied. De originele Macintosh uit 1984 had al een echte grafische UI. Microsoft had toen nog niet eens Windows 3.x uitgebracht.

Je moet niet trappen in de marketingpraat van Microsoft. Ze willen je graag geloven dat ze trendsetter zijn, maar dat zijn ze absoluut niet. Don't believe their hype.
Dus laten we een random fanboy wel geloven. Trouwens: *kuch* Xeron *kuch*. Zeker, Apple heeft ook ideeën op tafel gelegd, net als Microsoft, maar wat de interface betreft gaan beide gewoon hun eigen weg en heeft Microsoft nog nooit iets gekopieerd van OS X en gebruikt in Windows. Dat is onzin.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 11 mei 2014 12:44]

Ehmmm....apple had de GUI ook gekopieerd van Xeron ofzo. En dat Flat UI heeft MS toch echt bedacht (eerst met zune > windows phone). Toen zag google dat en maakten ze een flat ui in android en toen dacht apple: nu kunnen we niet achterblijven
Apple, net als Microsoft hebben het standpunt "Beter goed gejat dan slecht bedacht.". Je bedoeld Xerox die in 1981 met de Xerox Star 8010 op de markt kwam. de GUI is niet het enige dat Apple van Xerox heeft gejat, ook de muis besturing.

Het enige wat Apple gedaan heeft voor tablets is ze betaalbaar te maken met een no-nonsense interface waar weinig mis mee kon gaan met daar aan gekoppeld een uitgebreide markt voor apps en content. Tablets bestonden voorheen ook al maar waren duur, slecht beschikbaar en gebruikten OSen die er eigenlijk niet voor geschikt waren. Een tablet is niet meer dan een PDA met een heel groot scherm.

Hoe hier trouwens uit blijkt dat MS een trendsetter is zie ik geheel niet, "oh wow!" ze gebruiken alle twee een blauw tint, een van de drie primaire kleuren... En ze gaan alle twee voor vorm over functionaliteit omdat de meute dat zo geweldig vind, joy!
Sorry dude, je laat jezelf brainwashen door die Apple presentaties. Ze blijven net zolang op je inpraten, en zeggen continue dat hun producten zo ontzettend goed zijn, totdat je het ineens ook gaat geloven.
Ik ging daarnet even door de video heen zonder geluid, en bij de zogenaamde vergelijking zag ik geen overeenkomsten tussen de OS'en. Wellicht als je stoïcijns naar die op je in pratende mensen luistert zie je vast vergelijking (fata morgana effect).

Iedereen heeft het recht om ergens in te geloven, maar val anderen er niet mee lastig. Je ziet nu ook al mensen het bijgevoegde Apple stickertje achter op hun auto plakken, waar anderen ook wel eens een evangelisch visje plakken om hun geloof aan anderen te tonen. Op het werk kom je ook Apple Jehova's tegen die weer andere mensen willen overtuigen, en ook zelfs medelijden hebben met de 'ongelovigen'.

Sorry voor deze off topic intermezzo, maar dit was een reactie op een persoon die het nodig vindt om bij een Google nieuws item Apple erbij te betrekken, en anderen wil aanzetten tot het kijken van Apple presentatie video's.
Toen de Windows Aero (hoezo is dat een kopie van Apples Aqua?) voor het eerst werd getoond zag je plots overal glazige interfaces op duiken.
*kuch kuch* KDE was zover ik weet eerder met transparantie e.d
Nop, KDE gebruikt transparante elementen sinds 2008, de eerste Windows Aero interface zagen we midden 2005. Daarbij is transparantie niet hetzelfde als Windows Aero, nog is een transparante interface een glasachtige interface, er komt wel wat meer bij kijken dan alleen transparant zijn.
Sinds 2 april 2007, niet 2008. En Vista kwam toch in 2006 (voor het publiek) uit?
In 2005 waren er al bèta's. ;)
Microsoft is trendsetter met kopiëren ja.
Je vergeet wel dat Microsoft met een aantal concepten bezig was voor Apple ergens mee op de markt kwam, zoals smartphones en tablet pc's. Hun uitvoering was niet geweldig, maar ze hadden wel producten op de markt. Apple zag er brood in, wist het te verbeteren en goed te verkopen, maar ze hadden niet het originele idee.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True