Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties

Google stopt met het doorzoeken van e-mails van zijn 30 miljoen gebruikers met een studenten-account. Ook heeft Google de functie voor administrators om advertenties in Google's educatieve apps aan en uit te zetten, permanent verwijderd.

googleGoogle maakt de veranderingen bekend op zijn officiële Enterprise-blog. Advertenties stonden standaard uit, maar konden aangezet worden door administrators. Door de update van woensdag zal de Apps for Education-dienst in geen geval nog reclame bevatten.

Bovendien stopt Google met het scannen van de e-mails van studenten. Dat gebeurde voorheen ook als advertenties uitstonden, om advertenties op andere sites te kunnen aanzetten.

Met de educatieve apps van Google konden onder andere universiteiten Gmail gebruiken voor het hosten van mail. Niet iedereen was daar blij mee; op de Rijksuniversiteit Groningen ontstond er een rel omdat de universiteit gebruik wilde gaan maken van Gmail.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

Wat extra info; er lijken nogal dringende externe redenen te zijn waarom Google tot deze stap is gekomen. Ze liggen voor deze praktijken de VS nogal onder vuur. Blijkbaar willen ze deze rechtszaken voor zijn...

http://www.edweek.org/ew/...h33.html?cmp=ENL-EU-NEWS2
As part of a potentially explosive lawsuit making its way through federal court, the giant online-services provider Google has acknowledged scanning the contents of millions of email messages sent and received by student users of the company’s Apps for Education tool suite for schools.
en
http://www.theguardian.co...udent-data-apps-education
Google faces a lawsuit in California over whether bulk scanning of emails to deliver advertisements breaches state and federal wiretap laws.

In its filings for the lawsuit, the company has also admitted scanning the contents of emails sent and received by American students who attend schools which use the company’s Apps for Education suite. But America’s Education Week magazine says that that raises new questions about the compatibility between US child-protection laws and “big data”.
Deze bron is wat minder hard richting Google, maar dat komt wellicht door de doelgroep van de site. Google zelf was blijkbaar minder zeker van haar zaak...
http://androidcommunity.c...-student-emails-20140321/
Google might be alright in this case, though. A recent revision to the Family Educational Rights and Privacy Act relaxed regulations regarding student privacy, so Google may have a precedent here. Though it sounds terrible — a big company mining student data for the purposes of advertisements — it’s the normal procedure Google puts any Gmail account through.

[Reactie gewijzigd door curumir op 30 april 2014 14:01]

De reden waarom Google met deze praktijken stopt:
The suit, in the U.S. District Court for the Northern District of California, claims Google's activity violates state and federal privacy laws since the students are under 18. In particular, the scanning may violate the Family Educational Rights and Privacy Act [FERPA]. FERPA, which was issued in 1974, ensures the privacy of records of students under the age of 18. The Department of Education's recent guidance on the issue also appears to indirectly state that Google's Gmail practices run afoul of FERPA.
http://mashable.com/2014/04/30/google-students-gmail-ads/
Gelukkig. Ik vind het zowiezo vreemd dat Google de mail van studenten kan doorlezen. Dit schendt toch enige privacy?

[Reactie gewijzigd door Mijnenveger op 30 april 2014 13:37]

Dit schendt geen privacy, want als je Google haar service(s) gebruikt ga je akkoord met hun voorwaarden, en daar staat het allemaal netjes in beschreven.

Ik vind dit een goede zet van Google, beetje bij beetje geven ze steeds meer om Privacy en haar klanten.
Biedt de school een alternatief aan? Je wordt als student gedwongen om de op gmail (of microsoft) gebasseerde diensten af te nemen immers de communicatie tussen de school en de student vindt plaats met dat mail adres. Dus wie is er eigen akkoord gegaan? De school of de student?
Bij ons op Avans hebben ze sinds 2 jaar ook de school mail via Gmail lopen. Sindsdien laat ik al mijn mail forwarden naar een ander mailadres en antwoord ik via dat (niet gmail) account. Op deze manier ga ik er van uit dat ze weinig aan mijn mail hadden wat advertentie doeleinden betreft, maar goed, zeker weten doe je het nooit...
Het lijkt me dat die mail dan eerst bij je Gmail binnenkomt, alvorens het wordt geforward. Dan scant Google het dus wel, als het binnen is bij je Gmail.
Ja, maar dan heb je het alleen over de veelal ongepersonaliseerde mail van je onderwijsinstelling, aangezien je dat adres (neem ik aan) niet voor andere doeleinden gebruikt dan dat waar het strikt noodzakelijk voor is.

Overigens heb ik gedurende mijn studie aan de Rijksuniversiteit Groningen mijn student-email account (toen nog via een oplossing in eigen beheer, inmiddels zijn ze ook over gestapt op Google Mail) eigenlijk helemaal niet gebruikt. Aan docenten gaf ik mijn privé e-mailadres door, cijfers en practicumopgaven moest ik toch al van de webomgeving (progress en nestor) halen dus ook daar had ik geen mail voor nodig. Hielp denk ik wel mee dat ik een kleine studie deed, bij de grote studies was ik er waarschijnlijk niet mee weggekomen.
ik heb als persoon iets tegen windows, en andere closed source programma's, en toch moest ik in mijn school tijd met windows werken, had ik keus????
Dit is wel even wat anders, Bij Windows gaat het alleen over je voorkeur, hier gaat het ove je gegevens!
Dat begrijp ik, maar uiteindelijk gaat de student akkoord met de voorwaarden. De student moet dan diegene zijn om dit bij de school aan te kaarten, of hier een klacht voor in te dienen. Ik begrijp je standpunt, maar als niemand er iets van zegt dan negeert de school EN Google dit.
Ik denk niet dat de student een keuze heeft om NIET akkoord te gaan....
Maar wel de invloed
Jawel, die heeft hij wel.
Jawel, die heeft hij wel.
Hoe dan? Met de opleiding stoppen?

Leuk als er halverwege je opleiding of net voor de tentamens van je diploma ineens zo'n beleidsweiziging wordt doorgevoerd. |:(
Nee, een school is nog altijd verplicht je een alternatief aan te bieden.
De student zal vast een verklaring van akkoord moeten tekenen op het moment dat hij/zij het ICT account aanneemt. Verder kan je natuurlijk gewoon e-mail van de onderwijsinstelling ontvangen op een dergelijk cloud account, maar mail alleen maar versturen vanaf je eigen account. Niemand verplicht je immers om actief gebruik te maken van het account, waar vaak wel van uit wordt gegaan is dat je alle mail die op het account aankomt leest.
Juist, en scholen zijn verplicht een alternatief te bieden.
Dat is niet Google's schuld natuurlijk, maar die school...

Als mijn ouders mij zouden verplichten naar de kerk te gaan is dat zeker de schuld van de kerk 8)7

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 april 2014 13:48]

Nou heb je in de religieuze cirkels wel dat extra stukje hersenspoeling die in sommige families per generatie erger word... Dus slechte vergelijking :p
heb je perse een google mail adres nodig om die edu apps te kunnen gebruiken dan? Ik gebruik een google account op mn eigen mail adres. werkt prima.

Het is dat de studenten voor het gemak daarna maar zelf ook een gmail adres aanmaken, maar dit is dus niet nodig.
Vanuit mijn tijd in Twente was het met de overstap zo geregeld dat je de keus had. Of Google accepteren, of een forward naar een ander (eigen) mailadres.

Of dit dan vanuit Google geforward wordt, of vanuit een servertje van de UT, dat weet ik dan weer niet.
Technisch gezien is het erg omslachtig om een gedeelte van de emailadressen te forwarden buiten google om (dan moet je namelijk alles forwarden ook richting google) dus zullen ze wel gewoon de google forwarding gebruikt hebben en dan is het al van google.
Zie deze thread op GoT. Niet alleen ben je afhankelijk van de keuze van de school, maar je valt ook onder buitenlandse wetgeving.
Wat een onzin.

Als je akkoord gaat met voorwaarden die in strijd zijn met de wet, zijn ze niet ineens rechtsgeldig en zeker geen vrijbrief voor de andere partij om te doen en laten wat ze willen.

Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het combineren van persoonsgegevens uit verschillende diensten van Google, door Google, in strijd is met de Wet bescherming persoonsgegevens. Een conclusie die niet alleen het College bescherming persoonsgegevens in Nederland heeft vastgesteld, maar o.a. ook in Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Italië en Spanje.

Dus ja het schendt wel degelijk je privacy en nee dat is niet even met wat voorwaarden waar je "toestemming" voor geeft te omzeilen.
Om enigszins te nuanceren: als Google het oneens is met een oordeel van het CBP, dan kan het naar de rechter gaan. In het verleden is het CBP ook wel eens in het ongelijk gesteld.

Desalniettemin, naar verwachting neemt de EU dit jaar een nieuw (strenger) privacybeleid (GDPR) aan, dat een impact zal hebben op de handelswijze van Google. Het is op dit moment onduidelijk in welke mate er nog wijzingen (lees: afzwakkingen) zullen plaatsvinden. Uiteraard zal er een gratieperiode zijn (meestal 2 jaar).
Schending vind ik wanneer er onrechtmatig omgegaan wordt met je gegevens.

Google gebruikt jouw gegevens enkel en alleen binnen jouw account, om hun dienstverlening aan jou te vergroten. Niets van jouw gegevens komt bij derden terecht zonder je toestemming.

Dat is weliswaar enige persoonlijke toegang, maar geen SCHENDING.
Gok dat dit onder Nederlands recht toch wel verboden is ook al staat het in de Algemene Voorwaarden. Stel Google zet in zijn AV dat ik mijn eerstgeborene aan Google moet afstaan of dat zij eigenaar worden van mijn biometrische data als ik Google's diensten gebruikt, dan betekend dat nog niet dat het legaal is en google dit kan afdwingen of legaal mag toepassen.

Maar in Amerikaans recht mag alles dat niet expliciet bij wet verboden is (en komt google ook weg met in wat in Nederland als onredelijk bezwarende algemene voorwaarden wordt beschouwd)
offtopic:
Rare jongens die "Mericanen door geen redelijkheid en billijkheid te kennen

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 30 april 2014 13:59]

denk je nu echt dat google niet al lang zou zijn verboden als dat wat jij schrijft echt aan de orde was, het is google gewoon toegestaan om 'bepaalde' data over mensen te verzamelen.

mits de klant daarvan op de hoogte is, en voor cookies zelfs expliciet toestemming geeft...
,,,en de rest rooft google zoals we zagen wel door met militaire scanners in zijn auto's in Nederland rond te rijden.

Daar kregen ze overigens maar 1 miljoen euro boete voor van de AFM. De maximale boete.

In plaats van 10 miljard euro - wat een realistischer bedrag was geweest...
Er is geen enkele wet die opslag en verwerking door Google verbied.
Wel het schenden van het briefgeheim wat afaik van toepassing is op e-mails.
Nee, dat is niet zo. Er moet wel een gegronde reden zijn volgens ons wetboek, maar email valt niet onder briefgeheim.
Ik denk dat een rechter niet oordeelt dat winstmaximalisatie (ads) een gegronde reden is toch? (al weet je dat natuurlijk nooit met de verschillende 'Brein'-rechters)
Nee, maar leveren van diensten, laten zien van informatie van de afzender, preview van bijlagen, links naar agenda-datums, pakket-bezorgstatus in Google Now, vluchttijden, virusscanning etc etc etc.

Het is nodig voor het leveren van hun dienst. Winstmaximalisatie (of het maximalisatie is geloof ik niet, dan kunnen ze nog een stap verder gaan) is gewoon het negatieve oogpunt.Winst maken, ja, allicht.

Maar, zoals ik zei, email valt niet onder briefgeheim.
Dit schendt geen privacy, want als je Google haar service(s) gebruikt ga je akkoord met hun voorwaarden, en daar staat het allemaal netjes in beschreven.
Die redenatie klopt natuurlijk van geen kant. Het feit dat je akkoord zou gaan (even los van het gegeven dat algemene voorwaarden niet boven de wet staan) wil niet zeggen dat het beestje dan ineens een andere naam krijgt. Om het even heel simpel te stellen, als ik in mijn voorwaarden stel dat ik jouw een klap in het gezicht mag geven en jij gaat daarmee akkoord, is het dan ineens geen klap in het gezicht meer omdat ik jouw toestemming had?

Waar het om gaat is dat privacy hier niet wordt geschonden omdat er niemand is die daadwerkelijk je mail leest. Je wordt gewoon volledig geautomatiseerd anoniem ingedeeld in een bepaald advertentieprofiel afhankelijk van de woorden in je email, en dat profiel wordt puur en alleen gebruikt om jouw "gepersonaliseerde" advertenties te tonen. Het zou pas een schending van je privacy zijn als Google aan anderen zou vertellen wat jouw advertentieprofiel is.
Zo werkt Google als bedrijf. Je emails worden gebruikt voor gerichte advertenties. Je bent niet de klant, je bent het product.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 30 april 2014 13:39]

Bedrijfsaccounts hebben echter wel aparte voorwaarden en daar worden bepaalde koppelingen iig niet gemaakt en kan er flink worden gefilterd.

Klantgerichte zoekresultaten... In hoeverre deze objectief zijn is weer een ander verhaal.
Wat ze vergeten te vertellen bij het verhaal is dat google dit gedaan heeft vanwege een in Amerika aangespannen rechtszaak.
Het is dus niet zo dat google dit geheel vrijwillig doet.
Dit vermeld Google ook niet in zijn blog. Heb je een bron voor je bewering?
Zie mijn post hierbeneden met bronnen over de rechtszaken. Het is natuurlijk niet hard te maken, maar wel heel toevallig.

curumir in 'nieuws: Google stopt met doorzoeken van e-mails studenten'
En waar ook haast nergens over gesproken wordt is dat google juist op zoek is naar goede 'ideeën' in de (G)mail en services van vooral technische studenten die proberen af te studeren op een nieuw concept, uitvinding of idee.
Dat was de initiator van deze rechtszaken.
voor bedrijfsaccounts moet je ook gewoon betalen zoals bij elke andere professionele provider
Zo werkt Google als bedrijf. Je emails worden gebruikt voor gerichte advertenties. Je bent niet de klant, je bent het product.
ja... maar als iedereen tegen Google is, dan is Google praktisch failliet.
Google moet echt iedereen vriend houden als ze hun producten blijven willen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 30 april 2014 14:04]

Dat valt wel mee hoor...

De meeste mensen weten niet dat Google mee leest (algemene voorwaarden / privacyverklaringen? wie leest die nou?), en een hoop mensen maken zich er niet druk over wanneer hun privacy geschonden wordt ('ik heb toch niets te verbergen')

De groep mensen die het weten en er iets om geven, dat is een kleine minderheid waar Google wel zonder kan.
Nog nooit iemand zo kort door de bocht zien gaan.
Er wordt geen privacy geschonden.
Er wordt wel meegelezen en gescand.

Zoals je ISP dat ook doet. Of een virusscanner.
Nee, niet zoals je ISP of je virusscanner dat doet. De ISP scant het uberhaubt niet, dat mogen ze niet. Die geven het alleen door. Een virusscanner checkt op signatures van virussen en andere malware en merkt dat op die manier aan (en presenteert dan direct zijn vondsten aan je).

Google scant je e-mail en bouwt op basis daarvan het gebruikersprofiel wat ze van je hebben verder uit, net als op basis van je zoekgedrag, wat je op Google Maps opzoekt, wat je op je Android telefoon doet, wat je op Google+ post of welke andere websites je opvraagt via de Google publieke DNS servers of welke websites je bezoekt die gebruik maken van Google API's. Dat profiel gebruiken ze om je doelgericht advertenties voor te schotelen die volgens het profiel wat ze van je hebben aansluiten bij jouw wensen en behoeften.

In mijn ogen is dat gewoon een grove schending van mijn privacy, zeker op dermate grote schaal. Tot op een bepaalde hoogte komt het overeen met de verkoper in de snackbar die na een aantal bezoekjes wel weet wat je vaste recept is, maar dan is bij de diensten van Google het persoonlijke element van de snackbarman achter de toonbank vervangen door het massale van praktisch al je online gedrag volgen.
Ja, overal die advertenties van huurautos in Barcelona en CV-ketels op elke site waar ik kom worden wel irritant. Zal eens wat mailtjes naar mezelf sturen dat ik voorzien ben.
Waarom is dat 'schending', als je je profileren om hun diensten naar jou te vergroten?

Alleen Google's algorithmen, binnen jouw account, weten ervan. Grove schending vind ik beetje een stomme opmerking. Het is gebruik van persoonlijke data.

Schending vind ik pas als ze er mee te koop lopen.

Het moge duidelijk zijn dat ik het gebruik van mijn persoonlijke gegevens als prettig ervaar.
Algoritmen weten van niets, die extraheren alleen informatie uit de data.

Verder verkoopt Google de profielen natuurlijk niet door, daarmee zouden ze hun core business verkopen. Dat buiten ze liever zelf uit door te koop te lopen met het hébben van die informatie en geld te vragen voor het benaderen van specifieke subgroepen van personen binnen hun database.

Verder weet de adverteerder natuurlijk uiteindelijk wel wat over de profielen: zij krijgen gegevens van Google met betrekking tot de conversion rate van advertentiecampagnes. Welke campagne (met welke doelgroep) leverde de meeste klanten op? Bovendien kunnen ze, nadat deze klanten op hun website zijn aangekomen, ook gelinkt worden aan deze specifieke campagne zodat de adverteerder niet alleen weet dat ze binnen de doelgroep van de adverteerder vallen, maar ook nog eens binnen de doelgroepen die getarget zijn door Google. Beetje bij beetje lekt je informatie zo wel degelijk uit.

En alleen het feit al dat Google deze informatie over mij zou hebben en gebruiken om geld te verdienen vind ik al een schending van mijn privacy. Daar hebben zij niets mee te maken, als iemand daar al geld aan zou moeten verdienen ben ik het zelf.

Prima dat jij het als prettig ervaart dat jouw privacy geschonden wordt, maar dat maakt het niet een mindere schending van je privacy. Ik zie het als een soort vorm van masochisme, tbh.
Ik vind dat je er geheel naast zit, en bij je aanname dat 'beetje bij beetje' en 'om geld te verdienen' (bedoel, ze leveren er producten voor) ga je de boot in.

Verder mag je vinden wat je wil, maar mijn privacy wordt NIET geschonden :)
Nee, niet zoals je ISP of je virusscanner dat doet. De ISP scant het uberhaubt niet, dat mogen ze niet. Die geven het alleen door. Een virusscanner checkt op signatures van virussen en andere malware en merkt dat op die manier aan (en presenteert dan direct zijn vondsten aan je).
Een spamfilter is een betere vergelijking: Die kijkt ook door de tekst van je e-mail naar bepaalde patronen die je waarschijnlijk niet wil zien. En de meeste spamfilters doen ook aan profilering, om te onthouden welke mails je zelf wel en niet als spam aanmerkt...

Google doet feitelijk hetzelfde, een robotje dat door de mail heen gaat om patronen te herkennen en op basis daarvan advertentieruimte aan te bieden. Er zijn geen menselijke oogjes die je mail te zien krijgen hoor...
Zonder die kleine minderheid heeft google bijna geen inkomsten - want die kleine minderheid is enige waar men VET voor betaalt.

Namelijk de intellectuelen en experts.
Zelfde principe als Windows, is er een ander alternatief dan Windows
(Voor de "normale gebruikers" heb ik het dan over he)
Bedoel, ik en de meeste gebruiken wel meerdere OS-en....(mag ik aannemen)

Maar voor de huis tuin keuken gebruikers is Google....(bijna) het enige waar men aan denkt...OH ik moet een gmail account hebben, nee oma, U heeft al een mail adres van uw provider
Ja maar dat kent niemand, iedereen kent Google....

Gek of niet, maar zo ging het wel.....
en dan wissel je van provider, weg email

Nee dat is echt niet handig, ben al jaren van de mijn provider email adressen afgestapt. Een email moet stabiel mogelijk zijn
(en zolang google niet failliet gaat blijft een gmail adres denk ik wel bestaan, veel stabieler krijg je ze denk ik niet)

Maar goed scanning vind ik ook geen probleem, dat gebeurd gewoon door machines en dan reclame te tonen, ik kan daar niet mee zitten
Ik ben nog nooit afgestapt van mijn provider
xs4all :P
ben ik ook bij geweest, (planet, wxs, xs4all, versatel) maar duur en ja kabel (dus nu ziggo) is hier veel en veel sneller (en de tv signaal gebruikte ik toch al)
Je ziet mij niet klagen over de email scanning.
Ze lezen het ook niet echt. De software gebruikt de inhoud voor advertentie. Het wordt altijd zo gebracht alsof personen het letterlijk lezen.
Dit is gewoon heel het verdienmodel, zonder dit kan Google niet bestaan. Ik zie er niet zoveel kwaads in.
Behalve dus dat Google amerikaans is en dus onder de patriotact valt. En die amerikanen willen echt wel weten wat hier zoal onderzocht word. Even een tapje van de NSA ofzo en Google moet dat gewoon toelaten. Dat wil je als universiteit en bedrijfsleven gewoonweg echt niet. Echt randdebiel dat een universiteit daarmee in zee gaat. Alleen al de imagoschade die dit oplevert is het niet waard.
Als bedrijf zijnde zou ik ook onmiddelijk stoppen met de samenwerking van de universiteit Groningen en kijken naar een betrouwbaarder alternatief.
Google heeft joekel van datacenter zeer dichtbij Groningen :)

Kijk voor professoren is google bedrijfsmatig heel interessant. Alleen prive is het natuurlijk compleet verwerpelijk wat Google doet.
En de VS doet niet aan bedrijfsspionage onder het mom van de patriotact. Dat hebben ze beloofd!
Inderdaad, helaas vergeten de meeste gebruikers dit. Google speelt perfect op de "gratis" mentaliteit van de meeste mensen...
En die 'gratis' mentaliteit gaat ook niet veranderen.

Google haalt vet uit met android. Al die Chinese zooi heeft android tegenwoordig. Zelfs in de robotica kun je niet meer zonder bestellen bijna, tenzij je enorme meerprijs wilt betalen.
Ze lezen de mails niet door, ze gebruiken algoritmes die woorden herkennen en daarop hun advertenties aanpassen. Het is dus echt niet zo dat een Google medewerker zit mee te lezen wat jij allemaal schrijft.
De medewerkers van google misschien niet maar je hebt zelf al wel gezien wat NSA doet. wat google er mee doet staat netjes beschreven maar wat 3de partijen zoals NSA of onze eigen overheid er mee doet is een ander verhaal.
Klopt, maar dit geldt voor elke maildienst die er is. Google, Hotmail, Yahoo, etc
Tuurlijk maar niet als je zelf een eigen mailserver hebt.
en jij pretendeert dat genoeg mensen over voldoende kennis beschikken om de nsa buiten hun mailservertje te houden als het er op aan komt, ik heb redelijk wat firewalls ingericht en overige beveiligingen opgeworpen, maar ik pretendeer in geen geval genoeg kennis te hebben om ze (als ze dat willen) tegen te houden... zelfs niet met tools als true-crypt.
er zit een verschil tussen data wat ze dusdanig "krijgen" en wat ze actief moeten gaan zoeken.
en de nsa/aivd leest alleen wat ze krijgen? ze pakken niet wat ze pakken kunnen?
Als jij mail krijgt van iemand die niet zijn eigen mailserver heeft kunnen ze natuurlijk alsnog die mail lezen.
Die algoritmes kunnen er hoogstwaarschijnlijk ook wel dingen uit halen die "nieuw en interessant" zijn voor een bedrijf als Google, en dan bedoel ik niet alleen in de Ad-manier
.
Voor je het weet is het idee voor je master scriptie al public gemaakt in een product van Google, doordat jij mailde naar je maat, zo van "ik heb nou een idee. Wat als ik nou..."

Bovendien, heb ik op mijn school ook al weten te bewerkstelligen dat de rapporten over (jonge) studenten niet over de Gmail verzonden worden voor review.
Ik wil niet dat studenten (via ons) op zo'n jonge leeftijd al geprofiled worden.
Als ze dat zelf doen via Google/FB/whatever, ok, maar leraren hebben over het algemeen een vrij goed inzicht in het kjarakter van hun studenten, en behoren daar kundig over te schrijven in hun rapporten.

Ik kan je zeggen, dat dat voor een bedrijf als Google waardevolle info is.

Wij zijn opgegroeid zonder al die profiling door bedrijven (ok, ik bedoel de makkelijke snelle weg, via internet) en wij er nog enigszins over proberen na te denken.

Echter, een kind wat nu geboren wordt, kan al geprofiled worden sinds dag 1 (ouders zetten foto's en eerste acties online)
Na paar jaar door school rapporten te volgen. Die dus vaak over de Email naar de baas gaan voor review/edit.
Zo'n kind is dus bij Google COMPLEET geprofileerd...vanaf jongs af aan.

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat Google verantwoordelijkheden naar de overheidsdiensten heeft.
Ik noem maar wat raars...oooh....een NSA.

[Reactie gewijzigd door HMC op 30 april 2014 13:59]

En dat geloof ik dus voor geen meter, dat ze op die manier inhoud onthutselen van gmail gebruikers. Is sowieso lastig te bewijzen of ontkrachten natuurlijk. Maar als ook maar iets zou blijken dat ze op diepere wijze de mail materie induiken, zou de hel losbreken.

Ik ben het verder met je eens dat profilen aan banden moet worden gelegd, zowel door grote bedrijven als Google maar nog meer de overheid. Zeker een NSA krijgt teveel macht door overvloed aan informatie, waarmee ze het volk kunnen controleren. En dan echt niet alleen terrorisme controle. De overheid moet bang voor het volk zijn, niet andersom.
Als je programmeurs hebt die algoritmes kunnen schrijven die de interesses van mensen kunnen achterhalen, dan kan je daar vele dingen mee doen.

Onder andere, spammen met reclames.

Maar ook profiling voor "latere advertenties".
Zo kunnen ze dat dan brengen, maar ondertussen kent het bedrijf die persoon bijna beter dan de ouders hen kennen, zeker als ze later, als tiener dingen op zichzelf gaan doen, die (per definitie voor tieners) niet met de ouders gedeeld worden.
Natuurlijk kunnen algoritmes heel veel, zeker met de juiste programmeurs. Maar er is een wezenlijk verschil tussen profiling en wat jij zegt:

"Voor je het weet is het idee voor je master scriptie al public gemaakt in een product van Google, doordat jij mailde naar je maat, zo van "ik heb nou een idee. Wat als ik nou.."

Dat is namelijk gewoon een vorm van bedrijfsspionage, dat erg strafbaar is. Al dan niet moeilijk te bewijzen.

Maar neemt niet weg dat los van goeie waakhonden op bedrijven als Google, je als persoon ook bewuster moet omgaan met je informatie.
Dat is namelijk gewoon een vorm van bedrijfsspionage, dat erg strafbaar is. Al dan niet moeilijk te bewijzen.
Precies. Maar welke dus min-of-meer wel al bewezen is toegepast te worden.
Maar neemt niet weg dat los van goeie waakhonden op bedrijven als Google,
Volgens mij zijn die er dus niet echt.
De echte interne bedrijfsvoering en richtlijnen zullen niet/nooit aan het licht komen.
je als persoon ook bewuster moet omgaan met je informatie
Helemaal mee eens. En probeer dat maar een als baby. Of als student, waarvan de leraar rapporten overlegt met andere docenten en directeurs, via Gmail (of Hotmail, whatever)
[quote]
Precies. Maar welke dus min-of-meer wel al bewezen is toegepast te worden.
[/quota]

Ik weet dan NSA en voormalig Echelon niet vies van bedrijfspionage is. Of dat ook geldt voor een Google, Facebook, Apple, Microsoft,etc, durf ik niet te zeggen.
Volgens mij zijn die er dus niet echt.
De echte interne bedrijfsvoering en richtlijnen zullen niet/nooit aan het licht komen.
Dat is waar, al zijn er los van officiele waakhonden natuurlijk de techies die alles doorspitten zover mogelijk. Maar alles weten, lukt niet.
Helemaal mee eens. En probeer dat maar een als baby. Of als student, waarvan de leraar rapporten overlegt met andere docenten en directeurs, via Gmail (of Hotmail, whatever)
Eerlijk gezegd, los van wat bedrijven aan profileren doen, vind ik dat je als bedrijf, opleiding, instanties je eigen mail verkeer moet regelen zodat je minder met de patriot act te maken hebt.
Probeer jij maar eens een file te RAR'en met een password, en 'em dan over Gmail of Hotmail, of zo, te verzenden.
Wordt geweigerd. Vraag je af waarom.
Net even geprobeerd. Een password beveiligd rar bestand van mijn gmail naar mijn hotmail gestuurd. Geen probleem :)

Net zoals je zonder problemen een Truecrypt volume kan bewaren op je Googledrive of Onedrive...

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 april 2014 19:22]

Net even geprobeerd. Een password beveiligd rar bestand van mijn gmail naar mijn hotmail gestuurd. Geen probleem :)
Dat is pas sinds een paar maanden ofzo. Ik kwam er laatst achter toen ik een potentiële opmerking daarover hier op tnet eerst wilde verifiëren.

Niet zo heel lang geleden kon je echt geen beveiligd archief versturen via hotmail.

Dus of ze hebben teveel klachten gehad of ze weten gewoon hoe ze die beveiliging moeten kraken of ze hebben een dealtje met WinRar. Wie zal het zeggen.
Als het alleen om een deal ging met winrar, zou je dus geen encrypte bestanden kunnen sturen, bv een Truecrypt volume. Zal dat eens testen.

Maar moet je eerlijk bekennen dat ik het voorheen nooit gedaan heb, dus of het recentelijk aangepast is, kan ik je niet zeggen.

Sowieso zijn er maar weinig bedrijven (vooral multinationals) die de grenzen opzoeken van wat wettelijk en ethisch toegestaan is.
@rebelwaclue,

Het was enige decennia geleden al bekend dat de N*SA organisaties in Mountain View, dus op loopafstand van Google headquarters, zich schuldig maakten aan informatie doorspelen naar bedrijfsleven. Dat is door wikileaks weer bevestigd afgelopen jaren.

Dan nu hier pennen: "en dat geloof ik dus voor geen meter" is dus je kop in 't zand steken voor iets wat allang dubbel en dwars bewezen is.
Zoals je ook kan lezen, weet ik allang dat de NSA zich daar aan schuldig maakt. We hebben het er over dat Google zich daar schuldig aanmaakt. Dus informatie uitlezen van hun klanten/gebruikers voor het ontwikkelen van eigen producten/diensten. Daar twijfel ik dus serieus aan. maar als je daar bewijs van vind, neem ik mijn woorden terug.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 april 2014 23:37]

"Het is dus echt niet zo dat een Google medewerker zit mee te lezen wat jij allemaal schrijft. "

Dat zou dan ook erg dom zijn.
Een computer kan veel meer informatie extraheren uit de aangeboden informatiebrei dan een mens. Relaties die wij niet zien kunnen inzichtelijk gemaakt worden middels algoritmes. En die algoritmes gaan een heel stuk verder dan alleen woorden herkennen. Als je dat nog niet inziet dan snap je de potentie van dit soort systemen niet.
Het is dus eigenlijk ook veel erger dat een computer je mail leest i.p.v. een mens.
De uiteindelijke informatiestructuur die de computer dan genereert kan vervolgens wel door mensen worden gebruikt voor whatever. Het is een enorm krachtige tool voor google en we moeten ze op de blauwe ogen geloven dat ze geen 'evil' doen met die informatie.
Natuurlijk zou dat dom zijn en we moeten zulke bedrijven ook in de gaten houden. Ik vertrouw ze ook niet verder dan ik mijn zus kan gooien. Maar vraag me af hoe slim die algoritmes waren. Zo zag ik wel eens een reclame voor hondenvoeding, bij een mail wat ging over het overlijden van mijn hond. Zit je op dat moment ook niet op te wachten, dus hoe slim is zo'n algoritme dan.
Sowieso moet je geen enkel bedrijf geloven/vertrouwen met je informatie. Ze zijn allemaal op 1 ding uit, geld.
"Zit je op dat moment ook niet op te wachten, dus hoe slim is zo'n algoritme dan."

Ik weet niet of je dat dom moet noemen. Er zal een deel van de populatie zijn die na het overlijden van hun hond ee nieuwe nemen. De adverteerder van het hondenvoer zou dan alsnog willen dat google in zo'n geval hun advertentie toont.
Dus ondanks dat het in jouw geval bruut oerkwam kan het alsnog hlemaal de bedoeling zijn om jou op die manier te benaderen.

En dat vind ik dan weer een enorm gevaar. Bedrijven die zich moreel verschuilen achter ''domme' algoritmes die eigenlijk precies de onethische dingen doen die het bedrijf wil.
'Computer sais no.'
Helemaal mee eens, algoritme of niet, de verantwoordelijkheid ligt bij de adverteerder/adverteerdersnetwerk. Vind sowieso dat er teveel op los geautomatiseerd wordt. En maak me bijvoorbeeld ernstig zorgen bij geautomatiseerde wapensystemen. Oeps sorry computerfoutje...

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 april 2014 15:50]

Niet alleen studentenaccounts, bij elke account wordt dit gedaan.

en privacy? Denk dat als je akkoord gaat om van hun diensten gebruik te maken, dat je dit erbij moet pakken.
Er bestaan genoeg alternatieven die dat niet doen, die zijn helaas betalend.

"When something is free, you’re not the customer, you’re the product."
" Dit schendt toch enige privacy? "

Niet als je akkoord bent gegaan met de gebruiksovereenkomst. En je kunt de dienst niet gebruiken als je geen akkoord geeft.
Wie denk je dat dat niet kan? Iedere server beheerder kan dat, mee dan Google dat kan.
Tja als jij akkoord gaat met TOS (terms of service) waar in staat dat dit kan dan is dat officieel geen privacy schending.
In elk geval wordt dit scannen van e-mails door Google soms verkeerd begrepen volgens mij. Veel mensen hebben de indruk dat Google scant op echte context, als in exact begrijpen wat jij in die e-mail hebt geschreven. Dit is echter niet het geval. De techniek dat Google hier gebruikt is keyword scanning. Met andere woorden de email wordt wel gescand maar enkel naar bepaalde keywords zonder de echte context van de email te proberen te achter halen. Deze keywords worden dan gebruikt voor targeted advertising. Je e-mail wordt dus wel degelijk gescand maar niet op de manier dat veel mensen lijken te denken.
Dit is bijvoorbeeld een leuke link om te zien wie Google denkt dat jij bent en welke interesses je hebt: https://www.google.com/settings/ads
Je zal merken dat het regelmatig de bal mis slaat zonder ingelogd te zijn op een Google account, hier baseert Google zich namelijk op Cookie gegevens.
Om een gedetailleerd beeld te hebben wat Google heeft bijgehouden van de dingen die je hebt gedaan terwijl je ingelogd bent op jouw Google account kan je Google Dashboard gebruiken, hier kan je ook veel dingen verwijderen indien je wil: https://www.google.com/settings/dashboard
De dingen die je doet terwijl je niet ingelogd bent worden automatisch verwijderd na 18 maanden (en worden niet aan een naam gelinkt, dit werkt met anonieme CookieID's). De dingen die je doet terwijl je ingelogd bent worden langer bijgehouden.

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 30 april 2014 15:20]

Ik heb liever dat m'n vader en moeder de mails lezen dan Google :(
Wanneer heb je dan een 'studenten account' ? ik kan me niet herrineren zoiets te kunnen aangeven toen ik mijn gmail maakte
Vaak krijg je als je je inschrijft bij een studie een email adres van school. Bij de Haagse Hogeschool is dat bijvoorbeeld "jjansen@student.hhs.nl". De school bepaald wat voor mailserver daarachter hangt. Ze kunnen kiezen om het zelf te hosten of om (tegen betaling) een externe partij het te laten regelen. Deze service bied Google aan maar ook bijvoorbeeld Microsoft.

De Haagse hogeschool is onlangs overgegaan op Microsoft dus in principe kan Microsoft (en via de patriot act de Amerikaanse overheid) bij de studenten email.

Wat Google deed was geautomatiseerd email lezen voor advertenties terwijl mensen liever niet hebben dat je hun mail leest. Ik heb overigens geen idee wat Microsoft doet aan scanning.
Het mod systeem gaat over of iets on-topic is of niet. Jouw vage verhaal over hoe geweldig de HHS vroeger was is niet on-topic en neigt zelf een beetje naar een -1.

Een jaar geleden hadden studenten nog mailboxen van maximaal 10Mb dus zo geweldig was het vroeger allemaal niet.

Toen ik de reactie schreef naar @Android Cpt had niemand anders het nog uitgelegd.
Ik heb het, met mijn vage verhaal, slechts over je verschrikkelijke spel- en taalfouten.
Maar dat zal je ook wel niet snappen.
Het is echt te triest voor woorden.
Jouw reactie is ontopic omdat sommige mensen het uberhaupt kunnen snappen.
Voor de rest is het echt een gedrocht.
Dit gaat om accounts die Google host voor universiteiten. Er zijn meerdere universiteiten in Nederland die de mail infrastructuur voor studenten heeft overgedragen naar Google, zodat ze er zelf minder onderhoud aan hebben.
ja daar zit hem het hele probleem. het gaat ze alleen om geld. wat de mogelijke gevolgen zijn kan een school weinig schelen. als meneer de directeur maar zijn 3 autos kan onderhouden.
ja daar zit hem het hele probleem. het gaat ze alleen om geld. wat de mogelijke gevolgen zijn kan een school weinig schelen. als meneer de directeur maar zijn 3 autos kan onderhouden.
Ik stel voor dat je even in de cijfers van de gemiddelde universiteit gaat duiken, dan zal je zien dat bezuinigingen van enkele (tientallen) miljoenen op jaarbasis geen uitzondering zijn. Vanuit de Nederlandse overheid komt er steeds minder geld voor onderzoek, Europese subsidies zijn bijna niet meer te krijgen vanwege de harde eisen en ga zo nog maar even door. Ja, het gaat om geld, het gemis er van.
tuurlijk. maar als ik kijk hoe meneer de directeur er bij zit. zie ik niet dat zij in geld nood zitten. net zoals alle andere directeuren. als simpele ziel krijg je minder en minder per jaar. en de top mensen meer en meer. als deze lijn door zet heeft het geen nut om te werken want dan krijg je nog meer van een ww uitkering.
En om de vele grotere mogelijkheden van het Google APps platform in het kader van samenwerking, flexibiliteit, het losmaken van de tie-in bij microsoft, keuzevrijheid etc etc.

Google's emaildienst werkt perfect en makkelijk naast en met elk ander systeem, ook voor mensen die geen gebruik willen maken van Google.

De school zet een kleine emailserver neer, een box voor mensen die niet bij Google willen werken, en klaar.

[Reactie gewijzigd door RielN op 1 mei 2014 10:29]

Studenten mail wordt aangemaakt door de school. Het is niet mogelijk als individuele gebruiker een studente mail aan te maken. Studenten mail heeft ook niet @gmail.com maar die van de school.
Sommige scholen gebruiken Gmail. Die hebben studenten accounts.
Google Apps for Education
Als jouw educatieve instelling gebruik maakt van GMail als hun mailprovider. Je hebt dan wel een @onderwijsinstelling.nl adres, maar dat loopt via gmail. Als je zelf je account gemaakt hebt, dan heb je geen 'studenten account'.
Als de instelling waar je studeert Gmail gebruikt voor studenten mail. Bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht doet dat.
Ik heb aan de UU een emailadres gehost door google: voorletters.achternaam@students.uu.nl

Volgens mij komt dit bij meer universiteiten voor.
Ongeveer de helft van de NL universiteiten.
Google komt er vanzelf wel achter of je student bent of niet... door een blik te werpen op je mailverkeer ^^

Maar waarschijnlijk slaat dit nieuwsbericht op studenten van universiteiten / hogescholen die diensten van Google gebruiken om hun studenten een mailadres te geven. Zie bijvoorbeeld nieuws: UvA stapt over op Google Apps for Education
Bij mij werd mijn oude studenten-webmail gewoon omgezet naar gmail, inclusief migratie van mijn bestaande mail.
En de niet-studenten. Hoe zit het daar mee?
Die blijft uiteraard gewoon gescand worden.
Ik denk dat als je met je studenten email ook een extra dienst activeert van Google dat je email ook meteen weer gescand wordt
Lijkt me niet meer dan logisch dat je advertenties blijft behouden. Hoe moeten ze anders winst op je maken / jou een gratis e-maildienst leveren?
Studenten betalen voor hun gmail-account en worden daarom ontzien?!

Dus aan studenten willen ze niet verdienen. Beetje vreemde kronkel
Nee, de universiteiten betalen Google..
Voor studentenmails wordt inderdaad betaalt, via de school en indirect dus via jou collegegeld.
Ik vind dit wel netjes. Natuurlijk zijn de advertenties belangrijk voor hun inkomsten maar studenten hebben het over het algemeen toch niet breed. Dan hebben de advertenties en het doorzoeken ook geen nut.
Bovendien stopt Google met het scannen van de e-mails van studenten. Dat gebeurde voorheen ook als advertenties uitstonden, om advertenties op andere sites te kunnen aanzetten.
Als de Amerikaanse overheid wilt dat Google e-mailboxen uit blijft lezen, dan blijft Google e-mailboxen uitlezen. Er is geen contract of belofte in deze wereld die Google kan maken om dit te voorkomen zolang zij een 'legal entity' in de VS zijn.

Vergeet ook niet: Google is een commerciële instelling. Niets wat zij doen komt voort uit liefdadigheid. Al betaal je niet, ben je ook geen klant. En Google moet ergens aan verdienen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 april 2014 14:19]

Nooit gesnapt waarom universiteiten het hosten van de email zo graag uit willen besteden aan google (of microsoft etc).

Zet het dan desnoods gezamelijk op via de samenwerking in surfnet.
Inderdaad. Voor wat betreft een universiteit denk ik aan iets met hip en 'lui' onder het mom van bezuiniging? Voor een bedrijf met enkele personen is het efficient. Voor een groot 'bedrijf' niet. Zeker niet met in achtneming van de vele nadelen van hosting. Vandaar ook dat de meeste bedrijven hun eigen mailserver hebben.
probleem is niet als een automatisch systeem mailtjes scanned zodat relevante reclame getoond kan worden. Maar dat een land als Amerika zeker alle mails scanned op Items die hun bedrijfsleven kan gebruiken. Europa/Nederland geeft op dit manier alle nieuwe Innovaties weg.

En wie dat niet gelooft.... Kijk naar alles wat tot nu toe gelekt is over de NSA. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Er zijn Talloze organisaties die bezig houden met "terrorisme" bestrijding.

Wij geven ze vrijwillig alles wat ze nodig hebben om Jaren voor ons uit te lopen.

Ik vind dat dit op nationaal niveau verboden moet worden.
Ik vind het maar eng die afhankelijkheid van 1 bedrijf.
hahahahaaaa en toen keek ik naar m'n Windows machine ... opleiding openoffice ? opleiding linux ? nee hoor.

Ik vind het allemaal een beetje kort door de bocht, als een universiteit hiermee bakken geld kan besparen. (wat zo is) dan lijkt me het een ideale optie.

En wil je dan toch zo zeer privacy ? Zet dan zelf even een mailserver op en klaar is kees. Maar dat brengt natuurlijk geen dikke krantenartikels.
tuurlijk verdien je er geld mee. maar weten de leraren en leerlingen dat de hele wereld mee kan kijken? als je kijkt wat ik via de mail kreeg van docenten wil ik niet dat google dat ook gelijk weet.
Waar is je bewijs dat Google die info gebruikt ? Niet de hele wereld kijkt mee, enkele robots die er spam uithalen en die targeted advertenties geven. Het is google's plan om info te verzamelen over studenten, maar die willen ze helemaal niet delen ... daar ben ik vrij gerust in.
het gaat niet om gebruiken/delen. zou jij het leuk vinden als ik alles van jou weet. ik doe er niets mee maar ik weet het wel.

feit blijft googke kan info binnen krijgen die die zwaar prive is. en google hoeft dat niet te weten.
Ja want daar heb je een keuze in als student zijnde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True