Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

Google zou van plan zijn om spraakbesturing dieper te integreren in Android. Het zou onder andere mogelijk worden om applicaties via spraak te bedienen. Tegelijkertijd zou Google de knoppen onderaan de Android-interface willen aanpassen.

Dat zegt Android Police, die vaker als eerste informatie heeft over nieuwe features in het Android-besturingssysteem. Volgens de site werkt Google aan de mogelijkheid om spraakbesturing overal in het OS te kunnen gebruiken. Zo zou het activeren van de spraakbesturing met 'Ok Google' ook in applicaties moeten werken. Android Police geeft het voorbeeld van de Photos-app, waarbij met spraakcommando's een foto gedeeld kan worden op sociale-netwerksites.

Gebruikers kunnen er zelf voor kiezen om spraakbesturing via 'Ok Google' overal aan te zetten. Het is echter nog niet duidelijk of dit ook betekent dat er een api komt voor ontwikkelaars, om zelf spraakcommando's te bouwen voor hun applicaties. Wel zou Google werken aan applicatie-specifieke spraakcommando's. Gebruikers zouden ook suggesties voor spraakcommando's te zien moeten krijgen als zij 'Ok Google' uitspreken. Zo kan in de e-mail-app de suggestie worden gegeven om 'send an e-mail reply' uit te spreken.

Tegelijkertijd meldt Android Police dat Google de knoppen onderaan de Android-interface zou willen aanpassen. Op afbeeldingen is te zien dat de home-knop is vervangen voor een Google-knop die de gebruiker naar een zoekscherm brengt. Via de knop voor recent geopende apps zou de gebruiker dan terug naar het homescreen kunnen. Android Police stelt de door hen verkregen informatie over de nieuwe knoppen-layout later nog in detail te zullen bespreken, waardoor nog niet alle details duidelijk zijn.

Diepere spraakintegratie in AndroidDiepere spraakintegratie in AndroidDiepere spraakintegratie in Android

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Die nieuwe knoppenindeling klinkt echt achterlijk. Als ik met Google wil zoeken ga ik wel naar mijn browser, die is toch (bijna) altijd actief. Om daar nou de homeknop voor op te offeren...
Android wordt steeds minder open source project en steeds meer google.
Dat is onjuist. Het besturingssysteem is nog steeds zo open source als eerst. Ja, er zullen wel weer mensen reageren dat Google steeds meer eigen apps erin zet, maar dat heeft niks met het OS zelf te maken.
Overigens, iOS en WP zijn 0% open source.
Uhm, dat heb je toch echt wel fout. Vele APIs van de Google Play Services, een closed source platform, waren vroeger Android APIs, maar Google heeft ze er in Android OHA eruit gegooit ten voordelen van zijn eigen closed source APIs, steeds meer en meer apps maken daar nu gebruik van, waardoor het echte open source Android problemen krijgt met het draaien van verscheidenen apps die wel draaien op OHA versies van Android. Steeds meer default apps worden vervangen door Googles closed source vairanten, bijvoorbeeld de standaard SMS app, die in de toekomst het onderspit moet delven voor Hangouts, en ook de camera app zal waarschijnlijk plaats moeten maken voor Google Camera. Browser is ondertussen ook al vervangen door Chrome (en nee, Chrome is geen open source browser, Chromium is open source, Chrome zelf niet). Google trekt Android steeds verder naar zich toe, en niet op de open source manier.

http://arstechnica.com/ga...e-by-any-means-necessary/

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 26 april 2014 10:47]

Maar weet je wel wat hetvoordeel is van het halrn van deze API's uit het AOSP en plaatsen in play services. Deze API's zijn nu namelijk te gebruiken in oudere Android versies, vanaf 2.1 en hoger. Als deze API's gewoon in het AOSP werden geplaatst, konden apps die gebruik maken van deze API's niet of slecht draaien op telefoons die vastzitten op een oudere versie van Android. Het plaatsen van de API's in play services gaat fragmentatie dus tegen.

Waar jij het ookover hebt, gaat niet over hetgeen dat Android in haar fundamenten is een OS. Het gaat over de apps als de browser etc., waarvan zij niet meer doorontwikkeld worden, maar wel degelijk nog steeds beschikbaar zijn.

Een goede beargumentatie die alles wat er in jou artikel is gezet, is hier weerlegt. Dit is een mooie vorm van hoor en wederhoor:http://mobile.theverge.com/2014/2/9/5396132/googles-diane-hackborn-puts-arstechnica-in-their-place Hier wordt ook verwezen naar een ander artikel van ars technica.

En een andere goede discussie kan je ook vinden in de comments van het artikel van Android Police dat tweakers heeft gebruikt als bron voor dit artikel, waar een developer een comment maakt over wat jij heb aangeduid, maar de auteurs van androidpolice werrleggen dit goed en maken goed duidelijk wat het AOSP eigenlijk is.
Nee, je ziet het fout. Android is en blijft open. Alleen de versie van Android die jij op de nexus apparaten ziet, is niet de stock aosp Android die jij in je hoofd hebt. Zoals HTC, Samsung, Sony en andere fabrikanten hun versie van Android op hun telefoons zetten, doet google hetzelfde.
Google ontwikkeld de ruggengraat, de aosp versie en ontwikkelt vervolgens hun eigen versie om op de nexus telefoons te zetten, laten we het de google experience noemen.

En zoals Samsung een hele suite aan eigen apps heeft, heeft google dat nu ook. Dat staat echter niemand in de weg om de aosp versie te pakken en zelf een fork uit te brengen. Sterker nog, Microsoft, Amazon en anderen hebben dat al gegaan en die versies werken op zich prima (afgezien van de implementatie van die fabrikanten waar je het mogelijk niet mee eens bent).

Je komt met een artikel, heb je ook ťťn van de antwoorden erop gelezen, afkomstig van een google/Android ontwikkelaar?
http://arstechnica.com/in...?comments=1&post=26199423

Laat vrij duidelijk zien dat het artikel waar jij mee komt redelijk de plank mis slaat.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 26 april 2014 11:06]

Ik kende het artikel, maar dat commentaar niet. Maar zoals ik het zie verandert dat vrijwel niets aan de strekking van het artikel. Het commentaar zegt hoofdzakelijk dat de services gesloten zijn omdat ze interfacen met de (propriŽtaire) google cloud. Nou wil ik geen gebruik maken van de cloud. Blijkbaar belet mij dat om zelfs al locatiediensten te gebruiken in sommige apps, als die apps de google services gebruiken. Het resultaat is hetzelfde: google heeft nog meer zeggenschap genomen over het platform. En dat is waar het artikel over gaat.
Dan ligt het probleem niet bij google, maar bij de ontwikkelaar van die apps. Google services is een keuze (van de ontwikkelaar), geen must.
Blijkbaar heb jij een verkeerd/vertekend beeld van hoe open googles versie van Android is, die versie wordt inderdaad steeds meer de google ervaring, zoals elke versie een fabrikant versie is/wordt, maar dat betekent niet dat Android op zich closed source is of wordt.
Als je nu terug gaat naar de vorige berichten, dan zie je dat niemand dit ook zegt. Je maakt hier aannamens.

Wat ze zeggen is dat er steeds minder op Android wordt ontwikkelt, en steeds meer op Google Android. Door deze ontwikkelingen wordt het moeilijker en moeilijker om Android zonder de Google apps te draaien, oftewel fabrikanten moeten steeds meer ontwikkelen om het OS goed bruikbaar te maken, tot het punt dat het niet meer te doen is, simpelweg omdat de achterstand te groot is tot Google Android.

Om het probleem bij de ontwikkelaars te leggen vind ik te kort door de bocht, zouden ontwikkelaars nou specifiek kiezen voor een gesloten systeem omdat zij dit preferen, dan ja, maar dat is hier niet het geval, Google heeft deze dominante positie gecreerd door zoveel ontwikkeling in het gesloten Google Android te steken, ipv het open Android, dit is zo succesvol dat ontwikkelaars hier maar gewoon in mee gaan.

Het is een beetje hetzelfde als ontwikkelaars aanvallen omdat ze DirectX gebruiken, slaat nergens op want MS heeft die dominante positie nou eenmaal vergaard.
Bij Google is dit echter een stuk wranger, omdat zij altijd voor open source pleiten.
Dat is ook maar een verzinsel. Google pleit niet 'altijd' voor 'open source'. aosp is open source, en wordt ook op eeon open manier ontwikkeld. Voor een gedeelte door ontwikkelaars van Google, voor een gedeelte door losse ontwikkelaars. Stock ROMS kunnen en zullen daarop gebaseerd zijn, maar ontwikkelen zich los van aosp.

En dit probleem ligt inderdaad bij de ontwikkelaars. Zowel degene die hun apps exclusief via de Google Play Store aanbieden, als het collectief dat blijkbaar geen brood ziet in het ontwikkelen van een aosp-markt.

De Google-apps zijn zelden tot nooit open source. Hooguit een aantal tools/projecten die aan de basis van een paar apps liggen.
Puur verzinsel, net als dat dit een puur verzinsel is.

Google profileert zich al jaren op het open source, maar dit lijkt alleen te gebeuren wanneer zij zich tegen de gevestigde orde afzetten, vervolgens zie je op diverse vlakken dat ze daarna andere maatregelen nemen.

De hele mobiele markt is daar een voorbeeld van, met uitspraken zoals "don't be evil", maar vervolgens expliciet WP/WRT uitsluiten, is moeilijk verklaarbaar. Het verminderen van het open source karakter van Android, door het systeem enorm afhankelijk te maken van die Google services, maken zij effectief een gesloten Google Android waarbij de regulieren Android steeds minder waard wordt.

Google is een bedrijf, een bedrijf die winsten MOET maximaliseren, open source en vriendjes zijn met iedereen is leuk, maar levert weinig geld op. Meer op het gesloten zitten en een hard beleid, levert meer geld op. Ze gaan nu gewoon rechtstreeks de kant van Microsoft op, en op veel vlakken zitten ze er al, of zijn ze er al voorbij.
Wat je doet in deze discussie is een stukje definitie verandering.

Je steld, dat de samsung, htc, sony, lg en google versies allemaal niet android zijn maar iets anders. En dat er een echte android is, dat is aosp.

De googlificatie geldt inderdaad niet voor aosp.

Maar wat 'android' is, lijkt me toch breder dan aosp. Android is de verzamelnaam voor al die versies van android die te koop zijn. Er is geen telefoon gewoon in de winkel te koop met aosp. Als consumenten spreken over android, gaat het om die fabrieksversies.
Dus als iemand spreekt in de discussie over 'android' is het heel legitiem om daarmee te refereren aan de androidtoestellen die te koop zijn bij vodafone, tmobile en kpn.
En daarbij is vast te stellen dat het os zoals het geleverd wordt op die android toestellen aan het googlificeren is.

En of dat prettig is, is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 26 april 2014 11:28]

Als je spreekt over "consumenten" Android, kan je niet klagen dat het niet of minder open source is, dat is het immers nooit geweest. Aosp is en blijft de open versie, alle fabrikanten gebruiken die open versie om hun closed apps aan de man te brengen.
Google, als hoofd ontwikkelaar, werkt aosp bij waar nodig, maar laat de aosp apps voor wat ze zijn (afgezien wat veiligheid gerelateerde updates) en brengt hun eigen closed apps in hun versie van Android.

Het os is en blijft open, de versie die fabrikanten op de markt brengen is dat nooit (geheel) geweest.
Op android, is fabrieksbloatware afgelopen jaren dus toegenomen in intensiteit.
Google levert steeds meer google-ware op telefoons van alle fabrikanten te koop in het westen.

Dus zoals gezegd. Android wordt steeds minder een open source project, waar ieders zijn eigen draai aan kan geven en steeds meer volgestopt met google-ware.
En de HTC wordt steeds meer vol gestopt met Sense dingen. De Samsung wordt steeds voller gestopt met Samsung specifieke dingen. En de LG wordt steeds voller gestopt met LG specifiek spul. Zelfs de Cyanogen Mod versie zit Cyanogen Mod specifiek spul in volgens mij.

Kortom, aan Android wordt door iedere fabrikant een eigen draai gegeven. :)

Google heeft vanaf het eerste begin aangegeven dat ze een mixed source systeem van Android zouden maken. De basis is open en de Apps zijn dat soms wel soms niet. Dat zat (en zit) een aantal OSS fundies behoorlijk dwars, maar dat maakt de werkelijkheid niet anders.
Helemaal akkoord. Het echte hart van Android is en blijft open source. De grote misvatting is dat Google en Android als dezelfde entiteit worden beschouwd terwijl dit eigenlijk in werkelijkheid maar een klein stukje van een heel groot bedrijf is.
Het grote probleem dat Android in het verleden heeft gehad is fragmentatie van Android versies op verschillende generaties van toestellen doordat voornamelijk de Google Apps (die in de oudere versies ingebakken waren) zoveel ruimte of geheugen in beslag namen. Google is nu elke applicatie stuk voor stuk apart beschikbaar aan het maken (zoals de foto-app, hangouts voor SMS,...) waar er momenteel gegarandeerd support is voor de huidige generatie van toestellen. Ik verwacht dat hier nog meer support voor oudere toestellen of toestellen met minder capaciteiten gaan bijkomen in de toekomst.
Door dergelijke acties te nemen blijft Android (momenteel 4.4 KitKat) nog steeds voor alle toestellen beschikbaar en zullen er in de toekomst ook meer en meer oudere toestellen ondersteund worden. Het staat de fabrikant van het toestel (of een community) vrij om zijn eigen applicatie te ontwikkelen voor zijn specifieke hardware.
Ikzelf heb toestellen van verschillende fabrikanten (HTC, Samsung, Asus (Nexus 7,...) en ik heb op allemaal Cyanogenmod gezet om van de bloatware van de fabrikanten vanaf te zijn en alle mogelijkheden van mijn toestel te kunnen gebruiken. Ik vind het enkel jammer dat de fabrikanten van de toestellen enkel eigen images toestaan die vol bloatware zitten en niet de optie geven om de standaard of aangepaste image op je toestel te kunnen plaatsen zonder je garantie te verliezen.

[Reactie gewijzigd door dadoef op 26 april 2014 18:15]

Het nare gevolg is dat er meer apps niet draaien op Android-compatible apparaten waar geen Play Services op mogen geÔnstalleerd worden van Google. Het is, zoals Loller1 al zegt, Google's manier om meer en meer grip te krijgen op het Android-platform. Op m'n Jolla kom ik regelmatig apps tegen die daarom niet werken, omdat de ontwikkelaar de play services heeft gebruikt (lekker makkelijk) ipv vrije alternatieven. Technisch gezien zou ik zelf gewoon de Google Play Services kunnen installeren, maar dat is tegen de licentie (hoe bedoel je, vrij?) en ik wens zo min mogelijk te maken te hebben met Google.

De Amazon Kindle / FireOS, Nokia's Android apparaat, Blackberry en andere alternatieve Android-compatible apparaten hebben hetzelfde probleem.

Het core Android-systeem is dan nog wel open, Google holt het meer en meer uit. Ik zie Google al lang niet meer als vriend in de tech-industrie.
Maar dat is toch gewoon omdat Google een goed ecosysteem maakt met veel API's die het ontwikkelen makkelijker maken? Google houdt niemand tegen om hun apps zonder GMS te maken.
Ze steken meer moeite in het ontwikkelen van die gesloten services dan in het verbeteren van de open source Android code. Als de GMS locatieservice veel makkelijker, moderner te benaderen is dan de ouderwetse AOSP variant, dan gaan developers "gewoon" die GMS-variant gebruiken. Je kunt mij niet wijsmaken dat Google dat "per ongeluk" doet.
Klopt, maar de nieuwe locatieservice die Google heeft met Play Services is dan ook een stuk uitgebreider dan die van Android.

De locatieservice van Google maakt gebruik van mac-adressen van wifi APs om de locatie te bepalen. En dat gaat, jawel via Google APIs.

En het idee van AOSP is los te staan van Google, dus daarom zit dat niet in AOSP.

Tuurlijk geloof ik ook wel dat het Google niet slecht uit komt dat developers steeds afhankelijker worden van Google APIs, maar het is nog steeds perfect mogelijk om een Android app te maken zonder Google integratie.

Net als dat het nog steeds mogelijk is om Android te forken en een los platform te maken. Alleen maakt een mobile OS meer en meer gebruik van de cloud(net als dat iOS en WP doen), en die diensten horen niet bij AOSP Android.
Je wil zo min mogelijk te maken hebben met Google, maar tegelijk wil je dat de Google API's die leunen op Google services en data open zijn? Of wil je dat Google zelfs die services en data onderbrengt in een aparte Android divisie zodat jij daar gratis gebruik van kan maken?
Ik wil niet leunen op data van google. Ze hadden ervoor kunnen kiezen om die services te integreren in AOSP als reference implementation, zonder hun eigen platform als "backend". Voor hun eigen implementatie kunnen ze dan helemaal los gaan voor mijn part. Maar nu maken ze het lastig: een appmaker die de services optioneel wil laten is nu gedwongen een fall-back te maken of de functionaliteit weg te laten.
Dus ze moeten een service bouwen zonder data. Zeg maar een Google maps service, maar dan zonder de Maps? Ik mis het doel daarvan volledig. De Cloud services zijn de toegevoegde waarde, zonder dat doet het niets.

Services zonder doel inbouwen in Android... Totaal onzinnig.
Play services maakt ook van gewone app data-miners.

Maar te stellen dat apps die, services willen hebben het niet doen. Klopt ook niet altijd.
Heel veel apps, ook die van google. Functioneren zonder services.

Maps, maar ook ah-appie die beiden willen dat je services draaien doen het hier prima zonder services.
Daarnaast vertoont Google ook nogal nare trekjes tov andere systemen, in het bijzonder WP. Wel apps maken voor iOS, maar niet voor WP vind ik als gebruiker gewoon irritant (ik heb nu pas een dag een WP in huis, maar dit vond ik eerder ook al).

MS brengt inmiddels gewoon het hele Office pakket naar iOS en Android. Maar nog steeds geen officiŽle Youtube of Gmail apps van Google zelf. Tijd voor meer diversiteit in het mobiele landschap...
Je hebt helemaal gelijk.

Maar doe nu niet of Microsoft heilig is want die iOS apps zijn slechts een paar weken uit en zijn jaren tegengehouden door Ballmer.

Het is gewoon een slimme strategische keuze van Google. Door dit te doen houden ze Windows Phone de wind uit de zeilen.

Niemand (Amazon, Apple, Google) wil Microsoft helpen om weer groot te worden na 30 jaar monopolie (dat ze aanzienlijk misbruikt hebben).
"jaren tegengehouden onder Balmer" ?
die apps zijn ontwikkeld onder Balmer, of dacht je dat ze die applicaties even op 14 dagen hadden geschreven ?
Meerde malen is bevestigd dat de apps al jaren klaar zijn maar Balmer ze keer op keer tegen heeft gehouden voor release.

Beetje vreemd he, dat Balmer weg is en nu opeens roept Microsoft elke dag dat ze volledig platform agnostic zijn. Jarenlang was dat niet de strategie van Balmer. Hij heeft dan misschien de winst en omzet goed gedaan, het imago van Microsoft heeft een aardige deuk op gelopen.

Gelukkig nu een CEO die wel snapt hoe de toekomst eruit ziet.
wat je zegt klopt totaal , alleen maak je 1 vergissing , je koopt een google cert phone.
Dat houd in , dat Google bepaald welke Google diensten er op moeten of weg moeten en niemand anders . daar komt bij dat jij het enkel over bepaalde apps hebt maar totaal niet over android zelf -> Camera,Chrome ,sms app
die je dus allemaal kan vervangen als je de asop draaid
(apps worden vervangen door Googles closed source vairanten)
er worden geen apps vervangen - je hebt enkel een telefoon gehaald die google diensten heeft en waar je accord bent gegaan . dus ook hoe Google het os voorschrijft om Google diensten het best te laten draaien .

En komt daar bij dat je als gebruiker en dev , accord gaat met de regelgeving van Google.
koop je geen Google telefoon , maar een origneel Android telefoon ,
vergelijk baar met Cyanogenmod kaal. geen gapps.
of Amazon ( heb je wel die Amazon er op)
dan heb je een geheel standaard Android OS waar je kan bellen sms foto's maken, de meest standaard dingen die elke tellefoon kan .
Men berijpt totaal verkeerd wat opensource is voor een Android telefoon.
Android zelf is 100% open

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 26 april 2014 12:56]

Voor al die apps van Google die je aanhaalt zijn alternatieven. Plus, Google heeft altijd gezegd dat het mixed source zou zijn. Ik mis dus wat nu eigenlijk exact het probleem is, anders dan de wens dat Google niet aan je mag verdienen.

Dat Arstechnica stuk is geschreven door iemand die kennelijk van mening is dat Android van voor tot achter Open Source moet zijn en blijven. Dat is een mooie gedachte, maar dat is nooit de bedoeling, belofte of wat dan ook van Google geweest.
Dat zegt de auteur helemaal niet. Hij constateert wel dat Google steeds meer controle over Android neemt door de open source componenten niet of nauwelijks door te ontwikkelen, ten faveure van hun eigen varianten en dus de play services.
Het artikel is gebaseerd op bias en non-argumenten. Er wordt maar aangenomen dat het artikel klopt, maar dat is gewoon niet waar. Aan Android wordt zeker wel door ontwikkeld. Hooguit minder aan de componenten die gebruik maken van de Google Cloud-services, maar dat wilde je toch al niet.
Overigens, iOS en WP zijn 0% open source.
Windows Phone en Windows bevatten beide open source code, dingen zoals WinJS zijn tegenwoordig gewoon vrij beschikbaar op GitHub. iOS bevat dan weer delen van Webkit, wat ook open source is. Je zou je toch echt eens moeten verdiepen in deze besturingssystemen voordat je dat soort uitspraken maakt.

Daarbij doet het er niet echt toe wat de andere platformen nu wel of niet zijn, het gaat er hier om wat Android is, en Google Android is een hoop, maar zeker niet proper open source.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 26 april 2014 10:53]

Google heeft ook nooit gezegd dat hun versie geheel open is/zal zijn. Aosp is dat wel, maar dat is niet de Android versie die op telefoons staat.

Niets belet je echter om zelf je 100% open versie te ontwikkelen.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 26 april 2014 11:48]

Daar gaat het ook niet om, het gaat om calvinturbo's reactie, waarin hij zegt dat het Google Android volledig open source is en dat de meegeleverde standaard apps daar niks aan veranderen, wat dus volledig fout is.
juist ze bevatten 0.1% opensource :+
van de 1ne app kan je toch haast niet noemen dat ze open zijn of wel?
WinJS en Webkit zijn aanzienlijke delen van respectievelijk Windows (Phone) en iOS. Je lijkt het een beetje te onderschatten waarvoor die platformen worden gebruikt in hun OS.
Ik heb WinJS op GitHub even bekeken. Wil je werkelijk beweren dat dat Zipje van minder dan 2 megabyte, een *aanzienlijk* deel van de Windows Phone is? Ga je werkelijk beweren dat Windows Phone niet meer is dan dat?

Op de totale codebase is WinJS een druppel op de gloeiende plaat. Daarmee is absoluut geen Mobiel OS je maken. Iets wat met de OSS versie van Android absoluut wel kan.

Het enige wat je dan mist zijn de API's en services die een diepere integratie hebben met de clouddiensten van Google. En laten die nu ook niet te zoeken hebben in een *Open Source Software* variant van Android. Want het zijn juist die cloud diensten die zo closed zijn als maar kan.

Webkit is niet veel anders. beweren dat Webkit een aanzienlijk deel is van iOS getuigt van heel weinig inzicht van de complexiteit van een OS en een applicatie landschap op een OS. Webkit is daarin een hooguit een stukje op de presentatielaag. Ik denk dat de open source Kernel van iOS alleen al minimaal een honderdvoud aan coderegels bevat.
Ik heb WinJS op GitHub even bekeken. Wil je werkelijk beweren dat dat Zipje van minder dan 2 megabyte, een *aanzienlijk* deel van de Windows Phone is? Ga je werkelijk beweren dat Windows Phone niet meer is dan dat?
Dat WinJS maar 2 MB groot is wil niet zeggen dat het geen aanzienlijk deel is van Windows Phone. WinJS is het framework waar ALLE default Windows Phone applicaties en interfaces mee zijn opgebouwd. Da's wel een enorme druppel op je gloeiende plaat.
Feit is dat je met het WinJS *NEVER NOOIT* zomaar een mobiel OS kan bouwen. Het is een sukje presentatielaag, meer niet. De OSS versie van Android *IS* een volledig functionerend mobiel OS, inclusief kernel, presentatielaag, securitylaag en communicatielaag.

Dat is een stevig verschil. Hoe stevig je je druppeltje WinJS ook probeert op te poetsen.

Ik ga hier verder niet meer op happen. |:( Het is me duidelijk dat je nog nooit serieus bezig bent geweest met grote automatiseringsprojecten. Je reactie getuigt niet van enige realiteitszin.
Dus jij meent dat aosp niet meer dan een kernel is? Misschien moet je toch eens nazoeken hoe dat in het echt is.
Well played Google... Learned from MS Cortana's API
Wat me mateloos irriteert is dat de Android stemherkenning enkel fatsoenlijk online werkt. Heb je even geen 3G (in een tunnel ofzo) of zit je in het buitenland, en het werkt niet meer. Het schijnt dat Cortana wel offline werkt?

(edit: je kan de pakketten wel downloaden, maar alsnog werken de commando's alleen als de telefoon online is).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 april 2014 12:44]

Je kan de stemherkenning packages ook downloaden hŤ, ben je niet afhankelijk van je verbinding

Google Instellingen -> Zoeken en Now -> Spraakinstellingen -> Offline spraakherkenning
Dan nog werkt hij niet als je toestel offline is. Spraakherkenning echter wel. Je toestel *moet* online zijn. Hier is in Xposed framework modules wel een addon voor te downloaden. Maar toch.
Ja voor Now heb je het inderdaad nodig, ivm online search, opzich niet zo vreemd :/
Nou. Voor reminders wat niet zo vreemd is. Want het is lokaal in keep. :/
Dat vind ik op zich nog niet eens zo heel erg, wat mij meer irriteert is dat er nog steeds geen ondersteuning is voor de nederlandse taal. Ik zou graag gebruik willen maken van de spraakfuncties (met name in de auto) echter heb ik geen zin om mijn toestel op amerikaans engels te zetten alleen om dat in het engels tegen dat ding te kunnen praten.
Zelfde hier en ik heb de pakketten gedownload etc. Toch snapt mijn telefoon er geen hol van als ik iemand probeer te bellen. Speech to text gaat dan weer wel aardig.

Close but nog cigar yet...

Ik ben er nog niet achter of het aan google ligt, of aan samsung trouwens. Maargoed, hwerken doet het niet.
probleem voor veel mensen die engels niet als native language hebben dat hun accent ook nog wel eens problemen wil geven. bij een beetje achtergrond geluid icm mijn accent snapt mijn telefoon niks van mijn spraak commando's dan is na 3x proberen de lol wel eraf en werkt het veel sneller om de opdracht gewoon handmatig uit te voeren. maar grote kans dat het nog wel een tijd zal gaan duren voordat nederlands volledig ondersteun word aangezien wij maar een klein land zijn.
Spraakherkenning in alle apps lijk mij een logische volgende stap. Alleen vraag ik mij toch soms af hoeveel mensen dit gebruiken.
Wat ik wel raar zou vinden is dat de home knop zou verdwijnen.
Dat vraag ik me ook af. Spraakherkenning is leuk om even mee te spelen maar voor gewone taken is "handmatig" bijna altijd nauwkeuriger en sneller.
Je hoort ook niemand in het openbaar commando's geven aan z'n telefoon. Dus, wie gebuikt spraakherkenning regelmatig?
OK google werkt niet in het Nederlands...dat zal de oorzaak wel zijn zeker?
Ik gebruik het soms in de auto. maar idd, op de trein ga je zo iets niet doen :-)
Ik gebruik spraakherkenning als ik in de auto zit en ff iemand moet bellen als ik gebruik maak van navigatie. In mijn ogen is het niet iets wat leuk is om mee te spelen, voor meerdere doeleinde is het erg handig.
Dit zijn nog geruchten en bovendien duurt het nog maanden volgens de source voordat dit gereleased wordt. Die homeknop zal vast wel goed komen.
Toch wel ironisch om te zien dat Google voor het eerst achter de feiten aanloopt met hun concurrent. Heb al sinds de release van wp8.1 preview Cortona draaien en moet zeggen dat het echt super draait.

Hopelijk zorgt Google voor hun gebruikers de mogelijkheid om in te stellen welke plekken Google now mag kijken, want op dit moment scant het gewoon heel je telefoon. Iets wat je in deze tijd gewoon niet wilt. Iets aan of uit zetten is in mijn ogen niet de oplossing.

Daarnaast mogen ze de naam Android die Google gebruikt wel eens van naam veranderen, zo open zoals Android was sinds de eerste build release zijn ze allang niet meer. Het is tegenwoordig allang niet meer opensource en gratis, bedrijven moeten erg gewoon voor betalen.

[Reactie gewijzigd door vali op 26 april 2014 10:56]

Hopelijk zorgt Google voor hun gebruikers de mogelijkheid om in te stellen welke plekken Google now mag kijken, want op dit moment scant het gewoon heel je telefoon. Iets wat je in deze tijd gewoon niet wilt. Iets aan of uit zetten is in mijn ogen niet de oplossing.
......
? dat kun je al instellen weet niet waar jij kijkt .

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 26 april 2014 13:03]

Dus het is mogelijk om te bepalen met de Google now settings tussen welke apps Google now mag inzien ?
je kan kiezen voor ,

Zoeken op telefoon->
Apps (namen van apps die geinstalleerd zijn ) anders kan je ze niet open maken lijkt me
bladwijzers en geschiedenis
conacten
playbooks
play movies
play music

Pririve->
woonwerk verkeer
locatie
google.nl of com

en nog een aantal settings

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 26 april 2014 13:42]

Dat heb ik inderdaad ook gezien, maar niet specifiek dat hij geen data uit een app kan inzien. Het openen of niet openen is namelijk iets anders.
naar my weten gruikt google now geen data van een app die je zelf geinstallerd hebt , well conacten,alarm, agenda.
maar iets van playstore dat ik geinstalleerd heb , nooit tegen gekomen.

zelf als ik naar alle kaart soorten kijk is het meer internet info of standaard apps zoals agenda call alarm voor de rest zie ik niets wat met een app te maken heeft

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 26 april 2014 13:57]

Aah okť duidelijk. Ik had de gedachten dat dit wel mogelijk was met Google now, sinds Cortana het wel namelijk heeft. Je kan namelijk met Cortana en Google now inchecken met Facebook. Deze data kan Google now en Cortana opslaan en dan is het wel fijn dat je dit kan uitzetten.

Zo zijn er nog vele mogelijkheden hoe ze aan privť gegevens kunnen komen en ik als gebruiker wil dit nog wel in de hand hebben.
Ze hebben zo te zien schrik van Cortana. :) Ook de interface doet zeer veel denken aan Windows Phone, kijk alleen al maar naar die "check"-knop, komt me nogal bekend voor... Anyway, de aanpassing van de knoppen baart me een beetje zorgen, zeker geen verbetering voor UX. Waarom zou je in godsnaam de homeknop vervangen door een zoekknop en je home verbergen in de app switcher?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 26 april 2014 10:40]

Ik denk niet echt dat dit vorige week ontwikkeld is na het uitbrengen van Cortana. Google is volgens mij innovatief genoeg, misschien wel het meest innovatieve technologie bedrijf die we op dit moment hebben dat deze wel zelf weten voordien naar waar ze willen en wat ze willen doen. Ik zou eerder zeggen dat cortana eerder een kopy en verder bouwde op Google now en siri. Gewoon elementen van bijde samen voegen en beter zijn. En dan 3 jaar op dat product teren en hopeloos achter blijven op de rest. Ik kan natuurlijk verkeerd zijn maar Larry Page had vorig jaar op Google I/O al aangegeven dat Google zich niet bezig houd met kijken naar de competitie en die gewoon te kopiŽren.
Page had vorig jaar op Google I/O al aangegeven dat Google zich niet bezig houd met kijken naar de competitie en die gewoon te kopiŽren.
Maar dat doen ze dus wel gewoon (neem maar eens een kijkje naar Android pre-iOS en post-iOS). Net als ieder ander bedrijf.

Er gaan al verschillende maanden de geruchten over hoe Cortana precies zou werken en wat er allemaal mee mogelijk zou zijn. Het is dus gewoon best mogelijk dat Google zich daardoor heeft laten beÔnvloeden. Cortana zelf bevat ook verschillende elementen die bij zowel Google Now en Siri ver te zoeken zijn, zoals diverse privacy features.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 26 april 2014 10:59]

Microsoft heeft al jaren geleden gezegd dat ze pas tellme gaan vervangen als ze vinden dat het echt toegevoegde waarde heeft.

Als je met Cortana werkt merk je dat het niet een copy is van Google now en Siri maar een product dat gewoon vele stappen verder is. Nu is het aan Google en Apple om hierop een antwoord te geven.
Page had vorig jaar op Google I/O al aangegeven dat Google zich niet bezig houd met kijken naar de competitie en die gewoon te kopiŽren
Dat is gek, ze kopiŽren (net als ieder ander bedrijf) nog steeds dingen van hun concurrent.

[Reactie gewijzigd door vali op 26 april 2014 12:33]

Grappig, het begint bijna op WP te lijken wat betreft de simpelheid van het uiterlijk. Maar als dit er in komt zet ik het lekker uit, geen mobiel die steeds meeluistert voor mij ;)
Het is jammer dat er geen device manager is. Anders had ik op mijn tablet de microfoon uitgezet. Tenzij iemand daarvoor een truc weet?
Ik zit op MIUI, en daar kan je per app instellen wat ze wel of niet mogen. Ik heb alleen wel het idee dat je daar lang niet alles ziet wat ze doen, maar het is beter dan niets.
Wat mij vandaag opviel on dat als ik van beneden swipe dan op voice klik er een muziek noot verschijnt. Klik ik daar op blijkt hij het liedje dat ik hoor op de radio te herkennen! Cool, geen app meer voor nodig dus. ( zat er vast al een tijd in, maar viel me vandaag pas op).
Yep, overgenomen vsn Windows Phone. Zit er nog niet zo lang in. Denk dat je een Windows Phone gebruiker moet zien hoeveel google 'overgenomen' heeft van Windows Phone.
Als je dat van Windows Phone en Android weet is het vervolgens weer grappig wat iOS de laatste tijd overgenomen heeft.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 26 april 2014 13:37]

ik zit met een note 3 ik vraag me dan af of Samsung van s voice afscheid zou gaan nemen en "ok google" overal implementeert aangezien ze samen een deal hebben gesloten.
Allemaal leuk en wel maar de Nederlandse ondersteuning in Google Now is maar povertjes... Ja, trefwoorden opzoeken lukt, maar dat is het ook.
Er is nog zoveel ongebruikt potentieel in die voice recognition. Een aantal dingen die vrij logisch zouden zijn om per voice command te doen:
"OK Google turn off Wifi" - doet niks
"OK Google set Data Connection to SIM2" - werkt niet
"OK Google call Harry on SIM2" - werkt niet
"OK Google turn on Bluetooth and connect to car kit" - werkt niet
"OK Google play album Pleasure Man by GŁnther" - werkt niet
"OK Google read to me my RSS headlines" - werkt niet
"OK Google read to me this web page" - werkt niet

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 april 2014 12:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True