Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

De apps en het ecosysteem dat Samsung heeft ontwikkeld voor zijn Android-telefoons uit de Galaxy-serie worden volgens onderzoek nauwelijks gebruikt. Galaxy-bezitters zouden veel meer tijd besteden binnen de Google-apps.

Dat stellen analisten van onderzoeksbureau Strategy Analytics. Met behulp van zijn AppOptix-app en een achterliggend consumentenpanel hebben zij het mobiele gebruik van Samsung Galaxy S3- en S4-bezitters in kaart gebracht. Daarbij werd door AppOptix gemeten hoeveel minuten een gebruiker maandelijks een bepaalde app gebruikt.

Uit de cijfers blijkt dat de diverse apps van Samsung niet tot nauwelijks worden gebruikt. Zo besteden gebruikers gemiddeld 6 seconden per maand aan ChatOn, een chatapplicatie met soortgelijke functionaliteit als WhatsApp. Ook Samsung Link en Group Play, die door Samsung vaak worden voorgeïnstalleerd op Galaxy-mobieltjes, scoren zeer slecht, terwijl ook de softwarewinkel Samsung Apps nauwelijks lijkt aan te slaan. De apps S Memo en S Voice doen het iets beter, waarbij bezitters van een Galaxy S4 de Samsung-apps gemiddeld iets meer gebruiken.

Google, dat zijn apps op vrijwel alle Android-telefoons heeft staan, scoort aanmerkelijk beter. Zo wordt er maandelijks tot bijna 3,5 uur doorgebracht op YouTube en ook de Google Play Store kan gebruikers tot gemiddeld een uur per maand interesseren. Google Search is goed voor ongeveer een half uurtje.

Gemiddeld brengt een Galaxy-bezitter slechts 0,6 minuut door op de apps van het Android-platform van Samsung, tegenover iets meer dan een uur op de diverse Google-apps die zijn onderzocht. De onderzoekers concluderen dan ook dat het Samsung niet lijkt te lukken om Galaxy-gebruikers naar zijn eigen ecosysteem te lokken, ondanks de standaard aanwezigheid van zijn software op zijn populaire Galaxy-mobieltjes.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Ik ben benieuwd welke vergelijkingen er zijn gemaakt. Een secundair chatprogramma wordt natuurlijk minder dan een youtube gebruikt. Dat is een filmpje kijken vergelijken met een kort berichtje sturen.

Ik hoop verder wel dat Samsung (en de andere fabrikanten) hier iets mee doen en stoppen met al die nutteloze troep apps in hun telefoons te stoppen. Laat de gebruiker zelf kiezen!
Beetje raar dat je bericht offtopic is gezien het type app heel relevant is, ik zou het wel eens 1:1 willen zien, dus chatON vs Hangouts bijv...

En niet de hele berg Samsung Apps vs de hele berg Google Apps...

Evengoed verliest Samsung dan natuurlijk dik, maar de vergelijking is nu extra oneerlijk gemaakt lijkt wel, en waarom? Als Samsung toch wel verliest :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 april 2014 17:24]

Alsnog is het gebruik van Google Talk / Hangouts dan wel hoger dan ChatON lijkt mij, omdat er best veel mensen Google Talk gebruikten vroeger. Of dat nu nog zo is met Hangouts durf ik niet te zeggen, in mijn omgeving wel maar dat is natuurlijk niet representatief :)
Dat weet ik ook, en zeg ik ook gewoon, maar dat is WEL een eerlijke vergelijking itt nu :)
en stoppen met al die nutteloze troep apps in hun telefoons te stoppen. Laat de gebruiker zelf kiezen!
Eh, dat doen ze kennelijk ook? Daar gaat het hele artikel over.
Toevallig had mijn vrouw (met een Note 2) het er vanochtend nog over. Er staan heel veel apps op mijn telefoon die ik nooit gebruik!
Ik ben benieuwd welke vergelijkingen er zijn gemaakt. Een secundair chatprogramma wordt natuurlijk minder dan een youtube gebruikt. Dat is een filmpje kijken vergelijken met een kort berichtje sturen.

Ik hoop verder wel dat Samsung (en de andere fabrikanten) hier iets mee doen en stoppen met al die nutteloze troep apps in hun telefoons te stoppen. Laat de gebruiker zelf kiezen!
En ook waar? Samsung is meer geintegreerd in de koreaanse samenleving dan de europeesche, kan zo zijn dat die in Korea dus wel gebruikt worden, omdat t miss al op de markt was voor whatsapp er populair werd..en dan heb dus scheve statistieken....
Die hele Samsung bloatware is ook gewoon slecht, het werkt niet prettig en is traag. Daarbij zijn de "Google" apps natuurlijk een stuk herkenbaarder van vorige telefoons, vrienden/familie, etc.

Maar ik doe bijvoorbeeld ook helemaal niks met de standaard meuk die op mijn HTC One is meegeleverd, ik denk niet dat dit alleen Samsung related is.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 23 april 2014 17:11]

De vraag is dan ook waarom mensen het blijven kopen. Er komt niemand in de buurt van de verkopersaantallen van Samsung, terwijl er zat vergelijkbare of betere alternatieven zijn. Doen ze toch goed qua marketing.
Omdat iedereen een Samsung koopt en vooral mensen die weinig van smartphones afweten, gaan daar op af :) Je moet sterk in je schoenen staan (en veel van de materie afweten) om tegen 80% (?) van de markt in te gaan :)

Maar goed, wat Samsung mee levert is bij vlagen leuk, maar veruit de meeste apps zijn compleet overbodige gimmicks. Het lijkt vaak meer bedoeld om te laten zien wat er allemaal voor sensors (e.d.) in de telefoon zitten, terwijl andere app-bouwers juist kijken wat handig zou zijn in het dagelijks gebruik.

Samsung ChatOn, Samsung Link, Samsung Hub. Samsung WatchOn... Ik ken niemand die deze programma's gebruikt. Heb er ook nog nooit van gehoord, maar even snel scannend krijg ik het idee dat er prima alternatieven voor zijn.
Niet te snel iedereen over één kam scheren. Ik heb bewust een Note 3 gekocht om een aantal redenen en ben er zeer tevreden mee. S Memo & Voice zijn prima apps. De S Pen is een geweldige toevoeging. Van de bloatware merk ik helemaal niks.
En als je het niet wilt, moet je het niet kopen. Maar kennelijk zijn heel veel mensen het dus niet met je eens.
Niet te snel iedereen over één kam scheren.
Waar scheer ik iedereen over een kam? Met "iedereen heeft een Samsung" chargeer ik overduidelijk, maar als je naar het marktaandeel in Nederland kijkt (bijvoorbeeld), blijkt wel dat bijna de helft van de Nederlanders met een Samsung rondloopt.
Ik heb bewust een Note 3 gekocht om een aantal redenen en ben er zeer tevreden mee. S Memo & Voice zijn prima apps. De S Pen is een geweldige toevoeging. Van de bloatware merk ik helemaal niks.
Grappig, de reviews spreken dat tegen. Zelfs een krachtig apparaat als de Note 2 10.1 heeft last van haperingen door de bloatware van Samsung. Bovendien noem je nu net de apps die ik niet noem: de apps die bedoeld zijn voor je pennetje bijvoorbeeld. Daarvan zie ik ook het nut nog wel in, maar daartegenover staan talloze apps die je niet of nauwelijks gebruikt. Ik heb ook nooit beweerd dat ze allemaal ruk zijn.
En als je het niet wilt, moet je het niet kopen. Maar kennelijk zijn heel veel mensen het dus niet met je eens.
Als je het nieuwsbericht leest zijn juist veel mensen het wel met me eens. Het hele punt is nu juist dat 0,niks van de tijd met de door Samsung ontwikkelde apps gebruikt wordt, terwijl de meeste tijd met Facebook en Google-apps gewerkt wordt. Hoezo zijn heel veel mensen het dan met me oneens? Volgens mij bewijst het juist dat heel veel mensen het _wel_ met me eens zijn :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 april 2014 21:49]

Ik heb ook een Note3 en erger me bont en blauw aan de Samsung bloatware die niet te verwijderen valt. (TripAdvisor, Dropbox, Evernote, SamsungGO, WatchOn, ChatON, SamsungHub, GroupPlay, Story Album, S-Health, Samsung Link, S-Translator)

Alleen de S-pen en S-Planner gebruik ik, alle andere bloatware wil ik weg.
Maar het houdt niet op bij de apps, als ik mijn telefoon een factory-reset geef (wat tot mijn ergernis nodig is na elke OTA "Security Policy Update" van ze) kan ik tientallen schermen af om zinloze, onnozele features uit te schakelen. Dat is :( en :(

Je moet eens kijken naar de absurde rechten die WatchON bijvoorbeeld vergt. Die app staat er niet om de gebruiker te helpen, die staat er op om Samsung een voet tussen de deur te geven om met mijn apparaat te doen wat ze willen.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 24 april 2014 09:35]

Bloatware en 'nutteloze' features hoef je niet te gebruiken natuurlijk. Die reeks met features is naar mijn idee alleen om in directe vergelijkeningen wat extra dingen te tonen. Persoonlijk heb ik ook liever 5 features die ik niet gebruik, dan 1 feature die niet mogelijk is op andere toestellen.

Mensen kopen een Samsung omdat ze, zeker een aantal maanden naar de launch, een prima prijs/kwaliteit verhouding hebben. De prijs van een HTC One heeft bijvoorbeeld altijd hoger gelegen dan die van een S4. Henk en Ingrid geven niet zo om wat metaal...

Daarnaast zal de marketing oftewel naamsbekendheid ook wel meewerken, maar ja, als Samsung echt rommel zou verkopen kan je onmogelijk jaar op jaar betere verkoopcijfers hebben.
De vraag is dan ook waarom mensen het blijven kopen. Er komt niemand in de buurt van de verkopersaantallen van Samsung, terwijl er zat vergelijkbare of betere alternatieven zijn. Doen ze toch goed qua marketing.
het is gewoon in de mode.
de samsung galaxy reeks en vooral de s reeks daar tussen.
heel veel mensen gaan nu nog 500-600 euro uitgeven aan een note 3 terwijl je de oneplus one al een heel stuk goedkoper hebt.
als er een enquete ofzo zou zijn zouden we eigenlijk zien dat waarscheinlijk de samsung telefoons veel minder populairder zijn bij de tweakers leden dan mondiaal.
Ik ken mensen die in een telecom zaak werken en heb al gehoord van hun dat er zelfs al klanten zijn geweest die vroegen om een galaxy maar eentje van sony.
de gemiddelede mensen kijken niet naar de specs de meeste mensen hebben gewoon de redenering in hun hiofd dat samsung smartphones en iphone's goed zijn(kan kloppen) maar dat al de rest rotzooi is.
als je gewoon aan mensen op straat zou vragen wat de nexus 5 is denk ik dAt misschien 20% je het antwoord gsm zal geven.
en die weten dan weer niet wat voor een gsm.
dan nog een voorbeeld de samsung galaxy tab 3 ¤200 euro voor een tablet die gewoonweg op niks trekt er zijn mensen geweest die mij om mijn mening over de tab 3 hebben gebraagt ik heb gezegd dat ik de nexus 7 zou nemen en dat ze waarsheinlijk spijt zouden hebben van de aankoop van een tab 3 dus wat doen ze ze kopen een ipad mini.
Oneplus one is zoals thepillow86 zegt pas uitgekomen met een updated SoC.

Daarentegen Samsung heeft een goede support om zijn oude vlaggenschepen up to date te houden -> Note 2 heeft 4.3 en krijgt nog ook de 4.4 kitkat update.
Toestel is in GSM land toch redelijk verouderd..

Welk bedrijf doet dat tegenwoordig?? HTC niet iig.. (naar mijn weten ook nooit gedaan vanaf WM tijdperk)..

Samsung weet dondersgoed dat als ze die support niet zouden doen dat iedereen naar de concurrent gaat die het wel doet..
Chinese bedrijven doen het gewoon andersom.
Toestel goedkoop mogelijk op de markt brengen om zo te proberen te markt te penetreren (Huawei en nu Oneplus)..

Ik ben benieuwd hoe hun strategie uitpakt.
Oneplus one is zoals thepillow86 zegt pas uitgekomen met een updated SoC.

Daarentegen Samsung heeft een goede support om zijn oude vlaggenschepen up to date te houden -> Note 2 heeft 4.3 en krijgt nog ook de 4.4 kitkat update.
Toestel is in GSM land toch redelijk verouderd..

Welk bedrijf doet dat tegenwoordig?? HTC niet iig.. (naar mijn weten ook nooit gedaan vanaf WM tijdperk)..

Samsung weet dondersgoed dat als ze die support niet zouden doen dat iedereen naar de concurrent gaat die het wel doet..
Chinese bedrijven doen het gewoon andersom.
Toestel goedkoop mogelijk op de markt brengen om zo te proberen te markt te penetreren (Huawei en nu Oneplus)..

Ik ben benieuwd hoe hun strategie uitpakt.
ergens heb je wel gelijk over de chinese bedrijven maar volgens mij gaat oneplus een ander verhaal zijn.
oneplus zij het volgende over de software support : "the software support will continue as long as cyanogend inc. decides to support the device"
maar ja dat kan ik natuurlijk ook niet echt met zekerheid Zeggen.
Daarentegen Samsung heeft een goede support om zijn oude vlaggenschepen up to date te houden -> Note 2 heeft 4.3 en krijgt nog ook de 4.4 kitkat update.
Toestel is in GSM land toch redelijk verouderd..

Welk bedrijf doet dat tegenwoordig?? HTC niet iig.. (naar mijn weten ook nooit gedaan vanaf WM tijdperk)..
Sony bijvoorbeeld:
De toestellen die nu de update naar Android 4.3 ontvangen, zullen ook een update naar Android 4.4 (KitKat) krijgen. In ieder geval de Xperia Z, Xperia ZL, Xperia Tablet Z, Xperia Z Ultra en Xperia Z1 zullen de update naar de nieuwste versie van Android krijgen. De Xperia Z Ultra, Xperia T, Xperia TX en Xperia V zullen in ieder geval nog een update naar Android 4.3 krijgen.
Bron: http://androidworld.nl/ni...zr-en-de-xperia-tablet-z/

En word zelfs doorgetrokken naar 4.4.2
Born: http://www.ibtimes.co.uk/...blet-z-coming-may-1445302

Als je alleen al kijkt naar de Tablet Xperia Z, dit product zal dus voorlopig in totaal 3 updates hebben gehad.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 24 april 2014 07:39]

De oneplus one is pas zeer recentelijk uitgekomen, dus dat is niet echt een eerlijke vergelijking. Voor de rest ben ik het wel met je eens. Samsung levert zeker niet de beste toestellen.
Omdat het verder goede toestellen zijn en met CyanogenMod heb je al die Samsung bloatware niet.
Maar mijn volgende toestel wordt waarschijnlijk een Nexus.
Ik zou graag een optie zien om de Samsung apps wel of niet te (de-)installeren.
Maak er nooit gebruik van en het draait maar op de achtergrond..

Edit:

Ben net even ingelogd en ik moet nieuwe gebruiksvoorwaarden en privacy regels accepteren voor:

● Samsung Hub
● Samsung Music
● Samsung Video
● Samsung Books
● Samsung Games
● Samsung Apps
● ChatON
● Samsung Link
● Mobiel apparaat zoeken
● Samsung WatchON(Films&tv-programmas)

[Reactie gewijzigd door BitBooster op 23 april 2014 17:19]

WatchOn is overigens wel handig, dat kan je gebruiken om je TV via infrarood te bedienen haha.
Doe jezelf een plezier, en denk daar bij je volgende telefoon vantevoren aan. Er zijn Nexus-devices en Google Play-editions die niet "vervuild" zijn met andere software dan die van Google.
Ik heb zo'n telefoon gekocht, en ook zeker tussen de google apps zit 'vervuiling'
Op de Nexus5, heb je last van 'vervuiling' door software die en closed source die niet te verwijderen valt. Je hebt een echt kale open-source versie van android, AOSP, maar op de nexi zit google's vanilla versie van android.

Ten opzichte van de open-source versie van android heb je op vanilla:
  • De open source browser die vervangen is voor een google-browser.
  • De email-client is verwijderd en vervangen door gmail.
  • Op de achtergrond blijft play-services draaien.
  • De calender-app is verplaatst met die van google.
  • Automatisch zijn geinstalleerd de apps [GOOGLE] [Google instellingen] [Google+]
  • Naast de playstore zijn automatisch geinstalleerd: PLAY KIOSK, PLAY GAMES.
  • Google photo's
De helft van de apps is wel verwijderbaar, of verbergbaar, een gedeelte ook niet dus als je die googleware niet percé nodig hebt, is het moeilijk te stellen dat vanilla bloatware vrij is.

Telefoons met echte open-source versies van android, waar je als gebruiker zelf alle ongewenste software kan verwijderen zijn schaars in west europa.
Een gemiddelde distributie van Google's Vanilla is >2GB, CM versies zijn geïnstalleerd slechts 1/5e van dat.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 23 april 2014 17:33]

De open source browser is inderdaad vervangen, maar de email-client staat er gewoon nog steeds op hoor. Er zit een app Email en een app Gmail op.

M.b.t. Play-services heb je een punt, maar je hebt immers ook een telefoon gekocht met Google Play er op. Wellicht heeft de OnePlus One een optie zonder Play Services?

Apps voor toegang tot het eco-systeem van Google en ondersteunende diensten (denk aan Gmail) valt voor mijzelf niet onder de categorie bloat-ware. Behalve Google Play Store en Services en Search, zou je volgens mij alles moeten kunnen uitzetten.

Het liefst zag ik wat minder voorgeïnstalleerde apps. Bijvoorbeeld alleen de Play Services en Chrome browser. Dat is mijn inziens voldoende. Rest kun je downloaden via de Play Store, of benaderen via de Chrome Browser.
Het punt, dat je aanstipt over het ecosysteem van google zie ik als het grootste nadeel van android. Het is alles of niets.

Je kan niet kiezen voor slechts 1 app van google, je zit vast aan de hele suite, of je krijgt niets. Het zelfde met het beleid voor rechten in apps. Voor spelletjes, en andere ongein geldt als je je telefoon niet root. Slikken of Stikken. Je accepteert alle voorwaarden (incl het inzien van contacten, foto's of GPS) voor een spelletje, of kan het niet spelen. In plaats van dat je de zaken die jij niet noodzakelijk vind voor je game-play kan blokkeren.

Android is gegroeit en zo succesvol geworden, doordat je het volledig naar je eigen smaak kon specificeren en finetunen. Maar nu, google diensten op het OS steeds belangrijker worden, moet je daaraan steeds meer toegeven in MB's in geheugen en opslag, maar ook op privacy-vlak, want om de diensten heengaan op het platform kost ook steeds meer moeite.
Je hebt een goed punt. Android is wat mij betreft het nummer één mobiele platform geworden. Het is door de tijd gebruiksvriendelijker en mooier geworden en kan nog steeds helemaal naar je smaak geconfigureerd worden.

Maar: Ergens bekruipt me wel een naar gevoel als ik Hangouts, Google Maps, Google Drive , Google Keep, Chrome, Chromecast en agenda en contactensync constant onder de Google vlag gebruik. Het zijn gewoon goede apps en services, daar niet van maar het begint steeds meer een soort wurggreep te worden die constant aangetrokken wordt.
Niemand houd je tegen als je andere apps wilt gebruiken. Je kunt ook Dropbox, Evernote, Firefox etc. etc. gebruiken.

Google Drive, Keep en Chromecast staan er standaard niet eens op.

Ze leveren gewoon een compleet OS, iets wat elke andere fabrikant ook doet.
Je accepteert alle voorwaarden (incl het inzien van contacten, foto's of GPS) voor een spelletje, of kan het niet spelen. In plaats van dat je de zaken die jij niet noodzakelijk vind voor je game-play kan blokkeren.
Cyanogenmod beschikt over een privacy functie waarbij je per app kan zien hoeveel welke data hij opgevraagd heeft en kan je die data ook blokkeren.
Cyanogenmod, is wat dat betreft ook hét nieuwe open-source os om naar te verlangen. Door haar open-source karakter, en doordat code om functie, of gebruikersdoel wordt geschreven ipv ook in bedrijfsbelang, zie je dat veel innovatie code ook in dat OS zit.

CM heeft door de focus op de gebruiker en open-source karakter een hogere mate van lichtheid, aantrekkelijkheid en innovatie ten opzichte het 'vanille' broertje dat toch door datahonger een klein beetje begint te lijden aan overgewicht.
Dat geldt toch net zo goed voor iOS bijvoorbeeld?
Ik kan echt niet Apple's apps op iOS verwijderen, wat ik ook probeer (jailbreaken even uitgezonderd).
Dat is een nadeel van praktisch élk OS, niet enkel van Android.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 april 2014 17:48]

Het is wel logisch dat de opensource browser vervangen is, want die biedt geen meerwaarde tegenover Google Chrome.
Chromium is echter overigens ook open-source (oftewel, Google Chrome is voor 99% open-source).

Bij de e-mail app geldt dat je met de normale e-mail app ook IMAP, Microsoft Exchange etc kan benaderen, met de Gmail app kan je alleen Gmail benaderen.
Daar is dus een meerwaarde.
De Google apps zijn de core van het Google Android OS.
Wat is daar vervuiling aan?
De meeste mensen gebruiken immers de calender, e-mail, browser, galerij (foto's app) enzo wel. Play Services is nodig vanwege API's.
Allereerst wil ik zeggen, dat android apps inderdaad heel functioneel kunnen zijn, en dat google een traditie heeft om apps heel gebruiksvriendelijk en goed te ontwerpen. Dus ik kan mij vinden in het het punt, dat veel gebruikers in ieder geval een gedeelte van de apps functioneel kunnen vinden.

Maar vervuiling kun je op 3 manieren zien.
  • Vervuiling van het idee achter android.
  • Vervuiling van het geheugen en processorkracht.
  • Vervuiling van de opslagcapaciteit.
Allereerst vervuiling achter het idee van android.
Android is begonnen als een open source project, iedereen kan er aan schrijven, eigen bijdragen leveren en zo het product verbeteren. het waren niet commerciele belangen, maar juist het open en innovatieve karakter dat het platform hebben grootgebracht.
Door google's strategie, is steeds minder code, die je krijgt op je telefoon open source, en wordt een steeds groter gedeelte gesloten, niet alleen gesloten, maar op het platform, lijkt ook data verzameling/analyse een steeds grotere rol te gaan spelen. En voor mijn gevoel krijgt sinds de verwijdering en actief blokkeren van Appsop functies die je privacy beschermen krijgen minder kansen op het platform. Wat open was, wordt geslotener.

Vervuiling van RAM en CPU.
Ingebakken google-apps hebben ook wat nadelen met betrekking tot ram en cpu gebruik. Op een oude android, heb ik laatst ondervonden dat als je G-apps niet update, ze niet meer functioneel zijn doordat ze centraal kaltgesteld worden. En als je ze wel update, gebruiken ze meer ram, en cpu-kracht. Dit maakt telefoons onwerkbaar traag, zeker in vergelijking met andere os'en. Die zuiniger zijn met en restricties plaatsen op ram-gebruik.

Vervuiling van opslagcapaciteit.
De google suite wordt steeds groter, en het kan best zijn dat een aantal apps wel belangrijk voor je zijn. Maar er komen steeds meer frutsels bij als KIOSK, PLUS, G-instellingen, PLAY GAMES, die wel automatisch geinstalleerd worden, maar die niet of moeilijk te verwijderen zijn.

Aan de andere kant, zijn alle 3 soorten van vervuiling, soorten waar je je niet percé aan hoeft te storen. Zeker niet als je een telefoon hebt met voldoende capaciteit, of als je behoefte hebt aan alle google diensten. Dan kun je het als prettig ervaren dat je alle nieuwste mogelijkheden gepushed krijgt.
Ik zelf houdt wat minder van dit stikken of slikken beleid, en waardeer zaken als CM. Dat wel haar open-source karakter in stand houdt, en gebruiker zelf controle geeft over wat er wel of niet draait op zijn of haar toestel.
Je hebt zeker gelijk op sommige punten, maar ik zou me niet te druk maken erover.
Denk aan App Ops, volgens geruchten / lekken van Google medewerkers komt dat terug en dan voor gebruikers. De vorige App Ops in 4.3 was immers eigenlijk alleen voor intern gebruik bij Google.

Wat andere apps zoals PLUS, KIOSK, G-instellingen en PLAY GAMES betreft; ik weet niet of je het als bloatware moet zien.

Het hoort immers bij het (Google) Android OS en bij bloatware spreken we vaak over apps die de fabrikant meelevert bij bijv. Touchwiz, die providers meeleveren of die een fabrikant meelevert bij Windows op een laptop.

G-instellingen hoort bij Google Play Service dus is sowieso geen bloatware.

Play Games heb je nodig voor games om online te spelen (volgens mij..).

Kiosk is inderdaad een app die je niet nodig hebt, maar toch wel heel handig kan zijn. Of het ook daadwerkelijk veel wordt gebruikt, geen idee. Dit zouden ze misschien alleen via de Play Store moeten leveren, dus niet ingebakken op je apparaat.

Google+ kan je gebruiken om bijvoorbeeld je locatie te delen met vrienden zoals je dat met een ingebouwde app in iOS ook kan doen.
De vraag is dan of dit bloatware is of niet..
Ik kan me niet voorstellen dat dit (Google+ bijv) de telefoon vertraagd, omdat het alleen meedraait in de achtergrond als je er daadwerkelijk gebruik van maakt, maar voor andere Google apps durf ik dit niet te zeggen.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 23 april 2014 18:12]

die niet "vervuild" zijn met andere software dan die van Google.
Is redelijk duidelijk toch?
Natuurlijk enigzins waar, maar de meeste consumenten willen graag Google services hebben. Google Play Store is de grootste en veel Play diensten worden door veel andere apps gebruikt.

Zelf zou ik Google apps geen 'vervuiling' noemen. Eerder 'volledig'. Echt clean Android mist dingen die ik van een smartphone verwacht en ik denk dat vele dat met mij eens zijn. Waarom zouden anders zoveel mensen die toch al (bijv) CM op hun toestel hebben, alsnog de Google apps installeren?

Overigens heb ik gewoon een stock email app op mijn Nexus 5 (en heb ik de AOSP browser er zelf terug op geknutseld, ik haat de textscaling van Chrome Mobile).
Ik kan het apparaat ook gewoon rooten en een rom erop zetten zonder die ellende. Kan ik tenminste het device van mijn keuze kopen en ben ik niet 'gebonden' aan een Nexus. Dat is toch de hele leut bij dat Android gedoe? Rooten en klets er een andere rom op.
Jep of je root en gooit de bloatware weg uit /system/apps
Werkt prima hoor, zolang je niet zaken weggegooid die het systeem nodig heeft :)
Sorry, maar als Nexus 5 gebruiker ben ik zwaar teleurgesteld in de "kale" Android die erop draait. Het mist een hoop van de finesse die bijvoorbeeld in HTC Sense zit. En toch staat het vol met allerlei Google, zoals een zoekbalk die op iedere homepage veel ruimte inneemt en niet te verwijderen is. Google Talk, dat waardeloos is voor SMS en heel veel dataverzameling.

In de oude Sense op de One S zat ook wel wat bloat (TuneIn Radio etc). Maar stock Android is niet een kaal OS.

Samsung spant de kroon met heel veel nutteloze zooi. Daar schrok ik wel van op de Note 10.1, ook hoe traag het apparaat daarvan werd.
Er is nog geen oplossing voor digitizers zoals de S-pen op een stock Android.
Ik zie het nut er ook niet van in een eigen store, laat ze zich bezig houden met snelle updates en langere support voor de toestellen, lijkt me beter.
Wat denk je dat het nut is van zo'n store en apps? Geld verdienen en zo min mogelijk afhankelijk zijn van Google. Samsung wil een eigen eco systeem want een eigen eco systeem zorgt ervoor dat je klanten minder snel overstappen naar een ander merk. Samsung zit met android aan het kortste eind van de stok natuurlijk. Als een klant morgen overstapt naar HTC of Sony dan heeft Google daar totaal geen last van want de klant blijft gebonden aan het eco-systeem van Google. Samsung wil dus dat klanten niet kunnen overstappen omdat ze dan oude en vertrouwde apps zouden missen. Probleem bij Samsung is dat ze geen eigen visie hebben. Het zit gewoon niet in hun dna dus komen ze af met stomme apps en features waar niemand wat aan heeft.
Dat ze dan hun eigen OS maken, dan zijn ze niet afhankelijk van google (kijk naar Apple).
Samsung moet óf Google ditchen en hun (Samsungs) eigen apps en bijbehorende store pushen, óf met Google blijven werken, maar dan wel hun (Samsungs) eigen meuk eraf.
Eens, maar ik mag toch hopen dat ze niet Google ditchen.
In mijn ervaring werken de Google varianten van apps toch vaak beter dan de Samsung varianten, op een enkeling na misschien.
Nou ja. Ik kan me voorstellen dat Samsung meer vrijheid wil, dan wat Google je 'biedt'.
Om dan uiteindelijk op zichzelf verder te gaan en dan ook nog een schijntje kans te kunnen maken, heeft Samsung er baat bij dat het een aantal apps meelevert, die een alternatief voor de Google Apps zouden kunnen zijn. Dan worden deze alvast een beetje getest.
Het is wel geinig dat Samsung z'n eigen apps en dingetjes als USP ziet, maar dat schijnbaar de klant er geen boodschap aan heeft. In mijn specifieke geval is dat USP juist de reden om helemaal geen Samsung telefoons meer te kopen. Niet te verwijderen crapware, het is nog erger dan die bloatmeuk die je bij een laptop er "gratis" bij krijgt. Want in het laatste geval kan je het in elk geval nog uninstallen.

En dan heb je wel de custom roms, maar ook op dat gebied is Samsung waardeloos gezien het feit dat ze alles potdicht houden.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 23 april 2014 17:21]

En dan heb je wel de custom roms, maar ook op dat gebied is Samsung waardeloos gezien het feit dat ze alles potdicht houden.
Waardeloos? Daarom heeft elke S versie de meeste custom roms van alle android telefoons :P

Je hebt 3 groepen custom roms, die gebaseerd zijn op Samsung roms (maar dan vaak zonder bloatware, maar alles werkt nog perfect, en je kan ook de Samsung apps die je wel wilt installeren), gebaseerd op de Google Play Rom (dat is als je helemaal niks van Samsung wilt, maar alles werkt wel perfect), en de AOSP/CM roms waar vaak nog het 1 en ander aan mankeert (en die zeuren dat Samsung potdicht zit)...

Dus ja 1 optie is niet zo geweldig maar die andere 2 lossen jouw probleem al lang en breed op, maar goed je zal wel geen Sasmung hebben want anders had je het kunnen weten, dat je nu een niet bestaand probleem aankaart :) Maarja je zal de jongens van CM wel naroeptoeteren...
Ik heb een S3 en draai Omnirom. De Google Play rom voor de S3 is me overigens niet bekend, mocht je een link hebben, graag... :)

Dat de AOSP roms niet even goed werken als ze kunnen, zeker mbt hardwareondersteuning is in jouw optiek wellicht gezeur, maar maakt het niet minder een feit.

Dat er voor S modellen zoveel roms zijn heeft overigens weinig te maken met ondersteuning van Samsung natuurlijk. De S modellen zijn erg populair en dat maakt het voor custom rom bakkers aantrekkelijk, want een grotere doelgroep voor je rom. Een causaal verband tussen verkoopcijfers van een toestel en custom roms voor dat toestel kan je snel aantonen, zo vermoed ik.
Niet zo gek, ik heb hier ook een Samsung device, iedere service die Google bied (store, voice input, zelfs email) hebben ze nagemaakt, en geen van alle is een verbetering.

Persoonlijk heb ik na iets van 2 weken alle samsung apps (voor zover mogelijk) weggegooid. Leuk detail; vervolgens was mn accuduur bijna verdubbeld.. (in een Galaxy Note 8.0) dus ik raad het iedereen aan!
Niet zo gek, ik heb hier ook een Samsung device, iedere service die Google bied (store, voice input, zelfs email) hebben ze nagemaakt, en geen van alle is een verbetering.
Het toetsenbord wel degelijk met het numerieke rijtje boven de letters :) En de quicktoggles in de statusbar die Google heeft gekopieerd zijn ook nog steeds beter (want ze zijn ten minste beheerbaar)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 april 2014 17:30]

Die google gekopieerd heeft? je bedoeld die Samsung gekopieerd heeft van CyanogenMod/MIUI. Net zoals dat ze dus ook alle Google apps proberen na te maken om maar een graantje mee te kunnen pikken van wat populair is.

Maar blijf vooral Samsung verdidigen in je posts.. :z