Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 190 reacties

Microsoft heeft tijdens een presentatie de langverwachte iPad-versie van Office onthuld. Daarnaast komt het bedrijf met zakelijke software waarmee bedrijven apparaten van werknemers met Android, iOS of Windows kunnen beheren.

Dat liet de kersverse ceo Satya Nadella weten tijdens zijn eerste productpresentatie voor Microsoft. Het bedrijf brengt Office uit als een applicatie voor de iPad en deze is vanaf vrijdagochtend te downloaden in de App Store. Het Office-pakket bevat Word, Excel en Powerpoint en zou qua functionaliteit vergelijkbaar moeten zijn met de desktopversie, aldus Microsoft. Wel heeft de iPad-versie een aangepaste interface die geoptimaliseerd is voor tablets.

Documenten die worden geopend met Office op de iPad moeten er hetzelfde uit zien als op andere apparaten. Het is ook mogelijk om samen aan documenten te werken, iets wat Microsoft al introduceerde bij zijn Office 365-dienst. Gemaakte documenten worden automatisch opgeslagen in de clouddienst OneDrive.

Volgens Microsoft komen er zowel gratis als betaalde versies van Office voor iPad. Het lezen van Office-bestanden is mogelijk met de gratis app, maar wie alle functionaliteit wil, zoals editing, moet ervoor betalen. Wie een abonnement heeft op Office 365 kan gebruikmaken van alle functionaliteit zonder extra te betalen.

Tevens kondigde Microsoft software aan die bedrijven kunnen gebruiken voor 'bring your own device'-toepassingen. De software-omgeving, die Enterprise Mobility Suite wordt genoemd, laat gebruikers hun apparaten registreren om toegang te krijgen tot bedrijfs-apps en -instellingen. Er is ondersteuning voor apparaten die Android, iOS of Windows draaien. De Suite is gebaseerd op bestaande zakelijke software van Microsoft, zoals het Azure-platform.

Microsoft Office voor iPadMicrosoft Office voor iPadMicrosoft Office voor iPad
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (190)

Lijkt mij persoonlijk erg onhandig om een brief te gaan tikken of scripties aan te passen op een tablet waar je geen muis op kan aansluiten. Dit vind ik namelijk het voordeel van mijn Surface RT (waar hij tevens gratis bij zit zonder office 365 abonnement). Voor tablet doeleinde is hij perfect (gamen, filmkijken en browsen) en kan er ook serieus achter werken.

Krijg persoonlijk al RSI cans als ik er naar kijk... Bedoel, niemand vind het toch fijn om een serieuze brief te gaan tikken en continu het scherm als muis te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door vali op 27 maart 2014 19:18]

Dat is zo en niemand zal vast een hele lange brief schrijven. Maar stel je krijgt een Word bestand dan is het wel handig dat je kan openen en als je een foutje wilt verbeteren of iets aan wilt toevoegen net als hoe wij hier reacties plaatsen met iPad/tablets en smartphones dan kan je dat zelf doen in plaats van laten doen.
Dat heeft een Surface; en is 1 van de redenen waarom Surface veel aantrekkelijker is in het bedrijfsleven.
Misschien moet je eens naar de verschillen kijken tussen een tablet waar je optioneel een muis en toetsenbord op aan kunt sluiten en een notebook met touchscreen.
Zullen macro's werken?
Ik ben vooral benieuwd of Microsoft dezelfde user experience op de iPad kan krijgen als op de Surface. Ik betwijfel dat namelijk.

Als er een goedwerkende en complete Outlook bij zit, net als op de Surface, dan denk ik dat de iPad heel interessant kan worden voor het bedrijfsleven.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 27 maart 2014 19:56]

Als er een goedwerkende en complete Outlook bij zit,
Sinds kort heeft Microsoft de app OWA (Outlook Web Access), die, anders dan de naam doet vermoeden, gewoon een goede Outlook app is voor Office 365, inclusief contacten, agenda en mail. Overigens vind ik de normale integratie van Office 365 als iPad account ook heel goed werken.

In feite is er niet echt sprake van een Office-pakket, maar gewoon van losse apps. PowerPoint, Word en Excel zijn vandaag uitgebracht. Ik vind ze prettig werken.

OWA, Lync 2013 en OneNote zijn al eerder uitgebracht. Zeer tevreden mee.

[Reactie gewijzigd door menke op 27 maart 2014 22:45]

Alleen jammer dat share screen niet werkt binnen Lync op een iPad, zou verdomd handig zijn soms. :)
Het Office-pakket bevat Word, Excel en Powerpoint
Om je uit de droom te helpen 😎
Erg jammer, want zo zal de iPad zakelijk nooit interessant worden.
Wellicht doet Microsoft dat expres om hun Surface te beschermen. Microsoft is met de Surface niet slim, want de Surface kan een prima desktopvervanger zijn door de perfecte integratie met VDI waardoor de desktopverkopen in gevaar kunnen komen. Apple is heel slim door de iPad te beperken zodat je nog altijd een Mac nodig hebt.

Wellicht denkt Microsoft net als verzekeringsmaatschappijen: Maak zelf een goedkope verzekeraar, want je kunt er beter voor zorgen dat je klanten bij jou blijven voor minder inkomsten, dan dat ze naar de concurrent gaan.
De iPad zakelijk niet interessant? Waarop baseer je dat nou weer?

Zal nooit interessant worden.... Is de iPad zakelijk al niet interessant dan?

Wat dan wel?
Vanwege het feit dat er geen Outlook op zit. Begrijp me niet verkeerd, de iPad is een erg leuk apparaat en ik heb er erg veel plezier van. Maar als ik ga werken dan pak ik veel liever de Surface. Diezelfde trend zie ik bij al mijn klanten. De iPad wordt uiteindelijk alleen maar prive gebruikt, en zakelijk grijpt men ook naar de Surface.

Ondanks dat de Surface "RT" is, kun je er gewoon veel meer mee vanwege de aanwezigheid van een full blown Office en een full blown RDP Client. Ook "werkt" een Surface gewoon veel beter. Een iPad "speelt" daarentegen veel beter. Het feit dat er Office voor de iPad komt, betekent dat een iPad ook geschikt wordt om te werken.
Daar hebben iPad gebruikers een notebook of macbook voor naast hun ipad.

Een tablet is geen notebook vervanger, wat een surface pro wel is. Een surface RT is zeer zeker ook geen notebook vervanger.

Keynote, pages en numbers werken net zo goed (zo niet beter) dan de MS varianten die nu eindelijk worden uitgebracht voor IOS.

Ik denk dat MS er uiteindelijk niet onderuit kwam om een office versie voor de iPad uit te brengen.

Tevens denk ik dat deze office versie de verkopen van de iPad alleen nog maar meer zal laten toenemen: er is nu nl een extra reden bijgekomen om een iPad te kopen en zakelijk te gebruiken: volledige office ondersteuning.
Outlook mist en andere Office applicaties. Volledige office ondersteuning is nog altijd een utopie.
Veel ipad gebruikers zouden graag hun laptop thuis laten, maar daar faalt een ipad sowieso in, waar een Surface RT daar al veel beter in is. Een Surface Pro kan makkelijk een laptop vervangen.
Daar hebben iPad gebruikers een notebook of macbook voor naast hun ipad.
En dat heb je dus met de Surface (RT) niet altijd meer nodig.
Een tablet is geen notebook vervanger, wat een surface pro wel is. Een surface RT is zeer zeker ook geen notebook vervanger.
De Surface RT begint wel degelijk op een notebook vervanger te lijken door de opkomst van VDI. Ook in het MKB, waar VDI ook aan een opkomst is begonnen.
Dat hangt dan van de branche af. Ik kom uitsluitend iPads tegen (industriele automatisering). Surfaces ben ik nog nooit tegen gekomen en een enkel Android apparaat is vaak privé. Wel zie ik dat de iPads worden ingezet als notitieblokken, met form apps of om snel informatie te raadplegen. Office apps worden eigenIijk nooit gebruikt. Maar daar is een tablet, ook de surface, niet echt geschikt voor. Hooguit om een beetje te redigeren. Om echt productief te zijn gebruik je daarvoor een notebook.
" Ik kom uitsluitend iPads tegen (industriele automatisering) "
Dat verbaast me. De ipads voldoen standaard niet eens aan de industrie standaarden, hebben af fabriek geen Atex
Dit in tegenstelling tot een aantal Android devices.
Waarom is Outlook nodig dan? De meeste mensen gebruiken op de iPad gewoon de normale mail client en linken die naar de bedrijfsmail, werkt prima met kalender, notificaties, enz. Kan desktop Outlook tienduizende dingen meer? Jazeker, waarvan de meeste mensen de kern gebruiken (mail lezen en versturen + agenda), en al helemaal op een apparaat met een klein scherm en beperkte invoer.
Al vind ik het weer storend dat taken niet gesynched wordt met je exchange account, dat vind ik toch wel een kleine misser.
Waarom moet outlook?
Exchange kun je instellen op een ipad, en dan heb je ook alles beschikbaar, mail callender, notes, contacten...??
alsof de nornamel gebruiker aan VDI denkt. jJe zit op enterprise level te denken nu. Totaal andere doelgroep. Daarnaast zie ik dat de Ipad enorm veel zakelijk gebruikt wordt. daar heb je echt geen office voor nodig.
Ik zie VDI zelfs al gebruikt worden in het MKB, bijvoorbeeld in Azure. VDI is helemaal niet meer zo "enterprise" meer als in het Windows 2003 tijdperk.

Ook BYOD wordt ineens heel populair. Microsoft speelt daar goed op in. Apple zie ik dat iets minder doen.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 27 maart 2014 21:52]

Ook BYOD wordt ineens heel populair. Microsoft speelt daar goed op in. Apple zie ik dat iets minder doen.
Apple hoeft daar niet op in te springen want gebruikers daarvan zijn juist de drijvende kracht achter BYOD.
Niet slim/wel slim, wat mij betreft is MS juist slim. De RT modellen waren niet in staat als desktopvervanger te werken, die modellen verkopen niet. De volledige W8 tablets verkopen wel goed. Wat mij betreft is dat dus juist slim.
Voor zakelijk is de Ipad al een succes :)
Je hebt geen Mac nodig, om een ipad te gebruiken.
Je kan nu zelfs een appleid aanmaken op de ipad tijdens 'installeren'.
Nee, dat kan niet. En ze gaan het waarschijnlijk niet eens proberen want het mag niet eens van Apple
Kan je dit ook nog onderbouwen?
Daarbij werken Marco's ook niet op de Office die meegeleverd is met Windows RT dus zou het zeer vreemd zijn moest de iPad versies plots wel Marco's ondersteunen.
Does Office 2013 RT include the same features as Office Home & Student 2013 and Outlook 2013 on my Windows 7 or Windows 8 PC?
Almost – The Office 2013 RT version of Word, Excel, PowerPoint, OneNote, and Outlook applications include the vast majority of Office Home & Student 2013 and Outlook 2013 features available on PCs, and nearly all the features most customers use. But because tablets have special needs for security and mobility, a few features are unavailable in Office 2013 RT applications, including macros, add-ins, and other custom programs written by users or developed by third parties.

http://office.microsoft.c...-rt-faqs-FX103210361.aspx
Op de osx versie werkt het ook niet, wat dat betreft zijn ze wel consequent.

Echter zullen ze wel een keer met een alternatief moeten komen omdat grote partijen er nog steeds veel gebruik van maken.
Dan heb je wel even een paar jaar niet op lopen letten... Want sinds Office 2011 voor de Mac zitten Macro's er gewoon weer in :)

Bron:
http://www.macworld.com/a...lcomebackvisualbasic.html
Office 2004 (Power PC versie) had VBA
Office 2008 heeft het nooit gehad. Destijds waren er wel geruchten dat het na release zou worden toegevoegd middels een Service Pack, maar dat bleef bij geruchten.
Office 2011 heeft het vanaf de eerste release.

Ik werk op OSX en gebruik veel VBA.
Ik heb dus tot 2011 gewerkt met versie 2004. Deze versie kon dmv een conversietool ook met xlsx en xlsm bestanden overweg, maar was zeer traag.

Denk dat ik de read-only versies morgen direct installeer. Al iets bekend over de prijzen van de full version? En worden de programma's los verkocht of alleen in een bundel? Heb eigenlijk alleen interesse in Excel voor iPad.
Je mag volgens de appstore voorwaarden geen scripting engines inbouwen die arbitraire code kunnen uitvoeren.
+2 !? Hoe verklaar je dan een heel populaire app zoals Codea die al een lange tijd beschikbaar is. Die regels zijn al een tijdje terug versoepelt.
Codea is built on the Lua programming language. A simple, elegant language that doesn't rely too much on symbols — a perfect match for iPad.
http://twolivesleft.com/Codea/

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 27 maart 2014 22:43]

Er is ook python voor iOS ( https://itunes.apple.com/...-for-ios/id583476348?mt=8 ). Volgensmij heb ik wel eens C geprogrammeerd op de iPad, maar kan de app niet meer vinden.
Ik heb het gevoel van niet, het zag me er nogal basic uit (qua opties) niets in vergelijking met het echte office maar ik kan gerust mis zijn.
Beetje laat. Tegenwoordig is Apple Pages gratis voor iOS: http://www.apple.com/ios/pages/
Ik denk dat je met Microsoft Office voor de iPad meer bent, ook al is het betaald om documenten te bewerken. Word ziet er mij geavanceerder en gebruiksvriendelijker uit (zeker wat interface betreft) dan Pages en diens aanhangers.
Op deze manier wordt MS Office zelfs bijna "platformonafhankelijk". Goed initiatief.
En ik kan wel begrijpen dat om de de docs te bewerken er betaald moet worden.
Office voor PC is ook niet gratis.
Wel handig voor studenten dat je met de gratis versie wel docs kan lezen.
Ook voor anderen uiteraard, maar voor studenten heel heel erg handig. Dit gaat denk ik veel gebruikt worden door studenten.
Ik denk dat studenten ProPlus met MTK gebruiken... en daar gewoon niks voor betalen.
Daar zit geen Outlook bij, dus voor zakelijke gebruikers is dat niet interessant. Nu Office ook uit komt, wordt de iPad voor zakelijke gebruikers ineens heel interessant.

Apple zal Office dus ook zo snel mogelijk in de App store willen hebben.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 27 maart 2014 19:57]

Office voor iPad heeft ook geen Outlook. Daarvoor moet je toch echt een Windows tablet hebben.
Er zijn genoeg alternatieven voor outlook voor iOS die én beter werken én gewoon samen werken/synchroniseren met outlook.....
Gratis? Ik moet anders $9,99 betalen. :'(
Wel, zoek jezelf een dvd met iWork 11 erop (ik weet niet meer wat de voorlaatste versie noemde) en installeer die op je mac. Via de AppStore kan je die updaten nr de laatste versies en van daaruit mijn iOS apps ook..... je moet maar eens zoeken op het internet ;-)
Bedankt voor de tip, maar ik gebruik gewoon Windows dus dat wordt dan al weer wat anders denk ik. :P
Ja leuk, maar dat is niet compatible met MSOffice.
Tenminste... mijn powerpoints zien er op de iPad niet uit...
Gratis op apparaten die na 1 september zijn geactiveerd, uiteraard is het wel zo dat eenmaal gratis gedownload je het ook op je andere iDevices kan downloaden.
Apple Pages is niet gratis, maar gratis*.

*Er zijn nog steeds gebruikers die ervoor moeten betalen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 27 maart 2014 19:05]

Ik moet gewoon ¤8,99 betalen hoor...
Als je nu een nieuw iOS apparaat koopt, zijn Pages, Numbers, Keynote en Garageband etc gratis op dat apparaat. zie onderstaand

[Reactie gewijzigd door BastiaanCM op 27 maart 2014 19:30]

Niet alleen op dat nieuwe apparaat, maar op alle apparaten waar je Apple ID aan is gekoppeld.
Excuses, op al je apparaten ja. Blijkbaar zat er wat vertraging in toen ik dit bekeek vlak na registratie van mn nieuwe device.
LVT, maar zakelijk nog altijd te beperkt.
Maar het werkt nooit zo lekker als Word aangezien de tekst verkeerd gealligned kan worden etc.
Beetje laat. Tegenwoordig is Apple Pages gratis voor iOS
Maar bijna niemand gebruikt het. Apple heeft het niet voor niets gratis moeten maken, als het een beetje lekker verkocht hadden ze die stap niet hoeven nemen. iWork heeft het gewoon moeilijk tussen MS Office en Google Docs.
Mwah, dat was niet de reden. Elk consumenten software pakket en hun OS is nu gratis. Dat is niet om dat het niet verkocht, maar omdat ze hun focus hebben om hardware verkopen. De software is puur ter ondersteuning. Als je er dan een aantal gratis zeer capabele softwarepakketten bij krijgt en gratis nieuwe OS versies. Dan is dat zeker een pluspunt voor de verkoop van je producten.
Goed van microsoft! Jammer dat het zo lang moest duren...
Ik snap alleen niet waarom Office voor de iPad er eerder is dan Office voor Modern UI (Windows 8/RT)

Ok, de iPad heeft een groter marktaandeel, maar Microsoft's tablets hebben in een bedrijfsomgeving veel meer voordelen dan een iPad en daarom een USP. Als Microsoft in het bedrijfsleven een grotere voet aan de grond wil krijgen met Windows 8, waarom dan de touch versie van Office voor Windows pas later uitbrengen? Iemand een idee?
Op de surface werkt de normale eigenlijk even goed. En je hebt direct Outlook, dat mist deze versie. Is in de zakelijke wereld ook niet te onderschatten.
Er is wel een OWA (outlook web access) versie voor iOS
https://itunes.apple.com/...for-ipad/id659524331?mt=8
Het iPad aandeel in het bedrijfsleven is erg groot. Het is een groep die ze niet echt kunnen negeren. Het is dus niet heel vreemd.
Omdat er al een Office voor Windows RT is. Ja dat is een desktop versie, maar die werkt uitstekend.
"maar Microsoft's tablets hebben in een bedrijfsomgeving veel meer voordelen dan een iPad"

Dat is slechts een mening, en eentje met een beperkte kijk. Misschien heb je het over Office, wat een marginaal voordeel kan zijn. Misschien is het beheer van Windows tablets makkelijker, wat zeker een voordeel is, maar tegelijkertijd ook niet uniek: je kunt ook prima iOS devices centraal beheren.

Kijk je echter buiten Office, naar echte enterprise apps, ik noem maar eens iets als Salesforce.com, dan hebben deze allemaal zakelijks apps voor de iPad. Sommigen hebben ook Android apps, al zijn er dat al minder. Weet je voor welk platform er zelden een app is? Windows.

Verbreed dus je blik. Je hebt niet helemaal ongelijk maar er is meer dan Office in de enterprise wereld.
Voor android bestaat er al een echt alternatief voor MS office, namelijk hancom office. Die software zit nu gratis op een samsung notepro tablet, maar is m.b.v. .apk files gewoon te installeren op bijna elke tablet. Als ik eerlijk ben, ben ik niet eens meer geinteresseert in MS office voor android. Ik neem aan dat MS voor android ook een touchversie gaan maken. Dat vind ik jammer aangezien ik dan weer moet leren waar alles staat. Dit i.t.t. hancom bijvoorbeeld.

Echter zal dit wel een moeilijke beslissing zijn geweest om office uit te brengen voor IOS. Het hebben van office was namelijk voor de windows RT tablets de voornamelijkste drijfveer achter de (al matige) afzet. Ze hebben m.i. met het uitbrengen van Office IOS, hun RT OS officieel in de doofpot gedaan.

Terug naar hancom office voor android.
Als je naar dit filmpje kijkt zie je hoe uitgebreid hancom is: https://www.youtube.com/watch?v=WmgZoHbqbMw
Klopt, zeker aangezien MS van origine een software bedrijf is. Apple heeft iWork nog niet voor Windows uitgerold (helaas). Maar als je voorzien wil worden van de nieuwste functies moet je denk ik toch wel een Windows RT tablet gaan aanschaffen!
Apple heeft iWork nog niet voor Windows uitgerold (helaas).
Jawel hoor, ik gebruik het regelmatig. Het is echter nog wel in beta..
http://www.apple.com/iwork-for-icloud/
MS Office voor android bestaat al een tijdje. Natuurlijk net zoals deze versie een gratis read-only variant en moet je betalen voor de volledige app.

Ik kan me vergissen maar volgens mij kon je op de iPhone ook al langer MS Office gebruiken.

nieuws: Microsoft Office voor Android en iOS in maart 2013 beschikbaar

En is Office op een Windows apparaat niet altijd gratis de volledige versie?
Ms Office voor android bestaat al een tijdje???
Die is vandaag pas uitgekomen in de Playstore en nog alleen voor smartphones (al kan je apk sideloaden op een tablet).
Ow, dan heb ik al een hele tijd een andere versie van MS Office mobile op mijn android Galaxy S2 staan, die ik gelinkt heb aan mijn Office 365 account. Maar waarom zijn er dan al recenties van de applicatie te vinden sinds augustus 2013.

https://play.google.com/s...icrosoft.office.officehub

[Reactie gewijzigd door kluyze op 28 maart 2014 19:38]

Je hebt gelijk, ik las vandaag ook dat de office365 versie al een tijdlang uit is. Wist ik niet dus ik zat fout :)
Alleen voor telefoon, (nog) niet voor tablet.
Op ARM tablets wel.
Zit je wel nog steeds met compatibiliteits problemen
De enige die ik ben tegengekomen zijn formules.
en problemen met: Layout, uitlijning, thema's, lettertypes automatische tabellen.

Dat heb je allemaal niet met Office for iPad, de documenten worden daarin exact hetzelfde weergegeven.
Klopt.
Heb je op je PC een document gemaakt met een bepaalde opmaak, voet- en kopteksten, mail je het naar je tablet om onderweg te proofreaden, blijkt later je complete lay-out vernachelt te zijn.
Dat is het grote probleem met alternatieve office-suites. Natuurlijk kan 99% van alle gebruikers toe met de mogelijkheden van vrijwel alle Office alternatieven. Maar maak eens een document op in pakket A, maak een paar wijzigingen in pakket B en wat je in pakket C zult zien onzeker, maar dat de opmaak niet meer is als die in pakket A is vrijwel zeker. Hetzelfde heb je ook met spreadsheets. De meeste pakketten hebben dezelfde basisformules, maar elk pakket heeft een aantal eigen formules of formules die net iets anders werken en celopmaak (laats staan voorwaardelijke celopmaak) is ook vaak niet hetzelfde tussen twee pakketten als je meer doet dan alleen een kader. En macro’s hoef je al helemaal niet over te denken (al werken die in tablet versies sowieso niet).
Maak daar jammer dat het nog steeds zo lang duurt van.
Ik wacht nog steeds op office 2014 for Mac OS X.
En ben ook zeer benieuwd of die überhaupt nog uitkomt :(
Klep klepel. Office op Mac was ook gewoon in het voordeel van Microsoft.

Apple was bijna bankroet en kreeg geld van Microsoft. Uiteraard werd er wel geregeld dat Apple op zou houden met het aanklagen van Microsoft.

http://www.wired.com/thisdayintech/2009/08/dayintech_0806/

Voor Microsoft speelde zoals het artikel stelde het feit dat het op dat moment aangeklaagd werd voor monopolistische praktijken. Een van de expliciet verdedigingen was dat mensen wel degelijk een alternatief (Apple) hadden. Een bankroet van Apple zou dus wel heel erg slecht uitkomen.
MS en Apple hebben elkaar nodig! Want zonder MS heeft Apple geen meerwaarde en andersom. Maar zonder één van de beide partijen, zo zomaar een ander partij kunnen opstaan die alles zou kunnen opslokken. MS en Apple zorgen voor dat de markt voldoende voorzien wordt van producten waar de consument op zit wachten. Ze zijn van elkaar geen concurrent zoals dat is bij Samsung en LG TV's, nee, ze samen zorgen ze voor elkaar bestaansrecht.
Inderdaad. De eerste versie van MS Word was ook een versie voor de Mac later hebben ze pas Word for Windows uitgebracht.
Het kopiëren van mac os naar Windows? Wat bedoel je daar nu mee?
De Xerox PARC had als eerste een GUI op PUI basis. Steve Jobs, hoe geniaal ook, heeft hier verder niks mee te maken. Aplle heeft dit idee dus even hard gekopieerd als Microsoft. Niet dat daar veel mis mee is, van mij mogen we wel stoppen met X is gejat van Y gedoe.
Alleen heeft Apple het wel "gekocht" van Xerox, xerox zag er verder geen brood in.
Mooie quote in deze is:

"Well, Steve, I think there's more than one way of looking at it. I think it's more like we both had this rich neighbor named Xerox and I broke into his house to steal the TV set and found out that you had already stolen it."

http://www.folklore.org/S..._Neighbor_Named_Xerox.txt
+1 dekt de lading volledig
Is er helemaal niet, laat staan dat het gekopieerd is. Denk Xerox. Hoeveel heb je gisteravond gedronken?

Enne, hoofdletters leest een stuk makkelijker...
Dat kwam door Ballmer hij was daar tegen ;)
Voor de mensen die zeggen dat Microsoft met deze release de ipad nog populairder maakt dan de surface: dat klopt! :D

De reden dat Steve Ballmer het bedrijf is uitgebonjourd, was toch juist omdat hij van het softwarebedrijf ook een hardwarebedrijf wou maken en Bill Gates (en nog wat anderen) daar eigenlijk helemaal geen behoefte aan hebben?

Satya Nadella wil van Microsoft (van wat ik uit verschillende interviews begrijp) een bedrijf maken dat zich vooral richt op software en cloud services. En om die cloud services zo populair mogelijk te maken, gaan ze hun software zo compatible mogelijk maken.

Ze willen dat jij software van Microsoft gebruikt. Of jij nou op een Ipad, Android, Mac, of whatever zit, maakt dan niet meer uit. Zodra jij (en vooral het bedrijfsleven) weer (lekker ouderwets) afhankelijk wordt van Microsoft voor allerlei handelingen zitten ze gebeiteld voor de komende decennia.

Het echte probleem waar Microsoft de laatste jaren mee zit, is dat door de populariteit van Apple apparatuur en Android, mensen ook andere software zijn gaan gebruiken. En dat kost ze veel meer geld dan wat mindere verkopen van een surface tablet.

Ik verwacht dus dat Microsoft nog veel meer gaat doen op andere platformen de komende tijd :)

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 28 maart 2014 08:48]

Dat doen ze toch al. Juist een van de voordelen van MS diensten. En dus zitje minder vast als bij Google en Apple. Daar gaat menigeen nog achter komen.
Het merendeel klopt; maar dat stukje of Ballmer is onzin. Het is niet geweten/bekend waarom Steve Ballmer vertrokken is/ontslagen.

Het is zelfs niet eens bekend/bevestigd of hij wel ontslagen is. Er is een goede kans dat hij gewoon de fakkel wou overdragen aan een nieuwe CEO.
"Wordt automatisch op OneDrive opgeslagen"

En als je dat nou absoluut niet wilt...?
Als je OS X niet graag gebruikt; koop je toch ook geen Mac?

Net hetzelfde. Het is een deel van de ervaring die Microsoft aanbied. Cloud opslag zodat je je files niet verliest; en in hun geval is die dienst OneDrive.

Het werkt goed; hoor ;-)
En waarom zou ik m'n files verliezen als ik die lokaal opsla?
OS X gebruik ik inderdaad niet, maar dat forceert ook geen cloud opslag :P

Office forceert normaal ook geen cloud opslag. Maar dit product wat nu uitgebracht wordt lijkt dus onwerkbaar te zijn omdat ze alles opslaan in hun cloud. En de voorwaarden van die cloud zijn zo achterlijk, dat ik mijn data daar onder geen beding op wil hebben staan...
Dat het een service is "zodat je je files niet verliest" is de grootste onzin natuurlijk; gewoon lokaal opslaan en een backupje maken is zo geregeld ;)

Op OneDrive of Dropbox of wat dan ook (maarja, microsoft zal wel monopolie op OneDrive claimen voor dit product) opslaan moet altijd een OPTIE zijn. Niet een vereiste. Ik geef m'n data liever aan iemand anders weg. ;)
Ik geef m'n data liever aan iemand anders weg. ;)
Vrij zeker dat je data bij Microsoft, Google of Dropbox veiliger is dan bij je beste vriend, vrouw of ouders :-)

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 31 maart 2014 16:59]

Absoluut niet, als ik aan een beste vriend vraag om op mijn data te passen: dan zal hij/zij er niet door gaan lopen rommelen en het goed bewaren. Zo neen: dan is het geen echte vriend. Als ik het aan Microsoft, Google en/of Dropbox vraag, dan krijg je een 50 pages tellend documentje waar in staat dat je zo'n beetje al je rechten opgeeft en ze er bijna mee mogen doen wat ze willen. ;)

Nee dank u, alles gaat naar m'n prive servers.
De kans dat je vriend zich verspreekt of iets vergeet is misschien heel laag; maar ze is veel groter dan de kans dat er onnodig in je data wordt gekeken.

En ja de bedrijven vragen die rechten; zodat ze zichzelf kunnen beschermen INDIEN nodig.

Veel geween over een kleinigheid is het. Ik vind dat je een paranoïde ingesteldheid hebt.

[Reactie gewijzigd door Jarrichvdv op 31 maart 2014 17:01]

Uh, "indien nodig" is enkel op gerechtelijk bevel... En dan hoeven ze zich verder nergens tegen in te dekken...
Wanneer zouden ze anders door mijn data heen moeten kijken!?

Dat is niet paranoide, dat is gewoon ervoor zorgen dat bedrijven met hun handjes afblijven van jou data. Is niet van hen, zo simpel is het...
Als jij je computer in een kluis legt bij de NS, zou jij het dan ook normaal vinden dat ze de computer er uit halen, door je harde schijf heen bladeren en doen met de data wat ze willen? ;)

Privacy, zakelijke data, etc.: daar is de cloud van die producenten niet voor gemaakt omdat je data gewoon totaal niet veilig is tegen meekijkende oogjes. En dat heeft geen ruk met iets te verbergen te maken, maar met het feit dat het ze gewoon niets aangaat...
Mijn data, mijn keuze.
Dat is het dus net; ze gaan het niet meer doen; enkel op gerechtelijk bevel vanaf nu.

En dan mag het nog een kluis zijn of niet; als volgens het gerecht het belangrijk is dat mn deze gegevens discreet doorzoekt; dan is dat zo. Of dat nu in de cloud staat of niet.
Dan kan je het nog steeds lokaal opslaan of naar sharepoint, de text klopt namelijk niet. Je hebt meerdere opties waar je documenten wilt opslaan
Aah jammer dat deze Mobility Suite niet hun eigen Windows Phone ondersteund?
Uhm, Windows Phone? Ik neem aan dat je Windows 8.1/RT bedoelt? Want Office wordt op elke Windows Phone standaard meegeleverd.
op mijn 920 mis ik anders heel wat functies in de Office app. Kingsoft Office op m'n S4 was veel uitgebreider, die kon bijna evenveel als de x86 ms office. Jammer genoeg liet geen spaan heel van de opmaak van je documenten, dat doet office for WP wel.

Het enigste Office wat geniaal in WP zit is Onenote. Iets wat de Ipad versie niet heeft...
OneNote is ook voor de iPad te krijgen.
Aan de tekst in de nieuwspost te lezen gaat dit om beheer software wat niks met Office te maken heeft. Vandaar :)
Ik heb het gevoel dat we dit op build te zien zullen krijgen.
Mja er zit wel Office op maar die is meer vergelijkbaar met kladblok/wordpad. Toch zal die er vast wel komen.
Je moet alleen wel bedenken dat je op zo'n klein scherm maar weinig opties kan bieden en het dus aardig zoeken wordt in een interface om allerlei opties te kunnen benaderen. Dan zou ik liever een tablet pakken denk ik.
Deze apps zagen er zeer goed uit, als dit is wat we ook op Windows mogen verwachten, laat maar komen! Ik wacht liever nog even op een goed product dan nu vlug, vlug en iets halfbakken. Anyway, Windows 8 apps zijn nu dus ook "coming soon", en iets zegt mij dat die worden aangekondigd op Build (vorig jaar zagen we al een preview van PowerPoint op Build). Nadya bevestigde trouwens ook dat Build ook zou focussen op Windows, niet alleen Windows Phone dus. Windows 9 beta? :D