Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties

De organisatie die de usb-standaarden beheert, heeft een specificatie goedgekeurd voor een usb-variant waarbij fysieke usb-verbindingen niet nodig zijn. De standaard moet gigabitsnelheden mogelijk maken, belooft de organisatie.

Usb 3.1-logoHet voltooien van de specificatie is aangekondigd door het USB Implementers Forum. Met de standaard, media agnostic usb, kan het usb-protocol ook worden gebruikt zonder dat er een fysieke usb-connectie wordt gebruikt.

Dat kan bijvoorbeeld over wifi-verbindingen, waarbij zowel 2.4GHz als 5GHz-verbindingen worden ondersteund, maar in principe kan elke draadloze verbinding worden gebruikt. Het is op dit moment niet duidelijk hoe twee apparaten met ma-usb moeten worden gepaird.

Met dank aan de standaard kan een telefoon of een tablet bijvoorbeeld draadloos met een pc worden verbonden. In combinatie met draadloos opladen zou een apparaat dan in theorie nooit meer een fysieke verbinding hoeven hebben. De standaard moet gigabit-snelheden bieden, al is de daadwerkelijke snelheid ook afhankelijk van de gebruikte draadloze technologie. Over 2.4GHz-wifi zal die snelheid bijvoorbeeld nooit worden bereikt, maar WiGig op 60GHz wordt ook ondersteund. Ma-usb is compatibel met usb 2.0, usb 3.0 en usb 3.1.

Wel moet de firmware van beide toestellen die via usb worden verbonden van ondersteuning voor de standaard zijn voorzien. De vorige draadloze usb-standaard, wireless-usb, wist nooit echt door te breken. Die standaard ondersteunde echter enkel usb-verbindingen over wimedia ultrawideband, een techniek die nooit populair is geworden. Omdat de nieuwe draadloze usb-standaard ook wifi ondersteunt, moet ma-usb  wel populair worden, hoopt het USB-forum.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Leuk alternatief voor Bluetooth verbindingen voor peripherals dus. Bluetooth was redelijk beperkt tot muis en keyboard qua input, en een headset qua output. Met dit komen dingen zoals storage drives en webcams ook in het vizier voor wireless aansluiting.

Hopelijk voorziet de standaard encyrptie by default, anders vrees ik dat de security guys in mijn bedrijf zeer snel een veto zullen stellen tegen deze technologie...
Ik vraag me inderdaad ook af hoe het zit met de beveiliging. Als je toetsaanslagen en de documenten op je usbstick draadloos (relatief gemakkelijk) uitgelezen kunnen worden is er toch wel sprake van een stap terug wat betreft de beveiliging. Dan zou je zo'n device al niet in een publieke plaats kunnen gebruiken (bijv. vliegveld of trein).
En als je steeds bijvoorbeeld een wifi wachtwoord moet invullen voor het gebruik van de accesspoint, en ook je device ala bluetooth met je pc moet pairen, dan kan je net zo goed wifi gebruiken lijkt me, dat scheelt weer een extra stap en moeite.
Wat dacht je van het voor de eerste keer fysiek koppelen aan je pc of laptop, waarbij er een unieke 128 cijferige code aangemaakt wordt of iets dergelijks, die beide dan met elkaar delen. Op deze manier zou er dan eerst bij een verbinding gecontroleerd worden, of de code op USB en PC overeenkomen alvorens deze een verbinding 'mogen' maken om uitgelezen te worden.

Doe je dit op een PC waar je maar even je USB voor één of twee keer gebruikt, dan kun je met 'Hardware veilig verwijderen' de encryptiecode van de PC verwijderen, waardoor deze geen toegang meer geeft tot de USB.

Daarnaast vind ik dat je nog steeds de ma-usb fysiek aan moet kunnen sluiten (ook andere devices zoals telefoons e.d) om in het geval van een geheim document toch te kunnen werken zonder het risico dat deze uitgelezen zou kunnen worden.

Just my two cents.
Zeker weten DarkJack. Dit gaat uiteraard -vooral in de prive sfeer- voor de nodige drama's zorgen. Want als daar iets niet werkt schakel je gewoon alle security uit tot het wel werkt, dat is de realiteit.
Daarom hou ik zo van kabels. :)
Ik denk dat je, net zoals bij de bedraadde variant, zelf je encryptie dient te regelen.
Bluetooth was redelijk beperkt tot muis en keyboard qua input, en een headset qua output.
Huh? Er zijn tientallen profiles voor Bluetooth, van printers tot hartmonitoren tot netwerken, en jawel, webcams (VDP). Dit USB initiatief lijkt me dan ook nogal dubbel werk...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 maart 2014 17:19]

Erg interessante ontwikkeling, nu de praktijk snelheden/ervaringen nog!
Die standaard ondersteunde echter enkel usb-verbindingen over wimedia ultrawideband, een techniek die nooit populair is geworden. Omdat de nieuwe draadloze usb-standaard ook wifi ondersteunt, moet ma-usb wel populair worden, hoopt het USB-forum.
Dit snap ik niet? Wie boeit het op welke frequentie de data wordt uitgezonden? Zolang het goed/snel werkt toch?
Bandwidth and frequency are measured in the same units: Hz, a.k.a cycles per second. Roughly speaking, bandwidth is the difference between the highest and lowest frequency transmitted over a channel. With this definition, it is clear that the bandwidth cannot be larger than the highest transmit frequency.
In het kort; hogere frequentie = meer cycles per seconde = meer bandbreedte. Met als nadeel dat een hogere frequentie meer energie met zich meedraagt en dus meer energie verliest. (Dit vertaalt zich naar een korter bereik, en een grotere invloed van obstakels op dit bereik. Dit is tevens ook de reden dat een 2.4GHz WiFi signaal over het algemeen een beter bereik (maar slechtere snelheden) dan 5GHz WiFi heeft, storingen en dergelijke daargelaten) bron

Hier kun je verder lezen als je geďnteresseerd bent.

[Reactie gewijzigd door rikkert278 op 19 maart 2014 12:01]

Er zijn al zoveel draadloze protocollen. of Draadloos USB nou de oplossing is... als ze nu eens een techniek maken waarbij je gewoon via wifi direct kunt connecten met je devices. of bluetooth eens flink upgraden.

Ik heb enkele jaren geleden eens een filmpje gezien van een demo van nokia. die in enkele seconden een volledig muziek album over zette op een nokia n900. ook met draadloze technologie. echter heb ik nooit meer gehoord van deze techniek en wat deze techniek precies inhield.

Vraag me alleen af of het in de toekomst voor mobiele telefoons nog relevant zal zijn. alles wordt tegenwoordig automatisch geupload in de cloud als ik een foto wil bekijken dan open ik mijn nas waar alle fotos automatisch naar geupload worden. ik gebruik sowieso nooit meer een usb kabel om mijn telefoon mee aan te sluiten op de pc.

Met esfile manager kan ik via mijn telefoon rechtstreeks films en muziek streamen naar mijn samsung note 2 of bestanden overzetten. dit duurt wel even nu dat is het enige nadeel. maar ik verwacht dat het straks met nieuwe wifi technieken veel sneller is.
Ik haat dat ik het in dit topic aan moet halen: Bij Apple kan dit dus al jaren.
iTunes & iOS devices kunnen gewoon over wifi synchroniseren. Zowel muziek, video, foto's als apps. Als ik mijn iphone 's-avonds aan de lader hang gaat hij direct synchroniseren met iTunes. Het enige wat nu dus nog ontbreekt voor de iPhone is draadloos laden, maar ik kan nou niet zeggen dat ik dat mis. Gezien draadloos laden nu nog betekent dat je de telefoon op een specifieke locatie moet leggen en geen centimeter daar vandaan.
Je Wifi op je Apple heeft natuurlijk echt geen drol met wireless USB te maken.
"Met dank aan de standaard kan een telefoon of een tablet bijvoorbeeld draadloos met een pc worden verbonden."

In welk opzicht heeft de wifi op mijn Apple niks te maken met wireless USB? Het doet in zekere zin hetzelfde als wireless USB moet gaan doen. Het verbind mijn macbook met mijn iphone...
Onzin dus, ik kan ook draadloos mijn telefoon met een computer verbinden via Wifi Direct, AdHoc of hoe je het noemen wilt.

Dat heeft net als bij jouw Apple nog steeds niks met wireless USB van doen.

Het gaat er dus om dat het USB Protocol straks wireless werkt wat redelijk universeel is, en niet om een of andere proprietary protocol wat alleen op toestellen van een bepaalde fabrikant werkt..

[Reactie gewijzigd door Clubbtraxx op 19 maart 2014 22:36]

Het enige wat nu dus nog ontbreekt voor de iPhone is draadloos laden, maar ik kan nou niet zeggen dat ik dat mis.
Totdat je 't eenmaal hebt :). Dat geldt met heel veel zaken.
Als je eenmaal een mooie snelle sportwagen kunt bekostigen, wil je daar vast ook niet meer vanaf. Of cruise control. Ookal zou je vooraf twijfels gehad hebben :).
(...) een hogere frequentie meer energie met zich meedraagt (...)
In welke zin "draagt" een hogere frequentie meer energie "met zich mee"?
Hogere frequentie=meer trillingen per seconde=meer energie per seconde (wanneer amplitude hetzelfde is natuurlijk)

waarbij overigens penetratie afneemt...

*edit* hoezo is dit nu weer offtopic/irrelevant??

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 maart 2014 13:19]

Energie van een signaal is niet afhankelijk van de frequentie, alleen de datasnelheid is (onder andere) afhankelijk van de frequentie.

Als de amplitude van verschillende gelijk zijn, dan heeft het signaal met de hoogste frequentie wel het laagste bereik, omdat de demping onder andere afhankelijk is van de golflengte van het signaal.
Energie is wel degelijk afhankelijk van de frequentie. Hoe kleiner de golflengte (en hoger de frequentie) van EM-straling, hoe meer energie een enkele foton bevat.
Natuurlijk als je het aan fotonen relateert (!) Maar we kijken nu niet naar fotonen.

We kijken nu naar Maxwell's vergelijkingen, en het signaal als geheel.

Edit: het is makkelijk om formules uit de hoed te toveren als deze overeenkomende grootheden bevatten; dit betekent nog niet dat het de juiste formules zijn!

[Reactie gewijzigd door twop op 19 maart 2014 14:07]

Microwave:
*1 mm – 1 meter
*300 GHz – 300 MHz
*1.24 meV – 1.24 µeV

En het gaat hier om fotonenenergie, want het gaat hier om microgolven.

*edit* als ik het niet bij het rechte eind heb, corrigeer me dan, maar dit is niet offtopic/irrelevant! Leer modereren mensen!!!

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 maart 2014 14:44]

*edit* als ik het niet bij het rechte eind heb, corrigeer me dan, maar dit is niet offtopic/irrelevant! Leer modereren mensen!!!
Misschien zout men bij het modereren ook moeten kunnen kiezen uit:
-onjuist
-niet eens
-grappig (er wordt al te weinig gelachen?)
-verbeter a.u.b. uw spelling / interpunctie
;)
Dat zou ik dus niet verkeerd vinden idd _/-\o_
Vroeger kon dat toch ook? Ik mis nu nog steeds de optie "Goed voor een lach".
Jij gaat hier weer terug naar fotonen. Maar dat is niet nodig.

De fotonen hebben wel meer energie bij een hogere frequentie, maar ze bevatten ook meer informatie. De informatie per foton is groter. De totale energie van het signaal blijft echter gelijk.

Fotonen hebben er dus niets mee te maken.
Laat ik hier eens wat background info geven.

1) Het vermogen in een elektromagnetisch veld wordt gegeven door S=ExH, waarbij x staat voor het uitwendig product, S is de poynting vector en E en H zijn respectievelijk de elektrische veldsterkte en de magnetische veldstrekte. Zie voor meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Poynting_vector

2) E en H zijn aan elkaar gerelateerd via Maxwell's equations. De wetten van faraday en van ampere relateren de tijdsafgeleide van het ene veld aan de plaatsafgeleide van het andere. De tijdsafgeleide van een sinus neemt toe als de frequentie toeneemt. Dit zorgt ervoor dat de plaatsafgeleide van het andere veld groter wordt. Dit geintegreerd over 1 wavelength geeft dus een grotere amplitude. Zie voor meer informatie: http://en.wikipedia.org/wiki/Maxwell's_equations

3) Uit 1 en 2 volgt dat velden met een hoge frequentie een grotere poynting vector hebben en dus meer energie dragen. Daarnaast is het ook zo dat hogere frequenties in dit gedeelte van het spectrum een lagere absorbtiecoefficient hebben en dus meer energie aan lucht kwijtraken. Dit draagt ook bij aan een slechter bereik, alhoewel dit effect hier nog niet zo groot is. Tot slot: een hogere frequentie betekent een kortere golflengte en dus meer last van scattering. (2.5GHz = 120mm, 5GHz = 60mm)
Je vergeet alleen: voor het ontvangen signaal geldt dat alleen het vermogen bepalend is voor de betrouwbaarheid van de ontvangst.
Een hypothetische zender die over een groot frequentiebereik zou kunnen zenden zal dus met constant vermogen zenden, zowel onderin als bovenin het spectrum.
Naarmate ik mijn vriendin begon te zien met een hogere frequentie, nam ook de penetratie af!
Naarmate ik mijn vriendin begon te zien met een hogere frequentie, nam ook de penetratie af!
+3 spotlight? Hier klopt iets niet... Een powermod van een kennis? :P
of iemand vond het TE grappig
Allemaal erg leuk in theorie!
Nu even In the real world, daar is het juist anders om. De 2,4 Ghz band is zo bom vol echt gigantisch vol, printers telefoons routers pin automaten tablets computers alles zit op die 2,4 Ghz band. het is soms een wonder dat je verbinding hebt. Ook liggen de frequenties van de kanalen zo dicht bij elkaar dat ze op elkaar storen. kanaal 1 stoort op 2 en 3 en 3 op 1,2,4,5,6 . Ja in theorie heb je meer bereik met 2,4 ghz maar in een stad je hebt ook veel meer last van elkaar en ook van reflecties. Dus dat verhaal over beter bereik met 2,4 is voor de meeste van ons een fabeltje.

De 5 Ghz band is een heel ander verhaal, Deze is nog vrij leeg ook liggen de kanalen veel verder uit elkaar hierdoor storen ze elkaar minder.

Alle grote buiten netwerken welke vierkante kilometers bestrijken zitten dan ook op de 5 GHz band De nodes onderling communiceren met elkaar op de 5 Ghz band aangezien daar veel minder storing bronnen zijn en omdat veel minder gebruikers oop zitten, Daar door is het veel betrouwbaarder. Voor kortere afstanden naar the clients wordt vaak op 2,4 ghz band een verbinding aangeboden.

Geloof je me niet download eens wifi analyzer dan zie je waar ik het over heb.
(...) storingen en dergelijke daargelaten (...)
8)7
Dat heeft waarschijnlijk met wetgeving te maken; je mag niet zomaar elke frequentie gebruiken om signalen te versturen.
Het boeit omdat we thuis dan nieuwe routers, netwerkkaarten etc zouden moeten aanschaffen om die band te ondersteunen. Nu kan het werken op de bestaande apparatuur die iedereen al in huis heeft.
Zoals ik het lees is de ma-uSB standaard een laag die over een bestaande communicatielaag zoals WiFi gelegd kan worden.
Voor apparaten die al WiFi hebben is dan alleen een extra driver nodig, en dat is handig (ook om in de markt door te breken).
Minder handig voor de nu al bestaande "overbevolking" van WiFi signalen. Dit gaat de signalen enkel meer storen (bestaande internet verbindingen over WiFi)

*edit* hoezo is dit offtopic/irrelevant?? LEER NOU EENS MODEREREN MENSEN!
Als je het niet eens bent met een comment, reageer dan gewoon. Ga niet naar beneden modereren omdat je een andere gedachte hebt !!!!! 8)7

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 19 maart 2014 15:46]

Ik heb het ook niet verzonnen, maar het is handiger dan je denkt; veel van die WiFi verbindingen betaan al, er gaat dan alleen meer data overheen.
Betekent meer data niet meer vervuiling dan? Het kan in een aantal gevallen inderdaad positief uitpakken, maar de vervuiling is wel degelijk een probleem aan het worden
Mij boeit het wel in verband met storing en bereikbaarheid van het signaal.
Op welke energiebron werkt de ontvanger? Je telefoon draadloos via USB verbinden is leuk, maar de micro USB poort in je telefoon is toch spanningsloos? Als je er dan ook nog eens een adapter aan vast moet knopen is het hele draadloze effect weg.
Gelukkig hebben de meeste (en vooral de mobiele) telefoons een accu ;)
Dat is niet per definitie waar. Als je telefoon USB OTG ondersteunt, staat daar wel spanning op en kan je er waarschijnlijk zelfs een andere telefoon mee opladen... ;)
net zo hard als ie leeg loopt, zou wel mooi zijn, ongelimiteerd veel stroom en gratis nog ook :P

nee maar telefoons hebben natuurlijk wel spanning op de USB poort staan. Nu alleen nog zien hoe snel deze de accu leeg trekt.
Is er ook iets bekend over backwards-compatibility?
ik heb namelijk al een aantal usb game-controllers liggen die ik graag draadloos zou zien :)
Uit het artikel...:
Ma-usb is compatibel met usb 2.0, usb 3.0 en usb 3.1.
Hoe ze dat echter doen ben ik erg benieuwd naar, moet je een of andere controller/software instaleren die bestaande USB apparaten 'bridged' over een andere verbinding naar bijvoorbeeld een tablet oid?

[Reactie gewijzigd door RGAT op 19 maart 2014 11:21]

Sorry, maar dat klopt niet helemaal;
Wel moet de firmware van beide toestellen die via usb worden verbonden van ondersteuning voor de standaard zijn voorzien.
Het lijkt me dus niet dat je klakkeloos ieder USB 2.0, 3.0 of 3.1 apparaat kunt koppelen, tenzij de fabrikant van het betreffende apparaat er voor kiest om die ondersteuning d.m.v. een patch toe te voegen.

In het geval van invoerapparatuur lijkt me dat nogal lastig omdat deze veelal niet over capabele en flexibele aanstuurcontrollers beschikken. Dan zou je het al via een driver toe moeten voegen en converters moeten gebruiken, maar loopt dan tegen het probleem dat het apparaat dan enkel werkt zodra het besturingssysteem is geladen. Eventjes m.b.v. je toetsenbord naar de BIOS / UEFI gaan tijdens de POST of een besturingssysteem opnieuw installeren is er dan niet meer bij, tenzij je drivers voor Ma-USB gaat slipstreamen in de installatie-DVD.

Daarbij wordt het volgens mij dusdanig duur dat je beter een simpel draadloos Logitech toetsenbordje kunt kopen. Die gebruiken ook een USB ontvangertje, dus waarom zou ik dat in hemelsnaam via Ma-USB willen doen ? Die hoge snelheden heb ik nergens voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 19 maart 2014 11:49]

Hoe wil je die van stroom gaan voorzien dan?
ach, dat is van later zorg, zal waarschijnlijk een accu van een telefoon oid worden.
Dit staat gewoon in het artikel:
Ma-usb is compatibel met usb 2.0, usb 3.0 en usb 3.1.

Wel moet de firmware van beide toestellen die via usb worden verbonden van ondersteuning voor de standaard zijn voorzien.
Ik neem aan dat als het apparaat updatebare drivers heeft dat het met een adaptertje gewoon mogelijk is. Of dat er een adapter uit komt die USB->Ma-usb inferface mogelijk maakt.
Wel moet de firmware van beide toestellen die via usb worden verbonden van ondersteuning voor de standaard zijn voorzien.
Als een device ouder is dan de standaard, zal er dus eerst een firmware-update overheen moeten voordat het gaat werken. De standaard is compatibel met USB 2, 3 en 3.1, dus daar zal het probleem niet zitten.
Lijkt me lastig aangezien in jouw controllers geen zendapparatuur zit (in de meeste gevallen) dus zal het altijd via een draad moeten lopen. Ook zal je controller stroom moeten krijgen, dat gaat nu via de USB kabel. Tenzij er een batterij- of accucompartiment is ingebouwd gaat dat dus ook lastig worden.
Nice! Eindelijk ga je je smartphone met draadloos met andere devices kunnen verbinden die geen bluetooth hebben. Men laptop bijvoorbeeld heeft geen bluetooth.
Bijna alle apparaten ondersteunen bluetooth dongles, en die kosten maar een tientje.

Ik denk dat het eerder in het gemak en de beloofd snelheden zitten, tevens is het bereik van 5 ghz wifi een stuk beter dan bluetooth.

Een probleem wat ik me wel kan voorstellen is dat met zoveel apparaten het aantal beschikbare kanalen wel snel vol is.
$1 via ebay ....
hoef je de standaard niet voor om te zetten
Um dat kan al jaren gewoon een hotspot op je telefoon open zetten je laptop verbinden en klaar je kan tussen de twee bestanden over pompen etc
Dat logo doet me denken aan de jaren tachtig toen je van die zelfklevers met 4X4 TURBO had op de zijkant van sportieve wagens.

Zou dit overigens niet "usb" noemen, dat kan alleen maar verwarring met zich meebrengen.
Als dit aan wil slaan, moet het door alle mensen geaccepteerd worden, veel mensen die niet technisch zijn gaan dan vaak vooral af op een naam. Een nieuwe laptop kopen met "superspeed+" zal ze niet veel zeggen en heeft daarom weinig meerwaarde, als je dezelfde laptop verkoopt met "wireless usb" zal dit beter werken, omdat de naam usb bekend voor ze is.
Dit is heel mooi, eindelijk weer minder kabels. :9
Hoe gaat dit werken met externe harde schijven dan?
Ik ga er niet van uit dat die ook draadloos stroom krijgen... |:(
Is het dan nog steeds USB als je een wifi verbinding nodig hebt?

Ook vraag ik me het verschil af tussen bluetooth, dat dit een constante verbinding houdt terwijl er een voorwerp zich voor het apparaat bevind? En natuurlijk de snelheid zal het verschil maken.
Ja, want het feit dat het dan via WiFi loopt veranderd niets aan het protocol.
Hiervoor zijn al allerlei WiFi Direct protocols, dus het wordt een beetje een zooitje zo.
Bluetooth is dood! Lang leve Bluetooth!

[Reactie gewijzigd door Cilph op 19 maart 2014 11:20]

Is dit dan in feite een software emulatie van het usb protocol gebruik makend van een andere "backend" technologie zoals wifi maar misschien ook bluetooth of iets anders?
Dus als ik de juiste client op mijn PC installeer en ik prik een dergelijke USB dongle in mijn printer/scanner kan ik vanuit het hele huis (en misschien wel via een BPV) printen en scannen? Of moet er dan een speciale USB WIFI dongle in mijn PC? Dat laatste zou wel erg jammer zijn van een bijzonder stoere en handige infrastructuur.
Dus als ik de juiste client op mijn PC installeer en ik prik een dergelijke USB dongle in mijn printer/scanner kan ik vanuit het hele huis (en misschien wel via een BPV) printen en scannen?
Je kan nu ook al USB over een netwerk gebruiken (voorbeeldje, wat je bijvoorbeeld kan combineren met een Raspberry Pi aan de kant van een scanner en printer). Als je echter alleen wilt scannen en printen, dan kan je natuurlijk een scanner/printer-combinatie kopen met (draadloze) netwerkondersteuning. Daarvoor heb je geen draadloze USB nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 maart 2014 13:15]