'Groot deel aandeelhouders omarmt overname Ziggo door UPC'

Britse en Amerikaanse hedgefondsen, die samen ongeveer 30 procent van de aandelen van Ziggo in handen hebben, scharen zich achter de overname van de provider door UPC, stelt De Telegraaf. Daarmee zou een belangrijke horde voor de overname genomen zijn.

Hedgefondsen als het Britse Treadneedle Asset Management en het Amerikaanse State Street zouden akkoord gaan met het bod van 34,53 euro per Ziggo-aandeel door UPC, ook al bestaat het bod deels uit aandelen, waar niet iedereen blij mee zou zijn. Dat schrijft De Telegraaf op basis van bron uit de bankenwereld. De hedgefondsen, die samen goed zijn voor ongeveer 30 procent van de aandelen, zouden 'zo goed als zeker allemaal akkoord gaan'.

Als de overname doorgaat, zou deze in de tweede helft van het jaar afgerond kunnen worden. Dan zou de ceo van Ziggo, Rene Oberman, vertrekken. Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, maakte begin dit jaar het voornemen bekend om Ziggo over te nemen. Liberty Global had al een belang in de kabelaar en in 2011 gingen al geruchten over een overname door het moederbedrijf van UPC.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-03-2014 • 08:08

78 Linkedin

Reacties (78)

78
73
68
0
0
1
Wijzig sortering
er verandert voor de consument niks qua aanbieders, er blijft per regio 1 kabelaanbieder

De mededingingsautoriteit zal niet ingrijpen omdat je ook TV en internet kan afnemen bij anderen binnen dat gebied (adsl/glas)

jammer, maar zo is het!
Toch blijf het heel krom. KPN werd destijds gedwongen andere aanbieders toe te laten omdat ze anders een te grote monopolie hadden en nou UPC (nu eigenlijk al) een monopolie op de kabel heeft wordt er niks gedaan. Prima dat UPC Ziggo overneemt, maar dan wel die kabel open voor andere aanbieders.
Dit had meer te maken met voorwaardes die de regering toen stelde over het overnemen van het telefoonnet welke eigendom was van de regering. Althans dat heb ik begrepen.

UPC/ZIGGO/ zeelandnet hebben allemaal zelf hun kabels moeten leggen.
De kabelnetten zijn ook aangelegd door de overheid hoor, deze werden beheerd door de gemeentes en zijn toen voor een symbolish bedrag verkocht aan de huidige kabelproviders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeltelevisie#Nederland
Zo symbolisch waren die bedragen niet altijd.

Het kabelnet van de Zaanstreek en Amsterdam is ooit voor een paar miljard gulden overgenomen door A2000, de voorloper van UPC.
Het kabelnetwerk had toen veel achterstallig onderhoud en A2000 heeft ook veel moeten investeren om het netwerk geschikt te maken voor digitale diensten en telefonie. Het was zeker geen cadeautje dat ze hebben gekregen.
De kabels zijn nooit door die bedrijven aangelegd.
Ze zijn in opdracht van de regering aangelegd en beheerd door de lokale gemeenten. Pas na liberalisering in de jaren 90 werd dit over genomen door private partijen. Vaak hebben ze dit netwerk gekregen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabeltelevisie
Dus hun hebben hun monopolie gekregen net als toendertijd KPN. Het feit dat ze nu overal glasvezel neerleggen is logisch aangezien de koperen netwerken verouderen, maar ook dit doet KPN en enkele andere bedrijven.
Nu is echter het aanbod niet zo heel groot op alle locaties in Nederland, maar doordat er steeds meer glasvezel wordt aangelegd, zal ook het alternatief toennemen.
In die tijd had je weinig tot geen alternatieven voor een telefoonlijn. Nu zijn er voor alle diensten van de kabelaars voldoende alternatieven.
Het enige alternatief is glasvezel en dat is bij mij (nog) niet beschikbaar, en ADSL is niet echt een alternatief. Toen ik nog ADSL had (3/4 jaar geleden) was de snelheid 8 Mb en als ik dat nu nog moet gaan delen om tv te kunnen kijken blijft er niks over. Dan heb je uiteraard nog TV van KPN (ben de naam kwijt) maar de mensen die ik ken die dat hebben vinden het ook niet echt super kwaliteit (maar dat zal dan wel deels afhankelijk zijn waar je woont).
Voor een gemiddelde gebruiker is 8MB internet prima te doen. De gemiddelde gebruiker is immer geen veeleisen tweaker. Voordat de providers hun unlimited abbo's afschaften waren er zelf mensen die al hun internet via hun smartphone lieten gaan. En TV kan ook via een schotel. Voor telefonie is mobiel praktisch standaard geworden en sterft de analoge lijn uit.
Hoever in het verleden leef jij? Software pakketten die je moet installeren via het net (Ja dat doet de gemiddelde gebruiker ook) over 8Mbits? Youtube filmpjes (Ja de kijken ze zeker) over 8 Mbits als GEZIN!?

"MAAAM!! JURRIEN ZIT NAAR LOL CATS TE KIJKEN! IK WIL GTST WEBCAST ZIEN!"

En dat zijn twee voorbeelden van vele. Skype calls, Gaming, Facebook... ja allemaal kleine dingen in zichzelf, maar als gezin gaat het wel TEGELIJK!
Anoniem: 300525
@SirBlade12 maart 2014 14:30
Hoewel schreeuwerig geschreven, heeft SirBlade wel een punt. 8Mbit/s is voor de gemiddelde consument alweer achterhaald.

http://www.nu.nl/tech/360...erland-boven-10-mbps.html

Dit is alweer van bijna een half jaar geleden en het meet enkel wat de gebruiker krijgt op het moment (penetratie). Ruim 31% heeft een breedband verbinding van 10Mbit/s of hoger.
Nee,

Dat het ooit, bijzonder fout is gegaan met kpn wil nietyzeggen dat we dat nog een keer moeten doen. KPN is toen zwaar benadeeld, iets wat zo zwaar voor het bedrijf is geweest dat uit eindelijk niemand er voordeel van had. Kwaliteit van diensten en netwerk ging omlaag, iets wat ook de overstappers raakt.
Wil je een open markt moet de overheid het netwerk gaan beheren. En in dit geval zou dat dus betekennen het over nemen(kopen) van UPC/Ziggo. Echter gaan de ontwikkelingen dan altijd veel langzamer want de overheid zit niet op kosten van bijv. onderzoek te wachten en dat wil je niet, dus is de enige oplossing is de kabel lekker van UPC laten als je ontwikkeling wil, de kabel opkopen als je openmarkt wil.
Lag dat niet aan het feit dat het KPN netwerk in de jaren ervoor grotendeels met overheidsgeld is opgebouwd? UPC en ziggo waren vroeger ook veel gemeentelijke overheid maar daarvoor heeft de gemeente geld ontvangen
Anoniem: 419371
@Turmin12 maart 2014 23:17
zou mijn niks verbazen dat kpn met andere aanbieders nu een rechtzaak gaat beginnen dat het kabelnetwerk moet worden vrijgegeven!
Denk dat iedereen het met me eens is dat als je Ziggo en UPC vergelijkt, er minder problemen zijn bij klanten van Ziggo dan bij die van UPC. Ben daarom ook bang dat het serviceniveau naar beneden zal gaan als UPC ziggo overneemt.

Laatst had Reggefiber hier een peiling voor het aanleggen van glazvezel.. jammer dat dit niet door is gegaan, anders had ik van deze mogelijke overname helemaal geen last.
Dat jij problemen hebt met UPC wil niet zeggen dat iedereen dat heeft.
Uitzonderingen zijn er altijd. Ik ken genoeg mensen om mij heen incl. mijzelf die geen problemen hebben met UPC.

Glasvezel is ook niet alles. Daar ken ik ook verhalen van dat het niet altijd lekker loopt maar ook dat zullen uitzonderingen zijn.
Nou zelf ben ik verhuisd van een ziggo gebied naar een UPC gebied.

Mijn familie heeft allemaal ziggo, niemand had klachten over tv/telefonie/internet alles van super kwaliteit (het is heel wat jaren terug minder geweest toen @home op komst was)

Nu verhuisd naar een UPC gebied waar ik zelf totaal niet te spreken ben over de tv/horizon kast en het internet.
Slecht/zwak signaal etc etc, dit is niet alleen bij ons maar ook bij mijn schoon Fam. Met UPC.

Ik ben blij als ik een avond tv heb zonder blokken / groene lijnen in beeld.

Volgens UPC: de 4g masten zorgen voor storingen en daar kunnen wij niks aan doen. Enige oplossing is stugge dikke coax kabels aan te schaffen (leuk als je alles onder de grond hebt aangelegd met dure coax kabels..) en deze komen op je eige rekening..

In het ziggo gebied waar ik vandaan kom is ook 4G, maar dat heeft geen effect op de kabelaar...
Ik heb Ziggo en wél last van 4g.
@Vulcanic , onderbouw dat eens.
Ook ik heb geen problemen met Upc.
Ben toch al 8 jaar klant ongeveer.

Als iemand al het woord Ziggo in de mond nam was het negatief maar je hoort meestal de negatieve geluiden en niet de positieve.
Dat zal van de persoon afhangen. Ik kan niet wachten totdat mijn Ziggo verbinding van hetzelfde niveau wordt als bij mijn ouders met UPC. Als ik dat vergelijk kan ik wel huilen ... wat een drama is dat Ziggo.
Ik ben al bijna 20 jaar UPC (en A2000) klant. Ik was één van de eerste die pionierde met internet en telefonie via de kabel. Ik heb nooit grote problemen gehad (in al die tijd misschien een paar dagen storing, maar dat gebeurt overal).
Mijn moeder is ook altijd klant geweest, totdat ze verhuisde. In haar nieuwe huis was het signal slecht en UPC kon/ wilde daar niets aan doen. Haar buurman is een paar jaar geleden juist overgestapt naar UPC en hij heeft geen enkel probleem.
Van mensen die in het Ziggo-gebied wonen hoor ik vergelijkbare ervaringen.

Elke grote aanbieder heeft een aantal klanten met onoverkomelijke problemen, maar dat is zeer individueel bepaald en niet toe te wijzen aan één specifieke aanbieder.
Waar blijft de mededingens autoriteit? Het kan toch niet dat één bedrijf 90% van de kabelmarkt in handen mag krijgen zonder dat daar uberhaupt onderzoek naar wordt gedaan.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 12 maart 2014 08:11]

Er is sowieso geen concurrentie op de kabelmarkt, omdat op geen enkele plek meer dan 1 provider is. De kabel heeft dan weer concurrentie van ADSL, glasvezel en 4G.
Maar hiermee komt toch weer een grote Nederlandse telecom provider in handen van een grote multinational. Ik heb er weinig vertrouwen in dat ze dezelfde kwaliteit kunnen waarborgen zonder misbruik te maken van hun krachtige positie.

[Reactie gewijzigd door Armada651 op 12 maart 2014 08:27]

Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Ziggo heeft tot nu toe altijd een bepaald niveau geleverd, ook iets als internet jaarlijks sneller maken. Ik ben bang dat door zulke overnames door multinationals dit snel weg zou kunnen vallen. Waardoor dus de klant er wel de nadelen van heeft, hopelijk heb ik het fout en zal ziggo precies zo doorgaan zoals we het gewend zijn.
UPC is al sinds jaar en dag in Amerikaanse handen en zij leveren ook op hoog niveau.
Je kunt je vraagtekens zetten bij bepaalde keuzes zoals het niet ondersteunen van settopboxen van derden en bij de middelmatige kwaliteit van de huidige Horizon box. Maar ik heb nog nooit iemand horen klagen over de internetsnelheden, het aanbod in digitale TV kanalen of de prijs.

Daarnaast is Ziggo ook geen 100% Nederlands bedrijf meer.
1. Is je box kapot dan ben je maanden tot een halfjaar verder voordat deze vervangen is. Nee dit is niet 1 keer gebeurd maar 2 keer naast de nare ervaring met Horizon.
2. Internet klapt er zo nu en dan uit.
3. Snelheden zijn op piek momenten belabberd ivm heftige overselling.
4. Klantenservice schijnt het altijd beter te weten. Uiteindelijk geven ze het niet toe maar ze vervangen wel de box.
Dat zijn individuele klachten, zoals elke aanbieder ze heeft.
Er zullen Ziggo klanten zijn met exact de zelfde soort ervaringen. En KPN klanten en Tele2 klanten en...
Bedrijven of instanties met een arrogante klantenservice die over de telefoon beter denkt te weten wat mijn probleem is dan ikzelf is eerder de regel dan de uitzondering.
De zeldzame storingen die ik bij UPC had zijn altijd snel en naar tevredenheid opgelost, terwijl mijn moeder om onoplosbare problemen naar de KPN is over gestapt. Zie: de problemen zijn erg individueel.

Over oplichterspraktijken gesproken. Mijn moeder kreeg een jaar geleden een nieuw aansluitkastje en een nieuwe TV-ontvanger door de KPN toegestuurd, met een brief dat het ter vervanging van verouderde apparatuur was en dat ze met de nieuwe apparatuur meer zenders en een hogere internetsnelheid zou krijgen. Een maand later kreeg ze een rectificatiebrief toegestuurd. Per ongeluk had ze de verkeerde brief bij de apparatuur gekregen. De apparatuur was niet ter vervanging, maar op proef toegestuurd en wanneer ze blijvend van de nieuwe apparatuur, de extra zenders en de hogere internetsnelheid gebruik wilde blijven maken. Zou ze extra moeten betalen. Uit coulance werd wel de proefperiode van zes weken met twee weken verlengd!
Zoiets heb ik over UPC nog nooit gehoord. Ik kreeg wel ooit ongevraagd een set-top box voor digitale TV toegestuurd, maar de brief was overduidelijk dat het om een proef voor zes maanden ging. Na vijf maanden kreeg ik een herinnering en ongevraagd een doos toegestuurd om de set-top box terug te sturen. Wanneer ik de set-top box hield zou ik nog een bepaalde periode korting krijgen op het abonnement voor digitale TV.
> Bedrijven of instanties met een arrogante klantenservice die over de telefoon beter denkt te
> weten wat mijn probleem is dan ikzelf is eerder de regel dan de uitzondering.
Regel of niet, het is niet een hoog niveau. Als het de regel is dan hebben alle bedrijven een laag niveau. Vergeet niet een dienst niet zonder goede klanten service kan. Als je daar de internet snelheid, stabiliteit van het internet, stabiliteit van Horizon en andere vervelende ervaringen er bij op telt dan kan ik zeggen dat het alles behalve een hoog niveau is. Tuurlijk heeft elk bedrijf dit soort zaken maar het valt op dat het eerder regel is dan uitzondering. De Horizon doos geeft alleen maar aan dat UPC niks geeft om de stabiliteit maar om het verkopen.

Juist in de markt waar glasvezel aanbieders bij komen moet je je als kabelbedrijf aantonen dat je het goed kan en dat er geen reden is om weg te gaan. En wees de uitzondering in de klantenservice. Kost wat maar dan heb je ook meer tevreden klanten.

Het is dat ik geen andere hoge snelheden kan krijgen zonder een aparte lijn aan te laten leggen. Als glasvezel komt dan is de keuze snel gemaakt.
als jij hbo mensen op de eerste lijn verwacht kom je bedrogen uit.
je kan ook gewoon om een 2de lijns medewerker vragen.

en internet in almere van upc is erg stabiel(weet niet hoe het in andere delen is) en horizon doos heeft nog zijn problemen. en je kan bij upc gewoon je horizon doos inleveren en krijg je een gewonen hd doos voor terug.

en ben jij kpn glasvezel hd kanaal wat nog slechter is als upc sd kanaal even vergeten?
Ik heb geen KPN dus daar zal je mij niet over horen. Ik geef hier aan dat UPC een en al problemen is. Ik kom helaas niet bij tweedelijns omdat UPC richtlijnen heeft voor bepaalde kenmerken en dat is de box resetten. Pas na zoveel keer mogen ze een nieuwe sturen en ze mogen slechts één nieuwe box per maand sturen. Ik ben blij dat het bij jou stukken beter gaat en het internet is de laatste tijd ook stabile maar dit is anders geweest.

Enfin ik laat het hier bij. Mijn punt is hier wel gemaakt denk ik en die van jou ook.
Zo heeft KPN ook hun problemen, Denk maar eens aan die VRESELIJKE KPN experia box die je bij je glasvezel verbinding krijgt. Hebben ze ruim een jaar ontkent dat er problemen in zitten echter de monteurs zeggen zelf ook anders + nu eindelijk is kpn bereid de oude experia box te leveren ipv het huidige model. Er zou een nieuw model op korte termijn uitkomen hadden ze het over. Echter ik heb het nu prima opgelost door managed switch. Heb al ruim een jaar geen enkele storing gehad.
had toch te maken dat er standaard een standby/energie modus aan stond? Deze kon je uitvinken in de instellingen
Ik weet niet waar je op inhaakt (alle tips zijn welkom) maar ik heb van UPC niks gehoord over energie instellingen. Wel dat de kabel niet goed zou zijn, de box veel gereset moet worden, etc.. Vervolgens komt een monteur alles doormeten en dan blijkt alles goed te zijn. Het punt was dat we een normale decoder hadden. Die was kaduuk, toen na een tijd een nieuwe gekregen en daarna Horizon. Die werkte niet, toen weer terug naar een normale decoder. En die had hetzelfde probleem als de eerste decoder maar toen duurde het ook weer maanden voordat we een nieuwe kregen. Want het probleem zou in de kabel liggen die doorgemeten was. Right:)

Anyway ik hoop dat UPC de expertise van Ziggo overneemt samen met de naam.
Bij deze, UPC heeft ons in acht jaar niet fatsoenlijk internet kunnen leveren. Met zelfs een maand lang internet, televisie en telefoon storing. Toen der tijd behaalde we niet eens 30 mbit op een 60 mbit abonnement.

Het zijn gewoon oplichters in mijn ervaring.
Als je UPC belt komen ze langs ik had dat laatst ook we gingen van 60 over naar 120 MB en hij bleef op 90 toen hebben ze gezegd moeten we maar een monteur langs sturen want voor die snelheid betaalt u voor dus moet ook gewoon echt werken
Vond het wel heel mooi haha
Heb daarna inmiddels zelf het probleem opgelost
Maar het blijft mooi dat ze dat gewoon willen doen. Voor je wat eigenlijk ook zo hoort natuurlijk
Voor die maand lang storing hebben we 5 verschillende monteurs gehad. Die elk ons meterkastje wou bekijken en niets fout kon vinden omdat we dat ook gewoon professioneel hadden gedaan met iemand die 25 jaar in megatronica werkt.

En dan claimen ze 3-4 keer dat ze een monteur zouden sturen om de kasten buiten te bekijken en beloofde terugkoppeling dat ze dus ook nooit hebben gedaan. Na zeker 60 euro aan mobiel bellen, 5 monteurs en 3 fictieve buiten monteurs en zeker meer dan vier weken zonder TV, Vaste Telefoon en Internet kan ik je zeker garanderen dat UPC een schande van een bedrijf is. En dat alleen al hun support. Laten we het maar eens niet hebben over de overbelasting van de netwerken in je straat in piek tijden.

Ik ben blij met een klein bedrijf dat nu via E-Quest internet levert. Waarmee we strak 200 M/bit download tijdens piek uren behalen en gemiddeld 600-800 M/bit upload behalen terwijl we gewoon ook 200 M/bit upload op papier hebben.
Ik heb echt nog nooit last van UPC gehad ja je moet goed op de voorwaarden letten dat je niet zomaar ergens in trapt maar daar moet je zelf gewoon op letten haha
Wel vervelend dat u het anders heeft meegemaakt maar ik ben er altijd tevreden over geweest ik download een game op steam bijv max 24 MB per seconde dus ik vind het echt geweldig UPC ik haal 120 van de 120 dus geen klachten : p
Omdat het bij jouw fout gaat is het dus in heel nederland bij upc fout?
Ja dat klopt idd dat ziggo geen 100% NL's bedrijf is maar grotendeels wel. Nooit problemen gehad tot dusver met ziggo. En ben altijd goed te spreken over snelheiden die ik haal, 150mbit verbinding is ook altijd rond die snelheid als ik iets download(nieuwsgroepen). En dit word zoals ik zei jaarlijks bijna verhoogd met 20Mbit ofzo wat altijd een goede deal is aangezien je niet meer betaald en toch zeker van kan profiteren.
Een groot verschil voor mij is, dat Ziggo zoveel mogelijk onderhoud s'nachts plant en UPC dit doodleuk overdag plant.
Ja idd, wat mij als nachtpersoon zelfs al stoort haha, maarja kan niet alles hebben. Maar overdag is wel belachelijk idd, zou dit zijn door VS invloeden? Als in de tijden die daar gunstig zijn voor onderhoud of iets dergelijks, gezamelijk planning ofzo.
ooh? krijg toch regelmatig een mailje dat je snacht werk geplant hebben. heb nog nooit overdag onderhoud meegemaakt. en zit nu ong 10/12 jaar bij upc...
Ja... Nou is dat wel erg vaak bij ziggo moet ik zeggen! 6x per kwartaal er een nacht uit en soms zonder aankondiging en dat terwijl ik zakelijk afneem! Verder ben ik tevreden met ziggo maar dat kan veel beter...
Heb je enig idee wie achter de fusie hebben gezeten die Ziggo heeft gevorm/gefinancieerd? Dat was echt geen nederlandse partij.
Zou heel goed kunnen maar zover als ik bekend bent word het wel volledig door nederlands bepaald en gecontroleerd, zeker weten doe ik niet, lang niet in verdiept.
Je vergeet dat upc 200mbps biedt waar dat bij ziggo 150 is, dus het is juist goed voor ziggo klanten
huh, Ziggo is voor minimaal 30% in US/GB handen (zoals in het artikel staat). Om nu te spreken dat er weer een Nederlandse provider in buitenlandse handen komt gaat me iets te ver.

Daarnaast snap ik niet wat de nationaliteit van de onderneming te maken heeft met de kwaliteit van de producten (Ilse vs Google, DAF vs BMW)?
Het feit dat het in handen komt van een buitenlandse investeringsmaatschappij,
is geen argument, want dat is het al zo'n 8 jaar.
"Ziggo" is al sinds 2006 geen Nederlands bedrijf meer.
Toen zijn multikabel, Casema, en @Home overgenomen door het brits/amerikaanse warburg pincus en cinven.
En na de beursgang was Liberty Global ook al voor 30% aandeelhouder.

Ik verwacht ook niet dat de NMA dwars gaat liggen, want zoals al gezegd, voor de concurrentie veranderd er voor de klant niks. De NMA is van mening dat er voldoende concurrentie is door de andere netwerken.
Deze mening hadden ze in 2006 al in het geval van Ziggo, en ik denk niet dat die nu veranderd zal zijn.
Daar gaat het niet om; het bezwaar is dat UPC zo een veel te machtige positie zou krijgen binnen de Internet+TV+Telefoniemarkt.
Dat hebben en krijgen ze niet, volgens de NMA is er genoeg concurrentie in de vorm van andere technieken en daarnaast wordt glasvezel steeds verder uitgerolt dus moet UPC wel concurrerend blijven.

[Reactie gewijzigd door ArcticWolf op 12 maart 2014 08:40]

Volgens de NMA hebben ze die positie niet, dat klopt. In mijn opinie hebben ze wel degelijk een (te) grote macht en zijn de alternatieven geen volwaardige alternatieven.

Misschien is dit juist wel een plannetje van de NMA om ze wel een grote macht te geven en daarna aanvullende voorwaarden op te leggen zoals andere toegang geven tot hun netwerk }>
Het feit is eigenlijk dat er nauwelijks wat verandert. Op de gebieden waar Ziggo zit zit UPC niet en vice versa. Dus deze overname betekent niks voor de concurrentiepositie, omdat de bedrijven toch al nergens (konden) concurreren.

Het enige dat misschien veranderd is dat UPC nu een betere onderhandelingspositie met TV-zenders etc. krijgt..
Ik denk dat veel mensen naïef zijn als het over deze overname gaat. Drie dingen voor in de toekomst:

1. Omdat Ziggo en UPC nu een worden, zijn er inplaats van twee potten met geld, een enorme pot die later kan fungeren voor meer leverage op de markt vanuit een nationaalwijd strategisch oogpunt. Kan betekenten meer overnames op andere platvormen. Kan ook betekenen het simpelweg uitspelen van potentiële nieuwkomers.

Een vergelijkbare overnamen in de VS tussen twee kabelboeren:
Zie: http://www.theverge.com/2...with-a-tiny-silver-lining

2. Omdat UPC een sterkere markt positie zal krijgen, kan het voor een deel ook de toekomst bepalen in welke koers Nederland's gedeelte van het internet zal gaan varen. Dit kan onder andere zijn het stimuleren van datacaps, het stimuleren van een Six Strikes systeem, een 'walled garden' waarbij extra geld het 'volledige' internet wordt aangeboden, geld afpersen van internet bedrijven zoals Google, Netflix en andere start-ups voor betere service, et cetera.

3. Moeten we blij zijn dat Liberty Global, een Amerikaans bedrijf, zo'n groot aandeel op de ISP markt in handen krijgt? Ik denk niet dat ik hoef te benadrukken wat er met deze vraag wordt bedoeld.

Over nummer 1 en 2; natuurlijk zal dit niet al binnen een paar jaar na overname plaats vinden, maar reken van yes dat Liberty Global dit er stapsgewijs gaat insluipen.

En terzijde:
Gelukkig dat Slim KPN niet had kunnen overnemen, anders zou het zeer waarschijnlijk een zooitje worden voor de consument op de ISP markt. Ik weet dat KPN niet gelieft is bij veel Tweakers, maar tjongejonge wat waren er veel die enkel geen bezwaar hadden met deze man in ruil voor de status quo:
http://www.forbes.com/sit...poly-telecom-regulations/

Ik heb liever dat een fransman of duitser zich op de Nederlandse ISP markt beweegt, dan een niet Europees concern dat Europese regulatie makkelijker kan ondermijnen, of een niet Europees agenda draagt.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 12 maart 2014 22:17]

Inderdaad, ADSL of kabel in het buitengebied van een dorp in friesland....

Nou ADSL is echt geen optie, je houd nog niet de helft van de oorspronkelijke snelheid over. Dan blijft de kabel dus over.

Die uitrol van glasvezel kan mij niet snel genoeg gaan.
Het gaat erom dat er geen concurrentie op de kabel is. ADSL en glasvezel staan geheel los van de kabel want ADSL en glasvezelprovider krijgen immers geen toegang tot de kabel.
Andersom is wel het geval, Ziggo/UPC zijn welkom op glasvezel maar daar willen ze niet op.
De NMA heeft het dus fout, je kunt de kabel/glasvezel/ADSL markt niet op één hoop gooien ook al leveren ze diensten als TV/internet/telefonie. Op een fietspad kun je ook met de fiets rijden maar met de fiets niet op de snelweg, zijn dit dan gelijkwaardige wegen? Nee dus.
Het gaat erom dat er geen concurrentie op de kabel is.
Dat is een compleet andere discussie. Het samengaan van Ziggo en UPC verandert in z'n geheel niets aan de status quo, en dus is er ook geen reden om de overname tegen te houden. Prima dat je vindt dat de NMA in het algemeen op zou moeten treden tegen het gemis van concurrentie op de kabel, maar dat is hier feitelijk offtopic.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 maart 2014 15:30]

Op zich juist maar het is toch van de gekke dat de kabel niet (verplicht) opengesteld wordt voor concurrentie.
Door het samengaan van UPC en Ziggo ontstaat er nog een groter machtsblok waarbij de consument het nakijken heeft. Nu houden UPC en Ziggo elkaar nog in evenwicht ondanks dat ze in een ander gebied opereren. Dat gaat straks veranderen of denk je dat de nieuwe kabelboer opeens goedkoper zal worden voor de klant?
KPN zeker niet met al die overnamens, daar hoor je namelijk niemand over, hi lijbrand xms allemaal van kpn.
Tja schijnconcurrentie is de norm tegenwoordig.
Ja, inderdaad. Ik dacht juist dat ze elkaars netwerk zouden openstellen voor elkaar, zodat er meer concurrentie zou komen.
UPC neemt Ziggo niet over, Liberty Global neemt Ziggo over. UPC is één van de bedrijven van Liberty Global, niet het enige. Sterker nog, de hele merknaam UPC gaat straks verdwijnen zodra de overname rond is, dan wordt het allemaal Ziggo.
En waarom? Omdat de naam Ziggo de tweakers gouden steeksleutels binnenharkt en UPC niet...
Nee omdat dit al eerder aangekondigd is. Hij verzint dit niet zelf.
UPC blijkt minder vertrouwen uit te straken dan Ziggo. Vandaar het verdwijnen van upc
UPC neemt Ziggo niet over, Liberty Global neemt Ziggo over. UPC is één van de bedrijven van Liberty Global, niet het enige. Sterker nog, de hele merknaam UPC gaat straks verdwijnen zodra de overname rond is, dan wordt het allemaal Ziggo.
Het lijkt inderdaad op "Ziggo neemt UPC over".
Volgens mij vindt Liberty Global dat Ziggo een betere imago dan UPC heeft. Ik hoop dat de producten/diensten van Ziggo niet drastisch veranderd worden, anders maken ze imago van Ziggo kapot. Ik denk dat de producten/diensten van UPC wel gaan veranderen.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 12 maart 2014 09:48]

Ik was 8 jaar tevreden klant bij UPC(en kon toen ook voor glasvezel kiezen).
Tuurlijk werkte de horizon niet altijd even goed, maar snelheid internet , prijs en service waren top.
Maar door verhuizing bij ziggo terecht gekomen.
Vreselijke slechte provider, ten eerste betaal je veel meer en je krijgt minder.
Service is behoorlijk slecht,producten werken niet en maand vooraf betalen voor de maand die komen gaat.
MAAR ik hoop dat juist wel dat de overname van Global doorgaat , en dan heb ik de hoop dat het beste van 2 overblijft.
En laten we eerlijk zijn concurentie is er nu ook niet van de kabelaars.
Ook de term "Nederlandse" bedrijf is een waanidee,ik heb liever dat het bedrijf zich aan de Nederlandse regels houd en haar best doet voor haar klanten.
En hoop doet leven :) (althans tot volgend jaar glasvezel hier wordt aangelegd!)
Goed nieuws..
Nu nog de wifispots van beide bedrijven migreren op internationaal basis, zodat je overal waar upc zit er gebruik van kunt maken.
Natuurlijk zijn hedgefunds uit VK en VS het er mee eens. Het levert geld op en het is niet in hun land, dus de ontslagen die gaan vallen zijn niet dichtbij.

Dat er überhaupt twijfel is geweest over eventuele goedkeuring van deze aandeelhouders...
Dat er überhaupt twijfel is geweest over eventuele goedkeuring van deze aandeelhouders...
Ze hadden het bod te laag kunnen vinden.
Ik betwijfel of er een causaal verband is tussen de belangen van stockholders en stakeholders, in casus werknemers. Efficiëntere bedrijfsvoering is bijna heilig binnen het bedrijfsleven. Of je nu dichtbij of veraf woont.

Contracten bij de aanbieders zijn niet dagelijks opzegbaar, waardoor impulsopzeggingen a.g.v. een eventuele ontslagronde niet kunnen en het mogelijk kwijtraken van klanten niet (significant) plausibel is.
Hopelijk verhogen ze mijn internet dan zoals bij UPC van 60 naar 150.
Natuurlijk doen ze dat meer winst = meer geld dat uitgekeerd word aan het einde van het jaar plus de stijging van het aandeel als winst...
Gieren zijn het zonder enig inzicht in wat dit voor de vrije markt betekend.
Ik ben zwaar tegen het open gooien van het kabelnetwerk omdat ik zware zorgen heb over de kwaliteit en prijs van het product als dat gebeurd. Maar als dit echt doorgaat ben ik toch echt voor het opengooien aangezien upc dan in 80% van nederland gewoon een monopolie heeft omdat adsl niet meer van deze tijd is en gewoon niet voldoet voor iedereen die meer doet dan mail checken en websites browsen.
Ach ja de aandeelhouders trekken aan het langste eind.
Dat eind daar hebben consumenten zoals jij en ik jaren (duur) voor betaald.
Overstappen ?! Helaas raak je dan wel mooi je unieke emailadressen kwijt (in mijn geval vanaf het eerste @home uur bestaand).
Administratief een enorme aderlating.
Overnemen door een andere aanbieder zoals dat met je mobiele nummer is er helaas niet bij.
(Zou dat eens een super uitkomst zijn!!)
*Zucht* Nou ja we zullen wel zien hoe het verder gaat.
Over stabiliteit en uptime etc. heb ik niet te klagen.
Alleen dat duur betaald zit me dwars .. Want dat is alles in een plus wel gelet op de concurrentie die kwa pakket aanbod in de buurt komt.
Overigens vraag ik mij met regelmaat af hoe het toch mogelijk is dat via de internet verbinding snelheid tests van Ziggo en UPC ik altijd de snelheid waarvoor ik betaal haal in tegenstelling tot de tests van Bbned, Speedtest.nl en testMy.net ..

[Reactie gewijzigd door Tiesemans op 13 maart 2014 07:06]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee