Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties

In Nederland heeft 44 procent van de verbindingen een snelheid van meer dan 10Mbit/s. Hiermee staat Nederland op nummer 1 in Europa, het Midden-Oosten en Afrika, blijkt uit cijfers van content delivery network Akamai.

Akamai logoIn het derde kwartaal van 2013 was de gemiddelde internetsnelheid wereldwijd 3,6Mbit/s; in Nederland was dat 12,5Mbit/s. Dat is een toename van 23 procent ten opzichte van een jaar eerder, terwijl de wereldwijde gemiddelde snelheid met slechts 10 procent steeg. De snelheid van 12,5Mbit/s is de hoogste van alle landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika; wereldwijd staat Nederland op de vierde plaats.

Het gaat om de daadwerkelijk gemeten snelheden van verbindingen van gebruikers van de Akamai-servers, en niet om de theoretische maximale snelheden. De cijfers zijn niet representatief, maar geven wel een indicatie, aangezien Akamai het content delivery network voor een groot aantal websites is. Onder meer Facebook is klant van het bedrijf.

Nederland heeft niet alleen een groot aantal verbindingen met hoge snelheid, ook de pieksnelheid die werd gemeten is met 39,6Mbit/s relatief hoog. Met 39,6Mbit/s neemt Nederland de negende plaats in. Hongkong staat op plek 1, met een snelheid van 65,4Mbit/s.

Ondertussen nam het aantal ddos-aanvallen af: Akamai detecteerde er in het derde kwartaal 281, tegen 318 een kwartaal eerder, een afname van 11 procent. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika, wat onder de noemer EMEA vaak als één gebied wordt aangemerkt, nam het aantal ddos-aanvallen echter toe.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

En voor de liefhebbers bij dezen het hele rapport van Akamai: http://www.akamai.com/dl/...13.pdf?WT.mc_id=soti_Q313

Specifiek wordt pagina 15 & 16 (genummerd 13 & 14) van deze PDF besproken.

En voor diegene die niet van lezen houdt, hier het hele rapport als infographic: http://www.akamai.com/dl/...soti-q313-infographic.pdf

[Reactie gewijzigd door JS1982 op 28 januari 2014 12:59]

Het blijft jammer dat wij vast zitten aan ADSL. Wij willen absoluut geen aansluiting bij CAIWay, maar dat is de enige provider die momenteel levert bij ons. Pas als glasvezel daadwerkelijk actief is krijgen wij toegang tot andere provider mogelijkheden.

Kan dan ook niet wachten, want ik zit op een max van 7 mbit momenteel :(
Had Zweden niet betere internetsnelheden dan Nederland? Ik meende ooit zoiets gelezen te hebben.
Leuk dat je dat zegt, ik woon er en ik kan je zeggen, zelfs in de grotere steden (GŲteborg) is het kneiterhard huilen met de pet op. Ik woon zelf net buiten een grote stad, in een stadje met ongeveer 27000 inwoners. Het beste wat ik hier kan krijgen is een krappe 30 Mbit en 3 hele TV zenders in HD.

Mijn collega woont dus in GŲteborg en kan max 20 Mbit krijgen. Het is allemaal wat beter geregeld in Stockholm, maar in de rest van Zweden is het echt om te janken.

Het grote probleem hier is dat veel providers heel streng om gaan met hun delen van hun infrastructuur, met als groot gevolg dat men totaal niet kan kiezen uit verschillende providers, er is dan ook vrij weinig echte concurrentie wat (internet)providers betreft. Wat mobiele infrastructuur betreft gaat het hier wel wat harder, hier is 4G inmiddels al weer 2 jaar gemeengoed bijvoorbeeld.
Dat dus kennenlijk gezien de metingen niet, maar Zweden loopt wel al geruime tijd voorop als het aankomt op de ontwikkelingen op dit gebied. Zie onder andere deze "ludieke" actie:

http://www.bnr.nl/nieuws/...ge-heeft-snelste-internet

Toen ik thuis nog op een inbelverbinding zat (waarvan mijn moeder uiteindelijk de stiekem getrokken RJ-11 heeft doorgeknipt toen ze de telefoonrekening zag }> ) was de volgende stap de TU Delft. Daar lag destijds al 800 Mbp/s glas voor de hele campus, en mocht elke bezoeker van 'De Bieb' kosteloos gebruik van maken.

Ik heb in die periode geruime tijd Quake 2 online gespeeld, en thuis altijd demo's terug zitten kijken van de "grote jongens". Die nam ik dan mee naar huis op een floppy ;)

Ik kan me herrineren dat de Zweden die toen meespeelden (voornamelijk toernooien op heel hoog niveau) al op een ping onder de 10 ms zaten, en dan praat ik inmiddels over bijna 15 jaar geleden. Onder de 10 ms kom ik hedendaags met 150/15 nog niets eens, zelf niet op Nederlandse servers van bijvoorbeeld Quakelive (yup, eens een fan altijd een fan).

De studenten in de wijken om te TU Delft heen betaalden geloof ik (omgerekend) nog geen § 1 per maand (ingebgrepen bij de huur) voor een 100/100 mbit verbinding. Er zijn niet voor niets invallen op meerdere plekken in Delft geweest, en van alles in beslag genomen, er werd voor TB's per maand aan "illegale" content verspreid. Inmiddels is de downloadsnelheid verhoogt naar 1 Gb/s, maar zit er een limiet op de hoeveelheid uploadverkeer. (nieuws: Studenten campus TU Delft woedend over versoberd internet)

Waar ik niet in kan komen in dit nieuwsbericht is de pieksnelheid van 39.6 Mbp/s. Ik heb thuis Ziggo 150/15, en heb echt wel eens praktijk snelheden tegen de 15 MB/s gehaald, bijvoorbeeld van de servers van Apple of Microsoft, of als ik meerdere torrents tegelijk aan zet.

Edit: m = M

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 28 januari 2014 12:56]

In 1997 had ik met mijn A2000 LanCity modem een ping van 2ms naar het A2000 datacentrum. Met mij huidige 150M Ziggo abo heb ik daar al 6ms voor nodig. Sommige dingen gaan dus ook gewoon achteruit. Het is maar wat men belangrijk vind.
Of anders bekeken; het netwerk is nu meer complex geworden. Voor elk apparaat dat het signaal passeert, neemt de vertraging toe. Tenzij je een directe lijn naar het 'hoofdkantoor' hebt, zal je ping tegenwoordig niet ver onder de 10~15 ms komen.
Tja, als een van de eerste ADSL hebben (en dan corp hardware ipv zo'n USB 1.1 modem) betekende een ping van 2~4ms naar het knooppunt, ondertussen haal je dat met 1000/1000 niet meer, simpelweg omdat het "druk" is geworden.
Het laagste dat ik heb gemeten in tijden (regelmatige traces vanaf hier, kijk er toch altijd even naar) = 6ms.

Wat overigens vrijwel gelijk is aan wat ik thuis op 120/10 haal op rustige momenten. (lunch tijd b.v.) Vrijdag en zaterdag avond? 10 ms mag je al blij mee zijn.
Inmiddels hebben de studenten in Duwo woningen niet meer die 100/100 glasvezelverbinding met de TU, maar zijn ze over naar Ziggo zakelijk. Die snelheid zit alsnog vaak op 80/80 of hoger, maar de gegarandeerde 100/100 van vroeger zit er niet meer in jammer genoeg. En de prijs is ook wat omhoog uiteraard ;)
Ping heeft in grote maten niks te maken met de 'snelheid', ping van de verbinding.
Dat ontken ik ook zeker niet, hoewel de twee toch vaak hand in hand gaan.

Quake 2 online trekt, afhankelijk van het aantal spelers en de map ongeveer 6-8 kB/s down en up tegelijkertijd om een fatsoenlijke verbinding te behouden, maar je hebt wel een fatsoenlijke ping nodig om het tegen de grote jongens met een ping vele malen lagere dan jij op te kunnen nemen, zoals met alle online games, hoe weinig data deze ook verstoken per seconde.

Ik maak hier onderscheid tussen een ping van 300 ms+ die ik op mijn 56k6 lijntje had destijds, en de pingtijden die de Zweden toen al thuis ondervonden, ofwel (in sommige gevallen *ver*) onder de 10 ms, ongeacht de doorvoorsnelheid die de Zweden toen al hadden, want daar heb ik geen cijfers over.

Een ping onder de 10 ms was in de tijd dat ik toen in Nederland gebruik maakte van een vaste lijn internet verbinding (kabel of inbel) werkelijk ondenkbaar.

Zelfs met de eerste echte kabelaansluiting bij ons thuis (Casema, zo rond 98/99) heb ik zelden een ping zien lager van 100 ms, en dan moest je echt om 04:00 je bed uit.

Ik hoor hier boven en onder overigens nog aangeven worden dat de pingtijd sindsdien (t.o.v. de Zweden toen) zou zijn opgelopen door de complexiteit van het internet an sich, en het aantal hops naar de PC of server in kwestie. Ik vind dit geen argument. Het lijkt mij dat (core) switches intern sindsdien alleen maar sneller zijn geworden, en zelfs als ik vanuit cmd.exe een tracert naar Nu.nl uitvoer en de eerste hop ping (maw Ziggo DNS), kom ik net onder de 10 ms, maar de reverse DNS lookup daarna duurt veel langer dan ik zou verwachten op een dusdanige verbinding (150/15 op FTTC dus, want het wijkkastje staat in de buurt van mijn onderburen, en vanaf daar is het glas wat de klok slaat).

Het is kennelijk geen exacte wetenschap, en zeker niet een die je als sterveling zonder technische achtergrondkennis kunt verklaren.

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 28 januari 2014 20:35]

Die 39,6 MBit/s is volgens de bron "Global Average Peak Connection Speeds". Dus het gemiddelde van de hoogste snelheid die elke verbinding krijgt. Die piek 150 MBit/s van Ziggo wordt dus omlaag gehaald door de ADSL verbindingen van 4MBit/s die er nog zijn.
Ok, kleine typo, maar je snapt de strekking hoop ik.

De snelste internet verbinding (in ieder geval in Nederland) in de periode waar ik nu over spreek was 1000 Mbp/s, op UT Twente. Delft stond op de tweede plek.

Geloof me, ik was daar kind over de vloer en heb regelmatig praatjes gemaakt met systeembeheerders enzovoorts.

Je kon bij de TU Delft het server park van in ieder geval "De Biep" zien staan voordat je de ruimte met vrij te gebruiken computers in liep. Later hebben ze een pasjes systeem ingevoerd, maar zelfs als niet student zijnde had je zo een pasje in je bezit ;-)

Hoe het er nu voor staat durf ik niet te zeggen, ik ben voor een fatsoenlijke internet verbinding in ieder geval niet meer afhankelijk van de TU Delft ;-)

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 28 januari 2014 13:09]

Ik zeg je eerlijk, persoonlijk vind ik dit een veel fijner overzicht en door Ookla, als in, speedtest.net. Zij gaan uit van het gemiddelde en inderdaad, zweden zit wat hoger dan Nederland hierin.

Dit is gebaseerd op miljoenen snelheidstests beschikbaar over de hele wereld.

http://www.netindex.com/download/allcountries/

[Reactie gewijzigd door Maistah op 28 januari 2014 12:59]

Maar zijn het niet meestal de mensen met snel internet die hun speed testen? Ik zie nog niet zo snel normale internet gebruikers even dit testen, waarbij elke tweaker die ik ken dit al wel eens heeft gedaan.
Ik heb jaren lang op een servicedesk gewerkt voor een internet provider. En ik kan je vertellen dat er geen pijl op te trekken is. mensen met 4mbit doen net zo goed een snelheidstest als mensen met 100 mbit.
Leg mij dat eens uit?

4 Mbit/s komt op maximaal 500 kB/s
100 Mbit/s komt op maximaal 12.500 kB/s

Ik neem de overhead hier even niet in mee nu.

Dat de ervaring bij het surfen voor de klant hetzelfde is zal wellicht, want die is voor een groot afhankelijk van de ping-tijd, maar pak een willekeurige UNIX ISO van een universitaire FTP server in Nederland, de persoon met 100 Mbit/s zal toch echt eerder klaar zijn, toch?

Zo niet, dan is er iets goed mis met de voorgestelde en/of beloofde 100 Mbit/s verbinding. Let wel, ik heb het hier niet over ADSL, maar puur over COAX of glasvezel.

[Reactie gewijzigd door ScoeS op 28 januari 2014 20:18]

Leg mij dat eens uit?
De snelheid maakt niet uit voor of er wel of geen speedtests gedaan worden. Mensen met 4mbps willen dat net zo hard uittesten als mensen met 100mbps.
Met me ADSL lijn had ik anders regelmatig behoefte om een speedtest te draaien omdat de boel weer eens niet vooruit te branden was. Nu ik glasvezel heb heb ik 1 keer een speedtest gedaan op een van de grotere sites, toen tot de conclusie gekomen dat de servers daar niet snel genoeg meer zijn en daarna nooit meer een test gedaan.
Ik geloof niet dat je begrijpt wat ik zeg.

Mensen met 4mbit willen net zo graag hun snelheid testen als mensen met 100mbit, en doen dat dus ook.
Ik laat mensen altijd hun snelheid testen als hun internet traag is. Voor mij dus een compleet onbetrouwbaar onderzoek.
Nadeel van Ookla is dat de samples zichzelf selecteren. Dit zegt niet zoveel over de gemiddelde snelheid van alle gebruikers in een land maar meer over de gemiddelde snelheid van gebruikers die snelheid belangrijk vinden.
Wat marking zegt is denk ik waar. Daar komt bij dat de niet nerd vrolijk over het lokale 11Mbit wifi netwerk gaat testen. Speedtest.net zegt wat over de snelheid van netwerk + internet. Ik denk echter dat dit ook geldt voor Akamai.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 28 januari 2014 13:24]

De speedtest servers zijn ook niet allemaal even snel, de server die speedtest voor mij uitkiest automatisch kan maar zo'n 340Mb/s aan terwijl ik bij een server in Amsterdam de 960Mb/s haal vanuit Enschede. Ik heb in theorie en praktijk een maximum van 1gb/s plusminus 2 % ongeveer.
Bij Ookla test je de verbinding vanaf je PC, ergens in je eigen netwerk. Als je dus een trage wifi verbinding thuis hebt (11 mbit/s 801.11b bijvoorbeeld), maar wel een router met een Ziggo abonnement 150 down/15 up, dan scoor je nooit meer dan 11 mbit/s bij Ookla. Dus waarschijnlijk liggen de snelheden daadwerkelijk hoger, ze worden alleen te laag gemeten...
RoemeniŽ derde na Singapore en Hong Kong????? Die meetresultaten hebben wel wat interpretatie nodig. Is RoemeniŽ niet een van de armste Europese landen? Ik kan maar een reden verzinnen. Een groot verschil tussen arm en rijk. Arm heeft geen internet en vervuilt de statistieken daarom niet. Rijk is heel rijk en kan zich (achteloos) het beste internet permitteren. Als ik hierbij stilsta ga ik die landen statistieken wel wat relativeren.
50Mbit Fiber kost ongeveer §6,42 per maand in RoemeniŽ.
1 Gbit Fiber heb je er voor §13 per maand.

http://www.rcs-rds.ro/internet-digi-net/fiberlink

[Reactie gewijzigd door Perkele op 30 januari 2014 13:56]

Het aanbod hier (in Zweden) voor snelle internet verbindingen is in ieder geval beter, mijn thuis verbinding is 160Mbps en is een mid-range consumer verbinding. De meeste mensen in de grote steden hebben toegang tot 1000Mbps via glas.
Wow, jaloers. Dat zou hier (Nederland) ook wel doorgevoerd mogen worden. Op dit moment is de test van KPN op 500 Mbit/s nog de snelste verbinding en dat betreft een test... 8)7 (ik heb het natuurlijk over de "normaal verkrijgbare" snelheid, Ziggo etc...)

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 28 januari 2014 14:07]

Waarom jaloers? Waarvoor heb je ooit een thuis internet verbinding nodig dat hoger ligt dat 100Mbit??

Met 100Mbit kan je makelijk met paar mensen Netflix en YouTube bekijken. Daarnaast kan je nog makelijk tegelijkertijd spullen binnen halen via torrents en een skype video gesprek voeren met iemand uit US.

Ik heb vorig jaar mijn 120Mbit gedowngrade naar 60Mbit. Nog geen seconde dat ik zoiets hebt gehad van ik mis de dubbele snelheid.
Ik voelde de overstap van 50 naar 100 juist wel. Ik kijk dan ook 4k materiaal op Youtube dat telt natuurlijk op.
nodig??? Tja, dat is relatief, is het niet. Ik ben muziekant en maak veel online back-ups, dus in die zin, hoe sneller hoe beter! Ik zit nu vaak uren te wachten voordat mijn back-up weer up-to-date is! Dus ja, nodig :)
Nou ik zou mijn backups niet maar zo online zetten.
Daar is een nas of harde schijf toch veiliger..
Ligt je internet eruit kun je er net niet aan...
Ik ben daar eerlijk gezegd niet zo bang voor. Ik maak meestal 3 backups, waaronder dus 1 online. Dit omdat ik lokale back-ups alleen, niet veilig genoeg vind
Crasht je nas, ben je alles kwijt...

Daarom is voor belangrijke data beide de betere oplossing.
BIjvoorbeeld een NAS die een backup maakt naar een online opslagdienst.
Maar dan kan je die paar !mensen dus uitbreiden naar een studentenhuis met 1 glasvezel en meerdere routers en dan blijft het snel.
Studentenhuizen hebben het in de regel goed voor elkaar. Hier staat een dikke uplink aan glas, en elk kamertje krijgt zijn eigen public IP met een 100/100 verbinding bijvoorbeeld.
Yup, 640 k was ook genoeg...
Wanneer was dat ooit precies? Dit soort gegevens willen in de loop der tijd nog wel eens veranderen namelijk. :P
Waarschijnlijk gemiddelden over het 3de kwartaal van 2013…
Volgens Forbes heeft Zuid Korea het snelst internet van de wereld, en staat Nederland op Nr.6 in de algemene lijst.

Bron: http://www.forbes.com/pic...where-the-internet-zooms/

edit: verbeterd

[Reactie gewijzigd door Unflux op 29 januari 2014 08:06]

Op die lijst staat Nederland toch echt 6e.
Wat duidelijk aangeeft dat er verschillende manieren van meten en weten zijn. Het hangt er (vooral bij sites als speedtest.net) nogal vanaf welke server je zelf kiest.

De ťťn is misschien net even te bezet om jouw maximale snelheid te halen (of zelfs helemaal niet snel genoeg), gevolg, een vertekend beeld in een 'wetenschappelijk' onderzoek.

Wat mij betreft is de enige juiste vorm van meten op een eigen verbinding een stuk of 15-20 metingen op een rij te doen op een server die zo dicht mogelijk bij men in de buurt ligt, en waarvan men weet dat deze server minimaal jouw maximale potentiŽle snelheid aankan. Hiervan dan eerst een gemiddelde nemen, en dan heb je als gebruiker nog een relatief lage hoeveelheid testen gedaan voor een werkelijk representatieve beeldvorming.

Daarnaast; WiFi is 100% uitgesloten, wat mij betreft tellen alleen testen gedaan over een vaste UTP verbinding rechtstreeks naar het apparaat waar het signaal werkelijk binnenkomt.

De gemiddelde leek (lees: niet Tweaker) heeft hier waarschijnlijk weinig verstand van, ik denk dat dit de grote verschillen tussen de verschillende meetresultaten op verschillende websites verklaard, ze lopen namelijk *nogal* uiteen in de verschillende bronnen die ik heb bekeken.

Nu bepaalt de zwakste schakel (lees: WiFi, of de niet ideale server) de werkelijke snelheid die Ookla registreert.

Tweakers zou voor de grap eens een test als dit moeten uitvoeren, iedereen aansporen de tragere schakels te verwijderen, en te kijken waar men dan op uit komt, gemiddeld over minimaal 100.000 metingen, met per per persoon minimaal een gemiddelde hiervan over 10-15 metingen.

Aan de andere kant, is het eerlijk om de gemiddelde snelheid van een internet verbinding (per land) te bepalen aan de hand van de snelste server beschikbaar? Persoonlijk vind ik van niet, want deze server is niet de enige server waar de klant aanspraak op maakt, het is (voor de statistieken) de meest ideale, maar geeft geen representatief beeld van de ervaring die de eindgebruiker heeft bij het bezoeken van andere servers.
Als je naar de verbindingen zelf kijkt wel, maar voorheen waren de snelheden eigenlijk alleen te halen naar servers in het land/omgeving zelf. Zodra bv naar Nederland verbond haalde je vaak maar een deel van deze snelheid. Naast de snelheid van de verbinding telt hierbij natuurlijk ook het network en de verbindingen naar buiten mee.
En vergeet Roemenie niet (of all countries)! Waarom die niet op nr. 1 staan is verbazend, vooral de steden hebben daar veel glasvezel.

Penetratie van supersnel breedband in Roemenie staat/stond op 65 %:
nieuws: Nederland en BelgiŽ lopen voorop met supersnel breedband

Ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_in_Romania

Begin vorig jaar was Timișoara de stad met de hoogste gemiddelde downloadsnelheid ter wereld: 89.91 Mbit/s.
Ja, maar daar gaat het artikel niet over. Het gaat over "de meeste snelle". Niet over "de meest snelle".

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 28 januari 2014 20:21]

Waar komt dat bedrijf in beeld voor Nederland? Ken heel dat akamai niet, maar blijkbaar moet er ergens een dienst zijn die dus deze gegevens beheert?

En dat gaan het om 'content delivery', filmpjes of wat? Filmpjes bufferen tot een bepaalde marge en laden enkel bij wat er nodig is. Hoe kan je daar nu je max-snelheid uit afleiden?
Akamai is een van de wereldleiders op het vlak van content delivery. Dat laatste wil inderdaad zeggen dat ze filmpjs hosten (zij verzorgen bijvoorbeeld de Apple Quicktime trailers), maar het kan ook over afbeeldingen, tekstbestanden of webservices gaan bijvoorbeeld.

Als je als (doorgaans groot) bedrijf bij hun aanklopt, zullen zij ervoor zorgen dat de gebruikers altijd snel de content ter beschikking hebben. Zij verzorgen dus een volledig serverpark over de ganse wereld, en verzorgen onder andere de verdeling van de bestanden en workload over deze servers.

Dat bedrijf komt dus eigenlijk nergens in beeld omdat ze op de achtergrond werken, maar ze hebben een heel goed overzicht over het globale webverkeer omdat ze verantwoordelijk zijn voor 15 ŗ 20% van alle verkeer over het internet.
Bedankt Bl@ckbird en Giesbers voor de uitleg (tegenstelling tot een ander persoon die zich afvraagt wat ik hier doe.. maargoed).

Nooit geweten dat zij dit zijn.
Akamai heeft wereldwijd meer dan 250.000 servers, die zo dicht mogelijk bij consumenten geplaatst zijn. Dit is een cache voor online content. Als je iets download bij Facebook, Microsoft of Apple, wordt dit van het Akamai netwerk gehaald. Hierdoor heeft Akamai een redelijk goede inschatting van de gemiddelde download snelheden. Elk kwartaal brengen ze de "State of the Internet" rapport uit, waar je veel info uit kan halen.
Je kent Akamai niet en je bent wel geÔnteresseerd in ICT (anders zou je niet op deze site rondneuzen)????

Akamai is zo'n beetje de grootste content distributeur op internet. Je maakt waarschijnlijk dagelijks gebruik van hun diensten.
Hoe kunnen ze meten (tellen) hoeveel DDOS aanvallen er zijn geweest?!
Door elke dag Tweakers te lezen 8-)
Ze meten hoeveel DDoS aanvallen er op hun infrastructuur zijn geweest, dat is niet zo moeilijk.. Gigantische piek aan verkeer waar je netwerk niks mee kan is een DDoS.
Hmmm. in Jakarta heeft ook zeker (zoniet meer dan ) 44% breedband, op de telefoon of thuis.
Zelfde inwoneraantal als heel NL.

Ik moet wel zeggen dat toen ik met kerst thuis was (dus in NL) ik wel weer ff flink zat te kwijlen over de snelheden.

Zit zelf hier in Jakarta thuis op inmiddels 5Mbps, wat hier heerlijk is. Is toch snel gegaan.
Toen ik hier kwam, 11 jaar geleden (wat gaat de tijd toch snel) moest ik nog naar inetcafe die op modempjes zaten.
3G met databundels noem ik niet breedband hoor, en bekabeld internet in in indonesie (buiten bandung en jakarta) bijna niet te vinden. Bekabeling naar de kleinere steden is er amper.

Ik ben altijd blij als ik weer terug ben in Nederland, eindelijk op een normale manier browsen. Mijn vrouw kan ook niet wachten totdat ze hierheen kan komen.

Daarnaast vind ik het in indonesie extreem langzaam gaan, als je kijkt hoeveel de snelheid in NL is verhoogd tegenover de verhoging in indonesie. Vooral de laatste paar jaar. Mijn vrouw heeft al 3 jaar lang dezelfde snelheden via 3G terwijl wij hier inmiddels al 500mbit thuis kunnen krijgen. Als mijn vrouw voor 9 mil rp een tel kabel laat aanleggen kan ze max 2mbit krijgen op haar locatie. En dat is in zijn geheel duurder en langzamer als de 3G verbinding die ze nu gebruikt.
Ik had het dan alleen ook inderdaad maar over Jkt.
3G, en H+ is gewoon breedband, en die gaan niet via databundels.
Gewoon data aan- en uitzetten als je wilt. Dat kan makkelijk en doe je ook, want er is in ieder tentje gewoon WiFi.
Ok, ik geef (weer) toe dat het lang niet zo snel is als in NL.
Maar van 56k modem (niet thuis) naar 5Mbps thuis, hier...ik ben blij genoeg.
Maar het redt het inderdaad niet in vergelijking met NL.

Edit: 500Mbps? Over 3G? Zelfs voor kabel vind ik dat snel.
En 9jt is ook wel beetje veel. Zal wel zijn omdat jij toen ook daar was ;) :P

[Reactie gewijzigd door HMC op 28 januari 2014 13:21]

500mbit haald je via glas van KPN, meest uitgebreide pakket. Maar die zal bijna niemand hebben, en inderdaad niet via 3G dat zou wel mooi zijn :D

Maar je hebt gelijk van 56k naar 5 mbit is een groot verschil, echter tegenover de verschillen in andere landen over de jaren heen klein. Maar dat heeft ook voor een groot gedeelte te maken met de infra in indonesie, die gewoon slecht te noemen is. En met die corrupte boel laat verbetering ook nog wel even op zich wachten.

En bij die offerte van 9jt zat ik gewoon in NL, heeft ze op haar eigennaam aangevraagd. Maar bij haar in het dorp zijn maar een stuk of 5 mensen met bekabelde telefonie/internet de kabels zullen wel van ver moeten komen. Al licht het niet ver van Bandung af waar de zaken net als in Jakarta wat beter geregeld zijn.
'De cijfers zijn niet representatief, maar geven wel een indicatie [...]'
Het zegt dus eigenlijk vrij weinig.
Akamai doet "maar" 15...20% van het internetverkeer dus niet 100%. Maar het lijkt me dat die 15...20% toch een de meest nauwkeurige indicatie is die we momenteel kunnen krijgen.
Ik vind deze gegevens juist representatief. Er zijn genoeg mensen met een '20 mbit' ADSL verbinding die die snelheid in de praktijk niet halen (door afstand tot te centrale, of gebrekkige Wi-Fi inrichting in huis). Dit zijn juist gemeten gegevens uit de praktijk en gegeven aan dat die snelheden in de praktijk ook gehaald worden.
Op zich ben ik niet zo heel verbaasd hierover. Klein en vooral vol landje dus de infrastructuur is goed te noemen.

Maar is de titel wel correct? We zijn dus niet alleen de snelste van Europa zoals de titel doet vermoeden.
Maar als Titel: Nederland heeft de snelste internetverbindingen van Europa, het Midden Oosten en Afrika zou wat langdradig worden. Ik ben trouwens benieuwd wat je in 'recordsteden' zoals Dubai aan snelheden zou kunnen halen,
Toch een groot verschil tussen BelgiŽ en Nederland desondanks wij niet zo ver van elkaar af zitten. Ook is het internet/mobiele telefonie in BelgiŽ meestal duurder dan bij jullie.
http://www.netindex.com/download/2,48/Netherlands/

Netherlands

This country ranks in 9th place. Results were obtained by analyzing test data between Dec 29, 2013 and Jan 27, 2014. Tests from 3,770,689 unique IPs have been taken in this country and of 15,804,945 total tests, 642,409 are being used for the current Index.


Tja er zijn zoveel verschillende resultaten op verschillende plekken.
Wie te geloven.