Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 171 reacties

Samsung brengt in 2014 naar verluidt een Chromebook met een Exynos 5 Octa 5420-soc en een resolutie van 2560x1600 pixels uit. Ook zou het model 3GB werkgeheugen krijgen en zouden er varianten met een ssd van 32GB verschijnen.

Samsung heeft momenteel een Chromebook op de markt met een eigen soc: de Chromebook XE303 met een Exynos 5250-dualcore. Het bedrijf werkt aan een opvolger van deze laptop met Exynos 5 Octa 5420-quadcore, claimt Business Korea. Samsung kondigde deze soc half 2013 aan. Het gaat om een chip op basis van ARM's big.Little-concept met vier Cortex A15-cores op 1,8GHz voor zwaar rekenwerk en vier Cortex A7-rekenkernen die hun werk op 1,3GHz doen voor minder intensieve taken. De gpu is de Mali T628 in een opstelling met zes cores.

Verder zou de Chromebook over een scherm met diagonaal van 12 inch of minder en resolutie van 2560x1600 pixels beschikken. Er zou 3GB geheugen zijn en er komen modellen met ssd's van 16GB of 32GB. Verder wordt melding gemaakt van de aanwezigheid van een usb 3.0-poort, gewicht van 1 kilogram en accuduur van minstens zeven uur. De prijs zou tussen 250 en 300 dollar komen te liggen. Samsung gaat niet in op de berichtgeving, maar maakt wel duidelijk dat het bedrijf geen enkele laptop op de elektronicabeurs CES begin januari zal onthullen.

Samsung Chromebook XE303

De huidige XE303-Chromebook van Samsung
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (171)

2560x1600 res @ 300 euro met 7 uur batterij, ben ik de enigste die dit opmerkt of zijn we teveel bezig met google's 'mini' OS aan het bashen? Want met die specs heb je een vette linux laptop ...

Of die octacore nu echt nodig is in een chrome book betwijfel ik nu wel, maar als je er linux opzet heb je wel een vette laptop voor een klein prijsje.
Die batterijduur stond ik ook van te kijken.
Hoe zou die batterijduur zich houden als er iets anders op draait dan Chrome OS?
Ik neem aan dat de hardware zo goed mogelijk is ge-optimaliseerd op het OS en vice versa.

Ben benieuwd wat het installeren van linux voor invloed heeft op deze factor.
linux op arm valt eigenlijk dik tegen bij die chromebooks, hardware acceleratie is zeer beperkt, dus verwacht niet de mogelijkheid om hd video's in ubuntu af te spelen, daarbij is er nog minder software beschikbaar als onder x86 linux
Met RPI krijg je wel een pak mogelijkheden ... je hoeft geen full-blown OS te hebben om HD filmpjes te kijken toch ? Als de specs hiervan kloppen, zou ik nog wel dit beestje kopen, maar ik geloof er niet veel van om eerlijk te zijn ;)
Het verschil is dat met een rpi alle drivers beschikbaar zijn, voor de Chromebook zijn deze niet beschikbaar
Waar ik zelf al heel erg koud van wordt is de gebruikersovereenkomst. Laatst heb ik een Nexus 7 tablet gewonnen en ik wilde daarop een spelletje spelen. Ik drukte op "Play Games" en ik kreeg de vraag of ik mijn Google+ profiel wilde updaten, nou niet dus.. En daarna een aantal overeenkomsten die ik moest accepteren waarin stond: Al je foto's, contacten, e-mails, persoonlijke details en andere bestanden op je drive kunnen en worden ingelezen door Google en worden gedeeld met derden. En dit is exact waar het hekelpunt ligt. Dit is Google haar verdien model. Dit is exact waar Google elke euro van inkomsten aan verdient. Tuurlijk, Microsoft en Apple doen hier vrolijk aan mee, maar in de overeenkomst van zowel Apple als Microsoft staat niet dat ze dit soort dingen mogen uitvoeren. Google is daarom te ver gegaan naar mijn idee. Een Chromebook komt er bij mij ook niet in en wordt ook niet aangeraden.
Die toestemming is nodig voor bijvoorbeeld Google Drive en Contacts. Op Drive worden je bestanden geïndexeerd zodat je op enkele woorden van de inhoud kunt zoeken en daardoor de juiste bestanden vindt, hetzelfde werkt dat voor foto's, je kan zoeken op "snow" en dan krijg je alleen jouw foto's te zien met daarop sneeuw. Dit is alleen mogelijk doordat Google de bestanden "bekijkt".

Het delen met derden gaat onder andere ook over Drive, je kunt aangeven wie er toegang mogen hebben tot bepaalde bestanden (bijvoorbeeld foto's delen met vrienden, of een excel bestand met collega's,) Google maakt dit mogelijk door die toegang te verlenen.
dat lijkt mij toch wel een zeer naïeve interpretatie van "derden"
in de juridische interpretatie geef je daarbij Google toestemming om alles ook te laten inkijken door andere bedrijven, nee, dergelijke cloud toestanden mogen ze houden
Waar staat dat je google toestemming geeft om alles door derden (andere bedrijven) te laten kijken?

Quote of exacte verwijzing graag.

http://play.google.com/intl/nl_nl/about/terms.html


Dit is wss de meest geciteerde passage waar mensen over vallen:
http://www.google.com/intl/en/policies/terms/
Using our Services
You must follow any policies made available to you within the Services.

Don’t misuse our Services. For example, don’t interfere with our Services or try to access them using a method other than the interface and the instructions that we provide. You may use our Services only as permitted by law, including applicable export and re-export control laws and regulations. We may suspend or stop providing our Services to you if you do not comply with our terms or policies or if we are investigating suspected misconduct.

Using our Services does not give you ownership of any intellectual property rights in our Services or the content you access. You may not use content from our Services unless you obtain permission from its owner or are otherwise permitted by law. These terms do not grant you the right to use any branding or logos used in our Services. Don’t remove, obscure, or alter any legal notices displayed in or along with our Services.

Our Services display some content that is not Google’s. This content is the sole responsibility of the entity that makes it available. We may review content to determine whether it is illegal or violates our policies, and we may remove or refuse to display content that we reasonably believe violates our policies or the law. But that does not necessarily mean that we review content, so please don’t assume that we do.

In connection with your use of the Services, we may send you service announcements, administrative messages, and other information. You may opt out of some of those communications.

Some of our Services are available on mobile devices. Do not use such Services in a way that distracts you and prevents you from obeying traffic or safety laws.

[Reactie gewijzigd door horizon1978 op 31 december 2013 13:16]

Maar ook deze :
Information we share
We do not share personal information with companies, organizations and individuals outside of Google unless one of the following circumstances applies:

•With your consent

We will share personal information with companies, organizations or individuals outside of Google when we have your consent to do so. We require opt-in consent for the sharing of any sensitive personal information.
van deze
http://www.google.com/intl/en/policies/privacy/

is van belang.
Met nadruk erop: jij kiest ervoor wat je aan bestanden deelt. Dat gaat Google niet zomaar doen. Ze zijn wel uit op gegevens maar zo stom zijn ze niet lijkt me.
Het enige wat Google het delen met derden voor gebruikt is dat ze je foto kunnen laten zien van een review, welke je (toch al) publiekelijk gedeeld hebt.
Dat staat standaard uit in Europa vanwege privacy wetten, kan je wel aanzetten.
Inderdaad, een anti trust organisatie mag hier wel eens naar kijken want de aanschaf een dergelijk product zou standaard niet zomaar aan een verplicht account gelinkt mogen worden.
Moet je niet bij elke console / handheld ook een profiel (account) aanmaken als je 1ste keer opstart?
Omdat je daar de hardware, software en de dienst voor online gamen van 1 en dezelfde fabrikant afneemt kan ik mij dat voorstellen. Als ik een Samsung telefoon koop zit ik vast aan Android wat op zich niet erg is en dat ik een account voor de play store nodig heb is ook nog te accepteren maar dat ik daarme ook gelijk aan Gmail, Google+ en vele andere niet benodigde Google diensten gekoppelt wordt lijkt mij niet wenselijk.
Kun je ons even wijzen waar dat precies staat:

http://www.google.nl/intl/nl/policies/privacy/

https://www.google.com/intl/nl/chrome/browser/privacy/

[Reactie gewijzigd door horizon1978 op 31 december 2013 09:53]

De links die je nu aanhaalt zijn niet voor android en de playstore maar over Google Chrome en Google zoekmachine.
Maar we hebben het nu toch over Chrome OS?
Tenminste die samsung chromebook draait chrome OS.

Maar, dan, graag exacte quotes en verwijzingen omtrent de playtore. :)
Nee hoor, onzin.
Skydrive, Dropbox en iCloud zijn net zo erg.. (al kan je je afvragen hoe erg het is)

http://www.theverge.com/2...a-skydrive-dropbox-icloud

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 31 december 2013 12:59]

Ik vrees meer van Google dan van de NSA. Voor de NSA ben ik nl. geheel niet interessant. Voor de private commercie daarentegen wel degelijk.
Mooie is dat je tegenwoordig vrijwel alles in de browser kan doen
Zie ook: http://www.chromeexperiments.com/ voor leuke web mogelijkheden. (zoals http://helloracer.com/racer-s/)

[Reactie gewijzigd door w3news op 31 december 2013 09:16]

Voor wat serieuzere Open Source cloud apps in Chrome kan je terecht bij rollApp:

https://www.rollapp.com/tags/Office
Hij zet het misschien een beetje lomp neer, maar ik vraag me af of je wel zoveel performance nodig hebt als je alles via de browser doet. Het is niet voor niets dat webapplicaties vaak beperkter zijn in functionaliteit dan hun grote broer dat een applicatie is.
Je kunt hem wel naar beneden modden, maar ik dacht hetzelfde. Wat voor apps kun je nu via Chrome openen? Adobe Premiere? Final Cut Pro?
En hoeveel van de kopers gebruiken dergelijke software? Die pakketten kosten bijna even veel of meer als deze chromebook...
Welke apps er op kunnen draaien is niet de vraag, de vraag is welke heb je nodig en kunnen die er op draaien.

(Daarnaast, er zijn geen ARM versies van de software die je noemt, dus ook met een ander OS gaan ze niet werken)

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 31 december 2013 09:21]

En hoeveel van de kopers gebruiken dergelijke software?
Ik denk dat zijn punt was: waarvoor anders heb je een 8-core CPU??
Het is een webbrowser, een gemiddelde dualcore is ruim voldoende daarvoor.
Het is geen x86 CPU, maar een ARM architectuur, en daarnaast een big-little concept. 8-core is in dit geval dus niet te vergelijken met een x86 based 8-core.
Daarnaast, wel eens gekeken naar het aantal threads dat Chrome spawned als je veel web-apps tegelijk open hebt staan? Meer cores heeft dan meer invloed op de performance dan meer mhz'en.
het hoeft dan ook geen pro versie te zijn, maar is er bijvoorbeeld een alternatief voor paint.net (Gimp zal wel wat hoog gegrepen zijn)?

als je een Windows vervanger wil zijn, moet je toch redelijk wat in huis hebben lijkt mij
Wat wil zo iemand doen dan? Dat is meer de vraag. Als ik mijn zakelijke laptop zou houden en er prive iets naast wil is dit ideaal. In het geval van mn vriendin zou ze idd een foto bewerking programma missen (weet niet of dat er wel voor is.)

Het is dus maar wat je ziet als standaard gebruiker en gezien de verkopen blijkt het voor enorm veel mensen voldoende te zijn
Pixlr is bijvoorbeeld een alternatief voor paint.net, en volledig web-based. Zo zijn er genoeg alternatieven te vinden en kun je een hele hoop met web-apps.
Dat was ook cynisch.
Wat meot je met dit soort specs op zo'n apparaat? Kun je volgens mij nog beter een tablet nemen.
Want met een tablet kun je text en spreadsheet documenten bijwerken (serieus), kun je snel een emailtje beantwoorden of je tablet makkelijk even voor je neus neerzetten om een film te kijken. Natuurlijk, je kunt aan je tablet een stand en een toetsenbord toevoegen, maar zelfs nadat je dat hebt gedaan is het allemaal niet zo snel en fijn als een laptop. Nu moet ik toegeven, ondanks dat ik verschillende tablets heb bezeten zie ik eigenlijk niet veel nut in tablets. De combi van een (relatief groot) mobieltje + laptop lijkt me all round toch een stuk nuttiger O-)
Een Chromebook werkt veel lekkerder (en sneller) voor browsen dan een tablet. Ik heb een Android ASUS tablet gehad en inmiddels een Chromebook, de Acer C720.
Mooi ding hoor :)
FCP is heel goedkoop en er is een hele grote groep die het gebruikt.
Adobe CS wordt ook heel veel gebruikt is wat duurder maar voor professionals een musthave.

Ik zou eerder de nieuwe Mac Pro kopen waar je van alles mee kan en ook heel wat aan hebt dan een goedkope chromebook waar je overal limieten tegen komt en niet te vergeten google reclame!
Leuke vergelijking, een Chromebook tegenover een tien keer zo dure desktop.....
sorry maar apple heeft geen enkel toestel dat ze tegenover de chromebook kunnen plaatsen....

die chromebooks gaan namelijk over de toonbank tussen de 200 en 300 euro ... daarvoor heb je bij apple enkel de SSD en het toetsenbord ..
Geen enkel? ik heb echt veel en veel liever een Macbook Air dan een chromebook. Ik heb niks aan een chromebook en ik heb al helemaal niks met chrome-os. Persoonlijk vind ik het een mislukking net als die netbooks.

Ik wil mijn laptop optimaal gebruiken en beetje spelletjes, internetten en mailen en documentjes maken is voor mij dusdanig beperkt dat ik er gewoon niks aan heb.
Weer een vergelijking met een drie keer duurder product. :)
Ik wil mijn laptop optimaal gebruiken
En dat is nu exact het punt van Chromebooks, veel mensen benutten hun laptops niet optimaal omdat ze veel minder doen dan het ding kan, tegen een hogere prijs.
Ik ben zelf fervent OSX gebruiker, en zeer content met mijn MBA, maar alles wat ik op de MBA doe zou ik ook op een Chromebook kunnen doen (Google Apps gebruik ik nu ook al), het enige wat me tegen hield is de resolutie van de huidige modellen (uitgezonderd de Pixel, maar die is net zo duur als een MBA)
Probeer je eens te verplaatsen in de eisen en wensen van andere mensen, niet iedereen is zoals jij, en er is dus wel degelijk markt voor dit soort devices, de verkoopcijfers laten dat ook zien.
Nou 80% van wat ik met OSX/Windows doe gaat met chrome-os niet werken.

Ik vind chromebook beetje over komen van popi-jopie laptop voor middelbare scholieren en als het erop aan komt heb je eruit eindelijk vrij weinig aan same story als de netbook.
Nou ja, prima toch- voor die prijs. Ik zoek nog een leuk iets voor alleen linux erop met wat tools, niet zo fixed als een tablet, wel met keyboard, redelijke accu erin (6-7 uur) het liefst kali-linux of ubuntu erop, usb etc. dus ARM is geen punt.

Ik denk dat dit apparaat voor 300 euro wel redelijk voldoet, zeker met deze resolutie :P geheugen had ik liever 4GB gezien minimaal, maar 3GB is ook prima. 32GB SSD is ook voldoende, had liever 64-120 gezien, maar voor de basis voldoet het- een SD-card of usb 3.0 stick biedt een hoop flexibiliteit. Dus ik ben benieuwd, Q1 2014.
Welke apps er op kunnen draaien is niet de vraag, de vraag is welke heb je nodig en kunnen die er op draaien.
Voor een ieder die dit balletje steeds opgooit: Zou je zelf alles wat je doet op de pc op het chromebook doen? Spreek eens voor jezelf en kijk eens wat jij als Tweaker zelf met zo'n Chromebook kunt.
Je kunt wel roepen dat de meeste mensen toch alleen maar mailen en internetten, want dat doet een standaard gebruiker. Beetje kortzichtig. Maar het is wel makkelijk om alles met die zogenaamde standaard gebruiker te vergelijken want dan pakt het altijd positief uit.

Ik zag ergens al de tip om uit te testen hoe ver je komt met enkel een browser door op je huidige OS enkel maar Chrome te gebruiken en alles via die browser te doen. En dan ook verder geen programma of tooltje gebruiken.
Ik denk dat je nog schrikt van wat niet meer mogelijk is. En hetgeen wel mogelijk is werkt omslachtig. Zoals (Chrome) apps doen ten opzichte van programma's.
Genoeg apps die de gemiddelde gebruiker nodig heeft. Surfen, eenvoudige tekstverwerking en spreadsheets, muziek, sociale media, simpele audio en video bewerking, simpele spelletjes,...

Ga jij uberhaupt programma's in dezelfde categorie als adobe premiere en final cut pro draaien op een laptop van ¤300 of minder? 8)7
Mijn eerste gedachte was, kan ik met zo'n ding via RDP andere PC's overnemen? Zo te zien wel, en dan ben ik gelijk heel erg geïnteresseerd in dat ding. Internet toegang heb ik eigenlijk altijd wel als ik serieus iets wil doen en met zo'n scherm er op, lijkt me heerlijk :)
En dan kan ik er dus alles op wat ik thuis op mijn PC kan.
Ja, je hebt verschillende RDP / Remote Desktop apps voor Chromebooks.

Denk aan:
  • 2x Client for RDP
  • Chrome Remote Desktop
  • VNC viewer
  • Native SSH client
en laat ons niet vergeten; elke computer waar je chrome op hebt staan kan je overnemen via remote login; je moet enkel maar de GOOGLE REMOTE plugin installeren, accounts/pc's toegang verlenen en je bent vertrokken... je hoeft dus geen extra software meer te installeren (vnc/ ...) als je geen windows PRO/Ultimate licentie hebt om van buitenaf je toestellen over te nemen.
Je hebt helemaal geen Java nodig, de Native Client in Chrome kan gewoon connecten (via een app) met RDP servers.
Dat werkt ook gewoon snel en ondersteunt verschillende instellingen.
Ondanks dat het trollg gehalte van deze post best hoog is, ben ik het wel met je eens. Tenminste als je het formuleert als; welke toegevoegde waarde heeft een chromebook in godsnaam t.o.v. een tablet.... Die markten overlappen elkaar steeds verder. De Microsoft Surface is het beste voorbeeld hiervan , gigantische productiviteit op een tablet. Het is dan ook dankzij de Surface dat ik mijn laptop heb buiten gezet en in de Chromebook weinig heil zie. Android is voor mij passé (persoonlijk, vind Windows RT beter werken), maar Android biedt in se dezelfde functionaliteit als Chrome en ook hier heb je goede tablets met tobo toevoeging.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 31 december 2013 09:24]

Daar ben ik het mee eens.

De Surface, Chromebook en (al dan niet Android) Tablet + dock/toetsenbord overlappen elkaar steeds meer.

En dan is een Chromebook met zo een prijs heel interessant!
Zeker waar!

Toen ik de titel las viel ik achterover: Octacore en Chromebook?
Natuurlijk is het te relativeren en weten we niks over de performance van deze Samsung-chip in de praktijk. Dat terzijde kan je met een prijs van 250 a 300 dollar niets verkeerd doen. Zeker omdat je er tevens een deftig HiRes scherm voor krijgt. Een proper aanbod van Samsung lijkt me! Zulke Chromebooks kunnen weleens de nieuwe netbooks worden, de vraag is echter of ook deze stand zullen houden in deze tabletwereld.
Een tablet en een Chromebook zijn toch totaal verschillende dingen.
Tablets zijn ideaal als je veel gebruikt maakt van voor gedefinieerde apps (weer, nieuws, etc)
maar zit je graag op fora's etc, waarbij toch getypt moet worden. Dan geef ik toch echt de voorkeur aan laptop-achtige constructies

Zelf zie ik wel ruimte voor de Chromebook. Veel mensen gebruiken immers alleen maar de browser maar willen wel een snel apparaat maar vinden het scherm van een tablet vaak te klein en de prijs van een snelle laptop te hoog. Een Chromebook (zeker de ChromeBook 14 van HP) vult dit gat heel goed op.
Nee, browsen op Android is in de verste verte niet vergelijkbaar met browsen op ChromeOS. Als je dat beweert heb je ze nooit haast elkaar gebruikt ;)

De Surface is traag als stront door een trechter (sorry). Verder laten statistieken wel wat anders zien over de Chromebook :)
Surface is alles behalve traag (en dat zegt een gebruiker van alle platformen incl Chrome OS). Gebruikersreviews vermelden net de snelheid van het browsen als een van de sterkste punten :P
De surface ( rt of pro) is traag? Heb je daar een link van of maakte je gebruik van een natte vinger toen je dit tikte?

Ik ben zelf in bezit van een surface RT tablet en die is alles behalve traag. Kan in praktijk meer mee dan een android en ipad tablet en helemaal flink wat meer dan een chrome book. De surface pro is ook niet te vergelijken met de genoemde tablets die ik hierboven aanhaalde. Het is een volwaardige laptop eigenlijk waarmee je zonder typ of touchcover hem als tablet kan gebruiken. Dat hij in praktijk langer mee gaat dan een note 10.1 is alleen maar meegenomen.

[Reactie gewijzigd door vali op 31 december 2013 19:21]

Ik heb ervaring met de RT en dat is gewoon dramatisch, maar wie ben ik? Doe eens een peacekeeper test voor browserperformance voor de gein.

De Pro doet daarbij concessies in gewicht, prijs en accuduur, met een i5 kom je altijd een heel eind. En dan nog presteert hij niet merkbaar beter dan de haswell celeron.

Een link:
http://peacekeeper.futuremark.com/results?key=stats

Ter referentie: een nieuwe Chromebook Acer C720
http://serious-gadgets.bl...chromebook-sunspider.html

Peacekeeper 2827 punten.

De Surface Pro i5 haalt met Chrome (slechts) 3616 punten (op internet gevonden). Met IE 10 net iets minder dan de Chromebook. De Chromebox met een oudere i5 die ik hier heb, haalt 4250 punten.

Nu kun je discussieren over wat een peacekeeperbenchmark zegt, maargoed, mijn gevoel is gelijk. Ook doen android- en ipads tablets niet veel goeds binnen de browser als je ChromeOS gewend bent.

[Reactie gewijzigd door RielN op 1 januari 2014 11:56]

Ik heb ervaring met de RT en dat is gewoon dramatisch, maar wie ben ik? Doe eens een peacekeeper test voor browser performance voor de gein.
Ga je serieus een OS afkraken omdat hij met een x86 cpu bij peacekeeper hoger scored?? Als je de benchmarks bekijkt van de Surface 2 scored hij op vele vlakken erg goed. Tevens zegt peacekeeper helemaal niks op de performance of security basis van de browser, omdat er alleen naar html5 (met nadruk op webgl) wordt gekeken. Er wordt ook niks gedaan met de W3C shader code standaards en flash.

Kijk voor de grap hier eens, daar kan je zien dat hij bijna bij alle benchmarks de high end tablets voorbij blaatst en daarbij een product levert waar je offline en online alles kan doen zonder functionaliteiten te missen. Dat jij Chrome OS perfect vind om ermee te browsen is je goed recht, maar ik zoek een product waar je meer mee kan.

De surface pro2 verhaal, je moet ook niet benchmarks bekijken met ie10, maar met internet explorer 11. Dan zal je zien dat hij nog steeds alle andere Chrome OS laptops en alle andere tablets voorbij blaast .

[Reactie gewijzigd door vali op 1 januari 2014 20:34]

Nou nee, ik baseer me op ervaring. Ik weet niet wat je met je laatste link wil zeggen, maar de simpele Acer 720p scoort in dezelfde orde van grootte (Octane op 10k).

Jij vraagt of ik de traagheid kan staven. Nu, ja, dat kan ik. Ik wil er persoonlijk niet mee werken, dat jij dat wel wil, dat is tevens je goed recht.

Nu heb ik de Chromebox met de oude i5 (http://cpuboss.com/cpus/I...0U-vs-Intel-Core-i5-2450M) ook eens getest en die trekt 16500 op octane.

[Reactie gewijzigd door RielN op 2 januari 2014 19:00]

Ik wilde met die links aangeven dat het uitmaakt welke benchmarks je gebruikt, peacekeeper zegt namelijk helemaal niks over de snelheid van de browser, maar over 1 onderdeel htm5. installeren. De traagheid van het OS meet je namelijk niet alleen op de browser maar met het complete plaatje. Hoe is de multitasking, hoe snel is de overdracht van het os, hoe is de multiscreen support en ga zo maar door.

Als ik bv. zie hoe ongemakkelijk ik mensen in mijn klas met hun ipad of android tablets een normaal verslag (of aantekeningen) zie tikken, ben ik tenminste blij dat ik met mijn RT tablet normaal uit te voeten kan. Dat mijn browser paar milliseconde trager is in vergelijking met de pro versie neem ik voor lief.

Het kan inderdaad zijn dat jou oude i5 bepaalde score geeft, maar dat is appels met peren vergelijken. De surface tablets worden flink wat meer geoptimaliseerd op de hardware en dat is terug te zien in de benchmarks, raar is dit niet want bij de pro series betaal je hier ook gewoon voor.

Zelf vermijd ik google producten, maar als je graag hoger wilt scoren op de pro2 (17,096 ) kan je altijd chrome installeren.

[Reactie gewijzigd door vali op 2 januari 2014 19:44]

Okay ik ben het wel met je eens dat je met een Android of iPad niet echt fatsoendelijk kunt werken.
Ligt er aan welke surface je bedoeld de RT is misschien minder snel maar de PRO is veel beter als welk Andriod apparaat dan ook, althans dat is mijn mening ;)
Het zou er nog aan mankeren. Daar steekt een i5 in.
Beter... is relatief.
Je kan er meer mee (zoals met een volwaardige laptop).
Hij weegt echter ongeveer dubbel zo veel met de helft van de batterijduur.

Niet beter, ze zijn gewoon niet vergelijkbaar in hun opzet.
De Surface PRO is duurder, zwaarder, slechtere accuduur..
Onvergelijkbaar met een Chromebook, dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor de Surface (PRO).
Ik zie inderdaad de toegevoegde waarde van een chromebook niet zo. Maar, ik zie eerlijk gezegd ook niet de toegevoegde waarde van een tablet :P Ik heb nog nóóit het idee gehad: 'Nu zou het handig zijn als ik een tablet had gehad', dus tja :P De smartphones van tegenwoordig kunnen al die dingen toch ook :)

Ik blijf gewoon lekker ouderwets bij mijn desktop :+
Hangt af van je situatie, ik moet mijn laptop vaak mee sleuren naar school, dus voor mij zou een chromebook mischien wel een goede oplossing zijn
Heb je zo'n beest van een computer, kan je er nog alleen maar op het web mee browsen... 8)7
Microsoft's "Scroogled" reclame werpt eindelijk zijn vruchten af, zo te zien.
Deze reclame toont toch wel de wanhoop en angst van microsoft. Bang voor de mogelijkheden van HTML5.

Ik vind een laptop met windows8 (persoonlijk) ook geen volwaardige laptop.
wat kan je er volgens jou dan NIET mee, wat je met een "volwaardige" laptop wél mee zou kunnen ?
Hoe bedoelt denk ik Windows 8 RT wat inderdaad een tering zooi is ten opzichte van Windows 8 omdat alles in die modern UI moet en er zijn niet bepaald veel en ook goede apps ten op zichte van Android en iOS...
8RT is dan ook niet voor primair voor laptops bedoeld, maar voor tablets. Zoals het er nu staat, slaat het op de x86 versie
Hoe bedoelt denk ik Windows 8 RT wat inderdaad een tering zooi is ten opzichte van Windows 8 omdat alles in die modern UI moet en er zijn niet bepaald veel en ook goede apps ten op zichte van Android en iOS...
Dan moet die RT schrijven en geen 8, is namelijk:
Windows RT
Windows 8

Windows 8 RT is overigens ook fout, is Windows RT of Windows RT 8.1 kan ook. De naam is namelijk voor Windows RT en voor desktop is de naam Windows. Daar kan dan nog versienummer achter.
Ik heb hier anders ook gewoon een desktop mode op mijn RT met diverse tools die standaard voor handen zijn. Denk hierbij aan een CMD prompt, PowerShell, Policies etc etc. Dit is op geen ander tablet OS standaard te vinden. Tevens werken Flash websites out of the box zonder mensen te moeten uitleggen waarom website x op hun tablet niet werkt. Diverse Hardware die direct werkt. Dus ja, het is maar wat je een tering zooi vindt.
Adobe flash is een tering zooi ten eerste en zal al lang vervangen moeten zijn met html5 dus dat is onzin en ten tweede zijn de standaard windows apps nou niet echt de meest gebruikte apps, mensen willen gewoon kunnen gamen en als ik need for speed intik op ios of android zie ik daadwerkelijk wat games maar op windows rt zie ik een hoop flut apps die wallpapers aanbieden...

En ten derde is windows 8.1 al een nachtmerrie ik was gek op widnows 8.0 maar toen 8.1 kwam hebben ze de legacy driver support verwijderd waardoor bijna niks werkt en windows 8.0 drivers nutteloos zijn...
Ik moet nu een nieuwe usb 3.0 kaart gaan kopen voor mijn 1 a 2 jaar oude computer die al usb 3.0 ingebouwd heeft!
Vind ik persoonlijk nu niet zo'n beest...
arm quadcore van 1.8 Ghz...

Het lijkt me een degelijk toestel waarop 90% van de gebruikers hun ding kunnen doen, maar meer ook niet...
Dat is ook precies het doel
Je kan gelukkig alles wat een gem. PC moet kunnen (internet/officie/mail + simpele spelletjes) :) (niet dat ik daar genoeg aan heb)
Maar dat doe je in de browser, want een browser is letterlijk de enige software die erop staat, en erop kan.
Allemaal "APP's" die niets meer zijn dan een browser en heel de wereld is lovend :P
(Android, iOS, Windows 8)

Alles doen in een browser en je wordt voor gek verklaard :P


@bbob1970 - Browser staat niet gelijk aan online... Als er een soort van lokale webserver draait kan je zelfs hele apps maken die nooit online gaan door bijv het gebruik van een lokale database (oke tis zelfs mogelijk zonder webserver/database, gewoon even ter illustratie)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 31 december 2013 10:06]

En hoe wil jij een lokale webserver ontwikkelen met chromeOS? ik denk niet dat een browser daar de bouwstenen voor heeft.
Naja, je kunt gewoon de HTML5 offline spec gebruiken om een offline app te ontwikkelen. Of je dat een lokale webserver mag noemen kun je over debateren, maar feit blijft, het is wel degelijk mogelijk met de browser. En ja, de browser heeft ook indexedDB wat een offline database is en eigenlijk alles wat je nodig hebt om offline applicaties te kunnen bouwen (zelfs een gesandboxed filesystem (filesystem API)).

Hoe dan ook, ik zou chromeOS niet eens /zo/ serieus nemen waar het niet voor de mate waarin microsoft er bang voor lijkt te zijn@Scroogled... ik kan nauwlijks geloven dat die campagne het het waard is voor microsoft, gezien ik zou verwachten dat veel meer mensen er 'bang' van zouden worden, maar het lijkt er op dat het het all round toch waard is voor ze~ :S

Een leuke tip trouwens: mocht je desktop apps op chromeOS willen dan is https://www.rollapp.com een aanrader: kun je zaken zoals GIMP, libreOffice en nog veel meer mee draaien (thin client). Of dat de toekomst wel of niet is? Geen flauw idee, maar zeker een interresante ontwikkeling weer :D

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 31 december 2013 12:50]

Sorry maar een webserver zal je toch als applicatie moeten draaien die de protocollen kent. Webservice/soap kunnen ermee communiceren (dat kan dmv php/node.js/.net) maar dan heb je nog geen webserver. Een webserver draait niet in een browser maar als applicatie of onderdeel van het os.
Wat zeg ik nou net?
Of je dat een lokale webserver mag noemen kun je over debateren
De reden waarom ik het debateerbaar is omdat je nog steeds http requests doet (alleen worden ze geintercept door de HTML5 offline spec per je appcache) en nog steeds serveert aan een browser. En met webRTC heb je ook p2p connecties en kun je des te meer gaan beargumenteren dat je een webserver hebt. Hoe dan ook, zoals ik al in m'n eerste post zei:
maar feit blijft, het [=een offline app te ontwikkelen] is wel degelijk mogelijk met de browser
http://lifehacker.com/how...-unlock-its-ful-509039343

Vroeg of laat zal je er gewoon ubuntu opzetten dan heb je een hele functionele laptop die qua prijs/prestaties moeilijk te overtreffen zal zijn.

Los hiervan Chromebooks vullen een bepaalde marktsegment. Als je paar honderd vertegenwoordigers hebt in de buitendienst wil je zo laag mogelijk beheerkosten hebben.

Overigens vind ik het jammer dat telefoons/pads en chromebook ontwikkelingen niet snel tot betere PC hardware leiden.

QHD gaat normaal worden in mobiele segment maar het aantal reguliere monitoren met QHD is beperkt en de prijs is nog veels te hoog.
Quad core octa big-little is echt een zwaktebod voor een chromebook, een chromebook verdient een desktop class 64 bits ARM processor al is Google waarschijnlijk ook nog niet zo ver met zn Chrome OS ARMv8 port.
"een chromebook verdient een desktop class 64 bits ARM processor"

Ja en wat verbruikt dat dan aan stroom? Bij een laptop/chromebook is het altijd een compromis tussen snelheid en accuduur.
Je bedoelt niet een 64-bit class maar gewoon een ARMv8 waar 64 bit toevallig onderdeel van is :)
Wtf wil je met NOG meer performance gaan doen? Het is alleen maar Chrome, dat heeft meeer dan genoeg aan een 8-core cpu. Dat heeft meer dan genoeg aan welke cpu dan ook.
Ik kon op een Jiayu telefoon met quadcore Cortex A7 80% van alles wat ik op een Linux desktopje zou willen doen. Het enige gebrek was het kleine schermpje.

Dit ding heeft ongeveer een viervoud aan extra processorkracht. Wat zou je tekort komen?
zwaktebod?, je slaat de plank volledig mis het gaat hier om een uitgebreide browser.. voor webapplicaties en websites niet een video-editing of gaming bak.
Zou mooi zijn als het een IPS scherm is. Als deze dan rond 300 euro kost wordt dit mijn eerste chromebook.
Daar maakt die inderdaad kans op. Als ik zie wat de familie thuis op de desktop doet dan zou een Chromebook ruimschoots voldoende moeten zijn.

En ik denk dat als de meeste mensen eerlijk zijn ze 95% van hun tijd in de browser bezig zijn.

Uiteraard zijn er nog andere doelgroepen die een desktop echt nodig hebben, en dan niet alleen Chrome als browser.
Persoonlijk vind ik chrome os nog steeds tegenvallen. Het is slechts voor een beperkt aantal systemen en daarbuiten niet tof moeilijk instaleerbaar. Het heeft nu met opkomende cloud services steeds minder voordelen.

Wanneer google chrome en Android dichter bij elkaar gaat brengen zie ik wel weer voordelen. En dan vooral de samenwerking tussen mobiel en PC.
Browsen op Chrome OS gaat razendsnel ,op Android traag. Ook ik zag graag 1 OS hier met het beste van beide . Wat Google beweegt weet ik niet maar wat ik wel weet is dat ze nooit het achterste van hun tong laten zien. Herinner me nog de introductie van de Chrome browser waar Microsoft toen (achteraf gezien) terecht wantrouwig op reageerde. Microsoft had toen net van de EU en de VS zijn Explorer browser moeten losweken uit het operating system na klachten van onder meer Netscape. Wie weet hebben we over een paar jaar allemaal een Chrome OS mobieltje op zak en word Android uitgefaseerd :)

[Reactie gewijzigd door drs.titulaer op 31 december 2013 10:02]

Chrome (browser) op Android werkt anders heerlijk hoor. En volgens mij heb ik een paar keer gelezen dat het niet de bedoeling van Google was om Chrome OS en Android samen te voegen.
Chrome (browser) op Android werkt anders heerlijk hoor. En volgens mij heb ik een paar keer gelezen dat het niet de bedoeling van Google was om Chrome OS en Android samen te voegen.
Ben zelf Google adept en heb de Samsung Chromebook ,Nexus 5 en een MInix Neo x7 aan mijn Tv hangen. Voor mij zelf browse ik alleen op de Chromebook voor mijn plezier.
Nee, Chrome op Android is echt onvergelijkbaar. Het gaat best okay, maar nee, niet 'heerlijk'. Integendeel.
Heb reeds lang een XE-303 van Samsung en zelfs die kan ik al de resolutie hoger zetten dan specificatie. Ook mag men niet vergeten dat deze octacore kan virtualizeren :)
ivm batterijverbruik is het verbruik onder chromeos iets beter geregeld als onder linux.
Die hogere resolutie kan men ook gebruiken als men bvb presentaties maakt. Men kan met een chromebook héél wat meer dan internetten ,hoor :)
De specs lijken erg op die van de Galaxy Note 10.1 2014, maar nu met toetsenbord en extra connectiviteit.

Ben benieuwd of de Chromebooks het nog zwaar gaan krijgen na al die verhalen van de NSA luistert altijd mee... Ik denk nu wel 3 keer na voor er een volledig web-based apparaat in huis komt!

typo

[Reactie gewijzigd door Silentpuma op 31 december 2013 09:10]

Ik heb een Chromebook en ik ben niet blij met de NSA (wel met m'n Chromebook :) ) maar ik denk dan: "Wat heeft de NSA eraan om mijn aantekeningen van colleges te lezen of andere simpele documentjes."

Wat je op internet doet wordt toch wel in de gaten gehouden dus of dat nou via Google gaat of via een ander.
Het maakt niet echt uit welk apparaat je gebruikt de nsa heeft zowiezo wel een vinger in de pap, voor veiligheid moet je zelf zorgen en zeker niet uit gaan van de schijnveiligheidndie bedrijven je trachten te verkopen.
Chromebooks zijn in de US al verandwoordelijk voor 21% van alle laptop netbooks notebooks sales, denk niet dat ze er erg veel problemen mee hebben in de US dat de NSA wel of niet mee kan kijken (daarbij maakt het echt geen verschil of je Windows of ChromeOS draait voor de NSA hoor)...

edit: wat is het nou? notebooks of netbooks?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 december 2013 09:39]

Ja lezen, de titel van je artikel zegt het al
Notebooks... een klein onderdeel van laptops.

"NPD: Chromebooks Enjoy 21% of Notebook Sales in 2013"

Had hier op andere tech site al discussies over en meegelezen. Is hele selectieve marketing over een klein onderdeel van een enkele markt. Waardoor het lijkt alsof de Chromebook enorm verkoopt.

2miljoen chromebooks, dus maar 10miljoen laptops in de US per jaar? dacht het niet... Maar is wel leuk geprobeert.
Beste Batjes,

Dat er in een land met 300 miljoen inwoners ca. 10 miljoen laptops verkocht worden in één jaar, dat is op de werkende bevolking (150 miljoen) zo'n 1 laptop per jaar per 15 mensen. Niet gek toch?

Enfin, deze cijfers kloppen wel en hier zie je nog wat getallen die in dezelfde orde van grootte vallen.

http://www.zdnet.com/new-...blets-in-2013-7000024657/

Maar, bedoel, mij heb je niet als je anders wil blijven geloven ;)
Vreemd, ook jou source heeft het over 14miljoen totaal desktops/notebooks en tablets over een periode van 11 maanden.

Maar goed, Apple alleen leverd al 1.3miljoen macs aan de amerikaanse markt per kwartaal....

Maar geloof lekker die getallen kerel.
Er worden helemaal niet dik 14miljoen desktops en laptops verkocht in de VS per kwartaal. Tablets niet eens meegerekent.
*kuch kuch* http://tech.fortune.cnn.c...11/apple-mac-gartner-idc/ *kuch*

[Reactie gewijzigd door batjes op 3 januari 2014 10:20]

Marktaandeel houdt rekening met apparaten die mensen al hebben, verkoopcijfers gaan alleen over wat er verkocht wordt. Als die 21% aanhoudt of stijgt wordt het marktaandeel vanzelf groter.
Zo'n resolutie, en dan maar 250 a 300 dollar? Dat is indrukwekkend, voor een notebook.
Heb je daar een bron van?
Moet je er bij vertellen dat het aangeraden is om geen ARM gebasseerde Chromebook daarvoor te gebruiken. Anders zit je met een ARM Architectuur opgezadeld waar bijna geen programma's op draaien voor Linux. Geen Samsung Chromebook dus.
Dat is natuurlijk waar.
Ik zou je nu een +2 informatief willen geven, maar helaas kan dat niet onder mijn eigen reactie. Waardevolle info! :)
Neem geen Samsung Chromebook want als je een ARM processor hebt kun je ook alleen maar in een ARM architecture werken, waar je bijna niks mee kunt.
Hoezo, alles wat op de x86 Chromebooks werkt, werkt toch ook op ARM?
Ik had een Samsung ARM Chromebook, wilde Ubuntu erop installeren, wilde niet. Ubuntu wilde wel, er waren alleen maar een paar programma's die ARM Compatible zijn. Ik ben een webdeveloper dus ik wilde direct SublimeText3 installeren. Nope
Aha ik dacht dat al die programma's op Linux ook voor ARM gecompileerd waren. Niet dus :P
Geen idee, ik ben heel erg onbekend met Linux. Het enige dat ik weet is dat ik de Chromebook direct weer verkocht omdat ik er niet op kon programmeren.
Jij bent schijnbaar (nog) niet de doelgroep van Chromebooks. Ik heb er een (x86 versie overigens) en die werkt perfect. Ik draai overigens nog gewoon Chrome OS, aangezien ik geen noodzaak zie voor Ubuntu of een andere distributie.
Ik ben niet de doelgroep van de Chromebook, niet als ik erop wil programmeren. Verder vind ik het een prachtding. Geen gekloot met bepaalde dingen van microsoft, of een vervelende terminal, of een programma dat niet reageert. Ik zou er zo weer 1 aanschaffen als ik hem niet zou gebruiken voor mijn opleiding/werk.
Voor elke chromebook tot op heden is een crouton / dual-boot script uitgekomen - je hoeft er niet van uit te gaan dat dit beperkt wordt: Google maakt het juist makkelijker en makkelijker om te doen. Je moet er wel rekening mee houden met wat er standaard aanwezig is - zoals bijv. een ngFF SSD in de Chromebook 14, die vastzit onder het moederbord en een vastgesoldeerde RAM, waardoor upgradeability ernstig beperkt wordt. Aangezien dit model nog lichter is, terwijl het meer power heeft, zou ik niet raar opkijken als hier meer van dit soort trucjes mee zijn uitgehaald.
Wat een onzin... je kan ook op een Chromebook full HD filmpjes, fotos bekijken.
Ik bezit een chromebook ik gebruik hem alleen om te surfen de rest doe ik op mijn andere pc.
Het grote voordeel voor mij is geen vet scherm, lange levensduur accu, en snel opgestart.
Als internet er uit ligt kan je ook niet surfen met je pc dus dat is geen verschil.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True